Mål og ambitioner i AaB

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1568
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af dyhrmaN » 20. apr 2015, 20:33

Jeg kan se, at debatsiden for tiden er fuld af diskussioner, som alle på den ene eller anden måde kan føres tilbage til to enkelte spørgsmål:

1. Hvad er AaB. og hvor vil AaB hen?

Personligt synes jeg AaBs ageren siden the double-triumfen sidste år har været skuffende. Den har været middelmådig og uambitiøs. I sommerens vindue hentede man to skadede profiler og en profil ude af form på trods af, at man havde muligheden for at kvalificere sig til CL. I vinterens transfervindue hentede man en enkelt spændende svensker, som dog ikke synes meget bedre end de lokale talenter. Lars S har, om ikke andet, så ihvertfald været et meget omdiskuteret trænervælg, og afslutningsvis har AaB opstillet et halv-lallet ansigt udadtil, som i høj grad, sammen med resultaterne, har fået begravet alle herlighederne fra sidste sæson og på rekordtid fået os etableret som et totalt ligegyldigt midterhold.

Så hvor vil vi hen?
Efter Brøndby og FCK er der i min verden to klubber, som fremstiller sig selv, økonomisk og ambitionsmæssigt, som subtopklubber. FCM og OB, på trods af sidstnævntes rædderlige resultater. Derefter kommer der en grå klumb af Randers, Esbjerg, FCN og AaB. Det frustrerer mig helt vildt, at AaB øjensynligt finder sig godt tilpas i denne gruppe af klubber og tilmed sammenligner sig med dem. AaB har den base af spillere, det opland og den blomstrende økonomi, der gør, at man burde melde sig ind i koret af suptopklubber og agere tilsvarende. Ikke melde sig ud.
Jeg er bange for, at AaB er på vej ind i en slags selvopfyldende middelmådighedsprofeti, hvor den store mådeholdenhed medfører endeløse rækker af 6-8. pladser, som igen får sponsorer til at falde fra, hvilket gør det økonomisk sværere at holde på gode spillere og desuden fører til dalende tilskuertal. Og vupti, AaB er blevet en nordjysk udgave af SønderjyskE.
Jeg er klar over, at dette er sat lidt på spidsen og nok unødvendigt pessimistisk, men se det som et oplæg til debat...

Hvad er jeres meninger, hvor skal AaB hen og hvorfor?

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2886
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Eksil » 20. apr 2015, 21:04

Efter den lange røvtur til næsten konkurs og tilbage har jeg respekt for, at bestyrelsen giver Gaarde et budget der ender omkring 0 kr. Det rækker desværre kun et samlet budget i størrelsesordnen 8-10 størst i Superligaen og giver derfor placeringer deromkring. Den eneste måde at "snyde" sig forbi det er med talentudvikling, da det kan give bedre spiller til bilige penge (som vi så sidste år), samt flere indtægter end bare billetter. AaB er bare ikke en top 3 klub økonomisk og især når FCK, FCM og Brøndby kører med underskud på 30-50 mio om året er det et kapløb som er tæt på umuligt at vinde.

Som fan er det nemt, at ønske at man skal række ud efter stjernerne, men klubben er så mange gange faldet pladask på maven i forsøget, så har respekt for en konservativ tilgang.

At Gaardes indkøb for de penge har mere eller mindre fejlet i år er så en anden dag. De store statninger i Jønsson, Helenius og Enevoldson har kastet alt for lidt af sig, i forhold til hvor mange penge er bundet op der. Heldigvis er kun en af de tre bundet til kontrakt næste år.

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 649
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Alexis » 20. apr 2015, 21:21

Det hele handler i det lange løb om penge. Det kan godt være vi alle gerne ser AaB være en fast del af toppen som FCM længe har været og som OB var i lang tid. Men problemet er bare at der (desværre) er mange flere penge i de klubber. AaB kan godt hæve budgettet så vi burde kæmpe med om medaljer hvert år, men det betyder bare at vi har 5-10 mil i underskud hvert år

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Kunji » 20. apr 2015, 21:25

Fodbold er øjebliksbilleder; det er jeg med på. Det gør sådan en diskussion svær, da det er de færreste, som kan holde sig tilpas distanceret til at forholde sig objektivt. Eller objektivt er ikke ordet, fordi vi er alle fans. Det er svært at være neutral, objektiv eller rationel. Ikke desto mindre vil jeg prøve.

Da AaB blev udspillet og udstillet af Villareal tilbage i oktober 2008, tog Lynge, PEA og Figo en beslutning. AaB skulle skifte stil. Det var slut med at stå dybt på egen banehalvdel og losse lange bolde efter den store angriber, som vi havde gjort i årrække. På sigt. Det skulle være slut med dyre indkøb. På sigt.

AaB skulle spille med boldbesiddelse, hurtige afleveringer langs jorden, indadvendte wings og fremadstormende backs, og dette skulle trænes hele vejen op igennem ungdomssystemet. Det arbejde begyndte oktober 2008, og 6 år efter lykkedes missionen. AaB blev danske mestre, og det skete fuldstændigt efter overstående opskrift. Eksperterne stod i kø for at rose AaB, landstræneren roste AaB (og prøvede endda AaBs formation af) og lykken ville ingen ende tage.

