Evaluering af efterårssæsonen 2012

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af frederikshavneren » 11. dec 2012, 13:56

Nu hvor efterårssæsonen er afsluttet må det være på sin plads med en evaluering. At AaB overvintrer på en 3. plads hvor knap 2/3 af sæsonen er spillet (tilmed med en kamp til gode) må siges at være ikke mindre end imponerende. Hvis vi vinder den udsatte kamp mod OB kan vi tilmed komme op på en delt 2. plads.
Når det er sagt så er det vigtigt at være opmærksom på, at subtoppen (placeringerne 2-6) ligger uhyre tæt placeret, der skal således kun et par nederlag til før vi risikerer at dale ned på en 6. plads.

Mange eksperter spåede før sæsonen AaB en svær sæson, hvor fokus skulle rettes mod at undgå nedrykning. Holdet har effektivt gjort eksperterne til grin, hvilket er fantastisk. Det er gået over al forventning, hvilket jeg må indrømme også har overrasket mig. Jeg havde frygtet denne sæson, men heldigvis har drengene vist imponerende takter. Til tider og især i starten af sæsonen spillede holdet fantastisk, i perioder spillede AaB noget af ligaens flotteste fodbold.
Her på det seneste har det dog været tydeligt at modstanderne har læst os, hvorfor der skal arbejdes med nye angrebsvarianter i vinteropstarten. Selv om Lucas svingede meget i niveau så er det først efter salget til Ajax Amsterdam, at det for alvor er blevet tydeligt hvor meget Lucas betød for offensiven.

Overordnet set har resultaterne været fantastiske i efteråret vores forudsætninger taget i betragtning, men der er også et par andre meget positive ting jeg vil fremhæve. Dels at der er kommet noget bedre styr på økonomien, hvilket kan vise sig at være helt afgørende. Der er virkelig skåret helt ind til benet, hvilket truppen tydeligt bærer præg af. Truppen er nede på 20 spillere, hvorfor det forhåbentlig er slut med yderligere udsultning af førsteholdstruppen.
Det er super at der er bedre styr på økonomien, men den store udfordring fremadrettet ligger i, at vi er blevet mindre konkurrencedygtige i forhold til vores direkte konkurrenter i toppen (OB, FCN, AGF og måske Randers). Disse klubber har nogle økonomiske handlemuligheder som vi kun kan drømme om, hvilket endnu engang understreger hvor imponerende det er at vi overvintrer på 3. pladsen.

Endelig er det også værd at fremhæve de unge spillere. Her i efteråret har de unge spillere virkelig vist format og har hævet niveauet. Lucas, Kusk, Helenius, Dalle og N. Larsen har været mest fremtrædende. På hver deres måde har de gjort det rigtig godt, mens Ahlmann og Wichmann er noget mere anonyme (kan godt frygte at Ahlmanns og Wichmanns udvikling er stagneret, men på den anden side kan man ikke forvente at alle unge spillere udvikler sig til superligaprofiler).
I det hele taget er efterårssæsonen kendetegnet ved at en række unge spillere har fået deres gennembrud. Det er således ikke kun AaB der har forbedret talentudviklingen, det er også imponerende hvad de unge spillere i klubber som AGF, FCK og OB har vist.

Efteråret har været kendetegnet af de unge spillere samt Augu, Würtz, Lasse og KEP der udgør rutinen og fundamentet på holdet. Curth ser jeg derimod som en af de største skuffelser i efteråret.
Curth er "over the hill" og forhåbentlig færdig i klubben til sommeren 2014 hvor kontrakten udløber. Kayke har på trods af meget begrænset spilletid også været en skuffelse. Kayke har et stort potentiale, hvilket vi slet ikke har set i efteråret. Hvorfor Kayke ikke performer skal jeg ikke kloge mig på nu, men han ligner en færdig spiller til sommer.

Ser frem til en super spændende forårssæson hvor der skal kæmpes benhårdt for at bevare topplaceringen :aabfan:

PS. Beklager at indlægget blev lidt langt

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4774
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Maglau » 11. dec 2012, 16:01

frederikshavneren skrev:Nu hvor efterårssæsonen er afsluttet må det være på sin plads med en evaluering. At AaB overvintrer på en 3. plads hvor knap 2/3 af sæsonen er spillet (tilmed med en kamp til gode) må siges at være ikke mindre end imponerende. Hvis vi vinder den udsatte kamp mod OB kan vi tilmed komme op på en delt 2. plads.
Når det er sagt så er det vigtigt at være opmærksom på, at subtoppen (placeringerne 2-6) ligger uhyre tæt placeret, der skal således kun et par nederlag til før vi risikerer at dale ned på en 6. plads.

Mange eksperter spåede før sæsonen AaB en svær sæson, hvor fokus skulle rettes mod at undgå nedrykning. Holdet har effektivt gjort eksperterne til grin, hvilket er fantastisk. Det er gået over al forventning, hvilket jeg må indrømme også har overrasket mig. Jeg havde frygtet denne sæson, men heldigvis har drengene vist imponerende takter. Til tider og især i starten af sæsonen spillede holdet fantastisk, i perioder spillede AaB noget af ligaens flotteste fodbold.
Her på det seneste har det dog været tydeligt at modstanderne har læst os, hvorfor der skal arbejdes med nye angrebsvarianter i vinteropstarten. Selv om Lucas svingede meget i niveau så er det først efter salget til Ajax Amsterdam, at det for alvor er blevet tydeligt hvor meget Lucas betød for offensiven.

