U19, U17 og U15 tråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1068
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Sønderhof » 19. jun 2023, 14:44

RicoBR02 skrev:
19. jun 2023, 14:17
MarkyMark skrev:
19. jun 2023, 12:59
RicoBR02 skrev:
19. jun 2023, 12:03
Men siger klubben ikke at vi ikke skal frygte økonomien I den kommende sæson? Jeg har set mange herinde skrive at vi ikke har penge til det ene og andet, men er det ikke bare noget vi går ud fra?
Klubben melder vel ikke ud at ungdomsafdelingen skal optimeres og talenter skal hentes udefra, hvis vi står I 0 på kontoen, eller ikke forventer at vi kommer ud med et stort underskud? Så selvfølgelig har vi penge, de skal bare.tjenes ind igen løbende de næste par år..
Altså den selvsamme klub der har lukket varm luft ud til alt og alle i en håndfuld år nu? Jo hvis vi skal stole på den, så er alt jo som det skal være og så er der ingen ko på isen.

Klubbens udmelding om optimeringen af ungdomsafdelingen og de dertilhørende faciliteter på Hornevej kom den 8/5 i forbindelse med kapitaludvidelsen, altså var nedrykningen ikke et scenarie der var med i deres forudsætninger på det tidspunkt. Den selvsamme nedrykning der koster os 25 millioner den første halvdel af den, så napper vi anden halvdel i 2024, hvorefter den realistisk set koster os 40 millioner.

Og jeg har også penge...de skal bare lige tjenes først, eller noget...AaB har ikke pengene, da det er dyrt at køre en FCM forretningsmodel, uden at have spillersalgene der skal betale for overforbruget.
Tror du seriøst ikke at klubben har haft en plan der indeholder nedrykningen som et scenarie?
Korrekt til det markerede... spørgsmålet er så "bare" hvordan? Det er præcis den del af opgaven Bælum gjorde en ihærdig indsats for at løse. Han allirede sig med Inge, der gerne skulle hente talenter, som vi kunne sælge for 25 millioner årligt og/eller få vores kommercielle indtægter til at eksplodere.

Hvis vi leger videre med at nedrykningen koster 40 millioner, og vi er i ligaen igen næste sæson. Hvad er planen så herfra? Skal vi køre videre med samme lønniveau(2022-23)? Er planen at der investeres massivt i ungdomsafdelingen? Det potentielle afkast herfra til 1. holdet og salg af disse er vel en udsigt på 3-5 år? Hvor skal indtægterne til at drive ungdomsafdelingen såvel som truppen, der på den korte bane skal klare sig i superligaen, findes henne?

Jeg vil så voldsomt gerne at der bliver fremlagt en troværdig strategi, der gør vi kommer væk fra "pisse i bukserne"-driften, som AaB A/S har været kørt efter i hele sin levetid.

Tyskerne har fået nøglerne til de vigtigste poster, og dermed magten til at lave en turnaround. Jeg er spændt på hvad, hvornår og hvordan.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14877
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Hanga » 19. jun 2023, 14:56

RicoBR02 skrev:
19. jun 2023, 14:38
Hanga skrev:
19. jun 2023, 14:33
RicoBR02 skrev:
19. jun 2023, 14:17
MarkyMark skrev:
19. jun 2023, 12:59
RicoBR02 skrev:
19. jun 2023, 12:03
Men siger klubben ikke at vi ikke skal frygte økonomien I den kommende sæson? Jeg har set mange herinde skrive at vi ikke har penge til det ene og andet, men er det ikke bare noget vi går ud fra?
Klubben melder vel ikke ud at ungdomsafdelingen skal optimeres og talenter skal hentes udefra, hvis vi står I 0 på kontoen, eller ikke forventer at vi kommer ud med et stort underskud? Så selvfølgelig har vi penge, de skal bare.tjenes ind igen løbende de næste par år..
Altså den selvsamme klub der har lukket varm luft ud til alt og alle i en håndfuld år nu? Jo hvis vi skal stole på den, så er alt jo som det skal være og så er der ingen ko på isen.

Klubbens udmelding om optimeringen af ungdomsafdelingen og de dertilhørende faciliteter på Hornevej kom den 8/5 i forbindelse med kapitaludvidelsen, altså var nedrykningen ikke et scenarie der var med i deres forudsætninger på det tidspunkt. Den selvsamme nedrykning der koster os 25 millioner den første halvdel af den, så napper vi anden halvdel i 2024, hvorefter den realistisk set koster os 40 millioner.

