Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7819
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Økonomitråden

Indlæg af Forza » 6. mar 2024, 10:26

Apropos de tyske influencere.

Alle tre fulgte AaB på Instagram da de blev annonceret i SSE22.

Status er nu:

Opslaget med de tre på Instagram er helt slettet.

ViscaBarca: følger ikke AaB og har slettet opslag med klubben på insta og YouTube. Er officielt ude af klubben.

Sascha Heilinger: følger ikke AaB og har ingen opslag om klubben.

Trymacs: følger AaB. Har ingen opslag med klubben på insta, men har stadig sin vlog vedr. turen til Aalborg på YouTube.

Lader ikke til det store engagement fra de to der ikke officielt er ude igen.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1630
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Økonomitråden

Indlæg af Halil » 6. mar 2024, 10:35

Ringe regnskab.

34,4 mio dkr før skat er dårligt.

Det er positivt at der er flere matchday indtægter på trods af nedrykningen. Hvordan 24,9 mio sammenligner sig med andre nuværende suppeklubber er jeg ikke klar over.

66,9 mio.kr. i 2023 i personaleomkostninger... Jøsses mand. Det er kun et fald på 1,8 mio. Der bør dog være mulighed for at 2024 viser et stort fald på den front.

En forventning om et minus på 25-35 mio i 2024 er også kedelig læsning for et kommende suppe hold der skal kæmpe for overlevelse i suppen.

Uff!
Uden Synd Ingen Frelse

optimisten
2. div
2. div
Indlæg: 100
Tilmeldt: 24. feb 2023, 08:53

Re: Økonomitråden

Indlæg af optimisten » 6. mar 2024, 11:21

Halil skrev:
6. mar 2024, 10:35
Ringe regnskab.

34,4 mio dkr før skat er dårligt.

Det er positivt at der er flere matchday indtægter på trods af nedrykningen. Hvordan 24,9 mio sammenligner sig med andre nuværende suppeklubber er jeg ikke klar over.

66,9 mio.kr. i 2023 i personaleomkostninger... Jøsses mand. Det er kun et fald på 1,8 mio. Der bør dog være mulighed for at 2024 viser et stort fald på den front.

En forventning om et minus på 25-35 mio i 2024 er også kedelig læsning for et kommende suppe hold der skal kæmpe for overlevelse i suppen.

Uff!
Kedeligt, men forventeligt. 2024 forventes jo at være en gentagelse af 2023: Et halvår i bunden af Superligaen og et halvår i toppen af 1. division.

Det positive er, at man ikke længere forsøger at at sminke budgettet med oppustede forventninger til transferindtægter, ejendomssalg, europæisk fodbold eller lignende. Ser ud til at realismen og nøgternheden har vundet indpas i AaB.

Men med 25 millioner i matchday-indtægter SKAL man kunne lave et bæredygtigt Superligahold i Aalborg. Ikke et tophold, men et superligahold.
Det er på mange måder fansene som bærer AaB i disse år.
Vi må da håbe det bliver bedre i morgen.

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 638
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Økonomitråden

Indlæg af Alexis » 6. mar 2024, 11:26

AaB er økonomisk set en af de mest elendigt drevne klubber mht til økonomi hvis ikke den ringeste i landet.

Langt størstedelen af klubberne i Danmark laver overskud og mange af dem rigtig pæne overskud i disse år.

Seneste regnskaber fra superligaen viser:

FCK: 400 millioner
FCM: 110 millioner
Brøndby -125 millioner
FCN: -45 millioner
Silkeborg: 106 millioner
AGF: 11 millioner
Randers: 2,2 millioner
OB: -5 (forventer plus 50 i år)
Viborg: 33,8 millioner
Lyngby: 0

Nordsjælland laver ofte kæmpe millionoverskud og har enkelte år uden som skaber minus. Eneste vi lidt kan sige der bliver drevet så dårligt som os er Brøndby der konsekvent laver kæmpe millionunderskud medmindre de sælger for 100 millioner og OB som i lang tid også har lavet underskud, men nu har det fået vendt en smule pga store salg.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10695
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Økonomitråden

Indlæg af jonas386 » 6. mar 2024, 12:14

KongGulerod skrev:
6. mar 2024, 09:57
jonas386 skrev:
6. mar 2024, 08:23
KongGulerod skrev:
5. mar 2024, 21:45
Det er simpelthen kun på Debatsiden at øget eksponering kan nedgøres til noget værdiløst og næsten negativt for klubben. Selvfølgelig har en dansk følger størst værdi for AaB, men det er ikke ensbetydende med at en tysk følger er værdiløs. Nu bruger @Jakobsen to banker som eksempler, da det passer ind i hans agenda, men et andet eksempel kan være en Nordjysk eksportvirksomhed der sælger sine varer på det tyske marked.

