Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 15. mar 2015, 13:54

Jesper Schmidt skrev:som fabbes oversigt også viser, så har AaBs tilskuertal ligget stort set fuldstændig stabilt i noget der ligner 25 år, med peaks i sæsoner hvor det er gået godt sportsligt.
Det er da forstemmende, at der ikke er sket meget i 25 år med den statistik, når fodbolden i mellemtiden er boomet i resten af landet. En helt anden superliga med en helt anden opmærksomhed og en folkelig udbredelse i dag.

Med al den gratis reklame, som den øgede opmærksomhed har ført med sig, er det virkelig ikke imponerende, at AaB fastholder status quo. For i en liga, hvor tilskuersnittet i løbet af 25 år er steget med godt det det dobbelte, så må status quo naturligvis betragtes som tilbagegang til det halve.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Bech
Superliga
Superliga
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. sep 2006, 20:49
Favoritspiller: Mogens Komforbi
Geografisk sted: Vejgaard
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Bech » 15. mar 2015, 16:29

Jesper Schmidt skrev:
Gamen skrev:
Jesper Schmidt skrev:Det er ekstremt nemt at få folk på stadion, det så vi sidste forår hvor der var tæt på udsolgt til næsten alle kampe: Vind fodboldkampe!

Derudover synes jeg nu også det er lidt overflødigt at tage de her diskussioner om tilskuertallet midt i sæsonen, hvor tallene reelt ikke siger ret meget, fordi der er så mange faktorer som kan flytte tallene i den ene eller anden retning, og fordi der helt generelt set kommer flere tilskuere i foråret hvor tingene bliver afgjort.

Jeg husker denne diskussion også kørte for fuld knald for ca. 1½ år siden, i efteråret af mesterskabssæsonen, hvor tallene da sæsonen sluttede jo altså endte med at vise noget helt andet end den præmisse der blev diskuteret udfra. Det er afgjort min påstand at det samme vil ske i år.

Men iøvrigt kan jeg slet ikke få øje på nogen tilskuerkrise. Vi ligger med 4. flest tilskuere på hjemmebane, kun overgået af mesterskabsaspiranterne fra FCM (som qua deres placering naturligt vil/bør opleve et tilskuerboost) og de to sædvanlige tophold på den liste. Vores snit ligger allerede på nuværende tidspunkt højere end i 12/13 sæsonen, og der har samtidig været mindst 50% flere hjemmekampe for AaB end i en normal sæson, hvilket også må gøre det sværere at få marginaltilskueren på stadion hver eneste gang.
Så simpelt kan man ikke forklare det, Jesper Schmidt. Det handler også I sidste om alt muligt andet. Og AaB har efter, skandinavisk målestok, været fantastisk dårlige til at forsøge at skabe en identitet omkring det at være AaB-fan.
Når jeg rejser til Sverige for at se fodbold, så forbløffes jeg over hvor lidt man ser på tilskuerne som kunder, og hvor god man er til at konstant at tale dét at være fan ind i en kontekst omkring loyalitet, "sammen kan vi..."-følelsen, sammenhold og ikke gør forskel på fans.
Når man f.eks. starter en kampagne op med sine fans, hvor man samler ind til at kunne give 100-200 børn i lokalområdet et gratis sæsonkort for at signalere at man også tænker på at skabe fans til fremtiden, og på den baggrund får massiv mediedækning og enorm lokal opbakning... Det kunne AaB ALDRIG finde på.

Du mener ikke vi har en tilskuerkrise?
Din påstand om vi ligger fint i år holder ikke helt, bl.a. fordi vi allerede har haft 4 hjemmekampe mod FCM, Brøndby og FCK, som er dem der trækker flest tilskuere og de trækker kraftigt op i regnestykket. Men vi har da en tilskuerkrise, når der er gravkammerstemning til hver hjemmekamp. Måske ikke altid numerisk, men ifht. at Aalborg Stadion ikke, i min tid som aktiv fan, har været mindre frygtindgydende, så har vi.
Håbet om at få lov til at genopleve stemningen fra den regnvejrsdag i 2008 mod Sampdoria, har aldrig været længere væk.

Vi trækker bl.a. meget få tilskuere til en 1/8 finale i Europa League.

Klubben har i dén grad svigtet, og det begynder at vise sig nu. Alene dét, at man ikke engang aner hvor man skal lede når man vil købe en AaB-trøje er grinagtigt. Og har de den endelig, så har de den sjældent i den rigtige størrelse.
Hvor er merchandisen, der gør at man kan vise sit tilhørsforhold diskret og på en fed måde? Hvor er tillidserklæringerne og samarbejdet med fansene, udover når man står med hatten i hånden eller ligger skidt i tabellen? Hvor er respekten for, at klubben også eksisterer om 25 år, og at der også til den tid skal være nogen til at støtte op om den?

