Stadionkapacitet

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Stadionkapacitet

Indlæg af Klaus » 15. mar 2014, 10:45

Jeg er lidt i tvivl om, hvor mange tilskuere vi egentlig har plads til på stadion. Ser man på Wikipedia opgives vores kapacitet til i alt 13.800, hvoraf 7800 er siddepladser. Ser man på de enkelte tribuner kan jeg ikke få det til at passe. Spar Nord skulle have 4000 ståpladser, og der er 1000 ståpladser i buret. Hvis regnestykket skal passe burde der være 1000 ståpladser mere et eller andet sted, eller er der noget jeg har misforstået????

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af frederikshavneren » 15. mar 2014, 11:39

Klaus skrev:Jeg er lidt i tvivl om, hvor mange tilskuere vi egentlig har plads til på stadion. Ser man på Wikipedia opgives vores kapacitet til i alt 13.800, hvoraf 7800 er siddepladser. Ser man på de enkelte tribuner kan jeg ikke få det til at passe. Spar Nord skulle have 4000 ståpladser, og der er 1000 ståpladser i buret. Hvis regnestykket skal passe burde der være 1000 ståpladser mere et eller andet sted, eller er der noget jeg har misforstået????
Kapaciteten på Aalborg Stadion er på 13.800 tilskuere http://fodbold.aabsport.dk/nordjyske-arena.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er 7.700 siddepladser på Weber og Enggaard tribunerne, mens der er 6.100 pladser på 3F og Spar Nord tribunerne (primært ståpladser).
Da stadion blev ombygget i slut 90'erne var kapaciteten beregnet til 16.000 tilskuere, men af uransagelige årsager har man reduceret kapaciteten til de nuværende 13.800 ved at plastre 3F til med grimme blå sæder.

PS: Det er Aalborg Kommune der har valgt den rædselsfulde farvekombination
røde - blå sæder på stadion. Det er de primære farver i kommunens logo, og da stadion er kommunens kunne det bestemt ikke komme på tale, at vælge rød-hvide sæder. Andre brugere (FC Nordjylland) skulle jo også bruge stadion...

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af jonas386 » 15. mar 2014, 12:09

Var den oprindelige plan ikke 20.000, eller husker jeg helt forkert.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af frederikshavneren » 15. mar 2014, 12:39

jonas386 skrev:Var den oprindelige plan ikke 20.000, eller husker jeg helt forkert.
Jeg kan ikke huske om det præcis var kapacitet på 20.000 der var planlagt, men det var planen at Spar Nord og 3F tribunerne skulle ha' været noget højere (samme højde som Weber tror jeg). Massive naboprotester medførte at endetribunerne blev noget lavere end tiltænkt, hvilket selvfølgelig reducerede kapaciteten.

Arkitektonisk ville stadion være pænere hvis Spar Nord og 3F tribunerne havde samme højde som Weber tribunen. Som det er nu ser ende tribunerne lidt mærkelige ud. Modstander fans har lidet flatterende kaldt dem "bus vente skure".

Det kunne ha' været fedt med et større stadion, men bortset fra ganske få kampe dækker den nuværende kapacitet mere end rigeligt behovet.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af jonas386 » 15. mar 2014, 12:46

Ja, jeg mente nok det var noget i den stil. Men ok, det var sgu også småtrist at være i Aarhus og se på et stadion der kun var en trejdedel fyldt, og man er nødt til at fylde pladser ud med grimme reklamer på tribunerne.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af frederikshavneren » 15. mar 2014, 12:57

jonas386 skrev:Ja, jeg mente nok det var noget i den stil. Men ok, det var sgu også småtrist at være i Aarhus og se på et stadion der kun var en trejdedel fyldt, og man er nødt til at fylde pladser ud med grimme reklamer på tribunerne.
Det var nogle fede sejre i Århus og god stemning, men det er godt nok trist når et stort atletikstadion er så tomt.
I Århus er de rigtigt nok begyndt at lave en "Espanyol" (plastre tomme pladser til med grimme reklamer).

