AaB tilføres ny kapital

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7816
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Forza » 27. dec 2012, 12:37

http://www.aabsport.dk/nyheder/2012/12/ ... pital.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brugeravatar
0542
Landshold
Landshold
Indlæg: 772
Tilmeldt: 12. jul 2005, 10:50
Favoritspiller: RADE!!!
Geografisk sted: Houston, Tx

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af 0542 » 27. dec 2012, 12:43

Ok - lyder spændende, men håber ikke at det betyder at vi har solgt transfer rettigheder osv?
Mvh
0542

A_Strandfelt
Allstar
Allstar
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 15. apr 2006, 23:00

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af A_Strandfelt » 27. dec 2012, 12:44

0542 skrev:
Ok - lyder spændende, men håber ikke at det betyder at vi har solgt transfer rettigheder osv?
Så ville det vel ikke være beskrevet som et lån?

PeterS
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 31. aug 2008, 23:08
Favoritspiller: Jan Koller

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af PeterS » 27. dec 2012, 13:02

Jeg er lidt i tvivl omkring meddelelsen.

Står vi og mangler kapital nu og her til at betale løn mm. grundet superligaen står stille? eller skal det ses som ekstra midler til at drive klubben? hvis det er det sidste, giver det vel ingen mening at låne penge?

Det er dog positivt at erhvervslivet i Nordjylland står bag AaB, og jeg ser det som en fordel at denne Investor gruppe får en mand i bestyrelsen. Man kan jo ikke tro andet end det er kompetente folk der kommer ind.

Disse 5 mio kr, er det en del af de 10 mio som man snakkede ville blive tilført i sommers? eller er det yderligere kroner i kassen?

Brugeravatar
Peter A.
Allstar
Allstar
Indlæg: 1002
Tilmeldt: 6. jul 2005, 12:49
Favoritspiller: Stone Cold Steve Austin
Geografisk sted: Nordenfjords

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Peter A. » 27. dec 2012, 13:17

Det er en portion de penge som blev omtalt i sommers.

Men hvorfor ligen nu, samme dag som december-lønnen skal betales. Ellers måske blot en teknikalitet at det skal gøres i 2012?

Man kan ikke helt undgå at have en et lidt bekymret tanke om det her..
Hey AaB!

Brugeravatar
Can
2. div
2. div
Indlæg: 168
Tilmeldt: 19. jul 2005, 14:55
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Can » 27. dec 2012, 13:24

Jeg tænker lidt om det kan have noget med det forventede underskud og egenkapital at gøre. DBU kræver jo at egenkapitalen har en størrelse for at der må tegnes kontrakter, og egenkapitalen er vel snart tabt når underskuddet fra 2012 fratrækkes...

Brugeravatar
Peter A.
Allstar
Allstar
Indlæg: 1002
Tilmeldt: 6. jul 2005, 12:49
Favoritspiller: Stone Cold Steve Austin
Geografisk sted: Nordenfjords

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Peter A. » 27. dec 2012, 13:26

Lad os håbe at det er en teknikalitet i den retning det handler om..
Hey AaB!

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13644
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Funky » 27. dec 2012, 13:31

Det bedste havde naturligvis været, at man ikke havde behov for at låne, men når det nu er tilfældet, så kan man vel glæde sig over

- at det trods alt "kun" drejer sig om 5 millioner;
- at der stadig ER nogen som vil investere i AaB;
- at det givetvis er med til at forhindre panik-salg af spillere

Man kan så bare håbe at lånebetingelserne ikke hæmmer AaB alt for meget fremadrettet. Måske har det noget at gøre med, hvordan man vil 'kringle' lånet fra moderklubben?
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3845
Tilmeldt: 27. mar 2006, 18:35
Geografisk sted: Aalborg

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Gentleman Finn » 27. dec 2012, 13:57

Absolut positivt at vi kan låne og forberede os lidt på de fp-krav vi må formode der kommer. Men indtil videre kender vi ikke størrelsesordenen, og der var åbnet op for en pæn afviklingsnøgle også, så lånet er nok også være for både at sikre vores aktiver i transfervinduet samt give os mulighed for kontraktforlængelser og kontrakter til nye spillere til sommer.