Der er så mange nordjyder der pga. de seneste 10-15 års misære ser AaB som utroværdige i dag, og ikke kunne drømme om at lægge en krone der - og det image rettes der først lidt op på nu, hvor økonomien så småt ser fornuftig ud igen. Men manglende tillid og de brudte bånd til nordjyderne/aalborggenserne skal der i den grad stadig arbejdes på at bedre.
En fornuftig start ville være et langt tættere samarbejde med fansene. Der kunne jo være andre end AaB's marketingsafdeling der kunne have bud på, hvordan man ændrer på den nuværende tilstand.

Jeg ved godt at du sjældent er den, der er særligt meget efter AaB, men du burde kunne se lidt mere nuanceret på det.
"Vi burde have flere tilskuere"
"Stemningen på stadion er for tam og dårlig"
"AaB gør for lidt for fans, oplevelsen og markedsføringen er for dårlig"

- Udsagn som der helt sikkert er meget sandhed i, men det er vel ikke præmissen for denne diskussion, som handler om tilskuerkrise... hvilket i min bog dækker over hvis der kommer færre tilskuere på stadion. Det var udelukkende hvad jeg forholdte mig til, og som jeg har nævnt i mit indlæg, og som fabbes oversigt også viser, så har AaBs tilskuertal ligget stort set fuldstændig stabilt i noget der ligner 25 år, med peaks i sæsoner hvor det er gået godt sportsligt. Jeg har ikke forholdt mig til om man kunne gøre mere, eller om man kunne forvente et højere tal, men når vi ser fuldstændigt stabile tilskuertal over så lang en periode, har jeg godt nok svært ved at købe en præmisse der hedder tilskuerkrise.

Jeg savner som fabbe den gode gamle stemning fra det gamle stadion i 80erne, som jeg dog tror er fuldstændig utopi at få tilbage, fordi den blev skabt af en anden tid, både samfundsmæssigt, mediemæssigt og fankulturmæssigt. Jeg tror ikke rigtigt på at man kan få "ild" i hele stadion som dengang, uanset om der så var tæt på fuldt hus hver gang, ikke mindst pga. de store kommercielle interesser som i dag skal plejes ved at noget der vel ligner 1/3 af stadions tilskuerareal i dag fyldes af sponsorer. Derudover foregår stort set alt på stadion i dag efter forbilleder andre steder fra, det gælder både hvad AaB kommer med og hvordan tilskuerkulturen har udviklet sig. Det handler bl.a. også om hvordan det i Danmark er blevet sådan på alle stadions, at larmen er blevet så voldsom og koncentreret på et lille område af stadion at det bliver "nemmere" for resten af stadion at være stille. Dette er bare en konstatering af hvordan udviklingen har været, og bestemt ikke en kritik af den støtte som kommer fra vesttribunen.

Ellers er jeg nu heller ikke enig i at AaB ikke har gjort noget for at skabe en anden oplevelse når man kommer på stadion. Faktisk synes jeg der har været utallige tåkrummende forsøg, som cheerleaders, pauseunderholdning i topklasse som f.eks. Søren Poppe i AaB trøje ...og man kunne blive ved. Jeg kan ikke komme i tanker om en eneste ting som har virket, måske lige udover interviews med trænere og spillere, som er et glimrende tiltag. Personligt synes jeg stadig der er for mange rester tilbage fra tiden da man troede at man kunne skabe stemning som i håndboldhallerne, eller da man troede FCKs mange poppede tiltag skabte det tilskuerboom som Don Ø i virkeligheden skabte ved at fifle med både det ene og det andet. Men jeg kan nu godt se det er en svær balancegang, for hvordan pokker skaber man en bedre og mere interessant oplevelse for både vesttribunen, familieafsnittet, sponsorene og de mange gamle røvhuller på nord?

Mit bud er fortsat at det eneste rigtige er at fokusere 100% på det folk kommer efter - nemlig fodbolden. Her er jeg helt enig i at storskærmene burde bruges i langt højere grad til andet end reklamer... man kan godt gejle oplevelsen op uden det bliver poppet og pinligt skulle jeg mene. Highlights før kampen fra tidligere kampe mod dagens modstander UDEN høj musik til at smadre oplevelsen, men hvor man i stedet kan kommer i stemning af tilskuerjublen og kommentatorene, kunne være en tanke. Personligt synes jeg også man kunne gøre meget mere i at bringe gamle spillere til live, f.eks. i pauseportrætter på storskærmene. Man har altså et par kæmpe muligheder i de skærme, som man udnytter alt for lidt... men her er det måske også et ganske stort problem at man nu har vænnet sig til en sikkert klækkelig indtægt fra de ustandselige reklamer som kører på dem.

