Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4244
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Klaus » 9. maj 2012, 13:56

Pastorius skrev: Det er muligt vi kan financiere vores lønbudget, men det er ikke det samme som at sige at driften kan køre i nul. Der er stadig udgifter der ikke er 100% relateret til fodboldholdet. Nogle af dem er dog forhåbentlig sidstegangsudgifter i dette regnskabsår.
Det er jeg med på... Men hvis man ser på vores nuværende hold har jeg svært ved at se, hvordan vi kan få lønudgifterne længere ned. Bøgelund er vel den eneste højtlønnede profil, som vi på et eller andet plan kan undvære. Hvis vi skal være med i toppen/midten af dansk fodbold kan man ikke skære længere ned. Poul Sørensen har nok fået en god løn, og den slipper vi også for til sommer. Hvis vi ikke får overskud nu, så får vi det aldrig....

Ekstra deprimerende er det, at vi har solgt andele i vores unge talenter, så selv hvis vi sælger nogle af vores få profiler, ja så får vi ikke engang alle pengene selv. Jeg skal love for, at det er dyrt at være fattig.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 9. maj 2012, 14:24

Klaus skrev:
Pastorius skrev: Det er muligt vi kan financiere vores lønbudget, men det er ikke det samme som at sige at driften kan køre i nul. Der er stadig udgifter der ikke er 100% relateret til fodboldholdet. Nogle af dem er dog forhåbentlig sidstegangsudgifter i dette regnskabsår.
Det er jeg med på... Men hvis man ser på vores nuværende hold har jeg svært ved at se, hvordan vi kan få lønudgifterne længere ned. Bøgelund er vel den eneste højtlønnede profil, som vi på et eller andet plan kan undvære. Hvis vi skal være med i toppen/midten af dansk fodbold kan man ikke skære længere ned. Poul Sørensen har nok fået en god løn, og den slipper vi også for til sommer. Hvis vi ikke får overskud nu, så får vi det aldrig....

Ekstra deprimerende er det, at vi har solgt andele i vores unge talenter, så selv hvis vi sælger nogle af vores få profiler, ja så får vi ikke engang alle pengene selv. Jeg skal love for, at det er dyrt at være fattig.
Jeg har ikke styr på hverken de nuværende eller de tidligere lønninger i AaB eller andre danske klubber, så det vil være rent gætværk hvor vi ligger henne. Jeg er dog ret sikker på at lønstrukturen er noget uhensigtsmæssig stadigvæk, på den måde at det ikke er de højstlænnede der er klubbens vigtigste spillere - der går nok nogle år endnu før den er på plads.

Den smule vi har solgt af andele i vores spillere er som jeg har forstået det en rigtig god deal. Det er helt at sammenligne med et rigtig godt banklån, bortset fra vi kun skal betale det tilbage, hvis der kommer indtægter ud af salgene. For det første skal spillerene sælges for et vist beløb før der skal falde penge og for det andet er der maksimum på hvor stor en del der skal afgives. Det ville selvfølgelig have været bedst hvis vi ikke havde haft brug for at låne penge til Lumb og Rasmussen dengang, men når nu ikke vi havde pengene selv, er den aftale vi fik altså ret god.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Kaare Sagan Larsen
Superliga
Superliga
Indlæg: 696
Tilmeldt: 7. jul 2005, 10:14

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Kaare Sagan Larsen » 9. maj 2012, 16:49

Sønderhof skrev: Da vi hentet Michael Beauchamp kunne vi valgt Sølvi Ottesen.
Da vi hentet Vilakaze kunne vi fx have valgt Martin Spelmann.
Marshall vs. Bjelland
Jose Mota vs. Nicklas Pedersen
Luton Shelton vs. Nicki Bille

Ja, jeg kunne sgu blive ved! Ved godt at det her er sat meget på spidsen for alle klubber laver dårlige transfers, men den måde AaB har brugt sine få transfermidler de seneste 5 år, har været skandaløs.
En ting er teori, noget andet er praksis.
For det første er det ikke sikkert ret mange af spillerne ville være interesseret i at flytte til Aalborg. Det passer især ofte på flere sjællændere.
Derudover er det heller ikke sikkert de ville få den samme succes i AaB. Vi har set masser af eksempler på, at FCK købte gode spillere i andre klubber, som så floppede totalt i København.
Men ja, de spillere du nævner, havde ikke den store succes i AaB. Dog synes jeg Marshall fik mere kritik end berettiget.

jydenfranord
Allstar
Allstar
Indlæg: 3393
Tilmeldt: 11. feb 2007, 09:53
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af jydenfranord » 9. maj 2012, 19:33

