Nu vil jeg synge en optimistisk sang

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
AllanPedersen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 5. mar 2009, 16:54
Favoritspiller: Chris Rolfe

Nu vil jeg synge en optimistisk sang

Indlæg af AllanPedersen » 4. sep 2012, 21:32

Jeg læste i dag at Lynge havde sagt noget med vi fremover ville forsøge at satse på talenterne, ligemeget vores økonomiske status
Jeg læste også Helenius sagde han ville blive i Aalborg fordi her udvikler han sig stadig.

Jeg håber Helenius inspirere kommende AaB talenter til at tage det med ro, taget en sæson ekstra i AaB, præcis som vi ser i Ajax
før de bliver sendt videre.
Faktisk læste jeg det lidt på Lynge som om han havde en drøm om at blive de danske Ajax.
Vi har en enorm stor base for at hente talenter ind, forhold til hvad andre områder klubber dækker.. har vi et meget stort område alt nordenfjords
og også et godt stykke ned.

Hvad siger i til fantasien om at vi er en klub hvor cremen af nordjyske talenter får lov at prøve sig på førsteholdet?
Jeg har en fantasi om hvor vi er en klub at selv hvis vi kommer i europæisk spil, så i stedet for at købe en 28 årig amerikaner
så vil vi hellere købe en 20 årig talentfuld agf'er(eksempel)


Hvad tror i chancen er for det?. hvis AaB nu ender top 3 i år, og spiller europæisk næste år og Lynge vil forstærke truppen
tror i så han går ud og finder en 26 årig italiener, eller vil vi i stedet forsøge at hente et ungt skandinavisk talent.
Taler vi bare flot fordi det lige nu lykkes for os? eller fornemmer i der er sket en forandring i klubben.
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Nu vil jeg synge en optimistisk sang

Indlæg af Buzz Killington » 4. sep 2012, 21:54

AllanPedersen skrev:Jeg læste i dag at Lynge havde sagt noget med vi fremover ville forsøge at satse på talenterne, ligemeget vores økonomiske status
Jeg læste også Helenius sagde han ville blive i Aalborg fordi her udvikler han sig stadig.

Jeg håber Helenius inspirere kommende AaB talenter til at tage det med ro, taget en sæson ekstra i AaB, præcis som vi ser i Ajax
før de bliver sendt videre.
Faktisk læste jeg det lidt på Lynge som om han havde en drøm om at blive de danske Ajax.
Vi har en enorm stor base for at hente talenter ind, forhold til hvad andre områder klubber dækker.. har vi et meget stort område alt nordenfjords
og også et godt stykke ned.

Hvad siger i til fantasien om at vi er en klub hvor cremen af nordjyske talenter får lov at prøve sig på førsteholdet?
Jeg har en fantasi om hvor vi er en klub at selv hvis vi kommer i europæisk spil, så i stedet for at købe en 28 årig amerikaner
så vil vi hellere købe en 20 årig talentfuld agf'er(eksempel)


Hvad tror i chancen er for det?. hvis AaB nu ender top 3 i år, og spiller europæisk næste år og Lynge vil forstærke truppen
tror i så han går ud og finder en 26 årig italiener, eller vil vi i stedet forsøge at hente et ungt skandinavisk talent.
Taler vi bare flot fordi det lige nu lykkes for os? eller fornemmer i der er sket en forandring i klubben.
Har tænkt samme tanke som dig. Vi har tilsyneladende en hvis evne til at finde og integrere spillere i førsteholdstruppen. Der er dog et par udfordringer:


1) Ajax formår at spille med i toppen af deres liga fordi de har en unik placeringe i fodboldverden, hvor de er store og kendte nok til at hente de største unge talenter i verden (undtaget de helt store ligaer).

AaB er pt. begrænsede til Nordjylland. Selvom dette udgør et rekrutteringsgrundlag ud af 500.000 indbyggere, er det næppe nok, til at vi kan være så heldige hjemmeavle et helt slagstærkt superligahold. Der vil være fattige generationer, og der vil være generationer hvor vi producerer måske 6 midtbanefolk, men ingen forsvarsspillere. Samtidig er vi formegentlig afhængige af at sælge spillere, så ofte vil et talent - som f.eks. Lucas og Lauersen - slet ikke nå at biddrage på førsteholdet. Derfor er vi afhængige af enten a) at udvide hvores rekruteringsnetværk, som f.eks. FCM har gjort, eller også skal vi køre en kombineret strategi hvor vi supplerer med udefrakommende, eller hjemvendte kvalitetsspillere. Hvis vi udvider, så stiger omkostningerne, og vi skal sælge endnu flere spillere.

2) Ajax spiller i en liga, hvor spillere kan gå direkte fra Ajax' førsteholdstrup, til verdenseliten, men samtidig er ligaen så svag, at de kan integrere spillere ret hurtigt.

Dette gør at de kan hente unge spillere relativt billigt, for derefter at sælge dem relativt dyrt. Der er en øvre grænse for prislejet for en superligaspiller, og den er langt fra hvad Ajax formår. Den relative procentvise forskel mellem købspris og salgspris vil formegentlig være meget mindre for AaB, end for Ajax. (Eks. Ajax køber et talent til x, og sælger til x * 10. AaB køber et talent til x* og sælger til x * 3). Grunden er - igen - at afstanden på Ajax og verdenseliten (som de sælger til) er KÆMPE stor, mens forskellen på AaB, og subtoppen (Holland, Belgien etc.) som vi kan sælge til, er relativt lille.

3) Grundet 1) og 2), har Ajax mulighed for at være en fast del af toppen i den Hollandske liga, og kan derfor spille europæisk hvert år med dertilhørende millionbonus. AaB derimod vil opleve gyldne generationer, og mindre gyldne generationer. Spørgsmålet er om AaB's kræsne fans vil finde sig i så store udsving.


Men, med ovenstående vrøvl in mente, så syntes jeg det ville værd at stræbe efter. Hvis vi først får et rygte for at være klubben der udvikler ungdommen, så vil talenterne jo komme rejsende langvejs fra. Og hvis vi kan få flere samarbejdsaftaler i stand, som den i Norge, så er der måske gode forudsætninger.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Joker
1. div
1. div
Indlæg: 266
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:07

Re: Nu vil jeg synge en optimistisk sang

Indlæg af Joker » 5. sep 2012, 14:32

Hvis det er en sang, vil jeg gerne vide hvad melodi, den kører på..ligner noget L.O.C. har skrevet.. :cool:

Vi er åbenbart pt. gode til talenter i AaB. Brøndby plejede at være nogle, der kunne det der med, at hive talenter op og gøre dem til 1.holds-spillere. De senere år har mange talenter dog forladt Brøndby, fordi de har satset mere på spillere ude fra.

Jeg kan rigtig godt lide at se AaB`s egne talenter blomstre, som de har gjort, men om AaB kan udvikle sig a la Ajax, er ret svært, da Ajax har en god historie med sig.

Besvar