Mr. Green til AaB - Problematisk?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Mogens
Allstar
Allstar
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 16. jun 2007, 20:41
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Mogens » 1. sep 2020, 08:28

KongGulerod skrev:
31. aug 2020, 18:52
Martino skrev:
31. aug 2020, 18:42
Det svarer jo til at flyve med Ryan Air. Nogle ting bør man holde sig for fin og fornuftig til. Kæmpe tommelfinger ned til AaB. Spillertrøjen skal jeg helt sikkert ikke have, og mit sæsonkort hænger i en tynd tråd. Der er bare ting man ikke skal sige ja til selvom pengene er gode - vi er ikke Midtjylland eller FCK.
Skal et sponsorat virkelig afgøre, hvorvidt du vil støtte AaB eller ej?
Støtte er et meget sjovt ord i den sammenhæng...
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

Dennis Nielsen
Landshold
Landshold
Indlæg: 783
Tilmeldt: 23. okt 2015, 10:07

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Dennis Nielsen » 1. sep 2020, 08:39

Yankee skrev:
1. sep 2020, 06:53
Dennis Nielsen skrev:
31. aug 2020, 20:20

Hvorfor?

Skulle de så også fravælge alkohol reklamer og servering af alkohol på stadions, fordi der findes alkoholikere eller folk der har været og kæmper mod trangen?

Fri reklame og så må hr og fru danmark sgu selv spænde hjelmen og sortere i det.
Forskellen er at spilafhængighed og matchfixing er to meget reelle problemer i fodboldbranchen, mens der er ret langt imellem alkoholiserede fodboldspillere.
Jeg kender ikke tallene ift alkohol misbrug og gambling i fodboldens verden, men nu har jeg heller ikke skrevet isoleret om denne gruppe, men mere i et samfundsmæssig perspektiv. Det bliver et meget smalt etisk område, hvor alt rundt omkring tilsidesættes, hvis det kun er for spillerne.

Fodbold er en kynisk branche og prof sport er i særdeleshed kapital styret. Man sælger mennesker til højest bydende, man sælger varer til maksimale priser og det samme gælder sponsorater.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Yankee » 1. sep 2020, 08:47

Dennis Nielsen skrev:
1. sep 2020, 08:39
Jeg kender ikke tallene ift alkohol misbrug og gambling i fodboldens verden, men nu har jeg heller ikke skrevet isoleret om denne gruppe, men mere i et samfundsmæssig perspektiv. Det bliver et meget smalt etisk område, hvor alt rundt omkring tilsidesættes, hvis det kun er for spillerne.

Fodbold er en kynisk branche og prof sport er i særdeleshed kapital styret. Man sælger mennesker til højest bydende, man sælger varer til maksimale priser og det samme gælder sponsorater.
Men fodbolden er bare meget tættere knyttet til bettingindustrien end til tobaks- og alkoholindustrien. Uden fodbold (og anden sport) ville der groft sagt ikke være nogen bettingindustri. Derfor synes jeg fodboldklubberne har et særligt ansvar og burde gå forrest. Det kan måske være OK at have reklamer for en bookmaker, men behøver det blive gjaldet ud over højttalerne og være så integreret en del af stadionoplevelsen? Så forstærker man jo netop båndet mellem fodboldklubber og bettingindustrien, hvor man burde gå den anden vej.

Jeg synes ikke det klæder AaB at Mr. Green skal "gøre fodboldoplevelsen mere interessant til og omkring kampene", som de siger i pressemeddelelsen. Det vil jeg faktisk gerne have mig frabedt.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af dyhrmaN » 1. sep 2020, 09:03

Jeg vil også meget gerne frabede mig fordummende bettingreklamer på min stadionoplevelse.
I forhold til det etiske valg synes jeg, at vi styrer udenom selskabets konstruktion. Hvordan kan AaB dele værdier med et firma som åbenlyst opererer fra et skattely, og således på ingen måde bidrager til det samfund, som det opererer i?
Selv hvis man kunne se bort fra bettingdelen er skattelyet så tydeligt, at det i sig selv burde være grund nok til ikke at samarbejde. Som fodboldklub skal AaB netop ikke profitoptimere for udbetale udbytte til aktionærer, men i stedet stå for inspiration til unge såvel som gamle og her må samvittighedsfuld ageren gerne spille ind.

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Martino » 1. sep 2020, 09:04

Yankee skrev:
1. sep 2020, 08:47
Dennis Nielsen skrev:
1. sep 2020, 08:39
Jeg kender ikke tallene ift alkohol misbrug og gambling i fodboldens verden, men nu har jeg heller ikke skrevet isoleret om denne gruppe, men mere i et samfundsmæssig perspektiv. Det bliver et meget smalt etisk område, hvor alt rundt omkring tilsidesættes, hvis det kun er for spillerne.