Derudover er det jo blevet meldt ud, at de tyske influencere skal hjælpe AaB med deres kommunikation og strategi på de sociale medier. Noget der kan tiltrække flere danske og dermed mere attraktive følgere. Nedenstående artikel er et belæg for værdien af netop dette. @jonas386 og Jakobsen I må meget gerne linke til forskningsartikler, der konkluderer at likes og lignende er værdiløst eller negativt for et brand.

https://www.researchgate.net/publicatio ... cial_media
Uddrag fra forskningsprojekt der har kigget på effekten af følgere og billetsalg, når man renser for heterogene variable som f.eks. holdets spillemæssige performance:
We implemented fixed-effect models and examined the dynamic trends in the number of followers and ticket sales performances of all 31 teams in the National Football League (NFL) while controlling for team-level heterogeneities. The results suggest that the followers on brand social media contribute significantly to sales outcomes.
Det er lidt svært at forholde sig til en undersøgelse, hvor man hverken kan se deres problemformulering, deres data eller noget som helst andet. Jeg kan ikke rigtigt se om likes giver mere salg og flere tilskuere, eller flere tilskuere og mere salg giver flere likes. Hvad kom først, og hvad påvirker hvad?

I får det jo til at lyde som om, at det er helt unikt at folk med en minimal følgerskare begynder at interesse sig for fodbold, og skilter med det. Som om kendisejere og kendisfans ikke har været en ting nærmest altid.

Og så forstår jeg i øvrigt ikke, hvorfor ALs citat ikke også gælder for det jeg skriver. Her er der en (hoved)sponsor som direkte siger at han er ligeglad med likes og engagement, men alligevel bliver i ved med at insistere på en eller anden konen med æggene logik, hvor man lige får lidt influencere her, lidt der, og vupti har du en af klodens mest solide brands og stærkeste instagramprofiler. Altsammen uden at have rykket sig sportsligt eller fået flere folk på stadion.

Men jeg kan da godt se, at det er mig der ikke forstår marketing, og ikke forstår hvor banebrydende det vil være for vores sponsorere, hvis vi får flere tyske likes på instagram lol.
Jeg må bare forholde mig til, at din empiri udelukkende bygger på en enkelt udtalelse og derudover er resten baseret på dine egne konklusioner. Hvis du ikke kan se problemet i det, så kan vi lige så godt lukke diskussionen her.

Et andet eksempel på en sammenlignelig case indenfor fodbold er pre season tours, hvor storklubber tager til lande som USA, Japan, Australien og lignende. Det er selvfølgelig ikke en tilfældighed eller ren filantropi - det er noget klubberne gør for at udbrede sit brand og skabe en følgerskare udenrigs. Der er åbenlyst en kæmpe forskel på AaB og Arsenal, men at negligere følgere og likes bare fordi de er udenlandske er simpelthen grinagtigt. Og som jeg sagde i mit forrige indlæg, så er jeg helt med på præmissen om at værdien af en dansk fan/følger er større end en tysk, men den vil aldrig være lig nul.
https://www.sportcal.com/comment/the-bu ... s/?cf-view
The financial gains that teams can generate from pre-season tournaments across the globe are potentially a key element of the clubs’ yearly income. Therefore, the impact that the Covid-19 pandemic had on clubs by halting pre-season tours was a significant concern and, for many teams, stopped vital revenue streams as they were unable to tap into new, potentially huge overseas markets and seize promotional opportunities with major sponsors.
I fraværet af faktisk brugbare analyser, så har jeg jo ikke andet end min generelle (fodbold)viden at trække på. Men jeg synes nu alligevel jeg har et meget godt billede af hvad der driver fodboldfans, hvad der motiverer dem, og hvorfor man gider bruge timer hver weekend på at blive skuffet, selvom man ikke forventede noget i første omgang.
Når vi ikke har udtalelser fra fodboldsponsorere, som lægger vægt på likes og engagement på sociale medier, eller folk der bliver mindre interesserede i at sponsorere en fodboldklub, fordi de sociale medier ikke har nok engagement, så må jeg jo tage udgangspunkt i hvad jeg har.