Men her står vi så. Knap en sæson efter klubbens mest overbevisende resultat, og folk står i kø for at skrige: "Uambitiøst! Middelmådighed! Nedrykning!". Og det er virkelig ikke imponerende det, som AaB har leveret denne sæson. Spillet har været idéløst, resultaterne har været pauvre og attituden har været opgivende. Det er vi vel egentlig alle enige om. Denne sæson har været en klassisk AaB post-mesterskabssæson.

Har AaB været uambitiøse? Det mener jeg ikke. Klubben har fulgt en plan, som man har fulgt i årevis. Den lykkedes fantastisk sidste sæson, og den var vel alt, hvad man håbede på. Man forlader ikke en koncept grundet en mellemsæson. Klubben har åbenlyst meldt ud, at man i AaB vil spille en bestemt form for fodbold, og man vil gøre det med spillere af egen avl. Og dette uafhængigt af træneren. Derfor kommer AaB ikke til at ændre hverken metoden eller attituden i de kommende sæsoner.

Rent økonomisk kunne AaB sagtens øge lønbudgettet, men faktum er, at AaB har været i en årelang økonomisk krise, og da man i sin tid lånte penge fra moderklubben, var en af betingelserne, at AaB skulle levere driftsoverskud uden transfers ved en placering som nummer 6. Den præmis har man valgt at fortsætte udfra, og det er i mine øjne ganske fornuftigt - om ikke andet så i 2-3 sæsoner endnu. AaB har brug for ro omkring klubben, og dette får man ikke ved bombastiske udmeldinger og økonomisk uansvarlighed. Det er kedeligt, ja! Men FCK smider uanede mængder penge efter guldet, FCM smider uanede mængder penge efter guldet, Brøndby smider uanede mængder penge efter guldet, og der er kun et hold, der kan vinde guldet. Det er utopisk at tro, at man kan investere sig i top 3-4 for en mængde penge, der gør det rentabelt.

AaB skal arbejde sig frem og være ansvarlige, og det har klubben endelig indset. Er det kedeligt? Tjo måske. Er det uambitiøst? Egentlig ikke. Er det ansvarligt og realistisk? Absolut, og dette for første gang i mange år.

AaB er som klub på rette vej. Vi vil gerne spille flot fodbold, vi vil gerne bringe nordjyske drenge frem på den danske scene, og vi vil gerne vinde guld. Dette er en trist sæson at overvære, og det bliver den næste formentlig også, men vi skal nok vinde guld igen, og vi kommer til at gøre det med hårdt arbejde og ansvarlighed. Og det er fedt! Jeg synes aldrig, det har været federe at være AaB-fan generelt set.

Men derfor er det da stadig træls, at vi ikke bare kunne holde niveau og vinde guld igen.

TL;DR: Ro på, drenge. Det skal nok gå.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Hovedet » 20. apr 2015, 21:57

Der sidder vel ingen, der havde forventet, at AaB havde genvundet DM-guld, og mindre kan ved gud også gøre det. Alligevel kan man godt udtrykke skuffelse over, at AaB efter 25 runder er langt tættere på nedrykning end sølv, og at spillet i stort set hele sæsonen har været noget af det ringeste, klubben har leveret i Superligaens historie. Det er trist, at klubben på ingen tid har spillet sig helt ud af ikke bare landets, men også landsdelens bevidsthed. Der bliver meget god plads på Aalborg Stadion i resten af sæsonen - og de næste sæsoner med, hvis denne sæson bliver benchmark for klubbens niveau. Ingen gider at se på det, og deri består risikoen ved for megen ansvarlighed og selvudslettelse.

Jeg er dog også enig i, at klubben lidt mere overordnet set er på rette vej, og selv om det er sjovere at være fan af FCM i år, er det i hvert fald ikke den vej, vi skal gå. Jeg vil dog lige pointere, at AaB aldrig har haft et så gigantisk overforbrug på spillerindkøb og lønninger, som FCM og Brøndby har. AaBs økonomiske deroute skyldtes nærmere overforbrug på alle andre ting end lige præcis fodbolden, hvor ambitionsniveauet reelt har været behersket siden 1999.

I længden er der ikke perspektiv i, at AaB har Superligaens 8. laveste spillerbudget, og at AaB er den eneste store klub i landet, der ikke har ambitioner om spille topfodbold. Dette kræver i hvert fald, at klubben konsekvent kan frembringe unge spillere af ualmindelig højt kvalitet, og i øjeblikket er de nok så højt besungne unge talenter jo ikke bedre, end hvad alle mulige andre klubber kan frembringe. Og så gider ingen at glo på "naboens dreng".

Jeg kan sagtens leve med en mellemsæson i ny og næ, og det kan også give mening, at AaB et par år først og fremmest kører efter økonomisk ansvarlighed. Fair nok. Imidlertid skal man være varsom med alt for defensiv retorik og droppe udmeldinger om "en lille klub i Nordjylland" (helt ærligt, mand!) og "et skud i bøssen" ved transfervinduer. Som andre er inde på, kan den retorik blive selvopfyldende - og den har virket kontraproduktivt i en sæson, hvor holdet underpræsterer voldsomt, og den skaber i hvert fald ikke kø ved tælleapparaterne. Hvis nogen er tvivl, så kig på tilskuertallene.

