AaB er begyndt at kommunikere anderledes

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

AaB er begyndt at kommunikere anderledes

Indlæg af Fabbe » 21. maj 2014, 15:49

I tv-dækningen af AaB’s guldfest er jeg stødt ind i en artig forandring, jeg ikke havde set komme: AaB – det vil sige Allan Gaarde og bestyrelsesmedlem Lynge Jakobsen – er begyndt at sige, at AaB er hele byens og hele Nordjyllands hold. Det er spillernes, medlemmernes, tilhængernes, osv. Jeg var gladeligt overrasket. Meget gladelig. Og ikke spor fordi, at jeg som fan gerne vil lefles for af min klub. Det eneste jeg ønsker, er at klubben skal blive stor i Aalborg og i Nordjylland. Kun ved at vinde indadtil først, kan man vinde store sejre udadtil.

Jeg vil egentlig ikke bruge kræfter på at skrive, hvor dårligt man tidligere bar sig ad med den kommunikation, men blot sige at det gjorde man. Klubben var – som andre danske traditionsklubber – rigtig meget rundet af den gamle amatøridræts måde at tænke på, og selv om man har spillet for penge siden 1978, så holdt det stadig ved.

Det var godt at have tilskuere, og de må gerne komme og lægge penge i indgangen, men det skal altså ikke tage overhånd med sådan noget passion. Da nogle ville lave en supporterklub fik man en lunken modtagelse. Men man sagde okay, fordi det var mennesker, som tit kom på Hornevej.

Børge Bach kunne stå til klubmøder i ASC og fortælle vi supportere, at vi endelig ikke skulle tro, at vi var særligt vigtige, når det kom til økonomi. Det var sponsorerne! Og sponsorerne er måske dybt professionelle og ikke særligt amatøragtige som idrætten i gamle dage. Til gengæld er erhvervsfolket omtrent lige så vindtørre og kontrollerede.

De har bare altid glemt, at uden tilskuere, er der slet ikke den sponsorinteresse. Folkelig passion er selve grundlaget for professionel fodbold.

I England, derimod, har man jo vidst lige siden fodboldens fødsel sidst i 1800-tallet, at man spillede for tilhængernes skyld. Derfor har klubberne altid markedsført sig selv som folkets klubber. Den professionelle fodboldforretning og folkets passion er i symbiose, og det er klubbens sjæl, man er fælles om at skabe.

AaB var jo de fines klub i Aalborg, lidt Rotary-agtig og med smag for ordner og ordentlighed, så den har altid været god til at distancere sig mest muligt fra pøblen med en fortælling om, at det ikke er hvem som helst, der var AaB’ere.

Men nu er det måske gået op for Hornevej, at der ikke går noget af finheden i den gamle forening, fordi man begynder at have et mere inkluderende syn, som passer til den professionelle tidsalder, som snart har varet i 40 år.

Lynge sagde på tv, at det gjaldt for tilskuerne også at kalde AaB for deres klub, når det går mindre godt. Så det ikke bare hedder ”dem” og ikke ”vi” efter et 0-1 nederlag hjemme mod Slagelse. Det kan jeg kun give ham ret i, men udfordringen er ligeså meget AaB’s egen. Skal vi have et stabilt stort fremmøde, så skal man højne passionen. Det gør man ved at nærme sig hinanden.

AaB for folket :aabfan:

Billede
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Besvar