Funky, fik moderklubben ikke allerede pengene da vi solgte Lucas? Sådan forstod jeg det, men er heller ikke sikker på disse oplysninger har været eller er tilgængelige.

Brugeravatar
Jacob
Superliga
Superliga
Indlæg: 542
Tilmeldt: 26. okt 2005, 20:34
Geografisk sted: Belgien

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Jacob » 27. dec 2012, 14:16

Funky skrev:Det bedste havde naturligvis været, at man ikke havde behov for at låne, men når det nu er tilfældet, så kan man vel glæde sig over

- at det trods alt "kun" drejer sig om 5 millioner;
- at der stadig ER nogen som vil investere i AaB;
- at det givetvis er med til at forhindre panik-salg af spillere

Man kan så bare håbe at lånebetingelserne ikke hæmmer AaB alt for meget fremadrettet. Måske har det noget at gøre med, hvordan man vil 'kringle' lånet fra moderklubben?
Tænkte lidt det samme ifht lånet fra moderklubben. Kunne det tænkes, at man 1) gerne vil uf den forpligtigelse til sine egne og 2) gerne vil ud af de betingelser der var med det lån. Ved at lave manøvren her i slutningen af 2012, er man måske ikke bundet på noget ifht 2013 budget m.m.
Life is good..... AaB is better!

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af frederikshavneren » 27. dec 2012, 14:26

Jacob skrev:
Funky skrev:Det bedste havde naturligvis været, at man ikke havde behov for at låne, men når det nu er tilfældet, så kan man vel glæde sig over

- at det trods alt "kun" drejer sig om 5 millioner;
- at der stadig ER nogen som vil investere i AaB;
- at det givetvis er med til at forhindre panik-salg af spillere

Man kan så bare håbe at lånebetingelserne ikke hæmmer AaB alt for meget fremadrettet. Måske har det noget at gøre med, hvordan man vil 'kringle' lånet fra moderklubben?
Tænkte lidt det samme ifht lånet fra moderklubben. Kunne det tænkes, at man 1) gerne vil uf den forpligtigelse til sine egne og 2) gerne vil ud af de betingelser der var med det lån. Ved at lave manøvren her i slutningen af 2012, er man måske ikke bundet på noget ifht 2013 budget m.m.
Det er svært at tyde den eksakte baggrund bag kapitaltilførslen da AaB ikke ligefrem er særlig meddelsom. Hvis jeg imidlertid skal komme med mit gæt så vil jeg også tro, at lånet kan hænge sammen med det tidligere lån fra moderklubben. Det "nye" lån samt pengene fra salget af Lucas burde rigeligt kunne dække en indfrielse af lånet fra moderklubben.

Jeg håber virkelig at lånet fra moderklubben er indfriet, da det vil lette betingelserne for sportslig succes. Som betingelse for lånet i foråret stillede moderklubben en række betingelser såsom et budget for 2013 i balance uden spillersalg og tv penge baseret på en 10. plads. Det er klart at sådanne betingelser vil stække Lynges handlefrihed, hvorfor bestyrelsen må have afsøgt alle muligheder for at indfri lånet og dermed opnå større handlefrihed.
Håber at blive lidt klogere når årsregnskabet for 2012 fremlægges.

12mand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 21. mar 2009, 12:38
Favoritspiller: ene
Geografisk sted: 9000

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af 12mand » 27. dec 2012, 22:53

jeg har været inde og kigge. men vil lige være sikker.
AaB af 1885, er det bare amatør-afdelingen?? så vidt jeg kan se, er det.
men hvis det er tilfældet, og det hører ind under AaB, hvorfor låner man så kun 5 millioner til AaB, og giver dem ikke uden forpligtelser?? hvis man har råd til det, er det da lige meget hvilken kasse pengene kommer i.
lynge er gud!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Jesper Schmidt » 28. dec 2012, 00:19

Der er masser af fokus på at AaB får tilført en håndfuld millioner, men jeg synes i virkeligheden det interessante er to andre ting som oplyses:

1. Investorgruppen får en plads i bestyrelsen.

- Det er næppe noget de har købt sig adgang til med "blot" et lån på 5 mio., så jeg tror helt afgjort at der ligger mere bag, og at der bliver arbejdet på flere ting fremadrettet som vi endnu ikke hører om.

