Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 29. mar 2012, 14:37

awnaw skrev: Hvad bygger du det på?
Sund fornuft, de seneste regnskaber, samt de udmeldinger der har været omkring hvad de budgetter efter. BIF er slet ikke gået igang med den nødvendige slankekur som AaB har været igennem, og det kan allerede være for sent.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 29. mar 2012, 14:42

frederikshavneren skrev: En af forskellene er medieopmærksomheden. Brøndbys truede likviditet var en kæmpehistorie, mens AaBs meget alvorlige økonomiske situation nærmest ikke nævnes i medierne. Begge klubber er i en presset situation, men forskellen er at Brøndby meget nemmere kan få en stor kapitaltilførsel (hvis de ændrer i bestemmelserne, a/b aktier, mindre indflydelse til Bjerregaard, amatørerne mv.).
AaB derimod skal arbejde langt hårdere for at skaffe kapital.
BIF skal nok kunne få en kapitalinsprøjtning, hvis de sluger kamelen (men det tror jeg faktisk ikke på sker - jeg tror at Bjerregaard heller vil lade skuden gå ned, end at afgive magten), men slet ikke på det niveau de kunne for et par år siden. Jeg tror ikke på der kommer en ny Kasi forbi og redder dem fra at tage nogle upopulære beslutninger - og så tror jeg heller ikke på deres sportslige krise er overstået endnu. Jeg glæder mig til at se, hvordan de reagerer på den næste lille krise de uundgåeligt vil ramme.
Med venlig Hilsen
--
Robert

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af frederikshavneren » 29. mar 2012, 14:54

Pastorius skrev:
frederikshavneren skrev: En af forskellene er medieopmærksomheden. Brøndbys truede likviditet var en kæmpehistorie, mens AaBs meget alvorlige økonomiske situation nærmest ikke nævnes i medierne. Begge klubber er i en presset situation, men forskellen er at Brøndby meget nemmere kan få en stor kapitaltilførsel (hvis de ændrer i bestemmelserne, a/b aktier, mindre indflydelse til Bjerregaard, amatørerne mv.).
AaB derimod skal arbejde langt hårdere for at skaffe kapital.
BIF skal nok kunne få en kapitalinsprøjtning, hvis de sluger kamelen (men det tror jeg faktisk ikke på sker - jeg tror at Bjerregaard heller vil lade skuden gå ned, end at afgive magten), men slet ikke på det niveau de kunne for et par år siden. Jeg tror ikke på der kommer en ny Kasi forbi og redder dem fra at tage nogle upopulære beslutninger - og så tror jeg heller ikke på deres sportslige krise er overstået endnu. Jeg glæder mig til at se, hvordan de reagerer på den næste lille krise de uundgåeligt vil ramme.
Det er efterhånden ret tydeligt at endnu en kapitaludvidelse er af afgørende betydning for AaB. En egenkapital på
ca. 19. mio. kr. er ikke meget, nu kan jeg ikke huske reglerne men vi må da efterhånden også nærme os grænsen for at kunne indgå nye kontrakter (i henhold til dbu lovene om at egenkapitalen skal udgøre en minimum procentsats af lønudgifterne).
Aftalen med amatørafdelingen vedr. lånet på 6 mio. kr. betyder jo også at budget 2013 skal give overskud før skat (om der lurer noget regnskabsteknisk i den formulering ved ikke, jeg har ikke forstand på fradrag af skat mv.)

Hvis der skal sikres en større egenkapital, tilbagebetaling af lånet til amatørafdelingen samt sikres et mere konkurrencedygtigt budget er en kapitaltilførsel afgørende. Det lyder heldigvis til at der arbejdes hårdt på sagen.

Brugeravatar
Smokey
2. div
2. div
Indlæg: 207
Tilmeldt: 13. jan 2007, 13:13
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Smokey » 29. mar 2012, 20:16

Can skrev:Interessant læsning:
http://www.aabaf1885.dk/data/aalbb/filedb/23752.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

AaB har åbentbart ikke haft penge til at udbetale løn i starten af året...
Det var meget interessant læsning, jeg vidste godt at økonomien var meget anstrengt, men at det var så kritisk at man ikke kunne udbetale løn uden lånet på 6 mio fra 1885 kommer sgu som en overraskelse....jeg er sikker på at økonomien er på vej mod bedre tider, tiden må vise hvor meget det kommer til at betyde for kvaliteten på banen...

salling23
Superliga
Superliga
Indlæg: 514
Tilmeldt: 22. jan 2010, 17:58

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af salling23 » 29. mar 2012, 20:52