Overordnet set har resultaterne været fantastiske i efteråret vores forudsætninger taget i betragtning, men der er også et par andre meget positive ting jeg vil fremhæve. Dels at der er kommet noget bedre styr på økonomien, hvilket kan vise sig at være helt afgørende. Der er virkelig skåret helt ind til benet, hvilket truppen tydeligt bærer præg af. Truppen er nede på 20 spillere, hvorfor det forhåbentlig er slut med yderligere udsultning af førsteholdstruppen.
Det er super at der er bedre styr på økonomien, men den store udfordring fremadrettet ligger i, at vi er blevet mindre konkurrencedygtige i forhold til vores direkte konkurrenter i toppen (OB, FCN, AGF og måske Randers). Disse klubber har nogle økonomiske handlemuligheder som vi kun kan drømme om, hvilket endnu engang understreger hvor imponerende det er at vi overvintrer på 3. pladsen.

Endelig er det også værd at fremhæve de unge spillere. Her i efteråret har de unge spillere virkelig vist format og har hævet niveauet. Lucas, Kusk, Helenius, Dalle og N. Larsen har været mest fremtrædende. På hver deres måde har de gjort det rigtig godt, mens Ahlmann og Wichmann er noget mere anonyme (kan godt frygte at Ahlmanns og Wichmanns udvikling er stagneret, men på den anden side kan man ikke forvente at alle unge spillere udvikler sig til superligaprofiler).
I det hele taget er efterårssæsonen kendetegnet ved at en række unge spillere har fået deres gennembrud. Det er således ikke kun AaB der har forbedret talentudviklingen, det er også imponerende hvad de unge spillere i klubber som AGF, FCK og OB har vist.

Efteråret har været kendetegnet af de unge spillere samt Augu, Würtz, Lasse og KEP der udgør rutinen og fundamentet på holdet. Curth ser jeg derimod som en af de største skuffelser i efteråret.
Curth er "over the hill" og forhåbentlig færdig i klubben til sommeren 2014 hvor kontrakten udløber. Kayke har på trods af meget begrænset spilletid også været en skuffelse. Kayke har et stort potentiale, hvilket vi slet ikke har set i efteråret. Hvorfor Kayke ikke performer skal jeg ikke kloge mig på nu, men han ligner en færdig spiller til sommer.

Ser frem til en super spændende forårssæson hvor der skal kæmpes benhårdt for at bevare topplaceringen :aabfan:

PS. Beklager at indlægget blev lidt langt
Angående profiler og overraskelser vil jeg vende den om og sige at de største overraskelser i efteråret er Kent, Augo og Würtz.

Jeg synes det hamrende godt gået og enormt imponerende at en træner med ry for at være tilhænger af betondefensiv forsvarsspil af værste skuffe sammen med to defensive pasningssvage boldmongoler, har været krumtapperne på et hold der har spillet noget af de flotteste "tikitaki" inspirende fodbold.

Der er ikke mange trænere som har et fast dogme, i Kents tilfælde betondefensiven, der formår at lægge taktikken om så man udnytter styrkerne og får det optimale ud af det spillemateriale der er tilrådighed. Træner teamet har før sæsonen kunnet se på en trup bestående af en midterakse af hårdtarbejde spillere med figtherhjerte (augo, Würtz, KEP og LN) men med begrænset boldtalent. Det skulle de have til at fungere med en flok unge dygtige boldspillere med kontrol og hurtige fødder.

I stedet for at satse sikkert og defensivt med de fire (augo, Würtz, KEP og LN) kompetencer som toneangivede, valgte de at tilrettelægge spillet efter de unges og deres kompetencer.

Det har bevirket at augo og würtz har kunnet koncentrere sig om at spille det spil de grundlæggede kan, mens andre har fået overladt det kreative. Augo og Würtz har i det spil både løftet deres stærke side for at skulle arbejde for 4, men dælme også deres tekniske og pasningsniveau for at kunne følge med.

Det er fandme modigt og godt gjort af Kent og Kuhn.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Dr.Jones
Landshold
Landshold
Indlæg: 844
Tilmeldt: 18. jul 2005, 15:22
Favoritspiller: Starting XI

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Dr.Jones » 13. dec 2012, 10:34

Ganske enig med Jer begge, dog mener jeg ikke at Curth har været så skuffende som han oftest bliver gjort til herinde. En smule anonym, men bestået i min bog.

Og... AaB spiller "tikitaka"? What? Det er ikke gået op for mig, jeg troede vi spillede Hamrén inspireret omstillingsspil.....

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4774
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Maglau » 13. dec 2012, 11:11

Dr.Jones skrev:Ganske enig med Jer begge, dog mener jeg ikke at Curth har været så skuffende som han oftest bliver gjort til herinde. En smule anonym, men bestået i min bog.

