Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Danni » 16. mar 2017, 22:10

FIDEL skrev:Jeg synes man helt har glemt, at det faktisk er blevet meget sværere at rykke op, og det mener jeg er ærgerligt for dansk fodbold...
Vi risikerer at se på de samme hold de næste 10 år.
Er det ikke blevet lettere? 14 hold i suppen mod tidligere 12 og en 1-3 oprykkere mod tidligere 2 går vel nogenlunde ud på et.
Længe leve arbejderklassen!

Since
1. div
1. div
Indlæg: 398
Tilmeldt: 2. aug 2009, 21:03

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Since » 16. mar 2017, 22:11

FIDEL skrev:Jeg synes man helt har glemt, at det faktisk er blevet meget sværere at rykke op, og det mener jeg er ærgerligt for dansk fodbold...
Vi risikerer at se på de samme hold de næste 10 år.
Men du har fået flere hold. Så mon ikke det bliver ca det samme?

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Yankee » 17. mar 2017, 08:11

FIDEL skrev:Jeg synes man helt har glemt, at det faktisk er blevet meget sværere at rykke op, og det mener jeg er ærgerligt for dansk fodbold...
Vi risikerer at se på de samme hold de næste 10 år.
Helt uenig. Tidligere skulle du være nr. 13 eller 14 for at rykke direkte op - nu skal du "blot" være nr. 15. Tilmed får nr. 16 og 17 muligheden for at rykke op i play-off.

Hvad angår 1. divisionsholdenes muligheder i play-off, så er jeg enig i at det i år bliver rigtig svært. Hold som Skive, Fremad Amager og Køge vil ikke have nogen chance i et dobbelt-opgør med AGF, Esbjerg eller Viborg, men det kunne hold som Vendsyssel eller Roskilde måske godt have hvis de får tingene til at fungere.

Lige nu er der kun ét "Superliga-hold" i 1. division - Hobro - men der skal nok komme andre sæsoner hvor der er 2 eller 3 hold med samme kvalitet. Allerede næste år kunne Roskilde, Fremad Amager og Vejle sagtens være så stærke at de bliver en reel trussel mod de dårligste Superliga-hold.

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Martino » 17. mar 2017, 08:43

Yankee skrev:
FIDEL skrev:Jeg synes man helt har glemt, at det faktisk er blevet meget sværere at rykke op, og det mener jeg er ærgerligt for dansk fodbold...
Vi risikerer at se på de samme hold de næste 10 år.
Helt uenig. Tidligere skulle du være nr. 13 eller 14 for at rykke direkte op - nu skal du "blot" være nr. 15. Tilmed får nr. 16 og 17 muligheden for at rykke op i play-off.

Hvad angår 1. divisionsholdenes muligheder i play-off, så er jeg enig i at det i år bliver rigtig svært. Hold som Skive, Fremad Amager og Køge vil ikke have nogen chance i et dobbelt-opgør med AGF, Esbjerg eller Viborg, men det kunne hold som Vendsyssel eller Roskilde måske godt have hvis de får tingene til at fungere.

Lige nu er der kun ét "Superliga-hold" i 1. division - Hobro - men der skal nok komme andre sæsoner hvor der er 2 eller 3 hold med samme kvalitet. Allerede næste år kunne Roskilde, Fremad Amager og Vejle sagtens være så stærke at de bliver en reel trussel mod de dårligste Superliga-hold.
Det er jeg faktisk enig med dig i Yankee. Hobro har et rigtig stærkt hold i år, og er velkommen tilbage i Superligaen, hvor de nok skal give god modstand. Vejle har dygtige spillere, men er vildt svingende qua de mange nye dernede. Roskilde er også på vej ganske rigtigt. Et hold som Skive, gør det rigtig godt i år, og selvom spillerne ikke alle er store navne, er der flere som sagtens kan begå sig i Superligaen, som jeg ser det. Jeg har tidligere snakket varmt for Mathias Pedersen, deres kreative 10'er med fortid i Thisted. Han er ikke startet så stærkt i foråret men startede inde mod AB senest. Ved ikke om han muligvis har været lidt småskadet.
Jeg savner Winsnes

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af FIDEL » 17. mar 2017, 08:58

Yankee skrev:
FIDEL skrev:Jeg synes man helt har glemt, at det faktisk er blevet meget sværere at rykke op, og det mener jeg er ærgerligt for dansk fodbold...
Vi risikerer at se på de samme hold de næste 10 år.
Helt uenig. Tidligere skulle du være nr. 13 eller 14 for at rykke direkte op - nu skal du "blot" være nr. 15. Tilmed får nr. 16 og 17 muligheden for at rykke op i play-off.