Den der med at lave en sidestilling mellem hvor stort potentialet for tilskuere qua indbyggertallet er i området og det reelle tilskuertal køber jeg iøvrigt ikke. Selvfølgelig har det en vis betydning, men hvis vi skal til at sige vores tilskuertal bør være markant større end f.eks. FCMs og Esbjergs, så må vi i samme omgang sige at der i Odense, Århus og ikke mindst København, burde være langt større forskel til vores eget tilskuertal end tilfældet er. Hvad angår FCMs tal i år, sammenlignet med vores eget tilskuertal fra sidste år (og sammenligning med FCMs tilskuertal generelt) skal man vel også have for øje at de traditionelt benytter sig en del mere af gratis billetter dernede. Plus de jo også har haft en hel god sæson, hvor tilskuerne har turdet tro på en topplacering hele vejen, modsat heroppe i sidste sæson, hvor mange herinde i hvert fald tilbragte efterårssæsonen i traumer forårsaget af nedrykningsfrygt...

Bortset fra det, så er jeg enig i at der burde være mere sammenhæng mellem fans og AaB når det gælder tiltag for at få flere på stadion og få flere fans. Jeg har derudover altid undret mig over hvor lidt der har været af fælles fodslag mellem kampagner osv. fra AaB og ikke mindst ASC. Generelt synes jeg heller ikke ASC ser sig selv nok som en rekrutterings-reklamesøjle for AaB, jeg ved ikke om man i den forbindelse har ladet sig inspirere lidt for meget af AaB, som sandt for dyden heller ikke har været særligt skarpe til den slags. En af de store grunde til jeg selv i mange år var involveret i Halftime, var lige præcist at jeg så det som en god måde ( i den knap så internetprægede verden der nu engang var dengang) at komme ud til den her gigantiske gruppe af fans der helt sikkert er i Aalborgområdet, som ikke nødvendigvis pr. automatik er på stadion hver anden uge. Halftime blev dog efterhånden for ASC noget man måske nok synes var rigtigt godt til at brande foreningen udadtil, men knap så meget noget man involverede sig i at støtte og udvikle, hvilket var en stor skam. Det burde have kunnet udvikles til at blive langt mere, men det er egentlig en anden snak.
Økonomi er givet en kæmpe faktor i alt hvad vor klub gør og foretager sig. Netop derfor bør man i min optik, i langt højere grad allierer sig med klubbens fans for at gøre stadionoplevelsen bedre. Det er ganske simpelt: Gør alt hvad der står i klubbens magt, for at forbedre vilkårene for den aktive fanscene (hvilket netop IKKE er ASC, men i nogen grad ATK og i langt højere grad AUX/Vesttribunen). Det burde egentligt sige selv, eftersom Divisionsforeningen selv hævder, at 40% kommer på stadion første gang for at opleve stemningen. Derfor, er stemningen eller atmosfæren en central pointe for en klub som vores. Der kan gøres meget og der er fra klubbens side blevet gjort meget lidt i løbet af de sidste 5 år. Det er en mulighed for at skabe noget autentisk, som forhåbentligt både har værdi sportsmæssigt da man så kan bære holdet frem i højere grad og samtidig presse modstandere, men også økonomisk da det kan være med til at trække flere på stadion og yderligere skabe et stærkere sportsligt brand. Det bedste af det hele er, at det stort set ville være gratis. Fanmiljøet skal ikke have betaling, vi skal intet have til gengæld. Vi er frivillige der vil give vores liv og sjæl for klubben og kunne vi gøre det to gange ville vi også gøre det. Jeg håber at klubben vil indse det på et tidspunkt dette, at der er værdi at hente i at have et samarbejde med klubbens fans.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af nik » 15. mar 2015, 20:50

Tror man skal se på hvad entreprisen er, folk passer på deres penge, det er slet ikke billigt at komme på stadion, derfor tager mange kampen på tv, alle kampe vises jo

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3571
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 15. mar 2015, 22:57

Jeg er helt enig med Fabbe og ærgrer mig over selv over, at Aalborgs status som fodboldby nr. 1 i landet er helt udvandet i løbet af et par årtier. Ved Superligaens begyndelse i 1991 havde det simpelthen været uhørt, hvis en anden klub havde højere tilskuertal hjemme end AaB.

Det er helt korrekt, at vores tilskuertal i dag såmænd ikke er stort lavere, end de var for 25-30 år siden, men AaB har slet ikke fået del i den eksplosion af tilskuere, der fandt sted op gennem halvfemserne. *Retfærdigvis skal det påpeges, at det primært er Brøndby og FCK - og lidt senere AGF - der spillede hovedrollen i tilskuerfremgangen, og at den var betydeligt mere marginal andre steder, men alligevel er det en diskussion værd.

Der har været peget på en række årsager herinde, såsom stadionfaciliteter og pauseunderholdning mv. Jeg kan sagtens følge nogle af pointerne, men helt ærligt tror jeg altså ikke ligefrem, folk udebliver fra stadion af de årsager. Måske vi skal vende blikket bort fra os selv og i stedet kigge mod Brøndby, FCK og AGF og vurdere, hvordan de i den grad var i stand til at vælte suveræne AaB af pinden.

