Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4759
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Maglau » 10. sep 2022, 00:19

Min fodbold og fan del er pissed over salget af Ross da det naturligt svækker os på fodboldbanen og evnen til at skabe fodboldmæssige resultater. Derfor gider jeg gider faktisk aldrig tage stilling til salg og pris på spilere. i mine fodbold øjne burde AaB aldrig sælge fra top 14 i klubben kun købe til at forbedre sig. Økonomi og business er i mit fan og fodboldhjerte inderligt uinteresant

Men min business del har ret stor respekt for AaBs ledelses beslutning om at sælge.

AaB er en børsnoteret virksomhed og her har man handlet ud fra et af de vigtigste parametre - nemlig troværdig.
Troværdig overfor de økonomiske interessenter - især aktiernærer men også banken.
At det man melder ud som virksomhed og de resultater man forventer pr regnskabsår - at det leverer man.
Bevares man kan skyde forbi en eller to på følgende regnskaber hvis der er gode begrundelser eller investeringer. Men at gøre det konstant skader i den grad virksomhedens troværdighed over både de nuværende men måske i endnu højere grad de interessenter man ønsker at tiltrække i fremtiden.

Det er jo ikke nogen hemmelighed at gerne vil have nye ejere/investorer ind i klubben for fremtidig udvikling.
Der er ingen tvivl om at hvis man ønsker andre end rige sugar daddies ind, altså folk der ser det som en investering. Så vil de typer kigge på selskabets evne til at generere omsætning, økonomiske resultater og levere på budgettet.

Det imponerer ingen seriøse investorer at have en høj burn rate på pengetanken og banker vil hurtigt blive nervøse.
Fra potentielle investorer vil der givet blive kigget på om AaBs setup formår at genere slag ved at sælge spillere - især det er meldt ud at de økonomiske resultater og budgetter er bundet op på salg af spillere for xx mio pr år (2x15mio?). Så skal der leveres det salg for ikke at komme til ligne amatører og en utroværdig rode butik som vil få pengefolk til at løbe væk da fundamentet der skal bygges på til vækst ikke eksisteret

De sportslige resultater er for potentielle investorer sekundært for de ved at så snart de smider penge i klubben kommer de automatisk.

Jeg tror man vurderet at troværdighed og økonomi kommer først, ikke fordi man er tunget til et salg for at undgå konkurs eller lign.

Sportslig tror jeg det vurderet - kan vi rykke ned -
njaaaeh meget lille risiko lyngby Horsens ob er til en hver tid ringere.
Kommer vi i top 4/6 - minimal chance.
Altså størst mulighed for at Cruise en 7/8 plads hjem.

Det her skal på ingen måde læses som et forsvar endsige hyldest af ledelse/bestyrelse for det er fandme dem der er hovedansvarlige for at salget sker efter vinduet og ikke gør os i stand til at erstatte.
Det er nogle hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

FlemmingG
Superliga
Superliga
Indlæg: 675
Tilmeldt: 12. mar 2014, 18:47

Re: Økonomitråden

Indlæg af FlemmingG » 11. sep 2022, 22:38

Ifølge Tipsbladet, opererer vi med det 7. højeste budget i ligaen ( 43 mil ). De har kun offentliggjort de 6 mindste budgetter blandt superligaklubberne, så jeg ved ikke hvor langt der er op til OB, som jeg formoder ligger på pladsen over os.. hvis tipsbladets oplysninger er valide, så er der langt ned til nr 8 på listen Randers ( 30 mil ) og nr 9 Silkeborg ( 27 mil )

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Sønderhof » 11. sep 2022, 23:07

FlemmingG skrev:
11. sep 2022, 22:38
Ifølge Tipsbladet, opererer vi med det 7. højeste budget i ligaen ( 43 mil ). De har kun offentliggjort de 6 mindste budgetter blandt superligaklubberne, så jeg ved ikke hvor langt der er op til OB, som jeg formoder ligger på pladsen over os.. hvis tipsbladets oplysninger er valide, så er der langt ned til nr 8 på listen Randers ( 30 mil ) og nr 9 Silkeborg ( 27 mil )
Den er her for top 6: https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... -budgetter

Den fortæller, at det er latterligt at have top4 ambitioner. At vi underpræstere, hvilket vi godt ved. At der er 2-3 klubber der overpræstere, hvilket er helt normalt.

