Tv penge

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brent
Allstar
Allstar
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 15. jul 2005, 22:56

Tv penge

Indlæg af Brent » 16. sep 2012, 21:28

Er der nogen der kan kaste lys over hvordan de ca. 45 mio. der skal fordeles efter 11.spillerunde, bliver fordelt i forhold til placeringer?
AaB - the Nordic gateway to Europe

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Tv penge

Indlæg af doukas » 16. sep 2012, 21:37

Lynge har lige udtalt at man forsigtigt har budgetteret med en 7-8 plads....
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Tv penge

Indlæg af Pastorius » 16. sep 2012, 21:44

doukas skrev:Lynge har lige udtalt at man forsigtigt har budgetteret med en 7-8 plads....
...og at han ikke er klar over hvad forskellen er, men at den er stor.

...og så sluttede han af med: "Jeg synes fandme vi spiller godt!"
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3827
Tilmeldt: 27. mar 2006, 18:35
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tv penge

Indlæg af Gentleman Finn » 16. sep 2012, 21:59

Og efter de 10 sek. brugte man derefter 50 min. på at snakke om en ligegyldig klub. Forfærdeligt program, onside.

Brugeravatar
nulle666
1. div
1. div
Indlæg: 459
Tilmeldt: 3. apr 2006, 12:41
Geografisk sted: Støvring

Re: Tv penge

Indlæg af nulle666 » 16. sep 2012, 22:06

Umiddelbart gave det sidste år følgende efter 17 runder:

Nummer 1: 12 millioner kroner (FC København)
Nummer 2: 9 millioner kroner (FC Nordsjælland)
Nummer 3 og 4: 8 millioner kroner (FC Midtjylland og AGF)
Nummer 5 og 6: 7 millioner kroner (AaB og AC Horsens)
Nummer 7 og 8: 6 millioner kroner (Silkeborg og OB)
Nummer 9 og 10: 5 millioner kroner (Sønderjyske og Brøndby)
Nummer 11 og 12: 4 millioner kroner (Lyngby og HB Køge).

I år er der dog markant flere penge. Samtidig deles de ud 3 gange (runde 11, 22, 33), hvor det sidste år var 2 gange.
"TVgaven" var sidste år ialt 175 mio, fordelt mellem klubberne. I år er der 270 mio. Alle får 6,5 mio kr. Derefter deles der ud efter placering og antallet af MOTW, hvor FCK jo sikkert løber med det meste. Mit bedste bud er, at 2.pladsen efter 11 runder giver det samme som efter 17 runder sidste år. Dette vil i så fald betyde at AaB kan få 9 mio for at ligge nr. 2 om 2 kampe.
DET HANDLER IKKE OM AT VÆRE MED, MEN OM AT VINDE.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tv penge

Indlæg af jernskjorten » 16. sep 2012, 22:08

Gentleman Finn skrev:Og efter de 10 sek. brugte man derefter 50 min. på at snakke om en ligegyldig klub. Forfærdeligt program, onside.
Sluk lortet, og lyt til Fodbold FM på Radio 24syv: http://www.radio24syv.dk/

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Tv penge

Indlæg af sulakvelidze » 16. sep 2012, 22:41

Jeg har også ledt efter noget om fordelingen, men uden held. Det undrer mig, hvis det ikke fremgår noget sted, for det burde vel ikke være en hemmelighed?

Men her er tallene fra sidste sæson, da der to gange (efter 17. og 33. runde) skulle fordeles penge ud:

Nr. 1: 15 mio. kr. (22,3 % af det samlede beløb)
Nr. 2: 11,5 - (17,18,5 %)
Nr. 3: 8,5 (12,6 %)
Nr. 4: 6,5 (9,6%)
Nr. 5: 6,0 (8,9 %)
Nr. 6: 5,0 (7,4 %)
Nr. 7: 4,0 (5,9 %)
Nr. 8: 3,5 (5,2 %)
Nr. 9: 2,5 (3,7 %)
Nr. 10: 2,0 (3,0 %)
Nr. 11: 1,5 (2,2 %)
Nr. 12: 1,4 (2,1 %)
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... uperligaen" onclick="window.open(this.href);return false;

Overført til i år, hvor der tre gange skal fordeles 45 mio. vil en procentfordeling magen til sidste år give disse beløb:

Nr. 1: 10,04 mio. kr.
Nr. 2: 7,70 -
Nr. 3: 5,67 -
Nr. 4: 4,32 -
Nr. 5: 4,01 -
Nr. 6: 3,33 -
Nr. 7: 2,66 -
Nr. 8: 2,34 -
Nr. 9: 1,67 -
Nr. 10: 1,35 -
Nr. 11: 0,99 -
Nr: 12: 0,95 -

Og her kan vi altså tillade os at gå ud fra, at beløbene er lidt højere i toppen og lidt lavere i bunden, således at AaB med den nuværende andenplads står til at få mere end 7,7 mio. kr i første fordeling af tv-pengene - måske endda mere, end de i alt 9 mio. det blev til sammenlagt i de to portioner for sidste sæson.

