Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 5. apr 2017, 14:17

SkumF skrev: Men tilbagekøb tager vel stadig pengene ud af firmaet?

Skal man ikke have opkøbt aktier fra dem der støtter hans ide, for at det hjælper noget i den sammenhæng? Eller er der noget jeg ikke lige kan se?
Reelt ved man jo ikke hvordan de sidste 55% (hvis vi går udfra den står 35/10 nu) stiller sig. Hvis de har det på samme måde som Allan P, kan bare det at de får håb om indflydelse flytte noget.

EDIT: Glemte spørgsmålet. Hvis man går ud fra at aktierne er penge værd, så fjerner det ikke værdi fra AaB at tilbagekøbe egne aktier, det fjerner likvider. Og lige der har vi ikke nævneværdige problemer.
9800 skrev: Jeg tror godt du kan tage det roligt. Der er en gruppe på 7 mand der ejer ca 35%, og med resten fordelt på mange hænder, med undtagelse af Allan P, så er det helt utænkeligt at de kan samle et flertal.
10% er mange - og bare fordi manden er idiot, skal man passe på med at undervurdere ham. Det kan godt blive til mere. Det kan godt være det ikke vil give bestemmende indflydelse, men bare det at sådan en bliver repræsenteret i bestyrelsen, vil forstyrre og koste energi, der kunne være brugt mere konstruktivt.

Jeg er ikke stærkt bekymret, men derfor skader det jo ikke at forebygge eventuelle problemer.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Lomaha
2. div
2. div
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30. aug 2007, 20:43
Geografisk sted: Ikast

Re: Økonomitråden

Indlæg af Lomaha » 5. apr 2017, 14:33

Pastorius skrev:
Patmand skrev: Det er måske lidt store ord og bruge om AaB's forhåndenværende økonomiske resultater.

Din sidste pointe skulle være valid nok. Historiske data viser at fodboldaktierne generelt stiger op til sæsonstart, og tilsvarende falder i sæsonpauserne.

Ja, det du siger minder jo i virkeligheden om det gode gamle råd; når du nede hos bageren hører at aktiemarkedet bare brager derudaf, og Mogens Rubinstein har julelys i øjnene når han hver aften begejstret fortæller om dagens kursstigninger.
Så er markedet tæt på en top og man bør gå kontant.

Det kræver dog man fundamentalt tror på et givent selskabs fremtid, når man køber deres aktier i en mørk tid.
Jeg mener, der er lidt forskel på når Warren Buffet smider nogle milliarder efter Coca Cola aktier. Han VED kursen vil stige igen. AaB eller en tilsvarende fodboldklub? Tjaaa, unægteligt noget mere risky business.

Investering i aktier er i øvrigt pærenemt. Køb på bunden og sælg på toppen. :thumbsup:
Ja, jeg er nok også lidt farvet af hvordan vi er vant, men AaB har i hvert fald konsistent leveret det de har sagt de ville levere stort set siden den nye bestyrelsesstruktur er kommet på plads, og det er i hvert fald unikt i vores historie.

...og jeg vil gerne understrege at jeg på det kraftigste vil fraråde at forsøge at ramme trends på fodboldklubbers aktiekurser. Der er ganske rigtig alt for mange ubekendte, og den økonomiske gevinst, selv hvis det lykkes at komme i CL-gruppespil, står nok ikke mål med sandsynligheden for at det lykkes, ligesom der også mangler rigtig gode eksempler, på at den slags succes smitter af på aktiekursen i en grad der kan retfærdiggøre risikoen.

Noget helt andet er at det i snart mange år godt har kunnet betale sig, hvis man har købt nogle gode solide aktier og bare ladet dem stå, uanset hvad der er sket. Selv henover finanskrisen - selvom det selvfølgelig havde været endnu bedre, hvis man var hoppet ud i tide, og generhvervet på bunden.

