Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Yankee » 9. mar 2016, 12:07

hje1980 skrev: Og hvis ledelsen har mere forstand på obligation end boligmarkedet, så er det vejen at gå. Obligation er noget af det mest sikre man kan investere i med de likvide midler man har liggende fremfor at betale minusrenter i banken på så store indlån.
Det er der jo ingen, der betvivler. Det underlige er, at AaB har lånt 50 millioner af aktionærerne til at købe obligationer for. Dem kunne aktionærerne jo lige så godt have købt selv og så haft flere penge at skyde i AaB en anden god gang.

Hvis du skal købe en bil til 100.000 går du jo ikke i banken og låner 200.000 fordi du måske kommer til at køre bilen i havnen og derfor skal have penge liggende til at købe en ny.

I praksis var de 50 millioner jo tiltænkt selve redningsplanen og man var så så heldig at vi pga. mesterskabet og EL tjente de penge af egen drift. Derfor blev pengene fra kapitaludvidelsen "ligegyldige" - og så kunne man jo have betalt dem tilbage til aktionærerne, hvis ikke man har en god plan med dem.

Brugeravatar
556
1. div
1. div
Indlæg: 375
Tilmeldt: 7. jul 2005, 10:54
Geografisk sted: 2000

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af 556 » 9. mar 2016, 12:19

Yankee, du har helt ret, men en fodboldklub må agere anderledes end en normal kommerciel virksonhed. Det er med at tage de penge man kan få. Vi må håbe at de passer godt på dem.

På et eller andet tidspunkt er det AaB som bliver trukket ud af den årlige nedrykningstombola og sker det, vil det blive svært at lave en ny emission og den ville være med en endnu større udvanding.

Jeg håber dog at man finder den rigtige balance mellem at investere i driften (spillere) og forsigtighed.
Lige nu er vi lidt for forsigtige efter min smag.. til gengæld er jeg alvorligt bange for investeringen i erhvervsobligationer.. det er High Risk! Frygter lidt at de er bundet op på SparNords rådgivning..
-Nej tak til plastikbaner i Superligaen

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Indlæg: 1221
Tilmeldt: 6. nov 2007, 17:11
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Spanky » 9. mar 2016, 13:41

Investeringsstrategi
Ud fra investeringspolitikken kan investeringerne placeres i:
 Korte danske statsobligationer
 Korte danske realkreditobligationer med lav renterisiko
 Kreditobligationer med investment grade (BBB- til AAA)
 Kontant
Der arbejdes inden for følgende vægtning:
Danske stats-eller realkreditobligationer: Neutralvægt 50 %. Maksimum 100 %
Kreditobligationer: Neutralvægt 50 %. Maksimum 60 %.


Hvis ovenstående investeringsstrategi følges mener jeg ikke du har behov for at være alvorligt bange - der er ikke tale om "high risk". Sålænge der investeres i investment grade erhvervsoligationer og ikke high yield erhvervsobligationer, og spredningen samtidig er stor, så er risikoen altså begrænset - selsvfølgelig er der en risiko, men den er meget lille. Der er også en risiko ved at lade kapitalen stå på kontoen selvom det er i Nordea.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af limey » 9. mar 2016, 14:07

Jeg har flere gange på det sidste hørt det beskrevet som om, at der kunne være tale om en decideret obligationsboble i øjeblikket. Jeg kan ikke lade være med at være lidt bekymret når folk siger den slags. Jeg er dog lægmand og ved derfor ikke om denne bekymring er reel.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14877
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Hanga » 9. mar 2016, 15:02

limey skrev:Jeg har flere gange på det sidste hørt det beskrevet som om, at der kunne være tale om en decideret obligationsboble i øjeblikket. Jeg kan ikke lade være med at være lidt bekymret når folk siger den slags. Jeg er dog lægmand og ved derfor ikke om denne bekymring er reel.
Obligationsboble er ikke lige et udtryk jeg har hørt, men man har længe advaret mod at gå i lange obligationer, da kursen vil falde hvis renteniveauet stiger. De korte obligationer som AaB har investeret i langt mindre rentefølsomme.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Pastorius » 9. mar 2016, 15:11

...og obligationer er mange til. Erhvervsobligationer kan ofte være mere spekulative end aktier.