Det ser godt nok skidt ud for jer.
Én ting, som måske kan gøre det lettere at opnår de opstillede krav fra amatørafdelingen er at tv-pengene stiger allerede fra næste sæson.
Sex er ligesom bridge. Har man ikke en ordentlig makker må man have en god hånd
(Monrad og Rislund)

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 29. mar 2012, 21:10

salling23 skrev:Det ser godt nok skidt ud for jer.
Én ting, som måske kan gøre det lettere at opnår de opstillede krav fra amatørafdelingen er at tv-pengene stiger allerede fra næste sæson.
Aftalen er helt sikkert indgået med en formodning om en kapitaltilførsel i løbet af foråret, så jeg tror ikke AaB A/S forventer at skulle leve op til den.
Med venlig Hilsen
--
Robert

salling23
Superliga
Superliga
Indlæg: 514
Tilmeldt: 22. jan 2010, 17:58

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af salling23 » 29. mar 2012, 21:32

Pastorius skrev:
salling23 skrev:Det ser godt nok skidt ud for jer.
Én ting, som måske kan gøre det lettere at opnår de opstillede krav fra amatørafdelingen er at tv-pengene stiger allerede fra næste sæson.
Aftalen er helt sikkert indgået med en formodning om en kapitaltilførsel i løbet af foråret, så jeg tror ikke AaB A/S forventer at skulle leve op til den.
Så må vi bare håbe at der er nogle, der vil smide pengene.
Var det 37 mio ud af 50 i fik sidst?
Sex er ligesom bridge. Har man ikke en ordentlig makker må man have en god hånd
(Monrad og Rislund)

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13669
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Funky » 29. mar 2012, 21:43

Pastorius skrev:
salling23 skrev:Det ser godt nok skidt ud for jer.
Én ting, som måske kan gøre det lettere at opnår de opstillede krav fra amatørafdelingen er at tv-pengene stiger allerede fra næste sæson.
Aftalen er helt sikkert indgået med en formodning om en kapitaltilførsel i løbet af foråret, så jeg tror ikke AaB A/S forventer at skulle leve op til den.
AaB A/S skal vel leve op til aftalen uanset hvor hurtigt de kan tilbagebetale lånet...eller...?
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 29. mar 2012, 21:48

Funky skrev:
Pastorius skrev:
salling23 skrev:Det ser godt nok skidt ud for jer.
Én ting, som måske kan gøre det lettere at opnår de opstillede krav fra amatørafdelingen er at tv-pengene stiger allerede fra næste sæson.
Aftalen er helt sikkert indgået med en formodning om en kapitaltilførsel i løbet af foråret, så jeg tror ikke AaB A/S forventer at skulle leve op til den.
AaB A/S skal vel leve op til aftalen uanset hvor hurtigt de kan tilbagebetale lånet...eller...?
Hvis lånet er indfriet, så bortfalder betingelserne vel også?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13669
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Funky » 29. mar 2012, 21:51

Pastorius skrev:
Hvis lånet er indfriet, så bortfalder betingelserne vel også?
U tell me :)
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14771
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Hanga » 29. mar 2012, 21:52

Funky skrev:
Pastorius skrev:
Hvis lånet er indfriet, så bortfalder betingelserne vel også?
U tell me :)
Det ville være meget mærkeligt andet.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Milfix
2. div
2. div
Indlæg: 210
Tilmeldt: 6. jan 2011, 22:28
Favoritspiller: Puyol
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Milfix » 30. mar 2012, 09:43

thomasjn skrev:Så er der blev indkaldt til generalforsamling i AaB A/S http://aabsport.dk/investor-relations/g ... -2012.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
På dagsordenen står følgende forslag som jeg ikke kan finde hoved og hale i.
Bestyrelsen stiller forslag om, at kr. 85.877.900,00 overføres fra selskabets særlige fond til de frie reserver.
Hvilket formål har denne særlige fond haft? Har det været et spørgsmål om at grave penge ned i baghaven for at gemme dem fra kreditorerne? og vil den udgøre frisk likviditet eller hvad betyder de "frie reserver"? Jeg har bemærket denne særlige fond nævnt flere gange i de sidste års regnskaber, men hvad den gør godt for forstå jeg simpelthen ikke. Er der nogen, som ved noget?