2. Ole Mølgaard udtræder af bestyrelsen.

- Mølgaard er "Mr. AaB A/S", og har efter min opfattelse siddet i baggrunden med enorm magt i bestyrelsen, også efter han fratrådte som formand. For mig at se er han om nogen arkitekten bag alt der skete i AaB rent forretningsmæssigt op gennem 00'erne, uanset at han trådte i baggrunden.

Desuden er det også påfaldende at man afholder en ekstraordinær generalforsamling forholdsvist tæt på den ordinære, hvilket vel godt kunne være et tegn på at der er ting man gerne vil igang med hurtigst muligt.

Om alt det her så er positivt eller negativt tør jeg ikke gætte på, må jeg indrømme. Dog skal det siges at jeg synes det er enormt positivt at man med Mølgaards farvel, også siger farvel til et af de "gamle skeletter".

Kilde
Allstar
Allstar
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 7. aug 2008, 23:19

AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Kilde » 28. dec 2012, 01:01

12mand skrev:jeg har været inde og kigge. men vil lige være sikker.
AaB af 1885, er det bare amatør-afdelingen?? så vidt jeg kan se, er det.
men hvis det er tilfældet, og det hører ind under AaB, hvorfor låner man så kun 5 millioner til AaB, og giver dem ikke uden forpligtelser?? hvis man har råd til det, er det da lige meget hvilken kasse pengene kommer i.
AaB af 1885 hører ikke under AaB A/S på den måde, som du tænker. Går AaB A/S konkurs, så stor 1885 skam stadig.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Pastorius » 28. dec 2012, 01:06

Jesper Schmidt skrev:Der er masser af fokus på at AaB får tilført en håndfuld millioner, men jeg synes i virkeligheden det interessante er to andre ting som oplyses:

1. Investorgruppen får en plads i bestyrelsen.

- Det er næppe noget de har købt sig adgang til med "blot" et lån på 5 mio., så jeg tror helt afgjort at der ligger mere bag, og at der bliver arbejdet på flere ting fremadrettet som vi endnu ikke hører om.

2. Ole Mølgaard udtræder af bestyrelsen.

- Mølgaard er "Mr. AaB A/S", og har efter min opfattelse siddet i baggrunden med enorm magt i bestyrelsen, også efter han fratrådte som formand. For mig at se er han om nogen arkitekten bag alt der skete i AaB rent forretningsmæssigt op gennem 00'erne, uanset at han trådte i baggrunden.

Desuden er det også påfaldende at man afholder en ekstraordinær generalforsamling forholdsvist tæt på den ordinære, hvilket vel godt kunne være et tegn på at der er ting man gerne vil igang med hurtigst muligt.

Om alt det her så er positivt eller negativt tør jeg ikke gætte på, må jeg indrømme. Dog skal det siges at jeg synes det er enormt positivt at man med Mølgaards farvel, også siger farvel til et af de "gamle skeletter".
Mon ikke snart Allan kommer kravlende på knæ og siger undskyld.
Jeg ser det som om at de "kun" fem millioner i kapitaltilførsel er et udtryk for likviditeten nu er fem millioner bedre end man forvendtede i efteråret, da udmeldinger omkring de 10 mill i tilsagn til kapitaltilførsel blev givet. Det er så "alle" de millioner som Allan mener Lynge har formøblet i TV-penge og transferbeløb (som sikket ikke har gavnet likviditeten endnu).

