Ny træner - sommeren 2015

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Schredni
2. div
2. div
Indlæg: 191
Tilmeldt: 28. apr 2008, 14:27
Favoritspiller: Hristo Stoichkov

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Schredni » 22. dec 2014, 21:41

Halil skrev:Ole Gunnar Solskjær og Üwe Rösler kunne være muligheder fra udlandet.

Spændende, hvad Allan Gaarde & pals finder ud af.
Jeg ville være ovenud lykkelig hvis det blev en af de to.

Kempes
1. div
1. div
Indlæg: 344
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:08

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Kempes » 22. dec 2014, 22:08

Hvidovre havde ikke råd til at forlænge med Per Nielsen. Måske AaB har?

Jon Dahl er også ledig og søger efter et trænersæde et sted.

Langt fra mine yndlingskandidater, men de ville kunne skabe interesse for AaB i de landsdækkende medier. Modsat de to trænere jeg tror valget kommer til at stå mellem (Johnny Mølby og Lars S.)

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af frederikshavneren » 22. dec 2014, 22:17

Kempes skrev:Hvidovre havde ikke råd til at forlænge med Per Nielsen. Måske AaB har?

Jon Dahl er også ledig og søger efter et trænersæde et sted.

Langt fra mine yndlingskandidater, men de ville kunne skabe interesse for AaB i de landsdækkende medier. Modsat de to trænere jeg tror valget kommer til at stå mellem (Johnny Mølby og Lars S.)
For nogle år siden blev Johnny Mølby spået en stor fremtid, men nedrykningen med Horsens og den efterfølgende deroute i 1. division har efterladt Mølby med et noget blakket renommé.
Mølby vil være et enormt uambitiøst valg og jeg tror og håber ikke at han er blandt kandidaterne.

ThomasLW
2. div
2. div
Indlæg: 131
Tilmeldt: 29. aug 2009, 21:36

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af ThomasLW » 22. dec 2014, 22:19

Schredni skrev:
Halil skrev:Ole Gunnar Solskjær og Üwe Rösler kunne være muligheder fra udlandet.

Spændende, hvad Allan Gaarde & pals finder ud af.
Jeg ville være ovenud lykkelig hvis det blev en af de to.
Samme her, men det er nok meget usandsynligt. Solskjær skulle angiveligt have tjent omkring 300.000 kroner om ugen i England, så hvis han overhovedet er interesseret i at vil komme til Aalborg, så vil han oven i det også skulle accepterer en meget lavere løn.

Rösler (fedt navn) ved jeg sådan set ikke så meget om udover, at han har haft en hektisk karriere i de mindre engelske divisioner og at han har været træner i Norge. Måske et emne, men burde ikke være nummer 1 på listen.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4244
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Klaus » 22. dec 2014, 22:31

Schredni skrev:
Halil skrev:Ole Gunnar Solskjær og Üwe Rösler kunne være muligheder fra udlandet.

Spændende, hvad Allan Gaarde & pals finder ud af.
Jeg ville være ovenud lykkelig hvis det blev en af de to.
Men det giver jo ikke rigtigt mening, hvis økonomien var et afgørende parameter for Kent... Jeg er egentlig tilfreds med, at bestyrelsen ikke bare åbner for kassen, men er ligeså ansvarlige som de siger de vil være. Nu kan spillere, investorer og fans se, at selv når det handler om den måske allervigtigste brik (cheftræneren) er der økonomisk ansvarlighed. Det er ikke helt lige meget, når Gaarde skal forhandle kontraktforlængelser med spillerne. Men hvis man alligevel vil bruge mange penge på en ny træner, tror jeg man havde brugt dem på at beholde Kent. Vi har tydeligvis en smertegrænse, når det handler om trænerlønninger. Jeg tvivler på, at Solskjær eller Rösler er under den...

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Provst i Brovst » 22. dec 2014, 22:41

Billede

Kempes
1. div
1. div
Indlæg: 344
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:08

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Kempes » 22. dec 2014, 22:55

frederikshavneren skrev:
Kempes skrev:Hvidovre havde ikke råd til at forlænge med Per Nielsen. Måske AaB har?

Jon Dahl er også ledig og søger efter et trænersæde et sted.

