Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
abbifar
Superliga
Superliga
Indlæg: 664
Tilmeldt: 17. sep 2008, 21:32
Favoritspiller: Alle der hedder Prica
Geografisk sted: 6933 Kibæk

Re: Økonomitråden

Indlæg af abbifar » 25. aug 2018, 09:04

JonasK skrev:
25. aug 2018, 08:55
Hanga skrev:
23. aug 2018, 19:17
seamann skrev:
23. aug 2018, 15:55
Gamen skrev:
23. aug 2018, 15:54
Hvad med penge investeret i aktier/obligationer? De tæller vel ikke med i likvider, før de er realiseret?
jo, ddet gør de normalt - de er letomsættelige (medmindre de har købt fodboldaktier eller andet tåbeligt).
Korrekt, aktie og obl.beholdningen udgør størstedelen af AaBs likviditetsberedskab. Jf. deres investeringsstrategi som står beskrevet i rapporterne er det en ret forsigtig porteføljesammensætning, i let omstættelige papirer. Dog med en lige rigelig stor placering i virksomhedsobligationer til min smag.

Ift. delårsrapporten studser jeg over transferopgørelsen. Vi købte Kusk i slutningen af januar, men der er ikke bogført nogen transferomkostninger i 1. halvår.

Billede
Til gengæld har vi igen nedskrevet transferrettigheder vdr de spillere som ikke har den korrekte værdi (læs fejlkøb)
Resultat af transferaktiviteter viser i første halvår et underskud på i alt 5,7 mio. kr., som kan henføres til afskrivninger på kontraktrettigheder.
Vi har afskrevet, hvilket er en helt normal regnskabspraksis - ikke nedskrevet. Der er intet overraskende i dette - kontrakterne skal afskrives over den årrække som de forløber.
/Thomas
Proud fan of AaB since 1983

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 25. aug 2018, 09:20

JonasK skrev:
25. aug 2018, 08:55


Til gengæld har vi igen nedskrevet transferrettigheder vdr de spillere som ikke har den korrekte værdi (læs fejlkøb)
Resultat af transferaktiviteter viser i første halvår et underskud på i alt 5,7 mio. kr., som kan henføres til afskrivninger på kontraktrettigheder.
Ja men det er nu helt normalt, og det har ikke noget med deres præstationer at gøre. Når vi har købt en spiller til X mio. kr. bliver værdien noteret under aktivet "kontraktrettigheder", og værdien afskrives løbende over kontraktperioden.

Det er nøjagtigt det samme som hvis en produktionsvirksomhed havde købt en ny maskine.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

JonasK
2. div
2. div
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. mar 2017, 09:52
Favoritspiller: Martin P

Re: Økonomitråden

Indlæg af JonasK » 25. aug 2018, 11:28

Hanga skrev:
25. aug 2018, 09:20
JonasK skrev:
25. aug 2018, 08:55


Til gengæld har vi igen nedskrevet transferrettigheder vdr de spillere som ikke har den korrekte værdi (læs fejlkøb)
Resultat af transferaktiviteter viser i første halvår et underskud på i alt 5,7 mio. kr., som kan henføres til afskrivninger på kontraktrettigheder.
Ja men det er nu helt normalt, og det har ikke noget med deres præstationer at gøre. Når vi har købt en spiller til X mio. kr. bliver værdien noteret under aktivet "kontraktrettigheder", og værdien afskrives løbende over kontraktperioden.

