Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
seamann

Re: Økonomitråden

Indlæg af seamann » 7. maj 2017, 10:23

Provst i Brovst skrev:Hvis fællesskabsfølelsen er stor nok så køber man vel aktier og bliver medejer og får del i udbetalingen.
Nemlig. Det er den eneste måde man kan blive medlem af "klubben" AaB a/s.

Er du blot fan uden aktier er du udelukkende kunde i butikken.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6400
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomitråden

Indlæg af FlæskeFrank » 7. maj 2017, 10:24

Jeg har altså svært ved at hidse mig op over 10 mio Kr. i en periode, hvor det netop går rigtig godt økonomisk. Særlig ikke når AaB gør rigtig mange investeringer på det sportslige plan.
Og så skal man også huske på, at AaB lige nu er i gang .ed en stor aktieændring. Jeg kommer i løbet af sommeren til at gå fra 800 aktier til at have 1. Mange forsvinder som aktionær. Så det er ikke blot penge til grumme bagmænd.
- FlæskeFrank

Freddie
Allstar
Allstar
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 15. jun 2007, 08:18

Re: Økonomitråden

Indlæg af Freddie » 7. maj 2017, 10:27

frederikshavneren skrev:
Dengang AaB varslede, at klubben ville gå på Børsen for første gang, udtalte den daværende direktør Børge Bach ved et stort spillerarrangement på Hornevej, at det var selskabets mål, at blive det første fodboldselskab i Danmark, der udbetalte afkast til aktionærerne. Det har godt nok taget sin tid, men nu sker det tilsyneladende.
Mig bekendt udbetaler FCK et pænt stort beløb til deres aktionærer[/quote]

Nu er PSE vel heller ikke noget rent fodboldselskab, og med dets enorme gæld in mente, er der vel store chancer for, at aktionærerne skal til lommerne på et eller andet tidspunkt. Men hvis det er rigtigt må jeg selvfølgelig trække min bemærkning om, at den del lykkedes.
Bottom line er vel, at Børges ambition er hver fald kan gå i opfyldelse for så vidt det drejer sig om udbetaling.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Økonomitråden

Indlæg af Provst i Brovst » 7. maj 2017, 10:29

seamann skrev:
Provst i Brovst skrev:Hvis fællesskabsfølelsen er stor nok så køber man vel aktier og bliver medejer og får del i udbetalingen.
Nemlig. Det er den eneste måde man kan blive medlem af "klubben" AaB a/s.

Er du blot fan uden aktier er du udelukkende kunde i butikken.
Nemlig. Jeg tror også den lokale bordtennis klub vil have det lidt stramt hvis jeg stillede krav som trofast klubmand selvom jeg aldrig har betalt kontingent og kun kommer en gang om året til den årlige julebanko i håbet om at komme hjem med en halv gris.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomitråden

Indlæg af KJ » 7. maj 2017, 10:31

frederikshavner: Korrekt at FCK udbetaler i år. Deres aktionærer er så også i særklasse dem, der har skudt flest penge ind de seneste år. De sidste tyve år har har FCK fået tilført over en mia., mens AaB vist har fået tilført en 350-400 mio.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Økonomitråden

Indlæg af Provst i Brovst » 7. maj 2017, 10:33

KJ skrev:frederikshavner: Korrekt at FCK udbetaler i år. Deres aktionærer er så også i særklasse dem, der har skudt flest penge ind de seneste år. De sidste tyve år har har FCK fået tilført over en mia., mens AaB vist har fået tilført en 350-400 mio.
Hvis det er sandt så er det i særklasse skuffende hvor lidt AaB har fået ud af det. Dog tror jeg at beløbet er væsentligt mindre.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomitråden

Indlæg af KJ » 7. maj 2017, 10:37

AaB, BIF og AGF har ikke fået andet ud af kapitalindskuddene, end overlevelse. Forskellen på AaB og BIF/AGF er, at vi har fået tilpasset forretningen i væsentlig grad, mens BIF og AGF går en økonomisk ret usikker fremtid i møde. FCK har klattet en del af kapitalen væk men også købt Parken og den der fitnesskæde (hvilket dog ikke var verdens bedste idé).

