Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6406
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomitråden

Indlæg af FlæskeFrank » 4. maj 2017, 21:38

Mht. Mæhle og salg

1) Vi har penge nok, så vi skal kun sælge hvis prisen er rigtig høj.
2) Vi har penge nok, så hvorfor sælger vi ?

Der er fans, som stort set kommer med begge udsagn og næsten i samme sætning. Og det er altså håbløst, når man netop får en pris, som er høj nok. Og hvormange forsvarsspillere er lige solgt for tocifret millionbeløb indenfor de sidste par år ?

Hvis AaB som de skriver opjusterer med 10 mio kr. som følge af salget, så er det altså en høj pris for en back. Men man kan selvfølgelig også tro, at AaB har tjent fedt med penge i foråret, som følge af den enorme sportslige succes, så de 10 mio kr. er for at møde AGF, Silkeborg og Viborg i et intetsigende slutspil eller at man tror, at Mæhle bliver solgt for 1 mio kr. men AaB blot flytter de Bassogog millioner som de havde tænkt sig at investere til sommer over i pengekassen.

Henrik Dalsgaard, 27 år, som er back og meget tæt på landsholdet og her på debatsiden en meget større gud har været nævnt på vej til PrL for 7½ mio kr. for en måned siden. Hvis Gaarde solgte Mæhle for 10 mio kr. og hentede Dalsgaard for 7½ mio kr. tror jeg ikke ret mange ville klage.

Jeg synes, at 10 mio kr og i min forventning yderligere 1½-2 mio kr. oveni, som AaB regner med at investere i en ny spiller(og dermed ikke fremgår af opjusteringen fra +15 til +25 mio). Lyder som en rigtig god aftale.

Kunne man så hente Jens Stryger Larsen hjem fra Østrig ville højrebacken være rigtig godt dækket ind.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9618
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Buzz Killington » 4. maj 2017, 21:45

FlæskeFrank skrev:Mht. Mæhle og salg

1) Vi har penge nok, så vi skal kun sælge hvis prisen er rigtig høj.
2) Vi har penge nok, så hvorfor sælger vi ?

Der er fans, som stort set kommer med begge udsagn og næsten i samme sætning. Og det er altså håbløst, når man netop får en pris, som er høj nok. Og hvormange forsvarsspillere er lige solgt for tocifret millionbeløb indenfor de sidste par år ?

Hvis AaB som de skriver opjusterer med 10 mio kr. som følge af salget, så er det altså en høj pris for en back. Men man kan selvfølgelig også tro, at AaB har tjent fedt med penge i foråret, som følge af den enorme sportslige succes, så de 10 mio kr. er for at møde AGF, Silkeborg og Viborg i et intetsigende slutspil eller at man tror, at Mæhle bliver solgt for 1 mio kr. men AaB blot flytter de Bassogog millioner som de havde tænkt sig at investere til sommer over i pengekassen.

Henrik Dalsgaard, 27 år, som er back og meget tæt på landsholdet og her på debatsiden en meget større gud har været nævnt på vej til PrL for 7½ mio kr. for en måned siden. Hvis Gaarde solgte Mæhle for 10 mio kr. og hentede Dalsgaard for 7½ mio kr. tror jeg ikke ret mange ville klage.

Jeg synes, at 10 mio kr og i min forventning yderligere 1½-2 mio kr. oveni, som AaB regner med at investere i en ny spiller(og dermed ikke fremgår af opjusteringen fra +15 til +25 mio). Lyder som en rigtig god aftale.

Kunne man så hente Jens Stryger Larsen hjem fra Østrig ville højrebacken være rigtig godt dækket ind.
Jeg reagerede oprindeligt på 6 mio. rygtet, som i mine øjne var alt for lidt. Med 10 mio. er vi dog ved at være deroppe hvor det giver mening. Jeg tror også noget af frustrationen blandt folk ikke så meget handler om salget som sådan, men om at det er svært at se mening i at pengene bare skal stå og glo. Når man opjusterer inkl. spillerkøb, betyder det jo netop at man ikke umiddelbart har tænkt sig at investere i en tilsvarende grad. Problemet er jo at man netop ikke ser ud til at hente en "Dalsgaard" for de penge.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2724
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af NIN » 4. maj 2017, 22:01

Buzz Killington skrev:
FlæskeFrank skrev:Mht. Mæhle og salg

1) Vi har penge nok, så vi skal kun sælge hvis prisen er rigtig høj.
2) Vi har penge nok, så hvorfor sælger vi ?