Langt fra mine yndlingskandidater, men de ville kunne skabe interesse for AaB i de landsdækkende medier. Modsat de to trænere jeg tror valget kommer til at stå mellem (Johnny Mølby og Lars S.)
For nogle år siden blev Johnny Mølby spået en stor fremtid, men nedrykningen med Horsens og den efterfølgende deroute i 1. division har efterladt Mølby med et noget blakket renommé.
Mølby vil være et enormt uambitiøst valg og jeg tror og håber ikke at han er blandt kandidaterne.
Jeg er godt klar over den deroute Mølbys karriere har taget. Men tror det er på den hylde vi har råd til at skaffe trænere på.

Og han var jo blevet træner i AGF, hvis ikke Wieghorst ville flytte til Jylland.

Jeg synes folk herinde er dybt urealistiske når de nævner navne som Solskjær og Rösler. Når vi ikke engang kan konkurrere med en bundklub på trænerlønninger, kan vi sku da ikke tiltrække internationalt kendte navne.

Min favorit er Kuhn, men jeg må jo acceptere at det ikke kommer til at ske.

Rextherunt
Landshold
Landshold
Indlæg: 772
Tilmeldt: 31. okt 2005, 13:05
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Rextherunt » 22. dec 2014, 23:05

Kempes skrev:
frederikshavneren skrev:
Kempes skrev:Hvidovre havde ikke råd til at forlænge med Per Nielsen. Måske AaB har?

Jon Dahl er også ledig og søger efter et trænersæde et sted.

Langt fra mine yndlingskandidater, men de ville kunne skabe interesse for AaB i de landsdækkende medier. Modsat de to trænere jeg tror valget kommer til at stå mellem (Johnny Mølby og Lars S.)
For nogle år siden blev Johnny Mølby spået en stor fremtid, men nedrykningen med Horsens og den efterfølgende deroute i 1. division har efterladt Mølby med et noget blakket renommé.
Mølby vil være et enormt uambitiøst valg og jeg tror og håber ikke at han er blandt kandidaterne.
Jeg er godt klar over den deroute Mølbys karriere har taget. Men tror det er på den hylde vi har råd til at skaffe trænere på.

Og han var jo blevet træner i AGF, hvis ikke Wieghorst ville flytte til Jylland.

Jeg synes folk herinde er dybt urealistiske når de nævner navne som Solskjær og Rösler. Når vi ikke engang kan konkurrere med en bundklub på trænerlønninger, kan vi sku da ikke tiltrække internationalt kendte navne.

Min favorit er Kuhn, men jeg må jo acceptere at det ikke kommer til at ske.
Nu har jeg ik lige læst det nogen steder, men det er vel ikke nødvendigvis på lønnen vi er valgt fra??

Som jeg ser det er det et super godt tidspunkt at KN stopper på. Han har vundet det han kunne og kommet langt i Europa. Klubbens økonomi er, som jeg læser det, i klar bedring, vores talent arbejde er i top, vi har ny sportslig ledelse. Jeg tænker at vi har en masse at tilbyde en ny træner og jeg tror bestemt ikke vi nødvendigvis får en dansk træner. Jeg tænker at AG kunne finde på at kigge mod nogen af de steder han tidligere har spillet og måske fiske en derfra... eller alternativt vælge en U-træner fra evt. Holland eller Tyskland. Jeg syns det er vigtigt at vi får en som kan hive vores niveau op samtidig med at vi bliver endnu bedre til at udvikle spillere.

OmkringAarhus
2. div
2. div
Indlæg: 205
Tilmeldt: 11. nov 2014, 09:50
Favoritspiller: Larsen

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af OmkringAarhus » 22. dec 2014, 23:18

Kent siger jo nok farvel, fordi han ikke ser AaB som en stabil top 3-4 klub over de næste tre sæsoner. Økonomien er hovedårsagen - hvorimod jeg tror, OB kommer til at skrue op for transferbudgettet igen. Jeg nægter at tro, at der ikke bliver hentet større navne til Ådalen til sommer, end der er blevet de senere år. Navne, som vi ikke vil hente, fordi vi skal budgettere med en 6. plads.

