Sønderhof skrev: ↑27. jun 2022, 11:49
Vi skal gerne hive 1-3 u19 spillere op hvert år, der har niveau til at blive top 6-spillere. Det har talentmassen i Nordjylland ikke været til i det seneste 10-15(?) år, og bliver det næppe igen. Men du mener at det der bliver et bedre træningsmiljø gør, at vi kan slå igennem med Nordkraft-strategien?
Den her svarer jeg lige på seperat. (Det hører nok til i en anden tråd, men nu bliver det her, så må andre flytte debatten hvis de vil).
Strategien må for mig ikke blive alt for stringent. Ikke sådan forstået at den ikke er vigtig - det er den - men den må ikke blokere for sund fornuft.
Hvis strategien kun er at fremme nordjysk fodbold, tror jeg den bliver svær, men det går det også hvis strategien kun er at lave det stærkest mulige fodboldhold (og dermed være lidt ligeglad med værdier og de omgivelser man befinder sig i).
Sålænge AaB har fundamentet i en nordjyske fodboldklub med nordjyske ejere (og fortrinsvis nordjyske sponsorer, eller sponsorer der ønsker at påvirke nordjyske kunder), så SKAL vi fandme have en stolthed i at være nordjyske og sørge for der er en nordjysk forankring hele vejen igennem klubben. Så kan vi altid diskutere hvor stor den skal være.
...og det er dér strategi kan blive farlig. For erhvervslivets typiske måde at nedbryde en strategi til konkrete mål er at sætte KPI'er på og begynde at sige at der skal være så og så mange nordjyske drenge på holdet hvert år. Det er for mig et skråplan, som alt for let kommer til at blokere for sund fornuft.
For mig er det rigeligt at vi sørger for at have et nogenlunde solidt fundament i klubben der har nordjyske rødder. Tidligere var Lynge garant for det, men så havde vi en periode med Gaarde, IAO, Peter Feher, Søren Krogh (som på trods af opvækst ikke har sine rødder i AaB's bagland) etc. hvor den del var noget tynd. Der er vi så på vej tilbage til en bedre balance med Bælum og Figo og så med lidt norsk indblanding og en midtjysk træner.
Mao. det nordjyske er IKKE en kvalitet i sig selv, men det giver heller ikke mening at vi har kvaliteten og der ikke er den rette sammenhæng med vores omgivelser. Så kunne vi lige så godt være en Red Bull-klub. Det villle ikke gøre nogen forskel.
Jeg synes de ting der er sket ude omkring AaB de seneste år er ret fornuftige. Der er masser af ting, der kunne gøres bedre, men ting bliver rettet til, og peger i den rigtige retning langt de fleste gange, og det er dét der skal til på den lange bane.
Den eneste ting jeg for alvor savner den rigtige retning på er det kommercielle. Det kan godt være at vi bliver stille og roligt bedre til sponsorer, matchday indtægter, fanpleje etc. Men så længe målene er at hæve omsætningen med 5-10 eller 15% kommer vi ikke rigtig ud af flækken, for det gør de andre klubber også. Hvis ikke der på et tidspunkt kommer et løft på 30-40-50% af vores økonomi, så kommer vi til at hænge fast som en sub-top-klub (omkring 4-7) med sporadiske muligheder for at kunne blande os i medaljer eller en europæisk deltagelse med lidt for lange mellemrum.
Bliver den opgave ikke løftet, så er alt det andet skønne spildte kræfter.