Jeg prøvede i Januar 2016 (hvor der var et generelt dyk i aktiemarkedet) at lave en testportefølje med fem aktier valgt ud efter forskellige kriterier. (Branche, fremtidsperspektiv, konjukturer):

https://www.dropbox.com/s/72dcz7ze2umte ... 9.png?dl=0

- Mastercard fordi jeg forventede (forventer) at markedet for betalingstransaktion vil vokse, og de er godt med.
- Apple for at få en IT-aktie
- Spar Nord for at få en finansaktie, og Spar Nord havde klaret sig relativt dårligt på det tidspunkt, sammenlignet med peers. Det forventede jeg kunne udligne sig.
- Statoil fordi olieprisen var historisk lav, og generelt var olieaktier i bad standing. Derudover kunne man argumentere der var en slags gearing i at den norske krone var relativt lav på det tidspunkt.
- Vestas for spændingens skyld - det må ikke blive for kedeligt, og den har taget nogle gevaldige rutsjeture historisk.

ca. 33% afkast på lidt mere end et år er vel godkendt, selvom jeg ikke er sikkert på jeg kan følge med markedet (har ikke tjekket). Jeg smed ikke penge efter den, men det skulle jeg da have gjort. Den har klaret sig bedre end min pensionsordning.
Enig i din analyse. De sidste 7-10 år har en investering i 5 C20 aktier, som du bare lader stå, givet et højere afkast end de fleste pensionskasser har kunnet præstere. Vi har gjort tilsvarende med børnenes børneopsparing og de har haft et afkast på mellem 7 og 21 % de sidste 7 år. Det er noget bedre end de 4% de får i banken....Man skal huske at der er store omkostninger ved køb og salg. Og med AaB aktier kan det da slet ikke betale sig.
Jeg købte aktier i 1993, da de var ved at gå konkurs og har beholdt dem siden. Alene som nostalgiaktier. I dag har jeg lagt en købsordre ind, så jeg rammer noget deleligt med 800 for at undgå tvangsindløsning - for jeg VIL have mine nostalgiaktier. Men jeg regner da bestemt hverken med udbytte eller at opnå en fortjeneste. Jeg har købt dem for at vise interesse i klubben og håber de bruger kapitalen på at få det bedst sportslige resultat muligt. Fodbold bliver ALDRIG en almindelig forretning - ikke med det indtægtsgrundlag, der eksisterer i superligaen idag.

seamann

Re: Økonomitråden

Indlæg af seamann » 5. apr 2017, 15:14

Pastorius skrev:
SkumF skrev:
Pastorius skrev:Fint, de får ryddet ud i øreaktierne, trist at der skal betales udbytte, havde hellere set pengene brugt på det sportslige.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om der betales udbytte eller man opkøber sine egne aktier - Giver det ikke det samme mht til at betale penge til aktionærene? (og derved ikke bruge dem sportsligt)
Med udbytte tager du penge ud af firmaet. Tilbagekøb ændrer ejerandelen. Det sidste giver mening, fordi bla Allan P er igang med at samle folk for netop at få indflydelse, at han repræsenterer (ikke ejer) mere end 10% allerede. Det vil kunne give ham en bestyrelsespost på næste GF. Han agenda er at de begynder at opføre sig som en mere alm. virksomhed, og bla betaler langt mere i udbytte.

Jeg vil have det rigtig fint med at AaB sørger for at det er den nuværende ejerkreds der beholder kontrollen med virksomheden, så vi ikke risikerer at den nuværende struktur kommer under pres.
Hvor har du det fra?

Hvis det er the real deal AllanP lyder det underligt, at der skulle være supportere til hans skøre ideer

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 5. apr 2017, 15:24

Prøv at tjekke debatsnak om AaB på euroinvestor. Den bruger der hedder ap69 virker ret plausibel på ham der har fået 5% af aktierne, og bekræfter det selv derinde. Det er selvf ingen garanti, men som sagt plausibelt. Han teamet op med en anden bruger derinde. Begge brugere har eksisteret på sitet længe, så de er ikke opfundet til lejligheden.

