Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Pastorius » 8. mar 2016, 09:55

Yankee skrev:Det er rent principielt dog en meget underlig konstruktion at man rejser over 50 mio. kr. i en kapitaludvidelse for så at investere dem i obligationer. Så kunne aktionærerne jo bare selv have investeret dem i obligationer.

Hvis ikke AaB mener at man kan forrente kapitalen ved at investere i kerneforretningen, så ville det jo principielt være bedre at sende pengene tilbage til aktionærerne ved simpelthen at opkøbe egne aktier.

Virkeligheden er selvfølgelig en lidt anden - de fleste aktionærer ser nok deres investering som en art donation med det formål at AaB fortsat skal være en del af dansk topfodbold. På den måde kan det godt være OK at sidde på en kæmpe pengetank, men generelt er det altså ikke noget sundhedstegn at man har så lille tiltro til sin kerneforretning at man sætter sin operative kapital i obligationer.

Endelig er det en indelysende, men vigtig pointe, at den siddende bestyrelse selvfølgelig er inde over disse dispositioner og at de største aktionærer derfor selvfølgelig bakker op om kursen. Så der er ingen ko på isen.
En væsentlig del af strategien er at vi skal have råd til at misse de sportslige mål et år eller to (vi skal kunne overleve en nedrykning). Det er baggrunden for kapitaludvidelsen og en relativt stor post i kortsigtede aktiver.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Remark
1. div
1. div
Indlæg: 397
Tilmeldt: 19. feb 2009, 11:35
Geografisk sted: Amager

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Remark » 8. mar 2016, 10:21

Det ser altså meget fornuftigt ud det her, især med tanke på, at FCM og Brøndbys økonomiske forhold er uhyggelige. Top 6 bør absolut være realistisk de næste mange år.

Det ser ud til, at vi har fået samlet set fået 4.8 mill for Thelander og AK. Det er faktisk noget mere end jeg havde troet.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af MrBangDK » 8. mar 2016, 10:33

Det bliver spændende at se, hvor blodrødt BIF's regnskab er, når de kommer med det i morgen..
Ska' vi hak'?

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Gnu » 8. mar 2016, 10:35

Det er sgu lidt fesent at vores sportslige målsætning kun er at være blandt de seks bedste. Vi er en storklub i Danmark så vores ambitioner bør selvfølgelig være til mere end top 6.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Eksil » 8. mar 2016, 10:51

Gnu skrev:Det er sgu lidt fesent at vores sportslige målsætning kun er at være blandt de seks bedste. Vi er en storklub i Danmark så vores ambitioner bør selvfølgelig være til mere end top 6.
Økonomien er skruet sammen så top 6 er hvad der skal til for balance. Derfor kan den sportslige side godt have større ambitioner.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Gnu » 8. mar 2016, 11:09

Eksil skrev:
Gnu skrev:Det er sgu lidt fesent at vores sportslige målsætning kun er at være blandt de seks bedste. Vi er en storklub i Danmark så vores ambitioner bør selvfølgelig være til mere end top 6.
Økonomien er skruet sammen så top 6 er hvad der skal til for balance. Derfor kan den sportslige side godt have større ambitioner.
Jeg skriver netop også om den sportslige målsætning. Her er top 6 for uambitiøst til min smag.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Yankee » 8. mar 2016, 11:14

Pastorius skrev: En væsentlig del af strategien er at vi skal have råd til at misse de sportslige mål et år eller to (vi skal kunne overleve en nedrykning). Det er baggrunden for kapitaludvidelsen og en relativt stor post i kortsigtede aktiver.
Det virker helt vildt hvis vi skal sidde på en pengetank med 50 millioner kroner, der stille og roligt bliver mindre og mindre værd. Prisudviklingen i fodboldbranchen har de sidste 20-30 år konsekvent været langt større end både den generelle inflation og hvad man kan tjene på kortfristede obligationer.

