Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5727
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Økonomitråden

Indlæg af R Rosenberg » 16. sep 2024, 12:57

Jakobsen skrev:
16. sep 2024, 12:52
R Rosenberg skrev:
16. sep 2024, 12:47
Gaarde6 skrev:
16. sep 2024, 11:00
Spanky skrev:
16. sep 2024, 10:27
Ny nedjustering offentliggjort i dag.

Tidligere: Fra -25 mio. til -35 mio.
Nu: Fra -43 mio. til -47 mio.

Egenkapital pr. 30/6-24: 77,2 mio.

Kommentar fra ledelsen: Nedjusteringen kan primært henføres til justeringer foretaget i Superligatruppent samt manglende transferindtægter, hvor der i indeværende transfervindue er truffet et strategisk valg om ikke at forfølge respektive transfermuligheder, således truppens kvalitet opretholdes.
Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan vi nogensinde kan blive en rentabel forretning?
Hvor er det vi halter som vildt i forhold til konkurrenterne?
Man kunne overveje den strategi, der hedder at øge indtjening. Man kan ikke spare sig til succes i fodbold.
Det er sandt nok, men derfor er det stadig nødvendigt at skære ned på den korte bane.
Hvad nytter det, hvis alle vores øgede indtægter bare går til at lukke huller?
Det er jo bedre, at vi kan bruge dem fremadretet på at udvikle i den rigtige retning fremfor at blive ved mat betale af på fortidens fejl.
Nu ender vi forhåbentlig med noget bæredygtigt der løber rundt og så kan man for begynde at udvikle for de øgede indtægter der skal komme.
Det er jo så kernen. Som også diskuteres i anden tråd. For rykker vi ned eller fortsætter med discount, så er det jo ligemeget.
Ædruelighedens stemme

Alpa Chino
1. div
1. div
Indlæg: 341
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:06

Re: Økonomitråden

Indlæg af Alpa Chino » 16. sep 2024, 12:57

Jeg mener at AaB har valgt den rigtige plan.

Sænke udgifter:
- Ingen transfers, kun unge transferfrie spillere.

Hæve indtægter:
- Flere sponsorer
- Tjene flere penge på kampdag
- Udvikle og sælge de unge transferie spillere, samt spillere fra eget akademi.

Og så håbe på at vi overlever i Superligaen. Det er en alt-eller-intet plan.

Brugeravatar
KongGulerod
Superliga
Superliga
Indlæg: 645
Tilmeldt: 12. jul 2018, 01:36

Re: Økonomitråden

Indlæg af KongGulerod » 16. sep 2024, 13:59

Patmand skrev:
16. sep 2024, 10:59
Billede
Forkert tråd? Eller hvad er det du prøver at sige med det billede?

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 745
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Økonomitråden

Indlæg af Alexis » 16. sep 2024, 14:04

Vi har vidst det længe. Og at økonomien slet ikke hænger sammen. Også derfor jeg har forsøgt at få folk til at erkende at der ingen penge er transfers, når folk har tudet over vi ikke bruger penge. Vi bruger masser af penge. Vi har budgetter langt over vores konkurrenter (Vejle, sønderjyske og lyngby). Vores underskud er markant større end deres samlede underskud. Så klinger det helt at skulle bruge endnu flere penge.
Og den med at vi skal øge indtægterne. Ja selvfølgelig skal vi det. Men det går rigtig langsomt. Det går meget hurtigere at skære omkostninger

Lyngehoevdingen
1. div
1. div
Indlæg: 271
Tilmeldt: 17. dec 2016, 15:16
Favoritspiller: Milan Timko

Re: Økonomitråden

Indlæg af Lyngehoevdingen » 16. sep 2024, 14:33

KongGulerod skrev:
16. sep 2024, 13:59
Patmand skrev:
16. sep 2024, 10:59
Billede
Forkert tråd? Eller hvad er det du prøver at sige med det billede?
At det går ad helvedes til.

Det er mit bud. Men jeg er ikke dansklærer eller har speciale i billedanalyse.
Det var Jens Kristian Sørensens mål mod Randers, der reddede os.

Det var Fossums brændte straffespark, der rykkede os ned.

Belwas
Lilleput
Lilleput
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jul 2024, 19:27

Re: Økonomitråden

Indlæg af Belwas » 16. sep 2024, 15:43

Altså, nedjusteringen passer jo 1:1 med det der er sket siden sidst de meldte ud. Man havde beregnet med salg for 20 millioner, og vi har solgt for ca. 5.5, og så er der brugt 2-3 mill på at komme ud af aftalen med Thelander. Så er egentlig ikke så meget nyt i det.

