Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af jonas386 » 9. apr 2021, 23:01

Bum skrev:
9. apr 2021, 22:41
jonas386 skrev:
9. apr 2021, 11:34
Er der i øvrigt nyt om Hiljemark? Jeg har kun hørt at han 'måske' er skadet, men hvis han sidder over til denne kamp, så må det betyde at de tests man har kørt ikke ligefrem har vist gode tegn. Det kunne være fedt med lidt mere åbenhed og nogle tidshorisonter.
Fra i går i nordjyske:
- Jeg er ikke helt opdateret på, hvad situationen er med Oscar, men vores fysiske stab arbejder med ham for at lave en vurdering. Indtil videre kan jeg ikke sige noget konkret, lyder det fra Martí Cifuentes.
Jeg undrer mig i hvert fald over, at man kan være ikke-opdateret i små to uger når det drejer sig om en af klubbens store stjerner. Om det er hoften eller noget helt andet gør mig ikke så meget, men uvisheden er hård. Det virker ikke som et godt tegn ift at se Hiljemark i fuld flor inden længe.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Fromthecradle
Landshold
Landshold
Indlæg: 982
Tilmeldt: 6. mar 2019, 00:45
Favoritspiller: Ebbe Andersen

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Fromthecradle » 9. apr 2021, 23:06

Julgranen skrev:
9. apr 2021, 21:34
Brent skrev:
9. apr 2021, 20:53
Håber vi fortsætter med at spille mere direkte Friis bold, som er det eneste der har givet sejre på det sidste, istedet for en omgang langsommelig spansk boldflytteri.som vi desværre har set for meget til
Hvis det kan kaldes Friis-bold, så er det besynderligt at han i 75 % af alle sine kampe stillede anderledes op formationsmæssigt. Så meget for selektiv hukommelse. Nogen har vist glemt at han spillede langt flere kampe med fire i bagkæden.
Men hvad endte han med, de sidste 25% var jo med de 3 i bagkæden (ca).

Kusk udtaler: https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/n ... k-og-vandt
You pay for this?

FlemmingG
Superliga
Superliga
Indlæg: 674
Tilmeldt: 12. mar 2014, 18:47

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af FlemmingG » 9. apr 2021, 23:41

jonas386 skrev:
9. apr 2021, 23:01
Bum skrev:
9. apr 2021, 22:41
jonas386 skrev:
9. apr 2021, 11:34
Er der i øvrigt nyt om Hiljemark? Jeg har kun hørt at han 'måske' er skadet, men hvis han sidder over til denne kamp, så må det betyde at de tests man har kørt ikke ligefrem har vist gode tegn. Det kunne være fedt med lidt mere åbenhed og nogle tidshorisonter.
Fra i går i nordjyske:
- Jeg er ikke helt opdateret på, hvad situationen er med Oscar, men vores fysiske stab arbejder med ham for at lave en vurdering. Indtil videre kan jeg ikke sige noget konkret, lyder det fra Martí Cifuentes.
Jeg undrer mig i hvert fald over, at man kan være ikke-opdateret i små to uger når det drejer sig om en af klubbens store stjerner. Om det er hoften eller noget helt andet gør mig ikke så meget, men uvisheden er hård. Det virker ikke som et godt tegn ift at se Hiljemark i fuld flor inden længe.
Ved godt at pga GDPR regler, er det så godt som umuligt for klubben at udtale sig. Men jeg tolker uvisheden/stilheden omkring Hiljemark som at man måske er kommet frem til en kedelig konklusion omkring hans skadessituation: han har simpelthen ikke længere fysikken til at spille på dette niveau?
Skulle man ha konkluderet dette før man skrev kontrakt med ham? Mjaah det var vel en kalkuleret risiko man tog. En spiller med hans kvaliteter og CV vil AaB normalt aldrig komme i nærheden af - man har håbet at han kunne holdes skadesfri, men de har sandsynligvis været for optimistiske i deres vurdering. Håber at jeg tager fejl, for det man har set af ham har været rigtig godt.
Men hvis AaB som hold skal rykke sig, så går det simpelthen ikke at vores vigtigste spiller kun kan spille max 15-20 kampe på en sæson. Så vil jeg hellere have en spiller, som ikke har det samme topniveau som Hiljemark, men som dwrimod er klar hver gang. Jeg siger ikke at vi skal lade Højholt, Kakeeto og MC være alternativerne på den centrale midt, det må være muligt at finde en driftssikker spiller med et højere niveau end de tre sidstnævnte.
Vi skal have noget kontinuitet ind på det hold. En fast stamme centralt på holdet, som simpelthen spiller 90% af kampene

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3646
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af gravballe » 9. apr 2021, 23:45

Henriksen skrev:
9. apr 2021, 20:25
Ja, det ved man efterhånden på forhånd. Er spændt på hvornår en kamp med AaB igen bliver om ikke velspillet så ihvertfald bare med en vis underholdningsværdi.