Der er fans, som stort set kommer med begge udsagn og næsten i samme sætning. Og det er altså håbløst, når man netop får en pris, som er høj nok. Og hvormange forsvarsspillere er lige solgt for tocifret millionbeløb indenfor de sidste par år ?

Hvis AaB som de skriver opjusterer med 10 mio kr. som følge af salget, så er det altså en høj pris for en back. Men man kan selvfølgelig også tro, at AaB har tjent fedt med penge i foråret, som følge af den enorme sportslige succes, så de 10 mio kr. er for at møde AGF, Silkeborg og Viborg i et intetsigende slutspil eller at man tror, at Mæhle bliver solgt for 1 mio kr. men AaB blot flytter de Bassogog millioner som de havde tænkt sig at investere til sommer over i pengekassen.

Henrik Dalsgaard, 27 år, som er back og meget tæt på landsholdet og her på debatsiden en meget større gud har været nævnt på vej til PrL for 7½ mio kr. for en måned siden. Hvis Gaarde solgte Mæhle for 10 mio kr. og hentede Dalsgaard for 7½ mio kr. tror jeg ikke ret mange ville klage.

Jeg synes, at 10 mio kr og i min forventning yderligere 1½-2 mio kr. oveni, som AaB regner med at investere i en ny spiller(og dermed ikke fremgår af opjusteringen fra +15 til +25 mio). Lyder som en rigtig god aftale.

Kunne man så hente Jens Stryger Larsen hjem fra Østrig ville højrebacken være rigtig godt dækket ind.
Jeg reagerede oprindeligt på 6 mio. rygtet, som i mine øjne var alt for lidt. Med 10 mio. er vi dog ved at være deroppe hvor det giver mening. Jeg tror også noget af frustrationen blandt folk ikke så meget handler om salget som sådan, men om at det er svært at se mening i at pengene bare skal stå og glo. Når man opjusterer inkl. spillerkøb, betyder det jo netop at man ikke umiddelbart har tænkt sig at investere i en tilsvarende grad. Problemet er jo at man netop ikke ser ud til at hente en "Dalsgaard" for de penge.
Vi er som en forlystelsespark der sælger ud af gyngerne og karrusellerne og ikke investerer i nye. Samtidig med vi undre os over, hvor publikum bliver af.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomitråden

Indlæg af troelsh » 5. maj 2017, 09:34

FlæskeFrank skrev:Mht. Mæhle og salg

1) Vi har penge nok, så vi skal kun sælge hvis prisen er rigtig høj.
2) Vi har penge nok, så hvorfor sælger vi ?

Der er fans, som stort set kommer med begge udsagn og næsten i samme sætning. Og det er altså håbløst, når man netop får en pris, som er høj nok. Og hvormange forsvarsspillere er lige solgt for tocifret millionbeløb indenfor de sidste par år ?

Hvis AaB som de skriver opjusterer med 10 mio kr. som følge af salget, så er det altså en høj pris for en back. Men man kan selvfølgelig også tro, at AaB har tjent fedt med penge i foråret, som følge af den enorme sportslige succes, så de 10 mio kr. er for at møde AGF, Silkeborg og Viborg i et intetsigende slutspil eller at man tror, at Mæhle bliver solgt for 1 mio kr. men AaB blot flytter de Bassogog millioner som de havde tænkt sig at investere til sommer over i pengekassen.

Henrik Dalsgaard, 27 år, som er back og meget tæt på landsholdet og her på debatsiden en meget større gud har været nævnt på vej til PrL for 7½ mio kr. for en måned siden. Hvis Gaarde solgte Mæhle for 10 mio kr. og hentede Dalsgaard for 7½ mio kr. tror jeg ikke ret mange ville klage.

Jeg synes, at 10 mio kr og i min forventning yderligere 1½-2 mio kr. oveni, som AaB regner med at investere i en ny spiller(og dermed ikke fremgår af opjusteringen fra +15 til +25 mio). Lyder som en rigtig god aftale.

Kunne man så hente Jens Stryger Larsen hjem fra Østrig ville højrebacken være rigtig godt dækket ind.
En af de største fordele ved at få spillere fra egen avl op på første holdet, er at de er meget billige i løn sammenlignet med profiler udefra.