Det er grotesk overforsigtigt hvis man planlægger at kunne håndtere end nedrykning fra Superligaen med likvide midler.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af FlæskeFrank » 8. mar 2016, 11:21

Yankee skrev:Det er grotesk overforsigtigt hvis man planlægger at kunne håndtere end nedrykning fra Superligaen med likvide midler.
Enig. Lad os investerer i nogle bygninger.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Hanga » 8. mar 2016, 11:24

Yankee skrev:
Pastorius skrev: En væsentlig del af strategien er at vi skal have råd til at misse de sportslige mål et år eller to (vi skal kunne overleve en nedrykning). Det er baggrunden for kapitaludvidelsen og en relativt stor post i kortsigtede aktiver.
Det virker helt vildt hvis vi skal sidde på en pengetank med 50 millioner kroner, der stille og roligt bliver mindre og mindre værd. Prisudviklingen i fodboldbranchen har de sidste 20-30 år konsekvent været langt større end både den generelle inflation og hvad man kan tjene på kortfristede obligationer.

Det er grotesk overforsigtigt hvis man planlægger at kunne håndtere end nedrykning fra Superligaen med likvide midler.
Hvad er det AaB til at investere 50 millioner i nu her, hvis det ikke skal være obligationer?

Jeg synes man har valgt det rigtige må jeg sige. Jeg synes dog også at vi skal begynde at øge vores sportslige investeringer til også at omfatte lidt højere lønninger, så vi kan fastholde vores profiler i længere tid, men vi skal jo ikke ud og investere størstedelen af vores kapital på én gang i andet end relativt sikre investeringer.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af astonvilla » 8. mar 2016, 11:25

Yankee skrev:
Pastorius skrev: En væsentlig del af strategien er at vi skal have råd til at misse de sportslige mål et år eller to (vi skal kunne overleve en nedrykning). Det er baggrunden for kapitaludvidelsen og en relativt stor post i kortsigtede aktiver.
Det virker helt vildt hvis vi skal sidde på en pengetank med 50 millioner kroner, der stille og roligt bliver mindre og mindre værd. Prisudviklingen i fodboldbranchen har de sidste 20-30 år konsekvent været langt større end både den generelle inflation og hvad man kan tjene på kortfristede obligationer.

Det er grotesk overforsigtigt hvis man planlægger at kunne håndtere end nedrykning fra Superligaen med likvide midler.
Jeg kan godt følge dig lidt hen ad vejen - men brændt barn....

Skulle jeg vælge mellem det nuværende regime ude på Hornevej og så de tidligere - så snupper jeg det nuværende til hver en tid og den kurs som der er lagt nu. Jeg bifalder den faktisk.
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Pastorius » 8. mar 2016, 11:44

Yankee skrev:
Pastorius skrev: En væsentlig del af strategien er at vi skal have råd til at misse de sportslige mål et år eller to (vi skal kunne overleve en nedrykning). Det er baggrunden for kapitaludvidelsen og en relativt stor post i kortsigtede aktiver.
Det virker helt vildt hvis vi skal sidde på en pengetank med 50 millioner kroner, der stille og roligt bliver mindre og mindre værd. Prisudviklingen i fodboldbranchen har de sidste 20-30 år konsekvent været langt større end både den generelle inflation og hvad man kan tjene på kortfristede obligationer.

Det er grotesk overforsigtigt hvis man planlægger at kunne håndtere end nedrykning fra Superligaen med likvide midler.
Jeg tror ikke det kun er det, man er klar til. mon ikke balancen på det likvide ændrer sig med de planlagte investeringer der er lagt op til? Jeg tror man har været villig til at betale lidt for at være ultrafleksible efterhånden som man ser tegningen til hvordan forretningsmodellen kan hænge sammen.

Jeg tror også vurderingen har været at den manglende likviditet har kostet os på transferpriser tidligere, men der ser det ikke ud til at vi har fået væsentlig gavn af pengene endnu.

Generelt er jeg enig i at man i AaB har haft en tendens til at overreagere på de erfaringer man har gjort sig.

I start-nullerne brændte man sig på nogle lange kontrakter (og skader), og er blevet panisk angst for at binde sig for længe nu.
I CL-dagene overforbrugte vi stort, og nu er vi helt vilde med at det altid skal kløbe rundt.
...og nu denne med sikkerheden.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Yankee » 8. mar 2016, 12:03

Hanga skrev:Hvad er det AaB til at investere 50 millioner i nu her, hvis det ikke skal være obligationer?
Man kan også vende den om. Hvis AaB ikke kan skabe bedre forrentning end obligationer - hvorfor har man så stadig de 50 millioner? Det er jo ikke AaB's penge, men aktionærernes.

