Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Gamen

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Gamen » 16. aug 2016, 11:55

Jesper Schmidt skrev:
Er det ikke en logisk konsekvens af at vi har så mange nye spillere, og en spillestil som stiller store krav til spillernes indbyrdes forståelse? Det tror jeg i hvert fald er en del af forklaringen.
Det er en lidt tam undskyldning, når man ser hvordan Brøndby (som har ligeså mange nye spillere som os) spiller. Og de har trods alt skulle vænne sig til et nyt spilsystem også.

Jeg synes det er de samme ting der går igen, og de var også problematiske før vi fik nye spillere ind på holdet. Så i den forstand er det altså ikke nye kritikpunkter, men blot en understregning af de gamle. Det er et 2016-syndrom - som jeg nævnte har vi set det efterhånden mange gange i år. Vi skal ikke presses meget før vi giver chancer væk på stribe, og de sidste 10 minutter igår var horrible. Vi forærer 3 kæmpechancer væk ved børnefejl i centerforsvaret og på midten (følger ikke med sin mand, misser nemme bolde osv.)
Jeg har stadig mareridt over AGF-kampen hjemme x2 (pokal og liga), hvor vi stort set intet skaber og bliver presset langt tilbage i 2. halvleg på hjemmebane (!). Så kujonagtigt har jeg aldrig set et AaB-hold spille før, medmindre vi har været big time-underdog. Der er et eller andet der ikke hænger sammen. At vi har 11 point efter 5 kampe er imponerende! Men spillet og taktikken afslører nogle af de samme grimme tendenser som vi så i første halvdel af '16.

markaab
Superliga
Superliga
Indlæg: 723
Tilmeldt: 28. jan 2006, 22:14
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af markaab » 16. aug 2016, 15:46

Hvis ret skal være ret, så synes jeg faktisk, at pilen rent spillemæssigt peger opad. Og flere og flere af relationerne begynder efterhånden at falde på plads.

I går var jeg især imponeret af Sloth. Jeg sad højt og kunne således se, hvordan han stensikkert modtager og slipper boldene gang på gang. Det gør altså bare, at Würtz ikke nødvendigvis skal have den hver gang i opspillet - og at Würtz som variation kan bruge Sloth i bestræbelserne på at få den spillet godt frem. Derudover har Sloth rent fysisk lagt på sit defensive spil, og han kommer godt på tværs af mange af modstandernes forsøg på at spille bolden frem i banen.

"Værsgo' at gøre hvad I vil med bolden-perioden" er nu "kun" nede på 15-20 minutter, modsat OB-kampen, hvor den vel strengt taget varede hele 2. halvleg.

I de fleste af hjemmekampene skal man efter min mening holde fast i at jagte en føringsmargin på 2 kasser meget langt ind i kampen - eller i hvert fald som minimum forsvare ved at køre bolden rundt mellem kæderne i nogenlunde tempo.

Vi duer altså ikke til den der med at overlade initiativet til modstanderen, så de bare kan hælde bolde ind i hovedet af vores forsvar. Det bliver jo stort set farligt hver gang.
100 % respekt for Allan Kuhn!

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Funky » 16. aug 2016, 16:28

markaab skrev:Hvis ret skal være ret, så synes jeg faktisk, at pilen rent spillemæssigt peger opad. Og flere og flere af relationerne begynder efterhånden at falde på plads.

I går var jeg især imponeret af Sloth. Jeg sad højt og kunne således se, hvordan han stensikkert modtager og slipper boldene gang på gang. Det gør altså bare, at Würtz ikke nødvendigvis skal have den hver gang i opspillet - og at Würtz som variation kan bruge Sloth i bestræbelserne på at få den spillet godt frem. Derudover har Sloth rent fysisk lagt på sit defensive spil, og han kommer godt på tværs af mange af modstandernes forsøg på at spille bolden frem i banen.

"Værsgo' at gøre hvad I vil med bolden-perioden" er nu "kun" nede på 15-20 minutter, modsat OB-kampen, hvor den vel strengt taget varede hele 2. halvleg.

I de fleste af hjemmekampene skal man efter min mening holde fast i at jagte en føringsmargin på 2 kasser meget langt ind i kampen - eller i hvert fald som minimum forsvare ved at køre bolden rundt mellem kæderne i nogenlunde tempo.

Vi duer altså ikke til den der med at overlade initiativet til modstanderen, så de bare kan hælde bolde ind i hovedet af vores forsvar. Det bliver jo stort set farligt hver gang.
Ja Sloth bli'r bedre og bedre. I går synes jeg særligt det var i defensiven, man så nogle gode aktioner.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Jesper Schmidt » 16. aug 2016, 19:16

Gamen skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Er det ikke en logisk konsekvens af at vi har så mange nye spillere, og en spillestil som stiller store krav til spillernes indbyrdes forståelse? Det tror jeg i hvert fald er en del af forklaringen.
Det er en lidt tam undskyldning, når man ser hvordan Brøndby (som har ligeså mange nye spillere som os) spiller. Og de har trods alt skulle vænne sig til et nyt spilsystem også.