Til sammenligning står Brøndby nok til omkring 1,0 mio. Men forskellen på belønningen til de to klubber bliver delvist ophævet af den såkaldte mediemarkedspulje på 54 mio. om året = 18 mio, hvis den også fordeles i tre portioner. Beløbene afgøres her af, hvor populære klubberne er hos tv-stationerne, og da Brøndbys notoriske bundhold i mere end halvdelen af kampene er valgt som ugens hovedkamp, vil de naturligvis få en stor bid af de 18 mio. kr, mens der her ikke vil være meget til AaBs sprudlende tophold, som indtil videre kun har været valgt som hovedkamp en gang - mod Brøndby.

Og sådan er der jo så meget at blive pisset af over i dansk fodbold.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tv penge

Indlæg af Jesper Schmidt » 16. sep 2012, 23:59

Jeg har smidt linket andetsteds, men politiken har kørt en historie sidste efterår om hvordan den nye tv aftale belønner topklubberne markant bedre end den gamle, der er også nævnt tal i artiklen som (hvis de passer) kan give et nogenlunde billede af hvilke beløb der er at spille om.

http://politiken.dk/sport/fodbold/super ... perligaen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Forskellen set over hele sæsonen skulle være på næsten 30 mio. fra nr. 1 til 12, for hvad angår placeringspuljen, og deler man det op i 3 lige store dele, kan man jo godt se at vi næppe snakker om småpenge her, specielt når vi ligger på en af de placeringer som giver allermest.

Man kunne vel sagtens forestille sig at forskellen på f.eks. at ende som nr.2 eller nr.8 efter runde 11 ligger på 5-7 mio.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Tv penge

Indlæg af Yankee » 17. sep 2012, 08:54

Der kommer nok nogle tal på bordet inden for de næste par uger, men ellers ved vi at:

- Der fordeles 135 millioner over 3 omgange (dvs. 45 millioner nu her).
- Den samlede forskel på 1. og 12. pladsen bliver maksimalt 28,5 mio. Det må være i det tilfælde at nr. 1 og 12 er konstant efter 11, 22 og 33 runder og giver en forskel på 9,5 millioner i hvert tilfælde.

Da nr. 12 også får placeringspenge må vi formode at en 1. plads efter 11 runder giver i nærheden af 10 millioner. Hvis den samme fordelingsnøgle bruges er dette et gæt:

1. 10 millioner
2. 7 millioner
3-4. 5,5 millioner
5-6. 4 millioner
7-8. 2,5 millioner
9-10. 1,5 millioner
11-12. 0,5 millioner

Derudover er det jo værd at tænke på at de point, man tjener mellem 1.-11. runde jo også tæller til placeringspengene efter 22. og 33. runde. På den måde tjener de dejligt mange point vi har jo tre-dobbelt.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Tv penge

Indlæg af Hanga » 17. sep 2012, 09:32

Jeg er lettere rystet over, at match of the week tilsyneladende er en faktor i fordelingen af TV-pengene? Pludselig har onesides kvalmende favorisering af Bundbæ og FCK jo en væsentlig betydning for os, ud over den sædvanlige manglende opmærksomhed og dækning.

Jeg havde egentlig bare valgt at ryste på hovedet over viashit og deres ekstremt ensidige dækning, men nu har man da lyst til at forsøge, at få sat fokus på denne skævvridning af superligaen. Tv-selskabernes magt er jo lige blevet dét større.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Tv penge

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 17. sep 2012, 09:38

Hanga skrev:Jeg er lettere rystet over, at match of the week tilsyneladende er en faktor i fordelingen af TV-pengene? Pludselig har onesides kvalmende favorisering af Bundbæ og FCK jo en væsentlig betydning for os, ud over den sædvanlige manglende opmærksomhed og dækning.

