Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 10. dec 2013, 18:48

AllanPedersen skrev:Og sådan er det bare, Som by har vi ikke kapacitet til at skabe 10k hardcore fans.
Der bor en halv million mennesker i Nordjylland, og jeg kan se med mit blotte øje, at folk kaster deres passion på alt muligt. Folk stikker deres børn en Barcelona-trøje, fordi klubben er omspundet af myter, der fascinerer hele verden.

AaB, derimod vækker ikke folks passion i nogen særlig grad, når holdet da ikke lige er på guldkurs og med otte point ned til nummer to. Så har folk passion for den aktuelle begivenhed.

Problemet er så, at folk siger "vi" om AaB, når AaB vinder, men "dem" om AaB, når AaB taber. Men hvis AaB altid er "vi" i stedet for "dem", så er vi allerede kommet utroligt langt.

Hvis man kan fascinere 10.000-20.000 nordjyder eller endnu flere, når AaB er på guldkurs, så kan man også fascinere dem, hvis AaB er i stand til at opretholde en myte om, at man er alle nordjyders hjerteklub.

De eksempler, man kan se rundt omkring i Europa, hvor lokalbefolkningen har en helt særlig passion og føler et anderledes tæt ejerskab, der ser man også, at tilskuerne strømmer til kampene, uanset resultater.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 5. mar 2009, 16:54
Favoritspiller: Chris Rolfe

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af AllanPedersen » 10. dec 2013, 19:05

Fabbe skrev:
AllanPedersen skrev:Og sådan er det bare, Som by har vi ikke kapacitet til at skabe 10k hardcore fans.
Der bor en halv million mennesker i Nordjylland, og jeg kan se med mit blotte øje, at folk kaster deres passion på alt muligt. Folk stikker deres børn en Barcelona-trøje, fordi klubben er omspundet af myter, der fascinerer hele verden.

AaB, derimod vækker ikke folks passion i nogen særlig grad, når holdet da ikke lige er på guldkurs og med otte point ned til nummer to. Så har folk passion for den aktuelle begivenhed.

Problemet er så, at folk siger "vi" om AaB, når AaB vinder, men "dem" om AaB, når AaB taber. Men hvis AaB altid er "vi" i stedet for "dem", så er vi allerede kommet utroligt langt.

Hvis man kan fascinere 10.000-20.000 nordjyder eller endnu flere, når AaB er på guldkurs, så kan man også fascinere dem, hvis AaB er i stand til at opretholde en myte om, at man er alle nordjyders hjerteklub.

De eksempler, man kan se rundt omkring i Europa, hvor lokalbefolkningen har en helt særlig passion og føler et anderledes tæt ejerskab, der ser man også, at tilskuerne strømmer til kampene, uanset resultater.
Fabbe, helt seriøst, så må du da indse du taler om en drøm..

Hvis man helt faktuelt kigger på by størrelse, og på alle andre byer.. så har vi ikke kapaciteten til det..
Randers, Silkeborg, Odense, Århus.. i forhold til deres indbyggere kan de slet heller ikke give det du forlanger

Du forlanger vi skal kunne mønstre flere hardcore fans end nogen anden klub i Nordeuropa forhold til by størrelse
Samtidig med vi forbliver den dyreste klub i danmark at tage ind og se fodbold hos.:

Hvor er logikken!? Helt seriøst.
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 10. dec 2013, 19:24

AllanPedersen skrev: Fabbe, helt seriøst, så må du da indse du taler om en drøm..
Det her er ikke logik og evidens. Det er sandsynlighed, tro og visioner. Hvis man ikke tror på det, så bliver det heller ikke til noget, så du bestemmer selv, om du vil give drømmen en chance, eller om du vil punktere den med din pessimisme. Jeg kan ikke se, at drømmen koster noget. Til gengæld synes jeg, der er en høj pris for dovenskab, idéforladthed og laden-stå-til.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

jensemand57
Allstar
Allstar
Indlæg: 2060
Tilmeldt: 12. feb 2008, 21:49

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af jensemand57 » 10. dec 2013, 19:36