Og jeg har også penge...de skal bare lige tjenes først, eller noget...AaB har ikke pengene, da det er dyrt at køre en FCM forretningsmodel, uden at have spillersalgene der skal betale for overforbruget.
Tror du seriøst ikke at klubben har haft en plan der indeholder nedrykningen som et scenarie?
Jojo men det er da klart at det efterlader markant færre midler til de investeringer man gerne vil foretage, og at det derfor er meget sandsynligt at planerne må nedjusteres/udskydes. AaBs kasse flyder ikke over med penge.
Jeg tror tyskerne har en helt klar vision og strategi for den næste sæson og hvor mange penge der skal skydes i for at vi kommer hurtigt tilbage samt udvikler klubben. Men jeg kan da tage fejl og ende med at skulle undskylde når vi står med raslebøtterne igen..
Jeg går da også klart ud fra at de har en klar plan og strategi... og at denne indeholder en nedjustering af de investeringer vi ellers ville have foretaget os, hvis vi havde overlevet og dermed havde haft 30-40 mio. kr. mere at gøre med. Derved undgår vi raslebøssen.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2450
Tilmeldt: 1. sep 2020, 14:22
Favoritspiller: Robert Kakeeto
Kontakt:

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Moen » 19. jun 2023, 15:38

SteenA skrev:
19. jun 2023, 14:39
Et transferoverskud på 30 mio for 2023 bliver svært at nå, i og med at der også blev satset med indgående transfers i januar-vinduet.
Har jeg misset noget, siden folk stadig snakker om transferoverskud på 30 mio? Nedjusteringen af forventningen til årets resultat indebar, at der forventes færre transferindtægter efter nedrykningen. Dertil er det slet ikke urealistisk, at en del af underskuddet netop er på grund af investeringer i akademiet.

En anden ting; er der nogen, der kan vise mig et sted, hvor AaB/IAO/Bælum/Bestyrelsen har udtalt sig eller forklaret om transferindtægternes rolle i regnskaberne? Der skal være 15 millioner kroners nettotransferindtægter pr vindue, 30 millioner kroner om året. Men som jeg har forstået det, er målsætningen et overskud på 30 millioner efter modregning af udgifter i forbindelse med salg. Fx. agenthonorarerne da Okore blev solgt til Kina og altså ikke udgifter ved køb af spillere. Hvem kan gøre mig klogere?

SteenA
1. div
1. div
Indlæg: 320
Tilmeldt: 13. jun 2022, 12:05

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af SteenA » 20. jun 2023, 10:16

Moen skrev:
19. jun 2023, 15:38
SteenA skrev:
19. jun 2023, 14:39
Et transferoverskud på 30 mio for 2023 bliver svært at nå, i og med at der også blev satset med indgående transfers i januar-vinduet.
Har jeg misset noget, siden folk stadig snakker om transferoverskud på 30 mio? Nedjusteringen af forventningen til årets resultat indebar, at der forventes færre transferindtægter efter nedrykningen. Dertil er det slet ikke urealistisk, at en del af underskuddet netop er på grund af investeringer i akademiet.

En anden ting; er der nogen, der kan vise mig et sted, hvor AaB/IAO/Bælum/Bestyrelsen har udtalt sig eller forklaret om transferindtægternes rolle i regnskaberne? Der skal være 15 millioner kroners nettotransferindtægter pr vindue, 30 millioner kroner om året. Men som jeg har forstået det, er målsætningen et overskud på 30 millioner efter modregning af udgifter i forbindelse med salg. Fx. agenthonorarerne da Okore blev solgt til Kina og altså ikke udgifter ved køb af spillere. Hvem kan gøre mig klogere?
Der var i hvert fald denne omtale i Nordjyske i forbindelse med de regnskab der blev aflagt for et år siden:

https://nordjyske.dk/nyheder/sport/AaB- ... f4b7003c50
De 21 millioner kroner kommer efter rene transferindtægter for 32 millioner kroner samt transferomkostninger for 11 millioner kroner. Dermed kommer AaB til kort, da man ifølge Thomas Bælum har en ambition om at tjene 15 millioner kroner per transfervindue på spillere - altså 30 millioner kroner fordelt på et kalenderår.
At man så har nedjusteret forventningerne til resultatet i 2023, bl.a. fordi der forventes færre transferindtægter er jo naturligt nok. Man skal altså ikke forvente at budgettet nås og på den led kan man vel sige, at den seneste nedjustering er "det nye budget" for året, så der ikke pludselig kommer en ny nedjustering til efteråret på baggrund af at man ikke når de 30 mio. Men det må jo naturligt være meget usikkerhed om hvordan transferregnskabet i 2023 ender.