Hvad angår 1. divisionsholdenes muligheder i play-off, så er jeg enig i at det i år bliver rigtig svært. Hold som Skive, Fremad Amager og Køge vil ikke have nogen chance i et dobbelt-opgør med AGF, Esbjerg eller Viborg, men det kunne hold som Vendsyssel eller Roskilde måske godt have hvis de får tingene til at fungere.

Lige nu er der kun ét "Superliga-hold" i 1. division - Hobro - men der skal nok komme andre sæsoner hvor der er 2 eller 3 hold med samme kvalitet. Allerede næste år kunne Roskilde, Fremad Amager og Vejle sagtens være så stærke at de bliver en reel trussel mod de dårligste Superliga-hold.
Er vi ikke enige om at nr. 1 og 2 i 1. division tidligere ville rykke direkte op...? Så er det vel også blevet meget sværere at rykke op, når nu holdene skal ud i playoff imod superliga hold. Jeg synes det er en dum turneringsform.

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af FIDEL » 17. mar 2017, 09:01

Danni skrev:
FIDEL skrev:Jeg synes man helt har glemt, at det faktisk er blevet meget sværere at rykke op, og det mener jeg er ærgerligt for dansk fodbold...
Vi risikerer at se på de samme hold de næste 10 år.
Er det ikke blevet lettere? 14 hold i suppen mod tidligere 12 og en 1-3 oprykkere mod tidligere 2 går vel nogenlunde ud på et.
Overhovedet ikke. De hold der rykkede op sidst, har vi vist at de er gode nok til at være i SL. Mener du seriøst at det er blevet lettere at rykke op. Dit hold ender som nr. 1 eller 2 og ville tidligere rykke direkte op - Nu skal der istedet spilles playoff.

Brugeravatar
mindre_gult_og_blåt_tak
Superliga
Superliga
Indlæg: 557
Tilmeldt: 11. jun 2007, 22:51
Geografisk sted: Århus

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af mindre_gult_og_blåt_tak » 17. mar 2017, 09:15

FIDEL skrev:
Danni skrev:
FIDEL skrev:Jeg synes man helt har glemt, at det faktisk er blevet meget sværere at rykke op, og det mener jeg er ærgerligt for dansk fodbold...
Vi risikerer at se på de samme hold de næste 10 år.
Er det ikke blevet lettere? 14 hold i suppen mod tidligere 12 og en 1-3 oprykkere mod tidligere 2 går vel nogenlunde ud på et.
Overhovedet ikke. De hold der rykkede op sidst, har vi vist at de er gode nok til at være i SL. Mener du seriøst at det er blevet lettere at rykke op. Dit hold ender som nr. 1 eller 2 og ville tidligere rykke direkte op - Nu skal der istedet spilles playoff.
Til gengæld kan man også ende som nummer 3 i 1. division og slå en potentiel nedrykker i to play off-kampe...
For mig at se er det hverken lettere eller sværere at rykke op.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Yankee » 17. mar 2017, 09:28

FIDEL skrev:
Er vi ikke enige om at nr. 1 og 2 i 1. division tidligere ville rykke direkte op...? Så er det vel også blevet meget sværere at rykke op, når nu holdene skal ud i playoff imod superliga hold. Jeg synes det er en dum turneringsform.
Hvis strukturen ikke var ændret, ville Esbjerg og Horsens være i 1. division i år, og så ville Hobro højst være outsidere til oprykning, hvor de i den nye struktur er klare favoritter. Oprykning ville slet ikke være et tema for Roskilde og Skive, hvor de jo i dag trods ligger til et par play-off-kampe om oprykning.

Det er med andre ord meget nemmere at blive nr. 1 i den nye 1. division end det var at blive nr. 2 i den gamle. Tilmed er der så to hold, der får et par play-off-kampe, som de tidligere aldrig havde været i nærheden af.