Det kunne være charmerende, når Lynge provokerede med helt grotesk underspil, fordi den var led i en bevidst strategi. Her virker det nærmest som om, at man på forhånd afviser sidste sæson som den rene tilfældighed, og med det samme skynder sig at gøre opmærksom på, at man ikke skal forvente noget som helst i mange år fremover. Her blev jeg trods alt en lille smule misundelig på FCM, der allerede nu har meldt ud, at man regner med at have et stærkere hold næste år.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1568
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af dyhrmaN » 20. apr 2015, 23:25

Alexis skrev:Det hele handler i det lange løb om penge. Det kan godt være vi alle gerne ser AaB være en fast del af toppen som FCM længe har været og som OB var i lang tid. Men problemet er bare at der (desværre) er mange flere penge i de klubber. AaB kan godt hæve budgettet så vi burde kæmpe med om medaljer hvert år, men det betyder bare at vi har 5-10 mil i underskud hvert år
Det er jo ikke til at spå om.
Lad os sige, at der skulle 5-10 millioner i spillerlønningerne mere til for, at AaB ville kunne spille med om medaljer, så ville man meget hurtigt få disse penge tjent ind igen på tv-indtægter, øget sponsoreksponering og tilskuerinteresse.
I forhold til 7.-10. pladser giver 1-4. pladser nok cirka 3 millioner ekstra om året i TV penge. Dertil kommer den øgede interesse fra tilskuere og sponsorer og også den øgede interesse, som spillerne vil trække fra udlandske klubber. Så ser jeg meget hurtigt 5-10 millioner kroner tjent ind.
Der, hvor det bliver problematisk, er, at jeg tror, der skal lidt mere end 5-10 millioner ekstra kroner til for for alvor at etablere sig i toppen.

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3030
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Frygah » 20. apr 2015, 23:36

dyhrmaN skrev:
Alexis skrev:Det hele handler i det lange løb om penge. Det kan godt være vi alle gerne ser AaB være en fast del af toppen som FCM længe har været og som OB var i lang tid. Men problemet er bare at der (desværre) er mange flere penge i de klubber. AaB kan godt hæve budgettet så vi burde kæmpe med om medaljer hvert år, men det betyder bare at vi har 5-10 mil i underskud hvert år
Det er jo ikke til at spå om.
Lad os sige, at der skulle 5-10 millioner i spillerlønningerne mere til for, at AaB ville kunne spille med om medaljer, så ville man meget hurtigt få disse penge tjent ind igen på tv-indtægter, øget sponsoreksponering og tilskuerinteresse.
I forhold til 7.-10. pladser giver 1-4. pladser nok cirka 3 millioner ekstra om året i TV penge. Dertil kommer den øgede interesse fra tilskuere og sponsorer og også den øgede interesse, som spillerne vil trække fra udlandske klubber. Så ser jeg meget hurtigt 5-10 millioner kroner tjent ind.
Der, hvor det bliver problematisk, er, at jeg tror, der skal lidt mere end 5-10 millioner ekstra kroner til for for alvor at etablere sig i toppen.
Men det har vi bare prøvet. Flere gange! Og det har været ved at koste os livet de gange vi har forsøgt.

Jeg tror simpelthen på der er givet håndslag i ledelsen og blandt pengemændene bag AaB at nu ser vi langsigtet fremad, og det betyder at vi kører med overskud. Så må det potentielt koste på den sportslige side og dertilhørende indtægter i form af tv-indtægter m.m., men jeg tror simpelthen at man vil se positive regnskaber på driften kontinuerligt i en årrække, før man begynder at investere i øgede lønninger (som i øvrigt ikke altid er lig med bedre resultater). At begynde at investere 10 eller 20 millioner kroner i truppen, vil sende det mest uansvarlige signal til de mennesker der har reddet vores klub.

Jeg er lige så frustreret som alle andre over resultatet i denne sæson, men jeg tror virkelig vi bliver nødt til at se både 4 og 5 år ud i fremtiden, før vi løfter os til en top 4 placering i lønninger og udgifter til truppen. Samtidig tror jeg så også at vi ligger noget højere på udgiftssiden når det kommer til talentarbejde, hvilket jo også skal tages med i ligningen når vi snakker sportslige udgifter.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
Rams
Landshold
Landshold
Indlæg: 969
Tilmeldt: 27. jul 2007, 09:33
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Rams » 21. apr 2015, 08:50

Kunji skrev:Fodbold er øjebliksbilleder; det er jeg med på. Det gør sådan en diskussion svær, da det er de færreste, som kan holde sig tilpas distanceret til at forholde sig objektivt. Eller objektivt er ikke ordet, fordi vi er alle fans. Det er svært at være neutral, objektiv eller rationel. Ikke desto mindre vil jeg prøve.

Da AaB blev udspillet og udstillet af Villareal tilbage i oktober 2008, tog Lynge, PEA og Figo en beslutning. AaB skulle skifte stil. Det var slut med at stå dybt på egen banehalvdel og losse lange bolde efter den store angriber, som vi havde gjort i årrække. På sigt. Det skulle være slut med dyre indkøb. På sigt.

AaB skulle spille med boldbesiddelse, hurtige afleveringer langs jorden, indadvendte wings og fremadstormende backs, og dette skulle trænes hele vejen op igennem ungdomssystemet. Det arbejde begyndte oktober 2008, og 6 år efter lykkedes missionen. AaB blev danske mestre, og det skete fuldstændigt efter overstående opskrift. Eksperterne stod i kø for at rose AaB, landstræneren roste AaB (og prøvede endda AaBs formation af) og lykken ville ingen ende tage.