Som tidligere diskuteret her, så er årsagerne til det store minus en blanding af 6 måneder i 1. division og så omkostninger bundet i aftaler der er lavet under den gamle ledelse, som man har "ofret"/afskrevet nu. Det bliver ret spændende hvordan budget 2025 ser ud når det kommer, det bliver den første reelle indikator på om det er lykkedes med at balancere økonomien.

Hvor står der henne at der budgetteres med 30 millioner i spillersalg? Det var noget den gamle bestyrelse gjorde. Jeg har ikke set nogen steder at de nye budgetterer med noget (eller hvad). De 20 millioner meldt ud var specifikt for årets budget, ikke en generel strategi.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Økonomitråden

Indlæg af dyhrmaN » 16. sep 2024, 15:51

Jeg synes grundet ovennævnte årsager, at det er lidt svært at gennemskue om økonomien ville kunne bære en nedrykning. Er der nogen der kan kaste lidt lys over det?

Belwas
Lilleput
Lilleput
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jul 2024, 19:27

Re: Økonomitråden

Indlæg af Belwas » 16. sep 2024, 15:59

dyhrmaN skrev:
16. sep 2024, 15:51
Jeg synes grundet ovennævnte årsager, at det er lidt svært at gennemskue om økonomien ville kunne bære en nedrykning. Er der nogen der kan kaste lidt lys over det?
Det synes jeg faktisk er meget uigennemskueligt, jf. mit ovenstående indlæg. Økonomien i år er præget af en hel masser anderledes omstændigheder på udgiftsfronten. Det vil kunne ses når vi får indsigt i 2025 økonomien og den tilbageværende likviditet efter 2024 er helt afskrevet.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3647
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Økonomitråden

Indlæg af gravballe » 16. sep 2024, 16:34

dyhrmaN skrev:
16. sep 2024, 15:51
Jeg synes grundet ovennævnte årsager, at det er lidt svært at gennemskue om økonomien ville kunne bære en nedrykning. Er der nogen der kan kaste lidt lys over det?
Næppe og uden de penge sse22 skød ind i 2 omgange havde AaB været færdig med den først nedrykning.

AaB bliver til Vejle og bliver elevator hold.. Bussen er kørt for længst uden AaB

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 12. jul 2005, 12:39
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Re: Økonomitråden

Indlæg af Kasper » 16. sep 2024, 16:44

gravballe skrev:
16. sep 2024, 16:34
dyhrmaN skrev:
16. sep 2024, 15:51
Jeg synes grundet ovennævnte årsager, at det er lidt svært at gennemskue om økonomien ville kunne bære en nedrykning. Er der nogen der kan kaste lidt lys over det?
Næppe og uden de penge sse22 skød ind i 2 omgange havde AaB været færdig med den først nedrykning.

AaB bliver til Vejle og bliver elevator hold.. Bussen er kørt for længst uden AaB
Glem det. AaB giver aldrig op. Det her bliver en hård omgang, men de der opgivende attituder køber jeg ikke.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Brugeravatar
KongGulerod
Superliga
Superliga
Indlæg: 645
Tilmeldt: 12. jul 2018, 01:36

Re: Økonomitråden

Indlæg af KongGulerod » 16. sep 2024, 17:53

gravballe skrev:
16. sep 2024, 16:34
dyhrmaN skrev:
16. sep 2024, 15:51
Jeg synes grundet ovennævnte årsager, at det er lidt svært at gennemskue om økonomien ville kunne bære en nedrykning. Er der nogen der kan kaste lidt lys over det?
Næppe og uden de penge sse22 skød ind i 2 omgange havde AaB været færdig med den først nedrykning.

AaB bliver til Vejle og bliver elevator hold.. Bussen er kørt for længst uden AaB
Øv… Hvad kan du ellers se i din spåkugle?

Portland
1. div
1. div
Indlæg: 255
Tilmeldt: 20. okt 2021, 09:37
Favoritspiller: Pallesen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Portland » 16. sep 2024, 18:57

Den økonomiske genopretning er i fuld gang.

AaBager
Drenge
Drenge
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24. jun 2020, 11:38
Favoritspiller: Peter Rasmussen

Re: Økonomitråden

Indlæg af AaBager » 16. sep 2024, 20:29

Belwas skrev:
16. sep 2024, 15:43
Altså, nedjusteringen passer jo 1:1 med det der er sket siden sidst de meldte ud. Man havde beregnet med salg for 20 millioner, og vi har solgt for ca. 5.5, og så er der brugt 2-3 mill på at komme ud af aftalen med Thelander. Så er egentlig ikke så meget nyt i det.