Og... AaB spiller "tikitaka"? What? Det er ikke gået op for mig, jeg troede vi spillede Hamrén inspireret omstillingsspil.....
Det er måke en overdrivelse at de spiller tikkitakki som Barca. De spiller som alle andre hold pånær FCN og FCK på omstillinger. Vores omstillinger er som jeg ser det i modsætning til mange andre hold i ligaen bygget om med spil ved jorden og i både små og store rum og med både længde og bredde. Samt med deltagelse af mange spillere fra midtbanen og kanterne/backs.
Et spil der fungerede ti gange bedre da vi havde Lucas og gik noget i stå da #¤%¤##¤ Curth kom ind, fordi han ingen kvalitet har i noget som helst. Han har ikke vundet en løbeduel i to år selv med 10 m forspring, hans afleveringer, uanset længde, ligger i knæhøjde på modtager, hvilket selvsagt gør det krop umuligt at spille i små rum.

Under Hanrén synes jeg meget af vores spil var lagt an på høje bolde til Prica som skulle lægge den af til Curth eller johansson.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4481
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af le Cid » 13. dec 2012, 11:16

Hvis Curth virkelig er SÅ ringe, så må vi godt nok også have haft elendige trænere i en pæn årrække - han er jo blevet foretrukket af dem alle!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Jean Claude index

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4774
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Maglau » 13. dec 2012, 11:23

le Cid skrev:Hvis Curth virkelig er SÅ ringe, så må vi godt nok også have haft elendige trænere i en pæn årrække - han er jo blevet foretrukket af dem alle!
Nu har han ikke altid været så SÅ ringe, men de skader han har haft en del af de seneste 3 sæsoner har været hårde ved ham, han virker stiv og låst i sine bevægelser.
Engang kom han frem til chancer og brændte, nu synes jeg faktisk ikke han længere kommer frem til chancerne fordi han ikke har hurtigheden og smidigheden til sætte sin mand af.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Dr.Jones
Landshold
Landshold
Indlæg: 844
Tilmeldt: 18. jul 2005, 15:22
Favoritspiller: Starting XI

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Dr.Jones » 13. dec 2012, 11:54

Maglau skrev:
le Cid skrev:Hvis Curth virkelig er SÅ ringe, så må vi godt nok også have haft elendige trænere i en pæn årrække - han er jo blevet foretrukket af dem alle!
Nu har han ikke altid været så SÅ ringe, men de skader han har haft en del af de seneste 3 sæsoner har været hårde ved ham, han virker stiv og låst i sine bevægelser.
Engang kom han frem til chancer og brændte, nu synes jeg faktisk ikke han længere kommer frem til chancerne fordi han ikke har hurtigheden og smidigheden til sætte sin mand af.
Nu skal denne tråd jo ikke kun handle om Curth, men bliver nødt til at sige at jeg sagtens kan se at han ikke ligefrem bomber kasser ind hver gang han trækker trøjen over hovedet - men jeg syntes han er en god og boldfast spilstation. Om det er nok til at han starter på banen ved jeg ikke, men han er i mange kampe med til at gøre de andre bedre. Dette bidrag bliver undervurderet her på siden...

Nok om det. AaB's første del af 12/13 får et 10 tal herfra. Eneste store minus er at vi inkassere fire nederlag (dog én i snestorm) mod modstandere (EfB, FCM, SIF & gf) der parkere bussen og intet vil fremad. Kunne være dejligt med en hovedstødsstærk angriber ved siden af Helenius.

Et mindre minus er nederlaget til FCK, som var noget af det pinligste jeg længe har set.

Ellers er der kun plusser hele vejen rundt. Lige fra Lynge til Thomsen! Jeg håber det holder til endnu et europæisk eventyr i 2013!

Forza de røde, forza AaB

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4774
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Maglau » 13. dec 2012, 12:21

Dr.Jones skrev:
Maglau skrev:
le Cid skrev:Hvis Curth virkelig er SÅ ringe, så må vi godt nok også have haft elendige trænere i en pæn årrække - han er jo blevet foretrukket af dem alle!
Nu har han ikke altid været så SÅ ringe, men de skader han har haft en del af de seneste 3 sæsoner har været hårde ved ham, han virker stiv og låst i sine bevægelser.
Engang kom han frem til chancer og brændte, nu synes jeg faktisk ikke han længere kommer frem til chancerne fordi han ikke har hurtigheden og smidigheden til sætte sin mand af.
men jeg syntes han er en god og boldfast spilstation.

Det er her vi er uenige jeg synes nemlig han er en elendig spilstation fordi hans afspil stortset aldrig er til at arbejde videre med for modtager. De ligger i knæhøjde, bagved eller for langt foran.

Jeg kan leve med en langsom angriber der ikke scorer mål, hvis bare han udfylder en rolle som spilstation i 1-2 spillet. Men det gør han ikke. Han kæmper men det er absolut ikke en kvalitet der udelukkende berettiger til en startplads.

Ellers er jeg enig i din bedømmelse af sæsonen og skal vi undgå de dumme nederlag hvor vi ikke kan nedbryde et godt forsvar er vi nødt til at få en et par teknisk og drible stærke folk tilført der kan skabe ravage foran mål, det våben mistede vi i den grad med afgangen af Lucas.