Uanset, så vil 2023 blive et økonomisk kaos-år. Det interessante bliver at se, hvilken indtjeningsmodel (budget) man vil lægge op for 2024 og fremadrettet. Bælums model har nok haft sin tid.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3188
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Gnu » 20. jun 2023, 10:27

Af årsrapporten fremgår det også, at en eventuel nedrykning vil betyde, at der skal reduceres i omkostningerne grundet færre indtægter i 1. division, så det er nok ikke realistisk at forvente, at man bare kører videre med planen om at investere i akademiet.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
KongGulerod
Superliga
Superliga
Indlæg: 611
Tilmeldt: 12. jul 2018, 01:36

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af KongGulerod » 20. jun 2023, 10:28

Gnu skrev:
20. jun 2023, 10:27
Af årsrapporten fremgår det også, at en eventuel nedrykning vil betyde, at der skal reduceres i omkostningerne grundet færre indtægter i 1. division, så det er nok ikke realistisk at forvente, at man bare kører videre med planen om at investere i akademiet.
Det er vel heller ikke usandsynligt, at de bliver nødt til at sige farvel til en medarbejder eller to i administrationen?

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3188
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Gnu » 20. jun 2023, 10:31

KongGulerod skrev:
20. jun 2023, 10:28
Gnu skrev:
20. jun 2023, 10:27
Af årsrapporten fremgår det også, at en eventuel nedrykning vil betyde, at der skal reduceres i omkostningerne grundet færre indtægter i 1. division, så det er nok ikke realistisk at forvente, at man bare kører videre med planen om at investere i akademiet.
Det er vel heller ikke usandsynligt, at de bliver nødt til at sige farvel til en medarbejder eller to i administrationen?
Nej, det kan man da sagtens forestille sig, men at give et par administrative medarbejdere silkesnoren rykker jo ikke alverden.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

RicoBR02
Allstar
Allstar
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 22. jul 2019, 14:26
Favoritspiller: Strandli

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af RicoBR02 » 20. jun 2023, 10:38

Gnu skrev:
20. jun 2023, 10:27
Af årsrapporten fremgår det også, at en eventuel nedrykning vil betyde, at der skal reduceres i omkostningerne grundet færre indtægter i 1. division, så det er nok ikke realistisk at forvente, at man bare kører videre med planen om at investere i akademiet.
Men udtaler klubben ikke for nyligt, efter nedrykningen blev en realitet, at man, indenfor de næste 3 år ca, vil være "selvforsynende" med talenter fra akademiet, men at man forventer tilgange udefra til at starte med? Eller har jeg drømt det? Passer det, vil jeg mene at det ikke harmonerer med at man vil nedjustere alverden på den front..

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3188
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Gnu » 21. jun 2023, 12:14

RicoBR02 skrev:
20. jun 2023, 10:38
Gnu skrev:
20. jun 2023, 10:27
Af årsrapporten fremgår det også, at en eventuel nedrykning vil betyde, at der skal reduceres i omkostningerne grundet færre indtægter i 1. division, så det er nok ikke realistisk at forvente, at man bare kører videre med planen om at investere i akademiet.
Men udtaler klubben ikke for nyligt, efter nedrykningen blev en realitet, at man, indenfor de næste 3 år ca, vil være "selvforsynende" med talenter fra akademiet, men at man forventer tilgange udefra til at starte med? Eller har jeg drømt det? Passer det, vil jeg mene at det ikke harmonerer med at man vil nedjustere alverden på den front..
Det ved jeg ikke noget om.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6100
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af FIDEL » 21. jun 2023, 12:41

I denne tid, hvor vi snakker meget om tyskernes tilgang til akademiet osv., så kunne det være rart at høre fra en AaB fan, som har set en del kampe med U19, U17, og kan give indblik i, om der er nogle af de "nyere" talenter, som blev hentet for ca. 1 år siden, der har udviklet sig i en positiv retning, skiller sig ud etc?

Personligt har jeg kun set en smule U19.
Jeg tror en spiller som Allentoft bliver den næste angriber, som tager springet om 1 års tid. Har ikke så meget at hænge det på, men han har en rigtig god mentalitet. Han arbejder stenhårdt, selvtræner en del, og så har han en del kompetencer, der er vigtige i moderne fodbold i offensiven, nemlig fart, godt presspil, okay fysik, og arbejdsomhed + han kan spille flere offensive pladser. Det er i øvrigt de skudsmål han fik med fra BIF i sin tid.