Vil man være permanent tophold, skal der en anden model til. Old news, som vi alle godt vidste.

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4759
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Maglau » 12. sep 2022, 07:54

Sønderhof skrev:
11. sep 2022, 23:07
FlemmingG skrev:
11. sep 2022, 22:38
Ifølge Tipsbladet, opererer vi med det 7. højeste budget i ligaen ( 43 mil ). De har kun offentliggjort de 6 mindste budgetter blandt superligaklubberne, så jeg ved ikke hvor langt der er op til OB, som jeg formoder ligger på pladsen over os.. hvis tipsbladets oplysninger er valide, så er der langt ned til nr 8 på listen Randers ( 30 mil ) og nr 9 Silkeborg ( 27 mil )
Den er her for top 6: https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... -budgetter

Den fortæller, at det er latterligt at have top4 ambitioner. At vi underpræstere, hvilket vi godt ved. At der er 2-3 klubber der overpræstere, hvilket er helt normalt.

Vil man være permanent tophold, skal der en anden model til. Old news, som vi alle godt vidste.
Enig det er en skændsel at kommunikere ud at man vil overpræstere så meget ift budget med en top 4 placering . Motivet kan kun være for at fastholde sponsorer i kamp med et af verdens bedste håndboldhold.
Det er ikke en super sexet udmelding at have top 10 ambitioner.

Det er jo også derfor alt snak om inge og Friis fyringer skal stoppe, dem der ville skulle fyre dem ved sgu godt at de værktøjer de har udstyret dem med ikke er rimelige ift den officielle målsætning.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2894
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Økonomitråden

Indlæg af Eksil » 12. sep 2022, 20:33

AaB og især Thomas Bælum får hug i dagens Nordjyske, fordi de ikke oplyser nok om økonomien, trods de er et aktieselskab. Kan godt give et billede af, at dem der ejer klubben nu nødigt vil have andre ind over.

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4346
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: Økonomitråden

Indlæg af Kristian » 12. sep 2022, 20:47

Maglau skrev:
12. sep 2022, 07:54
Sønderhof skrev:
11. sep 2022, 23:07
FlemmingG skrev:
11. sep 2022, 22:38
Ifølge Tipsbladet, opererer vi med det 7. højeste budget i ligaen ( 43 mil ). De har kun offentliggjort de 6 mindste budgetter blandt superligaklubberne, så jeg ved ikke hvor langt der er op til OB, som jeg formoder ligger på pladsen over os.. hvis tipsbladets oplysninger er valide, så er der langt ned til nr 8 på listen Randers ( 30 mil ) og nr 9 Silkeborg ( 27 mil )
Den er her for top 6: https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... -budgetter

Den fortæller, at det er latterligt at have top4 ambitioner. At vi underpræstere, hvilket vi godt ved. At der er 2-3 klubber der overpræstere, hvilket er helt normalt.

Vil man være permanent tophold, skal der en anden model til. Old news, som vi alle godt vidste.
Enig det er en skændsel at kommunikere ud at man vil overpræstere så meget ift budget med en top 4 placering . Motivet kan kun være for at fastholde sponsorer i kamp med et af verdens bedste håndboldhold.
Det er ikke en super sexet udmelding at have top 10 ambitioner.

Det er jo også derfor alt snak om inge og Friis fyringer skal stoppe, dem der ville skulle fyre dem ved sgu godt at de værktøjer de har udstyret dem med ikke er rimelige ift den officielle målsætning.
Jeg vil nu mene at vi ligger indenfor skiven omkring top 5.
AGF er foran og er OB og FCN også, men dog ikke så langt.

Når man ser trupperne i OB, FCN og AaB, som ligger på 5-6-7, så skal vi kunne konkurrere mod dem.
AGF har en langt bredere trup omkring flere positioner end os. SPECIELT angriberposten, er de godt besat. Ellers synes jeg vi er meget lige.

