Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomitråden

Indlæg af KJ » 25. aug 2017, 09:12

De sidste tre år viser, at AaB godt kan tjene penge på alene at drive en fodboldklub. Tre år med overskud, og næste årsrapport vil også vise overskud, med mindre der sker noget drastisk. Vi kan så blive pressede de næste par år pga. dette vindues investeringer i truppen, men lad os nu se.

Vi har - 7-9-13 - fundet en model, der får økonomien til at hænge nogenlunde sammen, så hvorfor i alverden sætte det på spil?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 25. aug 2017, 09:14

Yankee skrev:
AK48hamas skrev:Jeg er af den overbevisning at vi skal investere i andre projekter end fodbolden for at loefte vores samlede butik. Paa nuvaerende tidspunkt har vi kun vores fodbold forretning hvilket goer at der er ingen udover AaB fans som vil investere i vores selskab. Der er faktisk kun FCK og til dels Silkeborg som er attraktive for investorer da de ikke kun er fuldblods fodbold selskaber.
Kan sagtens følge din argumentation, men jeg er helt uenig. Der bør altid være to kriterier for investeringer:

1) Har vi evner og know-how inden for området?
2) Foreligger der en realistisk business case?

Når det tidligere er gået galt for AaB er det fordi man kun har opfyldt én af disse to cases. Hvad angår håndbold, ishockey og basket havde man (delvist) styr på 1), men ikke 2). Når man investerede i butikker, bygninger, reklamebureauer og alt muligt andet havde man måske styr på 2), men helt sikkert ikke 1).
Man skal i hvert fald - som et absolut minimum - have overvejet om man har den energi i overskud det kræver at sætte sig grundigt ind i andre områder. Der findes to måder man kan tjene penge på, hvis man har et solidt kapitalgrundlag. Man kan satse butikken, eller man kan have et indgående kendskab til et område.

Den første model har vi fravalgt (heldigvis), og den anden model ville kræve at vi allerede har den indgående viden om potentielle vækstområder i organisationen - og det har jeg ikke kendskab til vi har, men selvfølgelig sidder der nok nogle folk i bestyrelsen som er gode til andet end fodbold. Det ser dog heller ikke ud til at den vej er en man vil følge.

I det store hele er det svært at være ret utryg ved den måde AaB bliver drevet på, udover man altid vil sidde med hjertet i livet omkring det sportslige. På alle andre områder ser det solidt, sikkert og kompetent ud. Forhåbentlig tikker der også snart nogle sejre ind på kontoen - og den første i en stime må gerne blive på lørdag.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Kristian60
1. div
1. div
Indlæg: 307
Tilmeldt: 5. okt 2009, 05:10

Re: Økonomitråden

Indlæg af Kristian60 » 25. aug 2017, 09:32

Jakobsen skrev:Aktier synes jeg også vi skal holde os fra da man vil afgive kontrol over formuen til nogen der ikke nødvendigvis har AaBs bedste som deres primære interesse.
Hvad taler du om?

seamann

Re: Økonomitråden

Indlæg af seamann » 25. aug 2017, 09:56

Kristian60 skrev:
Jakobsen skrev:Aktier synes jeg også vi skal holde os fra da man vil afgive kontrol over formuen til nogen der ikke nødvendigvis har AaBs bedste som deres primære interesse.
Hvad taler du om?
Mon ikke han taler om det samme som i dette citat fra samme indlæg:
Jakobsen skrev: Alle de penge vi ikke investerer udenfor vores kerneforretning skal være så low risk som muligt med sikker gevinst.
Altså fuldstændig sort.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Økonomitråden

Indlæg af BoT » 25. aug 2017, 09:58

KJ skrev:De sidste tre år viser, at AaB godt kan tjene penge på alene at drive en fodboldklub. Tre år med overskud, og næste årsrapport vil også vise overskud, med mindre der sker noget drastisk. Vi kan så blive pressede de næste par år pga. dette vindues investeringer i truppen, men lad os nu se.

Vi har - 7-9-13 - fundet en model, der får økonomien til at hænge nogenlunde sammen, så hvorfor i alverden sætte det på spil?
Men bliver vi ikke udelukkende reddet i år pga. ekstraordinære spillersalg? Vi mistede altså store indtjeningsbeløb i foråret pga. det missede slutspil, og pt. er der ikke meget, der tyder på, at vi står først for at få en top-6 placering i 2018 heller.