Mentaliteten er noget af det absolut vigtigste hos unge spillere, og Mæhle er det gode eksempel på, at en spiller, som ikke var iblandt de bedste i sin årgang, godt kan slå igennem via hårdt arbejde. Mæhle vænnede sig til at skulle arbejde hårdere end andre med et større talent end ham, da han brød igennem på 1. holdet. Jeg ser noget af det samme hos Allentoft. (Men det KAN naturligvis også være ønsketænkning fra min side, da man jo så gerne vil have spillere fra akademiet til at slå igennem).

På U17 har jeg hørt godt om Adam Rasheed, som virker moden af sin alder, men tror ikke jeg har set ham spille.

Forhåbentligt så får AaB igen et godt ry inden for talentudvikling. Det er selvfølgelig meget vigtigt, for at kunne tiltrække de bedste talenter fra Nordjylland mm.

RicoBR02
Allstar
Allstar
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 22. jul 2019, 14:26
Favoritspiller: Strandli

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af RicoBR02 » 21. jun 2023, 13:21

FIDEL skrev:
21. jun 2023, 12:41
I denne tid, hvor vi snakker meget om tyskernes tilgang til akademiet osv., så kunne det være rart at høre fra en AaB fan, som har set en del kampe med U19, U17, og kan give indblik i, om der er nogle af de "nyere" talenter, som blev hentet for ca. 1 år siden, der har udviklet sig i en positiv retning, skiller sig ud etc?

Personligt har jeg kun set en smule U19.
Jeg tror en spiller som Allentoft bliver den næste angriber, som tager springet om 1 års tid. Har ikke så meget at hænge det på, men han har en rigtig god mentalitet. Han arbejder stenhårdt, selvtræner en del, og så har han en del kompetencer, der er vigtige i moderne fodbold i offensiven, nemlig fart, godt presspil, okay fysik, og arbejdsomhed + han kan spille flere offensive pladser. Det er i øvrigt de skudsmål han fik med fra BIF i sin tid.

Mentaliteten er noget af det absolut vigtigste hos unge spillere, og Mæhle er det gode eksempel på, at en spiller, som ikke var iblandt de bedste i sin årgang, godt kan slå igennem via hårdt arbejde. Mæhle vænnede sig til at skulle arbejde hårdere end andre med et større talent end ham, da han brød igennem på 1. holdet. Jeg ser noget af det samme hos Allentoft. (Men det KAN naturligvis også være ønsketænkning fra min side, da man jo så gerne vil have spillere fra akademiet til at slå igennem).

På U17 har jeg hørt godt om Adam Rasheed, som virker moden af sin alder, men tror ikke jeg har set ham spille.

Forhåbentligt så får AaB igen et godt ry inden for talentudvikling. Det er selvfølgelig meget vigtigt, for at kunne tiltrække de bedste talenter fra Nordjylland mm.
Ser en smule u17 og 19. Fisnik isaki kunne godt bryde igennem når han får styr på temperament og en spiller som Jimmi bihame ser jeg også er stor potentiale i.. Gaardsøe har spillet godt i den her sæson men er ved at blive for gammel til at slå igennem i AaB, han skal ned og have erfaring fra 2 division eller sverige/Norge (lavere rækker)

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5375
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af R Rosenberg » 21. jun 2023, 13:25

FIDEL skrev:
21. jun 2023, 12:41
I denne tid, hvor vi snakker meget om tyskernes tilgang til akademiet osv., så kunne det være rart at høre fra en AaB fan, som har set en del kampe med U19, U17, og kan give indblik i, om der er nogle af de "nyere" talenter, som blev hentet for ca. 1 år siden, der har udviklet sig i en positiv retning, skiller sig ud etc?

Personligt har jeg kun set en smule U19.
Jeg tror en spiller som Allentoft bliver den næste angriber, som tager springet om 1 års tid. Har ikke så meget at hænge det på, men han har en rigtig god mentalitet. Han arbejder stenhårdt, selvtræner en del, og så har han en del kompetencer, der er vigtige i moderne fodbold i offensiven, nemlig fart, godt presspil, okay fysik, og arbejdsomhed + han kan spille flere offensive pladser. Det er i øvrigt de skudsmål han fik med fra BIF i sin tid.

Mentaliteten er noget af det absolut vigtigste hos unge spillere, og Mæhle er det gode eksempel på, at en spiller, som ikke var iblandt de bedste i sin årgang, godt kan slå igennem via hårdt arbejde. Mæhle vænnede sig til at skulle arbejde hårdere end andre med et større talent end ham, da han brød igennem på 1. holdet. Jeg ser noget af det samme hos Allentoft. (Men det KAN naturligvis også være ønsketænkning fra min side, da man jo så gerne vil have spillere fra akademiet til at slå igennem).

