Mexicansk samarbejde

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Pastorius » 17. aug 2012, 14:41

Yankee skrev: Så er det jo bare ærgerligt vi ikke har råd til at skrive nye kontrakter...
Det er jo forhåbentlig ikke en permanent tilstand. Hvis vi skal klare os med bedre resultater end konkurrenterne for færre midler, så er vi nødt til at prøve på at gå nogle andre veje end de andre, og håbe på det er genveje fremfor omveje.

Det er selvfølgelig en afvejning af om den smule energi og ressourcer der skal kastes efter det er besværet værd. Jeg er helt enig i at sandsynligheden for at vi vinder i lotteriet ikke er så stor, men jeg kan ikke gennemskue om vi nu også bruger så meget energi på det, at det overhovedet har nogen betydning.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Fabbe » 17. aug 2012, 20:44

Yankee skrev:
Fabbe skrev:
Jeg ser ikke mere end en uforpligtende kontakt i det. Jeg tror, det er som med alt anden netværksdyrkelse: Et stort og finmasket netværk er godt at have, for man kan aldrig vide, hvem der pludselig slår til i rette tid og på rette sted.
Så er det jo bare ærgerligt vi ikke har råd til at skrive nye kontrakter...

Jeg så hellere et mindre "net", der kun omfattede lande, hvor vi kunne dække hele markedet og udføre grundig scouting før vi brugte vores sparsomme midler på en given spiller. Hvis vi har brug for at hente en spiller til prøvetræning og hente ham med henblik på en længere tilpasningsperiode synes jeg vitterligt ikke det er besværet værd i forhold til vores glimrende nordjyske drenge.
Det er kun mit gæt om, hvad der er AaBs rationale bag. Og ikke fordi, jeg tager stilling til, om det rent faktisk er hensigtsmæssigt eller ej. Jeg er nok til tilbøjelig til at give dig ret.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

okay
Landshold
Landshold
Indlæg: 985
Tilmeldt: 11. nov 2005, 23:59

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af okay » 19. aug 2012, 13:04

Yankee skrev:
okay skrev: "Flere skader pga. klima" er det noget der kan dokumenteres ?
Nej, jeg er ikke fysioterapeut, så det er udelukkende baseret på induktiv logik, så at sige.

Jeg konstaterer blot at Chris Rolfe, Marcus Tracy, Dennis Marshall, Michael Beauchamp Milan Timko, Evrard Blé, Siyabonga Nomvethe, Benedict Vilakazi, Artim Sakiri, Cacá, Chris Kiwomya, Marco Reda m.fl. alle har fået store dele af deres ophold i AaB ødelagt af skader. Omvendt kan jeg kun komme på Danny Califf, der var skadesfri og samtidig stamspiller på vores hold. Om dette skyldes klima, den danske spillestil eller at vi i AaB bare ikke er særlig gode til at undgå skader til udlændinge skal jeg ikke kunne sige. Tendensen er dog tydelig og noget man bør have med i overvejelserne når man overvejer en latinamerikansk ungdomsspiller vs. en dansk.

Endvidere synes jeg for mange af disse spillere har manglet kampiver, dedikation eller evner i modgang i deres tid i AaB. En oplagt undtagelse er dog Cacá, der var en blændende modgangsspiller og en stor spiller i klubbens bedste periode.
Jeg er Fysioterapeutstuderende, og blev nysgerrig efter din udmelding. Altid godt at adskille reelle facts fra induktiv logik - der kan være stor forskel ;)

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4241
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Klaus » 19. aug 2012, 19:58

Yankee skrev: Ingen ikke-skandinaviske spillere har slået 100% til i AaB.
HHhhmmmmm og her gik jeg og syntes at Nomwethe er en af de bedste spillere vi har haft i AaB. Ja, jeg kunne endda fristes til at gå så langt og påstå, at vi ikke havde vundet mesterskat i 2008 uden hans dynamik. Det er da rigtigt, at han blev skadet... Men jeg vil nu alligevel mene, at han slog mere end 100% til i AaB.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Yankee » 19. aug 2012, 20:31

Klaus skrev: HHhhmmmmm og her gik jeg og syntes at Nomwethe er en af de bedste spillere vi har haft i AaB. Ja, jeg kunne endda fristes til at gå så langt og påstå, at vi ikke havde vundet mesterskat i 2008 uden hans dynamik. Det er da rigtigt, at han blev skadet... Men jeg vil nu alligevel mene, at han slog mere end 100% til i AaB.
I mine indlæg står der meget tydeligt hvilke undtagelser og præmisser der tages. Nomvethe blev hentet som etableret landsholdsprofil og var en velkendt spiller med fem års erfaring fra italiensk og svensk topfodbold, og en af truppens bedst betalte. Derfor er præmissen en helt anden end diverse mexicanske lykkeriddere, selvom du har ret i at Bhele var en helt unik spiller, som jeg personligt savner enormt meget.