Men her står vi så. Knap en sæson efter klubbens mest overbevisende resultat, og folk står i kø for at skrige: "Uambitiøst! Middelmådighed! Nedrykning!". Og det er virkelig ikke imponerende det, som AaB har leveret denne sæson. Spillet har været idéløst, resultaterne har været pauvre og attituden har været opgivende. Det er vi vel egentlig alle enige om. Denne sæson har været en klassisk AaB post-mesterskabssæson.

Har AaB været uambitiøse? Det mener jeg ikke. Klubben har fulgt en plan, som man har fulgt i årevis. Den lykkedes fantastisk sidste sæson, og den var vel alt, hvad man håbede på. Man forlader ikke en koncept grundet en mellemsæson. Klubben har åbenlyst meldt ud, at man i AaB vil spille en bestemt form for fodbold, og man vil gøre det med spillere af egen avl. Og dette uafhængigt af træneren. Derfor kommer AaB ikke til at ændre hverken metoden eller attituden i de kommende sæsoner.

Rent økonomisk kunne AaB sagtens øge lønbudgettet, men faktum er, at AaB har været i en årelang økonomisk krise, og da man i sin tid lånte penge fra moderklubben, var en af betingelserne, at AaB skulle levere driftsoverskud uden transfers ved en placering som nummer 6. Den præmis har man valgt at fortsætte udfra, og det er i mine øjne ganske fornuftigt - om ikke andet så i 2-3 sæsoner endnu. AaB har brug for ro omkring klubben, og dette får man ikke ved bombastiske udmeldinger og økonomisk uansvarlighed. Det er kedeligt, ja! Men FCK smider uanede mængder penge efter guldet, FCM smider uanede mængder penge efter guldet, Brøndby smider uanede mængder penge efter guldet, og der er kun et hold, der kan vinde guldet. Det er utopisk at tro, at man kan investere sig i top 3-4 for en mængde penge, der gør det rentabelt.

AaB skal arbejde sig frem og være ansvarlige, og det har klubben endelig indset. Er det kedeligt? Tjo måske. Er det uambitiøst? Egentlig ikke. Er det ansvarligt og realistisk? Absolut, og dette for første gang i mange år.

AaB er som klub på rette vej. Vi vil gerne spille flot fodbold, vi vil gerne bringe nordjyske drenge frem på den danske scene, og vi vil gerne vinde guld. Dette er en trist sæson at overvære, og det bliver den næste formentlig også, men vi skal nok vinde guld igen, og vi kommer til at gøre det med hårdt arbejde og ansvarlighed. Og det er fedt! Jeg synes aldrig, det har været federe at være AaB-fan generelt set.

Men derfor er det da stadig træls, at vi ikke bare kunne holde niveau og vinde guld igen.

TL;DR: Ro på, drenge. Det skal nok gå.
Rigtigt god indlæg Kunji, som jeg er enig i langt hen ad vejen.

som jeg ser det bør AaB's målsætning være top-4 i ligaen og minimum semi i pokalen hvert år, så kommer der selvfølgelig udsving, men derfor kan man jo godt have ambitioner.

I forhold til spillerkøb/salg er den næste store lakmusprøve AaB står overfor, at lave et stort og regulært salg med penge upfront. Jeg husker kun to virkelig gode handler, nemlig Gaardsøe og Prica. Resten af vores salg har været til mindre beløb suppleret op med diverse klausuler. På det punkt kan vi godt lære af FCM der har lavet en række store salg af talenter. Men det er mit indtryk at vi er på rette vej, og at vores ungdomshold i stigende grad bliver inviteret til at deltage i ungdomsturneringer på øverste eller næstøverste hylde, hvor AaB som klub får mulighed for at vise sig frem. I stedet for bevidstløs at spejle sig i Ajax's talentskole, så lyder det også til at ledelsens/trænerens besøg på Dinamo Zagrebs ungdomsakademi var en øjenåbner i forhold til, hvordan et ungdomskoncept kan skrues sammen.

AaB er ved at skabe noget rigtigt godt og det kræver en rød linje og kontinuitet på ledelses- og trænerniveau samt fastholdelse af en rutineret ryggrad af rollemodeller på holdet. Men i øjeblikket ser jeg kun to rollemodeller på vores hold og de spiller samme plads (Würtz/Augo), og det er nok i underkanten.
In verbis simus faciles

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3176
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Gnu » 21. apr 2015, 09:48

Det er fint nok at mene, at AaB skal blande sig i toppen, men man er altså også nødt til at forholde sig til de økonomiske realiteter i ikke bare AaB, men også resten af ligaen. Brøndby og FCM har hver en sugardaddy, som er villige til at lade klubberne køre med massive underskud og dække overtrækket og FCK har også en ejerkreds, som spytter millioner i kassen uden at blinke med øjnene. OB har også prøvet at køre med enormt overforbrug, men resultaterne udeblev, og forud for sæsonen blev bremserne slået i, truppen blev åreladet. Nu står de så som en af nedrykningskandidaterne mens en genopbygning venter.