Men det er en fornøjelse at se, hvad Randers og Silkeborg får ud af deres budgetter. De overpræstere i forhold til budget og det er godt arbejde.
AaB underpræstere big time.
------------------
mvh Kristian

SGLoco
2. div
2. div
Indlæg: 210
Tilmeldt: 7. okt 2008, 15:38

Re: Økonomitråden

Indlæg af SGLoco » 14. sep 2022, 08:31

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... em/9425767

Det fortæller vel meget godt hvordan AaB er presset økonomisk og det er bestyrelsen der har presset salget af Ross igennem for at pynte på regnskabet, selvom det har presset Inge og Lars i det sportslige mål.

Dalbjerg
Allstar
Allstar
Indlæg: 2318
Tilmeldt: 23. nov 2005, 05:13

Re: Økonomitråden

Indlæg af Dalbjerg » 14. sep 2022, 09:53

"Rart" at vide at de sportslige ansvarlige selvfølgelig ikke ville tage sådan en hjernedød beslutning, hvis det ikke var fordi at de fik vredet armen rundt af bestyrelsen..

Men det ændrer ikke på, at AaB er i en situation, hvor nedrykningstemaet kommer til at klæbe hele sæsonen...

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomitråden

Indlæg af Yankee » 14. sep 2022, 09:59

SGLoco skrev:
14. sep 2022, 08:31
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... em/9425767

Det fortæller vel meget godt hvordan AaB er presset økonomisk og det er bestyrelsen der har presset salget af Ross igennem for at pynte på regnskabet, selvom det har presset Inge og Lars i det sportslige mål.
Rolig nu - det er noget af en skarpvinkling, EB kører.

Vi ved allesammen at AaB skal sælge for omkring 30 mio. kr. årligt for at gå i 0. Men AaB er gældfri og har en pengetank på 60 mio., så det er ikke fordi AaB havde været lukningstruet hvis ikke man havde solgt Ross. Derfor har det være en helt normal afvejning fra bestyrelsens side - vil vi realisere et salg nu og komme nærmere økonomisk balance eller vil vi satse på at vi kan indhente de manglende transferindtægter over de næste to sæsoner?

I den afvejning kan jeg sådan set godt forstå at bestyrelsen har valgt at slå til nu. Inge Andre har jo ikke formået at finde de uslebne diamanter, som kunne forædles til store millionsalg i AaB, så man er nok nødt til at slå til når muligheden byder sig. Det giver AaB et halvt års tid mere at løbe på inden man skal ud og finde ny kapital.

30 mio. kr. er meget højt, men jo ikke urealistisk hvis man kigger på andre klubber i ligaen. Så måske skulle bestyrelsen som næste skridt se på hvordan man får skabt en bedre pipeline af spillere, så de kan blive mange penge værd.

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1633
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Økonomitråden

Indlæg af Halil » 14. sep 2022, 10:04

Yankee skrev:
14. sep 2022, 09:59
SGLoco skrev:
14. sep 2022, 08:31
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... em/9425767

Det fortæller vel meget godt hvordan AaB er presset økonomisk og det er bestyrelsen der har presset salget af Ross igennem for at pynte på regnskabet, selvom det har presset Inge og Lars i det sportslige mål.
Rolig nu - det er noget af en skarpvinkling, EB kører.

Vi ved allesammen at AaB skal sælge for omkring 30 mio. kr. årligt for at gå i 0. Men AaB er gældfri og har en pengetank på 60 mio., så det er ikke fordi AaB havde været lukningstruet hvis ikke man havde solgt Ross. Derfor har det være en helt normal afvejning fra bestyrelsens side - vil vi realisere et salg nu og komme nærmere økonomisk balance eller vil vi satse på at vi kan indhente det over de næste to sæsoner?