PS! prøv at regne på hvor stor en del af egenkapitalen de 5 mill udgår, inden du afskriver det som nok til at købe en plads i bestyrelsen.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Jesper Schmidt » 28. dec 2012, 02:09

Pastorius skrev:
PS! prøv at regne på hvor stor en del af egenkapitalen de 5 mill udgår, inden du afskriver det som nok til at købe en plads i bestyrelsen.
Du kan have en pointe! Men jeg tror nu alligevel der ligger mere bag, måske noget så usexet som en eller anden form for nødberedskab. Under alle omstændigheder må det siges at være positivt man får pengestærke investorer så tæt på maskinrummet, forudsat at man ser nogenlunde ens på hvordan fremtiden skal se ud.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af thomasjn » 28. dec 2012, 02:50

12mand skrev:jeg har været inde og kigge. men vil lige være sikker.
AaB af 1885, er det bare amatør-afdelingen?? så vidt jeg kan se, er det.
men hvis det er tilfældet, og det hører ind under AaB, hvorfor låner man så kun 5 millioner til AaB, og giver dem ikke uden forpligtelser?? hvis man har råd til det, er det da lige meget hvilken kasse pengene kommer i.
AaB af 1885 er amatørklubben, altså selve AaB om man vil, hvor DS holdet, lavere seriehold og diverse ungdomshold hører hjemme. AaB A/S er det selskab, som driver Superligaholdet (og reserveholdet). Konstruktionen er sådan, at det formelt er AaB af 1885 som har licensen til at spille i divisionerne, men at AaB A/S "låner" licensen. Så vidt jeg ved kører alle Superligahold/Divisionshold med en sådan en konstruktion eller lignende.

Hvorfor man adskiller den professionelle afdeling fra amatørerne har jeg aldrig hørt nogen egentlig grund til. Men jeg formoder, at det er for at sikre, at klubben mod konkurs således, at der stadig er noget som hedder AaB såfremt Superligaholdet går konkurs. Ligeledes muliggør det, at jo pengefolk kan komme ind og have indflydelse omkring superligaholdet.
Dog er der nogle ting, som vel er ret uklare i skillet mellem 1885 og A/S. F.eks. er de bedste ungdomsspillere på kontrakt og de har vel kontrakt med A/S. Ligeledes deler man jo baner og lokaler på Hornevej og har vel stortset altid gjort det - Lynge flyttede aldrig med den øvrige administration ind på Hadsundvej. Ligeledes er AaB af 1885 jo repræsenteret i AaB A/S's bestyrelse.

12mand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 21. mar 2009, 12:38
Favoritspiller: ene
Geografisk sted: 9000

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af 12mand » 28. dec 2012, 12:20

thomasjn skrev:
12mand skrev:jeg har været inde og kigge. men vil lige være sikker.
AaB af 1885, er det bare amatør-afdelingen?? så vidt jeg kan se, er det.
men hvis det er tilfældet, og det hører ind under AaB, hvorfor låner man så kun 5 millioner til AaB, og giver dem ikke uden forpligtelser?? hvis man har råd til det, er det da lige meget hvilken kasse pengene kommer i.
AaB af 1885 er amatørklubben, altså selve AaB om man vil, hvor DS holdet, lavere seriehold og diverse ungdomshold hører hjemme. AaB A/S er det selskab, som driver Superligaholdet (og reserveholdet). Konstruktionen er sådan, at det formelt er AaB af 1885 som har licensen til at spille i divisionerne, men at AaB A/S "låner" licensen. Så vidt jeg ved kører alle Superligahold/Divisionshold med en sådan en konstruktion eller lignende.