Brugeravatar
mindre_gult_og_blåt_tak
Superliga
Superliga
Indlæg: 557
Tilmeldt: 11. jun 2007, 22:51
Geografisk sted: Århus

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af mindre_gult_og_blåt_tak » 17. mar 2017, 10:15

Yankee skrev:
FIDEL skrev:
Er vi ikke enige om at nr. 1 og 2 i 1. division tidligere ville rykke direkte op...? Så er det vel også blevet meget sværere at rykke op, når nu holdene skal ud i playoff imod superliga hold. Jeg synes det er en dum turneringsform.
Hvis strukturen ikke var ændret, ville Esbjerg og Horsens være i 1. division i år, og så ville Hobro højst være outsidere til oprykning, hvor de i den nye struktur er klare favoritter. Oprykning ville slet ikke være et tema for Roskilde og Skive, hvor de jo i dag trods ligger til et par play-off-kampe om oprykning.

Det er med andre ord meget nemmere at blive nr. 1 i den nye 1. division end det var at blive nr. 2 i den gamle. Tilmed er der så to hold, der får et par play-off-kampe, som de tidligere aldrig havde været i nærheden af.
Det er jo rigtig nok, at det for de hold er blevet lettere at rykke op. Og tilsvarende er det så blevet sværere for Esbjerg og Horsens at rykke op, fordi de ikke spiller i 1. division længere. Niveauet for at rykke i superligaen må forventes at være lavere pga de to ekstra pladser, og derfor er det ganske rigtigt lettere i den forstand, men påstanden som startede denne diskussion var, at der (måske) ville være mindre udskiftning mellem superligaen og 1. division, så vi mere eller mindre skulle se de samme hold de næste 10 år, og på det punkt er det vist mere eller mindre status quo.

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af FIDEL » 17. mar 2017, 15:27

mindre_gult_og_blåt_tak skrev:
Yankee skrev:
FIDEL skrev:
Er vi ikke enige om at nr. 1 og 2 i 1. division tidligere ville rykke direkte op...? Så er det vel også blevet meget sværere at rykke op, når nu holdene skal ud i playoff imod superliga hold. Jeg synes det er en dum turneringsform.
Hvis strukturen ikke var ændret, ville Esbjerg og Horsens være i 1. division i år, og så ville Hobro højst være outsidere til oprykning, hvor de i den nye struktur er klare favoritter. Oprykning ville slet ikke være et tema for Roskilde og Skive, hvor de jo i dag trods ligger til et par play-off-kampe om oprykning.

Det er med andre ord meget nemmere at blive nr. 1 i den nye 1. division end det var at blive nr. 2 i den gamle. Tilmed er der så to hold, der får et par play-off-kampe, som de tidligere aldrig havde været i nærheden af.
Det er jo rigtig nok, at det for de hold er blevet lettere at rykke op. Og tilsvarende er det så blevet sværere for Esbjerg og Horsens at rykke op, fordi de ikke spiller i 1. division længere. Niveauet for at rykke i superligaen må forventes at være lavere pga de to ekstra pladser, og derfor er det ganske rigtigt lettere i den forstand, men påstanden som startede denne diskussion var, at der (måske) ville være mindre udskiftning mellem superligaen og 1. division, så vi mere eller mindre skulle se de samme hold de næste 10 år, og på det punkt er det vist mere eller mindre status quo.
Jeg er ikke enig.
Oprykkerne har nu erfaring fra SL og det vil gøre det mere vanskeligt at rykke op for de nuværende tophold i 1. Div.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af le Cid » 18. mar 2017, 06:23

Du er med på, at der stadig er en direkte oprykker fra 1. div, ikke?
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

Nitten
Superliga
Superliga
Indlæg: 748
Tilmeldt: 18. apr 2015, 20:07
Favoritspiller: Søren dissing
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Nitten » 13. maj 2017, 13:23

Det kan vel godt kaldes tilskuerkrise når både håndbold og ishockey trækker flere tilskuere end fodbold i Aalborg ?

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 13. maj 2017, 14:10

Nitten skrev:Det kan vel godt kaldes tilskuerkrise når både håndbold og ishockey trækker flere tilskuere end fodbold i Aalborg ?
Håndbold og ishockey trækker selvfølgelig ikke flere tilskuere end AaB gør - end ikke sammenlagt. Selvfølgelig kan man finde helt enkeltstående tilfælde - en betydningsløs AaB-kamp i dårligt vejr på uattraktivt spilletidspunkt stillet over for en DM-finale i håndbold eller lignende - men slet ikke generelt.

Dette kan dog ikke skjule, at vores tilskuertal er for nedadgående og alt for lavt; dette skyldes selvfølgelig også et helt uantageligt sportsligt niveau, men nok ligeså meget det store kaos om ny struktur og ikke mindst evigt skiftende spilletidspunkter. Særligt sidstnævnte tror jeg gør virkelig ondt og jo ikke bare på AaB.