Derudover håber jeg, at punkt 5 "Beslutning om decharge for direktion og bestyrelse." ikke udløser bonusser i DONG klassen til Poul Sørensen.
Nogen der ligger inde med noget viden omkring ovenstående? Lyder da vildt hvis AaB har knap 86 mio liggende under hovedpuden! Så skal de satme da bruges hurtigst muligt...
AaB 4-4-2: J. Nielsen - M. Jakobsen, J. Høgh, D. Califf, S. Thorst - S. Solbakken, T. Augustinussen, H. Rasmussen, J. Grønkjær - F. Strandli, R. Prica
Schmeichel - Puyol, Maldini, Carlos, Ferdinand - Xavi, Iniesta, M. Laudrup - Messi, Stoichkov, Villa

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Jesper Schmidt » 30. mar 2012, 11:33

Milfix skrev:
thomasjn skrev:Så er der blev indkaldt til generalforsamling i AaB A/S http://aabsport.dk/investor-relations/g ... -2012.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
På dagsordenen står følgende forslag som jeg ikke kan finde hoved og hale i.
Bestyrelsen stiller forslag om, at kr. 85.877.900,00 overføres fra selskabets særlige fond til de frie reserver.
Hvilket formål har denne særlige fond haft? Har det været et spørgsmål om at grave penge ned i baghaven for at gemme dem fra kreditorerne? og vil den udgøre frisk likviditet eller hvad betyder de "frie reserver"? Jeg har bemærket denne særlige fond nævnt flere gange i de sidste års regnskaber, men hvad den gør godt for forstå jeg simpelthen ikke. Er der nogen, som ved noget?

Derudover håber jeg, at punkt 5 "Beslutning om decharge for direktion og bestyrelse." ikke udløser bonusser i DONG klassen til Poul Sørensen.

Nogen der ligger inde med noget viden omkring ovenstående? Lyder da vildt hvis AaB har knap 86 mio liggende under hovedpuden! Så skal de satme da bruges hurtigst muligt...
Det med overførslen fra den særlige fond er noget rent regnskabsteknisk, det giver ikke AaB 86 mio. i cool cash - desværre :)

Jeg synes iøvrigt det er interessant at der stilles forslag om at bestyrelsesmedlemmer skal måtte eje en ganske stor aktieandel, specielt når man sammenholder det med det som tidligere var fremme herinde om en gruppe som ville investere 40 mio. i AaB, mod at få indflydelse... der kunne godt være en sammenhæng. Ligeledes KUNNE Henning G's indtrædelse i bestyrelsen også sagtens hænge sammen med noget økonomisk, der er ingen tvivl om at han har et kæmpe netværk.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 30. mar 2012, 11:35

frederikshavneren skrev:
I den forbindelse er det jo ekstra uheldigt at Lucas har spillet dårligt de seneste 2 kampe, hvor der tilmed har været stor fokus på ham. Man kan frygte at de seneste præstationer fra Lucas kan få stor indflydelse på hvorvidt han overhovedet kan sælges og i så fald til hvilken pris.

Angående investeringerne er jeg delvis uenig. Ja AaB blev hårdt ramt af finanskrisen, men klubber som Randers og Silkeborg (erhvervsinvesteringer) har klaret sig langt bedre igennem. Silkeborg har i form af formanden Kent Madsen en person der har forstand på ejendomsinvesteringer, hvor meget anderledes havde situationen ikke været for AaB hvis vi ikke var "ofre" for Per Søndergaards ødelæggende investeringer.
Jeg skriver netop at ideen var udemærket, det var udførelsen og timingen som gjorde at det gik så galt. Så vi er helt enige :)

Pointen er at det for mig at se IKKE er blevet en mere sikker forretning af at skære den ind til benet, fodbolden, for hvornår har AaB tjent penge på fodbold? Trækker man champions league årene fra er jeg i tvivl om det nogensinde er sket, og hvornår kommer AaB lige til at spille champions league igen? Et spillersalg engang imellem kan selvfølgelig hjælpe, men der er absolut ikke de penge der engang var i at sælge spillere videre, så også her bliver det svært.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4245
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Klaus » 30. mar 2012, 17:45

Poker-One-Kenobi skrev: Jeg skriver netop at ideen var udemærket, det var udførelsen og timingen som gjorde at det gik så galt. Så vi er helt enige :)

Pointen er at det for mig at se IKKE er blevet en mere sikker forretning af at skære den ind til benet, fodbolden, for hvornår har AaB tjent penge på fodbold? Trækker man champions league årene fra er jeg i tvivl om det nogensinde er sket, og hvornår kommer AaB lige til at spille champions league igen? Et spillersalg engang imellem kan selvfølgelig hjælpe, men der er absolut ikke de penge der engang var i at sælge spillere videre, så også her bliver det svært.
Jeg har aldrig forstået konstruktionen omkring bygningerne. Finanskrise eller ej, må mekanismen være sådan, at den husleje AaB skulle betale i leje stod i et klokkeklart forhold til den salgspris bygningerne indbragte. Som et eksempel på dette er vel salget af etape 1. Dette salg blev indgået før finanskrisen, mod at AaB lavede en langtidslejekontrakt. Denne kontrakt har det kostet os en "bondegård" at komme ud af, og i den forbindelse kan man bemærke, at konferencedelen aldrig har givet overskud, hverken før eller efter finanskrisen.