Wichmann, Due, Augo og Würtz ville jeg også som modstander med glæde i sådan en situation overlade bolden til velvidende at de aldrig i 100 år ville kunne skabe en farlig situation. Til det spil har vi kun Helenius og Kusk og tildels Dalsgård der kan sætte en mand og skabe overtal.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Dr.Jones
Landshold
Landshold
Indlæg: 844
Tilmeldt: 18. jul 2005, 15:22
Favoritspiller: Starting XI

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Dr.Jones » 13. dec 2012, 12:41

Maglau skrev:
Dr.Jones skrev:
Maglau skrev:
le Cid skrev:Hvis Curth virkelig er SÅ ringe, så må vi godt nok også have haft elendige trænere i en pæn årrække - han er jo blevet foretrukket af dem alle!
Nu har han ikke altid været så SÅ ringe, men de skader han har haft en del af de seneste 3 sæsoner har været hårde ved ham, han virker stiv og låst i sine bevægelser.
Engang kom han frem til chancer og brændte, nu synes jeg faktisk ikke han længere kommer frem til chancerne fordi han ikke har hurtigheden og smidigheden til sætte sin mand af.
men jeg syntes han er en god og boldfast spilstation.

Det er her vi er uenige jeg synes nemlig han er en elendig spilstation fordi hans afspil stortset aldrig er til at arbejde videre med for modtager. De ligger i knæhøjde, bagved eller for langt foran.

Jeg kan leve med en langsom angriber der ikke scorer mål, hvis bare han udfylder en rolle som spilstation i 1-2 spillet. Men det gør han ikke. Han kæmper men det er absolut ikke en kvalitet der udelukkende berettiger til en startplads.

Ellers er jeg enig i din bedømmelse af sæsonen og skal vi undgå de dumme nederlag hvor vi ikke kan nedbryde et godt forsvar er vi nødt til at få en et par teknisk og drible stærke folk tilført der kan skabe ravage foran mål, det våben mistede vi i den grad med afgangen af Lucas.

Wichmann, Due, Augo og Würtz ville jeg også som modstander med glæde i sådan en situation overlade bolden til velvidende at de aldrig i 100 år ville kunne skabe en farlig situation. Til det spil har vi kun Helenius og Kusk og tildels Dalsgård der kan sætte en mand og skabe overtal.
Når man kigger stats'ne igennem er 4 mål + assists ret godt for Curth på en halv sæson. (eneste blimp på den kurve er vist pga Rade) Jeg kan ikke se at han falder så meget igennem, og mht afleveringer så er det da INTET ift en mand som Würtz. Syntes kritikken er lidt for hård, og til dels ubegrundet.

Anyhow, vi er uenige. :)

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. dec 2012, 13:02

Vi har ramt den 3. bedste efterårssæson for AaB i superligaens historie, hvis nogen føler bare en antydning af skuffelse over efteråret samlet set, bør de mentalundersøges lige med det vuns!

Det har været et fantastisk efterår. Vi har set at AaB er på rette spor mod igen at blive et tophold i superligaen, vi har set forrygende og uimodståeligt bold i starten af sæsonen, og vi har et hold hvor 90% har fået, eller er igang med at få, deres fodboldopdragelse i AaB.

Jeg er sgu stolt over hvad det her hold præsterer, mere end i rigtigt mange år.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af astonvilla » 13. dec 2012, 13:34

Jesper Schmidt skrev:Vi har ramt den 3. bedste efterårssæson for AaB i superligaens historie, hvis nogen føler bare en antydning af skuffelse over efteråret samlet set, bør de mentalundersøges lige med det vuns!

Det har været et fantastisk efterår. Vi har set at AaB er på rette spor mod igen at blive et tophold i superligaen, vi har set forrygende og uimodståeligt bold i starten af sæsonen, og vi har et hold hvor 90% har fået, eller er igang med at få, deres fodboldopdragelse i AaB.

Jeg er sgu stolt over hvad det her hold præsterer, mere end i rigtigt mange år.
Det kan ganske enkelt ikke siges bedre eller mere præcist!

Helt overvældende smukt hvad vi har bedrevet det til her i efteråret. Outstanding!
Bienvenu Bassogog!

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af frederikshavneren » 13. dec 2012, 14:11

Jesper Schmidt skrev:Vi har ramt den 3. bedste efterårssæson for AaB i superligaens historie, hvis nogen føler bare en antydning af skuffelse over efteråret samlet set, bør de mentalundersøges lige med det vuns!

Det har været et fantastisk efterår. Vi har set at AaB er på rette spor mod igen at blive et tophold i superligaen, vi har set forrygende og uimodståeligt bold i starten af sæsonen, og vi har et hold hvor 90% har fået, eller er igang med at få, deres fodboldopdragelse i AaB.