Udfordringen er så, at det nok heller ikke er muligt at hente en udenlandsk træner-profil til en klub, der ikke forventer at ligge stabilt i top 3-4 de næste tre år i Alkasuppen... Så vi ender jo nok med skandinaviske trænere af blandet kvalitet. Hvis det skal være en svensker, så skal det altså være en, der formår at tænke fodbold bare lidt i retning af det, vi stod for i 2013/14... nej vent, det skal dermed IKKE være en svensker... Så er vi nede på en eller anden dansk træner, der måske kan lykkes med noget i en periode, som ser ok ud, indtil resultaterne udebliver totalt.... Troels Bech, mine damer og herrer. Det her er sgu næsten ikke til at holde ud - og så lige op til jul!

Nå, men hvis Gaarde knækker den her nød med stor succes, så skal han have sin egen tribune ude på stadion eller noget:)

OmkringAarhus
2. div
2. div
Indlæg: 205
Tilmeldt: 11. nov 2014, 09:50
Favoritspiller: Larsen

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af OmkringAarhus » 23. dec 2014, 00:02

Gaarde6 skrev:

Af danske emner ser jeg kun EN mand, som aftager: ALLAN KUHN! Han kender ALT og alle herude.. Han kender spillestil, ungdomsarbejde, spillere, holdledere, serie trænerem osv. osv. osv. Han kan føre stilen 100% stil rent videre. der skal ikke trylles på nogen som helst områder i forhold til at tilvænne ham tingene i Aalborg. Han har erfaring på alle områder. ALLE snakker godt om ham herude.
Jeg kan ikke komme på EN ENESTE grund til IKKE at vælge ham?!?!
Som jeg husker det, skulle Kuhn have fortsat som cheftræner i 2009. Det er alle herinde nok enige med mig i. Det skete bare ikke, og situationen er en anden i dag. Min mavefornemmelse siger mig, at vi lidt står i samme situation som BIF i 2006... De ville gerne have en type som Laudrup, men Laudrup ville ikke fortsætte. Og så startede deres ørkenvandring.

Jeg tænker, at vi denne gang skal undgå en svensker, fordi vi rent fodboldfagligt bare står anderledes i AaB - Kent har vist, hvad vores unge spillere kan og skal. De svenskere, der kan noget, har vi tilsyneladende ikke råd til, når vi ikke kan give Kent en løn på 2 mio. om året.

Lars S eller Lars O: Lars O er IKKE LOKAL, hvilket for mig at se også er meget, meget vigtigt. Hold op, hvor er det sundt med nye øjne på tingene - ligesom Kent leverede. Gaarde kom jo også fra et helt andet miljø, inden han havnede i AaB som chef. Det samme kan selvfølgelig siges om Lars S til en vis grad. Jeg er ikke afvisende over for Lars S, men jeg er noget skeptisk.

Om Lars O kan være andet end indpisker? Ved det ikke. Jeg tvivler også på, han er den rigtige. Konklusion: Der er kun den mindst ringe løsning at lede efter, den gode løsning smutter til... OB.... til sommer.... det er sgu skidt, det her.

MightyReds
1. div
1. div
Indlæg: 280
Tilmeldt: 28. aug 2008, 23:37

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af MightyReds » 23. dec 2014, 00:03

Min første tanke på ny træner da jeg hørte nyheden i morges, var helt klart Mølby. Dette udfra en tanke om dansk træner, og at Hjulmand nok ikke er ledig på markedet, samt at Kuhn fortsætter som assistent.

Alternativerne er noget i stil med:

Wieghorst
Bordinggaard
Faxe
Lars Olsen
Peter Sørensen
Erik Rasmussen
Jimmi
David Nielsen (konge hvis Gaarde laver den efter slåskampen)
Køhlert (plejer han ikke at tage over efter Kent?)

Anyway, intet af ovenstående er interessant i min optik.

Alternativerne er derfor:

Søndergård
Frederiksen
Thomasberg - Pæn outsider, men han virkede meget rød når han kommenterede AaB efter fyringen i FCM

Under alle omstændigheder overlader jeg trygt valget til Gaarde. For Mølby taler hvad jeg husker som værende god mandskabspleje, et hold som efter 5 år stadig gerne ville have beholdt ham, samt at nedrykningen vel ikke bare kan tilskrives Mølby, men derimod det faktum at hvis man ca er et top 7-10 hold i Danmark, så er sandsynligeden for at rykke ud på et eller andet tidspunkt altså rimeligt stor.