Det er ren spekulation om han skulle være identisk med brugeren herindefra (og er da også dementeret af Buzz), men det er egentlig altsammen irrelevant. Det kunne være sandt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4250
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomitråden

Indlæg af Klaus » 5. apr 2017, 22:56

Pastorius skrev:Fint, de får ryddet ud i øreaktierne, trist at der skal betales udbytte, havde hellere set pengene brugt på det sportslige.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tjaaaa, her gik man og var så naiv, at man troede, at de ville investere i den sportslige udvikling, det er der sgu brug for. Men man vælger i stedet at give sig selv udbytte. Alt andet lige gør det vores klub fattigere, og vi får dårligere spillere. Men så får man da en fornemmelse af, hvad Bassogogsalget skal bruges til.... Tre gange ØV. Nogle klubber har rigmænd der konstant propper penge i klubben, hos os trækker man dem ud :@

Men selvfølgelig er det deres soleklare ret, de har trods alt også sat penge i klubben.....

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 2033
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: Økonomitråden

Indlæg af 9520AaB » 6. apr 2017, 07:02

Det kan godt være at jeg ikke forstår det helt, men her er min mening. Jeg købte for mange år siden for ca 5000kr aktier, jeg vil få ca 2 fribilletter for dem??
1. Hvis jeg købte for at støtte klubben dengang, så viser de nu at de ikke vil have min støtte, eller
2. Hvis jeg købte for investeringens skyld, så har AaB's bestyrelse ikke forvaltet min investering ret godt??
Har jeg misforstået konceptet??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 6. apr 2017, 07:38

9520AaB skrev:Det kan godt være at jeg ikke forstår det helt, men her er min mening. Jeg købte for mange år siden for ca 5000kr aktier, jeg vil få ca 2 fribilletter for dem??
1. Hvis jeg købte for at støtte klubben dengang, så viser de nu at de ikke vil have min støtte, eller
2. Hvis jeg købte for investeringens skyld, så har AaB's bestyrelse ikke forvaltet min investering ret godt??
Har jeg misforstået konceptet??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Aktierne er faldet i værdi. AaB har depotomkostninger for 280.000 kr./år for de småaktionærer der sammenlagt ejer aktier for 230.000 kr. Den "støtte" vil AaB gerne slippe ud af.

Du har helt ret i at investeringen ikke er blevet forvaltet godt (og aktierne er blevet splittet). Nogle af de aktier der nu koster 25 øre, har jeg betalt 50 kr. for.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 6. apr 2017, 08:44

Jeg er med på at det koster AaB mange penge at have alle de her småaktionærer, men jeg synes godt nok det er et skidt signal man sender med hele denne manøvre. I virkeligheden siger man jo "medmindre du har råd til at købe mange aktier til næste aktieemission, så lad være med at købe".

Jeg synes bestemt ikke lige det er en særlig god vej at gå, når man samtidig med den anden hånd hele tiden arbejder med at få folk til at støtte klubben, for det er jo netop hvad alle de her småaktionærer har gjort ved at købe det antal aktier deres budgetter har tilladt.

Personligt synes jeg man burde være kommet til konklusionen at de der knap 300.000 om året var godt givet ud, i forhold til at rigtigt mange folk følte ejerskab, og at de var en del af det hele, qua deres (små) aktieandele. Der er jo ingen tvivl om at en meget stor del af de her småaktionærer er kernekunder i forretningen som stadiongængere, merchandise-købere osv.

Vil man skabe et tættere forhold mellem klub og fans, gør man det i hvert fald ikke ved at sige "du kan ikke være aktionær mere". Tværtimod.

9800
Superliga
Superliga
Indlæg: 721
Tilmeldt: 17. apr 2014, 11:23
Favoritspiller: Wurtz

Re: Økonomitråden

Indlæg af 9800 » 6. apr 2017, 09:16

To nye storaktionærer her til morgen :-)

https://aabsport.dk/media/9454/2017-12- ... ionaer.pdf

https://aabsport.dk/media/9452/2017-10- ... ionaer.pdf

Gad vide om der kommer flere?

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3537
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Økonomitråden

Indlæg af hje1980 » 6. apr 2017, 09:17

Skal vi ikke lade være med at overdrive alt dette... Hvis man ønsker at støtte klubben som mening mand, så mød op på stadion.

Ønsker man at støtte med store summer, så køb aktier og betal hvad de koster.

