Dommerfejl og deres betydning...

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Reto
Allstar
Allstar
Indlæg: 1290
Tilmeldt: 23. sep 2008, 13:54
Favoritspiller: Martin Rejthar
Geografisk sted: Aalborg

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Reto » 7. mar 2011, 15:27

Fremragende artikel og glædeligt med lidt fokus på det, der har udviklet sig til et veritabelt mareridt for AaB.

Om ikke andet kan man nu med en vis ret hævde, at frustrationerne er dokumenteret og berettigede.

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3882
Tilmeldt: 27. mar 2006, 18:35
Geografisk sted: Aalborg

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Gentleman Finn » 7. mar 2011, 16:12

Tak for det BT. Vi skulle også have mange obscure fejlkendelser imod, uden at modtage nogen, før der kom pressedækning.

Det kan forhåbentligt få dommerudvalget til at overveje hvem de sætter til at dømme de røde, en ekstra gang. Eller endnu bedre, dommerne udviser større situationsfornemmelse end Jacob Kehlet, imod en voldsomt bortdømt klub.

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3882
Tilmeldt: 27. mar 2006, 18:35
Geografisk sted: Aalborg

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Gentleman Finn » 7. mar 2011, 16:36

Iøvrigt er Anders Hermansen påsat som dommer i Aalborg, lørdag.

Et fantastisk mærkværdigt valg.

Gad vide om de har raflet om den dommerpåsætning, kan ikke mindes den mand har givet os andet end færre hår i hovedbunden, når han har dømt de røde. Husker han meget pedantisk gav Greven en advarsel efter at være blevet slagtet i Odense sidste år, fordi han lige kiggede på ham og i 2 sekunder viftede som om han havde kort i hånden. Det opsummerer meget godt, hvad jeg har set, når han har dømt de røde.

Men så må han jo give os de 2 point ærkeKøbenhavneren TYVstjal da vi gæstede parken, da Lasse var så fræk at lige røre ved Ndoye i en hovedstødsduel, inden han lavede hans sædvanlige stunt move, som var han blevet skudt. Mig bekendt den eneste gang der har betalt sig for Ndoye.

Anders Hermansen var også manden bag åbningsmålet i Odense, hvor han enten er dårligt placeret, eller ikke ser et voldsomt skub i ryggen på en AaBer. Hermansen udviste desuden MJ sidste år, i Odense, den kunne dog forsvares selvom den var i den tynde ende.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14830
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Hanga » 7. mar 2011, 17:06

@Elegia

Der er faktisk en AaB'er der er længere inde i feltet, han er bare godt gemt og svær at få øje på på billedet. Det ligner umiddelbart Wæhler der har sneget sig langt frem, og i og med at han er den der er længst inde i feltet, bør målet være OK.

Det ændrer dog ikke ved, at straffesparket var ultra tyndt og dermed tyveri af 2 point.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Jesper Schmidt » 7. mar 2011, 17:52

Har lige siddet og sumpet rundt i Onside indslag, og har derfor kigget "straffesparket" igen. To ting springer mig i øjnene, nu hvor jeg har set det med normalt adrenalinniveau:

- Selv om der faktisk ER en lille smule kontakt (man kan se Ørnskovs strømpe flytte sig), så mener jeg aldrig der bør kunne dømmes et straffespark i en situation hvor spilleren det begås mod, ikke har andre intentioner end at komme på bolden og blive ramt. Ørnskov har ikke en jordisk chance for at nå bolden, som faktisk er over baglinjen længe før han rammer græsset efter sit flotte fald.

- Lumb bør aldrig give dommeren muligheden for at dømme den, det er en rigtig klodset aktion af ham. I det hele taget ser forsvaret slet ikke ud til at være klar på at Silkeborg tager det hurtige frispark, hvor man slet ikke er opmærksom på spilleren som lægger afleveringen ind mod Ørnskov.


Men det er rart at der nu også fra mediernes side kommer fokus på hvordan fejlkendelserne har ramt os, det kan forhåbentligt få dommerne til at tænke sig om en ekstra gang, når de dømmer en AaB kamp i resten af foråret.

fish
Superliga
Superliga
Indlæg: 525
Tilmeldt: 7. aug 2008, 12:19

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af fish » 7. mar 2011, 17:54

jensemand57 skrev:Så er beviset her.

http://www.sporten.dk/superligaen/dokum ... st-snydt#1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har lige været igennem den mere detaljerede gennemgang på hans eget site. Det er simpelthen et fantastisk arbejde han har lavet. Samtlige hændelser er beskrevet og der er links til videomateriale. Fantastisk arbejde.