Fodbold er en kynisk branche og prof sport er i særdeleshed kapital styret. Man sælger mennesker til højest bydende, man sælger varer til maksimale priser og det samme gælder sponsorater.
Men fodbolden er bare meget tættere knyttet til bettingindustrien end til tobaks- og alkoholindustrien. Uden fodbold (og anden sport) ville der groft sagt ikke være nogen bettingindustri. Derfor synes jeg fodboldklubberne har et særligt ansvar og burde gå forrest. Det kan måske være OK at have reklamer for en bookmaker, men behøver det blive gjaldet ud over højttalerne og være så integreret en del af stadionoplevelsen? Så forstærker man jo netop båndet mellem fodboldklubber og bettingindustrien, hvor man burde gå den anden vej.

Jeg synes ikke det klæder AaB at Mr. Green skal "gøre fodboldoplevelsen mere interessant til og omkring kampene", som de siger i pressemeddelelsen. Det vil jeg faktisk gerne have mig frabedt.
Fuldstændig enig. AaB mistede godt nok en stjerne her i min optik. At Mr. Green har hovedkvarter på Malta selvom det grundlagt af svenskere, siger vel alt...
Jeg savner Winsnes

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Julgranen » 1. sep 2020, 09:22

Kan vi ikke godt snart droppe den skattely-snak. Firmaet betaler præcis hvad de skal efter dansk lovgivning, de afgifter og den andel af samlet fortjeneste som Danmark har bestemt at udenlandske selskaber der vil operere på det danske spilmarked skal betale. Der er absolut intet fordækt i det!

Det er altså lodret løgn når folk skriver at de ikke bidrager.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af le Cid » 1. sep 2020, 09:26

Jeg håber bare det grønne stads kommer til at figurere på den røde del af AaB's dragter - så kan jeg nemlig slet ikke set det! :cool:
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af dyhrmaN » 1. sep 2020, 09:27

Julgranen skrev:
1. sep 2020, 09:22
Kan vi ikke godt snart droppe den skattely-snak. Firmaet betaler præcis hvad de skal efter dansk lovgivning, de afgifter og den andel af samlet fortjeneste som Danmark har bestemt at udenlandske selskaber der vil operere på det danske spilmarked skal betale. Der er absolut intet fordækt i det!

Det er altså lodret løgn når folk skriver at de ikke bidrager.
Men alligevel er det et delvist dansk firma, som sjovt nok er registreret på Malta. Mon det er fordi, de synes, at vejret der bare er alletiders? Og ja, jeg er da helt sikker på, at de betaler lige præcis det de skal. Det er jo netop fidusen i skattely!
Man flytter pengene rundt således man lige akkurat holder sig indenfor lovens rammer men samtidig sørger for, at overskuddet ikke registreres der, hvor omsætningen er.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Julgranen » 1. sep 2020, 09:51

Det undrer mig bare en anelse, at ingen af jer der har så travlt med Mr. Green f.eks. beskæftiger jer det mindste med Aalborg Portlands CO2-udledning eller ejerens massive skatteunddragelse via et hav af selskaber i de Nederlandske Antiller, Monaco, Luxembourg osv.

Jeg forstår ikke helt hvor det adskiller sig fra Mr. Green, og her er der endda tale om en virksomhed som lægger flere penge i AaB og endda pryder vores stadionnavn.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Yankee » 1. sep 2020, 09:54

dyhrmaN skrev:
1. sep 2020, 09:27
Men alligevel er det et delvist dansk firma, som sjovt nok er registreret på Malta. Mon det er fordi, de synes, at vejret der bare er alletiders? Og ja, jeg er da helt sikker på, at de betaler lige præcis det de skal. Det er jo netop fidusen i skattely!
Man flytter pengene rundt således man lige akkurat holder sig indenfor lovens rammer men samtidig sørger for, at overskuddet ikke registreres der, hvor omsætningen er.
Det er ikke så sort/hvidt. Det er rigtigt at Malta har nogle meget favorable vilkår for bettingfirmaer, fx lave afgifter osv. Men det er kun relevant for den omsætning de har i lande, hvor man ikke kan få licens. Hvis du spiller Mr. Green i fx Tyskland eller Frankrig, så spiller du via Mr. Greens maltesiske licens og den maltesiske stat modtager afgiften. Hvis du spiller fra Danmark (og nu også Sverige), så spiller du via Mr. Greens danske licens og så modtager den danske stat afgiften.