Jens Stryger skal vel have 100.000 mere i måneden end Mæhle, hvis han skal skifte til AaB, det er 3,6 mio i ekstra lønudgifter over tre år, så er der noget sign on fee, og Austria Wien skal vel også have et par millioner for ham.

I sidste ende er der bare ikke en vanvittig økonomisk gevinst, sportsligt må jeg erkende jeg ikke ved hvor god han er lige nu sammenlignet med Mæhle.
Ja også er der den mere følelsesladet del med at have naboens søn på banen osv.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5225
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jakobsen » 5. maj 2017, 14:09

troelsh skrev:
FlæskeFrank skrev:Mht. Mæhle og salg

1) Vi har penge nok, så vi skal kun sælge hvis prisen er rigtig høj.
2) Vi har penge nok, så hvorfor sælger vi ?

Der er fans, som stort set kommer med begge udsagn og næsten i samme sætning. Og det er altså håbløst, når man netop får en pris, som er høj nok. Og hvormange forsvarsspillere er lige solgt for tocifret millionbeløb indenfor de sidste par år ?

Hvis AaB som de skriver opjusterer med 10 mio kr. som følge af salget, så er det altså en høj pris for en back. Men man kan selvfølgelig også tro, at AaB har tjent fedt med penge i foråret, som følge af den enorme sportslige succes, så de 10 mio kr. er for at møde AGF, Silkeborg og Viborg i et intetsigende slutspil eller at man tror, at Mæhle bliver solgt for 1 mio kr. men AaB blot flytter de Bassogog millioner som de havde tænkt sig at investere til sommer over i pengekassen.

Henrik Dalsgaard, 27 år, som er back og meget tæt på landsholdet og her på debatsiden en meget større gud har været nævnt på vej til PrL for 7½ mio kr. for en måned siden. Hvis Gaarde solgte Mæhle for 10 mio kr. og hentede Dalsgaard for 7½ mio kr. tror jeg ikke ret mange ville klage.

Jeg synes, at 10 mio kr og i min forventning yderligere 1½-2 mio kr. oveni, som AaB regner med at investere i en ny spiller(og dermed ikke fremgår af opjusteringen fra +15 til +25 mio). Lyder som en rigtig god aftale.

Kunne man så hente Jens Stryger Larsen hjem fra Østrig ville højrebacken være rigtig godt dækket ind.
En af de største fordele ved at få spillere fra egen avl op på første holdet, er at de er meget billige i løn sammenlignet med profiler udefra.

Jens Stryger skal vel have 100.000 mere i måneden end Mæhle, hvis han skal skifte til AaB, det er 3,6 mio i ekstra lønudgifter over tre år, så er der noget sign on fee, og Austria Wien skal vel også have et par millioner for ham.

I sidste ende er der bare ikke en vanvittig økonomisk gevinst, sportsligt må jeg erkende jeg ikke ved hvor god han er lige nu sammenlignet med Mæhle.
Ja også er der den mere følelsesladet del med at have naboens søn på banen osv.
Præcis det er jo netop derfor jeg ikke ser pointen i at sælge. Den erstatning vi har brug for er sandsynligvis dyrere end Mæhle.
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4250
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomitråden

Indlæg af Klaus » 6. maj 2017, 10:48

På trods af en indgroet skepsis, kan jeg faktisk godt se, at et salg på 10-15 millioner vil være fint. Problemet for mig er, som jeg også skrev i en anden tråd, at bestyrelsen arbejder med en plan om udbetaling af op mod 10 millioner i aktieudbytte i 2018. Pengene er kommet ind vis Bassogog salget, og nu skal en del af dem altså bruges på udbytte. Siden salget af Bassogog er indtægterne imidlertid faldet. Dårligere placering, færre tv-penge og et større fald i tilskuertal som udhuler Bassogog-overskudet. Derfor vil det på alle måder være dejligt for bestyrelsen med nye penge i kassen, ellers kan de jo være svært at retfærdiggøre, at man begynder at trække penge ud af klubben...