Bemærk iøvrigt at statistikken ikke viser en forfordeling for FCK men til dels Brøndby. Smukt arbejde.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4250
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Klaus » 7. mar 2011, 18:00

fish skrev: Bemærk iøvrigt at statistikken ikke viser en forfordeling for FCK men til dels Brøndby. Smukt arbejde.
Det er noteret. Men jeg synes nu nok, at FCK har fået sin del af de tvivlsomme kendelser i vores indbyrdes kampe. Jeg er i øvrigt rystet over at fodbold uden filter brugte hele udsendelsen i går på Brøndby. Det er simpelthen ubegribeligt, at netop dette program ikke griber fat i situationen fra i lørdags.

Jeg er noget så knaldhamrende, bedøvende ligeglad med Brøndby. Men hvad pokker, det er jo også den primære grund til at jeg ikke længere har Viasat.

Elegia

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Elegia » 7. mar 2011, 18:43

Hanga skrev:@Elegia

Der er faktisk en AaB'er der er længere inde i feltet, han er bare godt gemt og svær at få øje på på billedet. Det ligner umiddelbart Wæhler der har sneget sig langt frem, og i og med at han er den der er længst inde i feltet, bør målet være OK.

Det ændrer dog ikke ved, at straffesparket var ultra tyndt og dermed tyveri af 2 point.
Det er lige meget, hvem der er længst fremme. Den slags skelner loven ikke imellem.
Er der spillere fra begge hold i feltet, før der er sparket, skal der dømmes omspark, jf. Fodboldloven §14

BoomZ0R
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 22. mar 2009, 00:33

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af BoomZ0R » 7. mar 2011, 21:04

fish skrev:Jeg er personligt mest forundret over at DBU tildeler en så relativt uerfaren dommer en så betydningsfuld kamp. Derudover er jeg glad for at jeg ikke sidder med et job som diverse sportchefer i klubberne. Tænk at okse og mase, spendere millioner af kroner på forstærkninger af truppen for så bare at se det hele smuldre på grund af en totalt inkompetent dom.

Mit raseri over dommen blev ikke mindre af at kigge på Frimanns udmærkede indlæg i Onside om de forgående 45 sekunders mareridt for AaB. Frisparket der ikke blev dømt til Duncan, farligt spil uden en modstander i nærheden. Ligger man dertil slagtningen af Curth (og andre) i første halvleg uden så meget som et gult kort så har man en dommer uden nogen som helst linie.

Det her er jo ikke en romantisk forestilling om det sportslige i at ligge i Superligaen vs 1 div. Det her gælder reelt liv eller død for klubberne, der alle har et konkurs spøgelse svævende over hovedet hvis man rykker ned.
Har du link til det onside klip?

Anubit
1. div
1. div
Indlæg: 394
Tilmeldt: 26. mar 2010, 22:09
Favoritspiller: Chris Rolfe
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Anubit » 7. mar 2011, 21:14

Låner lige denne fra CSP på AaBfan http://aabfan.dk/2011/03/anders-lindega ... -a-chance/:
Denne liste er ikke dokumentation, med hvad der ville have sket i en ideel verden, hvis alle de tvivlsomme kendelser havde gået AaB’s vej. Sådan der fodbold bare, men rimelig opsigsvækkende.

Og bare lige for at køre den helt ud:

Resultater pr. d. 7 marts 2011

1 FC København 51
2 FC Midtjylland 32
3 OB 19 32
4 Brøndby IF 31
5 SønderjyskE 25
6 Lyngby 19 24
7 AC Horsens 24
8 Silkeborg 23
9 Randers FC 22
10 FC Nordsjælland 22
————————–
11 Esbjerg fB 17
12 AaB 17

Hvis alting havde gået AaB’s vej ville det have set således ud:

1 FC København 50
2 FC Midtjylland 32
3 OB 32
4 AaB 30
5 Brøndby IF 28
6 SønderjyskE 25
7 Lyngby 19 24
8 AC Horsens 24
9 FC Nordsjælland 22
10 Silkeborg 21
————————–
11 Randers FC 21
12 Esbjerg fB 17

Note: De hold der ligger a point ligger i vilkårlig rækkefølge. Der tages forbehold for småfejl ved modstanders hold.
Godt nok noget af en forskel
Livet som AaB-fan er ikke hvad det har været, men lever det i medgang og modgang!