Dog mener jeg heller ikke Nomvethe slog 100% til i AaB. Han var ofte småskadet, spillede kun 14 hele kampe og blev aldrig solgt videre med gevinst. I guld-foråret '08 var han jo netop indskiftningsspiller pga. hans småskader, ustabilitet og manglende topform. På den måde lever han op til mine ankepunkter mod ikke-skandinaviske spillere i AaB uagtet at Nomvethe måske er den allerbedste spiller, vi nogensinde har haft i AaB. Påstanden er at en vilkårlig dansk spiller med 90% af Nomvethes færdigheder havde været en større gevinst fordi han havde haft lettere ved klimaet, spillestilen og ikke havde været på forskerordning.

jydenfranord
Allstar
Allstar
Indlæg: 3393
Tilmeldt: 11. feb 2007, 09:53
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af jydenfranord » 20. aug 2012, 07:27

Yankee skrev:
Klaus skrev: HHhhmmmmm og her gik jeg og syntes at Nomwethe er en af de bedste spillere vi har haft i AaB. Ja, jeg kunne endda fristes til at gå så langt og påstå, at vi ikke havde vundet mesterskat i 2008 uden hans dynamik. Det er da rigtigt, at han blev skadet... Men jeg vil nu alligevel mene, at han slog mere end 100% til i AaB.
I mine indlæg står der meget tydeligt hvilke undtagelser og præmisser der tages. Nomvethe blev hentet som etableret landsholdsprofil og var en velkendt spiller med fem års erfaring fra italiensk og svensk topfodbold, og en af truppens bedst betalte. Derfor er præmissen en helt anden end diverse mexicanske lykkeriddere, selvom du har ret i at Bhele var en helt unik spiller, som jeg personligt savner enormt meget.

Dog mener jeg heller ikke Nomvethe slog 100% til i AaB. Han var ofte småskadet, spillede kun 14 hele kampe og blev aldrig solgt videre med gevinst. I guld-foråret '08 var han jo netop indskiftningsspiller pga. hans småskader, ustabilitet og manglende topform. På den måde lever han op til mine ankepunkter mod ikke-skandinaviske spillere i AaB uagtet at Nomvethe måske er den allerbedste spiller, vi nogensinde har haft i AaB. Påstanden er at en vilkårlig dansk spiller med 90% af Nomvethes færdigheder havde været en større gevinst fordi han havde haft lettere ved klimaet, spillestilen og ikke havde været på forskerordning.
Hvornår slår en spiller så til? skal han spille 30 kampe fuld tid på en sæson, være en af de bærende kræfter i samtlige kampe, være den der går forrest og viser vejen for de øvrige spillere?

Jeg forstår ganske simplet ikke din måde at sætte tingene op på, du kan naturligvis fremhæve, at jeg heller ikke behøver det. Men en del af det er ganske simpelt sort snak for mig. At en spiller ikke bliver solgt videre med gevinst, det betyder han ikke er slået til????? Det vil jo jo så sige at den eneste spiller der de sidste mange år er slået igennem i AaB er Prica? Augo og Würtz er vel kun slået nogenlunde igennem, de blev da solgt, men ikke for de store beløb.

Hvad med at se på hvad den enkelte spiller har opnået og betydet for de resultater AaB har opnået?

Udfra de ting du lister op så burde Clemens Zwijnenberg, jo være blevet en stor succes, han kendte om nogen klimaet, spillestilen osv. Men han slog ikke igennem selv om han var fra Holland. Hvad med Daniel Fredheim Holm, det var det samme med ham, men konstant skadet. Hvad med Dan Sahlin?

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Buzz Killington » 20. aug 2012, 08:39

Yankee skrev:
okay skrev: "Flere skader pga. klima" er det noget der kan dokumenteres ?
Nej, jeg er ikke fysioterapeut, så det er udelukkende baseret på induktiv logik, så at sige.