Kaare Sagan Larsen skrev:
Sønderhof skrev: Da vi hentet Michael Beauchamp kunne vi valgt Sølvi Ottesen.
Da vi hentet Vilakaze kunne vi fx have valgt Martin Spelmann.
Marshall vs. Bjelland
Jose Mota vs. Nicklas Pedersen
Luton Shelton vs. Nicki Bille

Ja, jeg kunne sgu blive ved! Ved godt at det her er sat meget på spidsen for alle klubber laver dårlige transfers, men den måde AaB har brugt sine få transfermidler de seneste 5 år, har været skandaløs.
En ting er teori, noget andet er praksis.
For det første er det ikke sikkert ret mange af spillerne ville være interesseret i at flytte til Aalborg. Det passer især ofte på flere sjællændere.
Derudover er det heller ikke sikkert de ville få den samme succes i AaB. Vi har set masser af eksempler på, at FCK købte gode spillere i andre klubber, som så floppede totalt i København.
Men ja, de spillere du nævner, havde ikke den store succes i AaB. Dog synes jeg Marshall fik mere kritik end berettiget.
Derudover skal man huske at en spiller som N'Doye virkede til at være et FÆLT flop det første år i FCK, kunne og ville vi som AaB supportere acceptere det?
Der nævens en spiller som Nicki Bille, helt ærligt, er der nogen der kan se ham som type passe ind i AaB som klub, eller i det hele taget nordjylland? Ikke et ondt ord om ham, men han virker ikke umiddelbart til at være en der ville vælge AaB.
Sådan kan man blive ved, men faktum er at det er langt sværere at lave sikre transfers i den virkelige verden, fremfor i FM.

Men hvad med en spiller som Nikolaj Larsen, han afløser en af de mest erfarne danske keepere, uden det er et nævneværdigt fald i niveauet i målet. Er det en god eller dårlig transfer?
Hvad med en spiller som Dalsgaard, han spiller angreb, midtbane og forsvar, han er hentet fra en serie klub, men gør sig gældende og har været på u21 landsholdet, hvordan rangere den transfer?

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Elscorpio » 9. maj 2012, 20:18

Klaus skrev:Med de lønudgifter klubben har skåret væk, samt opsigelsen af underskudsgivende lejemål og afskeden med hockey er tiden vel kommet til sorte tal.... Hvis vi ikke kan finansiere vores nuværende spillertrup ser det meget sort ud...
Mon det ikke er den sædvanlige alt for optimistiske budgetering de foretager derude der gør at vi ser endnu et underskud når vi ser regnskabet for hele 2012.

Skulle ikke undre mig om de regner med en Top 5 placering ude på Hornevej (hvilket jeg også håber til det sidste). Det ville klæde AaB-ledelsen at budgetere med pessimistiske øjne istedetfor.

Hvis man kunne skifte ledelsen i AaB med den nede i hestebyen Randers ville jeg være tilfreds. Det undre mig meget at de kan spille nede i 1. division med overskud og en på papiret stærk trup.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 9. maj 2012, 22:50

Elscorpio skrev:
Klaus skrev:Med de lønudgifter klubben har skåret væk, samt opsigelsen af underskudsgivende lejemål og afskeden med hockey er tiden vel kommet til sorte tal.... Hvis vi ikke kan finansiere vores nuværende spillertrup ser det meget sort ud...
Mon det ikke er den sædvanlige alt for optimistiske budgetering de foretager derude der gør at vi ser endnu et underskud når vi ser regnskabet for hele 2012.

Skulle ikke undre mig om de regner med en Top 5 placering ude på Hornevej (hvilket jeg også håber til det sidste). Det ville klæde AaB-ledelsen at budgetere med pessimistiske øjne istedetfor.

Hvis man kunne skifte ledelsen i AaB med den nede i hestebyen Randers ville jeg være tilfreds. Det undre mig meget at de kan spille nede i 1. division med overskud og en på papiret stærk trup.
Det er så heller ikke tilfældet.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Jesper Schmidt » 10. maj 2012, 01:08

Det er altså ALT for optimistisk at tro på sorte tal i dette regnskabsår - det kommer ikke til at ske uden spillersalg, det tror jeg simpelthen ikke på, og et kig rundt på regnskaberne i de andre superligaklubber fortæller os også at det ville være et mindre mirakel.

Man skal også tage med i betragtning at der stadig er en del af fortidens spøgelser som vil have indvirkning i 2012 regnskabet, det gælder sikkert på ishockey, konference og collegedelens efterdønninger, samt at de besparelser der har været på lønsiden ikke allesammen er der fra årets start.

Jeg mener først vi kan begynde at få et fingerpeg om hvordan biksen reelt har det, når vi når hen til 3.-4. kvartals balancer, men først næste år vil det være en nogenlunde start fra scratch.