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Økonomitråden

Indlæg af Provst i Brovst » 7. maj 2017, 10:38

KJ skrev:AaB, BIF og AGF har ikke fået andet ud af kapitalindskuddene, end overlevelse. Forskellen på AaB og BIF/AGF er, at vi har fået tilpasset forretningen i væsentlig grad, mens BIF og AGF går en økonomisk ret usikker fremtid i møde. FCK har klattet en del af kapitalen væk men også købt Parken og den der fitnesskæde (hvilket dog ikke var verdens bedste idé).
og Lanandia
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomitråden

Indlæg af KJ » 7. maj 2017, 10:45

Fandt denne oversigt

http://www.idan.dk/nyhedsoversigt/nyhed ... gaklubber/

Det er decideret skræmmende, hvor mange penge AaB, BIF, AGF, OB, FCM og SIF har tabt. I min verden viser det bare, at med mindre man er helt ekstremt heldig og dygtig, men først og fremmest heldig, kommer man ikke til at tjene penge på at foretage store investeringer i fodbold.

Jeg er virkelig glad for, at AaB idag ikke er afhængig af en Benham, Jan Bech eller bus-Orla (?).

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4245
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomitråden

Indlæg af Klaus » 7. maj 2017, 10:52

Jeg tænker, at det er et spændende område at debatere. Vi er nogle stykker som holder af AaB ikke mindst på grund af historien og tanken om, at klubben repræsenterer det bedste ved Nordjylland. Nu får man så at vide, at AaB retteligt er et firma, nøjagtigt som FC ditogdat, og kontingentet i klubben betaler man ikke ved at købe nye spillertrøjer og sæsonkort, men ved at købe aktier i banken. Ja egentlig betyder den almindelige fan ikke så meget, han er jo i bund og grund bare en "kunde" i firmaet. Det her er sådan noget, der giver anledning til at reflektere meget over begrebet "moderne fodbold"....

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomitråden

Indlæg af KJ » 7. maj 2017, 11:00

Klaus: Helt enig. Fodbold er sgu noget underligt noget idag :-) Almindelig sund konkurrence bliver sat ud af kraft, når sugar daddys melder sig på banen med villighed til at ødsle deres millioner/milliarder væk på en fodboldklub.

Men vi kan ikke komme uden om, at lige siden professionel fodbold blev indført i DK, har det været de rigeste klubber, der har haft størst succes. Ikke mindst BIF i 80'erne. Så jeg er ikke helt enig i, at det her med sport og økonomi kun er et tema i "moderne fodbold" - men det er vel blevet langt mere udpræget de sidste ti år.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Økonomitråden

Indlæg af Provst i Brovst » 7. maj 2017, 11:02

KJ skrev:Fandt denne oversigt

http://www.idan.dk/nyhedsoversigt/nyhed ... gaklubber/

Det er decideret skræmmende, hvor mange penge AaB, BIF, AGF, OB, FCM og SIF har tabt. I min verden viser det bare, at med mindre man er helt ekstremt heldig og dygtig, men først og fremmest heldig, kommer man ikke til at tjene penge på at foretage store investeringer i fodbold.

Jeg er virkelig glad for, at AaB idag ikke er afhængig af en Benham, Jan Bech eller bus-Orla (?).
Skræmmende.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
larsdahl
1. div
1. div
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. jul 2005, 18:51
Geografisk sted: Horsens

Re: Økonomitråden

Indlæg af larsdahl » 7. maj 2017, 11:07

MrBangDK skrev: Der er IKKE besluttet noget som helst! Hverken om der bliver udloddet penge og hvor mange.