Jeg kan huske, at jeg i sluthalvfemserne læste en artikel i TIPS-bladet om, at ca. 2/3 af alle tilskuere i Parken og Brøndby kom ind via sponsor- eller gratisbilletter. Var det i virkeligheden på den måde, at eksplosionen i antal tilskuere for de klubber fandt sted, for det skete nærmest fra den ene sæson til den anden? Hvor mange tilskuere kommer egentlig ind på sponsorbilletter rundt omkring? De anvendes naturligvis ikke kun af Brøndby og FCK, men der må for pokker være en forklaring på, hvordan bøtten kunne vende rundt på den måde, og hvorfor AaB aldrig fik del i publikumseksplosionen - og det endda trods langt bedre sportslige præstationer.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hanga » 16. mar 2015, 00:10

Jeg er helt enig med Fabbe - vores tilskuertal er skuffende og det bliver desværre utroligt svært at vende.

Der har gennem tiden været mange bud på, hvad vi gør galt. Nogle gange er det direkte modsigende - f.eks. var mange for nogle år siden overbevist om, at vi skulle have flere lokale drenge på holdet, som man kunne identificere sig med... nu kan man så læse, at folk savner udenlandske profiler. Der bliver skudt på billetpriserne, men priserne er ikke større end i resten af landet, og når AaB har haft fordelagtige priser, eller masser af fribilletter som mod Viborg sidste sæson, så ser det stadig sløjt ud. Der bliver skudt på parkeringsforholdene, på trods af at der er rigelig med parkeringsmuligheder rundt omkring stadion, og at bycentrum er i gåafstand. Der bliver skudt på ringe service i boderne, på for høj stadionmusik, osv. osv.

Jeg tror ganske enkelt ikke på, at det er sådanne "små ting" der har den afgørende forskel. I mine øjne handler det mere om AaBs manglende evne til at tænde en gnist under folk, og manglende evne til at skabe en sund stadionkultur.

Vi har i en del år nu konstant skulle forholde os til et AaB i defensiven. Med dette mener jeg naturligvis ikke spillestilen på banen, men i alt hvad der er foregået omkring klubben. Vi har skulle spare og AaB har gjort alt for at skrue forventningerne ned. Dette praktiserer man stadig, alt skriger mådehold og forsigtighed. Man hører sjældent offensive udmeldinger fra AaB. Uanset om det er FCK eller Odder IF der kommer på besøg, er retoriken den samme. "Vi har respekt og skal arbejde hårdt etc." Det er uden tvivl utrolig fornuftigt set fra et sportsligt synspunkt, men ikke fra et markedsføringsmæssigt synspunkt. AaB er på rigtig mange måder en kedelig, fornuftig klub. Jeg savner at man tør slå nogle lidt større brød op, skabe noget gnist og noget tro på tingene. Få sat ting på spil og skabe en motivation for at tage på stadion. En af de bedste markedsføringskampagner som AaB har lavet, var "opturen" i foråret 2011. Der var virkelig noget på spil, og AaB lykkedes med fortællingen om, at nu skulle vi alle stå sammen og kæmpe os ud af suppedasen.

AaB skal være langt bedre til at kommunikere de positive historier og være meget mere offensive i at skabe et bånd til tilskuerne.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6390
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af FlæskeFrank » 16. mar 2015, 09:07

Jeg er enig i, at dynen om, at vi har et lille budget og ingen penge er dræbende. Den retorik skal man skrue ned for. Faktisk har man i sommers hentet Helenius, Enevoldsen og Jönsson - det burde være blæst op til det helt store.

Ligesom når vi henter Jürgen Klinsmann til trænerposten, så er det ikke for at gøre ham en tjeneste for at få et job i Europa. Nej så er det, fordi vi vil være de bedste.

De sidste 10 år har givet 2 mesterskaber, 1 CL-spil, 2 Europa League-spil. Det har FCK kun gjort bedre.

Vi skal have stoltheden tilbage. Vi er AaB og derfor bør Hobro i aften heller ikke være et problem.
- FlæskeFrank

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3168
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gnu » 16. mar 2015, 09:08

Jeg er meget enig med Hanga. Det handler ikke for alvor om udenlandske profiler eller lokale drenge på holdet, parkeringsforhold (de er fremragende! Det er noget vrøvl at påstå andet), billetpriser, pølsekøer, tilbud på fliser i Bauhaus, osv., osv.

AaB skal pinedød blive meget bedre til at skabe fortællingen om AaB og appellere til, hvorfor det er så vigtigt at få tilskuerne på stadion. Der skal markedsføring til, og opturs-kampagnen var nemlig et rigtig godt eksempel på, hvad der skal til for at skabe en fortælling og få mobiliseret folk. For det kan jo godt lade sig gøre at få folk på stadion, men de kommer altså ikke af sig selv. Der skal markedsføring til.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Remark
1. div
1. div
Indlæg: 398
Tilmeldt: 19. feb 2009, 11:35
Geografisk sted: Amager

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Remark » 16. mar 2015, 09:55

Tre faktorer bør tilføjes.

Varierende kamptidspunkter. Særligt lørdagskampe er sjældent velbesøgte. Dem har vi haft en del af.

