Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Jokeren1978
Drenge
Drenge
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21. feb 2009, 13:06

Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Indlæg af Jokeren1978 » 19. sep 2012, 22:38

Burde AaB have en strategi, at et vis antal spillere skal være fra egen avl fx som Bilbao. For herigennem at sikre sig en stærk klubånd/lokal tilknytningsforhold.

At der max måtte være fx 2-3 mand udefra i AaBs startformation.

Det ville tvinge AaB til at maksimere ungdomsarbejdet - og holder samtidig løniningsniveauet i klubben nede, da man konstant bliver fodret med unge spillere. Man ville samtidig skabe et stærkt tilknytningsforhold til klubben hos ældre spillere der ville vende tilbage efter eventyr i udlandet eller i andre superligaklubber fx Augu eller Würtz - ja endnu i et omfang endnu større end i dag.

Hvad ville du sige til det som fan - ville du kunne acceptere som fan at der ikke var flere udlændinge i klubben (ville det sænke AaBs placeringsmæssig position i ligaen på den lange bane)?

Hvad ville det betyde i forhold til sponsorere. Vil det styrke sponsorerne (ved at skabe øget sammenhold i regionen i forhold til regionale sponsorere) eller ville det have den modsatte effekt (at vi vil miste store nationale sponsorater)?

Brugeravatar
Hinrup85
Allstar
Allstar
Indlæg: 1671
Tilmeldt: 11. jul 2006, 16:30
Favoritspiller: Prica
Geografisk sted: Billund

Re: Skal Aaab have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling

Indlæg af Hinrup85 » 19. sep 2012, 22:46

AaB skal have den strategi som med en stabil økonomi giver de bedst mulige resultater.

Bevares, jeg foretrækker da at det er nordjyder på holdet, men jeg vil da hellere vinde et mesterskab med 3 svenskere end ligge 3-7 fordi vi kun satser på nordjyder..

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10662
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Skal Aaab have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling

Indlæg af jonas386 » 19. sep 2012, 22:59

Hinrup85 skrev:AaB skal have den strategi som med en stabil økonomi giver de bedst mulige resultater.

Bevares, jeg foretrækker da at det er nordjyder på holdet, men jeg vil da hellere vinde et mesterskab med 3 svenskere end ligge 3-7 fordi vi kun satser på nordjyder..
Hørt. Ligeledes er det heller ikke helt muligt på samme måde. Jeg går udfra der er betydeligt flere folk i Baskerlandet ifht Nordjylland, ligeledes har de færreste nordjyder vel et egentligt forhold til Nordjylland som baskere (eller catalanere) har til deres "region".
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

The Point Maker
Junior
Junior
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. mar 2012, 01:07
Favoritspiller: Siyabonga Nomvethe

Re: Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Indlæg af The Point Maker » 20. sep 2012, 12:40

Konge idé - jeg har selv samme tanker.

Lønudgifterne vil være faldende da det er unge spillere, AaB har bevist de kan talentudvikle tiltrods for det er en af de klubber som bruger færrest dineros på det.

Desuden mener jeg også at den skal gennemsyre vores måde at spille på førsteholdet, således vi kan skabe vores egen identitet. Ajax har sågar fået et system opkaldt efter sig, og med salg af 2 årgang 94 til Juventus og Ajax er der vel ingen tvivl om at vi har potentialet. Måske har vi ikke så stort et område som baskerlandet, tilgengæld har vi Nordjylland HELT alene, det ser man ikke så mange steder.

Alle sort/hvid debattører vil nok rose Kent Nielsen PT, men jeg mener helt bestemt vi skal have en træner som passer ind i en ny strategi, med 4-3-3 bold, som gennemsyres hele vejen ned til vores mindste.

AaB er pt det koncept som den pågældende træner bringer - hvorfor ikke skabe vores eget spillemæssige koncept? FC Nordsjælland har vel ikk har for mange bump på vejen?

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Indlæg af Fabbe » 20. sep 2012, 13:49

Man kan jo forsøge at vinde indadtil, hvor man taber udadtil. Somme tider slår man to fluer i samme smæk, for eksmpel dag et næsten rent nordjyske hold vandt DM i '95 (vi havde kun tre udlændinge i den sæson: En nordmand, en amerikaner og en køwenhavner, som Thorst sagde. Okay, vi havde også Lars Hermansen fra Sydvestjylland - permanent på bænken eller på andenhold).

