Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 30. mar 2012, 21:05

Køllen I Møllen skrev: Rade Prica!
Jamen, så lad os hyre ham igen...
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
YesAaBcan
1. div
1. div
Indlæg: 360
Tilmeldt: 6. aug 2009, 14:35
Geografisk sted: her - hvor ellers?

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af YesAaBcan » 30. mar 2012, 21:39

Ser lige nu en støttekamp for Rangers trængte økonomi. En kamp mod Milan og med en masse gamle profiler. Ide til forfølgelse for AaB. Tænk jer et gensyn med Prica, Ståle, Røde - fyld gerne selv flere på.
"Dejligt at blive kaldt ung igen, i fodbolds mæssig sammenhæng" /Gaarde
"Jeg har svært ved at se, hvad der er mere interessant end AaB" /Lynge

Brugeravatar
Winterburn
Superliga
Superliga
Indlæg: 655
Tilmeldt: 7. jul 2005, 19:00
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: New York

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Winterburn » 30. mar 2012, 22:35

YesAaBcan skrev:Ser lige nu en støttekamp for Rangers trængte økonomi. En kamp mod Milan og med en masse gamle profiler. Ide til forfølgelse for AaB. Tænk jer et gensyn med Prica, Ståle, Røde - fyld gerne selv flere på.
... Bare 5 minutter til Jozo og Kleber så er jeg en glad mand :danmarkfan:
En god fodboldspiller skal være temperamentsfuld. 80 % temperament og 20 % fuld.
-Erik "Myggen" Mykland.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Klaus » 30. mar 2012, 23:49

Poker-One-Kenobi skrev: Jeg er på ingen måde ekspert, så det er muligvis en gang vrøvl, men som jeg havde forstået ideen var den: Man køber en tom bygning (billigt), flytter sin administration ind i den, sælger den videre (med stor fortjeneste) som en bygning med lejeindtægt. Det giver sådan set fint mening, men kun hvis salgsprisen kan betale lejeudgiften minus den lejeudgift man under alle omstændigheder skulle af med (helt firkantet). Om det så var en helt skæv vurdering af markedet eller finanskrise der kom i vejen ved jeg ikke, en kombination måske?
Jeg er nu heller ingen ekspert. Men et bygningskøb til 126 millioner er nu mange penge for en sportsklub... Men ellers har du da ret. Såfremt vi rent faktisk havde fået succes med konference og/eller College ville meget have set anderledes ud... Problemet er vel, at den lejeaftale vi bandt os til var så dyr, at vi på intet tidspunkt kunne få enderne til at mødes.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Fabbe » 31. mar 2012, 00:22

Klaus skrev: Jeg er nu heller ingen ekspert. Men et bygningskøb til 126 millioner er nu mange penge for en sportsklub... Men ellers har du da ret. Såfremt vi rent faktisk havde fået succes med konference og/eller College ville meget have set anderledes ud... Problemet er vel, at den lejeaftale vi bandt os til var så dyr, at vi på intet tidspunkt kunne få enderne til at mødes.
Et meget tyndt "hvis", for college og konference har aldrig været indbringende for AaB, hverken før eller efter at Lehman Brothers krakkede.

Man sad og lod sig narre af FCK-propagandaen om, at man behøver en indbringende sideforretning til at subsidere fodbolden. FCK's skamløse selvros blev ophøjet til en universel succesopskrift.

Men for AaB har der reelt kun været én indbringende aktivitet, og det er fodboldforretningens lunefulde jackpot-gevinster i form af CL-millioner i to omgange og spillersalg som Jesper Grønkjær og Thomas Gaardsøe.

Stadig skal man høre på det samme ævl om tæring efter næring. Det er ikke andet end forsimplet og prædiket bondefornuft, der ikke kan bruges til noget i sportens verden.

Fodboldøkonomi har i alle dage handlet om at satse. Man vinder helt enkelt ikke, hvis ikke man vover at satse, og hvor der satses, er der nogle, der taber.

Det ligger i sportens natur, at man styrker truppen så meget, som budgettet overhovedet kan holde til og gerne også så meget, at det er risikabelt for selskabets fremtid.