Maksimalkapaciteten er for lav. Vi ville i de gode sæsoner kunne trække 16-18.000 tilskuere til de store kampe. Det er noget, der bringer snittet op.

TV. Jeg siger ikke, at nordjyder er dovne eller nærige, men live-dækning af kampene holder helt sikkert en del væk, især fra oplandet. Der kan være langt til Aalborg fra Aabybro en kold eftermiddag i november.

seamann

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af seamann » 16. mar 2015, 10:08

Jeg tror nu fortsat at billetpriser og stadionindretning har noget at sige, specielt for familiesegmentet plus de studerende.

Der er pt ikke nogen velegnet plads til familierne. Den såkaldte familietribune er placeret sammen med udeholdets tilhængere - og det er altså en no-go for mange.
Prisen for en familietur til Weber er for høj for mange.

For de studerende er det udover prisen formentlig også noget om hvad der er smart i tiden - er det moderne eller bonderøvsagtigt at gå til fodbold? Gymnasier, universitet mv burde være mål for særskilte kampagner - incl en anderledes prissætning (få dem derud i grupper - lav det til en gruppefest for disse at komme til bold).

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Indlæg: 6375
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:15
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gaarde6 » 16. mar 2015, 11:49

Nu kan jeg af gode grunde ikke vide, hvad de laver ude på Hornevej.
Men det er da lidt vildt at tænke på at vi sidder her som fans og brainstormer en masse omkring, hvorfor der de for få folk på stadion. Og hvad man skulle gøre for at få flere mennesker derud!
Burde det ikke være klubben som skulle have den største interesse i det?? Både at få flere folk på stadion men også at skabe en bedre atmosfære til kampene??
En hver købmand ville give sin højre arm for flere kunder og en positiv omtale.
Er jeg den eneste, som synes AaB virker utrolig passive (og i øvrigt altid har gjort det!)
Der findes kun radio spots og mund til mund reklamer i AaB's univers. Det er trist i en verden med så hård konkurrence!
Kan ikke lade være med at tænke på at jeg i denne sæson sad til en fuldstændig ligegyldig hockey kamp i grundspillet mod Odense med knap 4000 mennesker i hallen. Kort tid efter til lokalopgør på Aalborg stadion mod Randers hvor der er 5600 mennesker!!! Det er da helt galt!!
Ja jeg ved godt at mange kommer gratis til hockey. Jeg ved også godt at Barcelona er et godt håndbold hold men 4600 til håndbold i går??
Håber snart de vågner på Hornevej og får lavet nogle ting der gør at de viser de gerne vil have folk på stadion!!
OG viser at de ønsker en god stemning på lægterne!!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6390
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af FlæskeFrank » 16. mar 2015, 12:24

Gaarde6 skrev:Kan ikke lade være med at tænke på at jeg i denne sæson sad til en fuldstændig ligegyldig hockey kamp i grundspillet mod Odense med knap 4000 mennesker i hallen. Kort tid efter til lokalopgør på Aalborg stadion mod Randers hvor der er 5600 mennesker!!! Det er da helt galt!!
Er det ikke den samme ishockeyklub, som nærmest måtte tigge penge her sidst på sæsonen ? Så alle tilskuerne var nok ikke betalende.

Men vi kan da ikke gøre op "det rigtige antal tilskuere" op i forhold til hvor mange, som kommer til ishockey eller håndbold. I den anden tråd piver en over, at udebaneafsnittet i Hobro ikke er overdækket - så forudsætningerne er meget forskellige. Ligesom sportsgrenene tiltrækker forskellige publikummer.

Det som bør være rettesnoren er hvor mange vi trækker i superligaen ift. de andre klubber. Og her er vi en af de større klubber - og det viser tilskuertallet ikke og det er skuffende. Vi bør kæmpe med om 3. pladsen - de år AGF ikke er i rækken. Men er altid placeret 4.-6. pladsen.

FCM, OB og Esbjerg eller Randers bør ikke kunne hente os i almindelige sæsoner. Men det gør de.
- FlæskeFrank

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1566
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af dyhrmaN » 16. mar 2015, 15:10

seamann skrev:Jeg tror nu fortsat at billetpriser og stadionindretning har noget at sige, specielt for familiesegmentet plus de studerende.

Der er pt ikke nogen velegnet plads til familierne. Den såkaldte familietribune er placeret sammen med udeholdets tilhængere - og det er altså en no-go for mange.
Prisen for en familietur til Weber er for høj for mange.

For de studerende er det udover prisen formentlig også noget om hvad der er smart i tiden - er det moderne eller bonderøvsagtigt at gå til fodbold? Gymnasier, universitet mv burde være mål for særskilte kampagner - incl en anderledes prissætning (få dem derud i grupper - lav det til en gruppefest for disse at komme til bold).
Ret skal være ret, AaB har rent faktisk lyttet til deres publikum og lavet studenterrabat efter mange års efterspørgsel. Og det er god stil! Update: Nu kan jeg så se, at de har fjernet den rabat igen??? Hvad er det? Fem skridt tilbage. AaB helt ærligt :thumbsdown: :thumbsdown:

Enig i forhold til børnetribunen, den kunne være på en del af sponsortribunen. Måske faktisk nærmest AaBs supportere, sådan børnene lærer stemningen og sangene, og når de senere er gamle nok til selv at tage afsted kan de langsomt arbejde sig over mod kernen.