Jeg konstaterer blot at Chris Rolfe, Marcus Tracy, Dennis Marshall, Michael Beauchamp Milan Timko, Evrard Blé, Siyabonga Nomvethe, Benedict Vilakazi, Artim Sakiri, Cacá, Chris Kiwomya, Marco Reda m.fl. alle har fået store dele af deres ophold i AaB ødelagt af skader. Omvendt kan jeg kun komme på Danny Califf, der var skadesfri og samtidig stamspiller på vores hold. Om dette skyldes klima, den danske spillestil eller at vi i AaB bare ikke er særlig gode til at undgå skader til udlændinge skal jeg ikke kunne sige. Tendensen er dog tydelig og noget man bør have med i overvejelserne når man overvejer en latinamerikansk ungdomsspiller vs. en dansk.

Endvidere synes jeg for mange af disse spillere har manglet kampiver, dedikation eller evner i modgang i deres tid i AaB. En oplagt undtagelse er dog Cacá, der var en blændende modgangsspiller og en stor spiller i klubbens bedste periode.
Jeg skal ikke udelukke du har en pointe mht. skader og (lad os kalde dem) meget eksotiske spillere. Hvorvidt det så er varmen, kosten eller noget helt tredje der er forklaringen skal jeg ikke lige kunne hitte ud af. Men Hvis vi tager Timko, Sakiri, Rolfe, Kiwomya, så kom de alle fra klimaforhold der minder om de danske. Og hvis vi dertil medregner, at vi har haft store problemer med udvalgte nordiske spillere, der havde samme problemer, så tvivler jeg på at klima i de fleste spilleres tilfælde, kan være årsagen til skader.

Hvis vi tager verdenseliten, ser jeg ej heller noget tydeligt mønster der viser at eksotiske spillere skulle være mere skadesplaget end indfødte.

En nærmere forklaring er nok, at i mange tilfælde, ville vi slet ikke kunne have fået fingrene i visse spillere, hvis de havde haft en ren skadesattest. Ofte har vi jo hentet spillere, der af forskellige grunde ikke har slået til i deres klubber. En af disse grunde kan jo være at de har været ramt af skader (bl.a. Nonvethe i Udinese). I andre tilfælde har vi hentet spillere, fra et niveau under den danske liga, hvor den øgede træningsmængde evt. kan resultere i skader.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Yankee » 20. aug 2012, 08:47

Med al respekt så argumenterer du som en folkeskoleelev. Jeg har netop sagt at jeg ikke finder de skandinaviske markeder særligt interessante - og har bestemt ikke sagt at skandinaviske spillere partout vil være en succes. Tværtimod, faktisk.

Vi kan godt blive ved med at remse eksempler op for det ene eller det andet. Vi kan også forholde os til virkeligheden og trådens emne. Min holdning er, at AaB på ingen måde står sig ved fortsat at engagere massevis af uprøvede spillere fra hele verden. Uanset hvor billige de er, vil vi få langt mere valuta for pengene ved at hente yngre danske spillere. Det er simpelthen meget enklere og meget mere sikre investeringer end at hente en masse unge mexicanere ind.

Hvis vi endelig skal ud over landets grænser, så foreslår jeg at man vælger et land med stor talentmasse, tilpasselig kultur, relativt billige transferomkostninger og ikke midnst et overskueligt marked, som AaB med grundig scouting kan komme til at dække 100%. Vi skal vide hvad vi gør og kende de spillere, vi bruger penge på. Et marked som det mexicanske kommer vi aldrig til at kende bare halvdelen af og så er det utroligt svært at vurdere den enkelte spiller og hvorvidt vi kunne få mere ud af et samarbejde med naboklubben. Et godt eksempel er FCKs scouting i Tjekkiet og Costa Rica, der er relativt små lande, men hvor FCK så også for meget små penge fik gode spillere som Oviedo, Pospech, Gamboa og kontakt til udlandsbaserede Sionko og Bolaños. Samtidig har disse landsmænd hjulpet hinanden i København, og man har generelt fået virkelig meget ud af billigere spillere fra ret fjerne kulturer.

Det er ikke nok at sige "hvorfor ikke?". AaB har yderst begrænsede ressourcer og bør altid spørge sig selv "hvorfor?". Og efter min bedste vurdering er sådan et mexicansk eventyr - uanset hvor omkostningslet det måtte være - hverken gennemtænkt eller gennemarbejdet. Det bør altså ikke være nok, at en agent eller en træner virkelig roser en given spiller. Vi skal efter min mening gøre et MEGET bedre scoutingarbejde hvis vi skal hente udenlandske spillere.