Jeg synes det er de samme ting der går igen, og de var også problematiske før vi fik nye spillere ind på holdet. Så i den forstand er det altså ikke nye kritikpunkter, men blot en understregning af de gamle. Det er et 2016-syndrom - som jeg nævnte har vi set det efterhånden mange gange i år. Vi skal ikke presses meget før vi giver chancer væk på stribe, og de sidste 10 minutter igår var horrible. Vi forærer 3 kæmpechancer væk ved børnefejl i centerforsvaret og på midten (følger ikke med sin mand, misser nemme bolde osv.)
Jeg har stadig mareridt over AGF-kampen hjemme x2 (pokal og liga), hvor vi stort set intet skaber og bliver presset langt tilbage i 2. halvleg på hjemmebane (!). Så kujonagtigt har jeg aldrig set et AaB-hold spille før, medmindre vi har været big time-underdog. Der er et eller andet der ikke hænger sammen. At vi har 11 point efter 5 kampe er imponerende! Men spillet og taktikken afslører nogle af de samme grimme tendenser som vi så i første halvdel af '16.
Lad os nu lige se hvor langtidsholdbart det er for Brøndby, før vi bruger dem som rollemodeller. Jeg tror de får det noget sværere når modstanderne får vænnet sig til at spille mod en ny type fodbold i ligaen... Præcist som vi selv fik det i 14/15 i øvrigt.

Jeg er enig i at mange af de defensive problemer er noget vi har set alt for tit. At vi får kontraer imod os som bliver meget farlige, fordi vi flytter så mange spillere meget langt frem, kan jeg sagtens leve med, for det må være en kalkuleret risiko ved vores spillestil. Men de store misforståelser i etableret forsvarsspil skal vi have ryddet ud i, og det har ganske rigtigt stået på for længe... Og det er nu heller ikke fordi jeg vil give dem Carte-blanche til bare at fucke op som de lyster når modstanderen har kontra, der har der absolut også været for mange dumme fejl.

Det var nu i øvrigt især offensivt jeg mente, og hvor jeg ser mange forvente langt mere sprudlende spil... Det synes jeg altså er at stramme den. Jeg synes desuden også man har lidt høje forventninger til Holgerrsson i forhold til hvad han har præsteret...vi har vel endnu ikke spillet tre kampe med samme bagkæde.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Klaus » 16. aug 2016, 19:35

Jeg synes nu ikke helhedsindtrykket var helt tosset i går. Ja, Esbjerg får to helt vanvittige chancer til sidst, som de naturligvis skal score på. På den anden side har vi altså rigtig mange hele, halve og kæmpe chancer i løbet af hele kampen. Jeg synes også første halvleg spillemæssigt var mere end godkendt, især den første halve time. I går var det især effektiviteten foran mål, den var gal med. Bassogog var i min bog ikke specielt god i går. Han burde have scoret i hvert fald en enkelt pind. Midtbanen var for det meste god, mens centerforsvaret var usikkert. Jeg kan godt li' Kasper P, men han har ikke just slået Blåbjerg af de sidste par kampe. Blåbjerg er god, men spørgsmålet er om hans manglende luftkampsstyrke ikke vil være for stort et handikap... Vi er jo i forvejen rystende usikre når modstanderen får en dødbold.

Jeg tror vi på lørdag får mange smæk af FCKs andethold, især fordi vi ikke kan dæmme op for deres dødbolde, man har da lov at håbe :cool:

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Provst i Brovst » 16. aug 2016, 20:45

Nu når frustrationen har lagt sig over de manglende mål og usikkerheden i forsvaret så behøver vi måske ikke forstærkninger til forsvaret og angrebet. Angrebet har jo Grønningen og Pohl. Forsvaret kan jo blive hjulpet af bedre koordination mellem midtbanen og forsvaret så mellemrummet ikke bliver for stort mellem dem.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Buzz Killington » 16. aug 2016, 22:38

Buzz Killington skrev:Det hele aendrede sig da Basso gik ud. Den knaegt er paa slet ingen tid blevet ekstremt vigtig. Han har overtaget Thomsens rolle som ham man kan give bolden, som kan vende spillet. Han mangler noget teknik i forhold til Thomsen, men er til gengaeld langt hurtigere og har mere gennembrudsstyrke. Derudover er han ekstremt uforudsigelig for modstanderen, hvilket goer de skal have mere fokus paa ham i en grad som giver mere plads til de andre. Det virker ogsaa til hans overblik og beslutninger bliver bedre kamp for kamp i trin med han kender sin rolle paa holdet. Hvis han nogensinde laerer at afslutte, saa bliver det bye bye superliga. M.a.o, forlaeng!.