Og modsætningen du stiller op om investering i spillere og udlodning er simpelthen ikke rigtig. Der investeres i spillertruppen- det har man bekræftet. Om så der udloddes penge ved siden af, har ingen indflydelse på spillerindkøb. Kunne de så være brugt på spillere? Ja, teoretisk set. Men du ser ikke AaB gå ud og smide yderligere 5-10 mill efter nye folk. Og så er spørgsmålet pm man skal pleje de som hjalp da vi hang med røven under vandskorpen, eller pengene skal stå i obligationer!
Det er da ikke en teoretisk ting om AaB skal investere de 45 mio fra Bassogog salget på at forøge spillerbudgettet (eksempelvis med 4 mio de næste 10 år) eller om de skal købe obligationer eller udbetale udbytte. Det er da i den grad en konkret beslutning som AaBs ledelse (og ejere) står over for at skulle træffe. Og jeg har en holdning til hvad der er det rigtige valg. Hvordan kan du tillade dig at dømme den holdning som forkert uden på nogen måde at argumentere for det?

AaB er en virksomhed der i øjeblikket leverer et dårligere produkt end (de stærkeste af) deres konkurrenter. De mister indtjening og markedsandele som et resultat. Vi har fået en ekstraordinær indtægt større end en bonus fra Europa League gruppespil. Hvis den ikke skal bruges til at geare virksomheden til at levere et bedre produkt, synes jeg det er helt forkert.
AaB er som virksomhed ikke et sted, hvor tiden er til aktionærudbytte. Hvis AaBs ejere mener at deres penge forrentes bedre i obligationer end i fordboldklubber, så forstår jeg virkelig ikke, hvorfor de ikke sælger deres AaB aktier og køber obligationer i stedet for.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6400
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomitråden

Indlæg af FlæskeFrank » 7. maj 2017, 11:15

Aktionærer får/har deres tilgang til AaB.
Sponsorer får/har deres tilgang til AaB.
Fans får/har deres tilgang til AaB.

Der er ikke en rigtig tilgang og for AaB er alle vigtige og plejes på deres måde.

Fælles for alle er at de vil AaB det godt. Jeg kunne godt finde debattører på denne side, hvor jeg kan blive i tvivl.

Konen og barnet skal begge have julegaver, men jeg køber sateme ikke det samme til dem.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
larsdahl
1. div
1. div
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. jul 2005, 18:51
Geografisk sted: Horsens

Re: Økonomitråden

Indlæg af larsdahl » 7. maj 2017, 11:19

KJ skrev:larsdahl: Du er med på, at det er aktionærerne selv, der på generalforsamlingen beslutter, om de ønsker udbytteudlodning? Jeg tror godt, at aktionærerne forstår, at der er færre penge til investeringer, hvis der udbetales udbytte. Men realiteten er jo, at AaB ikke så langt øjet rækker vil foretage investeringer, der sætter den fulde egenkapital på spil. Der er rigeligt luft til både at udbetale udbytte og foretage de investeringer, som bestyrelsen ønsker.
KJ: Du er med på, at jeg også er aktionær i AaB?

Det er rigtigt, at det er flertallet af aktionærerne der bestemmer, men det betyder ikke, at alle aktionærerne er enige! Desværre er min ejerandel så lille, at min stemme og holdning intet vil fylde på generalforsamlingen. Derfor bruger jeg min anden rolle i forhold til AaB, nemlig som fan af fodboldholdet og mangeårig kunde i virksomheden til ytre min mening og på den måde forsøge at yde indflydelse.

Jeg mener bestemt ikke, at vores egenkapital er stor nok til, at vi kan bruge den til aktionærudbytte og slet ikke, at AaB investerer nok af egenkapitalen i fodboldholdet.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5092
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Økonomitråden

Indlæg af MrBangDK » 7. maj 2017, 11:22

larsdahl skrev:
MrBangDK skrev: Der er IKKE besluttet noget som helst! Hverken om der bliver udloddet penge og hvor mange.