I øvrigt dukkede der 5600 tilskuere op i søndags til en komplet ligegyldig kamp mod Silkeborg i en øvrigt frygtelig sæson. Det er mere end det dobbelte af, hvad en gennemsnitlig håndbold- eller ishockeykamp samler.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Klaus » 13. maj 2017, 14:28

Hovedet skrev:
Nitten skrev:Det kan vel godt kaldes tilskuerkrise når både håndbold og ishockey trækker flere tilskuere end fodbold i Aalborg ?
Håndbold og ishockey trækker selvfølgelig ikke flere tilskuere end AaB gør - end ikke sammenlagt. Selvfølgelig kan man finde helt enkeltstående tilfælde - en betydningsløs AaB-kamp i dårligt vejr på uattraktivt spilletidspunkt stillet over for en DM-finale i håndbold eller lignende - men slet ikke generelt.

Dette kan dog ikke skjule, at vores tilskuertal er for nedadgående og alt for lavt; dette skyldes selvfølgelig også et helt uantageligt sportsligt niveau, men nok ligeså meget det store kaos om ny struktur og ikke mindst evigt skiftende spilletidspunkter. Særligt sidstnævnte tror jeg gør virkelig ondt og jo ikke bare på AaB.

I øvrigt dukkede der 5600 tilskuere op i søndags til en komplet ligegyldig kamp mod Silkeborg i en øvrigt frygtelig sæson. Det er mere end det dobbelte af, hvad en gennemsnitlig håndbold- eller ishockeykamp samler.
Meget enig. Men hvis du ser på tilskuertallet mod Silkeborg var det pustet op af fribilletter til vores samarbejdsklubber. Det er fint med mig, men der har været en tydelig tendens til at færre og færre møder op. Der hvor jeg sidder på Weber, er der kun sæsonkort. For at være ærlig har der været masser af ledige pladser til de sidste kampe. Når folk med sæsonkort ikke længere gider at komme, har man et problem. Man kan uheldigvis se samme tendens på Spar Nord. Mange af vores faste fans magter det ikke mere. Jeg skal sgu nok komme, men et eller andet sted forstår jeg godt dem, der bliver væk... Men advarselslamperne burde blinke meget, meget højt på Hornevej.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. maj 2017, 14:40

Klaus skrev:Men advarselslamperne burde blinke meget, meget højt på Hornevej.
Det samme burde de i alle andre superligaklubber. Der har været en generel afmatning i tilskuertallet længe, men styrtdykket i denne sæson er så markant at advarselslamperne ikke bare bør blinke - alarmen bør også være gået igang.

I Aalborg ender vi med et fald på næsten 1500 tilskuere i snit, efter tallet ellers har ligget nogenlunde stabilt på godt 7000 (+ ekstra i sportsligt gode år), og næsten hver 5. tilskuer er blevet hjemme. Det samme gør sig gældende i mange andre klubber. Det er markant og faretruende.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 13. maj 2017, 15:06

Jesper Schmidt skrev:
Klaus skrev:Men advarselslamperne burde blinke meget, meget højt på Hornevej.
Det samme burde de i alle andre superligaklubber. Der har været en generel afmatning i tilskuertallet længe, men styrtdykket i denne sæson er så markant at advarselslamperne ikke bare bør blinke - alarmen bør også være gået igang.

I Aalborg ender vi med et fald på næsten 1500 tilskuere i snit, efter tallet ellers har ligget nogenlunde stabilt på godt 7000 (+ ekstra i sportsligt gode år), og næsten hver 5. tilskuer er blevet hjemme. Det samme gør sig gældende i mange andre klubber. Det er markant og faretruende.
Hold da op, er vi nede på 5500 tilskuere i snit? Forsøgte lige at gå omkring bold.dk, men her kunne jeg kun finde tal for mesterskabsslutspillet. Det var lige så uoverskueligt som den nye struktur. Men uanset hvordan og hvorledes bør alle alarmklokker bimle her. Selvfølgelig kan AaB bidrage i opadgående retning ved at undlade at stille op med det rene bras af et hold, men tror faktisk, at der grundlæggende er andre ting i spil her, såsom struktur og evigt divergerende spilletidspunkter. Konkurrence fra håndbold og ishockey tror jeg ikke på - fodbolden er simpelthen konge i det spil, og de, der måtte være fascineret af gøgl, gejl og tivoli i håndboldhaller, dukker alligevel ikke op på stadion, uagtet hvor mange euforiserende stoffer stadionspeakeren indtager inden kampstart. Jeg har også somme tider hørt den med international fodbold, men den konkurrence har jo eksisteret i hundrede år, og personligt har jeg fuldstændig mistet interessen for den internationale dimension og dens dekadente pengecirkus.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af jonas386 » 13. maj 2017, 15:06