Eksempelvis mener jeg med fordel man kunne have investeret 1-2 mio. kr. i spillerbudgettet, der kunne have styrket bredden i truppen til et hektisk forår. Det kunne sagtens vise sig at være en god forretning ift. tv-penge, europæisk kvalifikation m.v., hvor vi hurtigt kan miste et tilsvarende beløb hvis vi mangler Ahlmann og Würtz i længere perioder.

Men hvor er det dejligt at kunne diskutere sådan nogle luksusproblemer frem for den sædvanlige omgang mismod, der plejede at følge AaBs årsregnskaber.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Hanga » 8. mar 2016, 12:27

Yankee skrev: Man kan også vende den om. Hvis AaB ikke kan skabe bedre forrentning end obligationer - hvorfor har man så stadig de 50 millioner? Det er jo ikke AaB's penge, men aktionærernes.
Man har konsolideret sig så man kan modstå økonomisk svære tider - så man ikke skal ud med hatten igen når nødvendigt. Det kan ikke være en ulempe for AaB at have kapital.
Yankee skrev: Eksempelvis mener jeg med fordel man kunne have investeret 1-2 mio. kr. i spillerbudgettet, der kunne have styrket bredden i truppen til et hektisk forår. Det kunne sagtens vise sig at være en god forretning ift. tv-penge, europæisk kvalifikation m.v., hvor vi hurtigt kan miste et tilsvarende beløb hvis vi mangler Ahlmann og Würtz i længere perioder.
Helt enig! Så har du 47-48 millioner tilbage at investere.
Yankee skrev: Men hvor er det dejligt at kunne diskutere sådan nogle luksusproblemer frem for den sædvanlige omgang mismod, der plejede at følge AaBs årsregnskaber.
Hvis nogen havde fortalt mig det for 5 år siden, havde mit svar været "in your dreams".
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Pastorius » 8. mar 2016, 12:28

Yankee skrev:
Hanga skrev:Hvad er det AaB til at investere 50 millioner i nu her, hvis det ikke skal være obligationer?
Man kan også vende den om. Hvis AaB ikke kan skabe bedre forrentning end obligationer - hvorfor har man så stadig de 50 millioner? Det er jo ikke AaB's penge, men aktionærernes.

Eksempelvis mener jeg med fordel man kunne have investeret 1-2 mio. kr. i spillerbudgettet, der kunne have styrket bredden i truppen til et hektisk forår. Det kunne sagtens vise sig at være en god forretning ift. tv-penge, europæisk kvalifikation m.v., hvor vi hurtigt kan miste et tilsvarende beløb hvis vi mangler Ahlmann og Würtz i længere perioder.

Men hvor er det dejligt at kunne diskutere sådan nogle luksusproblemer frem for den sædvanlige omgang mismod, der plejede at følge AaBs årsregnskaber.
Der har AaB jo klart meldt ud. Man skal ikke som aktionær forvente at få afkast af sine penge på samme måde som traditionelle aktier.

...men der er da et par tosser inde på euroinvestor, som bliver ved med at tro på at AaB-aktien en dag ender som udbytteaktie. Det kommer ikke til at ske før vi går videre fra andet gruppespil eller laver en 150 mill. transfer.

Dit eksempel svarer fint til min pointe om at AaB overreagerer på tidligere dårlige erfaringer, men de har trods alt også haft behov for at lægge afstand til tidligere tiders skik, og genskabe troværdighed til udmeldinger og soliditiet. Og dét har de gjort.

Generelt er det små ulemper vi diskuterer nu, når man ser på hvad AaB har opnået over de seneste år, men det skal ikke forhindre os i at pege på de punkter hvor det kunne være gjort endnu bedre :-)
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Yankee » 8. mar 2016, 13:29

Pastorius skrev: Der har AaB jo klart meldt ud. Man skal ikke som aktionær forvente at få afkast af sine penge på samme måde som traditionelle aktier.
Nej, det er klart. Det er bare ærgerligt at man har så lille tiltro til forretningen AaB at man hellere vil lade pengene samle støv.

Hvis jeg var aktionær ville jeg være dybt utilfreds over at mine penge investeret i obligationer frem for i at udvikle forretningen AaB - men det er nok også årsagen til at jeg ikke skal købe aktier i et foretagende som AaB.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af BoT » 8. mar 2016, 13:40

Har man ikke fra ledelsens side meldt klart og tydeligt ud, at man ikke ønsker at hæve det sportslige budget til mere, end der er reelle indtægter bag? Ergo kan man jo ikke hæve spillerbudgettet med 1-2 mio. kr/årligt uden at have tilsvarende indtægter - og dermed altså ikke bruge af egenkapitalen til det.