På U17 har jeg hørt godt om Adam Rasheed, som virker moden af sin alder, men tror ikke jeg har set ham spille.

Forhåbentligt så får AaB igen et godt ry inden for talentudvikling. Det er selvfølgelig meget vigtigt, for at kunne tiltrække de bedste talenter fra Nordjylland mm.
Mæhle og Abild er vel de bedste eksempler i nyere tid. Begge ikke gigantiske talenter, da de var helt unge, men begge to med en stærk mentalitet.
Det har skabt dem begge aldeles pæne karrierer.

Kusk, Lucas og Thomsen er vel det modsatte. Kæmpe talenter, som ikke kunne klare mosten i udlandet, og som nu spiller i 1. division.

Og så er der hele mellemgruppen, hvor vist kun Gaarde og AaB kunne se talentet, og som nu spiller i Norge/Island/Færøerne.

Jeg håber, at det nye akademisetup også kommer til at dyrke hårdheden noget mere, så vi kommer væk fra folkeskoletankegangen og skaber nogle talenter, som også har den mentale styrke med.
Det var også noget af det, Inge ville med at hente spillere udefra. De viste sig så ikke rigtig at have talentet.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14877
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Hanga » 21. jun 2023, 14:20

R Rosenberg skrev:
21. jun 2023, 13:25
FIDEL skrev:
21. jun 2023, 12:41
I denne tid, hvor vi snakker meget om tyskernes tilgang til akademiet osv., så kunne det være rart at høre fra en AaB fan, som har set en del kampe med U19, U17, og kan give indblik i, om der er nogle af de "nyere" talenter, som blev hentet for ca. 1 år siden, der har udviklet sig i en positiv retning, skiller sig ud etc?

Personligt har jeg kun set en smule U19.
Jeg tror en spiller som Allentoft bliver den næste angriber, som tager springet om 1 års tid. Har ikke så meget at hænge det på, men han har en rigtig god mentalitet. Han arbejder stenhårdt, selvtræner en del, og så har han en del kompetencer, der er vigtige i moderne fodbold i offensiven, nemlig fart, godt presspil, okay fysik, og arbejdsomhed + han kan spille flere offensive pladser. Det er i øvrigt de skudsmål han fik med fra BIF i sin tid.

Mentaliteten er noget af det absolut vigtigste hos unge spillere, og Mæhle er det gode eksempel på, at en spiller, som ikke var iblandt de bedste i sin årgang, godt kan slå igennem via hårdt arbejde. Mæhle vænnede sig til at skulle arbejde hårdere end andre med et større talent end ham, da han brød igennem på 1. holdet. Jeg ser noget af det samme hos Allentoft. (Men det KAN naturligvis også være ønsketænkning fra min side, da man jo så gerne vil have spillere fra akademiet til at slå igennem).

På U17 har jeg hørt godt om Adam Rasheed, som virker moden af sin alder, men tror ikke jeg har set ham spille.

Forhåbentligt så får AaB igen et godt ry inden for talentudvikling. Det er selvfølgelig meget vigtigt, for at kunne tiltrække de bedste talenter fra Nordjylland mm.
Mæhle og Abild er vel de bedste eksempler i nyere tid. Begge ikke gigantiske talenter, da de var helt unge, men begge to med en stærk mentalitet.
Det har skabt dem begge aldeles pæne karrierer.

Kusk, Lucas og Thomsen er vel det modsatte. Kæmpe talenter, som ikke kunne klare mosten i udlandet, og som nu spiller i 1. division.

Og så er der hele mellemgruppen, hvor vist kun Gaarde og AaB kunne se talentet, og som nu spiller i Norge/Island/Færøerne.

Jeg håber, at det nye akademisetup også kommer til at dyrke hårdheden noget mere, så vi kommer væk fra folkeskoletankegangen og skaber nogle talenter, som også har den mentale styrke med.
Det var også noget af det, Inge ville med at hente spillere udefra. De viste sig så ikke rigtig at have talentet.
U-landskampe:
Magnus Christensen: U19: 6, U21: 8 (1 mål)
Frederik Børsting: U19: 4, U21: 18 (2 mål)
Jakob Blåbjerg: U16: 7, U17: 12, U19: 10, U21: 19
Anders Bærtelsen: U17: 12 (1 mål), U19: 11 (1 mål)

Der er nok flere eksempler...

