Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14877
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Hanga » 8. maj 2021, 14:55

Forza skrev:
8. maj 2021, 11:42
Jeg var så frustreret i går at jeg end ikke nænnede at tjekke debatsiden efter den VAR kendelse. Jeg slukkede tv’et og var i seriøst dårligt humør.

Hvornår indser man at den danske dommerstand ikke evner den opgave med VAR og derfor fratager den løsning. Selv når den dømmer korrekt, så fratager den alt glæde og spontanitet ved fodbold.

Kampen i går var ikke god. OB var fortjente vindere set over kampen. Deres højre pres fik vi aldrig løst særlig godt. Vi led meget under at at normale backs ikke var på kanterne og at den centrale midtbane blev kvalt.
Fungerer VAR godt nogen steder? Alt fodbold jeg ser, er stort set ødelagt af det. Jeg hører at det skulle foregå bedre i Italien, Holland mv., men hverken i Superligaen, Premier League, Champions League eller Bundesligaen, synes jeg det gavner mere end det skader.

Her er i øvrigt et dugfrisk eksempel fra Premier League, der har fuldtidsprofessionelle dommere (som også tit bliver efterlyst herhjemme). Det sker stort set hver eneste runde.

https://streamable.com/8xsmtn

Billede
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7909
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Forza » 8. maj 2021, 14:58

Hanga skrev:
8. maj 2021, 14:55
Forza skrev:
8. maj 2021, 11:42
Jeg var så frustreret i går at jeg end ikke nænnede at tjekke debatsiden efter den VAR kendelse. Jeg slukkede tv’et og var i seriøst dårligt humør.

Hvornår indser man at den danske dommerstand ikke evner den opgave med VAR og derfor fratager den løsning. Selv når den dømmer korrekt, så fratager den alt glæde og spontanitet ved fodbold.

Kampen i går var ikke god. OB var fortjente vindere set over kampen. Deres højre pres fik vi aldrig løst særlig godt. Vi led meget under at at normale backs ikke var på kanterne og at den centrale midtbane blev kvalt.
Fungerer VAR godt nogen steder? Alt fodbold jeg ser, er stort set ødelagt af det. Jeg hører at det skulle foregå bedre i Italien, Holland mv., men hverken i Superligaen, Premier League, Champions League eller Bundesligaen, synes jeg det gavner mere end det skader.

Her er i øvrigt et dugfrisk eksempel fra Premier League, der har fuldtidsprofessionelle dommere (som også tit bliver efterlyst herhjemme).

https://streamable.com/8xsmtn

Billede
I det mindste har PL valgt at den linje med at dømme alt. I Danmark har man jo netop fremhævet Premier League som et skrækeksempel og forklaret at vi derfor KUN dømmer clear and obvious. Det gælder så åbenbart ikke i alle kampe.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3646
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af gravballe » 8. maj 2021, 16:27

Forza skrev:
8. maj 2021, 14:58
Hanga skrev:
8. maj 2021, 14:55
Forza skrev:
8. maj 2021, 11:42
Jeg var så frustreret i går at jeg end ikke nænnede at tjekke debatsiden efter den VAR kendelse. Jeg slukkede tv’et og var i seriøst dårligt humør.

Hvornår indser man at den danske dommerstand ikke evner den opgave med VAR og derfor fratager den løsning. Selv når den dømmer korrekt, så fratager den alt glæde og spontanitet ved fodbold.

Kampen i går var ikke god. OB var fortjente vindere set over kampen. Deres højre pres fik vi aldrig løst særlig godt. Vi led meget under at at normale backs ikke var på kanterne og at den centrale midtbane blev kvalt.
Fungerer VAR godt nogen steder? Alt fodbold jeg ser, er stort set ødelagt af det. Jeg hører at det skulle foregå bedre i Italien, Holland mv., men hverken i Superligaen, Premier League, Champions League eller Bundesligaen, synes jeg det gavner mere end det skader.