I forhold til stadion har vi haft diskussionen fyrre gange - men jeg vedholder at Aalborg stadion er useriøst og for lille. Der skal være plads til 16-18.000 til de allerstørste og mest populære kampe - også selvom en kamp mod FCV kun trækker 5.000. Men her må jeg henvise til stadiontråden.

Sambaman
2. div
2. div
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12. mar 2013, 20:28

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Sambaman » 16. mar 2015, 15:56

dyhrmaN skrev:
seamann skrev:Jeg tror nu fortsat at billetpriser og stadionindretning har noget at sige, specielt for familiesegmentet plus de studerende.

Der er pt ikke nogen velegnet plads til familierne. Den såkaldte familietribune er placeret sammen med udeholdets tilhængere - og det er altså en no-go for mange.
Prisen for en familietur til Weber er for høj for mange.

For de studerende er det udover prisen formentlig også noget om hvad der er smart i tiden - er det moderne eller bonderøvsagtigt at gå til fodbold? Gymnasier, universitet mv burde være mål for særskilte kampagner - incl en anderledes prissætning (få dem derud i grupper - lav det til en gruppefest for disse at komme til bold).
Ret skal være ret, AaB har rent faktisk lyttet til deres publikum og lavet studenterrabat efter mange års efterspørgsel. Og det er god stil! Update: Nu kan jeg så se, at de har fjernet den rabat igen??? Hvad er det? Fem skridt tilbage. AaB helt ærligt :thumbsdown: :thumbsdown:

Enig i forhold til børnetribunen, den kunne være på en del af sponsortribunen. Måske faktisk nærmest AaBs supportere, sådan børnene lærer stemningen og sangene, og når de senere er gamle nok til selv at tage afsted kan de langsomt arbejde sig over mod kernen.

I forhold til stadion har vi haft diskussionen fyrre gange - men jeg vedholder at Aalborg stadion er useriøst og for lille. Der skal være plads til 16-18.000 til de allerstørste og mest populære kampe - også selvom en kamp mod FCV kun trækker 5.000. Men her må jeg henvise til stadiontråden.
AaB har ikke fjernet studierabatten. Den er, som den altid har været, kun tilgængelig på kampdagen i billetlugerne til Spar Nord og 3F tribunen og koster 60 kr. (Eller det vil så sige 80 kr. pga. det latterlige billetgebyr)

I øvrigt: Er der en stadiontråd? Hvor finder du den henne? Hvis det er, må du gerne sende et link her eller i PB

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af frederikshavneren » 16. mar 2015, 16:04

Sambaman skrev:
dyhrmaN skrev:
seamann skrev:Jeg tror nu fortsat at billetpriser og stadionindretning har noget at sige, specielt for familiesegmentet plus de studerende.

Der er pt ikke nogen velegnet plads til familierne. Den såkaldte familietribune er placeret sammen med udeholdets tilhængere - og det er altså en no-go for mange.
Prisen for en familietur til Weber er for høj for mange.

For de studerende er det udover prisen formentlig også noget om hvad der er smart i tiden - er det moderne eller bonderøvsagtigt at gå til fodbold? Gymnasier, universitet mv burde være mål for særskilte kampagner - incl en anderledes prissætning (få dem derud i grupper - lav det til en gruppefest for disse at komme til bold).
Ret skal være ret, AaB har rent faktisk lyttet til deres publikum og lavet studenterrabat efter mange års efterspørgsel. Og det er god stil! Update: Nu kan jeg så se, at de har fjernet den rabat igen??? Hvad er det? Fem skridt tilbage. AaB helt ærligt :thumbsdown: :thumbsdown:

Enig i forhold til børnetribunen, den kunne være på en del af sponsortribunen. Måske faktisk nærmest AaBs supportere, sådan børnene lærer stemningen og sangene, og når de senere er gamle nok til selv at tage afsted kan de langsomt arbejde sig over mod kernen.

I forhold til stadion har vi haft diskussionen fyrre gange - men jeg vedholder at Aalborg stadion er useriøst og for lille. Der skal være plads til 16-18.000 til de allerstørste og mest populære kampe - også selvom en kamp mod FCV kun trækker 5.000. Men her må jeg henvise til stadiontråden.
AaB har ikke fjernet studierabatten. Den er, som den altid har været, kun tilgængelig på kampdagen i billetlugerne til Spar Nord og 3F tribunen og koster 60 kr. (Eller det vil så sige 80 kr. pga. det latterlige billetgebyr)

I øvrigt: Er der en stadiontråd? Hvor finder du den henne? Hvis det er, må du gerne sende et link her eller i PB
viewtopic.php?f=1&t=15620

Sambaman
2. div
2. div
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12. mar 2013, 20:28

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Sambaman » 16. mar 2015, 16:18

frederikshavneren skrev:
Sambaman skrev:
dyhrmaN skrev:
seamann skrev:Jeg tror nu fortsat at billetpriser og stadionindretning har noget at sige, specielt for familiesegmentet plus de studerende.

