Evaluering af sæsonen

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Evaluering af sæsonen

Indlæg af FlæskeFrank » 31. maj 2021, 11:22

Vi skal vel have en evaluering af sæsonen, selvom den måske er tredelt - med tre trænere.

Overordnet er sæsonen i mine øjne ikke godkendt. Vi nåede hverken mesterskabsslutspil eller europæisk. Og så må vi ALDRIG ryge ud til 2. divisionshold i pokalen.

Jeg vil ikke bruge så meget tid på Friis eller Feher, da de ikke længere er cheftrænere af forskellige årsager. Resultatmæssigt var der ikke meget forskel på de tre træneres pointsnit. Friis 1,33(6 kampe), Feher 1,57( 7 kampe), Cifuentes 1,42/1,40 afhængig om man tager AGF-kampen med(19 eller 20 kampe).

Ift. Cifuentes, så taler de to 4-0 sejre op, mens nederlaget i runde 26 til OB trækker ned. Det gør de første betydende kampe uden sejr også. Og når man tænker tilbage på træningskampene uden hoved og hale, så giver det også tvivl om vi nogensinde vinder en træningskamp under Cifuentes. Men heldigvis er de gode resultater været på den sidste del af hans trænertid og ikke den første.

Så her ved sæsonafslutning står jeg med gode forhåbninger for AaB for den kommende sæson.

Jeg er glad for
- At vi har fået en træner, som kan justere taktikken og dermed ændrer kampens gang positivt.
- At han ikke udsteder badebilletter(smed Kusk ud af kamptruppen) og bruger alle spillere, hvis de er gode nok, og ikke fryser dem ud og spiller med ringere spillere(Magnus vel eksempel på det).

Jeg er dog stadig i tvivl om vi har fået en træner, som kan udvikle spillerne mærkbart.

Evaluering af sportschef
Efter et år med Inge Andre så kan vi snart begynde at se hans mønstre. Og det ligner mange spillere igennem systemet. Det kan virke spændende for transfervinduet, men vi må også erkende, at det betyder mange nitter. Det er vel også udfordringen med at hente spillere med spidskompetencer, nemlig at de er tilsvarende ringe på andre områder. Og kan de ikke udvikle de kvaliteter i rimelig omfang, så fremstår de urimelig ringe. F.eks. virker Nkada til at være en spiller i starten, som overhovedet ikke havde været vant til at spille en medspiller.

Personligt mener jeg, at Inge Andre denne gang ikke kan vente med en angriber, men skal hente en ind inden juni slutter. Det er vores mest akutte mangel og at dømme efter Cifuentes valg i AGF-kampen, så er van Weert foran Prica, så vi mangler en ny primær angriber.
- FlæskeFrank

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5174
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af R Rosenberg » 31. maj 2021, 12:34

Skidt sæson overall. Vi har indfriet ca nada af ambitionerne, og man kan vel ikke være andet end drønende skuffet. Over resultater, men også mange gange over udtrykket på banen. Alt for ofte alt for lidt no nonsense.

Men jeg synes dog, at pilen peger fremad. Jeg har set flere kampe, hvor der har været spil, der gav mindelser til 2014 - især i det sene forår har det været fremherskende.

Får vi 2-3 kanoner + en skadefri Hiljemark + en Ferreira, der spiller det spil, han beviseligt kan (+ beholder Jens Rinne), kan jeg ikke se, at vi ikke skulle kunne ramme top 4.
Ædruelighedens stemme

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Indlæg: 3052
Tilmeldt: 9. apr 2019, 20:03
Favoritspiller: Johansson

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 1. jun 2021, 16:10

Sæsonen er selvfølgelig dumpet. Ingen top 6, ingen europæisk deltagelse og et forsmædeligt nederlag i pokalen til B93, det kan kun betegnes som klart utilfredsstillende.
Vi havde ellers alle muligheder for delvist at redde sæsonen med play off finalen men det er meget sigende at vi smed den gyldne mulighed nede i Århus væk.

Sæsonen vil jeg også huske for 3 forskellige trænere, her tænker jeg at der er brug for kontinuitet. Skader var truppen i vid omfang forskånet for i sæsonen 2020/2021 men det har selvfølgelig ramt hårdt at de få skader ramte nøglespillere som Andersen og Hiljemark.

På den økonomiske front er der grund til panderynker da kapitaludvidelsen ikke var i nærheden af at være fuldtegnet. Konkurrenterne skovler penge i kassen mens vi derimod virker til at være stagneret økonomisk eller endda at skulle operere med et lavere spillerbudget hvis rygterne herinde står til troende.

Den nyligt afsluttede sæson endte med en plads som nogenlunde matcher vores budget, det illustrerer bare endnu engang at der venter en meget svær opgave med at få øget spillerbudgettet mærkbart.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af Hovedet » 1. jun 2021, 20:03

R Rosenberg skrev:
31. maj 2021, 12:34
Skidt sæson overall. Vi har indfriet ca nada af ambitionerne, og man kan vel ikke være andet end drønende skuffet. Over resultater, men også mange gange over udtrykket på banen. Alt for ofte alt for lidt no nonsense.

Men jeg synes dog, at pilen peger fremad. Jeg har set flere kampe, hvor der har været spil, der gav mindelser til 2014 - især i det sene forår har det været fremherskende.