I den afvejning kan jeg sådan set godt forstå at bestyrelsen har valgt at slå til nu. Inge Andre har jo ikke formået at finde de uslebne diamanter, som kunne forædles til store millionsalg i AaB, så man er nok nødt til at slå til når muligheden byder sig.
Det må jo så være på bekostning af ambitionerne vedrørende placering i suppen, tv-penge osv. at bestyrelsen træffer denne beslutning, hvor det er tydeligt, at det går udover det sportslige i klubben.
Uden Synd Ingen Frelse

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomitråden

Indlæg af Yankee » 14. sep 2022, 10:07

Halil skrev:
14. sep 2022, 10:04

Det må jo så være på bekostning af ambitionerne vedrørende placering i suppen, tv-penge osv. at bestyrelsen træffer denne beslutning, hvor det er tydeligt, at det går udover det sportslige i klubben.
Helt klart. Det er jo afvejningen. Jeg synes også prisen er for lav, men vi må også sige at Inge Andres magiske data-setup ikke rigtig har formået at finde de uslebne diamanter, der kan blive mange penge værd. Og at Inge Andre ikke har formået at få solgt fx Iver Fossum eller Jacob Rinne mens de var transfersummer værd. Det er jo også en del af en sportschefs arbejde at opdyrke interessen i sine salgsemner på de rette tidspunkter. Og derfor har bestyrelsen så valgt at sælge Ross frem for at grave dybt i den pengetank, som AaB sidder på.

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1633
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Økonomitråden

Indlæg af Halil » 14. sep 2022, 10:09

Yankee skrev:
14. sep 2022, 10:07
Halil skrev:
14. sep 2022, 10:04

Det må jo så være på bekostning af ambitionerne vedrørende placering i suppen, tv-penge osv. at bestyrelsen træffer denne beslutning, hvor det er tydeligt, at det går udover det sportslige i klubben.
Helt klart. Det er jo afvejningen. Jeg synes også prisen er for lav, men vi må også sige at Inge Andres magiske data-setup ikke rigtig har formået at finde de uslebne diamanter, der kan blive mange penge værd. Og at Inge Andre ikke har formået at få solgt fx Iver Fossum eller Jacob Rinne mens de var transfersummer værd. Det er jo også en del af en sportschefs arbejde at opdyrke interessen i sine salgsemner på de rette tidspunkter.
Ledelsen burde nok overveje IAOs stilling også.

Lige nu ligner det endnu en lorte sæson for AaB med endnu ringere sportslige resultater end sidste år.
Uden Synd Ingen Frelse

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3646
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Økonomitråden

Indlæg af gravballe » 14. sep 2022, 10:31

SGLoco skrev:
14. sep 2022, 08:31
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... em/9425767

Det fortæller vel meget godt hvordan AaB er presset økonomisk og det er bestyrelsen der har presset salget af Ross igennem for at pynte på regnskabet, selvom det har presset Inge og Lars i det sportslige mål.
Som jeg har sagt i et par uger nu. Inge har slet ikke brugt alle de penge visse brugte her inde tror, og AaB man ikke de økonomiske muskler folk tror

Fromthecradle
Landshold
Landshold
Indlæg: 982
Tilmeldt: 6. mar 2019, 00:45
Favoritspiller: Ebbe Andersen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Fromthecradle » 14. sep 2022, 10:33

Yankee skrev:
14. sep 2022, 09:59
SGLoco skrev:
14. sep 2022, 08:31
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... em/9425767

Det fortæller vel meget godt hvordan AaB er presset økonomisk og det er bestyrelsen der har presset salget af Ross igennem for at pynte på regnskabet, selvom det har presset Inge og Lars i det sportslige mål.
Rolig nu - det er noget af en skarpvinkling, EB kører.

Vi ved allesammen at AaB skal sælge for omkring 30 mio. kr. årligt for at gå i 0. Men AaB er gældfri og har en pengetank på 60 mio., så det er ikke fordi AaB havde været lukningstruet hvis ikke man havde solgt Ross. Derfor har det være en helt normal afvejning fra bestyrelsens side - vil vi realisere et salg nu og komme nærmere økonomisk balance eller vil vi satse på at vi kan indhente de manglende transferindtægter over de næste to sæsoner?