Der er pt ikke nogen velegnet plads til familierne. Den såkaldte familietribune er placeret sammen med udeholdets tilhængere - og det er altså en no-go for mange.
Prisen for en familietur til Weber er for høj for mange.

For de studerende er det udover prisen formentlig også noget om hvad der er smart i tiden - er det moderne eller bonderøvsagtigt at gå til fodbold? Gymnasier, universitet mv burde være mål for særskilte kampagner - incl en anderledes prissætning (få dem derud i grupper - lav det til en gruppefest for disse at komme til bold).
Ret skal være ret, AaB har rent faktisk lyttet til deres publikum og lavet studenterrabat efter mange års efterspørgsel. Og det er god stil! Update: Nu kan jeg så se, at de har fjernet den rabat igen??? Hvad er det? Fem skridt tilbage. AaB helt ærligt :thumbsdown: :thumbsdown:

Enig i forhold til børnetribunen, den kunne være på en del af sponsortribunen. Måske faktisk nærmest AaBs supportere, sådan børnene lærer stemningen og sangene, og når de senere er gamle nok til selv at tage afsted kan de langsomt arbejde sig over mod kernen.

I forhold til stadion har vi haft diskussionen fyrre gange - men jeg vedholder at Aalborg stadion er useriøst og for lille. Der skal være plads til 16-18.000 til de allerstørste og mest populære kampe - også selvom en kamp mod FCV kun trækker 5.000. Men her må jeg henvise til stadiontråden.
AaB har ikke fjernet studierabatten. Den er, som den altid har været, kun tilgængelig på kampdagen i billetlugerne til Spar Nord og 3F tribunen og koster 60 kr. (Eller det vil så sige 80 kr. pga. det latterlige billetgebyr)

I øvrigt: Er der en stadiontråd? Hvor finder du den henne? Hvis det er, må du gerne sende et link her eller i PB
viewtopic.php?f=1&t=15620
Du får lige en :thumbsup:

seamann

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af seamann » 16. mar 2015, 16:32

Sambaman skrev:
dyhrmaN skrev:
seamann skrev:Jeg tror nu fortsat at billetpriser og stadionindretning har noget at sige, specielt for familiesegmentet plus de studerende.

Der er pt ikke nogen velegnet plads til familierne. Den såkaldte familietribune er placeret sammen med udeholdets tilhængere - og det er altså en no-go for mange.
Prisen for en familietur til Weber er for høj for mange.

For de studerende er det udover prisen formentlig også noget om hvad der er smart i tiden - er det moderne eller bonderøvsagtigt at gå til fodbold? Gymnasier, universitet mv burde være mål for særskilte kampagner - incl en anderledes prissætning (få dem derud i grupper - lav det til en gruppefest for disse at komme til bold).
Ret skal være ret, AaB har rent faktisk lyttet til deres publikum og lavet studenterrabat efter mange års efterspørgsel. Og det er god stil! Update: Nu kan jeg så se, at de har fjernet den rabat igen??? Hvad er det? Fem skridt tilbage. AaB helt ærligt :thumbsdown: :thumbsdown:

Enig i forhold til børnetribunen, den kunne være på en del af sponsortribunen. Måske faktisk nærmest AaBs supportere, sådan børnene lærer stemningen og sangene, og når de senere er gamle nok til selv at tage afsted kan de langsomt arbejde sig over mod kernen.

I forhold til stadion har vi haft diskussionen fyrre gange - men jeg vedholder at Aalborg stadion er useriøst og for lille. Der skal være plads til 16-18.000 til de allerstørste og mest populære kampe - også selvom en kamp mod FCV kun trækker 5.000. Men her må jeg henvise til stadiontråden.
AaB har ikke fjernet studierabatten. Den er, som den altid har været, kun tilgængelig på kampdagen i billetlugerne til Spar Nord og 3F tribunen og koster 60 kr. (Eller det vil så sige 80 kr. pga. det latterlige billetgebyr)

I øvrigt: Er der en stadiontråd? Hvor finder du den henne? Hvis det er, må du gerne sende et link her eller i PB

Den studierabat er en joke. Der mangler seriøs markedsføring overfor uddannelsesinstitutionerne - med det formål at få dem på stadion i grupper (med rabat og på ordentlige pladser).