Lige nu er man ikke optimist med udsigt til en gang ny kønsløs losseri og ligegyldigheder fremført af håbløse udenlandske lottokuponer og danske spildte talenter uden vilje og engagement.

Jeg tror ikke på forandring før nogen indser, at Inge-Cifuentes-Aalborg-som-norsk-spansk-sekunda-klub-projektet er en regulær dødssejler fyldt med masser af snak, store armbevægelser og tom tom luft med ditto resultater til følge.

Hvis vi sidder her igen i 2022 og ser AaB være grusomme i Nedrykningsspillet igen, så bør det være det absolut sidste vi ser til træneren og sportschefen i den her klub. Hvis første nævnte da er ansat så længe!
Sjovt du krævede da ikke gaarde fyret efter 2 år kun. Det er sjovt som folk har så dårlige tålmodighed når sports chefen ikke er en gammel kending

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Julgranen » 10. apr 2021, 00:14

Fromthecradle skrev:
9. apr 2021, 23:06
Men hvad endte han med, de sidste 25% var jo med de 3 i bagkæden (ca).

Kusk udtaler: https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/n ... k-og-vandt
Friis var jo ret ærlig omkring at han allerhelst ville spille 4-3-3, men måtte sande at spillerne ikke kunne mestre den.
Men han brugte meget lang tid på at prøve den af uden specielt gode resultater - hov, hvor kender vi det fra?!
Til gengæld fik han tiden til det, men han er jo også en rigtig AaB-mand.
3-5-2 var hans plan B.

Vores u-hold spiller såvidt vides også oftest 4-3-3.

Men du mener altså at det bare var en skinmanøvre at Friis brugte de første mange, mange kampe på en helt anden opstilling, ligesom Cifuentes? ;)
Cifuentes kan også stadig nå at ende med en anden opstilling - det tog Friis 40 kampe at finde ud af at hans foretrukne setup ikke virkede - der er vist stadig lidt langt op til 40 kampe for Cifuentes.
Men nu ved vi da at de to trænere er enige, om hvor AaB er bedst. Friis lykkedes ikke med det, tiden må vise om Cifuentes gør.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af jonas386 » 10. apr 2021, 00:37

Som sådan betyder det ikke så meget for mig om vi har en 4-3-3, 3-4-3 eller 3-5-2 som vores udgangspunkt. Jeg vil bare gerne se et hold hvor vi er taktisk fleksible og kan omstille os fra kamp til kamp, men også under kampe med de rette indskiftninger. Det var noget jeg savnede ved Friis, hvor det for mig mest virkede som at 3-4-3 oprindeligt var en løsning på Lucas skadesfravær og at vi var stærkt besat i midterforsvaret med Okore, Thelander og Ross. Det gav pote i mesterskabslutspillet, og så var det ligesom at det bare blev det nye for os.
I stedet for at det bliver tilføjet som en spillestil vi kan slå over til når det er nødvendigt, så blev det pludselig den eneste måde vi kunne (eller skulle) spille på, og det virker for mig uholdbart.

Hvis Cifuentes formår at gøre holdet mere taktisk fleksibelt, så er meget vundet.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Julgranen » 10. apr 2021, 03:17

jonas386 skrev:
10. apr 2021, 00:37
Det var noget jeg savnede ved Friis, hvor det for mig mest virkede som at 3-4-3 oprindeligt var en løsning på Lucas skadesfravær og at vi var stærkt besat i midterforsvaret med Okore, Thelander og Ross. Det gav pote i mesterskabslutspillet, og så var det ligesom at det bare blev det nye for os.
Ja, det er jo korrekt. Hans foretrukne opstilling i AaB var 4-3-3 med en holdende midtbanespiller. Hvis han vitterligt mente at 3-5-2 passede spillerne bedst, havde han selvfølgelig forsøgt at implementere den fra starten. Her vaklede han i stedet mellem bl.a. 4-4-2 med to holdende midtbanespiller og 4-3-3.
Så 3-5-2 er ikke på nogen måde et Friis-trademark. Han fejlede med sit 4-3-3 projekt, og slog derfor kursen om - i dag står den blot som én af flere opstillinger der aldrig hverken i tabellen eller på måltavlen gav pote.
Midt i den rosenrøde fortælling om mesterskabsslutspillet glemmer man også at han pissede en pokalfinale væk, ved at blive taktisk udmanøvreret i en finale hvor vi ikke havde greb om noget som helst.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Buzz Killington » 10. apr 2021, 07:18