I og med, at mastodonterne i europæisk fodbold (minus City og til dels PSG) også var globale spillere før sociale medier, så er det formentlig vanvittigt svært at påvise, at en stigning i følgere på sociale medier har direkte påvirkning for størrelsen af sponsorater, uden at der er tale om en spuriøs sammenhæng.
At engagement på sociale medier kan være en målestok for hvor mange sponsorkroner en klub hiver hjem (det ved jeg ikke om det er), betyder ikke at det er en driver. Har Real Madrid store sponsorater fordi er størst på sociale medier, eller har Real Madrid de største sponsorater, fordi de er den største klub, og derfor OGSÅ har mange følgere og engagement på sociale medier?
Hvis den undersøgelse faktisk findes, så vil jeg meget gerne læse den. Det er ikke ment polemisk

Ift. pre-season tours, så er der kæmpe forskel på at troppe op med alle navnene, spille nogle kampe imod lokale hold (eller imod andre storhold) og skrive autografer til potentielle fans, end det er at smide en fodboldtrøje på mere eller mindre kendte mennesker, og få dem til at nævne sin (superliga)klub på instagram. Det er ikke ligefrem nyt at stadionoplevelser giver nye fans. Hvor mange gange har man ikke hørt om folk der har set en tilfældig kamp, måske endda i fjernsynet, og efterfølgende er blevet livslange fans? Jyske Brøndbyfans der eks. insisterer på, at de fik deres kærlighed til vestegnen, fordi de spillede en venskabskamp mod et lokalt hold engang i 80'erne. Eller fans af engelske hold, der på nogenlunde samme tid, har set en kamp med Liverpool eller Wolverhampton i fjernsynet, og efterfølgende taget det til sig.
Hvor mange mennesker har man omvendt hørt om, som holder med Manchester United, fordi David Beckham var sammen med Victoria, eller at Kobe Bryants forhold til AC Milan har givet en livslang kærlighed til italiensk fodbold? Personligt er det noget jeg er stødt på 0 gange.

Hvis influencermarketing var et reelt alternativ, så var der ingen grund til at tage over på den anden side af jorden, for at spille venskabskampe imod modstandere af tvivlsom kvalitet. Igen, det er ikke ligefrem fordi der er mangel på superkendte mennesker, som har et kendt forhold til en fodboldklub, men alligevel har jeg aldrig hørt om nogen der bliver fans af en klub pga. det. Til gengæld har jeg hørt om mange der følger en klub, fordi der engang var nogle fede spillere på holdet, en landsmand som profil, vandt mange trofæer eller spillede god fodbold og andre ting i den boldgade.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4738
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Maglau » 6. mar 2024, 12:56

Influencere tingen - drejer det sig om at få fans eller følgere. Jeg tror mere at influencer tingen er en ren medie ting.
Deres videoer ses af et x antal mennesker på sammen måde eksponering i alle andre mulige medier.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomitråden

Indlæg af Fabbe » 6. mar 2024, 21:46

Vi ved godt, hvad vi skal og hvor vi skal hen. Vi skal aldels ikke leve af tyske youtubefølgere. Vi har slet ikke det lag af mytologi, der gør klubber legendariske, fordi klubhistorien knytter sig tæt til et særligt kulturelt eller politisk fænomen eller en stærk og verdenskendt identitetskamp.
Det er lige så håbløst som at lancere en kinesisk bambus-pc som den nye Apple. Apple har årtiers lag af konnotationer, som hippier, kunstnere og excentrikkere har smurt på deres brand.
For verden er vi for fanden en gang leverpostejsprovins lige som Racing Club Lens.
Så vi ved godt, hvad vi skal: Vores opgave er kun at få så meget som overhovedet muligt ud af denne provins.
Det er eksempelvis Racing Club Lens sindssygt berømt for.
Men vi er også en stor landsdel, og vi skal gøre nordjyderne stolte af det hele, og det er dét, der har haltet, når det tog gerontokratiet i AaB årtier om at hitte ud af, at stærk fankultur er den værdi, alt andet kommer til at bygge på.
Nej, landsdelen har slet ikke været stolt nok. Det er derfor, vi altid bløder fans til 'Copenhagen Dreaming", som jeg kalder det (efter Love Shop). Det var det samme, der overgik Urban Pilsner, som blev fravalgt for 'københavnerøllet'. For mange er det hjemlige det håbløse provinsielle hul, de skal væk fra. For nogle betyder det, at de lander i København og går i Parken og ser AaB, når de kommer. Andre bliver så omvendt i Nordjylland og drømmer sig til en anden identietet.
Det er dem, der skal være stolte af AaB.
Lige nu er ungdommen i byen og omegn langt mere på den end set før, og det rummer et fantastisk potentiale.
Bedre stadionoplevelser er en helt essentiel forudsætning, og vi lider under det alt andet end fremsynede standpunkt om at fastholde stadion, hvor det er i dag. I sidste halvdel af 90'erne blev den politiske kamp kæmpet, og Henning G. Jensen mente sig sikker på, at hans flertalssejr ved kommunalvalget i 1997 var et mandat til at udvikle stadion på nuværende adresse.
Konsortiet bag nye stadionplaner har opdaget, at det er pinedød nødvendigt at komme videre.
Vi ser en fanmagt, der konsoliderer sig, og det er rigtig godt. Jeg er stor fan af fanmagt, men den kan lige som al anden magt korrumpere, og det værste, som fanmagt kan bruges til, er nidkærhed, hvor man hader alt og alle.
Så fremtiden vil afhænge af et nyttigt samarbejde. Og så skal vi endelig opføre os sådan over for Hjørring og Hobro, at disse byer hellere vil støtte os end hade os, når vi stikker af fra dem igen.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3255
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Brodernumsi » 6. mar 2024, 22:17

Alexis skrev:
6. mar 2024, 11:26
AaB er økonomisk set en af de mest elendigt drevne klubber mht til økonomi hvis ikke den ringeste i landet.

Langt størstedelen af klubberne i Danmark laver overskud og mange af dem rigtig pæne overskud i disse år.

Seneste regnskaber fra superligaen viser:

FCK: 400 millioner
FCM: 110 millioner
Brøndby -125 millioner
FCN: -45 millioner
Silkeborg: 106 millioner
AGF: 11 millioner
Randers: 2,2 millioner
OB: -5 (forventer plus 50 i år)
Viborg: 33,8 millioner
Lyngby: 0

Nordsjælland laver ofte kæmpe millionoverskud og har enkelte år uden som skaber minus. Eneste vi lidt kan sige der bliver drevet så dårligt som os er Brøndby der konsekvent laver kæmpe millionunderskud medmindre de sælger for 100 millioner og OB som i lang tid også har lavet underskud, men nu har det fået vendt en smule pga store salg.
Vi bør vel tage FCK og FCM ud af ligningen, da det næppe er et fair sammenligningsgrundlag.
SiFs og VFFs overskud er jo pga af store, flotte spillersalg, og nok ikke noget de gentager hvert år. Så hvis vi skal kritisere klubben, og det er vel vores fornemmeste opgave, er det vores talentudvikling, der i alt for lang tid, har været alt for ringe.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomitråden

Indlæg af Fabbe » 6. mar 2024, 22:21

Brodernumsi skrev:
6. mar 2024, 22:17
Vi bør vel tage FCK og FCM ud af ligningen, da det næppe er et fair sammenligningsgrundlag. SiFs og VFFs overskud er jo pga af store, flotte spillersalg, og nok ikke noget de gentager hvert år. Så hvis vi skal kritisere klubben, og det er vel vores fornemmeste opgave, er det vores talentudvikling, der i alt for lang tid, har været alt for ringe.
AaB har altid betragtet sig scout og videresælger af nordjysk talent. Derfor undrer jeg mig over, hvad der er gået så galt.
For galt er det gået. Det er slet ikke til at diskutere. Tallene bestemmer.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 638
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Økonomitråden

Indlæg af Alexis » 7. mar 2024, 09:02

Brodernumsi skrev:
6. mar 2024, 22:17
Alexis skrev:
6. mar 2024, 11:26
AaB er økonomisk set en af de mest elendigt drevne klubber mht til økonomi hvis ikke den ringeste i landet.