Mindre plus er at han er gammel AaB, omend det ikke har den helt store betydning for valget.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Jesper Schmidt » 23. dec 2014, 00:16

Arendt skrev:
Lars Søndergaard har ikke været træneren, som har flyttet Sønderjyske fra et bundhold til et midterhold. Hans bedste placering er en 6. plads. Sønderjyske har hele Sønderjylland, men de har ikke det talent setup, som vi virkelig kan være stolte af. De har ikke spillet boldbesiddende, men omstillingsfodbold. Hvordan passer det ind?

Jeg håber, at AaB søger andre veje. Det kan også blive for meget, at fordi en spiller eller en træner har været i AaB, så skal de ansættes. Det fungerede med Allan Gaarde, men jeg håber virkelig også, at vi får en træner, som gerne vil spille fodbold og være boldbesiddende.
Men Sønderjyske har jo ikke økonomien til at være andet end et bundhold som sporadisk kigger lidt længere op. De har ikke noget stort talentsetup, fordi det har de ikke pengene til, og de har heller ikke muligheder for at bruge en masse kampe på at spille talenter ind på holdet, fordi de konstant roder rundt i bunden. Det de har er et hold som må spille ud fra de muligheder de har som et af de absolut billigste hold i ligaen, år efter år - og det lykkes for dem at overleve, år efter år. På trods af at de forlængst burde være rykket ned igen, med den økonomi de har at gøre godt med.

Fordi Søndergaard ikke spiller boldbesidende og seværdig fodbold i Sønderjyske, betyder langtfra at han ikke vil gøre det hvis han har et hold med spillerne til det. Han lykkes med at få holdet til at spille på en måde der virker! De overlever gang på gang, og det er i sig selv en stor bedrift af træneren. At det ikke sker med flot fodbold kan ikke overraske nogen, for sådan overlever bundhold ikke... det behøver bare langtfra være fordi Søndergaard ikke hellere vil spille flot fodbold, og bruge unge talenter, hvis han er i et setup hvor det er det rigtige at gøre.

Jeg er da bestemt ikke sikker på Søndergaard er det rigtige valg, men det er altså for tyndt at afskrive en træner fordi han ikke spiller den type fodbold med sit nuværende hold som vi ønsker i AaB - og igen, havde man ansat trænere efter den holdning, så havde vi aldrig set Kent i Aalborg. Det alene burde gøre du overvejer din holdning.

Kigger vi efter ny træner indenfor en lønramme som ligger på niveau med hvad Kent sandsynligvis har fået, så er hylden med mulige emner næppe særlig lang, og den er sikkert kun besat af danske navne. På en sådan liste ser jeg ikke Søndergaard være på nederste hylde, det må jeg sige.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Jesper Schmidt » 23. dec 2014, 00:31

Yankee skrev:
Jesper Schmidt skrev: Jeg er meget enig, men de frederikshavnske argumenter gik på hvorvidt det er en god ide at forfremme ham fra en assistentrolle og hvilke problemer det vil give. Den del synes jeg ikke er problematisk, men jeg er til gengæld enig i at det problematiske kan ligge i om Kuhn er i stand til at videreudvikle, og iøvrigt komme med nye tanker. For den sidste del må vi jo gå ud fra at de tanker allerede er kommet frem internt i AaB, så på den del vinder man ikke noget set i forhold til en fremtidig udvikling, i forhold til at hente nye tanker ind ude fra.

Til gengæld kan det være et udmærket valg, hvis man vægter at fortsætte som man har gjort de sidste par år, og ligeledes hvis man mener de store tanker kan tænkes af andre i trænerteamet. Der er ingen tvivl om at Kuhn har nogle kvaliteter som er vigtige i AaB, og jeg tror på ingen måde det er nogen tilfældighed at han har været involveret i halvdelen af klubbens mesterskaber.

Jeg tror dog stadig at det bedste valg er at hente en ny mand ind udefra, uden jeg dog ser det som nogen katastrofe hvis man ender med at vælge Kuhn, for jeg kan også se argumenter for at gå den vej.
Men hvorfor skulle Kuhn ikke kunne tænke "store tanker"? Hvorfor skulle han ikke kunne videreudvikle AaB? Kuhn kan da have (eller få) masser af idéer, som Kent måske var imod eller ikke synes var lige så vigtige at prioritere i det daglige. Som assistent udfører du først og fremmest chefens ordrer og har så måske nogle ansvarsområder.