Her er i øvrigt et dugfrisk eksempel fra Premier League, der har fuldtidsprofessionelle dommere (som også tit bliver efterlyst herhjemme).

https://streamable.com/8xsmtn

Billede
I det mindste har PL valgt at den linje med at dømme alt. I Danmark har man jo netop fremhævet Premier League som et skrækeksempel og forklaret at vi derfor KUN dømmer clear and obvious. Det gælder så åbenbart ikke i alle kampe.
Enkg problemet i Danmark er linien i hvordan var bliver dømt skifter som vinden blæser.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13739
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Funky » 8. maj 2021, 16:27

Sådan kan man jo også ufrivilligt sætte ord på, hvorfor VAR bør afskaffes. Scheisse for et sølle forsvar.

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/ob- ... ler-andet/
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14877
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Hanga » 8. maj 2021, 16:33

gravballe skrev:
8. maj 2021, 16:27

Enkg problemet i Danmark er linien i hvordan var bliver dømt skifter som vinden blæser.
Jeg vil selvfølgelig også foretrække at linjen er den samme, men jeg må bare sige, at man netop i England kører en 100% fast linje på offsides, hvor hver mm. tæller.... og det er stadig lort og ekstremt dræbende at være vidne til.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10807
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af jonas386 » 8. maj 2021, 17:00

Har lige set udvidede highligts på AaBs hjemmeside. Der er to gange hvor VAR fejler ret stort, både da Pallesen holder Jebali i trøjen, så denne ikke kan nå frem til bolden (burde være straffe) og så ved målet. Det er aldrig godt når dommerskøn eller mangel på samme er så afgørende for udfaldet, men det bliver endnu mere grelt når der er TV-teknologi til rådighed og dommeren vælger ikke at bruge det. I Jebali sitautionen blev situationen ikke opfanget, og ved Pricas i øvrigt fremragende scoring kiggede dommeren ikke selv situationen igennem, men tog VAR vognens udsagn for gode varer.
Især det sidste synes jeg er problematisk. VAR vognen skal være med til at opdage eventuelle forseelser, men det skal altid være op til dommeren at vurdere hvorvidt der er tale om en strafbar situation eller ej.

Og så virker det bare ikke til at det er en rigtig succes med Palle i tre-back kæden. Defensivt er han ikke god nok, og når han har Børsting ved siden af, så ligner det desværre en åben landevej ned imod målet. Hvis ikke det var for lidt uskarphed og et par gode aktioner i buret, så havde OB snildt scoret flere mål.

Lucas og Kusk ser ud til at have et fint sammenspil, og på bedre dage havde de også kunne sætte en kasse ind hver, men det virkede heller ikek til at vi ligefrem vadede os i chancer.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5375
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af R Rosenberg » 8. maj 2021, 17:41

Klaus skrev:
8. maj 2021, 14:45
R Rosenberg skrev:
8. maj 2021, 11:58
Gaarde6 skrev:
8. maj 2021, 11:35
R Rosenberg skrev:
8. maj 2021, 10:25
Gaarde6 skrev:
8. maj 2021, 09:55
Er også pisse træt af VAR!!!!
Men kigger vi på hele kampen spiller vi som pis (igen igen) kæft, hvor er jeg ved at være træt af, hvor ustabile vi er! Og træt af at vi ALTID har problemer mod fysisk stærke modstandere.
Kæft et arbejde, der venter Marti, Inge og Bælum frem mod næste sæson og top 4!

Mht til kampen skal vi vel også være fair at sige, at et point ville ha været tyveri. Og havde vi fået det ene point. Så tror jeg VAR diskussionen var blevet flyttet til det straffe OB ikke fik.

VAR ødelægger bare fodbolden !!!
Enig. Men jeg vil bruge din egen kæphest: Se lige på materialet. I går var der jo 5-6 spillere i startopstillingen, som reelt ikke har noget som helst at gøre i startopstillingen på et hold, der gerne vil i top 4/6.