Langt størstedelen af klubberne i Danmark laver overskud og mange af dem rigtig pæne overskud i disse år.

Seneste regnskaber fra superligaen viser:

FCK: 400 millioner
FCM: 110 millioner
Brøndby -125 millioner
FCN: -45 millioner
Silkeborg: 106 millioner
AGF: 11 millioner
Randers: 2,2 millioner
OB: -5 (forventer plus 50 i år)
Viborg: 33,8 millioner
Lyngby: 0

Nordsjælland laver ofte kæmpe millionoverskud og har enkelte år uden som skaber minus. Eneste vi lidt kan sige der bliver drevet så dårligt som os er Brøndby der konsekvent laver kæmpe millionunderskud medmindre de sælger for 100 millioner og OB som i lang tid også har lavet underskud, men nu har det fået vendt en smule pga store salg.
Vi bør vel tage FCK og FCM ud af ligningen, da det næppe er et fair sammenligningsgrundlag.
SiFs og VFFs overskud er jo pga af store, flotte spillersalg, og nok ikke noget de gentager hvert år. Så hvis vi skal kritisere klubben, og det er vel vores fornemmeste opgave, er det vores talentudvikling, der i alt for lang tid, har været alt for ringe.
Silkeborg har lavet overskud på minimum 10 millioner de seneste 6 år. Ja de tjener meget på Papirfabrikken.
Viborg har haft overskud samtlige år efter de rykkede op i superligaen.

Der er ingen undskyldninger. AaB er bare økonomisk set en utroligt dårligt drevet virksomhed. Langt størstedelen af vores konkurrenter og klubber vi kan sammenligne os med er markant bedre til det end os.
Det er delvist ungdomsafdelingen der er problemet i og med vi groft sagt ikke har produceret et eneste talent de seneste 8 år ud over Theo. Dermed ingen spillere at tjene penge på.
Men primært har vores scouting været katastrofal. Bare se på ovennævnte klubber. Viborg henter Achouri og sælger ham et år senere for 30 millioner. Silkeborg henter Vallys og sælger ham for 25 millioner år senere. Ob henter Minteh og sælger ham for 50 millioner 1 år senere.
Det er et kæmpe problem vi har. Og samtidig har vi i flere tilfælde krævet for høje beløb for vores spillere hvilket har gjort de ikke er blevet solgt og dermed i sidste ende gået væk gratis.

Der skal styr på både scouting og akademi hvis vi skal have nogen mulighed for at skabe en bæredygtig økonomi sideløbende med vi øger indtægter fra matchday og sponsor.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14748
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 7. mar 2024, 09:26

Fabbe skrev:
6. mar 2024, 22:21
Brodernumsi skrev:
6. mar 2024, 22:17
Vi bør vel tage FCK og FCM ud af ligningen, da det næppe er et fair sammenligningsgrundlag. SiFs og VFFs overskud er jo pga af store, flotte spillersalg, og nok ikke noget de gentager hvert år. Så hvis vi skal kritisere klubben, og det er vel vores fornemmeste opgave, er det vores talentudvikling, der i alt for lang tid, har været alt for ringe.
AaB har altid betragtet sig scout og videresælger af nordjysk talent. Derfor undrer jeg mig over, hvad der er gået så galt.
For galt er det gået. Det er slet ikke til at diskutere. Tallene bestemmer.
Vi har slet ikke investeret det samme i vores akademi setup som mange af de andre klubber. Succesen med kuldet omkring the duble endte nok med at bide sig selv lidt i halen. Vi blev lidt for overbevist om at vi havde et stærkt akademi. Tiden lige siden har været en lang erkendelse af det modsatte. Dog vil jeg også sige, at talenter ofte er afhængige af at kunne komme op på et fungerende hold. Det er en hel del nemmere finde fodfæste og slå til hvis man kommer ind på et hold hvor automatismerne sidder i skabet. Det er nok også en af årsagerne til at vi har set flere af vores skrottede talenter få succes andre steder, mens f.eks. Silkeborg har kunnet smide hvem som helst ind på holdet og så har det bare fungeret. Nogle af de spillere de har solgt for pæne beløb er ikke ekstraordinære talenter.