Jesper Schmidt skrev:
Klaus skrev:Men advarselslamperne burde blinke meget, meget højt på Hornevej.
Det samme burde de i alle andre superligaklubber. Der har været en generel afmatning i tilskuertallet længe, men styrtdykket i denne sæson er så markant at advarselslamperne ikke bare bør blinke - alarmen bør også være gået igang.

I Aalborg ender vi med et fald på næsten 1500 tilskuere i snit, efter tallet ellers har ligget nogenlunde stabilt på godt 7000 (+ ekstra i sportsligt gode år), og næsten hver 5. tilskuer er blevet hjemme. Det samme gør sig gældende i mange andre klubber. Det er markant og faretruende.
Jeg så kampen igår sammen med to kammerater, der er fodboldinteresserede, men ikke hardcore fans. Jeg brugte det meste af første halvleg på at forklare dem systemet, og hvorvidt AaB kunne nå at rykke ned eller ej. Da AaB var bagud ved pausen, og de stadig ikke helt havde fanget hvilke muligheder AaB havde for at komme i Europa endte de med at sidde og game hele anden halvleg. De ekstra tilskuere der skulle komme fordi kampene er ekstra spændende, de kommer altså ikke. De bliver tværtimod væk fordi det er et kompliceret system, der kræver tid at sætte sig ind i. Derudover er det altså også svært at sætte sig op til en kamp hvor man kun kan tabe. Selvom vi skulle have lammetævet Randers igår, så ville vi stadig ikke have vundet noget. Det eneste de første par kampe handler om, er ikke at ryge ud. Det kan sammenlignes med en kvartfinale i pokalen, og de kampe er altså sjældent specielt interessante.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Patmand » 13. maj 2017, 17:01

Hovedet skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Klaus skrev:Men advarselslamperne burde blinke meget, meget højt på Hornevej.
Det samme burde de i alle andre superligaklubber. Der har været en generel afmatning i tilskuertallet længe, men styrtdykket i denne sæson er så markant at advarselslamperne ikke bare bør blinke - alarmen bør også være gået igang.

I Aalborg ender vi med et fald på næsten 1500 tilskuere i snit, efter tallet ellers har ligget nogenlunde stabilt på godt 7000 (+ ekstra i sportsligt gode år), og næsten hver 5. tilskuer er blevet hjemme. Det samme gør sig gældende i mange andre klubber. Det er markant og faretruende.
Hold da op, er vi nede på 5500 tilskuere i snit? Forsøgte lige at gå omkring bold.dk, men her kunne jeg kun finde tal for mesterskabsslutspillet. Det var lige så uoverskueligt som den nye struktur. Men uanset hvordan og hvorledes bør alle alarmklokker bimle her. Selvfølgelig kan AaB bidrage i opadgående retning ved at undlade at stille op med det rene bras af et hold, men tror faktisk, at der grundlæggende er andre ting i spil her, såsom struktur og evigt divergerende spilletidspunkter. Konkurrence fra håndbold og ishockey tror jeg ikke på - fodbolden er simpelthen konge i det spil, og de, der måtte være fascineret af gøgl, gejl og tivoli i håndboldhaller, dukker alligevel ikke op på stadion, uagtet hvor mange euforiserende stoffer stadionspeakeren indtager inden kampstart. Jeg har også somme tider hørt den med international fodbold, men den konkurrence har jo eksisteret i hundrede år, og personligt har jeg fuldstændig mistet interessen for den internationale dimension og dens dekadente pengecirkus.
Men kunne man ikke lokke nogle af håndboldtilskuerne på Aalborg Stadion?
Man kunne dedikere et afsnit på Vest, hvor du kun kan entrere hvis du medbringer klappepølser, paryk, er malet i ansigtet osv.
Som du selv er inde på, en lidt friskere stadionspeaker. Birthe Kjær i højtalerne.
Alt hvad der kan fjerne fokus fra hvor ringe spillet på banen er.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Jesper Schmidt » 14. maj 2017, 02:27

Hovedet skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Klaus skrev:Men advarselslamperne burde blinke meget, meget højt på Hornevej.
Det samme burde de i alle andre superligaklubber. Der har været en generel afmatning i tilskuertallet længe, men styrtdykket i denne sæson er så markant at advarselslamperne ikke bare bør blinke - alarmen bør også være gået igang.