Der skal hentes meget, og kvaliteten på rugbrødsspillerne (niveauet under stjernerne og over vandbærerne) skal gevaldigt op.
Jamen er fuldstændig enig!
Jeg er så træt af at, hver gang der bliver tabt en kamp. Så går de sociale medier i selvsving med: Fyr træneren!
Jeg har holdt hånden over Søndergaard, Wieghorst, Friis og nu Marti. Ganske enkelt fordi jeg ikke synes materialet er til meget mere end det vi viser. Det kan simpelthen ikke være tilfældigheder og uheld at vi konstant ender mellem 5 og 10.
Vi bliver IKKE et top 4 hold, hvis vi skal spille med spillere som Granli, Pallesen, MC og Børsting i en startopstilling!
Selvfølgelig er vi bedre med Hiljemark og Lucas i startopstillingen. Men vi er stadig ikke et top 4 hold.
Jeg synes fokus skal være på truppen fremfor træneren hver gang! Der er gode indkøb (Prica, Hiljemark og Pedro) men de andre (Granli, Rufo, Samuelsen og Prijovic) Er jo ikke i nærheden af at være forstærkninger, hvis vi vil være tophold.
Præcis. Det er niveauet på rugbrød, der skal hæves. Dem, der udgør holdet. Spillere som Ahlmann, Thelander og Ferrreira er eksempler på disse, og der skal vi have nye ind i stedet for MC, Børsting, Pallesen, Van Weert, Granli. Spillere som alene er gode nok til top 6.
Og så skal spillere som Lucas, Kusk, Hilje være den glasur, der løfter til top 4.
Enig, men derfor kan man godt undre sig lidt over at træneren så ikke vælger at bruge Prica i startopstillingen.
Naturligvis. Men det kan der jo være mange grunde til, hvoraf de fleste er usynlige for os. Det kunne også være noget så simpelt psykologisk, som at man gerne vil skåne Prica lidt, så han får en bedre indføring i seniorbold.
Vi husker jo alle skrækeksemplet Pohl, der som 12-årig ene mand skulle agere første-, anden-, og tredjeangriber.
Ædruelighedens stemme

Uldahl
Allstar
Allstar
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 29. feb 2016, 06:46
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: Spanien

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Uldahl » 8. maj 2021, 18:05

Møg kamp VAR er lige så dræbene som jeg frygtede det ville blive, den dræber den umiddelbare glæde ved fodbold. Det er et sygt system som ikke gør fodbold mere fair.

Inge udtaler kritik af at dommeren ikke var ude og se offsiden ved Pricas mål, må VAR vognen egentlig dømme? Det er vel dommeren på banen der skal dømme og ikke folkene i vognen.

Håber AaB kikker de regler igennem, og indgiver en protest hvis det er tilfældet. Det kan blive en meget dyr kendelse for os.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3277
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Brodernumsi » 8. maj 2021, 19:57

Ønsker bestemt ikke engelske tilstande mht VAR, men det er markant bedre med en klar linje, end i Danmark hvor dommerne åbenbart ikke er enige. Når de flere gange har udtalt, at vi ikke skal fluekneppe som i England, og VAR kun griber ind, når det er clear and obvious, så er det jo direkte tyveri, at den offside blev dømt imod os.
At kampen fik det retfærdige udfald er så en anden sag.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Ibiza Polar

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Ibiza Polar » 8. maj 2021, 20:06

Det kan simpelthen ikke være så svært.

Enten må man investere udstyr, der kan understøtte millimeter-strategien, eller også må man benytte de aktuelle TV-billeder og gå tilbage til udgangspunktet - clear and obvious. Hvis ikke man kan se fejlen inden for 15 sekunder med almindelige TV-billeder, så skal dommen blive stående.

Alternativt - drop VAR.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6409
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af FlæskeFrank » 8. maj 2021, 20:08

Uldahl skrev:
8. maj 2021, 18:05
Inge udtaler kritik af at dommeren ikke var ude og se offsiden ved Pricas mål, må VAR vognen egentlig dømme? Det er vel dommeren på banen der skal dømme og ikke folkene i vognen.
Afgørelsen var håbløs, men Inges udtalelse er lige så håbløs.

Hvis dommeren skal ud og se den, så kan han kun dømme to ting: Mål eller ikke mål. Han og vi vil få det billede fra VAR-vognen, som viser den papirstynde offside linje.