Jeg er sgu stolt over hvad det her hold præsterer, mere end i rigtigt mange år.
Helt enig. Efterårssæsonen har været meget tæt på out standing, især med tanke på vores økonomiske situation. At det er lykkedes at skabe et tophold på trods af massive besparelser er imponerende. Vi kæmper altså i toppen mod nogle konkurrenter der har helt andre økonomiske ressourcer til rådighed. Se bare på f.eks. AGF der henter georgiske Mate Vatsadze for anslået 2-3 mio. kr. og OB der henter profilen Emil Larsen i Lyngby (usikkert transferbeløb. Lyngby har tidligere solgt meget billigt, men tilgengæld krævet en stor videresalgsklausul, som f.eks. i forbindelse med Bjellands skifte til FCN).
FCN har også en røvfuld penge på kistebunden, f.eks. har jeg netop læst at de i sommers bød omkring 4 mio. kr. på
Lasse Vibe.
Hvornår har AaB sidst hentet en spiller udefra direkte til startopstillingen? Det må efterhånden være flere år siden...

Ud over resultaterne er det især de unge spillere (Kusk, Nicolai, Dalsgaard og Helenius), der har imponeret mig i efterårssæsonen:

Kusk har virkelig fået et stort gennembrud, han har scoret mange flotte mål og har været enormt vigtig i det kreative spil. At han så har haft en lille nedtur her på det seneste er måske ikke så unaturligt. Dels er modstanderne noget mere opmærksomme på ham, derudover har de tunge baner, salget af Lucas og polemikken vedr. kontraktsituationen sikkert også haft betydning.

Nicolai Larsen synes jeg virkelig også har imponeret. Mange havde bange anelser da Lynge sagde farvel til Karim forrige sommer. Efter en debutsæson på det jævne, har Nicolai virkelig vist fornemt spil i denne sæson. Nicolai er måske ikke den mest synlige målmand i superligaen, da han ikke har så mange "tv redninger". Bundniveauet er hævet betragteligt og han er tilmed blevet bedre ude i feltet. Tydeligt at se at han har fået mere rutine og selvtillid!

Dalsgaard har også været en åbenbaring som højre back. Dalsgaards speed kommer virkelig til sin ret og han er meget offensiv, hvilket er en fornøjelse at se. Defensivt er der stadigvæk plads til forbedring, derudover skal han også arbejde med indlæggene, der til tider er for upræcise.

Helenius har gjort det som jeg forventede. Han er en angrebsprofil og har scoret nogle flotte mål og stået bag mange oplæg. Kreativt synes jeg at Helenius ligesom Kusk lider lidt pga. salget af Lucas, det er umuligt for Helenius og Kusk at spille det samme småspil når Curth skal indgå i ligningen. Hvis jeg skal finde være lidt negativt så har Helenius scoret 8 mål i efteråret (heraf 1 på straffespark) så han har reelt scoret 7 mål, hvilket må betragtes som værende lidt i underkanten af det tilfredsstillende. Helenius har nogle unikke spidskompetencer, men der er stadigvæk plads til forbedring. Bundniveauet skal hæves, han svinger meget i niveau fra kamp til kamp. Førsteberøringerne og hovedspillet er andre vigtige fokusområder.

Wichmann og Ahlmann har også gjort det udmærket. Wichmann og Ahlmann er lidt anonyme og for begges vedkommende virker det desværre til at deres udvikling er stagneret.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. dec 2012, 14:26

frederikshavneren skrev: Wichmann og Ahlmann har også gjort det udmærket. Wichmann og Ahlmann er lidt anonyme og for begges vedkommende virker det desværre til at deres udvikling er stagneret.
Meget enig i hvad du skriver, men jeg er bestemt ikke enig i dette.

Jeg synes Ahlmann gør det glimrende, og hans betydning for vores offensiv synes jeg er lidt undervurderet. Der har da ganske rigtigt været kampe hvor han ikke har deltaget så meget i det offensive, og måske været lidt anonym, ligesom han bestemt har lavet defensive fejl, men jeg synes han er ekstremt dygtig til rigtigt mange ting, og er sikker på at han vil blive mere og mere vigtig for os.

Wichmann synes jeg har haft sin bedste halvsæson for os, og jeg tror langt mere på ham nu, end jeg f.eks. gjorde i sommerpausen... jeg synes absolut han har fundet tilbage til sporet. Jeg synes eksempelvis han er blevet rigtigt god til at gøre det simpelt og til at holde gang i spillet, hvor han tidligere havde det med at varme bolden rigeligt... måske derfor man ikke lægger så meget mærke til ham, men jeg synes han har spillet et glimrende efterår.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af frederikshavneren » 13. dec 2012, 14:40

Jesper Schmidt skrev:
frederikshavneren skrev: Wichmann og Ahlmann har også gjort det udmærket. Wichmann og Ahlmann er lidt anonyme og for begges vedkommende virker det desværre til at deres udvikling er stagneret.
Meget enig i hvad du skriver, men jeg er bestemt ikke enig i dette.

Jeg synes Ahlmann gør det glimrende, og hans betydning for vores offensiv synes jeg er lidt undervurderet. Der har da ganske rigtigt været kampe hvor han ikke har deltaget så meget i det offensive, og måske været lidt anonym, ligesom han bestemt har lavet defensive fejl, men jeg synes han er ekstremt dygtig til rigtigt mange ting, og er sikker på at han vil blive mere og mere vigtig for os.