Og så er vi ellers ved kernen af det hele. I andre klubber skyder aktionærer penge ind, tænk bare på Midtjylland og Brøndby. Hos os er virkeligheden nu, at man ønsker at trække dem ud. Derfor er det svært at få armene op over hovedet over et i øvrigt fint salg af en ung spiller. For når pengene ikke skal geninvesteres i klubben kan det hele jo næste gøre lige meget. På den anden side er det vel også rimeligt nok at belønne de aktionærer der trådte til da det så sortest ud???? Jeg ved det ikke. Men jeg ved, at det blive mindre og mindre sjovt at være fan af AaB, jo mere det hele kommer til at handle om profit til aktionærerne... Jeg foretrækker at tænke, at mit sæsonkort, og min fadøl går til at min klub kan blive stærkere og ikke til aktieudbytte, men det er nok naivt......

seamann

Re: Økonomitråden

Indlæg af seamann » 6. maj 2017, 10:53

Klaus skrev:På trods af en indgroet skepsis, kan jeg faktisk godt se, at et salg på 10-15 millioner vil være fint. Problemet for mig er, som jeg også skrev i en anden tråd, at bestyrelsen arbejder med en plan om udbetaling af op mod 10 millioner i aktieudbytte i 2018. Pengene er kommet ind vis Bassogog salget, og nu skal en del af dem altså bruges på udbytte. Siden salget af Bassogog er indtægterne imidlertid faldet. Dårligere placering, færre tv-penge og et større fald i tilskuertal som udhuler Bassogog-overskudet. Derfor vil det på alle måder være dejligt for bestyrelsen med nye penge i kassen, ellers kan de jo være svært at retfærdiggøre, at man begynder at trække penge ud af klubben...

Og så er vi ellers ved kernen af det hele. I andre klubber skyder aktionærer penge ind, tænk bare på Midtjylland og Brøndby. Hos os er virkeligheden nu, at man ønsker at trække dem ud. Derfor er det svært at få armene op over hovedet over et i øvrigt fint salg af en ung spiller. For når pengene ikke skal geninvesteres i klubben kan det hele jo næste gøre lige meget. På den anden side er det vel også rimeligt nok at belønne de aktionærer der trådte til da det så sortest ud???? Jeg ved det ikke. Men jeg ved, at det blive mindre og mindre sjovt at være fan af AaB, jo mere det hele kommer til at handle om profit til aktionærerne... Jeg foretrækker at tænke, at mit sæsonkort, og min fadøl går til at min klub kan blive stærkere og ikke til aktieudbytte, men det er nok naivt......

Ja, det er naivt. Alene af den grund at AaB a/s er et aktieselskab og ikke en klub. Bortset fra det, så investeres der dog fortsat i forretningen på både spillersiden og i faciliteterne. Men målet er ikke at blive nr 2 i superligaen med et resultat på minus 50-100 mio. Det lader man BIF og FCM om.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Økonomitråden

Indlæg af 634 » 6. maj 2017, 11:08

Klaus skrev:På trods af en indgroet skepsis, kan jeg faktisk godt se, at et salg på 10-15 millioner vil være fint. Problemet for mig er, som jeg også skrev i en anden tråd, at bestyrelsen arbejder med en plan om udbetaling af op mod 10 millioner i aktieudbytte i 2018. Pengene er kommet ind vis Bassogog salget, og nu skal en del af dem altså bruges på udbytte. Siden salget af Bassogog er indtægterne imidlertid faldet. Dårligere placering, færre tv-penge og et større fald i tilskuertal som udhuler Bassogog-overskudet. Derfor vil det på alle måder være dejligt for bestyrelsen med nye penge i kassen, ellers kan de jo være svært at retfærdiggøre, at man begynder at trække penge ud af klubben...

Og så er vi ellers ved kernen af det hele. I andre klubber skyder aktionærer penge ind, tænk bare på Midtjylland og Brøndby. Hos os er virkeligheden nu, at man ønsker at trække dem ud. Derfor er det svært at få armene op over hovedet over et i øvrigt fint salg af en ung spiller. For når pengene ikke skal geninvesteres i klubben kan det hele jo næste gøre lige meget. På den anden side er det vel også rimeligt nok at belønne de aktionærer der trådte til da det så sortest ud???? Jeg ved det ikke. Men jeg ved, at det blive mindre og mindre sjovt at være fan af AaB, jo mere det hele kommer til at handle om profit til aktionærerne... Jeg foretrækker at tænke, at mit sæsonkort, og min fadøl går til at min klub kan blive stærkere og ikke til aktieudbytte, men det er nok naivt......
Et hvert Aktieselskab bør have viljen til at udbetale aktionær-udbytte, når egenkabitalen bliver tilstrækkelig stor til Selskabets udfordringer.
Ellers ville det være ren Sugardaddy, at hente penge fra aktionærer, som kun gør det som foræring uden forventninger om indtjening.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4250
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomitråden

Indlæg af Klaus » 6. maj 2017, 22:48

Jeg ved godt, at ethvert aktieselskab har som mål at udbetale udbytte til aktionærerne. Men fodboldaktier er normalt anderledes. Jeg husker ikke, at nogen klub har udbetalt store beløb i udbytte...