Både Fabbe og Allan har jo en pointe. Men det ene udelukker jo ikke det andet. Men jeg mener nu stadig, at det første parameter, som skal opfyldes for at få flere nordjyder på lægterne, er at skaffe ro om økonomien. Alle de negative artikler, som omhandler økonomien er direkte dræbende for interessen for AaB. Jeg ved at der er investorer, som vil redde AaB, når Feriepengesagen er afgjort. Det blev der skrevet om for et par uger siden. Men det ærgre mig, at der endnu ikke er noget, som tyder på en investering i AaB, da tidspunktet vil være perfekt. Lad os tænke et eksempel. Investorerne smider et x antal millioner i kassen en aktieemission gør det samme. Tilsammen bliver der fyldt op med 50 millioner. Feriepengesagen koster omkring 15 millioner, der vil stadig være 35 millioner tilbage. Læg dertil, at den nuværende ledelse faktisk har formået i dette år at skabe overskud på den daglige drift, hvilket er meget positivt i forhold til fremtiden. Hvis dette sker vil artikler omhandlet AaB og økonomi får en mere positiv vinkel, som skaber en tro på, at klubben har en fremtid. Det var som sagt et tænkt eksempel, men spørgsmålet er om det er realistisk? Jeg tror det.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3649
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 11. dec 2013, 10:39

Jensemand, du har en pointe i, at den negative økonomiske omtale af AaB er dræbende for interessen - og at den ikke kan opvejes af flygtig sportslig succes. Den investering, du efterlyser, er jo ikke bare "nice to have", men slet og ret "need to have", dersom der skal spilles fodbold på seriøst niveau nord for Randers i længere perspektiv. En evig ørkenvandring med "fra-transfervindue-til-transfervindue" - overlevelse forplanter sig til stadig tommere tribuner på Aalborg Stadion.

I forhold til situationen her og nu er det vigtigt, at vi tager udgangspunkt i konkrete problemer og konkrete løsninger, altså: nem adgang til billetter (også fribilletter!), ordentligt bookingsystem, god service og en genovervejelse af prisniveauet, som ligger betydeligt højere end vore konkurrenters. Det diffuse sværmeri om "passion" bærer i nogen grad præg af, at vi gerne vil have resten af verden til at være, som vi er, snarere end at vi indretter os efter den verden, der eksisterer - og derfra ændrer på den.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af nik » 11. dec 2013, 13:16

AaB må vel også til at erkende at man skal være åben ud af til, komme med mange flere nyheder på feks nettet, ser man på hvad feks tyske klubber gør, så er der ikke en dag uden der er flere artikler omkring klubben. Også skal man heller ikke underkende Aalborg Håndbold fylder langt mere i Aalborg

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5094
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af MrBangDK » 11. dec 2013, 14:05

nik skrev:AaB må vel også til at erkende at man skal være åben ud af til, komme med mange flere nyheder på feks nettet, ser man på hvad feks tyske klubber gør, så er der ikke en dag uden der er flere artikler omkring klubben. Også skal man heller ikke underkende Aalborg Håndbold fylder langt mere i Aalborg
Kan du ikke snart pisse af med dit Aalborg Håndbold....
Ska' vi hak'?

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4759
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Maglau » 11. dec 2013, 14:17

nik skrev:AaB må vel også til at erkende at man skal være åben ud af til, komme med mange flere nyheder på feks nettet, ser man på hvad feks tyske klubber gør, så er der ikke en dag uden der er flere artikler omkring klubben. Også skal man heller ikke underkende Aalborg Håndbold fylder langt mere i Aalborg
Ja selvfølgelig fylder håndbold mere end fodbold, det er ganske klart ses tydeligt af tilskuertallene 4.000 tilskuerer til håndbold og 6-8.000 til fodbold.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af nik » 11. dec 2013, 14:40

Siger ikke det fylder mest, men at det er en ny spiller om de folk de potentielt går ud og ser sport i byen, der er kommet en seriøs konkurrence om tilskuerne om man vel det eller ej

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10768
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af jonas386 » 11. dec 2013, 15:02

nik skrev:Siger ikke det fylder mest
Jo du gør
Også skal man heller ikke underkende Aalborg Håndbold fylder langt mere i Aalborg
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Køllen I Møllen » 11. dec 2013, 15:55

jonas386 skrev:
nik skrev:Siger ikke det fylder mest
Jo du gør
Også skal man heller ikke underkende Aalborg Håndbold fylder langt mere i Aalborg
Det gør han faktisk ikke. Han siger at det fylder langt mere. Det kan ligeså vel tolkes som at det fylder langt mere i billedet end førhen. Og det kan han have ret i.

Uanset hvad man mener om håndbold så må vi erkende at det her i den kolde vinter er mere familievenligt/mageligt at sætte sig ind i en varm hal end det er at sidde og fryse sin røv i laser ude på stadion. Jeg ved ikke noget om det men mon ikke billetsystemet, priser, køb i boderne mm også fungerer bedre til håndbold end på stadion? Tror helhedsoplevelsen til håndbold/ishockey for den neutrale tilskuer er markant bedre når man tager alle disse faktorer med i udregningen.
Janteloven eksisterer IKKE!