Bygningssalget har måske nok styrket likviditeten, men det hjælper ikke det mindste, hvis man ikke evner at putte nogle overskudsgivende aktiviteter ind i lokalerne. Jeg husker stadigvæk ikke en eneste AaB-succes på denne konto.

De eneste vindere i hele denne konstruktion er sælgerne af bygningerne... I øvrigt kan vores nuværende økonomiske misk/mask ikke tørres af på finanskrisen. Allerede i 2007 skulle de helt sikkert være solgt, hvilket er et år før finanskrisen slog igennem i Danmark.

http://www.tv2nord.dk/artikel/35710:Spo ... B-overskud" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4245
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Klaus » 30. mar 2012, 17:50

Når vi nu er i gang med historien...

http://www.indkast.dk/index.php?nyhed=64907" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af thomasjn » 30. mar 2012, 18:18

Klaus skrev:Når vi nu er i gang med historien...

http://www.indkast.dk/index.php?nyhed=64907" onclick="window.open(this.href);return false;
Den mand burde stens på Nytorv for det Morads han har lavet i AaB!
Man kan sige, at det bygningerne måske medførte man kunne købe nogle profiler, hvilket endte med at give os et mesterskab fordi der midlertidigt blev skabt likvider. Men en éngangs fortjeneste på nogle bygninger ville jo aldrig være holdbart, da det ikke ville skabe en løbende plus i regnskaberne, men blot skabe et midlertidigt råderum.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 30. mar 2012, 19:34

thomasjn skrev: Den mand burde stens på Nytorv for det Morads han har lavet i AaB!
...og hvem skal vi så hylde for vores europæiske raid?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Køllen I Møllen » 30. mar 2012, 19:37

Pastorius skrev:
thomasjn skrev: Den mand burde stens på Nytorv for det Morads han har lavet i AaB!
...og hvem skal vi så hylde for vores europæiske raid?
Rade Prica!
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 30. mar 2012, 20:46

Klaus skrev:
Poker-One-Kenobi skrev: Jeg skriver netop at ideen var udemærket, det var udførelsen og timingen som gjorde at det gik så galt. Så vi er helt enige :)

Pointen er at det for mig at se IKKE er blevet en mere sikker forretning af at skære den ind til benet, fodbolden, for hvornår har AaB tjent penge på fodbold? Trækker man champions league årene fra er jeg i tvivl om det nogensinde er sket, og hvornår kommer AaB lige til at spille champions league igen? Et spillersalg engang imellem kan selvfølgelig hjælpe, men der er absolut ikke de penge der engang var i at sælge spillere videre, så også her bliver det svært.
Jeg har aldrig forstået konstruktionen omkring bygningerne. Finanskrise eller ej, må mekanismen være sådan, at den husleje AaB skulle betale i leje stod i et klokkeklart forhold til den salgspris bygningerne indbragte. Som et eksempel på dette er vel salget af etape 1. Dette salg blev indgået før finanskrisen, mod at AaB lavede en langtidslejekontrakt. Denne kontrakt har det kostet os en "bondegård" at komme ud af, og i den forbindelse kan man bemærke, at konferencedelen aldrig har givet overskud, hverken før eller efter finanskrisen.

Bygningssalget har måske nok styrket likviditeten, men det hjælper ikke det mindste, hvis man ikke evner at putte nogle overskudsgivende aktiviteter ind i lokalerne. Jeg husker stadigvæk ikke en eneste AaB-succes på denne konto.

De eneste vindere i hele denne konstruktion er sælgerne af bygningerne... I øvrigt kan vores nuværende økonomiske misk/mask ikke tørres af på finanskrisen. Allerede i 2007 skulle de helt sikkert være solgt, hvilket er et år før finanskrisen slog igennem i Danmark.

http://www.tv2nord.dk/artikel/35710:Spo ... B-overskud" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg er på ingen måde ekspert, så det er muligvis en gang vrøvl, men som jeg havde forstået ideen var den: Man køber en tom bygning (billigt), flytter sin administration ind i den, sælger den videre (med stor fortjeneste) som en bygning med lejeindtægt. Det giver sådan set fint mening, men kun hvis salgsprisen kan betale lejeudgiften minus den lejeudgift man under alle omstændigheder skulle af med (helt firkantet). Om det så var en helt skæv vurdering af markedet eller finanskrise der kom i vejen ved jeg ikke, en kombination måske?

Besvar