Edit: En helt anden pointe er jo, at vi først må hente mexicanske spillere til Aalborg når de er fyldt 18. På den måde afskærer vi os fra at hente de allerstørste talenter, der i den alder enten er taget til Sydamerika eller spiller for en af de største mexicanske klubber, som vi næppe kan købe fra. På den måde risikerer vi hurtigt at ende i en situation som med Flamengo hvor vi får "tildelt" et par 3. holdsspillere, som vi alligevel ikke har råd til at købe fri.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Buzz Killington » 20. aug 2012, 09:31

Yankee skrev:Med al respekt så argumenterer du som en folkeskoleelev. Jeg har netop sagt at jeg ikke finder de skandinaviske markeder særligt interessante - og har bestemt ikke sagt at skandinaviske spillere partout vil være en succes. Tværtimod, faktisk.
Uden nogen form for respekt overhovedet, så var det en provokerende og unødvendig bemærkning at fyre af. Jeg forholder mig udelukkende til en snæver del af dit argument imod at hente eksotiske spillere hvor du skrev: "Tendensen er dog tydelig og noget man bør have med i overvejelserne når man overvejer en latinamerikansk ungdomsspiller vs. en dansk". Når du skriver, at man skal have det med i betragtningen når man scouter og køber, er det vel på sin plads påpege hvis man finder påstanden svag.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Yankee » 20. aug 2012, 09:34

MHJ skrev:
Yankee skrev:Med al respekt så argumenterer du som en folkeskoleelev. Jeg har netop sagt at jeg ikke finder de skandinaviske markeder særligt interessante - og har bestemt ikke sagt at skandinaviske spillere partout vil være en succes. Tværtimod, faktisk.
Uden nogen form for respekt overhovedet, så var det en provokerende og unødvendig bemærkning at fyre af. Jeg forholder mig udelukkende til en snæver del af dit argument imod at hente eksotiske spillere hvor du skrev: "Tendensen er dog tydelig og noget man bør have med i overvejelserne når man overvejer en latinamerikansk ungdomsspiller vs. en dansk". Når du skriver, at man skal have det med i betragtningen når man scouter og køber, er det vel på sin plads påpege hvis man finder påstanden svag.
Det var nu slet ikke tiltænkt dig, men "jydenfranord". Beklager at det ikke fremgik af mit indlæg.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Buzz Killington » 20. aug 2012, 09:34

Yankee skrev:
MHJ skrev:
Yankee skrev:Med al respekt så argumenterer du som en folkeskoleelev. Jeg har netop sagt at jeg ikke finder de skandinaviske markeder særligt interessante - og har bestemt ikke sagt at skandinaviske spillere partout vil være en succes. Tværtimod, faktisk.
Uden nogen form for respekt overhovedet, så var det en provokerende og unødvendig bemærkning at fyre af. Jeg forholder mig udelukkende til en snæver del af dit argument imod at hente eksotiske spillere hvor du skrev: "Tendensen er dog tydelig og noget man bør have med i overvejelserne når man overvejer en latinamerikansk ungdomsspiller vs. en dansk". Når du skriver, at man skal have det med i betragtningen når man scouter og køber, er det vel på sin plads påpege hvis man finder påstanden svag.
Det var nu slet ikke tiltænkt dig, men "jydenfranord". Beklager at det ikke fremgik af mit indlæg.
Av, jamen så undskylder jeg mange gange.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

jydenfranord
Allstar
Allstar
Indlæg: 3393
Tilmeldt: 11. feb 2007, 09:53
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af jydenfranord » 20. aug 2012, 14:47

Yankee skrev:Med al respekt så argumenterer du som en folkeskoleelev. Jeg har netop sagt at jeg ikke finder de skandinaviske markeder særligt interessante - og har bestemt ikke sagt at skandinaviske spillere partout vil være en succes. Tværtimod, faktisk.

Vi kan godt blive ved med at remse eksempler op for det ene eller det andet. Vi kan også forholde os til virkeligheden og trådens emne. Min holdning er, at AaB på ingen måde står sig ved fortsat at engagere massevis af uprøvede spillere fra hele verden. Uanset hvor billige de er, vil vi få langt mere valuta for pengene ved at hente yngre danske spillere. Det er simpelthen meget enklere og meget mere sikre investeringer end at hente en masse unge mexicanere ind.

