Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Pastorius » 22. maj 2017, 12:15

Gamen skrev:
Pastorius skrev:
Jeg synes fortolkningen er meget forsimplet, og udelukkende kigger indad i AaB. En stor del af udviklingen er det vi - med foragt i stemmen - kalder moderne fodbold. Der er mange gode argumenter for at alting var bedre i de gamle dage, men ingen af dem slår at der er flere penge i at pleje (kortsigtede) TV-interesser som der er mange flere penge i, end der er i fans og tilskuere. Det kan godt være at fundamentet vi står på er en klub, men AaB (A/S) er ikke en klub længere, selvom vi trods alt har en tæt binding og gensidig afhængighed ift. klubben AaB.

Udviklingen går også i retning af at det kun er de absolutte stjerne der er interessante. Dem er der ingen af i superligaen (nej, der er ej Steinlein!). De af os der har børn i 10-14 års alderen ved, hvor lidt interesse selv fodboldinteresserede unger har i Superligafodbold. Kun de allerstørste kampe trækker interesse, og de kender ikke rigtig spillerne. Selv kampe mod stærke udenlandske hold trækker ikke mange tilskuere, medmindre de har et navn i folks bevidsthed. (Langt det meste af den situation er medieskabt, men det er irrelevant for diskussionen).

Det er dén virkelighed vi skal vurdere tingene ud fra. Det gør selvfølgelig også at vi set i et dansk perspektiv SKAL være med i den øverste halvdel. Vi skal spille mod FCK, Brøndby og FCM. De har det der minder om kendte navne i superligaen.

Jeg ser det ikke som et økonomien er vigtigere end det sportslige (og det synes jeg heller ikke AaB gør). Begge dele SKAL være på plads, og vi SKAL have det til at lykkes, hvis AaB skal have en plads i toppen af Dansk fodbold de næste 50-100 år også. Der er muligt at man godt kunne åbne en smule mere for hanerne, men jeg synes historien viser at de beløb der skal til for at købe sig til succes er så store at selv ikke vores egenkapital ville gøre den store forskel her. Vi har ikke pengene til at det er vejen frem.

Hvis vi endelig skulle ud at slagte sparegrisen, så er det IKKE (ret mange) spillere vi skal bruge pengene på, men (først og fremmest) en træner der virkelig kan flytte holdets kultur.
Lad mig gerne vende den om, og kalde din fortolkning uhyre forsimplet. Måske den afspejler, at du ikke (længere) bor i Aalborg. Jeg tager gerne udgangspunkt i udviklingen i Sverige igen - den modsiger fuldstændig alt hvad du lige har skrevet. Produktet er ringere end Superligaen, priserne højere og klubberne har sværere ved at holde på de gode spillere end vi har i Danmark. Men det ændrer ikke på at kulturen omkring klubberne, stadionoplevelsen, tilhørsforholdet og relationerne klub og spillere imellem (ja, selv fans imellem) er langt mere dragende, end et eller andet fantasiforhold til en engelsk klub som man elsker og hylder, som dansker i Danmark.
Svenskerne har formået, i flere af de store klubber at spille meget på den her unikke kobling mellem traditioner, historie og en fed stadionoplevelse, og formår altså at øge seerantal og tilskuerantal i disse år hvor vi selv går markant tilbage. Det kan man ikke tørre af på moderne fodbold, men på mentalitet, dårligt arbejde i klubberne og en (desværre) konstant nedsabling af produktet. Ikke bare fra neutrale kommentatorer, men også fra folk der til dels ligesom dig bruger tid og energi på at sammenligne Premier League med Superligaen. Det kan man ikke, og det skal man ikke - fortællingen om dit lokale hold er en helt anden. Muligheden for at få fodbolden, kulturen, samhørigheden med dit lokale ophav helt ind under huden.

Det skal du ikke bilde mig ind, at det der (som oftest) fuldstændig tåbelige forhold til en klub man kun har set på TV kan give. Jeg har forlængst opgivet at forstå de bøvede typer der sidder i deres Liverpool-trøje på John Bull, drøfter hvem de nu skal bruge 6-800 millioner på i næste transfervindue og lever sig ind i det, som om de var vokset op på flodbankerne ved Merseyside. Det er påtaget som ind i helvede.
Den oplevelse får du kun med 100 km. i timen, hvis du lever og ånder for dit eget lokale hold.
Og så vil jeg i øvrigt mene at stemningen er væsentligt bedre mange andre steder i Europa end i Premier League, og dét er også noget der betyder noget.
Jeg tror den svenske kultur alle dage har været mere (sammen)hold(S)orienteret end vores. Sådan husker jeg det helt tilbage fra de tidlige firsere, når man mødte svenske hold til stævner etc. Når man mødte ét svensk hold, så sad alle andre hold fra klubben som tilskuere og heppede som sindsyge. Det har jeg aldrig mødt i samme grad hos danske (eller andre nationaliteter for den sags skyld) hold. Jeg har altid syntes det var fedt, og kunne man bygge noget lignende op i DK ville det da helt klart være supergodt. Jeg ved ikke hvordan man skulle komme igang.