I den afvejning kan jeg sådan set godt forstå at bestyrelsen har valgt at slå til nu. Inge Andre har jo ikke formået at finde de uslebne diamanter, som kunne forædles til store millionsalg i AaB, så man er nok nødt til at slå til når muligheden byder sig. Det giver AaB et halvt års tid mere at løbe på inden man skal ud og finde ny kapital.

30 mio. kr. er meget højt, men jo ikke urealistisk hvis man kigger på andre klubber i ligaen. Så måske skulle bestyrelsen som næste skridt se på hvordan man får skabt en bedre pipeline af spillere, så de kan blive mange penge værd.
Kalkulationen har jo nok også været at

1. Vi når ikke noget i denne sæson alligevel (intet europa)
2. Nedrykning bliver heller ikke et reelt tema, dertil er holdet fortsat for godt. Og går det for alvor ned ad bakke kan der rettes op i vinterpausen.
You pay for this?

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 651
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Økonomitråden

Indlæg af Alexis » 14. sep 2022, 10:45

Halil skrev:
14. sep 2022, 10:09
Yankee skrev:
14. sep 2022, 10:07
Halil skrev:
14. sep 2022, 10:04

Det må jo så være på bekostning af ambitionerne vedrørende placering i suppen, tv-penge osv. at bestyrelsen træffer denne beslutning, hvor det er tydeligt, at det går udover det sportslige i klubben.
Helt klart. Det er jo afvejningen. Jeg synes også prisen er for lav, men vi må også sige at Inge Andres magiske data-setup ikke rigtig har formået at finde de uslebne diamanter, der kan blive mange penge værd. Og at Inge Andre ikke har formået at få solgt fx Iver Fossum eller Jacob Rinne mens de var transfersummer værd. Det er jo også en del af en sportschefs arbejde at opdyrke interessen i sine salgsemner på de rette tidspunkter.
Ledelsen burde nok overveje IAOs stilling også.

Lige nu ligner det endnu en lorte sæson for AaB med endnu ringere sportslige resultater end sidste år.
Endnu en lortesæson? Vi blev nr 5 sidste år. Det er en godkendt sæson for AaB. Vi har kun 2 gange de sidste 15 år været bedre end nr5. Mesterskab i 14 og mesterskab i 8. Du har grotesk urealistiske forventninger til AaB hvis du ser 5 pladser som lorte sæsoner. Vi har blevet 5,7,5 i de 3 sæsoner Inge har været inde over. Det er fornuftige resultater baseret på vores økonomi. Vil vi gerne præstere bedre - ja. Kan man forvente at gøre det hvert år - nej.

SkumF
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 85
Tilmeldt: 2. okt 2006, 19:00

Re: Økonomitråden

Indlæg af SkumF » 14. sep 2022, 11:14

Fromthecradle skrev:
14. sep 2022, 10:33
Yankee skrev:
14. sep 2022, 09:59
SGLoco skrev:
14. sep 2022, 08:31
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... em/9425767

Det fortæller vel meget godt hvordan AaB er presset økonomisk og det er bestyrelsen der har presset salget af Ross igennem for at pynte på regnskabet, selvom det har presset Inge og Lars i det sportslige mål.
Rolig nu - det er noget af en skarpvinkling, EB kører.

Vi ved allesammen at AaB skal sælge for omkring 30 mio. kr. årligt for at gå i 0. Men AaB er gældfri og har en pengetank på 60 mio., så det er ikke fordi AaB havde været lukningstruet hvis ikke man havde solgt Ross. Derfor har det være en helt normal afvejning fra bestyrelsens side - vil vi realisere et salg nu og komme nærmere økonomisk balance eller vil vi satse på at vi kan indhente de manglende transferindtægter over de næste to sæsoner?

I den afvejning kan jeg sådan set godt forstå at bestyrelsen har valgt at slå til nu. Inge Andre har jo ikke formået at finde de uslebne diamanter, som kunne forædles til store millionsalg i AaB, så man er nok nødt til at slå til når muligheden byder sig. Det giver AaB et halvt års tid mere at løbe på inden man skal ud og finde ny kapital.