Dømmer han modsat VAR-vognen vil pressen og modstanderholdet jo sige "du har fået vist, at der er tydelig(!) offside og det ignorerer du ???" Modsvar "Jeg synes ikke, at det er klart og tydeligt(og dermed siger, at hans første afgørelse er rigtig, hvilket tv-billederne viser den ikke er) og pressen vil sige: "Du dømmer jo modsat af både virkeligheden og hvad den meget højtrespekterede dommer Jørgen Burchhardt har sagt, der er - skal du ikke være meget sikker i din sag og hvad kan vi så bruge VAR til - når dommeren på banen alligevel ignorerer VAR?! Og det er bare fordi du som dommer ikke vil erkende din fejl". Den dialog bliver aldrig god.

Og inden der svares på den, så prøv, at se et lignende tilfælde mellem FCM og BIF på søndag. Så vil der blive sagt, at det afgjorde mesterskabet. Derfor skal den afgørelse, hvis man fastholde den, kun afprøves af en dommer. Men Jørgen Burchhardt burde sige til sig selv ude i vognen, hvis jeg selv fik tilsendt dette billede, ville jeg synes det var klart? Hvis han ikke selv ville synes det, så er den ikke tydelig og scoringen burde fastholdes. Hvis han mener, at det er over stregen, så er det fint, at han selv træffer den beslutning.

Men Prica burde få rundens mål, for det var satme flot lavet.
- FlæskeFrank

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af sulakvelidze » 8. maj 2021, 20:31

Hele problemet er jo, at "clear and obvious" er et fuldstændig latterligt begreb. For hvornår er noget clear and obvious? Er det ved 10,5 cm? Åbenbart ikke, for det gav jo ballade i går. Men er det så ved 50 cm? Og hvad så, hvis målingen siger 48 cm?

Hvis man skal bruge VAR, er man nødt til at gøre det til et spørgsmål om enten-eller. Ikke et uklart skøn, om noget er "clear and obvious". For så flytter man bare debatten fra dommerkendelser på banen til dommerkendelser på skærmen.

Om det så er 1 cm eller 50 cm er lige meget. Hvis den teknologi, man har vedtaget at bruge, viser, at der er 1 cm offside, er der offside. Det var der i går, og jeg kan egentlig ikke hidse mig op over, at det blev dømt. Jeg ærgrede mig i momentet, men da det så kom frem, at han var 10,5 cm offside, ja så var han jo offside efter fodboldreglerne. Og retfærdigheden skete fyldest, hvor bittert det end var for os.

Det er så bare noget lort, at det ikke altid sker. Så hvis man vil bruge VAR, skal man gøre det konsekvent med samme præmis i stedet for at krænge en clear and obvious-fortolkning, som ALTID vil bero på et skøn ned over det hele. Og så skal man frem for alt gøre det hurtigt. Hvis teknologien ikke er i stand til det endnu, som den er med mållinjeteknologi, må man sætte VAR på pause og arbejde videre med det, indtil det er lynhurtigt og effektivt. Og indtil man har fundet ud af at bruge det på en konsekvent måde.

Jeg er tilhænger af VAR af den simple grund, at det eliminerer en mængde fejl. Men jeg er ikke tilhænger af den måde, man bruger VAR og stadig lader det være et spørgsmål om skøn. Brug det, når det er videnskabeligt effektivt og lynhurtigt i sin eksekvering. Så kan jeg godt leve med, at det er kendelser på en centimeter, der gør forskellen. Hvis bare jeg ved, at det er korrekt.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af sulakvelidze » 8. maj 2021, 21:08

doukas skrev:
7. maj 2021, 20:42
Vi er godt nok afhængige af Lucas Andersen.
Enig. Hvor var det godt, at Gaarde fik hentet ham hjem. :aabfan:

*kryber i flyverskjul*

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Julgranen » 8. maj 2021, 21:21

sulakvelidze skrev:
8. maj 2021, 21:08
doukas skrev:
7. maj 2021, 20:42
Vi er godt nok afhængige af Lucas Andersen.
Enig. Hvor var det godt, at Gaarde fik hentet ham hjem. :aabfan:

*kryber i flyverskjul*
Tænker nu også Inge kunne have hevet Lucas hjem. Det var tilhørsforholdet til AaB der var udslagsgivende, ikke *indsæt random sportschef*.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af sulakvelidze » 8. maj 2021, 21:24

Julgranen skrev:
8. maj 2021, 21:21
sulakvelidze skrev:
8. maj 2021, 21:08
doukas skrev:
7. maj 2021, 20:42
Vi er godt nok afhængige af Lucas Andersen.
Enig. Hvor var det godt, at Gaarde fik hentet ham hjem. :aabfan:

*kryber i flyverskjul*
Tænker nu også Inge kunne have hevet Lucas hjem. Det var tilhørsforholdet til AaB der var udslagsgivende, ikke *indsæt random sportschef*.
Skal det forstås sådan, at du ikke vil give Gaarde kredit for at hente Lucas Andersen til AaB?