Hvorfor? Fordi konkurrenten i tabellen gør det samme, og vinderen kan jo havne i Champions League og genvinde de brugte penge. Potentielle tilskuere og sponsorer vil også gerne se noget succes, før de bliver kunder. De lægger typisk ikke pengene før klubben har lykkedes med en økonomisk satsning på det sportslige område. Tilskuere og sponsorer belønner de risikovillige.

At sætte tæring efter næring er altså kun for klubber, som har et stærkt ønske om at rykke ned. I efteråret 2010 valgte AaB netop ikke at satse tilstrækkeligt, men da nedrykning blev en mulig men helt logisk konsekvens af sparestrategien, lavede man en kovending. Man skal være en meget rig klub, før det kan betale sig at spare.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Krede
2. div
2. div
Indlæg: 177
Tilmeldt: 30. jul 2008, 22:48

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Krede » 31. mar 2012, 07:19

Så kom Nordjyske også ud med historien. Er godt nok rystende læsning.

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/5/ ... dsmeltning" onclick="window.open(this.href);return false;

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Fabbe » 31. mar 2012, 09:45

Skal 1885 virkelig risikere seks millioner kroner? Den største fortrøstning må være, at Jesper Møller plejer at vide, hvad han gør. Det håber jeg i dén grad, at han gør, for det her er ude på et alvorligt skråplan, og det minder mig om den scene fra "Pusher", hvor Frank opsøger sin mor for at ville låne 100.000. Hvis disse seks millioner forsvinder i et sort hul, påtager man sig et helt uhyggeligt ansvar.

Bare det at 1885 vil risikere en formue på at redde A/S bryder alvorligt med foreningens hidtidige principper og praksis. Det går ud på, at ungdoms- og amatørafdelingen skal afskærmes fra den risikoøkonomi, der er forbundet med at drive professionel sport, og det var grunden til, at man i forbindelse med betalt fodbolds indførsel i 1978 stiftede et fodboldselskab (som hurtigt gik nedenom og hjem), mens også AaB Ishockey blev udskilt og gjort selvstændigt for ikke at være til fare for moderklubbens økonomi. Det samme lå igen til grund for, at AaB A/S blev stiftet i 1987.

Er det virkelig AaB, der skal reddes? Eller er det nogle forbandede slynglers ære, vi skal redde?

Her er et par gode råd til det ægte AaB:

- Hvis skidtet ikke kan stå, så lad det falde. Alt andet er omsonst. Det er vigtigt for 1885 at AaB's førstehold spiller i suppen, men falder A/S sammen, så er vi tilbage igen om tre år, hvis alle gode kræfter står sammen.

- Vælg jeres venner fremover med lidt større omhu. AaB's vigtigste værdi er god opførsel. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal kalde det, folkene bag A/S har begået.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

jensemand57
Allstar
Allstar
Indlæg: 2060
Tilmeldt: 12. feb 2008, 21:49

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af jensemand57 » 31. mar 2012, 10:02

Red0fox skrev:Trods den noget elendige kamp i dag, så kan jeg fortælle der er folk der gerne vil smide 40 mio i klubben. Dog med betingelse at de får indflydelse i forretnigen, hvilket kun må ses som positivt, da ingen i AaB formoder at drive virksomhed.
Nyt angående disse folk?

hmmok
Junior
Junior
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. feb 2008, 19:50
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af hmmok » 31. mar 2012, 10:09

Inden Henning G blev borgmester i Aalborg, var kommunen en af de kommuner med allerstørst gæld per indbygger i dag er de den kommune med 3. lavest gæld per indbygger. Man kan da håbe at noget tilsvarende sker i AaB ;)

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 31. mar 2012, 10:50

Har man reelt 19 mill i egenkapital når 6 mill er et kæmpe problem?, ser ud til at man nu lever på omsætningen

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Buzz Killington » 31. mar 2012, 11:04

Fabbe skrev:Skal 1885 virkelig risikere seks millioner kroner? Den største fortrøstning må være, at Jesper Møller plejer at vide, hvad han gør. Det håber jeg i dén grad, at han gør, for det her er ude på et alvorligt skråplan, og det minder mig om den scene fra "Pusher", hvor Frank opsøger sin mor for at ville låne 100.000. Hvis disse seks millioner forsvinder i et sort hul, påtager man sig et helt uhyggeligt ansvar.