Det er også mit indtryk at der ikke er den store grobund for fusionsklubber etc i Sverige. Alt andet lige, må den der dybtfølte klubfølelse være noget sværere at opbygge, når den skal rumme folk der tidligere var KB og B1903-fans, eller Ikast/Herning-fans. Jeg tror vi er længere fremme med at modernisere fodbolden i DK.

Hvordan ser TV-dækningen ud i Sverige. Skal man også der have 3-4 forskellige TV-pakker for at kunne følge med. Hvordan er dækningen i public service-stationerne?

På den måde er AaB jo også lidt særlig. Jeg har INGEN tilknytning til AaB som forening, bortset fra at jeg har spillet mod dem, og til dels hadet dem (jeg kommer fra Chang). Min tilknytning til AaB kommer fra 1.holdet, som jeg kun har set da min gymnastiklærer spillede for dem, og senere da gamle skole- og klubkammerater kom på holdet, og jeg stod på stadion til alle de kampe jeg kunne komme afsted med - og de fleste jyske udekampe også.

Jeg tror ikke at det er ret stor en del af AaB's fans der rent faktisk har været medlem i klubben.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 22. maj 2017, 12:23

Det er spot on, Pastorius. I Sverige er klubstolthed i højere grad en del af foreningskulturen selv i små klubber, og det smitter af på forholdet til storklubber.

I Danmark er tilgangen noget mere tør og protestantisk. I små danske børnerækker kan man næsten blive bortvist for at heppe. For nu at sætte på spidsen.

Den lokale fodboldklub er sjældent genstand for nogen stolthed. Nærmest bare den lokale filial af Danmarks Boldklub eller Danmarks IF.

En ret stor mentalitetsforskel, som har effekt. I Danmark er det mere grænseoverskridende ligefrem at heppe, når man ser fodbold.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14707
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hanga » 22. maj 2017, 12:36

Det er et spørgsmål om kultur. Danskerne interesserer sig bare ikke ret meget for det lokale og for superligaen som helhed, man engagerer sig ikke i stemningen på stadion, og man vil hellere sidde i sofaen og nyde en premier league kamp hvor man får en underholdene kamp med fornuftig stemning serveret uden at man selv at skulle deltage aktivt.

Af samme årsag tror jeg simpelthen ikke på at der er nemme løsninger. Ligastruktur, priser, markedsføring, parkeringsforhold osv... de kan alle have en betydning og en mindre effekt, men det er småting i det store billede. Superligaklubberne bør sætte sig ned og lave en fælles langsigtet plan for, hvordan de kan vende befolkningens billede af det at gå til superligafodbold. Det kommer ikke til at ske på et par sæsoner. Man kan starte med at kigge mod Sverige, der på mange måder har det samme produkt og som på mange andre måder har en kultur lig vores... bare ikke hvad angår fodbold, men det må vi forsøge at vende... og det kommer ikke til at ske ved quick fixes som en ny ligastruktur.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Yankee » 22. maj 2017, 12:40

Noget af det man er lykkedes med i Sverige er for mig at se også at man har haft respekt for sit kerneprodukt, selvom det nøgternt set ikke har været nær så godt som i Danmark. Man har ikke (af hvad jeg har set) bygget hoppeborge, delt håndboldbilletter ud, oversvømmet lokalområdet med fribilletter, konstant skiftet klubnavn og på andre måder signaleret at kerneproduktet - fodboldkampen - ikke var godt nok i sig selv. Folk skal gå på stadion fordi de gerne vil se fodbold - ikke fordi der er god mad i loungen eller fordi kommunen lige har bygget et flot nyt stadion. Klubberne skal bare sørge for at alt det udenom kampen fungerer gnidningsfrit og uden besvær for tilskuerne. Det indebærer at det skal være let at købe billet, let at komme til og fra stadion og let at huske hvornår holdet spiller. Derudover skal klubberne markedsføre kerneproduktet bedre og meget mere massivt.

En anden devaluering af produktet er de utrolige mængder af fribilletter, klubberne deler ud. Det sender et signal om at vi er desperate for at nogle gider komme og fylde vores tribuner op og skaber samtidig problemer når AaB af og til faktisk må melde udsolgt selvom der er 2-4.000 tomme pladser på kampdagen. Det ville være meget bedre at stramme antallet af fribilletter op og i stedet "tvangsfylde" nogle yderlige tribuneafsnit via nogle faste aftaler med f.eks. et lokalt flygtningecenter, skoler, opholdssteder osv. Hvis man i stedet for en masse random fribilletter dedikerede de yderste afsnit på både Nord og Syd (måske 500 billetter), så man vidste at de altid blev fyldt op, ville det gøre stemningen og oplevelsen på Aalborg Stadion meget, meget bedre - og der ville stadig være masser af plads til betalende tilskuere. Der kunne også laves en masse PR på det som ville stemme godt overens med "Hele Nordjyllands Hold".