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10768
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af jonas386 » 11. dec 2013, 16:54

Køllen I Møllen skrev:
jonas386 skrev:
nik skrev:Siger ikke det fylder mest
Jo du gør
Også skal man heller ikke underkende Aalborg Håndbold fylder langt mere i Aalborg
Det gør han faktisk ikke. Han siger at det fylder langt mere. Det kan ligeså vel tolkes som at det fylder langt mere i billedet end førhen. Og det kan han have ret i.
Langt mere i Aalborg kan vist ikke forståes meget anderledes, og det er næsten naivt at tro det var andet end et troll indlæg.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 11. dec 2013, 18:59

Jeg ved ikke, om forbedret økonomi er det, der højner passionen. Vi har set, hvordan sportslig og økonomisk deroute faktisk kunne højne passionen i samme grad som en mesterskabskampagne. Bare tænk på julen '93, foråret '03 og "opturen" forrige år. Når nedturene højner passionen, så er det fordi folk pludselig føler, de spiller en afgørende rolle for, om AaB overlever, og derfor støtter de op. Når folk så ikke støtter op, når AaB ligger nummer fem i tabellen, så er det fordi, AaB er pissedårlig til at lade folk i Aalborg føle, at de er vigtige for klubben. Hvis AaB begynder at sætte tilhængeren helt i centrum, så vil tilhængerne også gengælde med passion og støtte.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Køllen I Møllen » 11. dec 2013, 19:13

Fabbe skrev:Jeg ved ikke, om forbedret økonomi er det, der højner passionen. Vi har set, hvordan sportslig og økonomisk deroute faktisk kunne højne passionen i samme grad som en mesterskabskampagne. Bare tænk på julen '93, foråret '03 og "opturen" forrige år. Når nedturene højner passionen, så er det fordi folk pludselig føler, de spiller en afgørende rolle for, om AaB overlever, og derfor støtter de op. Når folk så ikke støtter op, når AaB ligger nummer fem i tabellen, så er det fordi, AaB er pissedårlig til at lade folk i Aalborg føle, at de er vigtige for klubben. Hvis AaB begynder at sætte tilhængeren helt i centrum, så vil tilhængerne også gengælde med passion og støtte.
Jeg tror også det handler om hvorvidt der er noget på spil. Det gjorde der under opturen. Og jeg tror ikke rigtig at man får nordjyderne til rigtig at tro på at der er noget på spil i denne sæson før vi ligger til medaljer og der er 5 runder igen. Lige nu tror jeg den almindelige nordjyde regner med at AaB styrtdykker i foråret, ikke ret mange tror seriøst at vi hiver medaljer hjem. Bla hænger det så nok også sammen med at man hele tiden venter på at de profiler vi har smutter for småpenge og holdet så går i stå.

Og jeg må indrømme at jeg godt kan sætte mig ind i tankegangen, både hvad angår placeringen og hvad angår profilerer der nok snart smutter.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Rasmus
Superliga
Superliga
Indlæg: 742
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:46

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Rasmus » 11. dec 2013, 19:33

nik skrev:Siger ikke det fylder mest, men at det er en ny spiller om de folk de potentielt går ud og ser sport i byen, der er kommet en seriøs konkurrence om tilskuerne om man vel det eller ej
Jeg tror simpelthen ikke på at håndbolden tager alverden fra fodbolden, - jeg har i hvert fald svært ved at hvordan.

Den største konkurrent er nok nærmere Biografen eller badminton om mandagen - hvad sker der iøvrigt lige for alle de mandagskampe AaB er rendt ind i.
/ Rasmus

jensemand57
Allstar
Allstar
Indlæg: 2060
Tilmeldt: 12. feb 2008, 21:49

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af jensemand57 » 11. dec 2013, 20:27

