Gnu skrev: ↑16. jan 2025, 15:02
Så man skal bare træffe gode beslutninger og gøre som Bodø og Saint Gilloise? OK, det var ikke særlig konkret. Minder lidt om FCK-storaktionæreren der mente at spillerne bare skulle spille bedre.
Konteksten er netop vigtig her. Som jeg ser det udnyttede Bodø et 'magtvakuum' i norsk fodbold, hvor Rosenborg mistede grebet, og der var ikke en etableret subtop. I dagens superliga er der mange bejlere til toppladserne. Fodboldmiljøet i Belgien kender jeg ikke til, men Saint Gilloise har samme ejere som Brighton.
AGF har haft held med at opbygge en sund forretning gennem især store sponsorindtægter, og det har netop taget væsentlig længere tid end fem år at opbygge det, og derudover foretog de springet til (sub)toppen, hvor der var væsentlig færre penge og bejlere til toppladserne i dansk fodold.
Jeg har ikke adgang til bold.dk's artikler bag betalingsmur, så jeg har blot taget FlemmingG's referat for gode varer.
Det er ikke "bare". Det er også nødvendigt, selvom vi skulle få 200 millioner med posten i morgen. Penge giver større råderum ift. at træffe dårlige beslutninger, og smide penge efter ubrugelige spillere, uden det holder resten af budgettet som gidsel. Når jeg skriver "bedre beslutninger", så involverer det bl.a. at sælge spillere rettidigt, tænke flere transfervinduer frem og noget så simpelt som at vide hvor pengene er bedst brugt. Det er altsammen noget vi har været kampringe til lige siden vi blev mestre sidst.
Og ja, Bodø udnyttede da helt sikkert at Roseborg ikke er hvad de har været, og at en klub som Molde, som jeg lige husker det, var i en bakkedal. Men det er jo ikke kun nationalt de har løftet sig, de har også præsteret i europa og solgt spillere for ret imponerende beløber til store klubber. Det ser ud til, at Brann er ved at lave et lignende nummer i disse år, og selvom de nok ikke bliver lige så succesfulde som Bodø, så ligner det at de (også) med relativt få midler er gået fra 1. division til nu at være medaljekandidater. Der kan sikkert findes
Ift belgierne, så har jeg ikke set at de skulle have fået tilført ekstraordinære midler (jeg kan have overset det), og hvis det primært er knowhow de har fået fra ejerne/Brighton, så viser det netop, at det er muligt at rykke sig ret langt, hvis man bare starter med at træffe nogle bedre beslutninger end man gjorde tidligere.
AGF rykkede sidst op i 18/19, hvor de blev 7, så blev de 8, og så blev de 3. Herefter 4, 10, 3, 5 og ligger nu 4. I samme periode har de klattet ret mange penge væk på spillere de troede skulle være det næste store, men aldrig viste noget (måske ca. 50 millioner).
Igen, jeg er med på det er svært, og helt sikkert sværere end for 5-7 år siden, men jeg ser det ikke som umuligt. Pengene rykker sig rigtig hurtigt i fodbold, hvilket vi har set med eks. OB og Minteh, eller pengene fra europæisk fodbold. Meget, på den korte bane, kommer selvfølgelig an på hvor meget man kan få for Jørgensen og Widell, og i hvilket omfang man formår at geninvestere pengene i truppen og set-up'et.
Jeg har læst artiklen, og det er en fin gennemgang af nøglepersoner, men der står ikke mere end det Flemming skriver (om SSE22's strategi), og jeg har efterfølgende skimmet prospectet og nyhederne op til og efter salget, og jeg har ikke kunne finde en udmelding der siger hvad bold påstår. Måske det er en intern strategi, men det synes jeg også er noget andet end hvad man udmelder til fans og samarbejdspartnere.