Min foreløbige konklusion er at det ikke giver mening, hvis AaB nu i et pænt stykke tid har siddet på 50 millioner i cash, for nu ligepludselig at kaste dem i højrisikoinvestering. Jeg vælger at have tillid til at der er styr over det, og en god sammenhæng mellem risiko og afkast.

Sanchez94
Superliga
Superliga
Indlæg: 671
Tilmeldt: 20. apr 2015, 16:02
Geografisk sted: Aalborg

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Sanchez94 » 9. mar 2016, 15:20

Pastorius skrev:...og obligationer er mange til. Erhvervsobligationer kan ofte være mere spekulative end aktier.

Min foreløbige konklusion er at det ikke giver mening, hvis AaB nu i et pænt stykke tid har siddet på 50 millioner i cash, for nu ligepludselig at kaste dem i højrisikoinvestering. Jeg vælger at have tillid til at der er styr over det, og en god sammenhæng mellem risiko og afkast.
Nu fortæller regnskabet jo ikke, hvornår der er blevet investeret i obligationerne, det kan være kort tid efter årsrapporten for 2014. - Skal vi ikke bare glæde os over, at vi ikke har brug for en lån hos Sugardaddy på 80 mil, som andre længere øst på har :thumbsup:

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Jesper Schmidt » 9. mar 2016, 15:23

Sanchez94 skrev:
Pastorius skrev:...og obligationer er mange til. Erhvervsobligationer kan ofte være mere spekulative end aktier.

Min foreløbige konklusion er at det ikke giver mening, hvis AaB nu i et pænt stykke tid har siddet på 50 millioner i cash, for nu ligepludselig at kaste dem i højrisikoinvestering. Jeg vælger at have tillid til at der er styr over det, og en god sammenhæng mellem risiko og afkast.
Nu fortæller regnskabet jo ikke, hvornår der er blevet investeret i obligationerne, det kan være kort tid efter årsrapporten for 2014. - Skal vi ikke bare glæde os over, at vi ikke har brug for en lån hos Sugardaddy på 80 mil, som andre længere øst på har :thumbsup:

Det fremgår nu faktisk af regnskabet - efteråret 2015.

Jeg vælger nu også at tro på de har styr på det, det vil passe ekstremt dårligt sammen med hvad man ellers gør fra Hornevej i disse dage, hvis man har taget unødige chancer med investeringerne.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af thomasjn » 10. mar 2016, 11:04

556 skrev: På et eller andet tidspunkt er det AaB som bliver trukket ud af den årlige nedrykningstombola og sker det, vil det blive svært at lave en ny emission og den ville være med en endnu større udvanding.
Det gælder vel lige så meget om, at komme derhen hvor AaB er ikke en klub nogen rask person nævner i forbindelse med nedrykning eller nedrykningsstriden. Den eneste gang vi har været tæt på det er jo i øvrigt i 2010/2011, hvor setuppet var et andet og spillerinkødbene alle slog fejl med nulbonnen Chanko og skader til Rolfe og DFH. Nu har vi et sundt sportsligt fundament med en god talentudvikling - nu handler det om at vi bliver stærke nok til at have en 2-3 nøglespillere rendende udenfor og at vi måske kan gardere os lidt bedre på nøglepladser.

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Indlæg: 1221
Tilmeldt: 6. nov 2007, 17:11
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Spanky » 10. mar 2016, 11:30

thomasjn skrev:
556 skrev: På et eller andet tidspunkt er det AaB som bliver trukket ud af den årlige nedrykningstombola og sker det, vil det blive svært at lave en ny emission og den ville være med en endnu større udvanding.
Det gælder vel lige så meget om, at komme derhen hvor AaB er ikke en klub nogen rask person nævner i forbindelse med nedrykning eller nedrykningsstriden. Den eneste gang vi har været tæt på det er jo i øvrigt i 2010/2011, hvor setuppet var et andet og spillerinkødbene alle slog fejl med nulbonnen Chanko og skader til Rolfe og DFH. Nu har vi et sundt sportsligt fundament med en god talentudvikling - nu handler det om at vi bliver stærke nok til at have en 2-3 nøglespillere rendende udenfor og at vi måske kan gardere os lidt bedre på nøglepladser.
Jeg er fuldstændig enig i at det er det vi skal stræbe efter.