Julgranen skrev:
10. apr 2021, 03:17
jonas386 skrev:
10. apr 2021, 00:37
Det var noget jeg savnede ved Friis, hvor det for mig mest virkede som at 3-4-3 oprindeligt var en løsning på Lucas skadesfravær og at vi var stærkt besat i midterforsvaret med Okore, Thelander og Ross. Det gav pote i mesterskabslutspillet, og så var det ligesom at det bare blev det nye for os.
Ja, det er jo korrekt. Hans foretrukne opstilling i AaB var 4-3-3 med en holdende midtbanespiller. Hvis han vitterligt mente at 3-5-2 passede spillerne bedst, havde han selvfølgelig forsøgt at implementere den fra starten. Her vaklede han i stedet mellem bl.a. 4-4-2 med to holdende midtbanespiller og 4-3-3.
Så 3-5-2 er ikke på nogen måde et Friis-trademark. Han fejlede med sit 4-3-3 projekt, og slog derfor kursen om - i dag står den blot som én af flere opstillinger der aldrig hverken i tabellen eller på måltavlen gav pote.
Midt i den rosenrøde fortælling om mesterskabsslutspillet glemmer man også at han pissede en pokalfinale væk, ved at blive taktisk udmanøvreret i en finale hvor vi ikke havde greb om noget som helst.
Men hvad er din pointe efterhånden? Brent kalder sidste kamp for "Friis bold", og det er der da intet forkert i. Uagtet hvad kronologien var, så var det med 3 I forsvaret Friis landede og der hvor han havde størst spillemæssig succes. Det er derfor vi kobler det til ham.

Jeg forstår ikke hvorfor du vil koge så meget suppe på det. Jeg kan heller ikke se koblingen til pokalfinalen som han i det mindste kom i. Det der Cifuentes damage control Julgranen... Lad nu manden tale for sig selv med nogle sejre og flot spil.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Ibiza Polar

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Ibiza Polar » 10. apr 2021, 08:43

Buzz Killington skrev:
10. apr 2021, 07:18
Men hvad er din pointe efterhånden? Brent kalder sidste kamp for "Friis bold", og det er der da intet forkert i. Uagtet hvad kronologien var, så var det med 3 I forsvaret Friis landede og der hvor han havde størst spillemæssig succes. Det er derfor vi kobler det til ham.
Nu er det faktisk ikke det evighedstrollen, Brent, skriver. Han skriver, at det er det “direkte Friis bold”, som er det eneste, der har givet point “på det sidste”. Og det er forkert på flere niveauer. Dels fordi Friis ikke stod for det tjubang fodbold, som vi vandt med i de sidste grundspilskampe, og dels var det slet ikke samme type fodbold, vi spillede mod SønderjyskE i sidste kamp.

Endvidere spiller vi jo ikke Friis-fodbold, fordi vi spiller 3-4-3/3-5-2 med højt pres. Vi spiller AaB-fodbold ud fra den vision, som er nedfældet af den samlede sportslige ledelse omkring AaB. Især fordi Cifuentes på de store linjer står for samme type fodbold som Friis, og de arbejder ud fra en vision, som de ikke er alene om at definere.

Derudover jeg enig i, at der er trættende at høre på talkombinationer. Cifuentes er eftersigende mere krævende som træner, men ellers er det detaljerne i deres stil, som adskiller dem. Han er ikke lykkes med at få indført deltaljerne endnu, men jeg har godt nok svært ved at se, at det udtryk vi leverer for tiden er væsentlig anderledes end det, som vi har leveret over en længere periode. Det er endda udtalt af/om dem begge, at det ikke er talkombinationer, der er vigtige, men spillestilen.