For mig at se starter AaBs fald i dansk fodbold dog længe inden. Med de mislykkedes kommercielle investeringer i 00'erne der efterlod AaB i en krisetilstand vi aldrig rigtig for alvor er kommet ud af. AaB har arbejdet meget fra år til år og mindre efter en langstilet strategi. Mens andre klubber voksede har AaB stået stille og lavet kortvarige, og for ofte dårlige, investeringer i førsteholdet fremfor langvarige investeringer i forretningen og akademiet. Det er dårligt bestyrelses- og ledelsesarbejde gennem mange mange år. Schoors udfyldte sin rolle med at slanke omkostningerne til UG, men ellers har de ansvarlige jo fejlet i hvad de skulle. Især ift. at udvikle forretningen.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3168
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gnu » 7. mar 2024, 10:12

For fem år siden var DBU tæt på at fratage AaB sin A-licens. Man manglede specialtrænere og dokumentation for, hvad det var man gjorde på ungdomsområdet. Men herinde og fra AaB's side blev det modtaget med fornærmelse og DBU havde DJØFificeret talentudvikling, og det afspejlede slet ikke virkelighede, for man havde jo udviklet så og så mange superligaspillere.

Set i bakspejlet må man jo bare sige, at DBU havde ret. AaB's talentarbejde var slet ikke så godt, som man gik og foregav.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

bonanza
1. div
1. div
Indlæg: 348
Tilmeldt: 21. aug 2019, 14:28
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: København S

Re: Økonomitråden

Indlæg af bonanza » 10. mar 2024, 09:31

Alexis skrev:
1. mar 2024, 10:31
bonanza skrev:
1. mar 2024, 08:06
larsdahl skrev:
29. feb 2024, 19:48
bonanza skrev:
29. feb 2024, 15:39
Det er en skændsel at folk herinde undskylder det latterligt useriøse billede der males af AaB ud af til med "at det når ud til mange".

Det er 3 tilfældige minecraft spillere som tilfældigvis har en tysk følgerskare, der udtaler at AaB er deres klub og at det er ligesom at spille Fifa eller Manager IRL. Det er så parkeret, at udefrakommende pisser op og ned på fans af en klub der har eksisteret siden 1885 og på den måde hæver sig over klubben ved at gøre det til en genstand man bare kan købe og lege med. Det tror jeg vi er flere om at bestemme i sidste ende. Man kunne have valgt en mere ydmyg tilgang eller nogle mere passende profiler til at repræsentere klubben, fremfor en flok internet gøglere for hvem alt handler om status og penge. AaB er mere end det.
AaB er et aktieselskab, som man bare kan købe og lege med, hvis man vil give penge nok til at de nuværende ejere vil sælge. Sådan har det været i mange år. AaB og vi fans har intet at skulle sige i den sammenhæng. Hvis en kapitalfond i morgen køber AaB med et mål om at sælge alle aktiver (spillere, bygninger osv) for derefter at erklære de sørgelige rester konkurs, så er den eneste måde at forhindre det, at komme med et højere købsbud inden ejerskiftet finder sted.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor tonen er blevet så skinger. Hvor i videoen, synes du, at der bliver pisset på AaB og os fans? Jeg kan simpelthen ikke se det. Det er korrekt, at der er en uheldig udtalelse om at spille football manager, men det er én sætning i en video på 45 min. Når jeg ser videoen, ser jeg en glad ung mand, der er begejstret for at få all-access pass og kunne kigge ind bag kulisserne i en professionel fodboldklub. Jeg hører ham udelukkende udtale sig positivt om AaB, AaBs fans, Aalborg og de ting han oplever heroppe. At du så samtidig tyer til at kalde en person, der lever af at lave stadionvideoer for “tre minecraftspillere”, får din kritik til at virke enormt useriøs. Har du overhovedet set videoen?

AaB har over de seneste 25 år haft et samlet underskud på 255 mio kr. For at kunne opretholde det nuværende sportslige setup, har vi altså brug for at investorer poster gennemsnitligt lidt over 10 mio kr årligt i AaB. Penge som investorerne ikke får igen med mindre AaB begynder at drive forretning langt bedre end de har gjort hidtil.