Hvorfor man adskiller den professionelle afdeling fra amatørerne har jeg aldrig hørt nogen egentlig grund til. Men jeg formoder, at det er for at sikre, at klubben mod konkurs således, at der stadig er noget som hedder AaB såfremt Superligaholdet går konkurs. Ligeledes muliggør det, at jo pengefolk kan komme ind og have indflydelse omkring superligaholdet.
Dog er der nogle ting, som vel er ret uklare i skillet mellem 1885 og A/S. F.eks. er de bedste ungdomsspillere på kontrakt og de har vel kontrakt med A/S. Ligeledes deler man jo baner og lokaler på Hornevej og har vel stortset altid gjort det - Lynge flyttede aldrig med den øvrige administration ind på Hadsundvej. Ligeledes er AaB af 1885 jo repræsenteret i AaB A/S's bestyrelse.
tak for det gode svar. :thumbsup:
men forstår bare stadig ikk - hvis AaB er ved at gå på røven, hvorfor så kun låne pengene til AaB, i stedet for at gi dem?? hvis AaB går på røven, kan man jo et eller andet sted argumentere mod at så har amatør afdelingen, ikke nogen værdi (groft skåret ud) så det er vel i alles interesse at AaB består. og hvis AaB af 1885, har pengene til bare at gi AaB pengene, er det da dumt ikke at gøre det.
lynge er gud!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af Jesper Schmidt » 28. dec 2012, 13:10

12mand skrev:
thomasjn skrev:
12mand skrev:jeg har været inde og kigge. men vil lige være sikker.
AaB af 1885, er det bare amatør-afdelingen?? så vidt jeg kan se, er det.
men hvis det er tilfældet, og det hører ind under AaB, hvorfor låner man så kun 5 millioner til AaB, og giver dem ikke uden forpligtelser?? hvis man har råd til det, er det da lige meget hvilken kasse pengene kommer i.
AaB af 1885 er amatørklubben, altså selve AaB om man vil, hvor DS holdet, lavere seriehold og diverse ungdomshold hører hjemme. AaB A/S er det selskab, som driver Superligaholdet (og reserveholdet). Konstruktionen er sådan, at det formelt er AaB af 1885 som har licensen til at spille i divisionerne, men at AaB A/S "låner" licensen. Så vidt jeg ved kører alle Superligahold/Divisionshold med en sådan en konstruktion eller lignende.

Hvorfor man adskiller den professionelle afdeling fra amatørerne har jeg aldrig hørt nogen egentlig grund til. Men jeg formoder, at det er for at sikre, at klubben mod konkurs således, at der stadig er noget som hedder AaB såfremt Superligaholdet går konkurs. Ligeledes muliggør det, at jo pengefolk kan komme ind og have indflydelse omkring superligaholdet.
Dog er der nogle ting, som vel er ret uklare i skillet mellem 1885 og A/S. F.eks. er de bedste ungdomsspillere på kontrakt og de har vel kontrakt med A/S. Ligeledes deler man jo baner og lokaler på Hornevej og har vel stortset altid gjort det - Lynge flyttede aldrig med den øvrige administration ind på Hadsundvej. Ligeledes er AaB af 1885 jo repræsenteret i AaB A/S's bestyrelse.
tak for det gode svar. :thumbsup:
men forstår bare stadig ikk - hvis AaB er ved at gå på røven, hvorfor så kun låne pengene til AaB, i stedet for at gi dem?? hvis AaB går på røven, kan man jo et eller andet sted argumentere mod at så har amatør afdelingen, ikke nogen værdi (groft skåret ud) så det er vel i alles interesse at AaB består. og hvis AaB af 1885, har pengene til bare at gi AaB pengene, er det da dumt ikke at gøre det.
Nu giver man jo ikke bare lige store millionbeløb væk, uden skattefar kommer og blander sig. Men jeg tror nu bestemt heller ikke det har været på tale.

Hvis AaB A/S drejer nøglen om sker der en tvangsnedrykning, og et nystartet selskab vil så skulle spille sig op gennem divisionerne.

Hvis AaB af 1885 drejer nøglen om, er der ikke noget der hedder AaB mere, heller ikke på ungdomssiden.

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: AaB tilføres ny kapital

Indlæg af hje1980 » 28. dec 2012, 14:46

Og så sker der vel det der skete med Chang. BANG... direkte i Serie 6.
Så det er vel for at beskytte licens ejeren.

Besvar