Selvfølgelig var højdepunkterne flere og højere under Friis - der er jo en længere periode at udvælge fra.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Julgranen » 10. apr 2021, 08:58

Buzz Killington skrev:
10. apr 2021, 07:18
Uagtet hvad kronologien var, så var det med 3 I forsvaret Friis landede og der hvor han havde størst spillemæssig succes. Det er derfor vi kobler det til ham.
Størst spillemæssig succes? Jeg har dokumenteret, at det ikke var et særligt chanceskabende system, og vi scorede heller ikke flere mål end normalt.
Resultaterne fik vi heller ikke, udover i en række betydningsløse kampe mod slutningen af sidste sæson - og slet ikke i starten af denne sæson.

Der er altså ikke særligt meget at puste sig op over, hvilket ledelsen jo så også har anerkendt ved at gå over til en træner, der har en anden filosofi, der ligger mere i tråd med hvad vi prædiker ned gennem U-holdene.
Gustafsson var også 4-3-3 træner.
Bestyrelsen og den sportslige ledelse bakker jo min pointe op med deres valg af træneremner.

Hvad der derimod er sandt er at AaB skal kunne veksle mellem flere systemer, hvilket vi aldrig så under Friis.
Og så er der jo i øvrigt ingen der siger, at Cifuentes efter 40 kampe ikke vil kunne levere bedre med 4 mand i bagkæden.
Det ved vi af gode grunde ikke.
Vi kan bare konstatere at Friis brugte meget lang tid på at køre et system ind som ikke fungerede (for ham)
Og han havde tilsyneladende lov til at gøre forsøget, men ikke Cifuentes :-)

Talkombinationerne er i øvrigt lige meget her. Da Pallesen rykkede ind i centerforsvaret, så var det 3-4-3 i Cifuentes-forstand.
Friis spillede aldrig med to brede stoppere og kun to sikringsspillere.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Buzz Killington » 10. apr 2021, 10:09

Julgranen skrev:
10. apr 2021, 08:58
Buzz Killington skrev:
10. apr 2021, 07:18
Uagtet hvad kronologien var, så var det med 3 I forsvaret Friis landede og der hvor han havde størst spillemæssig succes. Det er derfor vi kobler det til ham.
Størst spillemæssig succes? Jeg har dokumenteret, at det ikke var et særligt chanceskabende system, og vi scorede heller ikke flere mål end normalt.
Resultaterne fik vi heller ikke, udover i en række betydningsløse kampe mod slutningen af sidste sæson - og slet ikke i starten af denne sæson.

Der er altså ikke særligt meget at puste sig op over, hvilket ledelsen jo så også har anerkendt ved at gå over til en træner, der har en anden filosofi, der ligger mere i tråd med hvad vi prædiker ned gennem U-holdene.
Gustafsson var også 4-3-3 træner.
Bestyrelsen og den sportslige ledelse bakker jo min pointe op med deres valg af træneremner.

Hvad der derimod er sandt er at AaB skal kunne veksle mellem flere systemer, hvilket vi aldrig så under Friis.
Og så er der jo i øvrigt ingen der siger, at Cifuentes efter 40 kampe ikke vil kunne levere bedre med 4 mand i bagkæden.
Det ved vi af gode grunde ikke.
Vi kan bare konstatere at Friis brugte meget lang tid på at køre et system ind som ikke fungerede (for ham)
Og han havde tilsyneladende lov til at gøre forsøget, men ikke Cifuentes :-)

Talkombinationerne er i øvrigt lige meget her. Da Pallesen rykkede ind i centerforsvaret, så var det 3-4-3 i Cifuentes-forstand.
Friis spillede aldrig med to brede stoppere og kun to sikringsspillere.
Selvfølgelig fik vi ikke resultaterne hvis vi ser bort fra kampe hvor vi fik resultater. Alligevel vil vi en femteplads og en pokalfinale som udbytte.

Og selvfølgelig var det chanceskabende med mindre man er særligt liberal eller tendentiøs mht. hvad der må betegnes som chancer. Vores xG viste at vi var bedst til at skabe flest store chancer af næsten alle hold. At der så ikke var et væld af afslutninger fra distancen til at hive tallet op ændrer ikke ved det.