Brugeravatar
Super Hansen
2. div
2. div
Indlæg: 245
Tilmeldt: 11. jul 2005, 13:33
Favoritspiller: Jeppe Curth NR 10 Ener.... Røde Erik Bo..
Geografisk sted: Mariager

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Super Hansen » 7. mar 2011, 22:35

A_Strandfelt skrev:
jensemand57 skrev:Så er beviset her.

http://www.sporten.dk/superligaen/dokum ... st-snydt#1" onclick="window.open(this.href);return false;
Er glad for, at der kommer fokus på det, fra neutrale sider.

Får lyst til at synge følgende på stadion

DOMMER VI VIL HA FAIR PLAY FRA DIG,

DOMMER VI VIL HA FAIR PLAY FRA DIG O.S.V.

fish
Superliga
Superliga
Indlæg: 525
Tilmeldt: 7. aug 2008, 12:19

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af fish » 7. mar 2011, 22:45

Zee skrev:
fish skrev:Jeg er personligt mest forundret over at DBU tildeler en så relativt uerfaren dommer en så betydningsfuld kamp. Derudover er jeg glad for at jeg ikke sidder med et job som diverse sportchefer i klubberne. Tænk at okse og mase, spendere millioner af kroner på forstærkninger af truppen for så bare at se det hele smuldre på grund af en totalt inkompetent dom.

Mit raseri over dommen blev ikke mindre af at kigge på Frimanns udmærkede indlæg i Onside om de forgående 45 sekunders mareridt for AaB. Frisparket der ikke blev dømt til Duncan, farligt spil uden en modstander i nærheden. Ligger man dertil slagtningen af Curth (og andre) i første halvleg uden så meget som et gult kort så har man en dommer uden nogen som helst linie.

Det her er jo ikke en romantisk forestilling om det sportslige i at ligge i Superligaen vs 1 div. Det her gælder reelt liv eller død for klubberne, der alle har et konkurs spøgelse svævende over hovedet hvis man rykker ned.
Har du link til det onside klip?
Jeg har desværre ikke kunnet finde Frimanns analyse som blev vist i onside lige efter sammendraget fra kampen. Men sammenkogt var han uforstående overfor de nævnte 3 kendelser og generelt dommerens slingrende linie i kampen.

BoomZ0R
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 22. mar 2009, 00:33

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af BoomZ0R » 7. mar 2011, 22:49

fish skrev:
Zee skrev:
fish skrev:Jeg er personligt mest forundret over at DBU tildeler en så relativt uerfaren dommer en så betydningsfuld kamp. Derudover er jeg glad for at jeg ikke sidder med et job som diverse sportchefer i klubberne. Tænk at okse og mase, spendere millioner af kroner på forstærkninger af truppen for så bare at se det hele smuldre på grund af en totalt inkompetent dom.

Mit raseri over dommen blev ikke mindre af at kigge på Frimanns udmærkede indlæg i Onside om de forgående 45 sekunders mareridt for AaB. Frisparket der ikke blev dømt til Duncan, farligt spil uden en modstander i nærheden. Ligger man dertil slagtningen af Curth (og andre) i første halvleg uden så meget som et gult kort så har man en dommer uden nogen som helst linie.

Det her er jo ikke en romantisk forestilling om det sportslige i at ligge i Superligaen vs 1 div. Det her gælder reelt liv eller død for klubberne, der alle har et konkurs spøgelse svævende over hovedet hvis man rykker ned.
Har du link til det onside klip?
Jeg har desværre ikke kunnet finde Frimanns analyse som blev vist i onside lige efter sammendraget fra kampen. Men sammenkogt var han uforstående overfor de nævnte 3 kendelser og generelt dommerens slingrende linie i kampen.
Forståeligt. Flere gange blev spiller nedlagt af tacklinger, som var på kanten til det grove. For så til slut at dømme et af de tyndeste straffespark i dette årti.

fish
Superliga
Superliga
Indlæg: 525
Tilmeldt: 7. aug 2008, 12:19

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af fish » 7. mar 2011, 23:22

Lynge er forresten på banen med en længere kommentar:

http://onside.dk/fodbold-video/superlig ... pa-ornskov" onclick="window.open(this.href);return false;

MightyReds
1. div
1. div
Indlæg: 280
Tilmeldt: 28. aug 2008, 23:37

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af MightyReds » 8. mar 2011, 00:00

Anubit skrev:Låner lige denne fra CSP på AaBfan http://aabfan.dk/2011/03/anders-lindega ... -a-chance/:
Denne liste er ikke dokumentation, med hvad der ville have sket i en ideel verden, hvis alle de tvivlsomme kendelser havde gået AaB’s vej. Sådan der fodbold bare, men rimelig opsigsvækkende.