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Indlæg: 6375
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:15
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gaarde6 » 16. mar 2015, 16:49

FlæskeFrank skrev:
Gaarde6 skrev:Kan ikke lade være med at tænke på at jeg i denne sæson sad til en fuldstændig ligegyldig hockey kamp i grundspillet mod Odense med knap 4000 mennesker i hallen. Kort tid efter til lokalopgør på Aalborg stadion mod Randers hvor der er 5600 mennesker!!! Det er da helt galt!!
Er det ikke den samme ishockeyklub, som nærmest måtte tigge penge her sidst på sæsonen ? Så alle tilskuerne var nok ikke betalende.

Men vi kan da ikke gøre op "det rigtige antal tilskuere" op i forhold til hvor mange, som kommer til ishockey eller håndbold. I den anden tråd piver en over, at udebaneafsnittet i Hobro ikke er overdækket - så forudsætningerne er meget forskellige. Ligesom sportsgrenene tiltrækker forskellige publikummer.

Det som bør være rettesnoren er hvor mange vi trækker i superligaen ift. de andre klubber. Og her er vi en af de større klubber - og det viser tilskuertallet ikke og det er skuffende. Vi bør kæmpe med om 3. pladsen - de år AGF ikke er i rækken. Men er altid placeret 4.-6. pladsen.

FCM, OB og Esbjerg eller Randers bør ikke kunne hente os i almindelige sæsoner. Men det gør de.

Jo det er den samme ishockey klub.
Man kan vende den om og sige hvad er bedst?
1000 betalende plus 3000 gratis?
Eller bare 1000 betalende?

Det samme på stadion.
Del for pokker da 2000 gratis børnebilletter ud på skolerne i Aalborg!
Det er da potentielle kunder på sigt. Få dem da gjort interesseret i produktet i en tidlig alder.
Der er da massere af plads på stadion.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6390
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af FlæskeFrank » 16. mar 2015, 16:59

Børnebilletter har jeg heller ikke noget imod. De hiver måske endda en voksen betalende med. Men et oppustet tilskuertal giver ikke nødvendigvis en bedre økonomi.

Og nu ved vi jo AaB er verdensmestre i økonomi.

Synergieffekt Synergieffekt Synergieffekt

Det virker hvor svært kan det være!?
- FlæskeFrank

Dalbjerg
Allstar
Allstar
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 23. nov 2005, 05:13

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Dalbjerg » 16. mar 2015, 17:25

FlæskeFrank skrev:Børnebilletter har jeg heller ikke noget imod. De hiver måske endda en voksen betalende med. Men et oppustet tilskuertal giver ikke nødvendigvis en bedre økonomi.

Og nu ved vi jo AaB er verdensmestre i økonomi.

Synergieffekt Synergieffekt Synergieffekt

Det virker hvor svært kan det være!?
Tom Matthiesen... Er det dig?? ;)

tagen
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 93
Tilmeldt: 7. feb 2010, 16:49

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af tagen » 16. mar 2015, 18:47

Gaarde6 skrev:
FlæskeFrank skrev:
Gaarde6 skrev:Kan ikke lade være med at tænke på at jeg i denne sæson sad til en fuldstændig ligegyldig hockey kamp i grundspillet mod Odense med knap 4000 mennesker i hallen. Kort tid efter til lokalopgør på Aalborg stadion mod Randers hvor der er 5600 mennesker!!! Det er da helt galt!!
Er det ikke den samme ishockeyklub, som nærmest måtte tigge penge her sidst på sæsonen ? Så alle tilskuerne var nok ikke betalende.

Men vi kan da ikke gøre op "det rigtige antal tilskuere" op i forhold til hvor mange, som kommer til ishockey eller håndbold. I den anden tråd piver en over, at udebaneafsnittet i Hobro ikke er overdækket - så forudsætningerne er meget forskellige. Ligesom sportsgrenene tiltrækker forskellige publikummer.

Det som bør være rettesnoren er hvor mange vi trækker i superligaen ift. de andre klubber. Og her er vi en af de større klubber - og det viser tilskuertallet ikke og det er skuffende. Vi bør kæmpe med om 3. pladsen - de år AGF ikke er i rækken. Men er altid placeret 4.-6. pladsen.

FCM, OB og Esbjerg eller Randers bør ikke kunne hente os i almindelige sæsoner. Men det gør de.

Jo det er den samme ishockey klub.
Man kan vende den om og sige hvad er bedst?
1000 betalende plus 3000 gratis?
Eller bare 1000 betalende?

Det samme på stadion.
Del for pokker da 2000 gratis børnebilletter ud på skolerne i Aalborg!
Det er da potentielle kunder på sigt. Få dem da gjort interesseret i produktet i en tidlig alder.
Der er da massere af plads på stadion.
Netop alle de gratis billetter der har været delt ud specielt i de 2 foregående år er sammen med Frederik Åkeson grunden til at hockeyen er ved at ånde ud i Aalborg. Hvem gider at betale for at komme ind når byen er oversvømmet i fribilleter. Har man en produkt der er vær at se, skal man også tage sig betalt for det.

Men gratis adgang til nogle få alligevel dårligt besøgte kampe kunne måske vække interessen i nye kommende fans

Besvar