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af Klaus » 15. mar 2014, 14:11

frederikshavneren skrev:
Klaus skrev:Jeg er lidt i tvivl om, hvor mange tilskuere vi egentlig har plads til på stadion. Ser man på Wikipedia opgives vores kapacitet til i alt 13.800, hvoraf 7800 er siddepladser. Ser man på de enkelte tribuner kan jeg ikke få det til at passe. Spar Nord skulle have 4000 ståpladser, og der er 1000 ståpladser i buret. Hvis regnestykket skal passe burde der være 1000 ståpladser mere et eller andet sted, eller er der noget jeg har misforstået????
Kapaciteten på Aalborg Stadion er på 13.800 tilskuere http://fodbold.aabsport.dk/nordjyske-arena.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er 7.700 siddepladser på Weber og Enggaard tribunerne, mens der er 6.100 pladser på 3F og Spar Nord tribunerne (primært ståpladser).
Da stadion blev ombygget i slut 90'erne var kapaciteten beregnet til 16.000 tilskuere, men af uransagelige årsager har man reduceret kapaciteten til de nuværende 13.800 ved at plastre 3F til med grimme blå sæder.

PS: Det er Aalborg Kommune der har valgt den rædselsfulde farvekombination
røde - blå sæder på stadion. Det er de primære farver i kommunens logo, og da stadion er kommunens kunne det bestemt ikke komme på tale, at vælge rød-hvide sæder. Andre brugere (FC Nordjylland) skulle jo også bruge stadion...
Hvis de 7700 sæder på A. Enggaard og Weber er rigtige, og der er 4000 ståpladser på Spar Nord. Så er der 2100 pladser tilbage på 3f. På den tribune er der 1000 pladser i buret, hvilket betyder at der skal være 1100 billetter tilbage på 3+.... Til kampen mod Randers er der lige nu 1568 billetter til salg på netop denne tribune... Matematikken passer ikke, der må enten være færre siddepladser end de 7700 på nord og syd, eller også er den samlede kapacitet højere end 13.800.

Remark
1. div
1. div
Indlæg: 397
Tilmeldt: 19. feb 2009, 11:35
Geografisk sted: Amager

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af Remark » 15. mar 2014, 14:32

Hvis de 7700 sæder på A. Enggaard og Weber er rigtige, og der er 4000 ståpladser på Spar Nord. Så er der 2100 pladser tilbage på 3f. På den tribune er der 1000 pladser i buret, hvilket betyder at der skal være 1100 billetter tilbage på 3+.... Til kampen mod Randers er der lige nu 1568 billetter til salg på netop denne tribune... Matematikken passer ikke, der må enten være færre siddepladser end de 7700 på nord og syd, eller også er den samlede kapacitet højere end 13.800.[/quote]

Der er vel næppe plads til hele 4000 på Sparnord. Hvis man nu tæller de 7700 faste siddepladser på langsiden, giver 3f en kapacitet på 2600 med dine tal, giver det plads til 3500 på SparNord.

Alternativt kunne man spørge AaB om den reelle kapacitet?

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af frederikshavneren » 15. mar 2014, 14:36

Klaus skrev:
frederikshavneren skrev:
Klaus skrev:Jeg er lidt i tvivl om, hvor mange tilskuere vi egentlig har plads til på stadion. Ser man på Wikipedia opgives vores kapacitet til i alt 13.800, hvoraf 7800 er siddepladser. Ser man på de enkelte tribuner kan jeg ikke få det til at passe. Spar Nord skulle have 4000 ståpladser, og der er 1000 ståpladser i buret. Hvis regnestykket skal passe burde der være 1000 ståpladser mere et eller andet sted, eller er der noget jeg har misforstået????
Kapaciteten på Aalborg Stadion er på 13.800 tilskuere http://fodbold.aabsport.dk/nordjyske-arena.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er 7.700 siddepladser på Weber og Enggaard tribunerne, mens der er 6.100 pladser på 3F og Spar Nord tribunerne (primært ståpladser).
Da stadion blev ombygget i slut 90'erne var kapaciteten beregnet til 16.000 tilskuere, men af uransagelige årsager har man reduceret kapaciteten til de nuværende 13.800 ved at plastre 3F til med grimme blå sæder.