Problemet er jo, at AaB ud over at være et aktieselskab også er en klub. Jeg husker forargelsen den gang man anbragte Metax-logoet lige ved AaBs. AaB var jo vores KLUB og det kommercielle måtte være andre steder end i nærheden af logoet. Aktionærerne, som jo er AaBs ejere er jo også nødt til at kigge på, hvad kunderne siger. Hvis tilskuerne ikke kommer på stadion og køber fadøl og spillertrøjer eller for den sags skyld betaler for tv-pakker, falder værdien af selskabet jo hurtigt. AaB har en loyal fanbase og en masse tilskuere, der kommer nogle gange i løbet af sæsonen. Hvis tilskuertallet skal op, skal vi alle sammen føle ejerskab over klubben også selvom vi ikke har aktier. Hvis vi tænker tilbage på kampagnen "opturen" var det jo lige netop den strategi der virkede. På trods af tvivlsomt spil lykkedes det AaB at få folk på stadion, fordi vi skulle stå sammen om AaB. Og det er altså AaB som klub, hold og samlingspunkt for Nordjylland, ikke som et aktieselskab. Jeg tror man bevæger sig ud på en farlig vej, når man begynder at kanalisere penge fra AaB over til aktionærerne. Det bliver i hvert fald gevaldigt svært igen at kommunikere fællesskabsfølelsen ud.

Og igen jeg ved godt, at aktionærerne har sat penge i klubben da det var nødvendigt. Jeg havde nok bare håbet, at den værdiforøgelse de sikkert håbede at score skulle ske ved at klubben blev mere værd og at aktien blev mere attraktiv ikke ved at trække midler ud.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Økonomitråden

Indlæg af 634 » 6. maj 2017, 23:08

Det eneste anderledes ved et sports-aktieselskab end andre aktieselskaber, er at mange køber aktier med hjertet og ikke så meget med forstanden.
Hvis AaB A/S engang i fremtiden skal bede aktionæer om penge til at sikre driften, er det nemmere at få tilstrækkeligt ind, hvis der tidligere har været udbetalt udbytte fra gode tider. Det er i hvertfald min egen vilje i en sådan situation, at skal jeg lægge et væsenligt beløb, skal der også være realistisk chance for at få pengene igen.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 6. maj 2017, 23:08

Klaus skrev:Jeg ved godt, at ethvert aktieselskab har som mål at udbetale udbytte til aktionærerne. Men fodboldaktier er normalt anderledes. Jeg husker ikke, at nogen klub har udbetalt store beløb i udbytte...

Problemet er jo, at AaB ud over at være et aktieselskab også er en klub. Jeg husker forargelsen den gang man anbragte Metax-logoet lige ved AaBs. AaB var jo vores KLUB og det kommercielle måtte være andre steder end i nærheden af logoet. Aktionærerne, som jo er AaBs ejere er jo også nødt til at kigge på, hvad kunderne siger. Hvis tilskuerne ikke kommer på stadion og køber fadøl og spillertrøjer eller for den sags skyld betaler for tv-pakker, falder værdien af selskabet jo hurtigt. AaB har en loyal fanbase og en masse tilskuere, der kommer nogle gange i løbet af sæsonen. Hvis tilskuertallet skal op, skal vi alle sammen føle ejerskab over klubben også selvom vi ikke har aktier. Hvis vi tænker tilbage på kampagnen "opturen" var det jo lige netop den strategi der virkede. På trods af tvivlsomt spil lykkedes det AaB at få folk på stadion, fordi vi skulle stå sammen om AaB. Og det er altså AaB som klub, hold og samlingspunkt for Nordjylland, ikke som et aktieselskab. Jeg tror man bevæger sig ud på en farlig vej, når man begynder at kanalisere penge fra AaB over til aktionærerne. Det bliver i hvert fald gevaldigt svært igen at kommunikere fællesskabsfølelsen ud.