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Pastorius » 22. maj 2017, 13:35

Yankee skrev:Noget af det man er lykkedes med i Sverige er for mig at se også at man har haft respekt for sit kerneprodukt, selvom det nøgternt set ikke har været nær så godt som i Danmark. Man har ikke (af hvad jeg har set) bygget hoppeborge, delt håndboldbilletter ud, oversvømmet lokalområdet med fribilletter, konstant skiftet klubnavn og på andre måder signaleret at kerneproduktet - fodboldkampen - ikke var godt nok i sig selv. Folk skal gå på stadion fordi de gerne vil se fodbold - ikke fordi der er god mad i loungen eller fordi kommunen lige har bygget et flot nyt stadion. Klubberne skal bare sørge for at alt det udenom kampen fungerer gnidningsfrit og uden besvær for tilskuerne. Det indebærer at det skal være let at købe billet, let at komme til og fra stadion og let at huske hvornår holdet spiller. Derudover skal klubberne markedsføre kerneproduktet bedre og meget mere massivt.

En anden devaluering af produktet er de utrolige mængder af fribilletter, klubberne deler ud. Det sender et signal om at vi er desperate for at nogle gider komme og fylde vores tribuner op og skaber samtidig problemer når AaB af og til faktisk må melde udsolgt selvom der er 2-4.000 tomme pladser på kampdagen. Det ville være meget bedre at stramme antallet af fribilletter op og i stedet "tvangsfylde" nogle yderlige tribuneafsnit via nogle faste aftaler med f.eks. et lokalt flygtningecenter, skoler, opholdssteder osv. Hvis man i stedet for en masse random fribilletter dedikerede de yderste afsnit på både Nord og Syd (måske 500 billetter), så man vidste at de altid blev fyldt op, ville det gøre stemningen og oplevelsen på Aalborg Stadion meget, meget bedre - og der ville stadig være masser af plads til betalende tilskuere. Der kunne også laves en masse PR på det som ville stemme godt overens med "Hele Nordjyllands Hold".
Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?
Med venlig Hilsen
--
Robert

9000AaB
Superliga
Superliga
Indlæg: 622
Tilmeldt: 30. dec 2013, 15:20
Favoritspiller: M. Lindstrøm

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af 9000AaB » 22. maj 2017, 14:59

Pastorius skrev:
Yankee skrev:Noget af det man er lykkedes med i Sverige er for mig at se også at man har haft respekt for sit kerneprodukt, selvom det nøgternt set ikke har været nær så godt som i Danmark. Man har ikke (af hvad jeg har set) bygget hoppeborge, delt håndboldbilletter ud, oversvømmet lokalområdet med fribilletter, konstant skiftet klubnavn og på andre måder signaleret at kerneproduktet - fodboldkampen - ikke var godt nok i sig selv. Folk skal gå på stadion fordi de gerne vil se fodbold - ikke fordi der er god mad i loungen eller fordi kommunen lige har bygget et flot nyt stadion. Klubberne skal bare sørge for at alt det udenom kampen fungerer gnidningsfrit og uden besvær for tilskuerne. Det indebærer at det skal være let at købe billet, let at komme til og fra stadion og let at huske hvornår holdet spiller. Derudover skal klubberne markedsføre kerneproduktet bedre og meget mere massivt.

En anden devaluering af produktet er de utrolige mængder af fribilletter, klubberne deler ud. Det sender et signal om at vi er desperate for at nogle gider komme og fylde vores tribuner op og skaber samtidig problemer når AaB af og til faktisk må melde udsolgt selvom der er 2-4.000 tomme pladser på kampdagen. Det ville være meget bedre at stramme antallet af fribilletter op og i stedet "tvangsfylde" nogle yderlige tribuneafsnit via nogle faste aftaler med f.eks. et lokalt flygtningecenter, skoler, opholdssteder osv. Hvis man i stedet for en masse random fribilletter dedikerede de yderste afsnit på både Nord og Syd (måske 500 billetter), så man vidste at de altid blev fyldt op, ville det gøre stemningen og oplevelsen på Aalborg Stadion meget, meget bedre - og der ville stadig være masser af plads til betalende tilskuere. Der kunne også laves en masse PR på det som ville stemme godt overens med "Hele Nordjyllands Hold".
Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?

Det jeg syntes vi mangler i AaB og Superligaen generelt er;
Tilladelse af pyro - der er udviklet pyro der ikke brænder med en høj temperatur og kan ikke give brandskader - hvorfor er det ulovligt???
Drop alle de fribiletter, og istedet så priserne ned på billetter til fx, 75kr for stå plads og 100 kr for siddeplads - en familie på 2 voksne og 2 børn betaler ALT for meget for at komme ud.
lav en børne fanklub - forstår stadig ikke hvorfor de ikke prøver at påvirke børnefamilier endnu mere.
Bedre stemning på vest tribunen - tænker platform som man ser i Hammersby, FCK og lignende med flere trummer, "sangere" osv for at skabe en vildere stemning.
Samarbejd mere med barer i Jomfru Ane gade således der fast går optog til Aalborg Stadion, og får skab en rigtig god stemning inden kampen.
og sidst DROP alle de spille tidspunkter, og nøjes med fredag, lørdag søndag fx. eller helst lørdag og søndag kun.