Bare det at 1885 vil risikere en formue på at redde A/S bryder alvorligt med foreningens hidtidige principper og praksis. Det går ud på, at ungdoms- og amatørafdelingen skal afskærmes fra den risikoøkonomi, der er forbundet med at drive professionel sport, og det var grunden til, at man i forbindelse med betalt fodbolds indførsel i 1978 stiftede et fodboldselskab (som hurtigt gik nedenom og hjem), mens også AaB Ishockey blev udskilt og gjort selvstændigt for ikke at være til fare for moderklubbens økonomi. Det samme lå igen til grund for, at AaB A/S blev stiftet i 1987.

Er det virkelig AaB, der skal reddes? Eller er det nogle forbandede slynglers ære, vi skal redde?

Her er et par gode råd til det ægte AaB:

- Hvis skidtet ikke kan stå, så lad det falde. Alt andet er omsonst. Det er vigtigt for 1885 at AaB's førstehold spiller i suppen, men falder A/S sammen, så er vi tilbage igen om tre år, hvis alle gode kræfter står sammen.

- Vælg jeres venner fremover med lidt større omhu. AaB's vigtigste værdi er god opførsel. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal kalde det, folkene bag A/S har begået.

Men nu har de jo påført så ekstremt strenge krav til dette lån, at AaB A/S er tvunget til enten at blive dydige, eller går på røven.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Hanga » 31. mar 2012, 11:15

nik skrev:Har man reelt 19 mill i egenkapital når 6 mill er et kæmpe problem?, ser ud til at man nu lever på omsætningen
Det er en udbredt misforståelse, at egenkapital kun er et udtryk for pengebeholdningen.

Tag et kig i årsrapportens balanceopstilling. Her kan du se udregningen af egenkapitalen.

Vores likvide beholdning (dvs. penge der er til rådighed), blev opgjort til 1.815.000 kr. ved årets udgang. Heraf er 1.559.000 kr. placeret på en deponeringskonto, der er stillet til sikkerhed stillet for rentegaranti overfor Aalborg kommune, hvilket betyder, at disse penge faktisk ikke er til rådighed. Frie likvider er derfor opgjort til blot 256.000 kr. !!!! Det er jo en foruroligende lav beholdning, og jeg tror virkelig vi var et mulehår fra at gå i betalingsstandsning. 1885 har reddet os i de sidste sekunder.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Funky » 31. mar 2012, 11:36

Hanga skrev:
nik skrev:Har man reelt 19 mill i egenkapital når 6 mill er et kæmpe problem?, ser ud til at man nu lever på omsætningen
Det er en udbredt misforståelse, at egenkapital kun er et udtryk for pengebeholdningen.

Tag et kig i årsrapportens balanceopstilling. Her kan du se udregningen af egenkapitalen.

Vores likvide beholdning (dvs. penge der er til rådighed), blev opgjort til 1.815.000 kr. ved årets udgang. Heraf er 1.559.000 kr. placeret på en deponeringskonto, der er stillet til sikkerhed stillet for rentegaranti overfor Aalborg kommune, hvilket betyder, at disse penge faktisk ikke er til rådighed. Frie likvider er derfor opgjort til blot 256.000 kr. !!!! Det er jo en foruroligende lav beholdning, og jeg tror virkelig vi var et mulehår fra at gå i betalingsstandsning. 1885 har reddet os i de sidste sekunder.
Det er så spørgsmålet, hvor meget "feberredning" der er i det; jeg FORMODER da at AaB tidligere end 48 timer før deadline har erkendt, at der skulle findes nogle penge, og dér kan vi jo ikke vide, om løsningen med AaB's amatør-afdeling blot er én af flere mulige løsninger, man har efterforsket og siddet med. Nu har en anden debattør omtalt, at en række erhvervsfolk var interesserede i at spytte i kassen, mod at få indflydelse; det kan jo være, at man har haft amatørerne i "baghånden" hele tiden, og er endt med at vælge den løsning frem for andre, værre...
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Indlæg: 6854
Tilmeldt: 7. jul 2005, 09:07
Geografisk sted: Århus

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Kenneth K » 31. mar 2012, 11:37

Hanga skrev:256.000 kr. !!!!
Og vi har... fem hjemmekampe tilbage, som kan generere lidt penge, indtil engang i august. Hvornår udbetales tv-penge og sponsorater? Forhåbentlig ikke altid kun ved et kalenderårs indgang?


Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Hanga » 31. mar 2012, 12:02

Funky skrev:
Det er så spørgsmålet, hvor meget "feberredning" der er i det; jeg FORMODER da at AaB tidligere end 48 timer før deadline har erkendt, at der skulle findes nogle penge, og dér kan vi jo ikke vide, om løsningen med AaB's amatør-afdeling blot er én af flere mulige løsninger, man har efterforsket og siddet med. Nu har en anden debattør omtalt, at en række erhvervsfolk var interesserede i at spytte i kassen, mod at få indflydelse; det kan jo være, at man har haft amatørerne i "baghånden" hele tiden, og er endt med at vælge den løsning frem for andre, værre...
Selvfølgelig har man været klar over problemet længe, allerede i 2010 var vores svage likviditet jo åbenlys, og man anerkendte ved kapitaludvidelsen, at vi nok ville skulle bruge flere penge senere. Havde AaB været en kreditværdig virksomhed, kunne man uden problemer have løst dette ved optagelse af kredit. Men det er AaB jo så åbenlyst ikke. Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men jeg vil tro at denne løsning har været sidste udvej. Alt andet lige havde det været bedre, hvis vi havde kunnet skaffe kapital fra almindelige investorer eller kreditinstitutter.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Smokey
2. div
2. div
Indlæg: 207
Tilmeldt: 13. jan 2007, 13:13
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Smokey » 31. mar 2012, 12:55

Skal hilse at sige at AaB er kommet på forsiden i dag....det er kun godt at tingene kommer frem, selvom om ledelsen sikkert gerne ville have været forsiden foruden...

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Funky » 31. mar 2012, 12:56

Smokey skrev:Skal hilse at sige at AaB er kommet på forsiden i dag....det er kun godt at tingene kommer frem, selvom om ledelsen sikkert gerne ville have været forsiden foruden...
Svært at sige. Det kan måske også være med til at få folk med penge ud af busken.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Smokey
2. div
2. div
Indlæg: 207
Tilmeldt: 13. jan 2007, 13:13
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Smokey » 31. mar 2012, 12:58

Funky skrev:
Smokey skrev:Skal hilse at sige at AaB er kommet på forsiden i dag....det er kun godt at tingene kommer frem, selvom om ledelsen sikkert gerne ville have været forsiden foruden...
Svært at sige. Det kan måske også være med til at få folk med penge ud af busken.
Tja det er selvfølgelig også en mulighed...

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af thomasjn » 31. mar 2012, 13:06

Det eneste slemme ved, at historien nu rammer pressen er sgu, at det er Søndergaard jr. som er den der fører kniven mod AaB i Nordjyske. Ikke for heldigt for artiklernes troværdighed, at de er skrevet af sønnen til den formand, som kørte klubbens økonomi af sporret, lorte avis, største spild af 12 kr. nogensinde! I det hele taget bringer artiklerne i Nordjyske intet nyt, men er blot videreformidlinger af, hvad vi allerede ved på dette forum.

Derudover må man sige, at det er overordentligt flot af moderklubben, at de er de eneste fra de siddende bestyrelser, som har vedkendt sig et ansvar for derouten og rent faktisk prøver at gøre noget i modsætning til Søndergaard og hans slyngelkompaner.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 31. mar 2012, 13:07

Nordea ville åbenbart ikke fylde flere penge i AaB, så nu hopper man fra tue til tue, mon ikke der var tid til at få erhversfolk til at overtage klubben inden det hedder danmarksserie. Hvis AaB går ned, ryger nordjydske så ikke også med da de er har fælles ejerskab i holdingselskabet?

Besvar