Ergo er det vel en stramning at konkludere, at vi har fundet en måde at tjene penge på fodbolden på - vi har vel pt. ikke en eneste spiller i truppen, som vi kan forvente at sælge for + 10 mio kr.

Jeg gætter på, at vi kommer til at gå kraftigt i minus i regnskabsåret 2018.

Gamen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamen » 25. aug 2017, 10:18

BoT skrev:
Jeg gætter på, at vi kommer til at gå kraftigt i minus i regnskabsåret 2018.
Formentlig en smule i hvert fald - men klubben har jo også sagt åbent, at de har råd til et par år med minus, hvis det betyder at de kan indfri målsætningen. Det har Schors gentaget flere gange.
Og ja, pt. lider vi selvfølgelig under en eklatant mangel på salgsobjekter. Modsat f.eks. FCN, der vel (på trods af 3 spillersalg) sagtens ville kunne sælge spillere for 50-60 mio. kr. nu og her hvis de ville. Det kan vi ikke ligefrem.

Freddie
Allstar
Allstar
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 15. jun 2007, 08:18

Re: Økonomitråden

Indlæg af Freddie » 25. aug 2017, 10:42

Gamen skrev: Formentlig en smule i hvert fald - men klubben har jo også sagt åbent, at de har råd til et par år med minus, hvis det betyder at de kan indfri målsætningen. Det har Schors gentaget flere gange.
Og ja, pt. lider vi selvfølgelig under en eklatant mangel på salgsobjekter. Modsat f.eks. FCN, der vel (på trods af 3 spillersalg) sagtens ville kunne sælge spillere for 50-60 mio. kr. nu og her hvis de ville. Det kan vi ikke ligefrem.
Du mener akkurat som sidste år, og så har AaB alligevel solgt Mæhle og Bassogog i foråret. Tingene ændrer sig hurtigt i fodbold.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Økonomitråden

Indlæg af BoT » 25. aug 2017, 10:46

Gamen skrev:
BoT skrev:
Jeg gætter på, at vi kommer til at gå kraftigt i minus i regnskabsåret 2018.
Formentlig en smule i hvert fald - men klubben har jo også sagt åbent, at de har råd til et par år med minus, hvis det betyder at de kan indfri målsætningen. Det har Schors gentaget flere gange.
Og ja, pt. lider vi selvfølgelig under en eklatant mangel på salgsobjekter. Modsat f.eks. FCN, der vel (på trods af 3 spillersalg) sagtens ville kunne sælge spillere for 50-60 mio. kr. nu og her hvis de ville. Det kan vi ikke ligefrem.
Hvilket er helt fair. Men at sige, at vi nu har fundet en model, hvor vi kontinuerligt direkte kan tjene penge på fodboldforretningen, er en stramning. Jeg er dog overordnet set meget rolig i forhold til ledelsens økonomistyring - og overbevist om, at vi på sigt har rigtig gode forudsætninger for at f sportslig succes.

Gamen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamen » 25. aug 2017, 10:50

Freddie skrev: Du mener akkurat som sidste år, og så har AaB alligevel solgt Mæhle og Bassogog i foråret. Tingene ændrer sig hurtigt i fodbold.
Jeg tror de fleste herinde var enige om at de to var salgsobjekter - Bassogog pga. hans åbenlyse X faktor, og Mæhle fordi det er relativt sjældent med dygtige, offensive backs i dansk fodbold.
Jeg vil også tro, at de fleste af dem som kritiserede Mæhle for hans defensive evner, og omvendt roste Pallesen for at være en solid back nok har indset at sandheden ligger et sted midt imellem. Mæhle var langt fra så ringe defensivt som man gjorde ham til, og han spiller så også fast på et langt bedre fodboldhold end vores.