Det er da kun fornuftigt at AaB minimere de områder der ikke giver penge.

seamann

Re: Økonomitråden

Indlæg af seamann » 6. apr 2017, 09:23

9800 skrev:To nye storaktionærer her til morgen :-)

https://aabsport.dk/media/9454/2017-12- ... ionaer.pdf

https://aabsport.dk/media/9452/2017-10- ... ionaer.pdf

Gad vide om der kommer flere?
Max. 20 vil jeg tro.

Disse to er så bestyrelsesmedlemmer, der køber op.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 6. apr 2017, 09:51

Jesper Schmidt skrev:Jeg er med på at det koster AaB mange penge at have alle de her småaktionærer, men jeg synes godt nok det er et skidt signal man sender med hele denne manøvre. I virkeligheden siger man jo "medmindre du har råd til at købe mange aktier til næste aktieemission, så lad være med at købe".

Jeg synes bestemt ikke lige det er en særlig god vej at gå, når man samtidig med den anden hånd hele tiden arbejder med at få folk til at støtte klubben, for det er jo netop hvad alle de her småaktionærer har gjort ved at købe det antal aktier deres budgetter har tilladt.

Personligt synes jeg man burde være kommet til konklusionen at de der knap 300.000 om året var godt givet ud, i forhold til at rigtigt mange folk følte ejerskab, og at de var en del af det hele, qua deres (små) aktieandele. Der er jo ingen tvivl om at en meget stor del af de her småaktionærer er kernekunder i forretningen som stadiongængere, merchandise-købere osv.

Vil man skabe et tættere forhold mellem klub og fans, gør man det i hvert fald ikke ved at sige "du kan ikke være aktionær mere". Tværtimod.
Slet ikke enig.

For det første er mange af de her folk som mente at det var en billig måde at få fribilletter på. For det andet er ordningen slet ikke urimelig. For det tredje kan du stadig blive aktionær for få hundrede kroner.
Med venlig Hilsen
--
Robert

9800
Superliga
Superliga
Indlæg: 721
Tilmeldt: 17. apr 2014, 11:23
Favoritspiller: Wurtz

Re: Økonomitråden

Indlæg af 9800 » 6. apr 2017, 10:16

Pastorius skrev:
Jesper Schmidt skrev:Jeg er med på at det koster AaB mange penge at have alle de her småaktionærer, men jeg synes godt nok det er et skidt signal man sender med hele denne manøvre. I virkeligheden siger man jo "medmindre du har råd til at købe mange aktier til næste aktieemission, så lad være med at købe".

Jeg synes bestemt ikke lige det er en særlig god vej at gå, når man samtidig med den anden hånd hele tiden arbejder med at få folk til at støtte klubben, for det er jo netop hvad alle de her småaktionærer har gjort ved at købe det antal aktier deres budgetter har tilladt.

Personligt synes jeg man burde være kommet til konklusionen at de der knap 300.000 om året var godt givet ud, i forhold til at rigtigt mange folk følte ejerskab, og at de var en del af det hele, qua deres (små) aktieandele. Der er jo ingen tvivl om at en meget stor del af de her småaktionærer er kernekunder i forretningen som stadiongængere, merchandise-købere osv.

Vil man skabe et tættere forhold mellem klub og fans, gør man det i hvert fald ikke ved at sige "du kan ikke være aktionær mere". Tværtimod.
Slet ikke enig.

For det første er mange af de her folk som mente at det var en billig måde at få fribilletter på. For det andet er ordningen slet ikke urimelig. For det tredje kan du stadig blive aktionær for få hundrede kroner.
Fuldstændig korrekt! Der er endda nogen der har mange forskellige depoter med 1 aktie i hver. Nå men der sker da noget med den aktie, der blev handlet 5,6 mio aktier i går, og dagen i dag er også startet med livlig handel

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 6. apr 2017, 17:29

Pastorius skrev:
Jesper Schmidt skrev:Jeg er med på at det koster AaB mange penge at have alle de her småaktionærer, men jeg synes godt nok det er et skidt signal man sender med hele denne manøvre. I virkeligheden siger man jo "medmindre du har råd til at købe mange aktier til næste aktieemission, så lad være med at købe".