Som cheftræner i FC Midtjylland stod Kuhn eksempelvis fadder til en massiv satsning på dødboldene, som den dag i dag giver klubben læssevis af nemme mål på især hjørnespark. Det er et område, vi virkelig trænger til at gøre bedre i AaB, og hvor Kuhn med fuld magt over tilrettelæggelsen af den daglige træning kunne flytte vores hold.

Jeg kan nu så se, at Gaarde afviser Allan Kuhn, så det er næppe værd at fortsætte denne diskussion. Jeg synes dog det er en monumental fejl af Gaarde at vi ikke udnytter et af Danmarks mest lysende trænertalenter.
Jeg vil meget nødig sige noget dårligt om Kuhn, som fortjener alt mulig respekt, både for hvad han har udført for AaB, og for hans person i det hele taget. Jeg synes Kuhn er et fantastisk menneske. Men mit indtryk af ham ER altså bare ikke at han er manden der er så nørdet med fodbolden, at han kan komme med de store tanker - udvikle holdet, komme med de taktiske guldkorn som i vid udstrækning har skabt den succes vi havde sidste sæson. Jeg ser altså bare ikke Kuhn som den træner. Jeg ser Kuhn som en mand der har en ganske klippefast tro på hvordan man bedst skaber resultater, og det vil være med et spil som meget vil ligne det vi spillede under Hamren. Ikke at der er noget dårligt i det, der er masser af eksempler på trænere som har stor succes med at køre et stramt spilkoncept, men jeg tror ikke på det er det rigtige for AaB fremover. Jeg tror det rigtige for AaB er at få en træner som har en tilgang der mere ligner det Kent var så dygtig til, og udvikle spillet udfra det materiale der er til rådighed.

Men du har ret i at det ikke er en diskussion som er værd at fortsætte, nu står der kun tilbage at håbe Kuhn fortsat har lyst til at være verdens dygtigste assistenttræner, også under endnu en ny chef.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13662
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Funky » 23. dec 2014, 00:42

Jesper Schmidt skrev:
Arendt skrev:
Lars Søndergaard har ikke været træneren, som har flyttet Sønderjyske fra et bundhold til et midterhold. Hans bedste placering er en 6. plads. Sønderjyske har hele Sønderjylland, men de har ikke det talent setup, som vi virkelig kan være stolte af. De har ikke spillet boldbesiddende, men omstillingsfodbold. Hvordan passer det ind?

Jeg håber, at AaB søger andre veje. Det kan også blive for meget, at fordi en spiller eller en træner har været i AaB, så skal de ansættes. Det fungerede med Allan Gaarde, men jeg håber virkelig også, at vi får en træner, som gerne vil spille fodbold og være boldbesiddende.
Men Sønderjyske har jo ikke økonomien til at være andet end et bundhold som sporadisk kigger lidt længere op. De har ikke noget stort talentsetup, fordi det har de ikke pengene til, og de har heller ikke muligheder for at bruge en masse kampe på at spille talenter ind på holdet, fordi de konstant roder rundt i bunden. Det de har er et hold som må spille ud fra de muligheder de har som et af de absolut billigste hold i ligaen, år efter år - og det lykkes for dem at overleve, år efter år. På trods af at de forlængst burde være rykket ned igen, med den økonomi de har at gøre godt med.

Fordi Søndergaard ikke spiller boldbesidende og seværdig fodbold i Sønderjyske, betyder langtfra at han ikke vil gøre det hvis han har et hold med spillerne til det. Han lykkes med at få holdet til at spille på en måde der virker! De overlever gang på gang, og det er i sig selv en stor bedrift af træneren. At det ikke sker med flot fodbold kan ikke overraske nogen, for sådan overlever bundhold ikke... det behøver bare langtfra være fordi Søndergaard ikke hellere vil spille flot fodbold, og bruge unge talenter, hvis han er i et setup hvor det er det rigtige at gøre.

Jeg er da bestemt ikke sikker på Søndergaard er det rigtige valg, men det er altså for tyndt at afskrive en træner fordi han ikke spiller den type fodbold med sit nuværende hold som vi ønsker i AaB - og igen, havde man ansat trænere efter den holdning, så havde vi aldrig set Kent i Aalborg. Det alene burde gøre du overvejer din holdning.