Jeg ser slet ikke de samme typer i vores nuværende trup. Løfter Okore sig til sit gamle niveau KAN han blive et muligt transferobjekt. Edison Flores burde vi til enhver tid kunne få pengene ind for igen. Ellers har jeg godt nok svært ved at se at man burde have dollartegn i øjnene, ved at lade blikket glide ned over vores trup på nuværende tidspunkt.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5106
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jakobsen » 25. aug 2017, 10:59

seamann skrev:
Kristian60 skrev:
Jakobsen skrev:Aktier synes jeg også vi skal holde os fra da man vil afgive kontrol over formuen til nogen der ikke nødvendigvis har AaBs bedste som deres primære interesse.
Hvad taler du om?
Mon ikke han taler om det samme som i dette citat fra samme indlæg:
Jakobsen skrev: Alle de penge vi ikke investerer udenfor vores kerneforretning skal være så low risk som muligt med sikker gevinst.
Altså fuldstændig sort.
Hvordan er det sort?
Det jeg mener er egentlig bare, at den nuværende kurs hvor man investerer i obligationer er fornuftig fordi man har et ret sikkert afkast og risikoen er lav. Jeg ser ingen grund til at begynde at spekulere i ejendomme, aktier eller andet hvor der måske er chance for en højere gevinst, men man omvendt ogås løber en større risiko. Klubben har næppe kompetencer og ressourcer til at vedligeholde sådanne investeringer og derfor vil det kræve hjælp fra eksterne som ikke nødvendigvis tænker på AaBs bedste. En bank eller et investeringsselskab kan sagtens risikere at have deres egen agenda og derfor synes jeg ikke vi skal lade dem lege med AaBs formue.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomitråden

Indlæg af troelsh » 25. aug 2017, 11:06

Jeg kan godt forstå de fleste ikke ønsker vi skal ud i et nyt investeringsprojekt, vi har en økonomisk strategi der fungerer, og vores eksistens er ikke afhængig af nogen sugardaddy.

Minusset ved vores strategi, er muligheden for at sætte Spillerbudgettet og dermed ambitionsniveauet permanent op er meget begrænset, vi vil nok altid være en klub hvor top 6 er målet. Vores pengetank gør selvfølgelig vi kan justere på spillerbudgetet enkelte sæsoner hvor der er behov for det (som nu).

Jeg er lidt splittet, det ville være galimatias at sætte de ca. 83 millioner likvider vi har i en eller anden høj risiko investering, men at der ikke er nogen udsigt til at kunne sætte ambitionsniveauet op er heller ikke spændende, og hvad så hvis der står 200 millioner på kontoen om fem år, skal de så også bare stå i statsobligationer og andet med lav risiko?

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Buzz Killington » 25. aug 2017, 11:07

Jakobsen skrev:
seamann skrev:
Kristian60 skrev:
Jakobsen skrev:Aktier synes jeg også vi skal holde os fra da man vil afgive kontrol over formuen til nogen der ikke nødvendigvis har AaBs bedste som deres primære interesse.
Hvad taler du om?
Mon ikke han taler om det samme som i dette citat fra samme indlæg:
Jakobsen skrev: Alle de penge vi ikke investerer udenfor vores kerneforretning skal være så low risk som muligt med sikker gevinst.
Altså fuldstændig sort.
Hvordan er det sort?
Det jeg mener er egentlig bare, at den nuværende kurs hvor man investerer i obligationer er fornuftig fordi man har et ret sikkert afkast og risikoen er lav. Jeg ser ingen grund til at begynde at spekulere i ejendomme, aktier eller andet hvor der måske er chance for en højere gevinst, men man omvendt ogås løber en større risiko. Klubben har næppe kompetencer og ressourcer til at v
edligeholde sådanne investeringer og derfor vil det kræve hjælp fra eksterne som ikke nødvendigvis tænker på AaBs bedste. En bank eller et investeringsselskab kan sagtens risikere at have deres egen agenda og derfor synes jeg ikke vi skal lade dem lege med AaBs formue.
Jeg tror det er det markerede der er årsag til forvirringen. Forresten, hvad mener du egentlig med din signatur? Min opfattelse af Gaarde er at han er meget reel, og jordnær. Desuden forsøger han da netop at følge den tråd han udstikker, bl.a. set i dette transfervindue. Hvad får dig til at mener det modsatte?
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Martino » 25. aug 2017, 11:23

Gamen skrev:
Freddie skrev: Du mener akkurat som sidste år, og så har AaB alligevel solgt Mæhle og Bassogog i foråret. Tingene ændrer sig hurtigt i fodbold.
Jeg tror de fleste herinde var enige om at de to var salgsobjekter - Bassogog pga. hans åbenlyse X faktor, og Mæhle fordi det er relativt sjældent med dygtige, offensive backs i dansk fodbold.
Jeg vil også tro, at de fleste af dem som kritiserede Mæhle for hans defensive evner, og omvendt roste Pallesen for at være en solid back nok har indset at sandheden ligger et sted midt imellem. Mæhle var langt fra så ringe defensivt som man gjorde ham til, og han spiller så også fast på et langt bedre fodboldhold end vores.