Og igen jeg ved godt, at aktionærerne har sat penge i klubben da det var nødvendigt. Jeg havde nok bare håbet, at den værdiforøgelse de sikkert håbede at score skulle ske ved at klubben blev mere værd og at aktien blev mere attraktiv ikke ved at trække midler ud.
Godt skrevet, jeg er 100% enig. Særlig den med fællesskabsfølelsen mener jeg er hovedet på sømmet, men det bliver jo afgjort også sværere at overbevise os om at der ikke er penge til et hold som kan skabe bedre resultater, når man med den anden hånd fjerner penge som kunne bruges på det.

Jeg tror man skal passe rigtigt meget på hvad man gør her.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5094
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Økonomitråden

Indlæg af MrBangDK » 7. maj 2017, 07:22

et lille afkast til aktionærerne tror jeg simpelthen ikke er med til at ødelægge fællesskabsfølelsen for AaB. Folk har glædeligt kastet penge i AaB med visheden om, at det var det samme som at smide penge på et bål. Sådan er det med aktier i fodbold - med mindre man ser på en klub som FCK, som tjener kassen og kontinuerlig deltagelse i Europa.

At man nu MÅSKE vælger at sige tak til de som har aktier tilbage efter opskrivelsen kan simpelthen ikke bringe mit pis i kog. Ja, pengene kunne være investeret i holdet, men som vi har set gennem årene, så er det sgu vigtigt at der er folk som smider mange penge i klubben. og dem bliver man altså nødt til at give mere end en årlig tur i buffeten, fri fadøl og en snak fra de varme lande.

Måske det var en idé at høre hvad AaB's bevæggrund inden det tales op til den helt store katastrofe?
Ska' vi hak'?

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomitråden

Indlæg af KJ » 7. maj 2017, 07:54

Det kan vel udtrykkes så hårdt: At AaB eksisterer i dag skyldes hverken fansene, Theodor, Poul Erik Andreasen, Rade Prica, Henning G., Erik Hamren eller kantinedamen på Hornevej. Det skyldes derimod en 2-3 velhavende familier i Nordjylland, som over flere omgange har smidt kæmpebeløb i AaB i forbindelse med (utallige) aktieudvidelser. At man, via en udbytteudlodning, viser disse personer/familier, at man tager deres bidrag til AaB seriøst og ikke bare (fortsat) formøbler pengene i det tempo, de kommer ind, er i allerhøjeste grad en langsigtet investering - blot hvis vi nu skulle blive ramt af uheld i mælkevejen-størrelse engang i fremtiden og skulle få brug for yderligere kapital.

Brugeravatar
larsdahl
1. div
1. div
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. jul 2005, 18:51
Geografisk sted: Horsens

Re: Økonomitråden

Indlæg af larsdahl » 7. maj 2017, 08:37

KJ skrev:Det kan vel udtrykkes så hårdt: At AaB eksisterer i dag skyldes hverken fansene, Theodor, Poul Erik Andreasen, Rade Prica, Henning G., Erik Hamren eller kantinedamen på Hornevej. Det skyldes derimod en 2-3 velhavende familier i Nordjylland, som over flere omgange har smidt kæmpebeløb i AaB i forbindelse med (utallige) aktieudvidelser. At man, via en udbytteudlodning, viser disse personer/familier, at man tager deres bidrag til AaB seriøst og ikke bare (fortsat) formøbler pengene i det tempo, de kommer ind, er i allerhøjeste grad en langsigtet investering - blot hvis vi nu skulle blive ramt af uheld i mælkevejen-størrelse engang i fremtiden og skulle få brug for yderligere kapital.
Jeg er meget uenig. AaB har jo vist at de tager investorerne seriøst og formøbler som en af de eneste fodboldklubber i Danmark ikke deres penge hurtigere end de kan tjene dem.

Aktionærernes primære interesse må være at holde aktiekursen høj, så man holder værdien af sin investering hjemme eller forøger den. Det mener jeg, at AaB gambler seriøst med ved at trække penge ud af virksomheden på et tidspunkt, hvor den virkelig har brug for investeringer (læs:bedre spillere).
Det kan på ingen måde være ønskeligt at AaB ryger permanent udenfor top 6 i dansk fodbold, slet ikke for aktionærer som gerne vil tjene på deres investering. Det giver sig selv at aktiekursen vil falde, hvis vores indtægter fra tilskuere og tv penge ikke når det forventede niveau og det må man forvente sker, hvis der ikke kommer forbedringer af det sportslige setup.