Kigger vi efter ny træner indenfor en lønramme som ligger på niveau med hvad Kent sandsynligvis har fået, så er hylden med mulige emner næppe særlig lang, og den er sikkert kun besat af danske navne. På en sådan liste ser jeg ikke Søndergaard være på nederste hylde, det må jeg sige.
Jeg tror altså ikke Kent var blevet på sin nuværende løn, hvis han havde forlænget med AaB - så var han højst sandsynligt gået op i løn.

Ellers enig i betragtningerne ang. Søndergaard. Han - eller en hvilken som helst anden træner - skal da heller ikke komme ind af døren, oven på det, som AaB har præsteret (både spille- og resultatmæssigt), med en mission om at smide alt ud af vinduet og starte forfra. Jeg har indtryk af, at det er vigtigt, at man får en person ind, som forstår at beskytte de gode kvaliteter i AaB's kultur, som forstår sin rolle i organisationen (noget, Kent måske ikke kunne acceptere på sigt?), og som forstår, at det altså hedder talent-arbejde og hold-spil mere end dyre signings.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10696
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af jonas386 » 23. dec 2014, 00:46

Jeg bliver godt nok træt når jeg ser på den række navne der nævnes. Det er helt sikkert de mest realistiske, men hvor ville det godt nok være sløjt hvis Gaarde får den ide at hente nogle af de første MightyReds nævner, som jeg er helt enig i må være de emner der kigges på. Jeg vil få det fysisk dårligt af at se gyllerik, eller fucking John Faxe som træner i AaB, for slet ikke at tale om Peter Sørensen. Jeg gyser helt ved tanken.

Mit drømme scenarie er at Brøndby fyrer Thomas Frank iløbet af foråret og at Gaarde er hurtigt ude og samle ham op. Jeg kan slet ikke se hvem der ellers skulle være af danske trænere der ville kunne køre videre på Kents koncept og ikke er decideret frygtelige mennesker.

Bottomline er at Kent skylder sne til nordjylland, for han har da hvertfald ruineret min julestemning for den her gang.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Jesper Schmidt » 23. dec 2014, 01:19

Funky skrev: Jeg tror altså ikke Kent var blevet på sin nuværende løn, hvis han havde forlænget med AaB - så var han højst sandsynligt gået op i løn.

Ellers enig i betragtningerne ang. Søndergaard. Han - eller en hvilken som helst anden træner - skal da heller ikke komme ind af døren, oven på det, som AaB har præsteret (både spille- og resultatmæssigt), med en mission om at smide alt ud af vinduet og starte forfra. Jeg har indtryk af, at det er vigtigt, at man får en person ind, som forstår at beskytte de gode kvaliteter i AaB's kultur, som forstår sin rolle i organisationen (noget, Kent måske ikke kunne acceptere på sigt?), og som forstår, at det altså hedder talent-arbejde og hold-spil mere end dyre signings.
Meget enig, også i at Kent jo stensikkert stod til lønforhøjelse, det var bare for at sige at en kommende træner i AaB næppe bliver blandt landets bedst lønnede, hvilket stensikkert kommer til at indskrænke ansøgerfeltet betragteligt.

En ting er jeg sikker på man ikke fraviger, når man henter en ny træner ind. Man kommer til at gå efter en person som har den personlighed som man ønsker en cheftræner i AaB besidder. Jeg er sikker på at "mennesket" er en meget vigtig parameter, når man ansætter en afløser for Kent, måske den vigtigste.

Hvis jeg sad med opgaven at ansætte en ny træner i AaB, og havde en tegnebog som ikke var i stand til at ansætte en udlænding, var det første jeg ville gøre at tage et snak med Jonas Dal om hvordan han så sig selv og holdets udvikling for sig, hvis han var træner i AaB.

Det vil være et sats, men jeg tror bestemt det ville være det rigtige sats, og som person er Jonas Dal som skræddersyet til AaB. Det samme kan iøvrigt siges om hans evner til at få et hold til at fungere som en stærk enhed, og den måde han får sine spillere til at optræde med hjerte og stor ærgerrighed hver eneste gang.