I AaB har vi bare ikke manden med millionerne i papkassen, og så må vi gøre noget andet. I AaB har man så valgt at satse på talentudvikling, og med sidste sæsons The Double må vi jo sige, at resultaterne af det arbejde var til at tage og føle på.

Vi har også prøvet at køre med den samme form for overforbrug som de andre klubber, men det var ved at koste os livet, og det er altså værd at tænke på, hvor tæt på afgrunde, vi rent faktisk var. Banken havde for længst smækket kassen i, og vi måtte låne af moderklubben for overhovedet at betale lønninger. Vi var med andre ord HELT ude og skide, og det er ikke en situation jeg nogensinde ønsker at se AaB stå i igen.

Jeg er ligeledes uenig i, at sommerens transfervindue var middelmådigt, uambitiøst eller noget som helst andet. Forud for sæsonen var der næppe mange som havde drømt om, at AaB kunne hente tre udlandsproffer i ét og samme vindue. Der skal vi godt nok mange år tilbage for at finde noget, der bare ligner. På dette tidspunkt af sæsonen kan alle jo se, at Enevoldsen, Helenius og Jönsson i forskellig grad har skuffet og bidraget med mindre end forventet, men det er ren efterrationalisering. At hente dem hjem var dog på ingen måde uambitiøst.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Hovedet » 21. apr 2015, 09:57

Gnu skrev:Det er fint nok at mene, at AaB skal blande sig i toppen, men man er altså også nødt til at forholde sig til de økonomiske realiteter i ikke bare AaB, men også resten af ligaen. Brøndby og FCM har hver en sugardaddy, som er villige til at lade klubberne køre med massive underskud og dække overtrækket og FCK har også en ejerkreds, som spytter millioner i kassen uden at blinke med øjnene. OB har også prøvet at køre med enormt overforbrug, men resultaterne udeblev, og forud for sæsonen blev bremserne slået i, truppen blev åreladet. Nu står de så som en af nedrykningskandidaterne mens en genopbygning venter.

I AaB har vi bare ikke manden med millionerne i papkassen, og så må vi gøre noget andet. I AaB har man så valgt at satse på talentudvikling, og med sidste sæsons The Double må vi jo sige, at resultaterne af det arbejde var til at tage og føle på.

Vi har også prøvet at køre med den samme form for overforbrug som de andre klubber, men det var ved at koste os livet, og det er altså værd at tænke på, hvor tæt på afgrunde, vi rent faktisk var. Banken havde for længst smækket kassen i, og vi måtte låne af moderklubben for overhovedet at betale lønninger. Vi var med andre ord HELT ude og skide, og det er ikke en situation jeg nogensinde ønsker at se AaB stå i igen.

Jeg er ligeledes uenig i, at sommerens transfervindue var middelmådigt, uambitiøst eller noget som helst andet. Forud for sæsonen var der næppe mange som havde drømt om, at AaB kunne hente tre udlandsproffer i ét og samme vindue. Der skal vi godt nok mange år tilbage for at finde noget, der bare ligner. På dette tidspunkt af sæsonen kan alle jo se, at Enevoldsen, Helenius og Jönsson i forskellig grad har skuffet og bidraget med mindre end forventet, men det er ren efterrationalisering. At hente dem hjem var dog på ingen måde uambitiøst.
Jeg mener nu heller ikke, at der er mange, der har kaldt sommerens transfervindue for "uambitiøst" - tværtimod da. Jeg var selv vældig begejstret, særligt set i lyset af klubbens daværende økonomiske situation; det var jo før aktieemission og AKs lykketræf i Zagreb, der samlet bidrog med godt 100 millioner til kassen. Det gik så ganske rigtigt ikke som forventet, men det er - som du selv skriver - efterrationalisering.

Jeg mener dog, det er vigtigt at pointere, at AaB ikke balancerede på kanten af konkurs som følge af overdrevne fodboldinvesteringer. Vi har jo slet ikke investeret i det område på linje med OB, FCM og Brøndby. Jeg mener, at det er førnævnte klubber, AaB på lidt længere sigt bør kunne konkurrere med; jeg er lige så enig i, at det er fornuftigt at køre på lidt lavere blus i nogle år for på den måde at samle kræfter og have en realistisk bæredygtig økonomi. Det er jo helt ude i hampen at køre med så groteske driftsunderskud som Brøndby og FCM.

FCK er den eneste klub herhjemme, der både kan operere med høje driftsomkostninger og overskud, så de er uden for både vores og alle andres rækkevidde.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Yankee » 21. apr 2015, 12:30

Det er altså også for billigt bare at henvise til budgetterne. Vi er en storklub og skal selvfølgelig have ambitioner om at have et af landets bedste hold på samtlige årgange og niveauer - herunder 1. senior.

Det er kun ét af de sidste fire mesterskaber (inklusive denne sæson), der er vundet af holdet med det største budget. Så siger folk at "på lang sigt" vil budgettet være afgørende. Men hvornår er det der "på lang sigt"? Det har ikke været tilfældet de sidste fire år i hvert fald.