Sanchez94
Superliga
Superliga
Indlæg: 671
Tilmeldt: 20. apr 2015, 16:02
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Sanchez94 » 22. maj 2017, 15:12

9000AaB skrev:
Pastorius skrev:
Yankee skrev:Noget af det man er lykkedes med i Sverige er for mig at se også at man har haft respekt for sit kerneprodukt, selvom det nøgternt set ikke har været nær så godt som i Danmark. Man har ikke (af hvad jeg har set) bygget hoppeborge, delt håndboldbilletter ud, oversvømmet lokalområdet med fribilletter, konstant skiftet klubnavn og på andre måder signaleret at kerneproduktet - fodboldkampen - ikke var godt nok i sig selv. Folk skal gå på stadion fordi de gerne vil se fodbold - ikke fordi der er god mad i loungen eller fordi kommunen lige har bygget et flot nyt stadion. Klubberne skal bare sørge for at alt det udenom kampen fungerer gnidningsfrit og uden besvær for tilskuerne. Det indebærer at det skal være let at købe billet, let at komme til og fra stadion og let at huske hvornår holdet spiller. Derudover skal klubberne markedsføre kerneproduktet bedre og meget mere massivt.

En anden devaluering af produktet er de utrolige mængder af fribilletter, klubberne deler ud. Det sender et signal om at vi er desperate for at nogle gider komme og fylde vores tribuner op og skaber samtidig problemer når AaB af og til faktisk må melde udsolgt selvom der er 2-4.000 tomme pladser på kampdagen. Det ville være meget bedre at stramme antallet af fribilletter op og i stedet "tvangsfylde" nogle yderlige tribuneafsnit via nogle faste aftaler med f.eks. et lokalt flygtningecenter, skoler, opholdssteder osv. Hvis man i stedet for en masse random fribilletter dedikerede de yderste afsnit på både Nord og Syd (måske 500 billetter), så man vidste at de altid blev fyldt op, ville det gøre stemningen og oplevelsen på Aalborg Stadion meget, meget bedre - og der ville stadig være masser af plads til betalende tilskuere. Der kunne også laves en masse PR på det som ville stemme godt overens med "Hele Nordjyllands Hold".
Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?

Det jeg syntes vi mangler i AaB og Superligaen generelt er;
Tilladelse af pyro - der er udviklet pyro der ikke brænder med en høj temperatur og kan ikke give brandskader - hvorfor er det ulovligt???
Drop alle de fribiletter, og istedet så priserne ned på billetter til fx, 75kr for stå plads og 100 kr for siddeplads - en familie på 2 voksne og 2 børn betaler ALT for meget for at komme ud.
lav en børne fanklub - forstår stadig ikke hvorfor de ikke prøver at påvirke børnefamilier endnu mere.
Bedre stemning på vest tribunen - tænker platform som man ser i Hammersby, FCK og lignende med flere trummer, "sangere" osv for at skabe en vildere stemning.
Samarbejd mere med barer i Jomfru Ane gade således der fast går optog til Aalborg Stadion, og får skab en rigtig god stemning inden kampen.
og sidst DROP alle de spille tidspunkter, og nøjes med fredag, lørdag søndag fx. eller helst lørdag og søndag kun.
Pyro delen er jeg enig i!
Børne fanklubben har været der under "bullerbanden" og det ikke et succes..
Bedre stemning på vesttribunen, det er noget de aktive på tribunen hele tiden arbejder med, og de forsøger inderligt hele tiden at inddrage flere mennesker i den process.
Der er allerede en fast bestanddel, som mødes på Bar Røv inden kamp, og går i fællesskab mod stadion.

Det er ikke kerne problemerne, kerne problemet består i den danske og specielt ny tilkommende nordjyske mentalitet, hvor man ofte tænker at sidemanden nok skal bidrage for begge 2 ...

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Yankee » 22. maj 2017, 15:14

Pastorius skrev:Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?
Der er jo 10.000 individuelle grunde til at folk ikke kommer på stadion, så man er jo nødt til at adressere nogle småting én efter én samtidig med at man investerer i branding og markedsføring.

Personligt tror jeg det vil rykke rigtig meget på kort sigt hvis man fik fyldt yderafsnittene på nord og syd fyldt op selvom det var med gratister - bare man var sikker på at de mødte op og kunne udfylde de afsnit. Det ville give et bedre udtryk på tv og en bedre oplevelse for alle på stadion. Aalborg Stadion er jo som alle andre stadions et fabelagtigt sted at være når der er fyldt op.

Derudover handler det om et langt sejt træk med branding af fodbolden og genopbygningen af respekten for fodboldkampe i Danmark. Vi vil gerne have at folk skal prioritere fodbold højere. Men når klubberne i årevis har nedprioriteret og devalueret selve fodboldkampen kan man altså ikke forvente at menigmand skal respektere og prioritere at komme til Superliga-kampe. Der er behov for at tænke langsigtet og arbejde seriøst med branding af kerneproduktet.