Jeg ser slet ikke de samme typer i vores nuværende trup. Løfter Okore sig til sit gamle niveau KAN han blive et muligt transferobjekt. Edison Flores burde vi til enhver tid kunne få pengene ind for igen. Ellers har jeg godt nok svært ved at se at man burde have dollartegn i øjnene, ved at lade blikket glide ned over vores trup på nuværende tidspunkt.
Nej, men vi ved også hvor hurtigt det kan ændre sig. Der er spillere på både U17 og U19 som har talentet til at komme videre fra AaB. I den nuværende trup er det noget sværere at vurdere, men en god sæson kan hurtigt sende typer som lesniak, Flores, MC(som jeg god ved du ikke er fan af) videre. Ramkilde og Lyngø er stadig ubekendte, men har også potentiale til pludselig at brænde igennem.
Jeg savner Winsnes

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hovedet » 25. aug 2017, 12:42

Jakobsen skrev:
seamann skrev:
Kristian60 skrev:
Jakobsen skrev:Aktier synes jeg også vi skal holde os fra da man vil afgive kontrol over formuen til nogen der ikke nødvendigvis har AaBs bedste som deres primære interesse.
Hvad taler du om?
Mon ikke han taler om det samme som i dette citat fra samme indlæg:
Jakobsen skrev: Alle de penge vi ikke investerer udenfor vores kerneforretning skal være så low risk som muligt med sikker gevinst.
Altså fuldstændig sort.
Hvordan er det sort?
Det jeg mener er egentlig bare, at den nuværende kurs hvor man investerer i obligationer er fornuftig fordi man har et ret sikkert afkast og risikoen er lav. Jeg ser ingen grund til at begynde at spekulere i ejendomme, aktier eller andet hvor der måske er chance for en højere gevinst, men man omvendt ogås løber en større risiko. Klubben har næppe kompetencer og ressourcer til at vedligeholde sådanne investeringer og derfor vil det kræve hjælp fra eksterne som ikke nødvendigvis tænker på AaBs bedste. En bank eller et investeringsselskab kan sagtens risikere at have deres egen agenda og derfor synes jeg ikke vi skal lade dem lege med AaBs formue.
Obligationer er ikke så sikre, som mange tror pga. det meget lave renteniveau. Hvis renterne stiger kraftigt, vil kurserne falde tilsvarende kraftigt. Derfor ville det bestemt ikke være en god idé alene at have pengene investeret i stats- og realkreditobligationer. En stensikker investering er at betale rentebærende gæld ud, og det har AaB mig bekendt også gjort. Desuden kan man heller ikke bare have 84 millioner kr. stående i banken; dels ville man skulle betale minusrente for at have så mange penge stående, dels er der risikoen ved indskydergaranti. Derfor er klubben simpelthen nødt til at have penge i værdipapirer, og den nuværende portefølje synes jeg egentlig ser meget fornuftig ud.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hovedet » 25. aug 2017, 12:44

KJ skrev:De sidste tre år viser, at AaB godt kan tjene penge på alene at drive en fodboldklub. Tre år med overskud, og næste årsrapport vil også vise overskud, med mindre der sker noget drastisk. Vi kan så blive pressede de næste par år pga. dette vindues investeringer i truppen, men lad os nu se.

Vi har - 7-9-13 - fundet en model, der får økonomien til at hænge nogenlunde sammen, så hvorfor i alverden sætte det på spil?
Kunsten er sådan set heller ikke at få en forretning til at køre rundt. Kunsten er at forøge indtægtsgrundlaget for at kunne ekspandere sportsligt. Og det er langt sværere kunst.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5106
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jakobsen » 25. aug 2017, 12:55