Det er nøjagtigt det samme som hvis en produktionsvirksomhed havde købt en ny maskine.
My bad, læste det som nedskrivning

Ikke desto mindre er 5,7 million dælme meget i afskrivning på fodboldspillere, Gaarde har altså haft nogle seriøse penge i spil ved køb af Flores, Safranko, Okore mfl

Men som en anden skrev, hold da fest sommervinduet 16 må være AaB’s dårligste mht value for money

Holgerssen
Meillinger
Sloth
Flores

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 25. aug 2018, 11:31

JonasK skrev:
25. aug 2018, 11:28


My bad, læste det som nedskrivning

Ikke desto mindre er 5,7 million dælme meget i afskrivning på fodboldspillere, Gaarde har altså haft nogle seriøse penge i spil ved køb af Flores, Safranko, Okore mfl
Det fremgår jo netop af den transferopgørelse jeg postede, at vores transferomkostning i året 2017 var 15,8 mio. kr., så det behøver du slet ikke spekulere i... AaB HAR brugt mange penge på spillere.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Økonomitråden

Indlæg af BassogogsVen » 25. aug 2018, 13:04

"Der er i resultatforventningen ikke indeholdt transferindtægter.", står der i delårsrapporten om året 2018, hvori man forventer et underskud på 18-28 mio.

Et salg med overskud af Flores (som fx Nordjyske gisner om kan være 3 mio €) vil vel, når diverse klausuler, honorarer, osv er trukket ud, vil vel ændre på dette og kræve en ny fondsbørsmeddelelse, også selvom man agter at geninvestere (nogle) af pengene?
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

Sanchez94
Superliga
Superliga
Indlæg: 671
Tilmeldt: 20. apr 2015, 16:02
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Sanchez94 » 27. aug 2018, 08:06

JonasK skrev:
25. aug 2018, 08:55
Hanga skrev:
23. aug 2018, 19:17
seamann skrev:
23. aug 2018, 15:55
Gamen skrev:
23. aug 2018, 15:54
Hvad med penge investeret i aktier/obligationer? De tæller vel ikke med i likvider, før de er realiseret?
jo, ddet gør de normalt - de er letomsættelige (medmindre de har købt fodboldaktier eller andet tåbeligt).
Korrekt, aktie og obl.beholdningen udgør størstedelen af AaBs likviditetsberedskab. Jf. deres investeringsstrategi som står beskrevet i rapporterne er det en ret forsigtig porteføljesammensætning, i let omstættelige papirer. Dog med en lige rigelig stor placering i virksomhedsobligationer til min smag.

Ift. delårsrapporten studser jeg over transferopgørelsen. Vi købte Kusk i slutningen af januar, men der er ikke bogført nogen transferomkostninger i 1. halvår.

Billede
Til gengæld har vi igen nedskrevet transferrettigheder vdr de spillere som ikke har den korrekte værdi (læs fejlkøb)
Resultat af transferaktiviteter viser i første halvår et underskud på i alt 5,7 mio. kr., som kan henføres til afskrivninger på kontraktrettigheder.
Der tager du fejl, der afskrives lineært over kontrakt perioden. - Såfremt en spiller forlader AaB af/nedskrives hele beløbet, hvor efter man realiserer et tab eller gevinst.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 27. aug 2018, 10:54

KAn ikke lige finde hvor det blev diskuteret, men AaB har her til morgen meldt ud at der bliver forhandlet om Flores, og at det ikke ændrer forventningerne til årets resultat.
Fodboldklubben AaB er lige nu i konkrete forhandlinger om salg af midtbanespilleren Edison Flores til mexicanske Club Atlético Monarcas Morelia.

Ender det med, at Flores skifter klub, kommer det dog ikke til at ændre forventningerne til resultatet i år i den aalborgensiske boldspilsklub. AaB venter fortsat et underskud før skat på mellem 18 og 28 mio. kr., oplyser fodboldklubben i en meddelelse til fondsbørsen.

AaB kom med regnskab for de første seks måneder af 2018 i sidste uge, hvor underskuddet løb op i 13,6 mio. kr. Fodboldklubben tjente ellers 24,3 mio. kr. i første halvår af 2017 - men det skyldtes især salget af spilleren Christian Bassogog i februar 2017.