Resten af dit indlæg er vist irrelevant. Anden halvleg i sidste kamp var det system spillerne var trygge ved, som det kendte, fra forgængeren. Det var Friis-bold, som Friis spillede i den sidste del af hans periode.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Buzz Killington » 10. apr 2021, 10:12

Ibiza Polar skrev:
10. apr 2021, 08:43
Buzz Killington skrev:
10. apr 2021, 07:18
Men hvad er din pointe efterhånden? Brent kalder sidste kamp for "Friis bold", og det er der da intet forkert i. Uagtet hvad kronologien var, så var det med 3 I forsvaret Friis landede og der hvor han havde størst spillemæssig succes. Det er derfor vi kobler det til ham.
Nu er det faktisk ikke det evighedstrollen, Brent, skriver. Han skriver, at det er det “direkte Friis bold”, som er det eneste, der har givet point “på det sidste”. Og det er forkert på flere niveauer. Dels fordi Friis ikke stod for det tjubang fodbold, som vi vandt med i de sidste grundspilskampe, og dels var det slet ikke samme type fodbold, vi spillede mod SønderjyskE i sidste kamp.

Endvidere spiller vi jo ikke Friis-fodbold, fordi vi spiller 3-4-3/3-5-2 med højt pres. Vi spiller AaB-fodbold ud fra den vision, som er nedfældet af den samlede sportslige ledelse omkring AaB. Især fordi Cifuentes på de store linjer står for samme type fodbold som Friis, og de arbejder ud fra en vision, som de ikke er alene om at definere.

Derudover jeg enig i, at der er trættende at høre på talkombinationer. Cifuentes er eftersigende mere krævende som træner, men ellers er det detaljerne i deres stil, som adskiller dem. Han er ikke lykkes med at få indført deltaljerne endnu, men jeg har godt nok svært ved at se, at det udtryk vi leverer for tiden er væsentlig anderledes end det, som vi har leveret over en længere periode. Det er endda udtalt af/om dem begge, at det ikke er talkombinationer, der er vigtige, men spillestilen.

Selvfølgelig var højdepunkterne flere og højere under Friis - der er jo en længere periode at udvælge fra.
Det er korrekt. Det er ikke Friis bold der gav point i de foregående 2 sejre. Der tager Brent fejl.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Julgranen » 10. apr 2021, 13:26

Buzz Killington skrev:
10. apr 2021, 10:09
Selvfølgelig fik vi ikke resultaterne hvis vi ser bort fra kampe hvor vi fik resultater. Alligevel vil vi en femteplads og en pokalfinale som udbytte.

Og selvfølgelig var det chanceskabende med mindre man er særligt liberal eller tendentiøs mht. hvad der må betegnes som chancer. Vores xG viste at vi var bedst til at skabe flest store chancer af næsten alle hold. At der så ikke var et væld af afslutninger fra distancen til at hive tallet op ændrer ikke ved det.

Resten af dit indlæg er vist irrelevant. Anden halvleg i sidste kamp var det system spillerne var trygge ved, som det kendte, fra forgængeren. Det var Friis-bold, som Friis spillede i den sidste del af hans periode.
Ja, i enkelte kampe - ikke som helhed. Og takket være primært to spillere, udskældte Kusk og Lucas A.
Ser vi bort fra dem, så havde holdet som helhed mere end svært ved at skabe store chancer.
Vi skabte ikke engang nok chancer til at bringe os i den bedste halvdel på antal chancer skabt pr. runde, og det siger jo alt.

Så det er lidt af et luftslot du har bygget op omkring den periode, men det er vist nytteløst at blive ved med at sige det. Og du har stadig ikke forholdt dig til, at det er lidt komisk at samme kritik du lufter af Cifuentes, kunne man rette af de første par dusin kampe under Friis også. Meget lidt målsøgende spil, meget lidt retning. Der er ikke den store forskel på deres start. Friis havde måske højere toppe, men også et par hjemmekampe hvor vi blev totalt udspillet af midterhold og indkasserede et hav af mål mod Randers og Horsens.

Såfremt det bliver sejr mod Lyngby kan Cifuentes dog nå 4 sejre i 5 kampe efter under et halvt år - det tog Jacob Friis 1,5 år inden han lykkedes med det samme, og så må Cifuentes jo siges at være på rette vej.

Friis spillede (igen) aldrig med backs i centerforsvaret - så det er 3-4-3 som man kender det fra positionsfodbolden og har intet med Jacob Friis at gøre.
Og så kan man jo vende den om og sige, at det tog Cifuentes 10-12 kampe at prøve noget andet - Jacob Friis brugte 40 kampe før han gik væk fra fire-back kæde med Magnus som bølgebryder foran.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14784
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Hanga » 10. apr 2021, 13:31

Skal alle tråde bare plastres til med Cifuentes vs. Friis snak?

