Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Gamen

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Gamen » 12. mar 2015, 22:47

Frygah skrev: Som et lille øf synes jeg også du er lidt for hård ved ASC. Jeg synes (men det skal jeg jo selvfølgelig også) supportklubben har rykket sig ganske betydeligt i retning af at have selvstændige holdninger, kommer med input, herunder også kritik, i forholdet til AaB når det gælder fanrettigheder.
ASC's fejl er heller ikke begået i den nuværende periode, men startede for 10-15 år siden. Bl.a. ved at dæmonisere uofficielle grupper gennem forskellige udmeldinger, og medvirke til at dele vandene. Samtidigt lagde man sig alt, alt for tæt op af klubben. Ikke at vi også på den anden side red på den bølge noget tid, men der er aldrig kommet noget godt ud af at skabe en så dyb kløft som der i mange år var.

Når det så er sagt, så har vi jo i dag i det mindste dialog om nogen ting. Og de officielle fanklubber har med tiden delvist flyttet sig væk fra at være klubbens trofaste skødehund, også nationalt- en særdeles tiltrængt udvikling!

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Fabbe » 12. mar 2015, 23:43

Frygah skrev:Som et lille øf synes jeg også du er lidt for hård ved ASC. Jeg synes (men det skal jeg jo selvfølgelig også) supportklubben har rykket sig ganske betydeligt i retning af at have selvstændige holdninger, kommer med input, herunder også kritik, i forholdet til AaB når det gælder fanrettigheder.
ASC har rykket sig! ASC flytter sig heldigvis altid, men jeg tror, at det er rollen som forening med officiel tilknytning, der gør, at ASC altid er et konservativt skridt eller flere bagud. Foreningen har også tit været administreret mest af folk med en vis distance til fankulturen. Brøndby Support var langt mere autentisk iværksat, og foreningens ledelse var motoren, så de kunne sætte gang i en bevægelse og mobilisere heftigt. I Aalborg har det for ofte været op ad bakke for dem, der var innovative og grænseudfordrende - den rolle som eksempelvis Auxilia har i dag, men erfaringer har også vist, at når disse kræfter har gjort sig umage og arrangeret opvarmning og corteo med mere, så har det også rykket rigtig pænt og vist takter. Jeg vil gerne se, hvor langt disse kræfter kunne komme, hvis der var flere organisatoriske muskler bag.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3030
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Frygah » 12. mar 2015, 23:58

Fabbe skrev:
Frygah skrev:Som et lille øf synes jeg også du er lidt for hård ved ASC. Jeg synes (men det skal jeg jo selvfølgelig også) supportklubben har rykket sig ganske betydeligt i retning af at have selvstændige holdninger, kommer med input, herunder også kritik, i forholdet til AaB når det gælder fanrettigheder.
ASC har rykket sig! ASC flytter sig heldigvis altid, men jeg tror, at det er rollen som forening med officiel tilknytning, der gør, at ASC altid er et konservativt skridt eller flere bagud. Foreningen har også tit været administreret mest af folk med en vis distance til fankulturen. Brøndby Support var langt mere autentisk iværksat, og foreningens ledelse var motoren, så de kunne sætte gang i en bevægelse og mobilisere heftigt. I Aalborg har det for ofte været op ad bakke for dem, der var innovative og grænseudfordrende - den rolle som eksempelvis Auxilia har i dag, men erfaringer har også vist, at når disse kræfter har gjort sig umage og arrangeret opvarmning og corteo med mere, så har det også rykket rigtig pænt og vist takter. Jeg vil gerne se, hvor langt disse kræfter kunne komme, hvis der var flere organisatoriske muskler bag.
Det er givet der er fordele og ulemper ved at være en officiel fanklub. Jeg vil dog sige, at ASC især i de senere år ER blevet lyttet til på en række områder, i en dialog med AaB. Det er klart, at især i offentligheden går ASC ikke ud og senere svinere afsted mod AaB - Den slags kritik kører man internt, og så kan man nemt komme til at ligne en nikkedukke-organisation set udefra. Det tror jeg er et kompromis man må leve med som officiel fanklub. Derfor ærgrer hele udviklingen i den senere tid (måske senere år?) mig gevaldigt, da jeg ser det som et voldsomt tilbagefald for hele fankulturen i Aalborg.