Det er for tyndt når AaB over en hel sæson slet ikke fornyer spillemæssigt til trods for meget svingende resultater. Det er netop på den taktiske og tekniske udvikling at vi skal være stærkere end vores konkurrenter. Derfor er det meget bekymrende at der ikke er større selvransagelse i løbet af en sæson som denne. Vi skal ikke leve på at have de bedste spillere. Vi skal leve på at være dygtigere teknisk og taktisk. Og det er netop dér, vi har fejlet i denne sæson.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Køllen I Møllen » 21. apr 2015, 12:49

Yankee skrev:Det er altså også for billigt bare at henvise til budgetterne. Vi er en storklub og skal selvfølgelig have ambitioner om at have et af landets bedste hold på samtlige årgange og niveauer - herunder 1. senior.

Det er kun ét af de sidste fire mesterskaber (inklusive denne sæson), der er vundet af holdet med det største budget. Så siger folk at "på lang sigt" vil budgettet være afgørende. Men hvornår er det der "på lang sigt"? Det har ikke været tilfældet de sidste fire år i hvert fald.

Det er for tyndt når AaB over en hel sæson slet ikke fornyer spillemæssigt til trods for meget svingende resultater. Det er netop på den taktiske og tekniske udvikling at vi skal være stærkere end vores konkurrenter. Derfor er det meget bekymrende at der ikke er større selvransagelse i løbet af en sæson som denne. Vi skal ikke leve på at have de bedste spillere. Vi skal leve på at være dygtigere teknisk og taktisk. Og det er netop dér, vi har fejlet i denne sæson.
Jeg er skam enig. Og vil tilføje at mentalt lader det også til at truppen er kollapset.
Men hvorfra ved du at der ikke er "større selvransagelse"? Man tager den internt, ikke i medierne. Igen et sted vi er foran...
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4472
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af le Cid » 21. apr 2015, 13:38

Køllen I Møllen skrev:
Yankee skrev:Det er altså også for billigt bare at henvise til budgetterne. Vi er en storklub og skal selvfølgelig have ambitioner om at have et af landets bedste hold på samtlige årgange og niveauer - herunder 1. senior.

Det er kun ét af de sidste fire mesterskaber (inklusive denne sæson), der er vundet af holdet med det største budget. Så siger folk at "på lang sigt" vil budgettet være afgørende. Men hvornår er det der "på lang sigt"? Det har ikke været tilfældet de sidste fire år i hvert fald.

Det er for tyndt når AaB over en hel sæson slet ikke fornyer spillemæssigt til trods for meget svingende resultater. Det er netop på den taktiske og tekniske udvikling at vi skal være stærkere end vores konkurrenter. Derfor er det meget bekymrende at der ikke er større selvransagelse i løbet af en sæson som denne. Vi skal ikke leve på at have de bedste spillere. Vi skal leve på at være dygtigere teknisk og taktisk. Og det er netop dér, vi har fejlet i denne sæson.
Jeg er skam enig. Og vil tilføje at mentalt lader det også til at truppen er kollapset.
Men hvorfra ved du at der ikke er "større selvransagelse"? Man tager den internt, ikke i medierne. Igen et sted vi er foran...
Jeg synes det er noget helt generelt på Debatsiden. Hvis internetkrigerne herinde ikke har hørt om tiltag fra ledelsen, så er det fordi de sidder på hænderne og ikke kan indse de mest åbentlyse realiteter. Det er simpelthen ikke en mulighed, at holde ting internt i butikken. Det gælder for såvidt både indkøb, træner-overvejelser og alt muligt andet.
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Havgås-indeks

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3176
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Gnu » 21. apr 2015, 13:43

Yankee skrev:Det er altså også for billigt bare at henvise til budgetterne. Vi er en storklub og skal selvfølgelig have ambitioner om at have et af landets bedste hold på samtlige årgange og niveauer - herunder 1. senior.

Det er kun ét af de sidste fire mesterskaber (inklusive denne sæson), der er vundet af holdet med det største budget. Så siger folk at "på lang sigt" vil budgettet være afgørende. Men hvornår er det der "på lang sigt"? Det har ikke været tilfældet de sidste fire år i hvert fald.

Det er for tyndt når AaB over en hel sæson slet ikke fornyer spillemæssigt til trods for meget svingende resultater. Det er netop på den taktiske og tekniske udvikling at vi skal være stærkere end vores konkurrenter. Derfor er det meget bekymrende at der ikke er større selvransagelse i løbet af en sæson som denne. Vi skal ikke leve på at have de bedste spillere. Vi skal leve på at være dygtigere teknisk og taktisk. Og det er netop dér, vi har fejlet i denne sæson.
Jeg er fuldstændig enig i, at vi skal satse på udvikling, når vi ikke har manden, der dækker overforbruget som i andre klubber. Vi kan også blive enige om, at denne sæson er en enorm skuffelse, og jeg gætter på, at den manglende spillemæssige fornyelse hænger sammen med Kents jobskifte. Det var en streg i regningen at han valgte OB, og det er ærgerligt, at vi ikke fik lavet trænerskiftet i vinter.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Køllen I Møllen » 21. apr 2015, 13:58

Nevermind...
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Køllen I Møllen » 21. apr 2015, 13:59

le Cid skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Yankee skrev:Det er altså også for billigt bare at henvise til budgetterne. Vi er en storklub og skal selvfølgelig have ambitioner om at have et af landets bedste hold på samtlige årgange og niveauer - herunder 1. senior.