Som tidligere diskuteret her, så er årsagerne til det store minus en blanding af 6 måneder i 1. division og så omkostninger bundet i aftaler der er lavet under den gamle ledelse, som man har "ofret"/afskrevet nu. Det bliver ret spændende hvordan budget 2025 ser ud når det kommer, det bliver den første reelle indikator på om det er lykkedes med at balancere økonomien.

Hvor står der henne at der budgetteres med 30 millioner i spillersalg? Det var noget den gamle bestyrelse gjorde. Jeg har ikke set nogen steder at de nye budgetterer med noget (eller hvad). De 20 millioner meldt ud var specifikt for årets budget, ikke en generel strategi.
Jeg synes jeg læste det på bold, men kan ikke finde det nu, så jeg har åbenbart lukket lort ud. Sorry :-)

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 14270
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomitråden

Indlæg af Funky » 16. sep 2024, 20:35

Som jeg husker det, så var det desuden meldingen, at den ønskede transfer-indtægt i det netop afsluttede vindue på 3 mio. euro var en engangsforteelse, altså, man har ikke som mål at etablere AaB på et økonomisk grundlag, hvor der skal sælges for den slags penge hvert eneste vindue.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3681
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hovedet » 16. sep 2024, 21:38

Når man sammenholder et gigantisk underskud med den trup, vi pt. råder over. Og samtidig tager i betragtning, at omkostningerne til truppen er blevet skåret meget voldsomt ned i løbet af det seneste års tid; så viser det med al tydelighed omfanget af, hvor meget AaB er kørt bagom dansen gennem de sidste 10 år - fra en situation, hvor vi vel at mærke stod med alle kort på hånden. For at sætte det i relief var AGF på dette tidspunkt for 10 år siden små 10 point - fra en oprykningsplads i en 1. division, der talte 14 hold!

Sådan lige på stående fod:

Før eller i begyndelsen af forrige sæson solgte vi en meget løntung Allan Sousa for angiveligt 15 millioner kroner. Ved samme lejlighed ophørte ligeledes en meget løntung kontrakt med Ivar Fossum. Tillige skilte vi os ad med mellemtunge spillere som Louka Prip og Daniel Granli, der endda begge affødte transferindtægter (om end beherskede). Dertil kan lægges et salg af Theo Sander, som indbragte klubben 6-7 millioner kroner samt udlån/ophævede kontrakter med Andreas Poulsen og Kristoffer Pallesen (der så dukkede op i en jurastilling i klubben ganske vist).

I vinter skiller klubben sig af med superløntunge Lucas Andersen og sælger Pedro og Tim Prica. Siden er også Thelander, Posavec og Makari forsvundet, hvortil kommer salget af Højholt.

Det er helt vildt, at tingene selv med ovenstående in mente er lysår fra at kunne hænge sammen.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5693
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jakobsen » 16. sep 2024, 21:42

Hovedet skrev:
16. sep 2024, 21:38
Når man sammenholder et gigantisk underskud med den trup, vi pt. råder over. Og samtidig tager i betragtning, at omkostningerne til truppen er blevet skåret meget voldsomt ned i løbet af det seneste års tid; så viser det med al tydelighed omfanget af, hvor meget AaB er kørt bagom dansen gennem de sidste 10 år - fra en situation, hvor vi vel at mærke stod med alle kort på hånden. For at sætte det i relief var AGF på dette tidspunkt for 10 år siden små 10 point - fra en oprykningsplads i en 1. division, der talte 14 hold!

Sådan lige på stående fod:

Før eller i begyndelsen af forrige sæson solgte vi en meget løntung Allan Sousa for angiveligt 15 millioner kroner. Ved samme lejlighed ophørte ligeledes en meget løntung kontrakt med Ivar Fossum. Tillige skilte vi os ad med mellemtunge spillere som Louka Prip og Daniel Granli, der endda begge affødte transferindtægter (om end beherskede). Dertil kan lægges et salg af Theo Sander, som indbragte klubben 6-7 millioner kroner samt udlån/ophævede kontrakter med Andreas Poulsen og Kristoffer Pallesen (der så dukkede op i en jurastilling i klubben ganske vist).

I vinter skiller klubben sig af med superløntunge Lucas Andersen og sælger Pedro og Tim Prica. Siden er også Thelander, Posavec og Makari forsvundet, hvortil kommer salget af Højholt.