Buzz Killington skrev:
Jakobsen skrev:
seamann skrev:
Kristian60 skrev:
Jakobsen skrev:Aktier synes jeg også vi skal holde os fra da man vil afgive kontrol over formuen til nogen der ikke nødvendigvis har AaBs bedste som deres primære interesse.
Hvad taler du om?
Mon ikke han taler om det samme som i dette citat fra samme indlæg:
Jakobsen skrev: Alle de penge vi ikke investerer udenfor vores kerneforretning skal være så low risk som muligt med sikker gevinst.
Altså fuldstændig sort.
Hvordan er det sort?
Det jeg mener er egentlig bare, at den nuværende kurs hvor man investerer i obligationer er fornuftig fordi man har et ret sikkert afkast og risikoen er lav. Jeg ser ingen grund til at begynde at spekulere i ejendomme, aktier eller andet hvor der måske er chance for en højere gevinst, men man omvendt ogås løber en større risiko. Klubben har næppe kompetencer og ressourcer til at v
edligeholde sådanne investeringer og derfor vil det kræve hjælp fra eksterne som ikke nødvendigvis tænker på AaBs bedste. En bank eller et investeringsselskab kan sagtens risikere at have deres egen agenda og derfor synes jeg ikke vi skal lade dem lege med AaBs formue.
Jeg tror det er det markerede der er årsag til forvirringen. Forresten, hvad mener du egentlig med din signatur? Min opfattelse af Gaarde er at han er meget reel, og jordnær. Desuden forsøger han da netop at følge den tråd han udstikker, bl.a. set i dette transfervindue. Hvad får dig til at mener det modsatte?
Ja det giver mening - det ikke havde jeg læst totalt henover. Det jeg mener med min signatur er, at jeg synes Gaarde siger mange af de rigtige ting, men at han er dårlig til implementeringen af dem. Her tænker jeg f.eks. på trupsammensætningen, vurderingen af hvornår de unge er klar og hvornår der skal købes (med på han lytter til andre her) og alle de mystiske spillerindkøb af eksotiske spillere jeg ikke rigtig synes har passet med strategien eller det fodbold man siger man gerne vil spille. Jeg er ikke tvivl om, at Gaarde qua. hans CBS uddannelse ved en del om strategi, økonomi osv. og jeg tror faktisk
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Økonomitråden

Indlæg af Patmand » 25. aug 2017, 13:36

AK48hamas skrev:Jeg er af den overbevisning at vi skal investere i andre projekter end fodbolden for at loefte vores samlede butik. Paa nuvaerende tidspunkt har vi kun vores fodbold forretning hvilket goer at der er ingen udover AaB fans som vil investere i vores selskab. Der er faktisk kun FCK og til dels Silkeborg som er attraktive for investorer da de ikke kun er fuldblods fodbold selskaber.

Ja der bliver stadig grint af AaB i erhvervslivet for misbruge 150millioner kr, men det var daeleme ogsaa daarlig timing at lave de investeringer lige foer finanskrisen. Jeg forstaar dog helt klart hvorfor vores bestyrelse dengang valgte at bruge pengene uden for den sportslige sektor (undtagen AaB Haandbold - gud forbyde det).
Men hvad er det for områder du ser AaB investere i?

Sport? Jeg var den der tordnede mest mod "investeringerne" i håndbold, ishockey, basket. Alene det lille basket projekt kostede AaB 5+ millioner.
Som dengang er min anke at der overhovedet ikke er økonomisk potentiale i andre sportsgrene.

Hvis det så skal være investeringer udenfor sportens verden kan man retteligt spørge; findes de kompetencer i AaB til at drive anden virksomhed? Og de økonomiske muskler?
Vi har i forvejen en dimettend i direktionen og så Stephan Schors.

Jeg kan ikke se det for mig. Men så igen jeg har også hele vejen stærkt kritiseret de alternative investeringer der fandt sted i årene med Søndergaard ved roret.

FCK er en helt anden størrelse på alle leder og kanter.
Deres økonomiske optur bestod jo i at de købte Parken for en slik og sidenhen kom ind i nogle fornuftige investeringer.

AK48hamas
1. div
1. div
Indlæg: 489
Tilmeldt: 30. okt 2012, 12:13

Re: Økonomitråden

Indlæg af AK48hamas » 25. aug 2017, 13:38

Yankee skrev:
AK48hamas skrev:Jeg er af den overbevisning at vi skal investere i andre projekter end fodbolden for at loefte vores samlede butik. Paa nuvaerende tidspunkt har vi kun vores fodbold forretning hvilket goer at der er ingen udover AaB fans som vil investere i vores selskab. Der er faktisk kun FCK og til dels Silkeborg som er attraktive for investorer da de ikke kun er fuldblods fodbold selskaber.
Kan sagtens følge din argumentation, men jeg er helt uenig. Der bør altid være to kriterier for investeringer:

1) Har vi evner og know-how inden for området?
2) Foreligger der en realistisk business case?