Derudover er det ikke sådan, at bookmakerne bare har en postkasse på Malta ligesom med skuffefirmaer i Belize eller på Jomfruøerne. De fleste store bookmakere har mange hundrede ansatte på Malta, fordi mange af branchens bedste medarbejdere og leverandører idag også ligger på Malta.

Fromthecradle
Landshold
Landshold
Indlæg: 982
Tilmeldt: 6. mar 2019, 00:45
Favoritspiller: Ebbe Andersen

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Fromthecradle » 1. sep 2020, 10:03

Julgranen skrev:
1. sep 2020, 09:51
Det undrer mig bare en anelse, at ingen af jer der har så travlt med Mr. Green f.eks. beskæftiger jer det mindste med Aalborg Portlands CO2-udledning eller ejerens massive skatteunddragelse via et hav af selskaber i de Nederlandske Antiller, Monaco, Luxembourg osv.

Jeg forstår ikke helt hvor det adskiller sig fra Mr. Green, og her er der endda tale om en virksomhed som lægger flere penge i AaB og endda pryder vores stadionnavn.
mr greens produkt er designet til at lokke (primært unge?) mennesker ud i et misbrug - Portlands er ikke designet til at få folk til at lukke mere CO2 ud.
You pay for this?

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af FIDEL » 1. sep 2020, 10:14

Fromthecradle skrev:
1. sep 2020, 10:03
Julgranen skrev:
1. sep 2020, 09:51
Det undrer mig bare en anelse, at ingen af jer der har så travlt med Mr. Green f.eks. beskæftiger jer det mindste med Aalborg Portlands CO2-udledning eller ejerens massive skatteunddragelse via et hav af selskaber i de Nederlandske Antiller, Monaco, Luxembourg osv.

Jeg forstår ikke helt hvor det adskiller sig fra Mr. Green, og her er der endda tale om en virksomhed som lægger flere penge i AaB og endda pryder vores stadionnavn.
mr greens produkt er designet til at lokke (primært unge?) mennesker ud i et misbrug - Portlands er ikke designet til at få folk til at lukke mere CO2 ud.
Kan du ikke lige finde en stor og bedre hovedsponsor så!? De hænger nok ikke liiiige på træerne.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af jonas386 » 1. sep 2020, 10:22

Jeg bider mest mærke i at Bælum omtaler det som en stor aftale, og med det der nævnes her i tråden ift regler med banker og bettingfirmaer, så kunne det jo også tyde på at der arbejdes på en ny hovedsponsor. Kunne det være noget af det der ligger i den plan om udenlandsk kapital?
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Lomaha
2. div
2. div
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30. aug 2007, 20:43
Geografisk sted: Ikast

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Lomaha » 1. sep 2020, 10:46

Nu er ejerskab i et skattely jo altså ikke ensbetydende med, at man er et skidt bekendtskab. Selskabet i Danmark betaler dansk skat af deres overskud og afgifter til staten af spil - helt efter bogen. Skulle der være nogle interne transaktioner mellem det danske selskab og dets ejere (eller andre selskaber i koncernen), så sikrer transfer pricing reglerne, at de foregår til de samme priser og vilkår som mellem uafhængige selskaber.

Om så ejerne bor i Sverige, på Malta eller hvor de nu har lyst - det giver uanset ikke Danmark noget mistet beskatningsgrundlag. Og tager de penge ud af selskabet, er det ikke skattefrit, hvis det ender i Skattely.

Skattely er noget skidt - ingen tvivl om det. Men oftest handler det mere om placering af ejernes private midler - og dem har Danmark som oftest intet krav på uanset.

Oftest er de artikler, der skrives i aviserne om skattely temmelig unuancerede og meget farvede. Så handler det i hvert fald oftest om rigmænd og kvinder, som Pernille Vermunds mand, der har flyttet sin formue til Schweiz. Det kan man være enig i om er umoralsk eller ej, men det har altså normalt INTET med den virksomhed, der drives i Danmark at gøre.

At jeg så synes, at AaB skulle holde sig væk fra spil-reklamer på deres trøjer, er noget helt andet. Jeg hader de spil-reklamer, og det er et pengespild uden lige.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Julgranen » 1. sep 2020, 10:53

Fromthecradle skrev:
1. sep 2020, 10:03
mr greens produkt er designet til at lokke (primært unge?) mennesker ud i et misbrug - Portlands er ikke designet til at få folk til at lukke mere CO2 ud.
Diskussionen gik på beskyldninger om skattely, ikke om moral.

Aalborg Portlands CO2-udledning svarer i øvrigt til 116.000 danskeres ditto.