PS: Det er Aalborg Kommune der har valgt den rædselsfulde farvekombination
røde - blå sæder på stadion. Det er de primære farver i kommunens logo, og da stadion er kommunens kunne det bestemt ikke komme på tale, at vælge rød-hvide sæder. Andre brugere (FC Nordjylland) skulle jo også bruge stadion...
Hvis de 7700 sæder på A. Enggaard og Weber er rigtige, og der er 4000 ståpladser på Spar Nord. Så er der 2100 pladser tilbage på 3f. På den tribune er der 1000 pladser i buret, hvilket betyder at der skal være 1100 billetter tilbage på 3+.... Til kampen mod Randers er der lige nu 1568 billetter til salg på netop denne tribune... Matematikken passer ikke, der må enten være færre siddepladser end de 7700 på nord og syd, eller også er den samlede kapacitet højere end 13.800.
Har lige nærlæst linket, men tallene passer ikke http://fodbold.aabsport.dk/nordjyske-arena.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er 4.981 siddepladser på Weber tribunen samt 2.720 siddepladser på Enggaard tribunen (7.701 siddepladser i alt). Derudover er der 4.000 ståpladser på Spar Nord samt 1.296 siddepladser og 800 pladser i "buret" på 3F.

Jeg ved ikke om linket er up to date. Tallene passer ikke da der sælges 1.000 billetter til "buret", samt der sælges lidt over 1.500 siddepladser. Jeg kan godt huske at "buret" blev udvidet for nogle år siden, men det burde medføre færre siddepladser på den resterende del af tribunen.

Måske har sæderne betydning. Var det ikke noget gammelt aflagt bras fra Provstejorden som blev installeret på stadion (3F)? Sæderne på 3F og dem der har været installeret på Spar Nord til internationale kampe er måske smallere end gængse stadionsæder, hvorfor man kan presse ekstra sæder ind.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af Klaus » 15. mar 2014, 15:01

frederikshavneren skrev:
Klaus skrev:
frederikshavneren skrev:
Klaus skrev:Jeg er lidt i tvivl om, hvor mange tilskuere vi egentlig har plads til på stadion. Ser man på Wikipedia opgives vores kapacitet til i alt 13.800, hvoraf 7800 er siddepladser. Ser man på de enkelte tribuner kan jeg ikke få det til at passe. Spar Nord skulle have 4000 ståpladser, og der er 1000 ståpladser i buret. Hvis regnestykket skal passe burde der være 1000 ståpladser mere et eller andet sted, eller er der noget jeg har misforstået????
Kapaciteten på Aalborg Stadion er på 13.800 tilskuere http://fodbold.aabsport.dk/nordjyske-arena.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er 7.700 siddepladser på Weber og Enggaard tribunerne, mens der er 6.100 pladser på 3F og Spar Nord tribunerne (primært ståpladser).
Da stadion blev ombygget i slut 90'erne var kapaciteten beregnet til 16.000 tilskuere, men af uransagelige årsager har man reduceret kapaciteten til de nuværende 13.800 ved at plastre 3F til med grimme blå sæder.

PS: Det er Aalborg Kommune der har valgt den rædselsfulde farvekombination
røde - blå sæder på stadion. Det er de primære farver i kommunens logo, og da stadion er kommunens kunne det bestemt ikke komme på tale, at vælge rød-hvide sæder. Andre brugere (FC Nordjylland) skulle jo også bruge stadion...
Hvis de 7700 sæder på A. Enggaard og Weber er rigtige, og der er 4000 ståpladser på Spar Nord. Så er der 2100 pladser tilbage på 3f. På den tribune er der 1000 pladser i buret, hvilket betyder at der skal være 1100 billetter tilbage på 3+.... Til kampen mod Randers er der lige nu 1568 billetter til salg på netop denne tribune... Matematikken passer ikke, der må enten være færre siddepladser end de 7700 på nord og syd, eller også er den samlede kapacitet højere end 13.800.
Har lige nærlæst linket, men tallene passer ikke http://fodbold.aabsport.dk/nordjyske-arena.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er 4.981 siddepladser på Weber tribunen samt 2.720 siddepladser på Enggaard tribunen (7.701 siddepladser i alt). Derudover er der 4.000 ståpladser på Spar Nord samt 1.296 siddepladser og 800 pladser i "buret" på 3F.