Og modsætningen du stiller op om investering i spillere og udlodning er simpelthen ikke rigtig. Der investeres i spillertruppen- det har man bekræftet. Om så der udloddes penge ved siden af, har ingen indflydelse på spillerindkøb. Kunne de så være brugt på spillere? Ja, teoretisk set. Men du ser ikke AaB gå ud og smide yderligere 5-10 mill efter nye folk. Og så er spørgsmålet pm man skal pleje de som hjalp da vi hang med røven under vandskorpen, eller pengene skal stå i obligationer!
Det er da ikke en teoretisk ting om AaB skal investere de 45 mio fra Bassogog salget på at forøge spillerbudgettet (eksempelvis med 4 mio de næste 10 år) eller om de skal købe obligationer eller udbetale udbytte. Det er da i den grad en konkret beslutning som AaBs ledelse (og ejere) står over for at skulle træffe. Og jeg har en holdning til hvad der er det rigtige valg. Hvordan kan du tillade dig at dømme den holdning som forkert uden på nogen måde at argumentere for det?

AaB er en virksomhed der i øjeblikket leverer et dårligere produkt end (de stærkeste af) deres konkurrenter. De mister indtjening og markedsandele som et resultat. Vi har fået en ekstraordinær indtægt større end en bonus fra Europa League gruppespil. Hvis den ikke skal bruges til at geare virksomheden til at levere et bedre produkt, synes jeg det er helt forkert.
AaB er som virksomhed ikke et sted, hvor tiden er til aktionærudbytte. Hvis AaBs ejere mener at deres penge forrentes bedre i obligationer end i fordboldklubber, så forstår jeg virkelig ikke, hvorfor de ikke sælger deres AaB aktier og køber obligationer i stedet for.
Ok - har jeg dømt din holdning forkert? Det er en flot tolkning!

Lad mig bruge et andet ord... urealistisk. Selvfølgelig går AaB ikke ud og smider deres strategi over bord og smider 20 mill efter nye spillere. Hvis det er det du gerne vil, så bliver du slemt skuffet.
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
larsdahl
1. div
1. div
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. jul 2005, 18:51
Geografisk sted: Horsens

Re: Økonomitråden

Indlæg af larsdahl » 7. maj 2017, 11:47

MrBangDK skrev:
Ok - har jeg dømt din holdning forkert? Det er en flot tolkning!

Lad mig bruge et andet ord... urealistisk. Selvfølgelig går AaB ikke ud og smider deres strategi over bord og smider 20 mill efter nye spillere. Hvis det er det du gerne vil, så bliver du slemt skuffet.
"Smide efter" det var et groft udtryk om det allervigtigste i AaB: penge til fodboldspillere!
Sat på spidsen, hvor var AaB, hvis vi (med dit sprogbrug!) holdt helt op med at smide penge efter fodboldspillere?

At udbetale x mio til aktinærerne er da i den grad at smide penge væk, som i stedet for kunne have gavnet viksomheden og dens fremtidige vækst. Jeg vil helt sikkert blive meget skuffet, hvis det skulle ske.

AaBs strategi er udformet på et tidspunkt hvor vi var på grænsen af fallit og har (sammen med nogle uforudsete indtægter fra double og Bassogog salg) gjort, at AaB befinder sig et helt andet sted i dag. Måske var det på tide at revidere fattigrøv-strategien og se om man med nogle få justeringer som en smule større budget til spillerindkøb og -lønninger kunne komme tilbage i en vækstspiral ved at tiltrække et større publikum og dermed forøge sine indtægter. Penge i aktionærernes lommer gavner i hvert fald ikke AaB A/S.

Hvis AaB har så stor egenkapital at de overvejer at ejerne skulle trække penge ud af virksomheden, så må egenkapitalen være så stor, at der kunne investeres det samme beløb i fodboldspillere i stedet for.