Som det ser ud lige nu, vil AaB have store problemer med at fortsætte driften af en professionel fodboldklub, hvis hysteriske fans skræmmer eventuelle investorer væk. Det er de sørgelige kendsgerninger for AaB. For første gang i lang tid virker vi til at have fået nogle ejere, som vil gøre op med de evige underskud og gøre AaB til en profitabel virksomhed, der kan vokse i stedet for at stå i stampe som de seneste mange år. Gør de det for AaBs skyld, selvfølgelig ikke. De gør det for at tjene penge, men de virker meget mere vidende om fodbold og respektfulde overfor AaBs historie og kultur i forhold til de ejere man har set i eksempelvis Fremad Amager, Esbjerg og Vejle.

Jeg så gerne, at vi havde en 50+1 regel i Danmark, men det løb er nok desværre kørt. Det er i hvert fald svært at se at B1903 og KBs amatørafdelinger skulle kunne finde 500 mio kr til at købe halvdelen af FCK. DBU bør bestemt gøre noget for at sikre at fodboldklubberne ikke bliver opkøbt af useriøse investorer eller investorer, der ikke har til hensigt at drive klubben videre, men jeg har svært ved at se præcis hvad man skal gøre.
Det er decideret forkert at enhver kunne købe AaB såfremt buddet er stort nok. Der er både regler i det danske fodbold forbund, der forhindre flere af de ting der er sket historisk med f.eks. esbjerg og fremad amager, og der er også lokale stemmer der har en betydning for hvordan AaB kan køres både som forretning og professionel sportsklub. Det omfatter både lokale investorer som AaB er afhængige af, koryfæer og fans.
Jeg har det fint med, at AaB på marketingfronten repræsenteres på nye måder og mere internationalt end lokalt. Det er bare utroligt vigtigt at det gøres med ydmyghed og med respekt for byen, klubben og interessenterne. Taber man på nogen måde noget af den støtte, så vil man ikke lykkedes med at skabe en god forretning, et konkurrencedygtigt fodboldhold, et akademi med stort potentiale eller bare generelt en interessant profil. Det positive er, at der foregår en dialog når der gøres udtryk for en bekymring. Den pågældende bekymring bunder i den forståelse af AaB og Aalborg der gives udtryk for i videoen. Man kan ikke bare flyve folk ind, give dem en rundvisning og så lade dem tegne et billede af AaB som sendes ud igennem forholdsvis massive kanaler. Det der sendes bør tænkes bedre igennem en anden gang.
Wow dit oprindelige indlæg er nok noget af det mest tonedøve længe.
Du har mest sikkerked ikke set vidoerne der er lagt op. Men kommenterer på rygter eller ting du har hørt. Hvis du så videoerne ville du se AaB blive omtalt som en fantastisk klub, med flotte faciliteter, gode omgivelser, fede fans og kulisser. Der bliver endda tegnet et alt for flot billede af AaB hvis man nu skulle være kritisk. Ja så kommer der en enkelt kommentar om det er en slags virkeligt FIFA, men den er så også beklaget. Resten er virkelig et flot billede af AaB.
Jeg er også ejer af AaB. Ligesom de er. Jeg kunne også lave videoer på youtube om at jeg ejer AaB og styrer det.
Hvis du lavede videoer om at du ejer AaB på youtube, ville du også være både respektløs og utroværdig. Det ville ikke rigtig gøre nogen skade, pga det snævre talerør i sammenligning. Synes ikke der tegnes et særligt flot billede af AaB i de videoer. Det er 3 youtubere der ruller ind i deres porscher og opfører sig som om de ejer det hele. Man skal bare være mere ydmyg der, hvis man vil skabe en positiv effekt.

Salle17
Landshold
Landshold
Indlæg: 943
Tilmeldt: 21. apr 2014, 15:30

Re: Økonomitråden

Indlæg af Salle17 » 10. mar 2024, 12:50

De tyske influencers havde vist købt sig ind for 3 procent af SSE22 - egentlig vildt at det faktisk er en ikke-historie. Burak Karamet ejede på et tidspunkt mere end 5 procent af AaB, og enhver kan jo købe sig ind i klubben...