Wichmann synes jeg har haft sin bedste halvsæson for os, og jeg tror langt mere på ham nu, end jeg f.eks. gjorde i sommerpausen... jeg synes absolut han har fundet tilbage til sporet. Jeg synes eksempelvis han er blevet rigtigt god til at gøre det simpelt og til at holde gang i spillet, hvor han tidligere havde det med at varme bolden rigeligt... måske derfor man ikke lægger så meget mærke til ham, men jeg synes han har spillet et glimrende efterår.
Ahlmann og Wichmann har ikke været dårlige i efteråret, men jeg mener nu at de begge to er temmelig anonyme. Ahlmann var en åbenbaring da han fik debut, hvor han i de første kampe gjorde det rigtig godt. Siden hen synes jeg godt nok at Ahlmanns udvikling er stagneret. Det kan godt være at taktikken (Kent) dikterer at det er Dalsgaard der skal race op mod modstandernes baglinie, men jeg savner godt nok at se noget mere til Ahlmann offensivt. Der er kampe hvor han vel knap nok kommer op på modstanderens banehalvdel.
Det er uretfærdigt at sammenligne med andre venstrebacks, men prøv alligevel at lægge mærke til hvor offensive Mtiliga, Eckersley, Kadrii, Bengtsson, Stryger Larsen og tilmed Christopher Poulsen til sammenligning er. De bidrager altså med meget mere offensiv power end Ahlmann gør. Det er også en af forklaringerne på at modstanderne har læst os. Når de lykkes med at neutralisere Dalsgaard så mangler vi i den grad noget power på den modsatte side.

Wichmann er en udmærket spiller, men han mangler virkelig at træde i karakter. Han er en god boldspiller, men det er som om at der mangler noget power. Wichmann har mange kompetencer, men han er ikke ligefrem hurtig, hvilket ofte er en stor hæmsko for ham. Nu har Wichmann spillet mange forskellige pladser på midtbanen, hvilket kan være en medvirkende faktor, men jeg tvivler på at han kan tilspille sig en fast plads på den centrale midtbane. Dertil mangler han hurtighed og evner defensivt.

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4774
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Maglau » 13. dec 2012, 14:54

Jesper Schmidt skrev:
frederikshavneren skrev: Wichmann og Ahlmann har også gjort det udmærket. Wichmann og Ahlmann er lidt anonyme og for begges vedkommende virker det desværre til at deres udvikling er stagneret.
Meget enig i hvad du skriver, men jeg er bestemt ikke enig i dette.

Jeg synes Ahlmann gør det glimrende, og hans betydning for vores offensiv synes jeg er lidt undervurderet. Der har da ganske rigtigt været kampe hvor han ikke har deltaget så meget i det offensive, og måske været lidt anonym, ligesom han bestemt har lavet defensive fejl, men jeg synes han er ekstremt dygtig til rigtigt mange ting, og er sikker på at han vil blive mere og mere vigtig for os.

Wichmann synes jeg har haft sin bedste halvsæson for os, og jeg tror langt mere på ham nu, end jeg f.eks. gjorde i sommerpausen... jeg synes absolut han har fundet tilbage til sporet. Jeg synes eksempelvis han er blevet rigtigt god til at gøre det simpelt og til at holde gang i spillet, hvor han tidligere havde det med at varme bolden rigeligt... måske derfor man ikke lægger så meget mærke til ham, men jeg synes han har spillet et glimrende efterår.
Helt enig omkring Ahlmann og Wichmann. Jeg har tidligere præsteret at slukke for tv når Wichmann var i startopstilling fordi jeg synes virkede latterligt ugidelig og langsom. Men han har gjort det godt her i efteråret og aller bedst når han har været banen samtidig med Würtz og Augo fordi de har dækket hans ryg i defensive.
Ahlmann synes jeg ikke er nogen ørn defensivt og ikke meget bedre end Martin P, tilgengæld er han offensivt en meget spændende spiller, men teknik og relativ hurtighed.
Det begynder at ligne noget hvis vi kan bygge ovenpå vores allerede offensivt stærke backs og lade dem være vores kanter, med en mere kompakt midtbane.
Jeg synes vi med det spillermateriale vi har præsteret over alt forventning - så meget at jeg frygter for en mega nedtur af episke dimensioner i foråret. I min verden er vi ikke fri af nedrykning, når man tænker på kampene mod Agf, SIF og FCM så ved vi hvor lavt bundniveauet og vi kan snildt tabe 5-6 kampe i streg.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. dec 2012, 15:53

frederikshavneren skrev:
Jesper Schmidt skrev:
frederikshavneren skrev: Wichmann og Ahlmann har også gjort det udmærket. Wichmann og Ahlmann er lidt anonyme og for begges vedkommende virker det desværre til at deres udvikling er stagneret.
Meget enig i hvad du skriver, men jeg er bestemt ikke enig i dette.

Jeg synes Ahlmann gør det glimrende, og hans betydning for vores offensiv synes jeg er lidt undervurderet. Der har da ganske rigtigt været kampe hvor han ikke har deltaget så meget i det offensive, og måske været lidt anonym, ligesom han bestemt har lavet defensive fejl, men jeg synes han er ekstremt dygtig til rigtigt mange ting, og er sikker på at han vil blive mere og mere vigtig for os.