9000AaB
Superliga
Superliga
Indlæg: 622
Tilmeldt: 30. dec 2013, 15:20
Favoritspiller: M. Lindstrøm

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af 9000AaB » 22. maj 2017, 15:21

Sanchez94 skrev:
9000AaB skrev:
Pastorius skrev:
Yankee skrev:Noget af det man er lykkedes med i Sverige er for mig at se også at man har haft respekt for sit kerneprodukt, selvom det nøgternt set ikke har været nær så godt som i Danmark. Man har ikke (af hvad jeg har set) bygget hoppeborge, delt håndboldbilletter ud, oversvømmet lokalområdet med fribilletter, konstant skiftet klubnavn og på andre måder signaleret at kerneproduktet - fodboldkampen - ikke var godt nok i sig selv. Folk skal gå på stadion fordi de gerne vil se fodbold - ikke fordi der er god mad i loungen eller fordi kommunen lige har bygget et flot nyt stadion. Klubberne skal bare sørge for at alt det udenom kampen fungerer gnidningsfrit og uden besvær for tilskuerne. Det indebærer at det skal være let at købe billet, let at komme til og fra stadion og let at huske hvornår holdet spiller. Derudover skal klubberne markedsføre kerneproduktet bedre og meget mere massivt.

En anden devaluering af produktet er de utrolige mængder af fribilletter, klubberne deler ud. Det sender et signal om at vi er desperate for at nogle gider komme og fylde vores tribuner op og skaber samtidig problemer når AaB af og til faktisk må melde udsolgt selvom der er 2-4.000 tomme pladser på kampdagen. Det ville være meget bedre at stramme antallet af fribilletter op og i stedet "tvangsfylde" nogle yderlige tribuneafsnit via nogle faste aftaler med f.eks. et lokalt flygtningecenter, skoler, opholdssteder osv. Hvis man i stedet for en masse random fribilletter dedikerede de yderste afsnit på både Nord og Syd (måske 500 billetter), så man vidste at de altid blev fyldt op, ville det gøre stemningen og oplevelsen på Aalborg Stadion meget, meget bedre - og der ville stadig være masser af plads til betalende tilskuere. Der kunne også laves en masse PR på det som ville stemme godt overens med "Hele Nordjyllands Hold".
Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?

Det jeg syntes vi mangler i AaB og Superligaen generelt er;
Tilladelse af pyro - der er udviklet pyro der ikke brænder med en høj temperatur og kan ikke give brandskader - hvorfor er det ulovligt???
Drop alle de fribiletter, og istedet så priserne ned på billetter til fx, 75kr for stå plads og 100 kr for siddeplads - en familie på 2 voksne og 2 børn betaler ALT for meget for at komme ud.
lav en børne fanklub - forstår stadig ikke hvorfor de ikke prøver at påvirke børnefamilier endnu mere.
Bedre stemning på vest tribunen - tænker platform som man ser i Hammersby, FCK og lignende med flere trummer, "sangere" osv for at skabe en vildere stemning.
Samarbejd mere med barer i Jomfru Ane gade således der fast går optog til Aalborg Stadion, og får skab en rigtig god stemning inden kampen.
og sidst DROP alle de spille tidspunkter, og nøjes med fredag, lørdag søndag fx. eller helst lørdag og søndag kun.
Pyro delen er jeg enig i!
Børne fanklubben har været der under "bullerbanden" og det ikke et succes..
Bedre stemning på vesttribunen, det er noget de aktive på tribunen hele tiden arbejder med, og de forsøger inderligt hele tiden at inddrage flere mennesker i den process.
Der er allerede en fast bestanddel, som mødes på Bar Røv inden kamp, og går i fællesskab mod stadion.

Det er ikke kerne problemerne, kerne problemet består i den danske og specielt ny tilkommende nordjyske mentalitet, hvor man ofte tænker at sidemanden nok skal bidrage for begge 2 ...

Er enig i at det med Bullerbanden nok ikke gav det store, men det nok også fordi at forældrene stadig føler det er for dyrt at komme afsted pga. billetprisen.

Ved Vest tribunen gør meget, samt alle det andre grupper, men mit forslag var nu mere i forhold til at AaB burde støtte mere, ved at hjælpe med flere trommer, lave en større platform af personer der skaber stemning og får Spar Nord til at synge mere, og generelt samarbejd mere med de officielle fangrupper via deres egen hjemmeside/facebook, således der kommer mere fokus på hvad der sker fra fansenes side.

Og ved Bar Røv samler en del folk, men det tror jeg ikke alle ved, udover dem på Spar Nord, og folk relateret dertil. Personligt syntes jeg det har været bedre de gange barerne i Gaden har holdt noget sammen og folk gik derfra i samlet flok med sange etc.

Sanchez94
Superliga
Superliga
Indlæg: 671
Tilmeldt: 20. apr 2015, 16:02
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Sanchez94 » 22. maj 2017, 15:27

9000AaB skrev: Er enig i at det med Bullerbanden nok ikke gav det store, men det nok også fordi at forældrene stadig føler det er for dyrt at komme afsted pga. billetprisen.

Ved Vest tribunen gør meget, samt alle det andre grupper, men mit forslag var nu mere i forhold til at AaB burde støtte mere, ved at hjælpe med flere trommer, lave en større platform af personer der skaber stemning og får Spar Nord til at synge mere, og generelt samarbejd mere med de officielle fangrupper via deres egen hjemmeside/facebook, således der kommer mere fokus på hvad der sker fra fansenes side.