Det er kun ét af de sidste fire mesterskaber (inklusive denne sæson), der er vundet af holdet med det største budget. Så siger folk at "på lang sigt" vil budgettet være afgørende. Men hvornår er det der "på lang sigt"? Det har ikke været tilfældet de sidste fire år i hvert fald.

Det er for tyndt når AaB over en hel sæson slet ikke fornyer spillemæssigt til trods for meget svingende resultater. Det er netop på den taktiske og tekniske udvikling at vi skal være stærkere end vores konkurrenter. Derfor er det meget bekymrende at der ikke er større selvransagelse i løbet af en sæson som denne. Vi skal ikke leve på at have de bedste spillere. Vi skal leve på at være dygtigere teknisk og taktisk. Og det er netop dér, vi har fejlet i denne sæson.
Jeg er skam enig. Og vil tilføje at mentalt lader det også til at truppen er kollapset.
Men hvorfra ved du at der ikke er "større selvransagelse"? Man tager den internt, ikke i medierne. Igen et sted vi er foran...
Jeg synes det er noget helt generelt på Debatsiden. Hvis internetkrigerne herinde ikke har hørt om tiltag fra ledelsen, så er det fordi de sidder på hænderne og ikke kan indse de mest åbentlyse realiteter. Det er simpelthen ikke en mulighed, at holde ting internt i butikken. Det gælder for såvidt både indkøb, træner-overvejelser og alt muligt andet.
Enig. Men vil gerne påpege at Yankee ikke hører til "internetkrigerne". Havde det været en af dem havde jeg blot ignoreret :)
Janteloven eksisterer IKKE!

seamann

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af seamann » 21. apr 2015, 14:27

le Cid skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Yankee skrev:Det er altså også for billigt bare at henvise til budgetterne. Vi er en storklub og skal selvfølgelig have ambitioner om at have et af landets bedste hold på samtlige årgange og niveauer - herunder 1. senior.

Det er kun ét af de sidste fire mesterskaber (inklusive denne sæson), der er vundet af holdet med det største budget. Så siger folk at "på lang sigt" vil budgettet være afgørende. Men hvornår er det der "på lang sigt"? Det har ikke været tilfældet de sidste fire år i hvert fald.

Det er for tyndt når AaB over en hel sæson slet ikke fornyer spillemæssigt til trods for meget svingende resultater. Det er netop på den taktiske og tekniske udvikling at vi skal være stærkere end vores konkurrenter. Derfor er det meget bekymrende at der ikke er større selvransagelse i løbet af en sæson som denne. Vi skal ikke leve på at have de bedste spillere. Vi skal leve på at være dygtigere teknisk og taktisk. Og det er netop dér, vi har fejlet i denne sæson.
Jeg er skam enig. Og vil tilføje at mentalt lader det også til at truppen er kollapset.
Men hvorfra ved du at der ikke er "større selvransagelse"? Man tager den internt, ikke i medierne. Igen et sted vi er foran...
Jeg synes det er noget helt generelt på Debatsiden. Hvis internetkrigerne herinde ikke har hørt om tiltag fra ledelsen, så er det fordi de sidder på hænderne og ikke kan indse de mest åbentlyse realiteter. Det er simpelthen ikke en mulighed, at holde ting internt i butikken. Det gælder for såvidt både indkøb, træner-overvejelser og alt muligt andet.
Der er ingen tvivl om at de er blevet meget bedre til at holde tæt (måske pga Lynges afgang..), og det er selvfølgelig en god ting. Men mht taktikken er den jo ikke særlig hemmelig - vi ser den hver weekend. Og der, er der ingen fornyelse og så vidt jeg kan se ikke engang marginale ændringer, hvilket det vel er rimeligt at undre sig over efter så miserabelt et forår. Der skal jo helst ikke gå Morten stædighed i det.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4472
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af le Cid » 21. apr 2015, 15:14

Køllen I Møllen skrev:Enig. Men vil gerne påpege at Yankee ikke hører til "internetkrigerne". Havde det været en af dem havde jeg blot ignoreret :)
Heller ikke i min bog :)
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Havgås-indeks

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1568
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af dyhrmaN » 21. apr 2015, 15:15

Hovedet skrev:
Gnu skrev:Det er fint nok at mene, at AaB skal blande sig i toppen, men man er altså også nødt til at forholde sig til de økonomiske realiteter i ikke bare AaB, men også resten af ligaen. Brøndby og FCM har hver en sugardaddy, som er villige til at lade klubberne køre med massive underskud og dække overtrækket og FCK har også en ejerkreds, som spytter millioner i kassen uden at blinke med øjnene. OB har også prøvet at køre med enormt overforbrug, men resultaterne udeblev, og forud for sæsonen blev bremserne slået i, truppen blev åreladet. Nu står de så som en af nedrykningskandidaterne mens en genopbygning venter.

I AaB har vi bare ikke manden med millionerne i papkassen, og så må vi gøre noget andet. I AaB har man så valgt at satse på talentudvikling, og med sidste sæsons The Double må vi jo sige, at resultaterne af det arbejde var til at tage og føle på.

Vi har også prøvet at køre med den samme form for overforbrug som de andre klubber, men det var ved at koste os livet, og det er altså værd at tænke på, hvor tæt på afgrunde, vi rent faktisk var. Banken havde for længst smækket kassen i, og vi måtte låne af moderklubben for overhovedet at betale lønninger. Vi var med andre ord HELT ude og skide, og det er ikke en situation jeg nogensinde ønsker at se AaB stå i igen.