Wichmann synes jeg har haft sin bedste halvsæson for os, og jeg tror langt mere på ham nu, end jeg f.eks. gjorde i sommerpausen... jeg synes absolut han har fundet tilbage til sporet. Jeg synes eksempelvis han er blevet rigtigt god til at gøre det simpelt og til at holde gang i spillet, hvor han tidligere havde det med at varme bolden rigeligt... måske derfor man ikke lægger så meget mærke til ham, men jeg synes han har spillet et glimrende efterår.
Ahlmann og Wichmann har ikke været dårlige i efteråret, men jeg mener nu at de begge to er temmelig anonyme. Ahlmann var en åbenbaring da han fik debut, hvor han i de første kampe gjorde det rigtig godt. Siden hen synes jeg godt nok at Ahlmanns udvikling er stagneret. Det kan godt være at taktikken (Kent) dikterer at det er Dalsgaard der skal race op mod modstandernes baglinie, men jeg savner godt nok at se noget mere til Ahlmann offensivt. Der er kampe hvor han vel knap nok kommer op på modstanderens banehalvdel.
Det er uretfærdigt at sammenligne med andre venstrebacks, men prøv alligevel at lægge mærke til hvor offensive Mtiliga, Eckersley, Kadrii, Bengtsson, Stryger Larsen og tilmed Christopher Poulsen til sammenligning er. De bidrager altså med meget mere offensiv power end Ahlmann gør. Det er også en af forklaringerne på at modstanderne har læst os. Når de lykkes med at neutralisere Dalsgaard så mangler vi i den grad noget power på den modsatte side.

Wichmann er en udmærket spiller, men han mangler virkelig at træde i karakter. Han er en god boldspiller, men det er som om at der mangler noget power. Wichmann har mange kompetencer, men han er ikke ligefrem hurtig, hvilket ofte er en stor hæmsko for ham. Nu har Wichmann spillet mange forskellige pladser på midtbanen, hvilket kan være en medvirkende faktor, men jeg tvivler på at han kan tilspille sig en fast plads på den centrale midtbane. Dertil mangler han hurtighed og evner defensivt.
Jeg synes du overser hvor vigtig Ahlmann er for pasningsspillet lige bag den forreste del af banen, og at han spiller i samme side som Due, der slår flere indlæg på to kampe end resten af holdet på en halvsæson. Formationen er ifølge mine begreber helt anderledes i venstre side, end i højre, og Ahlmanns job er, som jeg ser det, langt mere at hjælpe med at fastholde spillet fremme på banen... og iøvrigt næsten agere som den pasningsstærke midtbanespiller Würtz og Augo trods alt ikke helt kan have skyld for at være. Præmisserne er helt sikkert markant anderledes end i højresiden, hvor Dalsgaard reelt spiller wing i boldbesiddelse, og højrekanten (Kusk/Wichmann) nærmest får en rolle som en lidt højreforskudt central offensiv midtbane/10'er position.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2724
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af NIN » 13. dec 2012, 18:38

Jesper Schmidt skrev:Vi har ramt den 3. bedste efterårssæson for AaB i superligaens historie, hvis nogen føler bare en antydning af skuffelse over efteråret samlet set, bør de mentalundersøges lige med det vuns!

Det har været et fantastisk efterår. Vi har set at AaB er på rette spor mod igen at blive et tophold i superligaen, vi har set forrygende og uimodståeligt bold i starten af sæsonen, og vi har et hold hvor 90% har fået, eller er igang med at få, deres fodboldopdragelse i AaB.

Jeg er sgu stolt over hvad det her hold præsterer, mere end i rigtigt mange år.
Enig. Problemet er, at sport som ofte reduceres til øjebliksbilleder og det slører optikken. Det vi har præsteret i denne halvsæson nærmer sig et 13-tal. Der har været bump og skuffelser på vejen, selvfølgelig har der det, men de skyldes ene og alene at vi har præsteret så godt som vi nu engang har gjort. Havde en eller anden stakkel dristet sig til at forudsige, at vi ville ligge på en tredje plads når vinterpausen meldte sig og endda med en kamp i baghånden, så havde de fleste rystet på hovedet og hvisket jubelidiot. I en sæson med et utroligt tæt kapløb om at få røven med sig og undgå degradering til 1. division har vi ryggen fri. Det er i sig selv mere end godkendt.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6410
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af FlæskeFrank » 13. dec 2012, 21:11

Omkring Ahlmann, så synes jeg, at det virker til at sammenspillet mellem venstre back og venstre midtbane ikke er helt så gnidningsløst som i højre side. Om dete skyldes at Ahlmann har haft flere skiftende folk foran sig(med forskellig spillestil) ved jeg ikke. Men jeg tror, at det er det sammenspil, som er med til at gøre venstresiden dårligere end den er - spiller for spiller.