Og ved Bar Røv samler en del folk, men det tror jeg ikke alle ved, udover dem på Spar Nord, og folk relateret dertil. Personligt syntes jeg det har været bedre de gange barerne i Gaden har holdt noget sammen og folk gik derfra i samlet flok med sange etc.
Et af de øverste punkter for klubben bør være at skifte kontrollør team, de er indspiste og tillader generelt intet på tribunen, der bliver langet karantæner ud fra en side af, ved at mindste fadøl kast under scoringer...
Flere trommer tror jeg ikke vil afhjælpe problemet, problemet består i at der er for mange der stiller sig tilfredse med at nyde stemningen, frem for at bidrage til den.
AaB skal finde en kommunikationsvej ud til unge mennesker, hvor de fortæller at det er fedt at bidrage til stemningen i 90 minutter, den byrde ligger lige nu alt for hårdt på ASC ATK og de uofficelle.
AaB burde helt generelt arbejde langt tættere med de officielle fan grupper som ASC og ATK, men i den grad også Auxilia.

De gange jeg kan huske det har været i gaden har været til specielle "happenings" hvor det har været til de store kampe mod FCK, FCM og BIF, hvor Vesttribunen har lanceret nyt merchandaise, og til disse arrangementer har støtten fra de officielle ASC og ATK været meget begrænset i mine øjne.

Nitten
Superliga
Superliga
Indlæg: 749
Tilmeldt: 18. apr 2015, 20:07
Favoritspiller: Søren dissing
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Nitten » 22. maj 2017, 21:52

Yankee skrev:
Pastorius skrev:Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?
Der er jo 10.000 individuelle grunde til at folk ikke kommer på stadion, så man er jo nødt til at adressere nogle småting én efter én samtidig med at man investerer i branding og markedsføring.

Personligt tror jeg det vil rykke rigtig meget på kort sigt hvis man fik fyldt yderafsnittene på nord og syd fyldt op selvom det var med gratister - bare man var sikker på at de mødte op og kunne udfylde de afsnit. Det ville give et bedre udtryk på tv og en bedre oplevelse for alle på stadion. Aalborg Stadion er jo som alle andre stadions et fabelagtigt sted at være når der er fyldt op.

Derudover handler det om et langt sejt træk med branding af fodbolden og genopbygningen af respekten for fodboldkampe i Danmark. Vi vil gerne have at folk skal prioritere fodbold højere. Men når klubberne i årevis har nedprioriteret og devalueret selve fodboldkampen kan man altså ikke forvente at menigmand skal respektere og prioritere at komme til Superliga-kampe. Der er behov for at tænke langsigtet og arbejde seriøst med branding af kerneproduktet.
Problemet med bare at stikke en masse fribilletter ud er jo at man samtidig pisser på alle de trofaste der har betalt.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 23. maj 2017, 08:26

Tilskuere er i sig selv en attraktion. Dvs. er der mange, kommer der nemt endnu flere. Igen er der intet quick fix, men sådan er livet jo generelt. Det er mange forskellige indsatser, der skal klappe, og på Hornevej er man først for nylig blevet opmærksom på vigtigheden af det og gør allerede nogle ting rigtigt.

Sådan noget kunne jeg ikke sige for 10 år siden.

Det er til at finde fortrøstning i, synes jeg.

Jeg kan huske en hjemmekamp mod OB (?), hvor AaB fejrede en mærkedag ved at fylde vest op med billige billetter, så det helt forvrængede de vanlige propertioner. Det synes jeg, havde en god effekt som at se Sportslørdag fra England i 80'erne. Der skal være liv og glade dage på ståtribunen.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Sanchez94
Superliga
Superliga
Indlæg: 671
Tilmeldt: 20. apr 2015, 16:02
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Sanchez94 » 23. maj 2017, 13:30

Fabbe skrev:Tilskuere er i sig selv en attraktion. Dvs. er der mange, kommer der nemt endnu flere. Igen er der intet quick fix, men sådan er livet jo generelt. Det er mange forskellige indsatser, der skal klappe, og på Hornevej er man først for nylig blevet opmærksom på vigtigheden af det og gør allerede nogle ting rigtigt.

Sådan noget kunne jeg ikke sige for 10 år siden.

Det er til at finde fortrøstning i, synes jeg.

Jeg kan huske en hjemmekamp mod OB (?), hvor AaB fejrede en mærkedag ved at fylde vest op med billige billetter, så det helt forvrængede de vanlige propertioner. Det synes jeg, havde en god effekt som at se Sportslørdag fra England i 80'erne. Der skal være liv og glade dage på ståtribunen.
Det var ASC 25 års jubilæum, og det var et skide godt tiltag, hvor man kunne komme på vest for 25 kr!

Brugeravatar
strangecap
1. div
1. div
Indlæg: 258
Tilmeldt: 22. maj 2011, 07:41
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Sulsted

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af strangecap » 23. maj 2017, 15:50

Nitten skrev:
Yankee skrev:
Pastorius skrev:Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?
Der er jo 10.000 individuelle grunde til at folk ikke kommer på stadion, så man er jo nødt til at adressere nogle småting én efter én samtidig med at man investerer i branding og markedsføring.