Som jeg ser det er beslutning om at bruge 10 mio på aktieudbytte frem for spillertruppen netop en meget kortsigtet plan for at tilfredsstille (enkelte?) aktionærer lige nu og ikke en langsigtet plan for at forøge værdien af virksomheden AaB A/S.

Freddie
Allstar
Allstar
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 15. jun 2007, 08:18

Re: Økonomitråden

Indlæg af Freddie » 7. maj 2017, 08:47

MrBangDK skrev:et lille afkast til aktionærerne tror jeg simpelthen ikke er med til at ødelægge fællesskabsfølelsen for AaB. Folk har glædeligt kastet penge i AaB med visheden om, at det var det samme som at smide penge på et bål. Sådan er det med aktier i fodbold - med mindre man ser på en klub som FCK, som tjener kassen og kontinuerlig deltagelse i Europa.

At man nu MÅSKE vælger at sige tak til de som har aktier tilbage efter opskrivelsen kan simpelthen ikke bringe mit pis i kog. Ja, pengene kunne være investeret i holdet, men som vi har set gennem årene, så er det sgu vigtigt at der er folk som smider mange penge i klubben. og dem bliver man altså nødt til at give mere end en årlig tur i buffeten, fri fadøl og en snak fra de varme lande.

Måske det var en idé at høre hvad AaB's bevæggrund inden det tales op til den helt store katastrofe?
Dengang AaB varslede, at klubben ville gå på Børsen for første gang, udtalte den daværende direktør Børge Bach ved et stort spillerarrangement på Hornevej, at det var selskabets mål, at blive det første fodboldselskab i Danmark, der udbetalte afkast til aktionærerne. Det har godt nok taget sin tid, men nu sker det tilsyneladende.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5094
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Økonomitråden

Indlæg af MrBangDK » 7. maj 2017, 09:07

larsdahl skrev:
KJ skrev:Det kan vel udtrykkes så hårdt: At AaB eksisterer i dag skyldes hverken fansene, Theodor, Poul Erik Andreasen, Rade Prica, Henning G., Erik Hamren eller kantinedamen på Hornevej. Det skyldes derimod en 2-3 velhavende familier i Nordjylland, som over flere omgange har smidt kæmpebeløb i AaB i forbindelse med (utallige) aktieudvidelser. At man, via en udbytteudlodning, viser disse personer/familier, at man tager deres bidrag til AaB seriøst og ikke bare (fortsat) formøbler pengene i det tempo, de kommer ind, er i allerhøjeste grad en langsigtet investering - blot hvis vi nu skulle blive ramt af uheld i mælkevejen-størrelse engang i fremtiden og skulle få brug for yderligere kapital.
Jeg er meget uenig. AaB har jo vist at de tager investorerne seriøst og formøbler som en af de eneste fodboldklubber i Danmark ikke deres penge hurtigere end de kan tjene dem.

Aktionærernes primære interesse må være at holde aktiekursen høj, så man holder værdien af sin investering hjemme eller forøger den. Det mener jeg, at AaB gambler seriøst med ved at trække penge ud af virksomheden på et tidspunkt, hvor den virkelig har brug for investeringer (læs:bedre spillere).
Det kan på ingen måde være ønskeligt at AaB ryger permanent udenfor top 6 i dansk fodbold, slet ikke for aktionærer som gerne vil tjene på deres investering. Det giver sig selv at aktiekursen vil falde, hvis vores indtægter fra tilskuere og tv penge ikke når det forventede niveau og det må man forvente sker, hvis der ikke kommer forbedringer af det sportslige setup.

Som jeg ser det er beslutning om at bruge 10 mio på aktieudbytte frem for spillertruppen netop en meget kortsigtet plan for at tilfredsstille (enkelte?) aktionærer lige nu og ikke en langsigtet plan for at forøge værdien af virksomheden AaB A/S.
Der er IKKE besluttet noget som helst! Hverken om der bliver udloddet penge og hvor mange.