Fromthecradle
Landshold
Landshold
Indlæg: 982
Tilmeldt: 6. mar 2019, 00:45
Favoritspiller: Ebbe Andersen

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Fromthecradle » 1. sep 2020, 11:33

Julgranen skrev:
1. sep 2020, 10:53
Fromthecradle skrev:
1. sep 2020, 10:03
mr greens produkt er designet til at lokke (primært unge?) mennesker ud i et misbrug - Portlands er ikke designet til at få folk til at lukke mere CO2 ud.
Diskussionen gik på beskyldninger om skattely, ikke om moral.

Aalborg Portlands CO2-udledning svarer i øvrigt til 116.000 danskeres ditto.
Hvorfor koblede du så CO2 og skattely ?
You pay for this?

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Julgranen » 1. sep 2020, 11:44

Fromthecradle skrev:
1. sep 2020, 11:33
Hvorfor koblede du så CO2 og skattely ?
Fuldstændig irrelevant at koble Cementir-ejerens skatteunddragelse på, hvis ikke produktet var sammenligneligt i det omfang at det er skadeligt.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Pastorius » 1. sep 2020, 12:10

Lomaha skrev:
1. sep 2020, 10:46
Nu er ejerskab i et skattely jo altså ikke ensbetydende med, at man er et skidt bekendtskab. Selskabet i Danmark betaler dansk skat af deres overskud og afgifter til staten af spil - helt efter bogen. Skulle der være nogle interne transaktioner mellem det danske selskab og dets ejere (eller andre selskaber i koncernen), så sikrer transfer pricing reglerne, at de foregår til de samme priser og vilkår som mellem uafhængige selskaber.

Om så ejerne bor i Sverige, på Malta eller hvor de nu har lyst - det giver uanset ikke Danmark noget mistet beskatningsgrundlag. Og tager de penge ud af selskabet, er det ikke skattefrit, hvis det ender i Skattely.

Skattely er noget skidt - ingen tvivl om det. Men oftest handler det mere om placering af ejernes private midler - og dem har Danmark som oftest intet krav på uanset.

Oftest er de artikler, der skrives i aviserne om skattely temmelig unuancerede og meget farvede. Så handler det i hvert fald oftest om rigmænd og kvinder, som Pernille Vermunds mand, der har flyttet sin formue til Schweiz. Det kan man være enig i om er umoralsk eller ej, men det har altså normalt INTET med den virksomhed, der drives i Danmark at gøre.

At jeg så synes, at AaB skulle holde sig væk fra spil-reklamer på deres trøjer, er noget helt andet. Jeg hader de spil-reklamer, og det er et pengespild uden lige.
Lad os lige prøve at holde tingene adskildt. (mere generelt end svar til dig)

Der er - i hvert fald - tre mulige issues.
1) Det er en spiludbyder
2) Lovgivning ift. at have en bank som sponsor samtidigt
3) Ejerforhold og socialt ansvar

1) Bryder jeg mig ikke meget om. Det er dog ikke noget nyt issue. Vi har i lang tid haft en sponsor i samme branche, som har brugt AaB aktivt i sin markedsføring.
2) Jeg kan næsten ikke tro at der ikke er styr på evt. jurisdiske komplikationer omkring sponsoratet og hvordan det vil påvirke andre samarbejdspartnere (Spar Nord). Det må simpelthen være bundet af på forhånd. Alternativet er at der kommer endnu en organisationsændring i ledelsen.
3) Det er ikke uvæsenligt hvordan vores sponsorer agerer i samfundet, men der er nok ikke alverden at gøre ved det, hvis de overholder gængs lovgivning. Hvis der skal drives en professionel fodboldklub på et fornuftigt niveau, så er vi nødt til maksimere vores indtægter. Det er rigeligt svært i forvejen.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af MrBangDK » 2. sep 2020, 10:43

Lige et spørgsmål, som der måske er nogen der har styr på.

I meddelelsen om Mr. Green, står der i nyheden at Mr. Green bliver ny "Hovedpartner" - et specielt koncept eller blot et andet ord for sponsor? Synes ikke jeg har stødt på det i deres meddelelser før.

/Bang
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Mr. Green til AaB - Problematisk?

Indlæg af Pastorius » 2. sep 2020, 10:51

MrBangDK skrev:
2. sep 2020, 10:43
Lige et spørgsmål, som der måske er nogen der har styr på.

I meddelelsen om Mr. Green, står der i nyheden at Mr. Green bliver ny "Hovedpartner" - et specielt koncept eller blot et andet ord for sponsor? Synes ikke jeg har stødt på det i deres meddelelser før.

/Bang
Jeg er sikker på at det betyder noget andet end Hovedsponsor.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Besvar