Blot for at fluekneppe, så skal vi aldrig helt glemme forået i 02/03 der var vi også tæt på afgrunden, men heldigvis vandt vi de sidst 4 kampe og endte dermed på en 6. plads (klassisk superliga)

Stillingen efter 29 runder i 02/03: http://www.superstats.dk/stilling/runde ... 002%2F2003

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6409
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af FlæskeFrank » 10. mar 2016, 11:42

Nu kunne OB jo rykke ned med et ret prestigemæssigt hold tilbage i slut90'erne. Så underligere ting er hændt.

Jeg tror dog med den nye struktur, at man vil se, at de større hold ikke vil kunne rykke ned. Måske sågar AGF ikke længere vil rykke ned! Så skal de store hold have ekstrem mange nulbon'er og rigtig dårlig økonomi. De vil have større trupper og som udgangspunkt bedre spillere, som vil kunne undgå de kedelige pladser i nedrykningsspillet.
- FlæskeFrank

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Eksil » 10. mar 2016, 11:55

FlæskeFrank skrev:Nu kunne OB jo rykke ned med et ret prestigemæssigt hold tilbage i slut90'erne. Så underligere ting er hændt.

Jeg tror dog med den nye struktur, at man vil se, at de større hold ikke vil kunne rykke ned. Måske sågar AGF ikke længere vil rykke ned! Så skal de store hold have ekstrem mange nulbon'er og rigtig dårlig økonomi. De vil have større trupper og som udgangspunkt bedre spillere, som vil kunne undgå de kedelige pladser i nedrykningsspillet.
Det er netop grunden til at FCN og AaB pressede den her igennem. Selv på et lorteår skulle nedrykning være svært at ramme.

Brugeravatar
556
1. div
1. div
Indlæg: 375
Tilmeldt: 7. jul 2005, 10:54
Geografisk sted: 2000

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af 556 » 10. mar 2016, 17:01

thomasjn skrev:
556 skrev: På et eller andet tidspunkt er det AaB som bliver trukket ud af den årlige nedrykningstombola og sker det, vil det blive svært at lave en ny emission og den ville være med en endnu større udvanding.
Det gælder vel lige så meget om, at komme derhen hvor AaB er ikke en klub nogen rask person nævner i forbindelse med nedrykning eller nedrykningsstriden. Den eneste gang vi har været tæt på det er jo i øvrigt i 2010/2011, hvor setuppet var et andet og spillerinkødbene alle slog fejl med nulbonnen Chanko og skader til Rolfe og DFH. Nu har vi et sundt sportsligt fundament med en god talentudvikling - nu handler det om at vi bliver stærke nok til at have en 2-3 nøglespillere rendende udenfor og at vi måske kan gardere os lidt bedre på nøglepladser.
Der skal vel ikke mere til end et at vi mister tre-fire vigtige nøglespillere og den nye generation ikke leverer som vi håber på. BUM!
-Nej tak til plastikbaner i Superligaen

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af thomasjn » 11. mar 2016, 00:31

556 skrev:
thomasjn skrev:
556 skrev: På et eller andet tidspunkt er det AaB som bliver trukket ud af den årlige nedrykningstombola og sker det, vil det blive svært at lave en ny emission og den ville være med en endnu større udvanding.
Det gælder vel lige så meget om, at komme derhen hvor AaB er ikke en klub nogen rask person nævner i forbindelse med nedrykning eller nedrykningsstriden. Den eneste gang vi har været tæt på det er jo i øvrigt i 2010/2011, hvor setuppet var et andet og spillerinkødbene alle slog fejl med nulbonnen Chanko og skader til Rolfe og DFH. Nu har vi et sundt sportsligt fundament med en god talentudvikling - nu handler det om at vi bliver stærke nok til at have en 2-3 nøglespillere rendende udenfor og at vi måske kan gardere os lidt bedre på nøglepladser.
Der skal vel ikke mere til end et at vi mister tre-fire vigtige nøglespillere og den nye generation ikke leverer som vi håber på. BUM!
Ja det er bekymrende, hvis vi hver sæson skal bygge op med 5 nye 19 årige i og omkring startopstillingen. Holdet er allerede ved at tippe i en forkert balance i mine øjne.