Jeg ved ikke om linket er up to date. Tallene passer ikke da der sælges 1.000 billetter til "buret", samt der sælges lidt over 1.500 siddepladser. Jeg kan godt huske at "buret" blev udvidet for nogle år siden, men det burde medføre færre siddepladser på den resterende del af tribunen.

Måske har sæderne betydning. Var det ikke noget gammelt aflagt bras fra Provstejorden som blev installeret på stadion (3F)? Sæderne på 3F og dem der har været installeret på Spar Nord til internationale kampe er måske smallere end gængse stadionsæder, hvorfor man kan presse ekstra sæder ind.
Det er vist også lidt "nørdet" det her :-). Men ret beset betyder det vel, at vores kapacitet er mere end 14.000 tilskuere, hvilket også passer lidt bedre med, hvad man ser i virkeligheden. Fx synes jeg tit sæderne på 3f er optaget og der også står tilskuere bagved samt til tider ude i den ene side mod buret.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af jonas386 » 15. mar 2014, 15:09

Er udebane afsnittet ikke rimelig fleksibelt, altså at det kan udvides mere eller mindre efter behov. Mener da at det blev udviddet til en BIF kamp og en AGF kamp på et tidspunkt hvor der skulle komme ekstra mange ude fans. Mener da at BIF fik 1.500 pladser eller sådan.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af Jesper Schmidt » 15. mar 2014, 15:57

frederikshavneren skrev: PS: Det er Aalborg Kommune der har valgt den rædselsfulde farvekombination
røde - blå sæder på stadion. Det er de primære farver i kommunens logo, og da stadion er kommunens kunne det bestemt ikke komme på tale, at vælge rød-hvide sæder. Andre brugere (FC Nordjylland) skulle jo også bruge stadion...
Jeg er nu temmelig sikker på at hele stadion oprindeligt skulle have haft røde sæder, men at kommunen bestemte at en del af de gamle (blå) sæder skulle genbruges, efter budgettet for byggeriet skred.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af gravballe » 15. mar 2014, 17:31

Jesper Schmidt skrev:
frederikshavneren skrev: PS: Det er Aalborg Kommune der har valgt den rædselsfulde farvekombination
røde - blå sæder på stadion. Det er de primære farver i kommunens logo, og da stadion er kommunens kunne det bestemt ikke komme på tale, at vælge rød-hvide sæder. Andre brugere (FC Nordjylland) skulle jo også bruge stadion...
Jeg er nu temmelig sikker på at hele stadion oprindeligt skulle have haft røde sæder, men at kommunen bestemte at en del af de gamle (blå) sæder skulle genbruges, efter budgettet for byggeriet skred.
Det er korrekt, det var meningen det skulle være røde, men man fandt nogle man kunne bruge, så for at spare penge blev de brugt.

Lige som det var meningen, der skulle være sidde pladser over ende tribunerne, således stadion var lige højt hele vej rundt. Sådan så det ud på de første tegninger jeg så tilbage til før de begyndte at bygge. Efter 3 år med nabo klager, endte det med ende tribunerne skulle være lavere, og således blev stadion kapaciteten også lige 3000 mindre.. Det oprindelige stadion skulle have en kapacitet på omkring de 16.000.

Brugeravatar
Nakken
Superliga
Superliga
Indlæg: 542
Tilmeldt: 20. dec 2005, 20:26
Favoritspiller: Søren Larsen
Geografisk sted: København

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af Nakken » 17. mar 2014, 13:08

frederikshavneren skrev: Massive naboprotester medførte at endetribunerne blev noget lavere end tiltænkt, hvilket selvfølgelig reducerede kapaciteten.
Så kunne de jo ikke se gratis bold fra altanen mere...
Altid AaB!

