Gamen skrev:Jesper Schmidt skrev:Det er ekstremt nemt at få folk på stadion, det så vi sidste forår hvor der var tæt på udsolgt til næsten alle kampe: Vind fodboldkampe!
Derudover synes jeg nu også det er lidt overflødigt at tage de her diskussioner om tilskuertallet midt i sæsonen, hvor tallene reelt ikke siger ret meget, fordi der er så mange faktorer som kan flytte tallene i den ene eller anden retning, og fordi der helt generelt set kommer flere tilskuere i foråret hvor tingene bliver afgjort.
Jeg husker denne diskussion også kørte for fuld knald for ca. 1½ år siden, i efteråret af mesterskabssæsonen, hvor tallene da sæsonen sluttede jo altså endte med at vise noget helt andet end den præmisse der blev diskuteret udfra. Det er afgjort min påstand at det samme vil ske i år.
Men iøvrigt kan jeg slet ikke få øje på nogen tilskuerkrise. Vi ligger med 4. flest tilskuere på hjemmebane, kun overgået af mesterskabsaspiranterne fra FCM (som qua deres placering naturligt vil/bør opleve et tilskuerboost) og de to sædvanlige tophold på den liste. Vores snit ligger allerede på nuværende tidspunkt højere end i 12/13 sæsonen, og der har samtidig været mindst 50% flere hjemmekampe for AaB end i en normal sæson, hvilket også må gøre det sværere at få marginaltilskueren på stadion hver eneste gang.
Så simpelt kan man ikke forklare det, Jesper Schmidt. Det handler også I sidste om alt muligt andet. Og AaB har efter, skandinavisk målestok, været fantastisk dårlige til at forsøge at skabe en identitet omkring det at være AaB-fan.
Når jeg rejser til Sverige for at se fodbold, så forbløffes jeg over hvor lidt man ser på tilskuerne som kunder, og hvor god man er til at konstant at tale dét at være fan ind i en kontekst omkring loyalitet, "sammen kan vi..."-følelsen, sammenhold og ikke gør forskel på fans.
Når man f.eks. starter en kampagne op med sine fans, hvor man samler ind til at kunne give 100-200 børn i lokalområdet et gratis sæsonkort for at signalere at man også tænker på at skabe fans til fremtiden, og på den baggrund får massiv mediedækning og enorm lokal opbakning... Det kunne AaB ALDRIG finde på.
Du mener ikke vi har en tilskuerkrise?
Din påstand om vi ligger fint i år holder ikke helt, bl.a. fordi vi allerede har haft 4 hjemmekampe mod FCM, Brøndby og FCK, som er dem der trækker flest tilskuere og de trækker kraftigt op i regnestykket. Men vi har da en tilskuerkrise, når der er gravkammerstemning til hver hjemmekamp. Måske ikke altid numerisk, men ifht. at Aalborg Stadion ikke, i min tid som aktiv fan, har været mindre frygtindgydende, så har vi.
Håbet om at få lov til at genopleve stemningen fra den regnvejrsdag i 2008 mod Sampdoria, har aldrig været længere væk.
Vi trækker bl.a. meget få tilskuere til en 1/8 finale i Europa League.
Klubben har i dén grad svigtet, og det begynder at vise sig nu. Alene dét, at man ikke engang aner hvor man skal lede når man vil købe en AaB-trøje er grinagtigt. Og har de den endelig, så har de den sjældent i den rigtige størrelse.
Hvor er merchandisen, der gør at man kan vise sit tilhørsforhold diskret og på en fed måde? Hvor er tillidserklæringerne og samarbejdet med fansene, udover når man står med hatten i hånden eller ligger skidt i tabellen? Hvor er respekten for, at klubben også eksisterer om 25 år, og at der også til den tid skal være nogen til at støtte op om den?
Der er så mange nordjyder der pga. de seneste 10-15 års misære ser AaB som utroværdige i dag, og ikke kunne drømme om at lægge en krone der - og det image rettes der først lidt op på nu, hvor økonomien så småt ser fornuftig ud igen. Men manglende tillid og de brudte bånd til nordjyderne/aalborggenserne skal der i den grad stadig arbejdes på at bedre.
En fornuftig start ville være et langt tættere samarbejde med fansene. Der kunne jo være andre end AaB's marketingsafdeling der kunne have bud på, hvordan man ændrer på den nuværende tilstand.
Jeg ved godt at du sjældent er den, der er særligt meget efter AaB, men du burde kunne se lidt mere nuanceret på det.