Når det tidligere er gået galt for AaB er det fordi man kun har opfyldt én af disse to cases. Hvad angår håndbold, ishockey og basket havde man (delvist) styr på 1), men ikke 2). Når man investerede i butikker, bygninger, reklamebureauer og alt muligt andet havde man måske styr på 2), men helt sikkert ikke 1).
Jeg giver dig ret i at begge kriterier skal være opfyldt men set i bagklogskabens lys så var det jo en af de mest uduelige bestyrelser længe. Vi har vel alle hørt historier om hvordan medlemmer af den daværende bestyrelse har høstet frugter til sig selv på bekostning af klubkassen.

Det er ikke fordi jeg ville have AaB til at opkøbe Aalborg Portland men overvej hvis AaB havde involveret sig Gomspace, lokal børsnoteret nanoteknologi virksomhed der stormer frem.

Generelt er jeg egentlig af den overbevisning at vi ramler ind i en ny global økonomisk krise meget snart så måske fint at vi holder pengene for os selv lidt endnu.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Buzz Killington » 25. aug 2017, 13:54

Jakobsen skrev:
Buzz Killington skrev:
Jakobsen skrev:
seamann skrev:
Kristian60 skrev:
Jakobsen skrev:Aktier synes jeg også vi skal holde os fra da man vil afgive kontrol over formuen til nogen der ikke nødvendigvis har AaBs bedste som deres primære interesse.
Hvad taler du om?
Mon ikke han taler om det samme som i dette citat fra samme indlæg:
Jakobsen skrev: Alle de penge vi ikke investerer udenfor vores kerneforretning skal være så low risk som muligt med sikker gevinst.
Altså fuldstændig sort.
Hvordan er det sort?
Det jeg mener er egentlig bare, at den nuværende kurs hvor man investerer i obligationer er fornuftig fordi man har et ret sikkert afkast og risikoen er lav. Jeg ser ingen grund til at begynde at spekulere i ejendomme, aktier eller andet hvor der måske er chance for en højere gevinst, men man omvendt ogås løber en større risiko. Klubben har næppe kompetencer og ressourcer til at v
edligeholde sådanne investeringer og derfor vil det kræve hjælp fra eksterne som ikke nødvendigvis tænker på AaBs bedste. En bank eller et investeringsselskab kan sagtens risikere at have deres egen agenda og derfor synes jeg ikke vi skal lade dem lege med AaBs formue.
Jeg tror det er det markerede der er årsag til forvirringen. Forresten, hvad mener du egentlig med din signatur? Min opfattelse af Gaarde er at han er meget reel, og jordnær. Desuden forsøger han da netop at følge den tråd han udstikker, bl.a. set i dette transfervindue. Hvad får dig til at mener det modsatte?
Ja det giver mening - det ikke havde jeg læst totalt henover. Det jeg mener med min signatur er, at jeg synes Gaarde siger mange af de rigtige ting, men at han er dårlig til implementeringen af dem. Her tænker jeg f.eks. på trupsammensætningen, vurderingen af hvornår de unge er klar og hvornår der skal købes (med på han lytter til andre her) og alle de mystiske spillerindkøb af eksotiske spillere jeg ikke rigtig synes har passet med strategien eller det fodbold man siger man gerne vil spille. Jeg er ikke tvivl om, at Gaarde qua. hans CBS uddannelse ved en del om strategi, økonomi osv. og jeg tror faktisk

O.k. jeg kan nu ikke se hvorfor det fortjener prædikatet "varm luft". Det er nærmere en anklage om inkompetence, som man så kan være enig eller uenig i (jeg hælder til det sidste). Anyway, tak for svar.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Økonomitråden

Indlæg af De Fem » 7. nov 2017, 17:34

Der forventes et overskud på 15-20 mio i år, men underskud de næste tre år, hvor det skal fyres af.

Live fra bestyrelsesmødet:
Billede

Besvar