Athletic Bilbao vinder indadtil ved at have en helt suveræn opbakning på hjemmefronten, selv om resultaterne er så som så. Jeg vil langt hellere have et suverænt sammenhold og udsolgt stadion, der syder af stærk identitet, end jeg vil vinde titler med et plasticpublikum på tribunen.

Så der er meget spændende inspiration i Bilbao - mit spanske favorithold (hov, jeg kan for øvrigt også lide det andet AaB-stribede hold i ligaen. Derfor anede jeg næsten ikke, hvem jeg skulle holde med i Europa League-finalen. Men jeg endte vist med at holde med taberne).
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Indlæg af Jesper Schmidt » 20. sep 2012, 14:49

The Point Maker skrev:Konge idé - jeg har selv samme tanker.

Lønudgifterne vil være faldende da det er unge spillere, AaB har bevist de kan talentudvikle tiltrods for det er en af de klubber som bruger færrest dineros på det.

Desuden mener jeg også at den skal gennemsyre vores måde at spille på førsteholdet, således vi kan skabe vores egen identitet. Ajax har sågar fået et system opkaldt efter sig, og med salg af 2 årgang 94 til Juventus og Ajax er der vel ingen tvivl om at vi har potentialet. Måske har vi ikke så stort et område som baskerlandet, tilgengæld har vi Nordjylland HELT alene, det ser man ikke så mange steder.

Alle sort/hvid debattører vil nok rose Kent Nielsen PT, men jeg mener helt bestemt vi skal have en træner som passer ind i en ny strategi, med 4-3-3 bold, som gennemsyres hele vejen ned til vores mindste.

AaB er pt det koncept som den pågældende træner bringer - hvorfor ikke skabe vores eget spillemæssige koncept? FC Nordsjælland har vel ikk har for mange bump på vejen?
FCN har kørt deres lille filosofi i ganske få år, og har i øjeblikket succes, men lur mig om de ikke løber ind i problemer før eller siden. Jeg synes det er alt for farligt at binde sig helt stramt til en enkelt formation og spillemåde, hvorimod en overordnet filosofi er noget helt andet. Det sidste mener jeg faktisk i forvejen der er i AaB, men det er vel ikke noget man har gjort meget for at kommunikere udadtil. Jeg synes nu det er tydeligt at man har en klar ide om hvordan AaB skal spille, og at det nu træder mere og mere igennem fra ungdomsrækkerne.

På samme måde har jeg det med at stille Athletic Bilbao agtige regler op, jeg synes det ville være super at lave en overordnet filosofi om at man vil have et hold baseret på "egne" gutter, men at binde sig på hænder og fødder ved at sætte regler op for hvordan det skal foregå, tror jeg ikke på man vinder på.

Men jeg er enig i at man helt sikkert ville kunne vinde meget, ved at formulere en strategi lidt mere præcist ud end hvad man gør i øjeblikket.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6392
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Indlæg af FlæskeFrank » 20. sep 2012, 19:27

The Point Maker skrev:Alle sort/hvid debattører vil nok rose Kent Nielsen PT, men jeg mener helt bestemt vi skal have en træner som passer ind i en ny strategi, med 4-3-3 bold, som gennemsyres hele vejen ned til vores mindste.
Giv mig lige en god grund til at vi skal spille 4-3-3.

Er det fordi Morten Olsen synes om systemet ?
Er det fordi, at det lyder som om, at man har tre fuldblods angribere ?

Det er altid godt - og det er børnelærdom - at have spillere på holdet, som har lokal tilknytning. Det kan jeg fuldt tilslutte mig, men et eller andet tvangsudskrivning er simpelthen hul i hovedet. AaB havde tidligere en del udlændinge - her faldt tilskuerantallet en hel del, da resultaterne udeblev(subjektiv vurdering), netop fordi vi imodgangen ikke havde nogle at støtte/bakke op om, da de udenfra blot ville smutte når det blev træls. Tilsvarende havde FCK en overgang for få danskere, hvilket også synes at spille ind, da resultaterne omkring Ståles afgang svigtede(subjektiv igen).
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Indlæg af Køllen I Møllen » 20. sep 2012, 19:46

FlæskeFrank skrev:
The Point Maker skrev:Alle sort/hvid debattører vil nok rose Kent Nielsen PT, men jeg mener helt bestemt vi skal have en træner som passer ind i en ny strategi, med 4-3-3 bold, som gennemsyres hele vejen ned til vores mindste.
Giv mig lige en god grund til at vi skal spille 4-3-3.