Jeg havde egentlig bare valgt at ryste på hovedet over viashit og deres ekstremt ensidige dækning, men nu har man da lyst til at forsøge, at få sat fokus på denne skævvridning af superligaen. Tv-selskabernes magt er jo lige blevet dét større.

Uagtet at det denne gang kan komme os til gode, mener jeg også det er helt forkert at lave sådan en differentiering på udbetalingerne. Det tjener kun det formål at gøre forskellen mellem top og bund større, hvilket giver flere kedelige kampe. Spanien er et godt eksempel, ligaen er fuldstændigt brækket over og der er nærmest to ligaer i en, og de kører netop efter en fordelingsskala som superligaen, dog med helt andre pengesummer selvfølgelig. De kommer ALDRIG til at opleve at enten madrid eller barcelona ikke vinder mesterskabet, hvor røvsygt er det ikke?

Magnussen
1. div
1. div
Indlæg: 407
Tilmeldt: 9. apr 2008, 11:31
Geografisk sted: Kbh

Re: Tv penge

Indlæg af Magnussen » 17. sep 2012, 10:15

Hanga skrev:Jeg er lettere rystet over, at match of the week tilsyneladende er en faktor i fordelingen af TV-pengene? Pludselig har onesides kvalmende favorisering af Bundbæ og FCK jo en væsentlig betydning for os, ud over den sædvanlige manglende opmærksomhed og dækning.

Jeg havde egentlig bare valgt at ryste på hovedet over viashit og deres ekstremt ensidige dækning, men nu har man da lyst til at forsøge, at få sat fokus på denne skævvridning af superligaen. Tv-selskabernes magt er jo lige blevet dét større.
Enig, en af de tidligere påstande var, at MOTW kostede klubberne mange penge da det holdt folk hjemme foran skærmen frem for at tage på stadion.
Hvis det stadigvæk er et argument, burde fredags- og mandagskampene vel ligeledes kompenseres gennem den del af TV-pengene...

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Tv penge

Indlæg af Yankee » 17. sep 2012, 10:17

Jeg synes egentlig ikke det er så uretfærdigt. De klubber, der leverer de bedste seertal får de bedste kamptidspunkter og dermed de fleste TV-penge. Hvis Silkeborg skulle have lige så mange penge som FC København ville der da ingen retfærdighed være til.

Så kan vi diskutere, om TV-stationerne skaber en generel FCK eller BIF-diskurs, men tilskuertallene i de to klubber (og hos os selv) viser vist også, at sportslige resultater er langt vigtigere i forhold til at "skabe fans".

henrik
Junior
Junior
Indlæg: 73
Tilmeldt: 21. apr 2007, 11:58

Re: Tv penge

Indlæg af henrik » 17. sep 2012, 10:56

Match of the week er i efteråret gået 10 gange til FCK og 10 gange til Brøndby.
AaB 3 gange; 2 x BIF og 1 x FCK

Fordelingen på tv-stationer er samlet her http://www.superstats.dk/tv

Brugeravatar
Flower
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 24. apr 2008, 14:32
Favoritspiller: Soren Evigglad
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tv penge

Indlæg af Flower » 17. sep 2012, 10:59

henrik skrev:Match of the week er i efteråret gået 10 gange til FCK og 10 gange til Brøndby.
AaB 3 gange; 2 x BIF og 1 x FCK

Fordelingen på tv-stationer er samlet her http://www.superstats.dk/tv
Jeg bliver så pissed når jeg ser sådan noget, men man kan jo ikke gøre noget ved det.. Elendigt københavneri. Brøndby ligger i røven af suppen og Horsens ikke ret meget længere derfra og det bliver valgt som match of the week..

Havde AaB lagt samme sted, var det sgu ikke blevet vist en søndag aften.
- Winning doesn't really matter as long as you win.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Tv penge

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 17. sep 2012, 11:07

Flower skrev:
henrik skrev:Match of the week er i efteråret gået 10 gange til FCK og 10 gange til Brøndby.
AaB 3 gange; 2 x BIF og 1 x FCK

Fordelingen på tv-stationer er samlet her http://www.superstats.dk/tv
Jeg bliver så pissed når jeg ser sådan noget, men man kan jo ikke gøre noget ved det.. Elendigt københavneri. Brøndby ligger i røven af suppen og Horsens ikke ret meget længere derfra og det bliver valgt som match of the week..