Mit bud på 2012 regnskabet - et minus på et sted 10-20 mio. før transfers. Kommer man ned i nærheden af 10 vil jeg endda mene det er rigtigt godt gået...

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 10. maj 2012, 13:13

Har man fået solgt sportsmarster? Som man har hørt køre de butikker med minus hver dag de åbner, så det skal også financieres, der er mange spørgsmål forude der skal løses inden den nye sæson starter

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Søgaard » 10. maj 2012, 14:26

nik skrev:Har man fået solgt sportsmarster? Som man har hørt køre de butikker med minus hver dag de åbner, så det skal også financieres, der er mange spørgsmål forude der skal løses inden den nye sæson starter
Sportsmaster butikkerne har faktisk leveret et symbolsk plus jf. seneste regnskab - de er 'solgt' til Peiter Sport mener jeg det hedder, hvor AaB til gengæld nu har en ejerandel på under 50%..

/Søgaard
Aalborg BK 1885!

fish
Superliga
Superliga
Indlæg: 525
Tilmeldt: 7. aug 2008, 12:19

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af fish » 10. maj 2012, 22:11

Gang på gang i diverse økonomiske tråde herinde er der, flere gange med misundelse, blevet henvist til FCMs økonomiske tæft. Den kan vi så godt skyde ned:

http://www.sporten.dk/fodbold/fcm-er-i- ... lionmangel" onclick="window.open(this.href);return false;

Nedjustering af regnskabet fra minus 19-29 milioner til minus 35-37 mill.

Hessel udtaler: "Man siger, at man kun vinder i lotto en gang i livet. Og vi vandt i lotteriet, da Dempo kom hen og bankede på FC Midtjyllands dør. Jeg kan sige med mere end 100 procent sikkerhed, at FC Midtjylland ikke havde eksisteret nu, hvis ikke vi havde fået de penge fra Dempo."

Var det ikke omkring 70 mill de scorede fra ham? Og er jeg den eneste der sidder med et dejavu fra vores glade CHL dage?

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af thomasjn » 11. maj 2012, 01:39

fish skrev:Gang på gang i diverse økonomiske tråde herinde er der, flere gange med misundelse, blevet henvist til FCMs økonomiske tæft. Den kan vi så godt skyde ned:

http://www.sporten.dk/fodbold/fcm-er-i- ... lionmangel" onclick="window.open(this.href);return false;

Nedjustering af regnskabet fra minus 19-29 milioner til minus 35-37 mill.

Hessel udtaler: "Man siger, at man kun vinder i lotto en gang i livet. Og vi vandt i lotteriet, da Dempo kom hen og bankede på FC Midtjyllands dør. Jeg kan sige med mere end 100 procent sikkerhed, at FC Midtjylland ikke havde eksisteret nu, hvis ikke vi havde fået de penge fra Dempo."

Var det ikke omkring 70 mill de scorede fra ham? Og er jeg den eneste der sidder med et dejavu fra vores glade CHL dage?
Det er jo endnu mere grotesk når man ser på, at de har oven i hatten har solgt spillere for rigtigt mange penge. Fik de ikke i omegnen 30 millioner både for Kjær og Reid + de jo også sendte Thygesen til udlandet. Men okay når man giver 20 millioner for Borring og lønner Calif for en 12-18 millioner så får man Søndergård og Sørensen til at se økonomisk ansvarlige ud.

Brugeravatar
AaB1978
Allstar
Allstar
Indlæg: 2338
Tilmeldt: 19. jul 2005, 13:40
Geografisk sted: Foran fjerneren

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af AaB1978 » 11. maj 2012, 08:14

FCM gav blandt andet Kristian Bak en signon-fee på 10 mio. :o

Det er da helt sindssygt

http://www.bold.dk/nyt/Hessel-FCM-komme ... gle-15-mio" onclick="window.open(this.href);return false;

Reto
Allstar
Allstar
Indlæg: 1290
Tilmeldt: 23. sep 2008, 13:54
Favoritspiller: Martin Rejthar
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Reto » 11. maj 2012, 08:38

AaB1978 skrev:FCM gav blandt andet Kristian Bak en signon-fee på 10 mio. :o

Det er da helt sindssygt

http://www.bold.dk/nyt/Hessel-FCM-komme ... gle-15-mio" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det er bindegalt og efterhånden tegner der sig et billede af, at nok er Ørgaard en fremragende sælger, men den anden vej rundt har han været katastrofe, når der skulle købes ind til butikken. De mange hug Lynge har fået herinde i sammenligning med FCMs ageren på transfermarkedet skal vist ses i et mere nuanceret lys nu.