Jeg synes bestemt ikke lige det er en særlig god vej at gå, når man samtidig med den anden hånd hele tiden arbejder med at få folk til at støtte klubben, for det er jo netop hvad alle de her småaktionærer har gjort ved at købe det antal aktier deres budgetter har tilladt.

Personligt synes jeg man burde være kommet til konklusionen at de der knap 300.000 om året var godt givet ud, i forhold til at rigtigt mange folk følte ejerskab, og at de var en del af det hele, qua deres (små) aktieandele. Der er jo ingen tvivl om at en meget stor del af de her småaktionærer er kernekunder i forretningen som stadiongængere, merchandise-købere osv.

Vil man skabe et tættere forhold mellem klub og fans, gør man det i hvert fald ikke ved at sige "du kan ikke være aktionær mere". Tværtimod.
Slet ikke enig.

For det første er mange af de her folk som mente at det var en billig måde at få fribilletter på. For det andet er ordningen slet ikke urimelig. For det tredje kan du stadig blive aktionær for få hundrede kroner.
Ok, jeg troede grænsen var langt højere. Måske burde jeg have sat mig mere ind i tingene før jeg postede, men på den anden side ville det gå imod den generelle trend på debatsiden :)

Brugeravatar
Mephisto2
Allstar
Allstar
Indlæg: 1038
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:28

Re: Økonomitråden

Indlæg af Mephisto2 » 8. apr 2017, 17:42

Med de seneste resultater in mente, tror jeg man skal droppe ideen om udlodning, før der er kommet styr på truppen!!!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 19. apr 2017, 18:03

En rigtig fin artikel i Tipsbladet løfter bl.a. lidt af sløret for hvor man har planer om at lægge yderligere investeringer i AaB:

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... b/side/0/1

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10768
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Økonomitråden

Indlæg af jonas386 » 19. apr 2017, 20:23

Jesper Schmidt skrev:En rigtig fin artikel i Tipsbladet løfter bl.a. lidt af sløret for hvor man har planer om at lægge yderligere investeringer i AaB:

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... b/side/0/1
I samarbejde med moderklubben har man fået to nye kunstgræsbaner, og der blevet lavet et vandingsanlæg, så AaB selv på tørre sommerdage kan spille på saftigt, grønt græs. Det glæder førsteholdstræneren
.

Lol. De er klar over det er Danmark?
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

seamann

Re: Økonomitråden

Indlæg af seamann » 19. apr 2017, 20:27

jonas386 skrev:
Jesper Schmidt skrev:En rigtig fin artikel i Tipsbladet løfter bl.a. lidt af sløret for hvor man har planer om at lægge yderligere investeringer i AaB:

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... b/side/0/1
I samarbejde med moderklubben har man fået to nye kunstgræsbaner, og der blevet lavet et vandingsanlæg, så AaB selv på tørre sommerdage kan spille på saftigt, grønt græs. Det glæder førsteholdstræneren
.

Lol. De er klar over det er Danmark?
Er det ikke en 100 års hændelse, meterologerne kalder det.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 19. apr 2017, 20:36

jonas386 skrev:
Jesper Schmidt skrev:En rigtig fin artikel i Tipsbladet løfter bl.a. lidt af sløret for hvor man har planer om at lægge yderligere investeringer i AaB:

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... b/side/0/1
I samarbejde med moderklubben har man fået to nye kunstgræsbaner, og der blevet lavet et vandingsanlæg, så AaB selv på tørre sommerdage kan spille på saftigt, grønt græs. Det glæder førsteholdstræneren
.

Lol. De er klar over det er Danmark?
Med tanke på hvor tæt man klipper baner nu om dage, så troede jeg egentlig at man i lighed med kampbaner og golfanlæg osv. forlængst havde fået vandingsanlæg. Jeg kan nu godt forestile mig det har været et stort problem, selv i det danske "sommer"vejr.

9800
Superliga
Superliga
Indlæg: 721
Tilmeldt: 17. apr 2014, 11:23
Favoritspiller: Wurtz

Re: Økonomitråden

Indlæg af 9800 » 20. apr 2017, 19:10


Besvar