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1638
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Økonomitråden

Indlæg af Patmand » 7. maj 2017, 12:00

Freddie skrev:
frederikshavneren skrev:
Freddie skrev:
Dengang AaB varslede, at klubben ville gå på Børsen for første gang, udtalte den daværende direktør Børge Bach ved et stort spillerarrangement på Hornevej, at det var selskabets mål, at blive det første fodboldselskab i Danmark, der udbetalte afkast til aktionærerne. Det har godt nok taget sin tid, men nu sker det tilsyneladende.
Mig bekendt udbetaler FCK et pænt stort beløb til deres aktionærer
Nu er PSE vel heller ikke noget rent fodboldselskab, og med dets enorme gæld in mente, er der vel store chancer for, at aktionærerne skal til lommerne på et eller andet tidspunkt. Men hvis det er rigtigt må jeg selvfølgelig trække min bemærkning om, at den del lykkedes.
Bottom line er vel, at Børges ambition er hver fald kan gå i opfyldelse for så vidt det drejer sig om udbetaling.
Tal gældende per 31. december 2016 PS&E A/S (mio. kr.)

Fra balancen:

Materielle aktiver: 2150
Immaterielle aktiver (herunder spillertrup): 299
Nettorentebærende gæld: 1011 (165 mindre end året før)

Fra resultatopgørelsen:

Primært resultat før særlige poster

FCK: 198,1
Lalandia: 83,0
Fitness.dk: -18,6
Kontorejendomme: 36,2

Udbetalt udbytte: 99

PSE er ikke et rent fodboldselskab, men hvor kom pengene fra til at udbetale et udbytte på knap 100 mio. kr.?

Vedrørende deres "enorme gæld". Hvorfor finder du den er enorm?
De har alene materielle aktiver for over 2 milliarder; stadion, kontorbygninger, feriecentre mv.

Der er ingen seriøse virksomheder som ikke delvist financierer deres investeringer gennem gældsoptagelse.

Når du siger de skal til lommerne, hvad er det så helt præcist du mener? (De har lige fået udbetalt 99 mio. kr.)

Min egen mening om at AaB næste år, måske, vil udbetale udbytte?

Jeg kan ikke se problemet.
Især ikke når AaB i høj grad har investeret i obligationer. Så kan nogle af pengene lige så godt komme direkte i lommerne på aktionærerne. Så har de selv mulighed for at bestemme hvordan de skal investeres/bruges.

AaB har hentet knap 400 mio. kr. gennem aktieemissioner, senest 76 mio. kr.
Nu har de haft et par gode år økonomisk. Jeg ser det nærmest som ren symbolik, at betale 5-10 mio. kr. tilbage til de mennesker som har holdt skuden flydende.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4245
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomitråden

Indlæg af Klaus » 7. maj 2017, 12:33

Patmand skrev:Jeg ser det nærmest som ren symbolik, at betale 5-10 mio. kr. tilbage til de mennesker som har holdt skuden flydende.
Jeg bliver lidt provokeret over sådan en kommentar. Den fan, der gennem de sidste mange år har Brugt masser af penge på at følge og støtte AaB ved køb af billetter, fadøl og merchandice, har om nogen været med til at holde AaB flydende. Det er som om, at de penge ikke er "rigtige", i hvert fald ikke i forhold til dem, man har fået ind ved at sælge aktier.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Økonomitråden

Indlæg af Provst i Brovst » 7. maj 2017, 12:45

Klaus skrev:
Patmand skrev:Jeg ser det nærmest som ren symbolik, at betale 5-10 mio. kr. tilbage til de mennesker som har holdt skuden flydende.
Jeg bliver lidt provokeret over sådan en kommentar. Den fan, der gennem de sidste mange år har Brugt masser af penge på at følge og støtte AaB ved køb af billetter, fadøl og merchandice, har om nogen været med til at holde AaB flydende. Det er som om, at de penge ikke er "rigtige", i hvert fald ikke i forhold til dem, man har fået ind ved at sælge aktier.
Nu køber jeg ikke billet til AaBs kampe for at støtte AaB men fordi jeg vil se kampen live. Køb af fadøl, sodavand og pølser er slet ikke for at støtte AaB. Det er alt sammen noget som man har købt, hvor man får en umiddelbar oplevelse til gengæld for sine penge. Aktionærer løber en risiko for at få et payback engang i fremtiden. Det er ikke sammenligneligt med at købe en pølse på stadion.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Besvar