Mon det bliver genvalg til alle 11 fra sidst? Vi kom først i gang med vores spil i 2. halvleg. Spørgsmålet er hvor meget det skyldes den heldige 2-1 scoring, eller hvor meget der skyldes indskiftningerne af Hannesbo og Børsting, der begge lavede et godt indhop. Jeg har lidt svært ved at se hvordan de 3 forreste ikke skal være Kusk, Samuelsen og Fossum, men man kunne evt. rykke sidstnævnte ned på midtbanen i stedet for MC, og så få Hannesbo ind på venstrekanten. Det virker bare til, at vi mangler noget fysik på midtbanen, når Fossum spiller der.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Julgranen » 10. apr 2021, 13:38

Hanga skrev:
10. apr 2021, 13:31
Skal alle tråde bare plastres til med Cifuentes vs. Friis snak?

Mon det bliver genvalg til alle 11 fra sidst? Vi kom først i gang med vores spil i 2. halvleg. Spørgsmålet er hvor meget det skyldes den heldige 2-1 scoring, eller hvor meget der skyldes indskiftningerne af Hannesbo og Børsting, der begge lavede et godt indhop. Jeg har lidt svært ved at se hvordan de 3 forreste ikke skal være Kusk, Samuelsen og Fossum, men man kunne evt. rykke sidstnævnte ned på midtbanen i stedet for MC, og så få Hannesbo ind på venstrekanten. Det virker bare til, at vi mangler noget fysik på midtbanen, når Fossum spiller der.
Vinden var jo en anden ekstremt væsentligt faktor.

Det vil være underligt andet. Hannesbo har endnu ikke kunnet overbevise mere end en halvleg. Han falder totalt ud af kampene - så fint med flere minutter som indskifter.
Fossum er vigtig som spilstation i front, og her har Hannesbo problemer.
Så jeg synes vi bør holde fast.
Omend Samuelsen skal hanke alvorligt op i sig selv - han spillede en rigtig skidt kamp mod Sønderjyske.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Buzz Killington » 10. apr 2021, 14:29

Julgranen skrev:
10. apr 2021, 13:26
Buzz Killington skrev:
10. apr 2021, 10:09
Selvfølgelig fik vi ikke resultaterne hvis vi ser bort fra kampe hvor vi fik resultater. Alligevel vil vi en femteplads og en pokalfinale som udbytte.

Og selvfølgelig var det chanceskabende med mindre man er særligt liberal eller tendentiøs mht. hvad der må betegnes som chancer. Vores xG viste at vi var bedst til at skabe flest store chancer af næsten alle hold. At der så ikke var et væld af afslutninger fra distancen til at hive tallet op ændrer ikke ved det.

Resten af dit indlæg er vist irrelevant. Anden halvleg i sidste kamp var det system spillerne var trygge ved, som det kendte, fra forgængeren. Det var Friis-bold, som Friis spillede i den sidste del af hans periode.
Ja, i enkelte kampe - ikke som helhed. Og takket være primært to spillere, udskældte Kusk og Lucas A.
Ser vi bort fra dem, så havde holdet som helhed mere end svært ved at skabe store chancer.
Vi skabte ikke engang nok chancer til at bringe os i den bedste halvdel på antal chancer skabt pr. runde, og det siger jo alt.

Så det er lidt af et luftslot du har bygget op omkring den periode, men det er vist nytteløst at blive ved med at sige det. Og du har stadig ikke forholdt dig til, at det er lidt komisk at samme kritik du lufter af Cifuentes, kunne man rette af de første par dusin kampe under Friis også. Meget lidt målsøgende spil, meget lidt retning. Der er ikke den store forskel på deres start. Friis havde måske højere toppe, men også et par hjemmekampe hvor vi blev totalt udspillet af midterhold og indkasserede et hav af mål mod Randers og Horsens.

Såfremt det bliver sejr mod Lyngby kan Cifuentes dog nå 4 sejre i 5 kampe efter under et halvt år - det tog Jacob Friis 1,5 år inden han lykkedes med det samme, og så må Cifuentes jo siges at være på rette vej.