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af Mr. Larsen » 17. mar 2014, 13:18

Nakken skrev:
frederikshavneren skrev: Massive naboprotester medførte at endetribunerne blev noget lavere end tiltænkt, hvilket selvfølgelig reducerede kapaciteten.
Så kunne de jo ikke se gratis bold fra altanen mere...
Det var også forpulede naboer som fik sat en stopper for koncerter på stadion i sin tid.

Om jeg begriber at det kan komme bag på nogen at der vil være larm af og til når man bosætter sig ved siden af et fucking stadion !
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af jonas386 » 17. mar 2014, 13:27

Hvad var ideen i øvrigt at placere stadion i Vestbyen, der burde da være steder der var bedre egnet, og mere tilskuervenlige. Som det er nu er det et helvede at komme fra stadion hvis man er i bil efter en kamp.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

seamann

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af seamann » 17. mar 2014, 13:36

jonas386 skrev:Hvad var ideen i øvrigt at placere stadion i Vestbyen, der burde da være steder der var bedre egnet, og mere tilskuervenlige. Som det er nu er det et helvede at komme fra stadion hvis man er i bil efter en kamp.
Sludder - det går nemt og smertefrit. Faktisk nemmere end fra Gigantium. Men derudover har du ret - det er hjernedødt at ligge stadion ude i et villakvarter.

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4719
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af Maglau » 17. mar 2014, 13:38

jonas386 skrev:Hvad var ideen i øvrigt at placere stadion i Vestbyen, der burde da være steder der var bedre egnet, og mere tilskuervenlige. Som det er nu er det et helvede at komme fra stadion hvis man er i bil efter en kamp.
Ja det burde man selvfølgelig have set for 80-100 år at der ville være probelmer med trafikken i fremtiden når biltrafikken ekspoledere.
Fuldstændig som med Parken, Århus stadion, Odense stadion etc. tsk tsk dumme dem.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af doukas » 17. mar 2014, 13:39

seamann skrev:
jonas386 skrev:Hvad var ideen i øvrigt at placere stadion i Vestbyen, der burde da være steder der var bedre egnet, og mere tilskuervenlige. Som det er nu er det et helvede at komme fra stadion hvis man er i bil efter en kamp.
Sludder - det går nemt og smertefrit. Faktisk nemmere end fra Gigantium. Men derudover har du ret - det er hjernedødt at ligge stadion ude i et villakvarter.
Hellere det, end det ligger ude ved en eller anden dødsyg indfaldsvej/motorvej. Det har i høj grad sin charme, at stadion ligger hvor det ligger. Og sådan skal det blive ved med at være. Punktum
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Corona
2. div
2. div
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. jan 2011, 00:12
Favoritspiller: Om morgen...
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Stadionkapacitet

Indlæg af Corona » 17. mar 2014, 13:41

jonas386 skrev:Hvad var ideen i øvrigt at placere stadion i Vestbyen, der burde da være steder der var bedre egnet, og mere tilskuervenlige. Som det er nu er det et helvede at komme fra stadion hvis man er i bil efter en kamp.
Ville du hellere, at man som i Herning havde lagt det udenfor byen? Jeg er dybt uenig i, at det er besværligt, at forlade stadion efter en kamp. Bevares, der er mange mennesker og man kommer til at holde lidt i kø - men come on. Det er da så pisse charmerende at stadion ligge inde i byen. Inden at jeg flyttede til Aalborg oplevede jeg det aldrig som er problem hverken at finde en p-plads eller at forlade Vestbyen igen. Ville aldrig bytte med f.eks. Herning. Der er ingen "summen" omkring deres stadion, hverken før eller efter en kamp.

Ret mig, hvis jeg tager fejl, men har Aalborg Stadion ikke lagt hvor det ligger nærmest altid?
Pyrotechnik Ist Kein Verbrechen!

Aalborg BK, IFK Göteborg og FC Hansa Rostock

Besvar