Men 3. plads og salg af en god spiller - det er helt klart mere end godkendt. Samtidig var det også halvsæsonen, hvor vi satte superligarekord med flest sejre i træk med minimum 3 overskydende mål. At resultaterne så magede sig således, at det er detaljer som afgør hvem, der bliver nr. 2-6 i foråret og vi derfor måske er lidt ærgerlige.
- FlæskeFrank

Lucas Kuskenius
1. div
1. div
Indlæg: 346
Tilmeldt: 16. sep 2012, 20:52

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af Lucas Kuskenius » 14. dec 2012, 11:59

frederikshavneren skrev:
Jesper Schmidt skrev:
frederikshavneren skrev: Wichmann og Ahlmann har også gjort det udmærket. Wichmann og Ahlmann er lidt anonyme og for begges vedkommende virker det desværre til at deres udvikling er stagneret.
Meget enig i hvad du skriver, men jeg er bestemt ikke enig i dette.

Jeg synes Ahlmann gør det glimrende, og hans betydning for vores offensiv synes jeg er lidt undervurderet. Der har da ganske rigtigt været kampe hvor han ikke har deltaget så meget i det offensive, og måske været lidt anonym, ligesom han bestemt har lavet defensive fejl, men jeg synes han er ekstremt dygtig til rigtigt mange ting, og er sikker på at han vil blive mere og mere vigtig for os.

Wichmann synes jeg har haft sin bedste halvsæson for os, og jeg tror langt mere på ham nu, end jeg f.eks. gjorde i sommerpausen... jeg synes absolut han har fundet tilbage til sporet. Jeg synes eksempelvis han er blevet rigtigt god til at gøre det simpelt og til at holde gang i spillet, hvor han tidligere havde det med at varme bolden rigeligt... måske derfor man ikke lægger så meget mærke til ham, men jeg synes han har spillet et glimrende efterår.
Ahlmann og Wichmann har ikke været dårlige i efteråret, men jeg mener nu at de begge to er temmelig anonyme. Ahlmann var en åbenbaring da han fik debut, hvor han i de første kampe gjorde det rigtig godt. Siden hen synes jeg godt nok at Ahlmanns udvikling er stagneret. Det kan godt være at taktikken (Kent) dikterer at det er Dalsgaard der skal race op mod modstandernes baglinie, men jeg savner godt nok at se noget mere til Ahlmann offensivt. Der er kampe hvor han vel knap nok kommer op på modstanderens banehalvdel.
Det er uretfærdigt at sammenligne med andre venstrebacks, men prøv alligevel at lægge mærke til hvor offensive Mtiliga, Eckersley, Kadrii, Bengtsson, Stryger Larsen og tilmed Christopher Poulsen til sammenligning er. De bidrager altså med meget mere offensiv power end Ahlmann gør. Det er også en af forklaringerne på at modstanderne har læst os. Når de lykkes med at neutralisere Dalsgaard så mangler vi i den grad noget power på den modsatte side.

Wichmann er en udmærket spiller, men han mangler virkelig at træde i karakter. Han er en god boldspiller, men det er som om at der mangler noget power. Wichmann har mange kompetencer, men han er ikke ligefrem hurtig, hvilket ofte er en stor hæmsko for ham. Nu har Wichmann spillet mange forskellige pladser på midtbanen, hvilket kan være en medvirkende faktor, men jeg tvivler på at han kan tilspille sig en fast plads på den centrale midtbane. Dertil mangler han hurtighed og evner defensivt.
Taktikken er, som du selv siger, at Dalsgaard er den offensive af de to og Ahlmann skal holde sig tilbage, så vi spiller med 3 forsvarsspillere når vi angriber. Det er sådan Kent vil have det, hvorfor jeg synes det er synd at bebrejde Ahlmann for ikke at bidrage tilstrækkeligt offensivt.

At disponeringen måske er forkert og Ahlmann er rigtigt god i den offensive del af spillet er en anden sag.
Følg mig på Twitter (@CescSzczesny) hvor jeg tweeter om AaB.

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 5. mar 2009, 16:54
Favoritspiller: Chris Rolfe

Re: Evaluering af efterårssæsonen 2012

Indlæg af AllanPedersen » 14. dec 2012, 12:52

sportsligt set. .fantastisk

ledelsmæssigt hul i hovedet som altid.. og ja jeg er altid efter lynge

men var til en reception fornylig ude på finansforbundet. og snakkede med Michael Budolfsen, hvis ikke i ved hvem han er.
Så er han næsteformanden for Uni Europe, en sammenslutning af fagforeninger med 7 millioner medlemmer.. og formand og i bestyrelsen hos finansforbundet
så man kan roligt sige han er en stor fisk.

Han er glødende Aalborg fan.. og havde specielt en eller anden forkærlighed for augo som jeg ikke delte.

Men på punktet om hvordan Lynge håndtere pressen og økonomien det sidste år var det rart endelig at møde en jeg var totalt enig med.
Lynge har fuldstændig afvist at ville kigge på den ferie penge sag fordi han var så overbevist om intet kunne gå galt
Og det mente Budolfsen er fuldstændig utilgiveligt når man har så stort et økonomisk ansvar.. så skal alt tages alvorligt.

Samtidig var han helt enig i at mange af de yngre spillere skulle have haft en længere kontrakt før de overhovedet kom på første holdet.
Kusk skulle have haft en i foråret.
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Besvar