Personligt tror jeg det vil rykke rigtig meget på kort sigt hvis man fik fyldt yderafsnittene på nord og syd fyldt op selvom det var med gratister - bare man var sikker på at de mødte op og kunne udfylde de afsnit. Det ville give et bedre udtryk på tv og en bedre oplevelse for alle på stadion. Aalborg Stadion er jo som alle andre stadions et fabelagtigt sted at være når der er fyldt op.

Derudover handler det om et langt sejt træk med branding af fodbolden og genopbygningen af respekten for fodboldkampe i Danmark. Vi vil gerne have at folk skal prioritere fodbold højere. Men når klubberne i årevis har nedprioriteret og devalueret selve fodboldkampen kan man altså ikke forvente at menigmand skal respektere og prioritere at komme til Superliga-kampe. Der er behov for at tænke langsigtet og arbejde seriøst med branding af kerneproduktet.
Problemet med bare at stikke en masse fribilletter ud er jo at man samtidig pisser på alle de trofaste der har betalt.
Istedet for en masse fribilletter var det bedre man sænkende priserne på billetter og sæsonkort betydeligt bliver der automatisk flere på stadion og ingen får ondt i tøven over det!

AalBoyeBK
1. div
1. div
Indlæg: 391
Tilmeldt: 29. jan 2009, 14:53

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af AalBoyeBK » 23. maj 2017, 16:16

OB havde på et tidspunkt et sæsonkort, som var enormt billigt (mener det var 200 kr. eller lignende), men så steg prisen hvis man valgte ikke at benytte det. Synes det var et spændende initiativ dengang, men man virker til at være gået væk fra det.

I dag har man dog stadig fordele undervejs i sæsonen hvis man har brugt sit sæsonkort. Måske den slags kunne få flere på stadion.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3644
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af gravballe » 23. maj 2017, 16:33

strangecap skrev:
Nitten skrev:
Yankee skrev:
Pastorius skrev:Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?
Der er jo 10.000 individuelle grunde til at folk ikke kommer på stadion, så man er jo nødt til at adressere nogle småting én efter én samtidig med at man investerer i branding og markedsføring.

Personligt tror jeg det vil rykke rigtig meget på kort sigt hvis man fik fyldt yderafsnittene på nord og syd fyldt op selvom det var med gratister - bare man var sikker på at de mødte op og kunne udfylde de afsnit. Det ville give et bedre udtryk på tv og en bedre oplevelse for alle på stadion. Aalborg Stadion er jo som alle andre stadions et fabelagtigt sted at være når der er fyldt op.

Derudover handler det om et langt sejt træk med branding af fodbolden og genopbygningen af respekten for fodboldkampe i Danmark. Vi vil gerne have at folk skal prioritere fodbold højere. Men når klubberne i årevis har nedprioriteret og devalueret selve fodboldkampen kan man altså ikke forvente at menigmand skal respektere og prioritere at komme til Superliga-kampe. Der er behov for at tænke langsigtet og arbejde seriøst med branding af kerneproduktet.
Problemet med bare at stikke en masse fribilletter ud er jo at man samtidig pisser på alle de trofaste der har betalt.
Istedet for en masse fribilletter var det bedre man sænkende priserne på billetter og sæsonkort betydeligt bliver der automatisk flere på stadion og ingen får ondt i tøven over det!
Præcis, og er folk van til at det at komme til fodbold er noget man får fribiletter til, så gider man sku ikke betale pludselig... Så heller sænke priserne på biletterne..

Brugeravatar
strangecap
1. div
1. div
Indlæg: 258
Tilmeldt: 22. maj 2011, 07:41
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Sulsted

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af strangecap » 24. maj 2017, 22:49

gravballe skrev:
strangecap skrev:
Nitten skrev:
Yankee skrev:
Pastorius skrev:Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?
Der er jo 10.000 individuelle grunde til at folk ikke kommer på stadion, så man er jo nødt til at adressere nogle småting én efter én samtidig med at man investerer i branding og markedsføring.

Personligt tror jeg det vil rykke rigtig meget på kort sigt hvis man fik fyldt yderafsnittene på nord og syd fyldt op selvom det var med gratister - bare man var sikker på at de mødte op og kunne udfylde de afsnit. Det ville give et bedre udtryk på tv og en bedre oplevelse for alle på stadion. Aalborg Stadion er jo som alle andre stadions et fabelagtigt sted at være når der er fyldt op.

Derudover handler det om et langt sejt træk med branding af fodbolden og genopbygningen af respekten for fodboldkampe i Danmark. Vi vil gerne have at folk skal prioritere fodbold højere. Men når klubberne i årevis har nedprioriteret og devalueret selve fodboldkampen kan man altså ikke forvente at menigmand skal respektere og prioritere at komme til Superliga-kampe. Der er behov for at tænke langsigtet og arbejde seriøst med branding af kerneproduktet.
Problemet med bare at stikke en masse fribilletter ud er jo at man samtidig pisser på alle de trofaste der har betalt.
Istedet for en masse fribilletter var det bedre man sænkende priserne på billetter og sæsonkort betydeligt bliver der automatisk flere på stadion og ingen får ondt i tøven over det!
Præcis, og er folk van til at det at komme til fodbold er noget man får fribiletter til, så gider man sku ikke betale pludselig... Så heller sænke priserne på biletterne..
Et fuldt station er sku også mere spændende at komme til end et tomt og kan ikke se hvorfor mere salget ikke kan kompensere for lavere priser