Det er helt vildt, at tingene selv med ovenstående in mente er lysår fra at kunne hænge sammen.
Altså - du er med på at regnskabet tæller en halv sæson i 1. div med høje lønninger. De er slanket yderligere nu.
Det interessante er mere at se hvordan det ser ud til næste år mht. budget og forventninger.
Men enig, at det er skræmmende som det lokale bondeparnas har ladet stå til siden The Double. Vi kan skyde på Bælum, IAO og Gaarde for mange ting med rette, men i sidste ende falder det hele tilbage på nogle bondepinger der ikke har villet noget med klubben.
SSE22 Indexet

Anti1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Pro
Kommentar: Kan lide, at de er strategisk faste og ikke mindst, at de gør lige hvad de siger de vil gøre. Jeg tror på der bygges et sundt fundament.

Brugeravatar
Broendum
1. div
1. div
Indlæg: 480
Tilmeldt: 21. apr 2008, 21:15
Geografisk sted: Kbh.

Re: Økonomitråden

Indlæg af Broendum » 16. sep 2024, 22:50

Lang artikel om SSE22 og deres commitment - absolut intet der tyder på, at det er en kort rejse for dem. Betryggende.

https://www.linkedin.com/pulse/how-new- ... vJ0g%3D%3D

Raptorr
Allstar
Allstar
Indlæg: 1151
Tilmeldt: 24. jan 2022, 23:42
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Økonomitråden

Indlæg af Raptorr » 17. sep 2024, 07:13

Der arbejdes på at øge sponsorindtægter (og andre indtægter) og der er en positiv udvikling i gang, men i sagens natur er det "early days". Den positive udvikling som er opnået, fremgår endnu ikke med fuldt gennemslag i årets resultat.

Det samme gør sig gældende for arbejdet med at nedbringe udgifterne. Årets resultat (forventning) afspejler stadig de høje lønudgifter og relaterede afskrivninger. Men man er på rette vej.

Vigtigst tror jeg dog er det faktum, at en stor (den største) del af fremtidens indtægter skal komme fra salg af egne talenter. Det meget målrettede arbejde med akademiet og egen avl af spillere til førsteholdet ses allerede, men vil nok først være synligt for alvor om 2-3 år. Her synes jeg, at det er værd at tænke over, hvad et enkelt "kanon" salg til fx 40-50 millioner (eller to til 20-30) vil gøre for årsregnskabet.

Strategien er og bliver langsigtet, og en forvandling af denne omfang tager bare tid og fordrer tålmodighed. Noget som vi fans ikke altid har så meget af. Fokus for klubben er ikke bare den næste halvsæson, men måske mere, hvordan det ser ud om 2-3 år. Har de U17 og U15 talenter, som man har arbejdet med, udviklet sig og taget de næste skridt? Har strategien udmøntet sig i et 1. hold med overvejende lokale spillere?

Ovenstående betyder også, at der skal meget til, før man vil bruge penge og ligeså vigtigt, lade spillere udefra optage pladsen for en af de unge.

Det er selvfølgelig en balance med den langsigtede strategi og de mere kortsigtede sportslige resultater, hvilket vel også er en stor del af debatten herinde. Lige nu, må ledelsen have vurderet, at man kan klare sig sportsligt i hvert fald indtil januar vinduet, herunder at man ikke havde mulighed for at bringe en spiller ind (til midtbanen) som var stærk nok til at optage pladsen for en af vores unge.

For mig er der ingen tvivl om, at SSE22 er all in på projektet, og jeg er spændt på at følge udviklingen.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 11251
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Økonomitråden

Indlæg af jonas386 » 17. sep 2024, 07:18

Broendum skrev:
16. sep 2024, 22:50
Lang artikel om SSE22 og deres commitment - absolut intet der tyder på, at det er en kort rejse for dem. Betryggende.

https://www.linkedin.com/pulse/how-new- ... vJ0g%3D%3D
Det kommer portland og patmand til at hade
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

RicoBR02
Allstar
Allstar
Indlæg: 1957
Tilmeldt: 22. jul 2019, 14:26
Favoritspiller: Strandli

Re: Økonomitråden

Indlæg af RicoBR02 » 17. sep 2024, 07:32

jonas386 skrev:
17. sep 2024, 07:18
Broendum skrev:
16. sep 2024, 22:50
Lang artikel om SSE22 og deres commitment - absolut intet der tyder på, at det er en kort rejse for dem. Betryggende.

https://www.linkedin.com/pulse/how-new- ... vJ0g%3D%3D
Det kommer portland og patmand til at hade
Ingen problem, de dukker først op igen når der kommer en ny negativ nyhed fra AaB.

Besvar