Og bare lige for at køre den helt ud:

Resultater pr. d. 7 marts 2011

1 FC København 51
2 FC Midtjylland 32
3 OB 19 32
4 Brøndby IF 31
5 SønderjyskE 25
6 Lyngby 19 24
7 AC Horsens 24
8 Silkeborg 23
9 Randers FC 22
10 FC Nordsjælland 22
————————–
11 Esbjerg fB 17
12 AaB 17

Hvis alting havde gået AaB’s vej ville det have set således ud:

1 FC København 50
2 FC Midtjylland 32
3 OB 32
4 AaB 30
5 Brøndby IF 28
6 SønderjyskE 25
7 Lyngby 19 24
8 AC Horsens 24
9 FC Nordsjælland 22
10 Silkeborg 21
————————–
11 Randers FC 21
12 Esbjerg fB 17

Note: De hold der ligger a point ligger i vilkårlig rækkefølge. Der tages forbehold for småfejl ved modstanders hold.
Godt nok noget af en forskel
Har du glemt at trække point fra Esbjerg? Vi taber ganske vist 2-0, men da Curth snydes for straffesparkskendelsen var det et mål som ville have gjort det til 1-1. Dog klart at scoringsprocenten på straffespark vel kun er lige over 80%, men....

Forøvrigt tror jeg at vi ville have haft flere point, da vi ville have haft et helt andet momentum og selvtillid.

Et år lå AGF under stregen efter få kampe. De får så tre point fordi Herfølge ikke havde licens til keeperen. Dette skød dem op på vist 3. pladsen (der var ikke spillet ret mange kampe), og de fik en fantastisk sæson, og efter en kritisk start på sæsonen sluttede de på 3. pladsen.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Jesper Schmidt » 8. mar 2011, 00:49

fish skrev:
jensemand57 skrev:Så er beviset her.

http://www.sporten.dk/superligaen/dokum ... st-snydt#1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har lige været igennem den mere detaljerede gennemgang på hans eget site. Det er simpelthen et fantastisk arbejde han har lavet. Samtlige hændelser er beskrevet og der er links til videomateriale. Fantastisk arbejde.

Bemærk iøvrigt at statistikken ikke viser en forfordeling for FCK men til dels Brøndby. Smukt arbejde.
Enig, det er en nærmest skræmmende detaljeret omgang statistik man får kastet i nakken på den side.

Iøvrigt er http://www.fodboldensabc.dk/artikler/20 ... t-2010.asp" onclick="window.open(this.href);return false; også enormt interessant, og viser at det bestemt ikke kun er offensivt at vi skal forbedre os i forhold til efteråret. Faktisk synes jeg at de tre sider bl.a. sætter tal på et problem vi har haft længe, og som for alvor første gang viste sig i en del af CHL kampene. Men ellers er det bestemt også rigtigt interessant at se hvordan over halvdelen af efterårets mål mod os, er scoret midt for mål indenfor straffesparkspletten.

Vi har alle vidst at vi har haft en arkilleshæl i det offensive spil i efteråret (og før det), men denne statistik viser helt tydeligt at der sandelig også har været et stort problem med den defensive del af banen, og i særdeleshed midtfor. En stor del af skylden tror jeg ligger i de mange udskiftninger i forsvaret, og i at midterforsvaret ofte kom ud af position for at hjælpe backs. Men det sætter en fed streg under hvor vigtigt det vil blive i foråret at kunne stille med det bedste forsvar hver gang.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af limey » 8. mar 2011, 07:54

fish skrev:Lynge er forresten på banen med en længere kommentar:

http://onside.dk/fodbold-video/superlig ... pa-ornskov" onclick="window.open(this.href);return false;
Meget skarp og rigtig analyse af Lynge. Han lægger pres på dommeren, uden at signalere at der ligger noget fordækt bag.