Mht. Flores er jeg enig med Koellen og der er egentlig ikke grundlag for en analyse. Det saa ikke ud til han helt vidste hvor han skulle vaere paa banen, hvilket overhovedet ikke er underligt paa nuvaerende.

Til det mere kontroversielle, saa syntes jeg egentlig PK gjorde fin figur, og ham og Meile virker til at have et fint samarbejde.
Angaaende Basso, det er saa vildt at han nede fra eget hjoerneflag formaar at vende spillet paa den maade, for saa at skabe noget der burde ha' vaeret en chance i den anden ende faa sekunder senere.

Ca. 6:62 inde.

http://www.aabtv.dk/AaB-esbjerg-fb-15-august-2016
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Provst i Brovst » 16. aug 2016, 22:43

Buzz Killington skrev:
Buzz Killington skrev:Det hele aendrede sig da Basso gik ud. Den knaegt er paa slet ingen tid blevet ekstremt vigtig. Han har overtaget Thomsens rolle som ham man kan give bolden, som kan vende spillet. Han mangler noget teknik i forhold til Thomsen, men er til gengaeld langt hurtigere og har mere gennembrudsstyrke. Derudover er han ekstremt uforudsigelig for modstanderen, hvilket goer de skal have mere fokus paa ham i en grad som giver mere plads til de andre. Det virker ogsaa til hans overblik og beslutninger bliver bedre kamp for kamp i trin med han kender sin rolle paa holdet. Hvis han nogensinde laerer at afslutte, saa bliver det bye bye superliga. M.a.o, forlaeng!.

Mht. Flores er jeg enig med Koellen og der er egentlig ikke grundlag for en analyse. Det saa ikke ud til han helt vidste hvor han skulle vaere paa banen, hvilket overhovedet ikke er underligt paa nuvaerende.

Til det mere kontroversielle, saa syntes jeg egentlig PK gjorde fin figur, og ham og Meile virker til at have et fint samarbejde.
Angaaende Basso, det er saa vildt at han nede fra eget hjoerneflag formaar at vende spillet paa den maade, for saa at skabe noget der burde ha' vaeret en chance i den anden ende faa sekunder senere.

Ca. 6:62 inde.

http://www.aabtv.dk/AaB-esbjerg-fb-15-august-2016
Bassogog burde have fået bolden igen der. Han er angriberen for AaB, ingen tvivl om det.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Eksil » 16. aug 2016, 22:44

Jeppe Andersen er transferfri til sommer. Måske en klubben burde holde lidt øje med, hvis ikke der kommer en større fisk forbi. Han er godt nok god til at holde i bolden og fordele den smukt videre.

Gamen

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Gamen » 16. aug 2016, 22:47

Buzz Killington skrev:
Angaaende Basso, det er saa vildt at han nede fra eget hjoerneflag formaar at vende spillet paa den maade, for saa at skabe noget der burde ha' vaeret en chance i den anden ende faa sekunder senere.

Ca. 6:62 inde.

http://www.aabtv.dk/AaB-esbjerg-fb-15-august-2016
Det var decideret smukt. Som at se Nicolai Thomsen i 3-2 sejren mod Randers sidste sæson.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kamptråd: AaB - Esbjerg FB, 15.08.2016

Indlæg af Buzz Killington » 16. aug 2016, 23:36

Gamen skrev:
Buzz Killington skrev:
Angaaende Basso, det er saa vildt at han nede fra eget hjoerneflag formaar at vende spillet paa den maade, for saa at skabe noget der burde ha' vaeret en chance i den anden ende faa sekunder senere.

Ca. 6:62 inde.

http://www.aabtv.dk/AaB-esbjerg-fb-15-august-2016
Det var decideret smukt. Som at se Nicolai Thomsen i 3-2 sejren mod Randers sidste sæson.
Helt sikkert. Her et link til de dovne.

Ca. 8:00
http://fodbold.aabsport.dk/kampe/kampar ... chid=58243

Maaske man burde begynde at teste Basso paa floejen igen snart naar de andre angribere begynder at byde sig til. Hans afslutninger er jo haabloese, og naar han gaar ned, mangler der folk inde i boksen til at drage nytte af hans forarbejde. Saa er spoergsmaalet dog bare hvor vi skal goere af Flores som nok allerede er flink paa floejen. Ahh luksusproblemer.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Besvar