Hvis vi endelig skal ud over landets grænser, så foreslår jeg at man vælger et land med stor talentmasse, tilpasselig kultur, relativt billige transferomkostninger og ikke midnst et overskueligt marked, som AaB med grundig scouting kan komme til at dække 100%. Vi skal vide hvad vi gør og kende de spillere, vi bruger penge på. Et marked som det mexicanske kommer vi aldrig til at kende bare halvdelen af og så er det utroligt svært at vurdere den enkelte spiller og hvorvidt vi kunne få mere ud af et samarbejde med naboklubben. Et godt eksempel er FCKs scouting i Tjekkiet og Costa Rica, der er relativt små lande, men hvor FCK så også for meget små penge fik gode spillere som Oviedo, Pospech, Gamboa og kontakt til udlandsbaserede Sionko og Bolaños. Samtidig har disse landsmænd hjulpet hinanden i København, og man har generelt fået virkelig meget ud af billigere spillere fra ret fjerne kulturer.

Det er ikke nok at sige "hvorfor ikke?". AaB har yderst begrænsede ressourcer og bør altid spørge sig selv "hvorfor?". Og efter min bedste vurdering er sådan et mexicansk eventyr - uanset hvor omkostningslet det måtte være - hverken gennemtænkt eller gennemarbejdet. Det bør altså ikke være nok, at en agent eller en træner virkelig roser en given spiller. Vi skal efter min mening gøre et MEGET bedre scoutingarbejde hvis vi skal hente udenlandske spillere.

Edit: En helt anden pointe er jo, at vi først må hente mexicanske spillere til Aalborg når de er fyldt 18. På den måde afskærer vi os fra at hente de allerstørste talenter, der i den alder enten er taget til Sydamerika eller spiller for en af de største mexicanske klubber, som vi næppe kan købe fra. På den måde risikerer vi hurtigt at ende i en situation som med Flamengo hvor vi får "tildelt" et par 3. holdsspillere, som vi alligevel ikke har råd til at købe fri.
Med al respekt, så er det jo tæt på tåbeligt det du skriver.
Du skriver at "eksotiske" spillere ikke er slået igennem i AaB, fordi de ikke kender spillestilen og klimaet. Jeg kommer så med en liste af spillere fra Europa, som har gennemgået et skadeshelvede i AaB, for som et modargument, men så argumentere jeg som en folkeskolelev? Hvilket niveau er du på når du skriver "Nej, jeg er ikke fysioterapeut, så det er udelukkende baseret på induktiv logik, så at sige." Er det fordi jeg ikke bruger nok fremmedord at vi er på folkeskole niveau?

Du mener man skal hente spillere fra f.eks. Costa Rica, men lister i et tidligere indlæg Dennis Marshall som en af dem der ikke er slået igennem, pga. skader. Hvor er det logiske i det?

Og ja, det pisser mig af du mener jeg argumentere som en folkeskoleelev, når det er præcis den samme måde du argumentere på, med at liste en række spillere op og sige "sådan er det bare, fordi det kan jeg se" naturligvis siger jeg det med al respekt.....

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Mexicansk samarbejde

Indlæg af Yankee » 20. aug 2012, 15:32

Nej, din argumentation fejler fordi du lægger ord i munden på mig. Jeg har IKKE argumenteret for at hente spillere fra andre europæiske lande. Jeg har netop skrevet at de svenske og norske ligaer er uinteressante. Mit argument går på at vi skal bruge vores egne lokale talenter fremfor mexicanske lejesvende og i øvrigt kun hente udenlandske spillere hvis vi virkelig kender dem godt - og så er jeg egentlig ligeglad om de kommer fra Nigeria eller Norrköping. Det handler om generel risiko i forhold til investering og ikke ekstreme eksempler som Nomvethe og Zwijnenberg.

Ligeledes skriver jeg meget tydeligt at FCK har haft held med at scoute grundigt og hente flere spillere fra samme land (Costa Rica/Tjekkiet) og at FCM har haft held med at fokusere på ét land (Nigeria) og opbygget en kæmpe rutine i at modtage og udvikle spillere herfra. Disse to andre modeller synes jeg er de eneste farbare for en større dansk klub, og langt bedre modeller end at hente ind på må og få i Østeuropa, Vestafrika, Sydafrika, Latinamerika, USA og så nu projekter i Uganda og Mexico.

Besvar