Joker
1. div
1. div
Indlæg: 266
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:07

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Joker » 8. mar 2011, 08:10

Jeg opfordrer hermed at AaB får Martin Pedersen tilbage til venste back-pladsen. Lumb laver noget, der er et meget tvivlsomt straffe. Med MP ville Ørnskov være blevet losset ned, så man ikke var i tvivl om at der var straffe... ;)

Anubit
1. div
1. div
Indlæg: 394
Tilmeldt: 26. mar 2010, 22:09
Favoritspiller: Chris Rolfe
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Anubit » 8. mar 2011, 09:25

MightyReds skrev:
Anubit skrev:Låner lige denne fra CSP på AaBfan http://aabfan.dk/2011/03/anders-lindega ... -a-chance/:
Denne liste er ikke dokumentation, med hvad der ville have sket i en ideel verden, hvis alle de tvivlsomme kendelser havde gået AaB’s vej. Sådan der fodbold bare, men rimelig opsigsvækkende.

Og bare lige for at køre den helt ud:

Resultater pr. d. 7 marts 2011

1 FC København 51
2 FC Midtjylland 32
3 OB 19 32
4 Brøndby IF 31
5 SønderjyskE 25
6 Lyngby 19 24
7 AC Horsens 24
8 Silkeborg 23
9 Randers FC 22
10 FC Nordsjælland 22
————————–
11 Esbjerg fB 17
12 AaB 17

Hvis alting havde gået AaB’s vej ville det have set således ud:

1 FC København 50
2 FC Midtjylland 32
3 OB 32
4 AaB 30
5 Brøndby IF 28
6 SønderjyskE 25
7 Lyngby 19 24
8 AC Horsens 24
9 FC Nordsjælland 22
10 Silkeborg 21
————————–
11 Randers FC 21
12 Esbjerg fB 17

Note: De hold der ligger a point ligger i vilkårlig rækkefølge. Der tages forbehold for småfejl ved modstanders hold.
Godt nok noget af en forskel
Har du glemt at trække point fra Esbjerg? Vi taber ganske vist 2-0, men da Curth snydes for straffesparkskendelsen var det et mål som ville have gjort det til 1-1. Dog klart at scoringsprocenten på straffespark vel kun er lige over 80%, men....

Forøvrigt tror jeg at vi ville have haft flere point, da vi ville have haft et helt andet momentum og selvtillid.

Et år lå AGF under stregen efter få kampe. De får så tre point fordi Herfølge ikke havde licens til keeperen. Dette skød dem op på vist 3. pladsen (der var ikke spillet ret mange kampe), og de fik en fantastisk sæson, og efter en kritisk start på sæsonen sluttede de på 3. pladsen.
Som sagt er den bare klippet fra AaBfan - Så har intet af det skrevet selv
Livet som AaB-fan er ikke hvad det har været, men lever det i medgang og modgang!

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af BoT » 8. mar 2011, 09:57

Nu er man da vist mere end naiv, hvis man bare lige tillægger AaB en hel masse ekstra point baseret på evt. fejldomme. Var alle AaB's underkendte scoringer blevet anerkendt, havde det jo ændret på kampene - og modstanderen havde muligvis presset på for at score. Og det hænder jo, at der bliver scoret mål også i slutningen af kampe.
Selvfølgelig er det mega-bittert at se den statistik, men den kan IKKE overføres direkte til stillingen. For ingen ved, hvordan kampene havde forløbet uden de tvivlsomme kendelser.

Jeg må også sige, at jeg tilskriver det rent og skært uheld, at det lige er os, der er blevet ramt så hårdt. For det første nægter jeg at tro på, de danske dommere skulle have noget specielt i mod os - for det andet er flere af situationerne - tvivlsomme, men hvor man godt kan forstå, at dommeren i øjeblikket fløjter.
Nu har vi allesammen set straffesparket fra i lørdags 1000 gange på superslow og fra forskellige vinkler. Og vi kan så rigtigt nok konkludere, at der næppe er strafbar kontakt mellem Lumb og Ørnskov. Men jeg kan faktisk godt forstå, at dommeren kan finde på at fløjte. For det SER sgu ud til, at der er mere kontakt, end der er.

Og det samme med de forkerte offside-annulleringer i mod Randers og Esbjerg. De var altså på kanten, og det er en split-sekunds afgørelse, linjevogteren skal tage.

Vi er pisse uheldige, men lad os i stedet sørge for, at et enkelt mål ikke ødelægger resultatet og bare konsekvent sørge for at være foran med to. Konsekvent gennem ALLE kampe. Hvor svært kan det være.

Besvar