Arendt
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 23. maj 2014, 00:51
Favoritspiller: Rasmus Würtz

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Arendt » 23. dec 2014, 02:15

Jesper Schmidt skrev:
Arendt skrev:
Lars Søndergaard har ikke været træneren, som har flyttet Sønderjyske fra et bundhold til et midterhold. Hans bedste placering er en 6. plads. Sønderjyske har hele Sønderjylland, men de har ikke det talent setup, som vi virkelig kan være stolte af. De har ikke spillet boldbesiddende, men omstillingsfodbold. Hvordan passer det ind?

Jeg håber, at AaB søger andre veje. Det kan også blive for meget, at fordi en spiller eller en træner har været i AaB, så skal de ansættes. Det fungerede med Allan Gaarde, men jeg håber virkelig også, at vi får en træner, som gerne vil spille fodbold og være boldbesiddende.
Men Sønderjyske har jo ikke økonomien til at være andet end et bundhold som sporadisk kigger lidt længere op. De har ikke noget stort talentsetup, fordi det har de ikke pengene til, og de har heller ikke muligheder for at bruge en masse kampe på at spille talenter ind på holdet, fordi de konstant roder rundt i bunden. Det de har er et hold som må spille ud fra de muligheder de har som et af de absolut billigste hold i ligaen, år efter år - og det lykkes for dem at overleve, år efter år. På trods af at de forlængst burde være rykket ned igen, med den økonomi de har at gøre godt med.

Fordi Søndergaard ikke spiller boldbesidende og seværdig fodbold i Sønderjyske, betyder langtfra at han ikke vil gøre det hvis han har et hold med spillerne til det. Han lykkes med at få holdet til at spille på en måde der virker! De overlever gang på gang, og det er i sig selv en stor bedrift af træneren. At det ikke sker med flot fodbold kan ikke overraske nogen, for sådan overlever bundhold ikke... det behøver bare langtfra være fordi Søndergaard ikke hellere vil spille flot fodbold, og bruge unge talenter, hvis han er i et setup hvor det er det rigtige at gøre.

Jeg er da bestemt ikke sikker på Søndergaard er det rigtige valg, men det er altså for tyndt at afskrive en træner fordi han ikke spiller den type fodbold med sit nuværende hold som vi ønsker i AaB - og igen, havde man ansat trænere efter den holdning, så havde vi aldrig set Kent i Aalborg. Det alene burde gøre du overvejer din holdning.

Kigger vi efter ny træner indenfor en lønramme som ligger på niveau med hvad Kent sandsynligvis har fået, så er hylden med mulige emner næppe særlig lang, og den er sikkert kun besat af danske navne. På en sådan liste ser jeg ikke Søndergaard være på nederste hylde, det må jeg sige.
Det er ikke korrekt, Jesper. Denne artikel forklarer, at Sønderjyske har haft et positivt regnskab for fjerde år i træk. Det er endda på 16 mio. kr., hvilket er meget imponerende.
http://www.tvsyd.dk/artikel/265458:SOen ... -topscorer" onclick="window.open(this.href);return false;

Som du kan se, er det ikke relevant at diskutere økonomi, da Sønderjyske vil kunne bruge disse midler på spillere og talentsatsning. De gør det ikke. Min pointe er, at Sønderjyske hverken har modet eller har en ledelsesstrategi til at prøve en ny form for fodbold eller integrere unge spillere.

Du snakker om, at det er imponerende at overleve. Det er helt klart meget subjektivt, men i min verden er dette ikke imponerende. Forudsætningerne er naturligvis anderledes i hvert enkelt klub, men jeg mener, at det er imponerende at vinde The Double med et budget som vores og samtidig have modet til at integrere det ene unge talent efter det andet ind på holdet. Jeg mener, at det er imponerende, at Jonas Dal har formået at få 21 point med Hobro, hvor stort set alle spillere er deltidsprofessionelle. Han har slået henholdvis Brøndby og FCK 3-0. Jeg kan kigge på listen af trænere, som er blevet nævnt af Mighty Reds. Jeg får helt kuldegysninger, da hverken Keld Bordinggaard, Jimmy Nielsen, Faxe, Peter Sørensen, Per Nielsen, Erik Rasmussen, Lars Søndergaard, Søren Frederiksen, Johnny Mølby og Thomas Thomasberg er gode nok til et job i AaB. De eneste med succes i denne flok er Johnny Mølby og Faxe, da de har skabt henholdsvis en førsteplads med Herfølge i 2000 og en fjerdeplads med AC Horsens. De har efterfølgende formået af rykke ned med deres hold. Jeg ser helst ikke en AaB nedrykning. De andre har ikke vundet noget, mens jeg ikke anser Tom Køhlert for realistisk.