I Aalborg ender vi med et fald på næsten 1500 tilskuere i snit, efter tallet ellers har ligget nogenlunde stabilt på godt 7000 (+ ekstra i sportsligt gode år), og næsten hver 5. tilskuer er blevet hjemme. Det samme gør sig gældende i mange andre klubber. Det er markant og faretruende.
Hold da op, er vi nede på 5500 tilskuere i snit? Forsøgte lige at gå omkring bold.dk, men her kunne jeg kun finde tal for mesterskabsslutspillet. Det var lige så uoverskueligt som den nye struktur. Men uanset hvordan og hvorledes bør alle alarmklokker bimle her. Selvfølgelig kan AaB bidrage i opadgående retning ved at undlade at stille op med det rene bras af et hold, men tror faktisk, at der grundlæggende er andre ting i spil her, såsom struktur og evigt divergerende spilletidspunkter. Konkurrence fra håndbold og ishockey tror jeg ikke på - fodbolden er simpelthen konge i det spil, og de, der måtte være fascineret af gøgl, gejl og tivoli i håndboldhaller, dukker alligevel ikke op på stadion, uagtet hvor mange euforiserende stoffer stadionspeakeren indtager inden kampstart. Jeg har også somme tider hørt den med international fodbold, men den konkurrence har jo eksisteret i hundrede år, og personligt har jeg fuldstændig mistet interessen for den internationale dimension og dens dekadente pengecirkus.
5900 mod 7300 sidste sæson, så 1400 var måske mere korrekt en "næsten 1500". Faldet er på 18,9%, og eftersom vi næppe får flere hjemmekampe ligger det med meget stor sandsynlighed fast.

http://www.superstats.dk/tilskuere/?aar ... vis=hjemme

- Superstats er fantastisk til superliganørderier, og faldet er så markant i denne sæson at jeg personligt ikke vil tøve et sekund med at give den nye struktur en meget stor del af skylden, men selvfølgelig har den sportslige nedtur også stor betydning. Jeg tror dog ikke ret meget på at det havde set meget anderledes ud hvis målsætningen havde været opfyldt, og vi eksempelvis lå hvor Sønderjyske ligget pt.

Skiftende spilletidspunkter, tvtransmissioner, konkurrence fra sportsgrene som har fået tag i en stor del i Aalborg de senere år, og en generel "fodboldtræthed" tror jeg har stor betydning set i forhold til den stagnering som har været i mange år for tilskuerinteressen i dansk fodbold, men den svigtende interesse i denne sæson er så markant at man ikke kan undgå at drage en konklusion som siger turneringsændringen ligger bag, også fordi det er generelt over en bred kam i ligaen billedet ser sådan ud.

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 626
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Alexis » 14. maj 2017, 10:33

Nu er jeg en af de her forfærdelige mennesker som elsker både håndbold og fodbold. Jeg har sammen med 4 venner sæsonkort til begge, og i langt størstedelen af kampene har det været muligt at se begge. Og så kan jeg så fortælle jer hvorfor der er mage fans som interesserer sig for begge sportsgrene som vælger at tage til håndbold. Og det har intet at gøre med klappølser, cirkustilstande eller flag. Det handler simpelthen om niveau og intensitet.

1 - Niveau) Niveauet i superligaen er desværre bare pivringe. Der er ingen som kan noget ekstraordinært, det er middelmådighed langt hen ad vejen. Forskellen mellem en EL/CL kamp og en superligakamp skriger til himlen i niveauforskel. Sådan er det ikke med håndbold. Aalborg har landsholdsspillere fra de bedste lande i verden, spillere som spiller med om EM og VM titler. Forskellen mellem en kamp Aalborg Håndbold-Skjern og så champions league finalen er ikke helt grotesk stor. Ingen tvivl om jeg markant hellere vil til CL finale i fodbold end i håndbold.

2 - Intensitet) Der er bare lysår til forskel. Håndboldspillerne kæmper, fighter og giver sig bare markant mere end fodboldspillerne gør. Man sidder med det indtryk at det er med livet som indsats når de spiller kamp. De går amok over sejre og nederlag, det skinner igennem hvor meget det betyder. Efter en AaB kamp virker det bare lidt sådan "nå det var den kamp, videre".

Besvar