Friis spillede (igen) aldrig med backs i centerforsvaret - så det er 3-4-3 som man kender det fra positionsfodbolden og har intet med Jacob Friis at gøre.
Og så kan man jo vende den om og sige, at det tog Cifuentes 10-12 kampe at prøve noget andet - Jacob Friis brugte 40 kampe før han gik væk fra fire-back kæde med Magnus som bølgebryder foran.
Nej, det siger ikke alt omkring chanceskabelse blot at kigge på chancer per runde uden at skele til om der er tale om reelle chancer eller ej. Der er xG bedre.

Angående Pallesen i centerforsvaret så var det noget både Friis og Feher forsøgte sig med (mener jeg da helt bestemt - er på tlf gider ikke tjekke) . Så det er også deres opfindelse.

Jeg forstår ikke du holder fast i at det skulle være en Cifuentessk opfindelse med den tilgang. Det ligner en tilbagegang, og godt for det.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Julgranen » 10. apr 2021, 15:02

Buzz Killington skrev:
10. apr 2021, 14:29
Nej, det siger ikke alt omkring chanceskabelse blot at kigge på chancer per runde uden at skele til om der er tale om reelle chancer eller ej. Der er xG bedre.

Angående Pallesen i centerforsvaret så var det noget både Friis og Feher forsøgte sig med (mener jeg da helt bestemt - er på tlf gider ikke tjekke) . Så det er også deres opfindelse.

Jeg forstår ikke du holder fast i at det skulle være en Cifuentessk opfindelse med den tilgang. Det ligner en tilbagegang, og godt for det.
Ah ja, jeg glemte at dine løsninger er altid mere rigtige end alle andres ;) Uagtet at vi har to af ligaens bedst præsterende i netop den disciplin. Så det skyldes nærmere stor individuel kvalitet.

Ja, det er vel netop Friis' og Cifuentes plan B vi bruger. Men heldigvis er Cifuentes lidt hurtigere end 40 kampe til at prøve andet af. Det kan jo være svært når man som Friis skal have plads til sine egne favoritspillere fra U-holdet, uagtet at det ikke er for holdets bedste.

Bocajunior1
Junior
Junior
Indlæg: 69
Tilmeldt: 7. feb 2021, 08:27
Favoritspiller: Peter Rasmussen

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Bocajunior1 » 10. apr 2021, 15:17

Citifuentes er knap så hurtig, med at bruge et af Nordens største talenter. Men ros til ham, for at lure, at Prica slet ikke er så god, som nogen gør ham til.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af Julgranen » 10. apr 2021, 15:43

Bocajunior1 skrev:
10. apr 2021, 15:17
Citifuentes er knap så hurtig, med at bruge et af Nordens største talenter. Men ros til ham, for at lure, at Prica slet ikke er så god, som nogen gør ham til.
Rosenborgs træner var ellers ude og sige nøjagtig det samme:
"Det späddes sedan på när den norska klubbens tränare Eirik Horneland gick ut så här i norska media:
''Jag tror att alla toppklubbar i Skandinavien och ute i Europa följer Tim Prica. Det är en fruktansvärt bra spelare''.
Han var på både Göteborgs Posten, Dagens Nyheter og Svenska Dagsbladets lister over de mest spændende spillere i svensk fodbold forud for 2020-sæsonen. Så IAO har udtalt sig helt i tråd med de forventninger der var til Prica.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Lyngby vs. AaB (Mandag 12/4: 19.00)

Indlæg af jonas386 » 10. apr 2021, 15:47

Pallesen i midterforsvaret synes jeg er et godt billede på Friis begrænsninger ift at være taktisk fleksibel. I stedet for at sadle om, så placerede vi to spillere på positioner de aldrig havde spillet før. Pallesen i midten (som end ikke havde spillet der til træning) og Oliver Klitten på højre back. Hvis jeg husker den kamp rigtigt, så kostede Pallesen et straffespark og Oliver Klitten havde intet tilstedeværd defensivt, hvorfor vi endte med et 3-1 nederlag, og hvor Klitten var kraftigt involveret i de sidste to mål

Jeg vil sgu se en træner der har ideer, og ikke en der bare binder sig til den taktik der senest har virket. Uanset det var en succes i nogle kampe, så var der også virkelig mange kampe hvor det var en åbenlys fejl at stille med tre i bagkæden. Der manglede/mangler Friis ganske enkelt noget fodboldintelligens og coolness, hvilket også er grunden til jeg ikke tror han nogensinde får nævneværdig succes som cheftræner. Som ungdomstræner har han sikkert nogle kvaliteter vi og andre hold kan bruge, men det er næppe en rolle vi ser ham i igen hos AaB
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Besvar