Hvorfor er det, at vi skal begrænse os selv, ved at gå efter en tidligere AaB'er? Lad os nu få noget nyt blod ind, som gerne vil og kan få sit hold til at vinde. Vi skal ikke dyrke den middelmådighed, som ovenstående trænere står for. Lars Olsen har skabt imponerende resultater på Færøerne og havde flotte resultater med OB. Henrik Clausen havde national og international succes med OB, mens han er ansat hos DBU. Jess Thorup har lige skrevet under med DBU, men jeg håber virkelig, at vi kan få denne mand. Ung, udmyg og virkelig dygtig. Har en klar vision og udfører den. Ham Mikael Stahre lyder også rigtigt spændende, da han også har vundet flere svenske titler. Morten Wieghorst er en rigtig dygtig træner, ellers havde han aldrig været assistent under Michael Laudrup. Han er dog ikke realistisk, da han har en lang kontrakt med AGF. Jonas Dal er også spændende, mens Jon Dahl er for uerfaren og blev fyret i Roda efter kort tid.

Du kan kritisere min holdning angående spillestil, men vi er et andet sted end i 2010. Kent Nielsen blev ansat for at redde vores eksistens i Superligaen, hvorefter han på fornemste vis har udnyttet vores spillermateriale maksimalt. I dag har vi en sund økonomi, hvorfor det kortsigtede mål må være at etablere os i top 6, mens det langsigtede mål må være at etablere os i top 4. Til dette har vi brug for en træner, som gerne vil spille fodbold og har potentialet til noget større end Superligaen. Jeg vil gerne have en Ole Gunnar Solskjaer eller Erik Hamrén type, uden at det nødvendigvis skal være de to. Du har ret i, at vi aldrig havde set Kent Nielsen i AaB, men præmissen er også en anden. Så nej jeg mener ikke, at jeg burde ændre min holdning.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Elscorpio » 23. dec 2014, 07:12

Håber AaB går efter en med nogle af disse evner:

1. En der får vores talenter til at gro og blive etablerede navne på vores superligahold

2. En som er en dygtig træner og også kan se hvad holdet mangler som ikke kan skaffes fra egen avl.

3. En som har pressetække

4. En som kan få vores hold til at stå tættere sammen og som spillerne har respekt overfor, både som menneske og træner.

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 2013
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af 9520AaB » 23. dec 2014, 08:18

Undskyld at jeg bringer et nyt navn på banen. Formentlig bliver jeg lynchet nu:-).
Mit helt klare førstevalg vil være Kasper Hjulmand, men af mange grunde tror jeg ikke at det er muligt. Når man ikke kan få den man elsker, må man elske den man kan få. Derfor Erik Rasmussen. I mine øjne vil han og Kuhn være et godt match. Erik til det offensive, Kuhn til det defensive. Ja, jeg ved godt han er eks FCM og bla bla bla, men det er Kuhn altså også, og ham er vi vel alle enige om at elske.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af Yankee » 23. dec 2014, 08:42

Hvad er det ham Mikael Stahre kan? Han er blevet nr. 2 i en sløj liga som Allsvenskan og så har han vundet det svenske U17-mesterskab. Ja, så har han haft nogle måneder i et græsk galehus. Men hvis det er "en fremragende signing" er vi godtnok ilde stedt.

Det er desværre lidt den sædvanlige procedure at alt hvad der lyder svensk automatisk bliver langt bedre. Allsvenskan er en pivringe liga og presset er et helt andet i Superligaen. Vi kan som udgangspunkt hverken bruge trænere eller spillere derovrefra.

Hvis vi skal have en udenlandsk træner må det i hvert fald være et krav at han tiltræder i vinterpausen. Næsten alle udenlandske trænere har skullet bruge ½-1 år på at tilpasse sig ligaen og få luret de forskellige modstandere - og vi har lige netop et halvt år uden det helt vilde resultatpres foran os.

Besvar