I de senere år synes jeg ASC netop har formået at vælge folk til deres bestyrelse der har en vis indsigt i fanmiljøet, heriblandt flere ledende ATK'ere, samt nogle af dem med absolut flest udebaneture. Lige præcis hér synes jeg måske netop den uofficielle scene har vist sig som noget svag. Mange gange ser man under 10 aktive fra den forholdsvis store, men selvfølgelig mere løse, uofficielle stemningsscene i Aalborg. Der er dog sket meget på den front med Auxilia og Vesttribunen, hvilket er rigtig fedt.

Sidst men ikke mindst, så er der jo elementer af fankulturen som en officiel fanklub simpelthen ikke KAN støte op om. Grupper/personer med direkte racistiske ytringer/slagsange, folk/grupper der ser vold og/eller narko som en naturlig del af fankulturen (det værende mod kontrollører, politi eller modstanderfans). Personligt har jeg selv oplevet en kontrollør forsøgt ramt af et knækket PVC-rør brugt som spyd, ligesom jeg har oplevet folk ligge fuldstændig væk på coke på græsset i Silkeborg, for så at vågne op efter kampen og ville slås med politi/kontrollører. ASC kan måske godt have en dialog med disse (dialog er vel i øvrigt gensidig, og trusler/vold mod eksempelvis capo'en er ikke ligefrem fordrende for dette, uanset hvor provokeret man har måtte følt sig), men jeg tror altid der vil være en vis distance til netop denne del af den uofficielle kultur, hvorimod Vesttribunen og Auxilia må ses som en naturlig samarbejdspartner, hvis arrangementer og initiativer bør og skal støttes - Det synes jeg dog også jeg oplever i høj grad, når der snakkes om åbne tifoværksteder, deltagelse i opvarmningsarrangementer m.m.

Brøndby Support har vel i øvrigt rendt ind i samme problem - Hvordan forholder man sig til SSU, Blue Front osv, når disse havde smadret hele bydele o.l. Der kom balladen også frem at BIF-Support var nikkedukker.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Fabbe » 13. mar 2015, 10:52

Der er mange problematikker, som man må døje med uanset. Jeg synes aldrig, man skal støtte op om vold og racisme, men fordi man tager afstand og ekskluderer, så betyder det ikke, at man bare slipper for de ting. Jeg mener, at den adfærdshygiejne har spillet fallit. I stedet for at have så meget negativt fokus på, hvad der ikke må finde sted og hvilke baryler man ikke vil have, så skal man i stedet have fuld fokus på, hvad der skal finde sted.

Når jeg ser på fanbevægelser på kontinentet, så er det klart, at det virkelig ikke duer, hvis supporternes fremmeste stemme ikke er en fri stemme i offentligheden. Så mister den sin troværdighed over for medlemmer og potentielle medlemmer. Man kan simpelthen ikke være en mobiliserende kraft, hvis man ikke er en repræsentant for sine medlemmer i offentligheden, men i stedet repræsentant for en partner. Det er ikke så vigtigt, om man kalder AaB for en samarbejdspartner eller "modpart" (man har jo et komplekst forhold, hvor man både er en støtte for den organisation, mens man på samme tid har anderledes holdninger end den organisation, man skal støtte. Det skal begge parter kunne rumme i hovederne). Det handler om, at en fanorganisation til enhver tid skal kunne tegne supporternes perspektiv udadtil. Ellers ryger al potens.

Så rent ud med sproget - og AaB er nødt til at lære at finde sig i det. AaB får meget mere tilbage ud af det.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Fabbe » 17. mar 2015, 22:30

Så snupper jeg lige ordet igen, selv om det ser åndekavt ud, at jeg poster to gange i træk.