Jeg er enig i at AaB og dermed også Gaarde satsede for meget på de spillere der rykkede op umiddelbart efter the double. Der skulle vi have forsøgt at holde fast i toppen og udnytte vores status på daværende tidspunkt. Men den der fremstilling af at det var spillere som kun Gaarde kunne se talent i er ikke sandt. Den konstante Gaarde bashing er lidt trættende.

Selvfølgelig var dette spillere der skulle rykkes op i superligatruppen. Men vi har helt afgjort fejlet i for mange tilfælde i transitionen fra ungdom til senior. Hvis der er noget at lære her for AaB er det at vi hurtigere skal tage en afgørelse. Hvis de ikke er gode nok, skal de ikke bare rende og være træningsfyld, hvis de kan sendes på græs i lavere divisioner og udvikle sig med spilletid der. Eller helt skæres fra. Og så fik især en spiller som Blåbjerg alt for meget tillid set i forhold til de præstationer han leverede. Ligeledes skal spillere der viser lovende takter tidligere udfordres og smage på seniorfodbold, så "springet" ikke bliver så stort når deres tid som ungdomsspiller udløber. Det klassiske problem er at en spiller ikke kan håndtere at gå fra at have været "overlegen" som ungdomsspiller til at have det svært som senior.

Kuldene kun blevet dårligere med årene, og det er naturligvis et stort problem. AaB har ikke fulgt med tiden og investeret tilstrækkeligt i hele setup'et. Det er en langt større bod end ovenstående. Forhåbentlig kan tyskerne stadig finde midlerne til at lave de nødvendige investeringer og så også blive skarpere til at udvikle spillernes færdigheder og modne dem mentalt.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10807
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af jonas386 » 21. jun 2023, 14:45

Hanga skrev:
21. jun 2023, 14:20

U-landskampe:
Magnus Christensen: U19: 6, U21: 8 (1 mål)
Frederik Børsting: U19: 4, U21: 18 (2 mål)
Jakob Blåbjerg: U16: 7, U17: 12, U19: 10, U21: 19
Anders Bærtelsen: U17: 12 (1 mål), U19: 11 (1 mål)

Der er nok flere eksempler...

Jeg er enig i at AaB og dermed også Gaarde satsede for meget på de spillere der rykkede op umiddelbart efter the double. Der skulle vi have forsøgt at holde fast i toppen og udnytte vores status på daværende tidspunkt. Men den der fremstilling af at det var spillere som kun Gaarde kunne se talent i er ikke sandt. Den konstante Gaarde bashing er lidt trættende.

Selvfølgelig var dette spillere der skulle rykkes op i superligatruppen. Men vi har helt afgjort fejlet i for mange tilfælde i transitionen fra ungdom til senior. Hvis der er noget at lære her for AaB er det at vi hurtigere skal tage en afgørelse.
Jeg er helt enig i, at de pågældende spillere skulle have chancen, men vi var med de nævnte slemme til bare at smide dem direkte fra u19 og ind i superligaen. I første sæson startede Børsting inde 16 gange. Magnus Christensen 19. Blåbjerg havde fået minutter i en enkelt kamp, før han fik 17 startere sæsonen efter.

Vi gik jo nok for dybt med den talentsatsning, og skulle have været bedre til at sluse vores unge spillere bedre ind, og i tilfælde som Børsting være bedre til at finde en egentlig position, og være mere fokuseret på hvilken rolle spillerne skal udfylde. Børsting var aldrig relevant som offensivspiller, men havde måske nogle andre kvaliteter, som kunne være brugt på en back, eller en central midtbane, hvis man havde været mere afklaret med hans styrker og begrænsninger tidligt.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14877
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Hanga » 21. jun 2023, 14:48

jonas386 skrev:
21. jun 2023, 14:45
Hanga skrev:
21. jun 2023, 14:20

U-landskampe:
Magnus Christensen: U19: 6, U21: 8 (1 mål)
Frederik Børsting: U19: 4, U21: 18 (2 mål)
Jakob Blåbjerg: U16: 7, U17: 12, U19: 10, U21: 19
Anders Bærtelsen: U17: 12 (1 mål), U19: 11 (1 mål)

Der er nok flere eksempler...

Jeg er enig i at AaB og dermed også Gaarde satsede for meget på de spillere der rykkede op umiddelbart efter the double. Der skulle vi have forsøgt at holde fast i toppen og udnytte vores status på daværende tidspunkt. Men den der fremstilling af at det var spillere som kun Gaarde kunne se talent i er ikke sandt. Den konstante Gaarde bashing er lidt trættende.