30 mio. kr. er meget højt, men jo ikke urealistisk hvis man kigger på andre klubber i ligaen. Så måske skulle bestyrelsen som næste skridt se på hvordan man får skabt en bedre pipeline af spillere, så de kan blive mange penge værd.
Kalkulationen har jo nok også været at

1. Vi når ikke noget i denne sæson alligevel (intet europa)
2. Nedrykning bliver heller ikke et reelt tema, dertil er holdet fortsat for godt. Og går det for alvor ned ad bakke kan der rettes op i vinterpausen.
Vi har lige spillet uafgjort mod Lyngby hjemme og har ikke en eneste angriber har scoret et mål i denne sæson. Vi er LANGT Fra for gode til at undgå nedrykning.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2724
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af NIN » 14. sep 2022, 11:26

Det stivnede smil i Aarhus, har en hel kirkegård med sten hvorpå der står: "Vi er for gode til det her"
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1633
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Økonomitråden

Indlæg af Halil » 14. sep 2022, 12:00

Alexis skrev:
14. sep 2022, 10:45
Halil skrev:
14. sep 2022, 10:09
Yankee skrev:
14. sep 2022, 10:07
Halil skrev:
14. sep 2022, 10:04

Det må jo så være på bekostning af ambitionerne vedrørende placering i suppen, tv-penge osv. at bestyrelsen træffer denne beslutning, hvor det er tydeligt, at det går udover det sportslige i klubben.
Helt klart. Det er jo afvejningen. Jeg synes også prisen er for lav, men vi må også sige at Inge Andres magiske data-setup ikke rigtig har formået at finde de uslebne diamanter, der kan blive mange penge værd. Og at Inge Andre ikke har formået at få solgt fx Iver Fossum eller Jacob Rinne mens de var transfersummer værd. Det er jo også en del af en sportschefs arbejde at opdyrke interessen i sine salgsemner på de rette tidspunkter.
Ledelsen burde nok overveje IAOs stilling også.

Lige nu ligner det endnu en lorte sæson for AaB med endnu ringere sportslige resultater end sidste år.
Endnu en lortesæson? Vi blev nr 5 sidste år. Det er en godkendt sæson for AaB. Vi har kun 2 gange de sidste 15 år været bedre end nr5. Mesterskab i 14 og mesterskab i 8. Du har grotesk urealistiske forventninger til AaB hvis du ser 5 pladser som lorte sæsoner. Vi har blevet 5,7,5 i de 3 sæsoner Inge har været inde over. Det er fornuftige resultater baseret på vores økonomi. Vil vi gerne præstere bedre - ja. Kan man forvente at gøre det hvert år - nej.
Lige grov nok i forhold til sidste sæson. Som dog endte rigtigt skuffende.

I år ligner det en lorte sæson også har AaB ellers været glade ved at være den bløde mellemvare de sidste 3 år.
Uden Synd Ingen Frelse

Fromthecradle
Landshold
Landshold
Indlæg: 982
Tilmeldt: 6. mar 2019, 00:45
Favoritspiller: Ebbe Andersen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Fromthecradle » 14. sep 2022, 12:04

SkumF skrev:
14. sep 2022, 11:14
Fromthecradle skrev:
14. sep 2022, 10:33
Yankee skrev:
14. sep 2022, 09:59
SGLoco skrev:
14. sep 2022, 08:31
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... em/9425767

Det fortæller vel meget godt hvordan AaB er presset økonomisk og det er bestyrelsen der har presset salget af Ross igennem for at pynte på regnskabet, selvom det har presset Inge og Lars i det sportslige mål.
Rolig nu - det er noget af en skarpvinkling, EB kører.

Vi ved allesammen at AaB skal sælge for omkring 30 mio. kr. årligt for at gå i 0. Men AaB er gældfri og har en pengetank på 60 mio., så det er ikke fordi AaB havde været lukningstruet hvis ikke man havde solgt Ross. Derfor har det være en helt normal afvejning fra bestyrelsens side - vil vi realisere et salg nu og komme nærmere økonomisk balance eller vil vi satse på at vi kan indhente de manglende transferindtægter over de næste to sæsoner?