AaB oplyser, at der ikke er regnet yderligere transferindtægter med i prognosen for årets resultat.
Jeg tolker det som om at Flores-salget gør at vi ligger tættere på 18 end 28 millioner i årsresultat, og at vores planer for transfers allerede er lagt, og har været nogenlunde uafhængige af transferindtægter fra Flores (men muligvis ikke for lønudgifter).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 27. aug 2018, 11:00

Pastorius skrev:
27. aug 2018, 10:54

Jeg tolker det som om at Flores-salget gør at vi ligger tættere på 18 end 28 millioner i årsresultat, og at vores planer for transfers allerede er lagt, og har været nogenlunde uafhængige af transferindtægter fra Flores (men muligvis ikke for lønudgifter).
Enig, omend jeg nok forventede en lille opjustering når man får omkring 13 mio. kr. i kassen (forudsat at Nordjyskes prisoplysning holder stik).
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Munken83
2. div
2. div
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. aug 2017, 18:58
Favoritspiller: Würtz - Thelander -
Geografisk sted: Ikast (fraflytter fra Brønderslev)

Re: Økonomitråden

Indlæg af Munken83 » 27. aug 2018, 11:03

Hanga skrev:
27. aug 2018, 11:00
Pastorius skrev:
27. aug 2018, 10:54

Jeg tolker det som om at Flores-salget gør at vi ligger tættere på 18 end 28 millioner i årsresultat, og at vores planer for transfers allerede er lagt, og har været nogenlunde uafhængige af transferindtægter fra Flores (men muligvis ikke for lønudgifter).
Enig, omend jeg nok forventede en lille opjustering når man får omkring 13 mio. kr. i kassen (forudsat at Nordjyskes prisoplysning holder stik).
men hvis man så forventer at bruge de 13 mio på 2 nye spillere. så skal der ikke opjusteres

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 27. aug 2018, 11:08

Munken83 skrev:
27. aug 2018, 11:03
Hanga skrev:
27. aug 2018, 11:00
Pastorius skrev:
27. aug 2018, 10:54

Jeg tolker det som om at Flores-salget gør at vi ligger tættere på 18 end 28 millioner i årsresultat, og at vores planer for transfers allerede er lagt, og har været nogenlunde uafhængige af transferindtægter fra Flores (men muligvis ikke for lønudgifter).
Enig, omend jeg nok forventede en lille opjustering når man får omkring 13 mio. kr. i kassen (forudsat at Nordjyskes prisoplysning holder stik).
men hvis man så forventer at bruge de 13 mio på 2 nye spillere. så skal der ikke opjusteres
Helt rigtigt, jeg bliver bare lidt overrasket over hvis vi igen er klar til at geninvestere 1:1, i et år med stort budgetteret underskud.

Vi skal også huske at kontraktrettigheden skal afskrives, omend det ikke bør være flere millioner da han er halvvejs i kontraktperioden og så vidt jeg husker blev købt for 3,5 mio. kr.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

seamann

Re: Økonomitråden

Indlæg af seamann » 27. aug 2018, 11:12

Munken83 skrev:
27. aug 2018, 11:03
Hanga skrev:
27. aug 2018, 11:00
Pastorius skrev:
27. aug 2018, 10:54

Jeg tolker det som om at Flores-salget gør at vi ligger tættere på 18 end 28 millioner i årsresultat, og at vores planer for transfers allerede er lagt, og har været nogenlunde uafhængige af transferindtægter fra Flores (men muligvis ikke for lønudgifter).
Enig, omend jeg nok forventede en lille opjustering når man får omkring 13 mio. kr. i kassen (forudsat at Nordjyskes prisoplysning holder stik).
men hvis man så forventer at bruge de 13 mio på 2 nye spillere. så skal der ikke opjusteres
De nye spillere skal afskrives lineært over kontraktperioden. Derfor kunne en opjustering have været relevant selv med tilgange for 13 mio, men det er nok som Pastoren siger, vi er nu nærmere de 18 end de 28 mio.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 27. aug 2018, 11:19

Hanga skrev:
27. aug 2018, 11:08

Helt rigtigt, jeg bliver bare lidt overrasket over hvis vi igen er klar til at geninvestere 1:1, i et år med stort budgetteret underskud.