seamann

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af seamann » 11. mar 2016, 01:14

thomasjn skrev:
556 skrev:
thomasjn skrev:
556 skrev: På et eller andet tidspunkt er det AaB som bliver trukket ud af den årlige nedrykningstombola og sker det, vil det blive svært at lave en ny emission og den ville være med en endnu større udvanding.
Det gælder vel lige så meget om, at komme derhen hvor AaB er ikke en klub nogen rask person nævner i forbindelse med nedrykning eller nedrykningsstriden. Den eneste gang vi har været tæt på det er jo i øvrigt i 2010/2011, hvor setuppet var et andet og spillerinkødbene alle slog fejl med nulbonnen Chanko og skader til Rolfe og DFH. Nu har vi et sundt sportsligt fundament med en god talentudvikling - nu handler det om at vi bliver stærke nok til at have en 2-3 nøglespillere rendende udenfor og at vi måske kan gardere os lidt bedre på nøglepladser.
Der skal vel ikke mere til end et at vi mister tre-fire vigtige nøglespillere og den nye generation ikke leverer som vi håber på. BUM!
Ja det er bekymrende, hvis vi hver sæson skal bygge op med 5 nye 19 årige i og omkring startopstillingen. Holdet er allerede ved at tippe i en forkert balance i mine øjne.
Nix. Det er netop det interessante og sjove, hvis det kan fortsættes. Jo mere, jo bedre, og så lad BIF om at købe Prica i næste vindue.

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3537
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af hje1980 » 11. mar 2016, 09:16

556 skrev:
thomasjn skrev:
556 skrev: På et eller andet tidspunkt er det AaB som bliver trukket ud af den årlige nedrykningstombola og sker det, vil det blive svært at lave en ny emission og den ville være med en endnu større udvanding.
Det gælder vel lige så meget om, at komme derhen hvor AaB er ikke en klub nogen rask person nævner i forbindelse med nedrykning eller nedrykningsstriden. Den eneste gang vi har været tæt på det er jo i øvrigt i 2010/2011, hvor setuppet var et andet og spillerinkødbene alle slog fejl med nulbonnen Chanko og skader til Rolfe og DFH. Nu har vi et sundt sportsligt fundament med en god talentudvikling - nu handler det om at vi bliver stærke nok til at have en 2-3 nøglespillere rendende udenfor og at vi måske kan gardere os lidt bedre på nøglepladser.
Der skal vel ikke mere til end et at vi mister tre-fire vigtige nøglespillere og den nye generation ikke leverer som vi håber på. BUM!
Skal vi så ikke bare have lidt tillid til klubben, at hvis vi mister 3-4 nøglespillere i ET vindue, at der også bliver hentet udefra. KEP er jo allerede bekræftet vil blive erstattet udefra. Det samme er Thomsen.
Netop DERFOR det er godt AaB har så mange penge - at vi kan agerer på transfermarkedet. Både med salg og køb.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af frederikshavneren » 19. mar 2016, 00:08

Det er måske den forkerte tråd at skrive det i, men Henning Gunner Jensen stopper som bestyrelsesmedlem i AaB ved den kommende generalforsamling til april.

Remark
1. div
1. div
Indlæg: 400
Tilmeldt: 19. feb 2009, 11:35
Geografisk sted: Amager

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Remark » 19. mar 2016, 09:07

http://nordjyske.dk/nyheder/politiet-in ... 1/112/1513

Bestyrelsen foreslår en Anders Bjørnstrup til erstatning for Henning G. Googlede lige navnet og fandt denne artikel...

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9633
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Buzz Killington » 19. mar 2016, 09:12

Remark skrev:http://nordjyske.dk/nyheder/politiet-in ... 1/112/1513

Bestyrelsen foreslår en Anders Bjørnstrup til erstatning for Henning G. Googlede lige navnet og fandt denne artikel...
Han er helt clean

http://www.bureaubiz.dk/Nyheder/Artikle ... ysk-bureau

Billede
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Provst i Brovst » 19. mar 2016, 09:34

Det er jo en ikke sag.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Besvar