Selvfølgelig var dette spillere der skulle rykkes op i superligatruppen. Men vi har helt afgjort fejlet i for mange tilfælde i transitionen fra ungdom til senior. Hvis der er noget at lære her for AaB er det at vi hurtigere skal tage en afgørelse.
Jeg er helt enig i, at de pågældende spillere skulle have chancen, men vi var med de nævnte slemme til bare at smide dem direkte fra u19 og ind i superligaen. I første sæson startede Børsting inde 16 gange. Magnus Christensen 19. Blåbjerg havde fået minutter i en enkelt kamp, før han fik 17 startere sæsonen efter.

Vi gik jo nok for dybt med den talentsatsning, og skulle have været bedre til at sluse vores unge spillere bedre ind, og i tilfælde som Børsting være bedre til at finde en egentlig position, og være mere fokuseret på hvilken rolle spillerne skal udfylde. Børsting var aldrig relevant som offensivspiller, men havde måske nogle andre kvaliteter, som kunne være brugt på en back, eller en central midtbane, hvis man havde været mere afklaret med hans styrker og begrænsninger tidligt.
Enig i det hele.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5375
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af R Rosenberg » 21. jun 2023, 15:11

Hanga skrev:
21. jun 2023, 14:20
R Rosenberg skrev:
21. jun 2023, 13:25
FIDEL skrev:
21. jun 2023, 12:41
I denne tid, hvor vi snakker meget om tyskernes tilgang til akademiet osv., så kunne det være rart at høre fra en AaB fan, som har set en del kampe med U19, U17, og kan give indblik i, om der er nogle af de "nyere" talenter, som blev hentet for ca. 1 år siden, der har udviklet sig i en positiv retning, skiller sig ud etc?

Personligt har jeg kun set en smule U19.
Jeg tror en spiller som Allentoft bliver den næste angriber, som tager springet om 1 års tid. Har ikke så meget at hænge det på, men han har en rigtig god mentalitet. Han arbejder stenhårdt, selvtræner en del, og så har han en del kompetencer, der er vigtige i moderne fodbold i offensiven, nemlig fart, godt presspil, okay fysik, og arbejdsomhed + han kan spille flere offensive pladser. Det er i øvrigt de skudsmål han fik med fra BIF i sin tid.

Mentaliteten er noget af det absolut vigtigste hos unge spillere, og Mæhle er det gode eksempel på, at en spiller, som ikke var iblandt de bedste i sin årgang, godt kan slå igennem via hårdt arbejde. Mæhle vænnede sig til at skulle arbejde hårdere end andre med et større talent end ham, da han brød igennem på 1. holdet. Jeg ser noget af det samme hos Allentoft. (Men det KAN naturligvis også være ønsketænkning fra min side, da man jo så gerne vil have spillere fra akademiet til at slå igennem).

På U17 har jeg hørt godt om Adam Rasheed, som virker moden af sin alder, men tror ikke jeg har set ham spille.

Forhåbentligt så får AaB igen et godt ry inden for talentudvikling. Det er selvfølgelig meget vigtigt, for at kunne tiltrække de bedste talenter fra Nordjylland mm.
Mæhle og Abild er vel de bedste eksempler i nyere tid. Begge ikke gigantiske talenter, da de var helt unge, men begge to med en stærk mentalitet.
Det har skabt dem begge aldeles pæne karrierer.

Kusk, Lucas og Thomsen er vel det modsatte. Kæmpe talenter, som ikke kunne klare mosten i udlandet, og som nu spiller i 1. division.

Og så er der hele mellemgruppen, hvor vist kun Gaarde og AaB kunne se talentet, og som nu spiller i Norge/Island/Færøerne.

Jeg håber, at det nye akademisetup også kommer til at dyrke hårdheden noget mere, så vi kommer væk fra folkeskoletankegangen og skaber nogle talenter, som også har den mentale styrke med.
Det var også noget af det, Inge ville med at hente spillere udefra. De viste sig så ikke rigtig at have talentet.
U-landskampe:
Magnus Christensen: U19: 6, U21: 8 (1 mål)
Frederik Børsting: U19: 4, U21: 18 (2 mål)
Jakob Blåbjerg: U16: 7, U17: 12, U19: 10, U21: 19
Anders Bærtelsen: U17: 12 (1 mål), U19: 11 (1 mål)

Der er nok flere eksempler...

Jeg er enig i at AaB og dermed også Gaarde satsede for meget på de spillere der rykkede op umiddelbart efter the double. Der skulle vi have forsøgt at holde fast i toppen og udnytte vores status på daværende tidspunkt. Men den der fremstilling af at det var spillere som kun Gaarde kunne se talent i er ikke sandt. Den konstante Gaarde bashing er lidt trættende.