Nitten
Superliga
Superliga
Indlæg: 749
Tilmeldt: 18. apr 2015, 20:07
Favoritspiller: Søren dissing
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Nitten » 25. maj 2017, 07:41

strangecap skrev:
gravballe skrev:
strangecap skrev:
Nitten skrev:
Yankee skrev:
Pastorius skrev:Problemet er bare, hvad kan AaB på egen hånd gøre for at lave om på al den dårligdom, udover at lave lidt om på hvordan man uddeler fribilletter, som nok kan flytte lidt, men vi er nede på småtingene her, er vi ikke?
Der er jo 10.000 individuelle grunde til at folk ikke kommer på stadion, så man er jo nødt til at adressere nogle småting én efter én samtidig med at man investerer i branding og markedsføring.

Personligt tror jeg det vil rykke rigtig meget på kort sigt hvis man fik fyldt yderafsnittene på nord og syd fyldt op selvom det var med gratister - bare man var sikker på at de mødte op og kunne udfylde de afsnit. Det ville give et bedre udtryk på tv og en bedre oplevelse for alle på stadion. Aalborg Stadion er jo som alle andre stadions et fabelagtigt sted at være når der er fyldt op.

Derudover handler det om et langt sejt træk med branding af fodbolden og genopbygningen af respekten for fodboldkampe i Danmark. Vi vil gerne have at folk skal prioritere fodbold højere. Men når klubberne i årevis har nedprioriteret og devalueret selve fodboldkampen kan man altså ikke forvente at menigmand skal respektere og prioritere at komme til Superliga-kampe. Der er behov for at tænke langsigtet og arbejde seriøst med branding af kerneproduktet.
Problemet med bare at stikke en masse fribilletter ud er jo at man samtidig pisser på alle de trofaste der har betalt.
Istedet for en masse fribilletter var det bedre man sænkende priserne på billetter og sæsonkort betydeligt bliver der automatisk flere på stadion og ingen får ondt i tøven over det!
Præcis, og er folk van til at det at komme til fodbold er noget man får fribiletter til, så gider man sku ikke betale pludselig... Så heller sænke priserne på biletterne..
Et fuldt station er sku også mere spændende at komme til end et tomt og kan ikke se hvorfor mere salget ikke kan kompensere for lavere priser
Billetprisen betyder selvfølgelig noget. Og jeg tror også at en lavere entre vil betyde flere tilskuere til nogle kampe.
Men prisen betyder ikke alt for mange der allerede har betalt eller har sponsorbillet bliver jo også væk. Til sidste kamp var der mange tomme pladser omkring hvor jeg sidder på Weber og på sponsorsiden er der altid mange tomme pladser. Så der bør arbejdes på at de billetter der allerede er solgt også benyttes også til mindre attraktive kampe.

Breezer
2. div
2. div
Indlæg: 199
Tilmeldt: 7. aug 2016, 23:37

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Breezer » 25. maj 2017, 12:29

For dem der sidder på langsiden er der for lille forskel på at sidde på stadion og sidde i sofaen og se den samme kamp. Man kan selvfølgelig høre fansene bag mål, men det kan lige så nemt i fjerneren. Det er nødvendigt at få gjort Weber tribunen mere levende og få aktiveret dem der sidder der i stemningen. Det kommer aldrig til at ske at langsiden synger med, men mere banale ting burde kunne aktivere dem, som den klassiske "AaB *klap* *klap*" eller få flere råb og klapsalver ved en vellykket tackling eller et godt sideskift. Jeg tror at det vil være med til at marginalfanen føler sig som en del af stemningen og kulissen fremfor en tilskuer der også bare kunne sidde i sofaen.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Pastorius » 25. maj 2017, 12:47

Breezer skrev:For dem der sidder på langsiden er der for lille forskel på at sidde på stadion og sidde i sofaen og se den samme kamp. Man kan selvfølgelig høre fansene bag mål, men det kan lige så nemt i fjerneren. Det er nødvendigt at få gjort Weber tribunen mere levende og få aktiveret dem der sidder der i stemningen. Det kommer aldrig til at ske at langsiden synger med, men mere banale ting burde kunne aktivere dem, som den klassiske "AaB *klap* *klap*" eller få flere råb og klapsalver ved en vellykket tackling eller et godt sideskift. Jeg tror at det vil være med til at marginalfanen føler sig som en del af stemningen og kulissen fremfor en tilskuer der også bare kunne sidde i sofaen.
Jeg er uenig. Jeg har stort set altid siddet (eller stået - det er nogle år siden) på langsiden i Aalborg. For mig er stemningen ikke den afgørende forskel (selv om jeg sætter pris på den), men muligheden for at følge spillet på banen - også væk fra bolden - og fornemme det tempo der spilles i.

Dengang var der ikke den store organiserede stemning, men alligevel kom hele stadion op at ringe en gang imellem. Noget af det bedste til at skabe stemning dengang, var når dommeren lavede åbenlyse fejl imod AaB. På den baggrund kan de jo godt undre at stemningen ikke er bedre nu om dage.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Besvar