Er det fordi Morten Olsen synes om systemet ?
Er det fordi, at det lyder som om, at man har tre fuldblods angribere ?

Det er altid godt - og det er børnelærdom - at have spillere på holdet, som har lokal tilknytning. Det kan jeg fuldt tilslutte mig, men et eller andet tvangsudskrivning er simpelthen hul i hovedet. AaB havde tidligere en del udlændinge - her faldt tilskuerantallet en hel del, da resultaterne udeblev(subjektiv vurdering), netop fordi vi imodgangen ikke havde nogle at støtte/bakke op om, da de udenfra blot ville smutte når det blev træls. Tilsvarende havde FCK en overgang for få danskere, hvilket også synes at spille ind, da resultaterne omkring Ståles afgang svigtede(subjektiv igen).
Angående tilskuertallet så er min subjektive vurdering at spillernes nationalitet absolut intet har at sige overhovedet.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Indlæg af Elscorpio » 20. sep 2012, 21:41

FlæskeFrank skrev:
The Point Maker skrev:Alle sort/hvid debattører vil nok rose Kent Nielsen PT, men jeg mener helt bestemt vi skal have en træner som passer ind i en ny strategi, med 4-3-3 bold, som gennemsyres hele vejen ned til vores mindste.
Giv mig lige en god grund til at vi skal spille 4-3-3.

Er det fordi Morten Olsen synes om systemet ?
Er det fordi, at det lyder som om, at man har tre fuldblods angribere ?
Synes helt klart man skal spille med det system der passer med de spillere man har til rådighed og ikke låse sig fast på et bestemt system.

Jeg tror det er en af grundene til vi har succes pt. Kent vælger sin formation ud fra de spillere han har til rådighed.

Håber også helt klart AaBs talentudvikling fortsætter i samme spor som nu, men ingen kan jo sige om den samme talentmasse er til rådighed i hele Nordjylland om 5-6 år som der er nu.

Jokeren1978
Drenge
Drenge
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21. feb 2009, 13:06

Re: Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Indlæg af Jokeren1978 » 21. sep 2012, 14:33

Elscorpio skrev:
FlæskeFrank skrev:
The Point Maker skrev:Alle sort/hvid debattører vil nok rose Kent Nielsen PT, men jeg mener helt bestemt vi skal have en træner som passer ind i en ny strategi, med 4-3-3 bold, som gennemsyres hele vejen ned til vores mindste.
Giv mig lige en god grund til at vi skal spille 4-3-3.

Er det fordi Morten Olsen synes om systemet ?
Er det fordi, at det lyder som om, at man har tre fuldblods angribere ?
Synes helt klart man skal spille med det system der passer med de spillere man har til rådighed og ikke låse sig fast på et bestemt system.

Jeg tror det er en af grundene til vi har succes pt. Kent vælger sin formation ud fra de spillere han har til rådighed.

Håber også helt klart AaBs talentudvikling fortsætter i samme spor som nu, men ingen kan jo sige om den samme talentmasse er til rådighed i hele Nordjylland om 5-6 år som der er nu.
En klub som Barcelona har et fast koncept lidt over 20 år gammelt. Men samtidig har de træner fra ungdomsrækkerne frem til førsteholdet der konstant justerer og udvikler konceptet så således det passer til de seneste trends.

Hvis du har en ungdomsafdeling der konstant spillere som første holdet vil du også have de ordentlige spillere til AaBs superligahold.

Desuden er en fordel ved at have en tydelig filosofi (som man fx også ser i Swansea) også er at der ikke konstant sker et systemskift hver gang der kommer en ny træner til, som holdet skal bruge de første 6 måneder på at lære at kende. Det giver et enormt element af stabilitet.

AaBs scouts kan ligeledes helt ned i ungdomsrækken se hvilke spillere der er interessante for AaB (kunne fx være meget hurtige aggressive backer eller lign.) og hvilke der ikke har de rette kvaliteter.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6392
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Skal AaB have en filosofi som Bilbao - ungdomsudvikling?

Indlæg af FlæskeFrank » 21. sep 2012, 16:01

Men det gør stadig ikke 4-3-3 til det eneste rigtige system. Vores 4-4-2 er vel rimelig inspirerende pt.
- FlæskeFrank

Besvar