I den afvejning kan jeg sådan set godt forstå at bestyrelsen har valgt at slå til nu. Inge Andre har jo ikke formået at finde de uslebne diamanter, som kunne forædles til store millionsalg i AaB, så man er nok nødt til at slå til når muligheden byder sig. Det giver AaB et halvt års tid mere at løbe på inden man skal ud og finde ny kapital.

30 mio. kr. er meget højt, men jo ikke urealistisk hvis man kigger på andre klubber i ligaen. Så måske skulle bestyrelsen som næste skridt se på hvordan man får skabt en bedre pipeline af spillere, så de kan blive mange penge værd.
Kalkulationen har jo nok også været at

1. Vi når ikke noget i denne sæson alligevel (intet europa)
2. Nedrykning bliver heller ikke et reelt tema, dertil er holdet fortsat for godt. Og går det for alvor ned ad bakke kan der rettes op i vinterpausen.
Vi har lige spillet uafgjort mod Lyngby hjemme og har ikke en eneste angriber har scoret et mål i denne sæson. Vi er LANGT Fra for gode til at undgå nedrykning.
Pointen var nu kun hvad jeg tror, der er deres overvejelser - ikke om jeg mener, de er korrekte.
You pay for this?

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Økonomitråden

Indlæg af Patmand » 14. sep 2022, 18:02

Patmand skrev:
11. sep 2022, 10:51
Jakobsen skrev:
11. sep 2022, 10:38
raekkeettre skrev:
Patmand skrev:
11. sep 2022, 09:59
Jakobsen skrev:
10. sep 2022, 09:38
Vi kan risikere nøjagtigt det samme en gang til fordi AaB har valgt de kortsigtede penge og Fripstrup og Bælum hellere vil investrere i buffeten på den tomme tribune eller hvad de fem millioner til kommericiel udvikling nu skal gå til.
5 millioner til kommerciel udvikling - hvor i alverden får du det tal fra?

Kom ikke og sig du er faldet for AaB's standardretorik ifm. transfers om "strategiske investeringer i den kommercielle udvikling yada yada", og så gjort den fejl at du har tænkt hvorfor opjusterer de ikke med hele transferbeløbet?

Det er fordi der er gemt en nedjustering i opjusteringen.
Netop. Tror folk glemmer den 10-15 millioner nedjusteringer ville være kommet, hvis ikke Ross blev solgt. Derfor ryger de penge fra Ross ned i det hul der er gravet for at have den trup vi har nu. Dog bruger de nok lidt på noget kommercielt, måske ved ikke at skulle fyre folk i administrationen/salgsafdelingen, da jeg nægter at tro de kunne holde til en 25-30 millioner minus igen efter sidste år uden at skulle omstrukturere.

Ross salget er sgu fint nok - filtreret fra tidspunkt og uden langsigtet planlægning på hans plads...
Ret beset må de vel ikke lave den type finter i fondsbørsmeddelse. Der er jo at lyve for fondsbørsen.

Og få lige at slå det fast. Jeg kan egentlig godt se alle argumenterne for at sælge Ross havde det været før vinduer lukkede. Jeg synes det overtrumfes totalt af, at vi i praksis kan stå uden midterforsvarere i flere kampe da Granli er skadet og Otoa er på en hylde, hvor man foretrækker Pallesen der har været helt ærlig om han ikke er tilpas med at spille stopper. Det er et kæmpe gamble med AaBs liv i Superligaen og ryger vi ud snakker vi jo meget mere end 15 millioner kroners nedjustering.
Læg dertil, at mulighederne for at finde en kvalificeret afløser er meget begrænsede og at IAO selv har erkendt, at dem de kan få ind næppe er i nogen god forfatning på den korte bane.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Finter? Det er husmandsfinten i børsregi - der er vel ikke rigtig nogen der bliver snydt af den og det er i øvrigt overhovedet ikke noget ulovligt gemt her.
AaB kom med en nedjustering medio august. De behøver ikke komme med en ny blot 14 dage senere, der kunne jo f.eks. blive solgt en eller flere spillere i transfervinduet.
Det ser noget pænere ud at afvente om man får lavet et eller flere salg, lave en meget lille opjustering der altså i realiteten opvejer den nedjustering der var på vej. Der lyves ikke og det er naturligvis ikke ulovligt.
Jeg smider det lige herind i økonomi-tråden.