Vi skal også huske at kontraktrettigheden skal afskrives, omend det ikke bør være flere millioner da han er halvvejs i kontraktperioden og så vidt jeg husker blev købt for 3,5 mio. kr.
Hvorfor? Det stemmer da godt overens med hvad der er meldt ud. Vi budgetterer med underskud fordi vi tidligere har haft et overskud. Skal vi blive ved med at holde (drifts-)budgettet på nuværende niveau, kræver det at der ind imellem kommer nogle ekstraordinære indtægt (Transfers).

Jeg regner med at det AaB gerne vil er at holde selskabets egenkapitalen omkring de 75 mill. den var ved kapitaludvidelsen. Kommer den højere op, så bliver der budgetteret med underskud, kommer den lavere, bliver der strammet op.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamen » 27. aug 2018, 11:20

Pastorius skrev:
27. aug 2018, 10:54
Jeg tolker det som om at Flores-salget gør at vi ligger tættere på 18 end 28 millioner i årsresultat, og at vores planer for transfers allerede er lagt, og har været nogenlunde uafhængige af transferindtægter fra Flores (men muligvis ikke for lønudgifter).
Konkret adspurgt ovenpå Gaarde's orientering efter Fredericia-kampen nævnte han, at vi ikke kom til at se ekstraordinære indkøb i dette vindue, medmindre der blev solgt spillere. Det var noget vi kunne gøre fordi vi havde tjent pengene. Med ekstraordinære indkøb nævnte han så Kusk, Okore, Safranko osv.
Derfor vil det overraske mig meget, hvis AaB har kalkuleret med at brænde penge af i dette vindue, Flores-salg eller ej.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 27. aug 2018, 11:25

Gamen skrev:
27. aug 2018, 11:20
Pastorius skrev:
27. aug 2018, 10:54
Jeg tolker det som om at Flores-salget gør at vi ligger tættere på 18 end 28 millioner i årsresultat, og at vores planer for transfers allerede er lagt, og har været nogenlunde uafhængige af transferindtægter fra Flores (men muligvis ikke for lønudgifter).
Konkret adspurgt ovenpå Gaarde's orientering efter Fredericia-kampen nævnte han, at vi ikke kom til at se ekstraordinære indkøb i dette vindue, medmindre der blev solgt spillere. Det var noget vi kunne gøre fordi vi havde tjent pengene. Med ekstraordinære indkøb nævnte han så Kusk, Okore, Safranko osv.
Derfor vil det overraske mig meget, hvis AaB har kalkuleret med at brænde penge af i dette vindue, Flores-salg eller ej.
Jeg tror stadigvæk de har kalkuleret med at købe spillere, det kan være vi kigger på en anden hylde nu. Uanset så gør det i hvert fald den resterende del af transfervinudet lidt mere interessant.

Jeg tror stadig ikke vi skal se det som at transferoverskuddet går dirkete til transfersummer til nye spillere - bare lige for at få afstemt debatsidens forventninger, hvis de er at vi nu går ud og brugere 6,2 millioner i transfersum på nye spillere.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 27. aug 2018, 11:29

Pastorius skrev:
27. aug 2018, 11:19
Hanga skrev:
27. aug 2018, 11:08

Helt rigtigt, jeg bliver bare lidt overrasket over hvis vi igen er klar til at geninvestere 1:1, i et år med stort budgetteret underskud.

Vi skal også huske at kontraktrettigheden skal afskrives, omend det ikke bør være flere millioner da han er halvvejs i kontraktperioden og så vidt jeg husker blev købt for 3,5 mio. kr.
Hvorfor? Det stemmer da godt overens med hvad der er meldt ud. Vi budgetterer med underskud fordi vi tidligere har haft et overskud. Skal vi blive ved med at holde (drifts-)budgettet på nuværende niveau, kræver det at der ind imellem kommer nogle ekstraordinære indtægt (Transfers).