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Julgranen » 8. maj 2021, 21:31

sulakvelidze skrev:
8. maj 2021, 21:24
Skal det forstås sådan, at du ikke vil give Gaarde kredit for at hente Lucas Andersen til AaB?
Det skal forstås sådan, at jeg har betydeligt nemmere ved at give en sportschef kredit for at tiltrække gode spillere uden tilhørsforhold til klubben.
Der er ikke noget "svært" i at stikke en spiller, der selv vil hjem, 3-4 mio. årligt.

Det er noget sværere at sælge et projekt til en profil uden tilhørsforhold til klubben. Jeg holder både Johansson og Hiljemark-købene som klart større bedrifter end at vi hentede Lucas.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af sulakvelidze » 8. maj 2021, 21:35

Julgranen skrev:
8. maj 2021, 21:31
sulakvelidze skrev:
8. maj 2021, 21:24
Skal det forstås sådan, at du ikke vil give Gaarde kredit for at hente Lucas Andersen til AaB?
Det skal forstås sådan, at jeg har betydeligt nemmere ved at give en sportschef kredit for at tiltrække gode spillere uden tilhørsforhold til klubben.
Der er ikke noget "svært" i at stikke en spiller, der selv vil hjem, 3-4 mio. årligt.

Det er noget sværere at sælge et projekt til en profil uden tilhørsforhold til klubben. Jeg holder både Johansson og Hiljemark-købene som klart større bedrifter end at vi hentede Lucas.
Der er vist ingen, der har ophøjet Lucas Andersen-handlen til det største scoop i AaB's historie. Men det var stadig godt, at Gaarde blev enig med Grasshopper om præmisserne. Leje og forkøbsret. Det glæder jeg mig over, hver gang jeg ser Lucas få bolden i AaB-trøjen. Jeg er sikker på, at Cifuentes gør det samme.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Julgranen » 8. maj 2021, 21:44

sulakvelidze skrev:
8. maj 2021, 21:35
Der er vist ingen, der har ophøjet Lucas Andersen-handlen til det største scoop i AaB's historie. Men det var stadig godt, at Gaarde blev enig med Grasshopper om præmisserne. Leje og forkøbsret. Det glæder jeg mig over, hver gang jeg ser Lucas få bolden i AaB-trøjen. Jeg er sikker på, at Cifuentes gør det samme.
Jojo, men der var jo tale om en spiller der selv ville hjem. Nøjagtig som spillere som Kusk, Thelander mv.
AaB's problem har jo aldrig været, at man ikke har kunnet lokke gamle spillere hjem, men at man ikke har været gode nok til at hente de rigtig gode spillere i de tilfælde hvor der ikke er et klubhjerte og en pengepung at appellere til.

Brugeravatar
Mephisto2
Allstar
Allstar
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:28

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af Mephisto2 » 9. maj 2021, 15:52

Fint arbejde af Vejle, ser det ud til

Brugeravatar
emenike
Landshold
Landshold
Indlæg: 803
Tilmeldt: 7. jul 2013, 12:58

Re: Kamptråd: OB - AaB, 07.05.2021

Indlæg af emenike » 9. maj 2021, 15:58

Mephisto2 skrev:
9. maj 2021, 15:52
Fint arbejde af Vejle, ser det ud til
Sønderjyske, OB og Vejle alle sammen indenfor 3 points afstand til 7. pladsen. Det skal nok blive tæt her til de sidste kampe, vores udekamp i sidste runde i Haderslev bliver nok den afgørende.
Immer für AaB, immer für Aalborg!

Besvar