Jeg ved godt jeg ikke har så høj en stjerne herinde på debatsiden, men det er lidt overraskende at blive konfronteret med at jeg nok opfinder min egen virkelighed når jeg kommenterer på økonomi og deslige vedrørende AaB.

I den kontekst er det lidt morsomt at EB i dag bringer en 100% enslydende forklaring på børsmeddelelsen:

"Fremtidsscenariet var et underskud på 20-25 mio. kr. Markant ringere end udmeldt i selskabets halvårsmeddelelse få uger før.

AaB valgte imidlertid at trække vejret og afvente nogle af de få åbne markeder.

Det gav pote.

Galatasaray kom på banen. Resten af fortællingen er kendt.

AaB kunne derfor i sidste uge udsende en kosmetisk justering af forventningerne til årets regnskab.

8-12 mio. kr. i forventet underskud. Men forbedringen i forhold til halvårsregnskabet afspejlede slet ikke salgsprisen på 1,75 mio. euro, som Galatasaray valgte at offentliggøre.

Forklaringen om strategiske kommercielle tiltag var et figenblad. Der er ikke iværksat noget nyt. De investeringer er blevet foretaget i løbet af året.

Det udstiller den økonomiske linedans, som AaB er ude i."

Minsandten om ikke også Nordjyske i den trykte udgave mandag (side 7 tror jeg) har fat i en revisor eller lignende, der sjovt nok også sætter fingeren på AaB's måde at bruge udtrykket "strategiske investeringer i den kommercielle udvikling" i stort alle deres børsmeddelelser. På mig virker det lettere barnagtigt - forsøget på at lægge lidt røgslør ud over de faktiske økonomiske aspekter i en transfer eller lign.

Hvad værre er så går hans kritik ikke mindst på hvor ufatteligt amatøragtige AaB fremstår når man kigger deres års- og halvårsrapporter igennem. Det er jo fandme referater fra nogle af sæsonens kampe, fuldstændigt ligegyldige personlige anekdoter og deslige. Ting der udelukkende hører hjemme i sportssektionen i en avis og fodboldmedier.

Det de så til gengæld behændigt undgår, det er alt det der er vigtigt for en investor. Ting som hvilke mål har man sat sig, har man nået dem? Og hvis ikke hvorfor har man så ikke det, har man eksekveret på strategiske tiltag og den slags, men AaB glimrer ved at de helst ikke vil give et retvisende billede af status og fremdrift i forretningen AaB. Jeg er med på det er ubehageligt fordi det netop går dårligt og fordi jeg sidder med en fornemmelse af, at man i AaB ikke aner hvordan man skal gribe tingene an. Bare det at få økonomien til at hænge sammen, det har de ingen anelse om hvordan de opnår.

Når så Thomas Bælum bliver spurgt ind til "hvordan hænger det sammen at AaB vil være med i toppen, men økonomien ikke er til det?". Ja så er svaret det simple: "vi skal simpelthen gøre alt bedre i AaB end alle vores konkurrenter".
Det er dybt useriøst.

AaB fremstår i mange henseender som mindre kompetente end deres Superliga kollegaer, så pak nu den Komiske Ali retorik væk. Det er pinligt.

Det kan vel ikke undre nogen, at man ikke nåede i mål med den seneste kapitaludvidelse. Så har de også prøvet at fiske efter en storinvestor, som skulle komme og lægge en masse millioner - dog uden at de nuværende storaktionærer ville afgive magten. Naturligvis håbløst urealistisk og igen fremstår man som lallende amatører.

Besvar