Jeg regner med at det AaB gerne vil er at holde selskabets egenkapitalen omkring de 75 mill. den var ved kapitaludvidelsen. Kommer den højere op, så bliver der budgetteret med underskud, kommer den lavere, bliver der strammet op.
Nu siger du egenkapital, men mener du ikke likvid beholdning? Den er nemlig faldet væsentlig og er nu 50 mio. kr.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 27. aug 2018, 11:33

Hanga skrev:
27. aug 2018, 11:29
Pastorius skrev:
27. aug 2018, 11:19
Hanga skrev:
27. aug 2018, 11:08

Helt rigtigt, jeg bliver bare lidt overrasket over hvis vi igen er klar til at geninvestere 1:1, i et år med stort budgetteret underskud.

Vi skal også huske at kontraktrettigheden skal afskrives, omend det ikke bør være flere millioner da han er halvvejs i kontraktperioden og så vidt jeg husker blev købt for 3,5 mio. kr.
Hvorfor? Det stemmer da godt overens med hvad der er meldt ud. Vi budgetterer med underskud fordi vi tidligere har haft et overskud. Skal vi blive ved med at holde (drifts-)budgettet på nuværende niveau, kræver det at der ind imellem kommer nogle ekstraordinære indtægt (Transfers).

Jeg regner med at det AaB gerne vil er at holde selskabets egenkapitalen omkring de 75 mill. den var ved kapitaludvidelsen. Kommer den højere op, så bliver der budgetteret med underskud, kommer den lavere, bliver der strammet op.
Nu siger du egenkapital, men mener du ikke likvid beholdning? Den er nemlig faldet væsentlig og er nu 50 mio. kr.
Nej, jeg mener egenkapital - som et mål for at der over tid er balance i vores over- og underskud. Likviderne kan selvfølgelig godt komme ind og påvirke handlinger på kort sigt, men så længe vi ligger bare nogenlunde i nærheden af de niveauer vi er på nu, begrænser de ikke vores frihed til at gøre hvad vi finder fornuftigt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 27. aug 2018, 11:35

Pastorius skrev:
27. aug 2018, 11:33


Nej, jeg mener egenkapital - som et mål for at der over tid er balance i vores over- og underskud. Likviderne kan selvfølgelig godt komme ind og påvirke handlinger på kort sigt, men så længe vi ligger bare nogenlunde i nærheden af de niveauer vi er på nu, begrænser de ikke vores frihed til at gøre hvad vi finder fornuftigt.
Det er jeg helt med på. Jeg huskede det bare som at vi efter kapitaludvidelsen havde et kapitalberedskab på de 75 mio. kr. du nævnte. Men efter at have tjekket de gamle rapporter, kan godt se at det først var efter europæisk deltagelse.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 27. aug 2018, 11:43

Hanga skrev:
27. aug 2018, 11:35
Pastorius skrev:
27. aug 2018, 11:33


Nej, jeg mener egenkapital - som et mål for at der over tid er balance i vores over- og underskud. Likviderne kan selvfølgelig godt komme ind og påvirke handlinger på kort sigt, men så længe vi ligger bare nogenlunde i nærheden af de niveauer vi er på nu, begrænser de ikke vores frihed til at gøre hvad vi finder fornuftigt.
Det er jeg helt med på. Jeg huskede det bare som at vi efter kapitaludvidelsen havde et kapitalberedskab på de 75 mio. kr. du nævnte. Men efter at have tjekket de gamle rapporter, kan godt se at det først var efter europæisk deltagelse.
Ja, der var en overgang hvor stort set hele vores egenkapital var likvid - det er ret usædvanligt og ikke noget man behøver at stræbe efter.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1606
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Økonomitråden

Indlæg af Halil » 7. nov 2018, 15:45

Uden Synd Ingen Frelse

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Økonomitråden

Indlæg af frederikshavneren » 7. nov 2018, 17:55

Halil skrev:
7. nov 2018, 15:45
https://aabsport.dk/nyheder/2018/novemb ... -resultat/

Tv pengene luner lidt.
Budgetteret eller ej så er der udsigt til en økonomisk lussing i indeværende årsregnskab. Det tegner ikke godt for det kommende transfervindue

Besvar