Fabbe skrev:Jeg ved ikke, om forbedret økonomi er det, der højner passionen. Vi har set, hvordan sportslig og økonomisk deroute faktisk kunne højne passionen i samme grad som en mesterskabskampagne. Bare tænk på julen '93, foråret '03 og "opturen" forrige år. Når nedturene højner passionen, så er det fordi folk pludselig føler, de spiller en afgørende rolle for, om AaB overlever, og derfor støtter de op. Når folk så ikke støtter op, når AaB ligger nummer fem i tabellen, så er det fordi, AaB er pissedårlig til at lade folk i Aalborg føle, at de er vigtige for klubben. Hvis AaB begynder at sætte tilhængeren helt i centrum, så vil tilhængerne også gengælde med passion og støtte.
En forbedret økonomi vil ikke alene højne passionen, men vil være første step til at få flere folk på lægterne. I foråret 2011, hvor kampagnen opturen kørte, lykkedes det AaB at sætte dagsordenen i pressen og fik skubbet negative artikler om økonomien i baggrunden og sammen med opturen kom folk og derved passionen, hvilket var på trods af, at priserne ikke var nedsat. Under opturen var der jo op til 11.000 på lægterne og AaB lavede jo bl.a. Et arrangement en fredag aften mod Lyngby, hvor der blev inviteret på pølser og øl, hvilket var et parameter, som var med til at skabe en fantastisk stemning og passion. Du har ret i, at det ofte først når der er noget på spil, at folk kommer. Men jeg tror på, at det kan komme igen. Mine juleønsker for AaB vil derfor være. Ro om økonomien, et stille transfervindue, en kampagne som opturen omkring en topplacering. Hertil må en nedsættelse af priserne gerne indgå. Jeg mener forøvrigt at succes for Aalborg håndbold er godt og ikke behøver at udelukke succes for AaB. Et lille tip til AaB vil være, at stoppe med at kalde holdet for et produkt. Det er sgu et fodboldhold med de følelser ved op og nedture det indebære. Man kan sgu ikke have passion og følelser for et produkt, det kan man for et fodboldhold. :cheers:

Skulle det forøvrigt lykkes AaB, at få en forbedret økonomi, vil det med satsningen på nordjyske talenter være en god strategi ikke at sælge de bedste talenter til en dansk klub. En strategi som denne vil også kunne tilskuertallet samt passionen. :aabfan:

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Køllen I Møllen » 11. dec 2013, 20:34

Krise??

http://www.superstats.dk/stadion-alltime?id=12" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.superstats.dk/tilskuere/allt ... vis=Hjemme" onclick="window.open(this.href);return false;
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5094
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af MrBangDK » 12. dec 2013, 08:07

Køllen I Møllen skrev:Krise??

http://www.superstats.dk/stadion-alltime?id=12" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.superstats.dk/tilskuere/allt ... vis=Hjemme" onclick="window.open(this.href);return false;
De tal viser med al tydelighed, at vi snart skal til at have nogle flyers i pizzabakkerne i Nordjylland - ellers kan vi lige så godt trække stikket!!
Ska' vi hak'?

Remark
1. div
1. div
Indlæg: 399
Tilmeldt: 19. feb 2009, 11:35
Geografisk sted: Amager

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Remark » 12. dec 2013, 09:05

Køllen I Møllen skrev:Krise??http://www.superstats.dk/stadion-alltim ... kuere/allt ... vis=Hjemme
Ja, det er helt korrekt. Det er alt for tidligt at konkludere noget endnu.

Til foråret har vi både FCK, FCM, BIF og AGF hjemme. Mon ikke snittet bliver højere og kan man så tale om eksplosion i tilskuerinteressen :)

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3649
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 12. dec 2013, 10:13

Jeg er helt enig i, at der sagtens kan skabes passion og samhørighed i en krisetid. Dette så vi et fantastisk eksempel på i foråret 2011, hvor opbakningen til AaB var enorm. Pointen er blot, at hvis (den økonomiske) krise bliver permanent, og der vedbliver at dukke elendighedshistorier op som feriepengesag og senest Top On Sport, slider det altså på kærlighedsforholdet. AaB savner lige nu en fortælling om en stabil fremtid, der måske kan få samme effekt som optursfortællingen i foråret 2011.

Det er ligeledes korrekt, at der set over et langvarigt perspektiv ikke er noget, der antyder, at den generelle tilskuerinteresse er specielt vigende. Jeg tror blot, at vi sidder med en generel fornemmelse af, at der findes flere potentielle tilskuere derude, end der møder op på stadion - en fornemmelse, der naturligvis er forstærket af AaBs glimrende sportslige præstation i dette efterår.

For at vende tilbage til opturen i 2011 og tilskuertallet: I de afsluttende hjemmekampe mod Lyngby og SønderjyskE troppede der - sådan cirka - 11.500 tilskuere op. Flere dage forinden var der meldt alt udsolgt til begge kampe, hvilket vil sige godt 13.800. Dette efterlader en manko på omkring 20 % - overført til Parken, som har en kapacitet på ca. 38.000, ville det svare til, at der til en udsolgt kamp kun dukkede omkring 30.000 tilskuere op. Og det sker simpelthen aldrig. Det er jo i bund og grund enorme tal, og vi oplevede måske et tilsvarende eksempel mod Viborg i mandags. Det er sådanne tildragelser, der efterlader mig med et indtryk af, at AaB har et eller andet form for uløst billetproblem.

Besvar