Selvfølgelig var dette spillere der skulle rykkes op i superligatruppen. Men vi har helt afgjort fejlet i for mange tilfælde i transitionen fra ungdom til senior. Hvis der er noget at lære her for AaB er det at vi hurtigere skal tage en afgørelse. Hvis de ikke er gode nok, skal de ikke bare rende og være træningsfyld, hvis de kan sendes på græs i lavere divisioner og udvikle sig med spilletid der. Eller helt skæres fra. Og så fik især en spiller som Blåbjerg alt for meget tillid set i forhold til de præstationer han leverede. Ligeledes skal spillere der viser lovende takter tidligere udfordres og smage på seniorfodbold, så "springet" ikke bliver så stort når deres tid som ungdomsspiller udløber. Det klassiske problem er at en spiller ikke kan håndtere at gå fra at have været "overlegen" som ungdomsspiller til at have det svært som senior.

Kuldene kun blevet dårligere med årene, og det er naturligvis et stort problem. AaB har ikke fulgt med tiden og investeret tilstrækkeligt i hele setup'et. Det er en langt større bod end ovenstående. Forhåbentlig kan tyskerne stadig finde midlerne til at lave de nødvendige investeringer og så også blive skarpere til at udvikle spillernes færdigheder og modne dem mentalt.
Der er absolut ingen bashing i det. Det er en konstatering.

Og deres statistik kan man bruge til absolut ingenting, når man (burde man) følge dem tæt til daglig. Her ville man ret hurtigt kunne konstatere, at ingen af dem ville blive noget som seniorer. Man gjorde dem endda til bærende spillere i et eller anden manisk galopridt om at være et stærkt akademi. Noget som alle andre end AaB og Gaarde også kunne se, var kejserens nye klæder.
Og ja, der er jeg helt enig i, at man skal blive meget, meget bedre til at luge ukrudt ud meget hurtigere.
Ædruelighedens stemme

nikilo
2. div
2. div
Indlæg: 113
Tilmeldt: 20. jan 2021, 13:58
Favoritspiller: Risgård
Geografisk sted: Aalborg

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af nikilo » 22. jun 2023, 12:01

U15 holdet vandt i går pokalfinalen over FCM med resultatet 3-1. Kampen blev spillet på JYSK Park. :aabfan:

EDIT: Nyheden er nu også på aabsport.dk
https://aabsport.dk/nyheder/2023/juni/u ... kalmester/

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 2038
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af 9520AaB » 22. jun 2023, 12:11

nikilo skrev:U15 holdet vandt i går pokalfinalen over FCM med resultatet 3-1. Kampen blev spillet på JYSK Park. :aabfan:

EDIT: Nyheden er nu også på aabsport.dk
https://aabsport.dk/nyheder/2023/juni/u ... kalmester/
Jeg havde fornøjelsen af Bjørn Poulsen fra holdet fra morgenstunden i i idræt på skolen.
Han render rundt i en pokalvinder trøje og er kæmpe stolt.
Han mente selv, at de var en klasse bedre end FCM. Det tegner lyst for den årgang lige nu.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6100
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af FIDEL » 27. jun 2023, 11:34

Hvilke U17 spillere rykker egentlig op som U19 til den kommende sæson?

Kan godt være jeg har overset nogle tidligere indlæg i denne tråd.

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2450
Tilmeldt: 1. sep 2020, 14:22
Favoritspiller: Robert Kakeeto
Kontakt:

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Moen » 2. jul 2023, 22:07

FIDEL skrev:
27. jun 2023, 11:34
Hvilke U17 spillere rykker egentlig op som U19 til den kommende sæson?

Kan godt være jeg har overset nogle tidligere indlæg i denne tråd.
Anders Noshe
Nikolai Veilbæk
Mads Mochau
Nicolai Schmidt
Nóel Atli Arnórsson
Malthe Holt
Malthe Kjølby
Adam Rasheed
Bertram Østergaard
Emil Nymann
Emil Borup

Det her er alle spillerne i U17-truppen som bliver 1. års U19 efter ferien (og har spillet nogenlunde fast på U17 i den forgangne sæson). Jeg forestiller mig, at de fleste rykker op. Måske også nogle af dem, jeg ikke har listet. Spillere som Valdemar Møller Damgaard, Christian Tcacenco, Marcus Emil Sørensen, Bertram Skovgaard og Bertil Grønkjær er (på papiret) stadig U17-spillere i næste sæson.

Besvar