Og modsætningen du stiller op om investering i spillere og udlodning er simpelthen ikke rigtig. Der investeres i spillertruppen- det har man bekræftet. Om så der udloddes penge ved siden af, har ingen indflydelse på spillerindkøb. Kunne de så være brugt på spillere? Ja, teoretisk set. Men du ser ikke AaB gå ud og smide yderligere 5-10 mill efter nye folk. Og så er spørgsmålet pm man skal pleje de som hjalp da vi hang med røven under vandskorpen, eller pengene skal stå i obligationer!
Ska' vi hak'?

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomitråden

Indlæg af KJ » 7. maj 2017, 09:15

larsdahl: Du er med på, at det er aktionærerne selv, der på generalforsamlingen beslutter, om de ønsker udbytteudlodning? Jeg tror godt, at aktionærerne forstår, at der er færre penge til investeringer, hvis der udbetales udbytte. Men realiteten er jo, at AaB ikke så langt øjet rækker vil foretage investeringer, der sætter den fulde egenkapital på spil. Der er rigeligt luft til både at udbetale udbytte og foretage de investeringer, som bestyrelsen ønsker.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Økonomitråden

Indlæg af 634 » 7. maj 2017, 09:42

Freddie skrev:
MrBangDK skrev:et lille afkast til aktionærerne tror jeg simpelthen ikke er med til at ødelægge fællesskabsfølelsen for AaB. Folk har glædeligt kastet penge i AaB med visheden om, at det var det samme som at smide penge på et bål. Sådan er det med aktier i fodbold - med mindre man ser på en klub som FCK, som tjener kassen og kontinuerlig deltagelse i Europa.

At man nu MÅSKE vælger at sige tak til de som har aktier tilbage efter opskrivelsen kan simpelthen ikke bringe mit pis i kog. Ja, pengene kunne være investeret i holdet, men som vi har set gennem årene, så er det sgu vigtigt at der er folk som smider mange penge i klubben. og dem bliver man altså nødt til at give mere end en årlig tur i buffeten, fri fadøl og en snak fra de varme lande.

Måske det var en idé at høre hvad AaB's bevæggrund inden det tales op til den helt store katastrofe?
Dengang AaB varslede, at klubben ville gå på Børsen for første gang, udtalte den daværende direktør Børge Bach ved et stort spillerarrangement på Hornevej, at det var selskabets mål, at blive det første fodboldselskab i Danmark, der udbetalte afkast til aktionærerne. Det har godt nok taget sin tid, men nu sker det tilsyneladende.
Dengang gav det et bedre Aktie-emission, med løftet om udbytte udbetaling. Det fik jo mange af os til at spekulere i pensions-opsparing, som nu i det små viser sig. Siden dengang er der kommet nye fans til, som bliver forarget over over aktionærer ikke bare vil være Sugar daddys :@
Jeg er stor fortaler for udbytte-betaling også p.g.a. opdragelse af egne fans.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Økonomitråden

Indlæg af frederikshavneren » 7. maj 2017, 09:58

Freddie skrev:
MrBangDK skrev:et lille afkast til aktionærerne tror jeg simpelthen ikke er med til at ødelægge fællesskabsfølelsen for AaB. Folk har glædeligt kastet penge i AaB med visheden om, at det var det samme som at smide penge på et bål. Sådan er det med aktier i fodbold - med mindre man ser på en klub som FCK, som tjener kassen og kontinuerlig deltagelse i Europa.

At man nu MÅSKE vælger at sige tak til de som har aktier tilbage efter opskrivelsen kan simpelthen ikke bringe mit pis i kog. Ja, pengene kunne være investeret i holdet, men som vi har set gennem årene, så er det sgu vigtigt at der er folk som smider mange penge i klubben. og dem bliver man altså nødt til at give mere end en årlig tur i buffeten, fri fadøl og en snak fra de varme lande.

Måske det var en idé at høre hvad AaB's bevæggrund inden det tales op til den helt store katastrofe?
Dengang AaB varslede, at klubben ville gå på Børsen for første gang, udtalte den daværende direktør Børge Bach ved et stort spillerarrangement på Hornevej, at det var selskabets mål, at blive det første fodboldselskab i Danmark, der udbetalte afkast til aktionærerne. Det har godt nok taget sin tid, men nu sker det tilsyneladende.
Mig bekendt udbetaler FCK et pænt stort beløb til deres aktionærer

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Økonomitråden

Indlæg af Provst i Brovst » 7. maj 2017, 10:07

Hvis fællesskabsfølelsen er stor nok så køber man vel aktier og bliver medejer og får del i udbetalingen.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Besvar