Gamling
Superliga
Superliga
Indlæg: 631
Tilmeldt: 8. jul 2005, 21:48
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: København

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Gamling » 11. maj 2012, 08:51

Kan godt lide bemærkningen fra Hessel i dagens MetroExpress:

"Efter AaB er FC Midtjylland den superligaklub, der har den dårligste økonomi af alle."

Med andre ord AaB er håbløst på røven, men vi er i godt selskab :-)
Gamling
"Ib Simonsen forever"

Gamling
Superliga
Superliga
Indlæg: 631
Tilmeldt: 8. jul 2005, 21:48
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: København

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Gamling » 11. maj 2012, 08:51

Kan godt lide bemærkningen fra Hessel i dagens MetroExpress:

"Efter AaB er FC Midtjylland den superligaklub, der har den dårligste økonomi af alle."

Med andre ord AaB er håbløst på røven, men vi er i godt selskab :-)
Gamling
"Ib Simonsen forever"

Brugeravatar
Vase
Superliga
Superliga
Indlæg: 543
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:32
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Vase » 11. maj 2012, 08:57

Gamling skrev:Med andre ord AaB er håbløst på røven, men vi er i godt selskab :-)
FC Midtjylland er dårligt selskab. FC Midtjylland fik 70 millioner fra en rig Inder og vi fik 90 millioner fra Champions League. Klasseforskel!

PeterS
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 31. aug 2008, 23:08
Favoritspiller: Jan Koller

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af PeterS » 11. maj 2012, 09:20

Vase skrev:
Gamling skrev:Med andre ord AaB er håbløst på røven, men vi er i godt selskab :-)
FC Midtjylland er dårligt selskab. FC Midtjylland fik 70 millioner fra en rig Inder og vi fik 90 millioner fra Champions League. Klasseforskel!
Vi tabte penge på et forsøg med at gå ind i ejendomsbranchen

De købte Borring og Kristian Bak

:)

Uffe
Drenge
Drenge
Indlæg: 39
Tilmeldt: 12. jul 2005, 22:23
Geografisk sted: 8220 Brabrand

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Uffe » 11. maj 2012, 11:24

PeterS skrev: Vi tabte penge på et forsøg med at gå ind i ejendomsbranchen

De købte Borring og Kristian Bak

:)
"uudnyttet tagetage" sælger altid :-)

Brugeravatar
Broendum
1. div
1. div
Indlæg: 471
Tilmeldt: 21. apr 2008, 21:15
Geografisk sted: Kbh.

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Broendum » 11. maj 2012, 17:42

Vase skrev:
Gamling skrev:Med andre ord AaB er håbløst på røven, men vi er i godt selskab :-)
FC Midtjylland er dårligt selskab. FC Midtjylland fik 70 millioner fra en rig Inder og vi fik 90 millioner fra Champions League. Klasseforskel!
Trods alt blev vi danske mestre på rejsen.

jydenfranord
Allstar
Allstar
Indlæg: 3393
Tilmeldt: 11. feb 2007, 09:53
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af jydenfranord » 11. maj 2012, 19:22

Broendum skrev:
Vase skrev:
Gamling skrev:Med andre ord AaB er håbløst på røven, men vi er i godt selskab :-)
FC Midtjylland er dårligt selskab. FC Midtjylland fik 70 millioner fra en rig Inder og vi fik 90 millioner fra Champions League. Klasseforskel!
Trods alt blev vi danske mestre på rejsen.
Nu må du ikke glemme at FCM vandt Atlantic Cup, det er jo på linje med at spille CL faktisk, og at vinde sådan en træningsturnering er da alle de millioner værd. Derudover gik FCM også ind i racing, for på den måde at mødes med de internationale klubber. Det er der CL, det er så old school, det kan klassens frække dreng ikke bruge til noget.

Men mere alvorligt, så er AaB og FCM nok nogenlunde lige dårlig stillet, men bare med en ret væsentlig forskel, AaB er gået igang med at slanke sig, hvorimod FCM har forsat deres kæmpe overforbrug betydeligt længere. Der har flere gange været talt om Jens Ørgaard er dk's bedste sportschef, hvilket man må sige lyder ret tvivlsomt efter de handler han har gjort. Han har været en god sælger, men en elendig indkøber. Lynge har til gengæld været bedre til at købe end og sælge, ihvertfald historisk set.

I AaB har vi en elendig økonomi, der forsat kan ende med kollaps, men vi har i det mindste oplevet noget helt fantastisk på vejen, FCM har ikke rigtigt opnået noget, men ser også mod en kollaps. Man kan sige det burde være ligegyldigt hvad man dør af, men omvendt vil jeg hellere have haft de oplevelser som AaB har haft, end de som FCM har, såfremt begge klubber kollapser

Besvar