Jeg er ligeledes uenig i, at sommerens transfervindue var middelmådigt, uambitiøst eller noget som helst andet. Forud for sæsonen var der næppe mange som havde drømt om, at AaB kunne hente tre udlandsproffer i ét og samme vindue. Der skal vi godt nok mange år tilbage for at finde noget, der bare ligner. På dette tidspunkt af sæsonen kan alle jo se, at Enevoldsen, Helenius og Jönsson i forskellig grad har skuffet og bidraget med mindre end forventet, men det er ren efterrationalisering. At hente dem hjem var dog på ingen måde uambitiøst.
Jeg mener nu heller ikke, at der er mange, der har kaldt sommerens transfervindue for "uambitiøst" - tværtimod da. Jeg var selv vældig begejstret, særligt set i lyset af klubbens daværende økonomiske situation; det var jo før aktieemission og AKs lykketræf i Zagreb, der samlet bidrog med godt 100 millioner til kassen. Det gik så ganske rigtigt ikke som forventet, men det er - som du selv skriver - efterrationalisering.

Jeg mener dog, det er vigtigt at pointere, at AaB ikke balancerede på kanten af konkurs som følge af overdrevne fodboldinvesteringer. Vi har jo slet ikke investeret i det område på linje med OB, FCM og Brøndby. Jeg mener, at det er førnævnte klubber, AaB på lidt længere sigt bør kunne konkurrere med; jeg er lige så enig i, at det er fornuftigt at køre på lidt lavere blus i nogle år for på den måde at samle kræfter og have en realistisk bæredygtig økonomi. Det er jo helt ude i hampen at køre med så groteske driftsunderskud som Brøndby og FCM.

FCK er den eneste klub herhjemme, der både kan operere med høje driftsomkostninger og overskud, så de er uden for både vores og alle andres rækkevidde.
Det er godt Hovedet fremhæver denne pointe, og jeg synes det er vigtigt at have præmissen for den økonomiske nærdøds-oplevelse på plads. Mig bekendt var den økonomiske deroute ikke hverken udløst eller styret af overdrevne spillerlønninger. AaB brugte pengene på alt muligt andet såsom sportsforretninger, håndboldhold og bygninger.
I bygningerne på Hornevej blev der bundet over 100 milioner kroner, som udløst af krisen forsvandt ud i den blå luft. De knapper man efterfølgende kunne skrue på var afskrivninger af alt udenomsaktivtet og skære lønninger og truppen ind til benet - og det kan måske give det indtryk, at man havde haft overforbrug på spillerfronten, men i forhold til de astronomiske beløb, der blev brugt på alt muligt andet, gjorde de høje spillerlønninger ikke mere til eller fra end mange andre aktiviteter.
Det vil altså sige, at efter min bedste overbevisning, har AaB ikke været ved at gå nedenom og hjem grundet overforbrug på spillerfronten.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9618
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Buzz Killington » 21. apr 2015, 15:42

Yankee skrev: Det er kun ét af de sidste fire mesterskaber (inklusive denne sæson), der er vundet af holdet med det største budget. Så siger folk at "på lang sigt" vil budgettet være afgørende. Men hvornår er det der "på lang sigt"? Det har ikke været tilfældet de sidste fire år i hvert fald.
Det er jo et spørgsmål om sandsynlighedberegning det her, og sandsynligheden for at vinde et mesterskab øges med budgettet. Men det er naturligvis ikke nogen garanti for mesterskaber, selvom det er den korteste vej til toppen over tid gennemsnitligt. Det faktum at kun et ud af sidste fire mesterskaber er vundet af FCK, ændrer ikke på dette. Men jeg går ud fra din pointe var at vi godt kan tillade os at være ambitiøse i forhold til placeringer, på trods af budgetteringen, og at det at andre hold end FCK har vundet 3/4 understøtter dette. Men det er lidt af en fejlslutning, eftersom det ikke er det samme hold der har vundet de tre år, samt at FCK har nået en andenplads de år de ikke har vundet. Alle de andre hold har dog manglet kontinuitet i forhold til placeringerne, også dem der blev mestre, ja os selv inklusive, hvor vi i perioden er gået fra nedrykningskandidat til mester. Så jeg kan ikke se andet end at det netop understøtter tesen om at penge = mesterskaber. Og jeg kan heller ikke se at det i sig selv skulle give os store forhåbninger om at kunne levere toppræstationer, på trods af de økonomiske forudsætninger.

Vi har været heldige med en meget talentfuld årgang, samt nogle gamle stjerner som kom hjem, og valgte at peak på det helt rette tidspunkt, samtidig med FCK, OB og Brøndby oplevede krise. Det kan sagtens ske igen, men forudsætningen for at mellemperioderne bliver kortere er at vi formår at ligge med i toppen økonomisk - altså med mindre den gængse markedslogik er sat ude af kraft i fodboldverdenen. Gaarde og Schors skal så regne ud hvordan vi på sigt kan komme derop. Personligt er jeg meget stor fan af den nuværende konservative stil. Vi har ikke travlt, og mange of vores konkurrenter vil måske overhale os på den korte bane, med hensynsløse investeringer, for så at brage igennem grundet et manglende bæredygtigt økonomisk fundament.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Besvar