Men hvordan mobiliserer man noget fodboldstemning? Det tror jeg ikke, at nogen har lavet videnskab om, som man kan trække på, men der er mange erfaringer rundt omkring.

Jeg vil sammenligne stemningen og mobiliseringen med en gammel sort svensk politicykel af jern, der er tung som malkeko. Den er utroligt hård at træde i gang. Den kræver som minimum nogle kræfter at få til at rulle, og i starten bruger man en masse energi, som man ikke får tilbage. Har man muskelsvind eller er terrænet stejlt nok, så lykkes det ikke.

Men lykkes det at komme op i tråd, så går det bedre og bedre, og pludselig er den ikke til at standse igen. Hvor det først var benene, der kæmpede hårdt for at træde cyklen i gang, er det pludselig pedalerne, som pisker rundt med fødderne. Vægten, der før var en ulempe, er blevet en fordel, der øger farten.

Sådan er det også at mobilisere stemning. Når vi er 20, 30 eller 50 på en god dag, som orker at bidrage, så kræver det et slidsomt arbejde at holde stemningen i gang, og det er svært at føle, at den energi, som man bruger, giver effektivt afkast. Man skråler i 90 minutter og føler, at man har været mere på arbejde end til fritidsfornøjelse.

Det lokker ikke nogen til at være med. For det er nærmest kun en lille opofrende del, som synes, at det er sjovt at være en del af de ukuelige få. Resten af tilskuerne føler sig forlegne ved at synge med. Det overskrider grænsen fra komfortzonen at stå i periferien af klacken og råbe med på det næste "Fraa Nooordjyyylaaand".

Men når det endelig er lykkedes at overskride en vis tærskel - hvilket sker sjældent, så er "politicyklen" næsten ikke til at stoppe igen. Så ændrer det sig fra, at antallet er en afskrækkende faktor til at antallet bliver en tillokkende faktor. Jo flere der synger, desto flere vil synge med. Alle bliver pludselig komfortable, når sidemanden også synger med. Og når man går fra 30 til 300 og måske 3000, så bruger man ikke længere energi, så skaber man energi.

Fuldstændig som en tung sort svensk politicykel. Og vi oplevede det selv til pokalfinalen og til andre enkelte nedslag i historiens forløb. Når ketchuppen først er ude af glasflasken, så svømmer det i ketchup.

Så hvordan hjælper vi den i gang, når den er så svær at få i fart?

AaB som organisation skal ikke hjælpe med at træde i pedalerne. Det skal tilskuerne gøre. Så løsningen er ikke at blæse slagsange igennem højttalere. Omgivelserne skal hjælpen med at smøre cyklen og jævne stien.

- Man jævner stien for eksempel ved at give miljøet en tribune at råde over og ejerskab til den. Ovre hos de åndssvage på Sjælland, har supporterne fået lov til at dekorere bagsiden af tribunen.
- Man jævner stien ved at give bannerplads, så man kan være synlig.
. Man jævner stien ved at anerkende en supporterorganisation, som tør tale offentligt fra fansenes perspektiv.
- Man jævner stien ved at stoppe kalkunernes rituelle udsmidninger af folk for at gøre noget harmløst eller nærmest ingenting.
- Man har allerede jævnet lidt ved at stille et tifodepot til rådighed.
- Man jævner generelt stien ved hele tiden at være årvågne omkring, hvad supporterne har behov for.

Fortsæt bare denne brainstorm. Det skal op at køre - eller vi skal af med den ketchupprop.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
9382'eren
Superliga
Superliga
Indlæg: 519
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:20
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af 9382'eren » 18. mar 2015, 00:04

Jeg er så fan af den der sammenligning, Fabbe. Den havde jeg sgu aldrig selv fundet frem. Det bedste ved det hele er, at den er så forbandet spot on...
Let's Kick Money Out Of Football!
jernskjorten skrev:Infatil opførsel er en grundpille i dansk fankultur.

Besvar