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5322
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Økonomitråden

Indlæg af R Rosenberg » 10. mar 2024, 13:00

Salle17 skrev:
10. mar 2024, 12:50
De tyske influencers havde vist købt sig ind for 3 procent af SSE22 - egentlig vildt at det faktisk er en ikke-historie. Burak Karamet ejede på et tidspunkt mere end 5 procent af AaB, og enhver kan jo købe sig ind i klubben...
Altså, de købte sig ind med 3% af SSE, som ejer 20% af AaB, hvilket vil sige, at de ejer 0,6% af AaB?

Ja, det er sgu en ikke-historie.
Ædruelighedens stemme

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7819
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Økonomitråden

Indlæg af Forza » 10. mar 2024, 13:06

R Rosenberg skrev:
10. mar 2024, 13:00
Salle17 skrev:
10. mar 2024, 12:50
De tyske influencers havde vist købt sig ind for 3 procent af SSE22 - egentlig vildt at det faktisk er en ikke-historie. Burak Karamet ejede på et tidspunkt mere end 5 procent af AaB, og enhver kan jo købe sig ind i klubben...
Altså, de købte sig ind med 3% af SSE, som ejer 20% af AaB, hvilket vil sige, at de ejer 0,6% af AaB?

Ja, det er sgu en ikke-historie.
Fuldstændig ligegyldig.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5322
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Økonomitråden

Indlæg af R Rosenberg » 10. mar 2024, 13:14

Forza skrev:
10. mar 2024, 13:06
R Rosenberg skrev:
10. mar 2024, 13:00
Salle17 skrev:
10. mar 2024, 12:50
De tyske influencers havde vist købt sig ind for 3 procent af SSE22 - egentlig vildt at det faktisk er en ikke-historie. Burak Karamet ejede på et tidspunkt mere end 5 procent af AaB, og enhver kan jo købe sig ind i klubben...
Altså, de købte sig ind med 3% af SSE, som ejer 20% af AaB, hvilket vil sige, at de ejer 0,6% af AaB?

Ja, det er sgu en ikke-historie.
Fuldstændig ligegyldig.
Enig. Men derfor også desto mere plat, at de fører sig frem med høj cigarføring. Men det er vel, hvad man kan forvente af mennesker i den kategori af levevej.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomitråden

Indlæg af troelsh » 11. mar 2024, 10:24

Jeg hørte i Ripodsten, at vi kun har sænket vores personale udgifter med 1,5 mio. i 2023 kontra 2022.

Det undrer mig lidt, når vi jo har skilt os af med spillere som Fossum, Sousa, Granli, Pedro, Kasper Høgh og Pallesen. Derudover har vi udlejet spillere som Makaric, Poulsen og Ramkilde.

Så ved jeg godt vi har hentet lidt ind i form af Widell, Caballo og Odada, men det er dog spillere fra lavere rækker, som næppe skal have en formue i løn.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3168
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gnu » 11. mar 2024, 10:30

Det er jo ikke gratis at fyre folk.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 638
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Økonomitråden

Indlæg af Alexis » 11. mar 2024, 12:51

Det ligger i følgende afsnit i årsrapporten:

Personaleomkostninger er faldet med 1,8 mio. kr. til 66,9 mio.kr. i 2023. Faldet er mindre en forventet efter nedrykningen, da det har vist sig vanskeligere at nedbringe personaleudgifterne som følge af længerevarende spillerkontrakter. Resultatet er påvirket med ca. 9 mio. kr. til løn og ned-og afskrivninger på spillerrettigheder vedrørende spillere som ikke indgår eller forventes at indgå i 1. holds truppen fremover. Som følge af den utilfredsstillende udvikling i omkostningerne inklusive personaleomkostninger, fortsætter ledelsen de igangsatte spareplaner, der vil have positiv effekt fra starten af 2024.

Så kort sagt, det var været svært at komme af med folk der var på dyre kontakter. Og der blevet brugt 9 millioner på at nedskrive værdien eller engangsbetale spillere som vi har ophævet med eller som ikke længere forventes at have værdi for virksomheden.

Tror man kan forvente et stort fald heri i 24 regnskabet.

Det helt store problem for AaB som virksomhed er at de er helt elendige til at skabe indtægter ud over dem som er givet på forhånd(tv).

Besvar