Havde AaB lagt samme sted, var det det sgu ikke blevet vidst en søndag aften.
Jeg er enig i at det er grotesk at der skal være en økonomisk fordel i at blive valgt som Match of the Weak, men det kan da ikke blive ved med at overraske at tv stationerne vælger de hold som giver flest seere? Der er reklamekroner til forskel for dem, længere er den ikke, har ikke noget med københavneri at gøre.

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: Tv penge

Indlæg af Mr. Larsen » 17. sep 2012, 11:46

Jeg kunne rigtig gerne tænke mig at se Seertallene for Bundby´s kampe i år, jeg tvivler på at folk gider at blive ved med at se forkrampet lort som de præsterer på banen i år !

Heldigvis er der modsat tidligere et alternativ til Viashit´s kamp valg, da vi jo i de senere år kan se alle kampe på TV, bare en skam fordelingen er lige FCK og BIF har måske stadig de største fanskarer i ligaen, men uden de 10 andre hold havde der ikke været nogen superliga !
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

tudtud
Miniput
Miniput
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. sep 2012, 04:34
Favoritspiller: das

Re: Tv penge

Indlæg af tudtud » 17. sep 2012, 11:56

Nyd nu bare jeres sæsonstart og lad være med at tude så meget..

Brøndby har suverænt flest seere, mener det var 300.000 flere sidste år end fck som ligger suverænt nr. 2. Det giver sig selv. Selvfølgelig vælger udbyderne, og for den sags skyld også aviserne, de kampe/klubber som giver flest seere/omtale. At der så kan komme et par kampe mod slutningen af sæsonen som bliver valgt grundet placeringerne, er så hvad det er.

Det er muligt der er nogle tusinde seere som måske dropper et hold som Brøndby på tv grundet skandaløst spil og sæsonstart, men de vil altid have flest seere. Holdet har flest fans/sympatisører i DK, lige så vel som de er den mest hadede klub og dermed også følges af dem :-)

Bortset fra det et godt forum med masser af fornuftig debat - Men stop nu det tuderi. I er trods alt stadig kun en sub-top klub hvad angår fans, mediedækning m.m

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Tv penge

Indlæg af doukas » 17. sep 2012, 12:02

tudtud skrev:Nyd nu bare jeres sæsonstart og lad være med at tude så meget..

Brøndby har suverænt flest seere, mener det var 300.000 flere sidste år end fck som ligger suverænt nr. 2. Det giver sig selv. Selvfølgelig vælger udbyderne, og for den sags skyld også aviserne, de kampe/klubber som giver flest seere/omtale. At der så kan komme et par kampe mod slutningen af sæsonen som bliver valgt grundet placeringerne, er så hvad det er.

Det er muligt der er nogle tusinde seere som måske dropper et hold som Brøndby på tv grundet skandaløst spil og sæsonstart, men de vil altid have flest seere. Holdet har flest fans/sympatisører i DK, lige så vel som de er den mest hadede klub og dermed også følges af dem :-)

Bortset fra det et godt forum med masser af fornuftig debat - Men stop nu det tuderi. I er trods alt stadig kun en sub-top klub hvad angår fans, mediedækning m.m
Kilde ?
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Tv penge

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 17. sep 2012, 12:04

tudtud skrev:Nyd nu bare jeres sæsonstart og lad være med at tude så meget..

Brøndby har suverænt flest seere, mener det var 300.000 flere sidste år end fck som ligger suverænt nr. 2. Det giver sig selv. Selvfølgelig vælger udbyderne, og for den sags skyld også aviserne, de kampe/klubber som giver flest seere/omtale. At der så kan komme et par kampe mod slutningen af sæsonen som bliver valgt grundet placeringerne, er så hvad det er.

Det er muligt der er nogle tusinde seere som måske dropper et hold som Brøndby på tv grundet skandaløst spil og sæsonstart, men de vil altid have flest seere. Holdet har flest fans/sympatisører i DK, lige så vel som de er den mest hadede klub og dermed også følges af dem :-)

Bortset fra det et godt forum med masser af fornuftig debat - Men stop nu det tuderi. I er trods alt stadig kun en sub-top klub hvad angår fans, mediedækning m.m
Der er nu ikke noget tuderi i at kritisere en skæv fordeling af penge som er baseret på tv stationernes valg, ville da være langt mere rimeligt at fordele pengene lige, da selv en klub i så sørgelig forfatning som Brøndby har brug for en modstander for at tabe deres kampe.

Besvar