Om det så er fornuftigt er en anden sag. Jeg vil skyde på, at man har brændt nallerne lidt for meget (og i øvrigt set flere konkurrenter brænde nallerne RIGTIG meget!) på at tro, at et højere spillerbudget = sportslig succes = højere indtægter.

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3535
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af hje1980 » 8. mar 2016, 14:03

Yankee skrev:
Pastorius skrev: Der har AaB jo klart meldt ud. Man skal ikke som aktionær forvente at få afkast af sine penge på samme måde som traditionelle aktier.
Nej, det er klart. Det er bare ærgerligt at man har så lille tiltro til forretningen AaB at man hellere vil lade pengene samle støv.

Hvis jeg var aktionær ville jeg være dybt utilfreds over at mine penge investeret i obligationer frem for i at udvikle forretningen AaB - men det er nok også årsagen til at jeg ikke skal købe aktier i et foretagende som AaB.
Tror at hvis du som stor aktionær - eks. A.Enggaard - som i gennem de sidste 20 år har postet RIGTIG mange penge ind i AaB nu endelig sat stolen for døren (sammen med de andre store) at hvis vi IGEN skal redde klubben, så SKAL der være styr på økonomien!
Dette indebære at ledelsen sørge for at have penge på kistebunden, der skal være styr på omkostningerne ellers er der ingen redning igen.

Der bliver jo netop over de næste 2-3 år investeret i klubben, truppen og indtægtsagrunlaget så man langsomt øger sin forretning - på alle fronter.
Og hvis ledelsen har mere forstand på obligation end boligmarkedet, så er det vejen at gå. Obligation er noget af det mest sikre man kan investere i med de likvide midler man har liggende fremfor at betale minusrenter i banken på så store indlån.

Der hvor jeg savner noget fra ledelsen. Det er hvilken vision man har med AaB om 5, 10, 15 år...
- Er klubben tilfreds med fremfor at være top 6 klub
- Er klubben tilfreds med kun at have 5 - 6.000 tilskuere til hver kamp
- Ønsker klubben igen at kunne tiltrække de rigtig gode spillere udefra - dem som hiver de sidste tilskuer til så man runder 10.000 hver gang.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Elscorpio » 9. mar 2016, 10:07

AaBs ledelse gør det helt rigtige pt. Meget lang tid siden vi har haft overskud flere år i træk. Obligationer virker også som en meget sikker investering.

Og dejligt at se man bygger op nedefra og får sine talenter på superliga holdet og derefter solgt til udlandet.

Vi skal nok vokse som klub, når først økonomien er til det.

9800
Superliga
Superliga
Indlæg: 721
Tilmeldt: 17. apr 2014, 11:23
Favoritspiller: Wurtz

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af 9800 » 9. mar 2016, 11:22

De store aktionærer i AaB har accepteret at deres penge ikke kommer til at yngle. De går mere op i at der er fundament for at drive en rimelig god fodboldklub.
Med stolthed kan vi sige at vores klub er ejet af fansene!
*Med fare for at lave en JBA :cool:

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsregnskab 2015 - En dag på kontoret

Indlæg af Hanga » 9. mar 2016, 11:39

9800 skrev:De store aktionærer i AaB har accepteret at deres penge ikke kommer til at yngle. De går mere op i at der er fundament for at drive en rimelig god fodboldklub.
Med stolthed kan vi sige at vores klub er ejet af fansene!
*Med fare for at lave en JBA :cool:
En god og fornuftig tilgang! Jeg håber dog at man har planer om at forøge vores lønbudget lidt i løbet af nogle år, så vi holde lidt længere på vores unge spillere og lave bedre salg. Sådan lidt firkantet stillet op har vi vel råd til at køre med 3-5 mio. kr. i underskud uden transferindtægt, da vi jo nærmest sælger en spiller hvert år? Fint nok at man lige nu investerer i setup'et omkring holdet, men på sigt skal vi gerne i top6 på lønningsbudgettet også. Det bør vi have størrelsen til at kunne klare.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Besvar