Får vi 2-3 kanoner + en skadefri Hiljemark + en Ferreira, der spiller det spil, han beviseligt kan (+ beholder Jens Rinne), kan jeg ikke se, at vi ikke skulle kunne ramme top 4.
Med til historien hører selvfølgelig også, at vi var marginaler fra både slutspil og navnlig Europa Cup (om end man selvfølgelig kan betvivle baggrunden for sidstnævnte).

Jeg så ellers dette som en "AaB-sæson" i den første tredjedel. Vi havde problemer med at score, men ikke med at skabe chancer, og med få undtagelser syntes jeg, at spillet var det bedste, jeg havde set længe. Dertil kom en meget jævnbyrdig Superliga, og jeg kunne ikke se, at vi var ringere end f.eks. Brøndby, FCK og FCM.

Så fulgte perioden fra OB-kampen primo december og frem til slutspillet, hvor vi slet og ret bare var dårlige i et omfang, der kun var matchet i de allerværste perioder under Wieghorst.

Der var også dårlige kampe i nedrykningsspillet med opgøret ude mod Horsens som det slette lavpunkt. Men overordnet set vandt vi spillet, og på en kringlet facon havde sæsonen om ikke været reddet, så dog fremstået i et mildere og mere nuanceret skær, havde det ikke været for en åndssvag overtidskendelse i Aarhus og vores horrible evner på straffespark.

Jeg kan ærgre mig over, at vi ikke kendte vores besøgelsestid i denne sæson og selvfølgelig, at vi kun i yderst begrænset omfang har kunnet gøre brug af to af ligaens bedste spillere.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af Funky » 2. jun 2021, 09:45

En sidevej til diskussionen: VAR og AaB, på basis af den forgangne sæsons oplevelser.

Jeg bliver sgu lidt træt af Bælum, når han i dag udtaler, at VAR må man bare have, fordi det nok engang bliver obligatorisk, og man er en del af et økonomisk "økosystem", og så videre. Det bliver lidt for meget business som trumfer fodboldmennesket. Det er da muligt, det bliver obligatorisk, men jeg så gerne, at AaB som klub havde et fodboldmæssigt udgangspunkt for VAR-diskussionen - og det må da være, at VAR på ingen måde leverer bedre eller mere retfærdig fodbold. Og så ved jeg endda ikke, om business-argumenterne holder, for jeg synes godt nok, der ryger utroligt meget oplevelse på det lort, og Bælum må vel arbejde ud fra, at topfodbold først og fremmest er en oplevelses-industri, hvis han endelig vil stramme slipset så hårdt.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Bugatti1
2. div
2. div
Indlæg: 130
Tilmeldt: 7. aug 2019, 12:19
Favoritspiller: Siyabonga Nomvete

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af Bugatti1 » 2. jun 2021, 10:36

DUMPET med et brag. Ambitionerne slet ikke opfyldt. Bundniveau der ikke er superligaen værdig, og en tydelig spillestil slet ikke kørt i stilling, og der har ikke været handlet godt nok ind eller smidt tilstrækkeligt ud med overflødelige spillere.
Jeg har svært ved at se en tydelig linje i klubben.
OG man får ikke forlænget med VW som har scoret i en tredjedel af de kampe han har spillet, og hvor halvdelen af dem hvor han spillede nærmest fløj!
Jeg gruer virkelig for næste sæson!

DenGamleMand
1. div
1. div
Indlæg: 417
Tilmeldt: 29. maj 2017, 11:34

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af DenGamleMand » 2. jun 2021, 10:43

Jeg er enig i at sæsonen er dumpet - men ikke med et brag. Ift. en tydelig spillestil så skyldes det nok at truppen har haft tre trænere på én sæson. Handlet godt nok ind? Det er jo ikke verdens nemmeste opgave at hive den ene Lucas Andersen op af hatten efter den anden. Van Wert ville ikke forlænge med AaB. Han ville have et eventyr...
VAR - nej tak!

Hader AGF.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5174
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af R Rosenberg » 2. jun 2021, 10:55

Bugatti1 skrev:
2. jun 2021, 10:36
Jeg gruer virkelig for næste sæson!
Sjovt, jeg har det lige omvendt. Jeg synes, vi så tegninger til noget virkelig godt til sidst i sæsonen. Faktisk så jeg kampe, hvor jeg ikke har set AaB spille bedre og lækrere siden 2014.
Klart, at Lucas' skade er en kæmpe bet ift næste sæson, men generelt peger pilen opad.
Ædruelighedens stemme

Fromthecradle
Landshold
Landshold
Indlæg: 982
Tilmeldt: 6. mar 2019, 00:45
Favoritspiller: Ebbe Andersen

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af Fromthecradle » 2. jun 2021, 11:01

R Rosenberg skrev:
2. jun 2021, 10:55
Bugatti1 skrev:
2. jun 2021, 10:36
Jeg gruer virkelig for næste sæson!
Sjovt, jeg har det lige omvendt. Jeg synes, vi så tegninger til noget virkelig godt til sidst i sæsonen. Faktisk så jeg kampe, hvor jeg ikke har set AaB spille bedre og lækrere siden 2014.
Klart, at Lucas' skade er en kæmpe bet ift næste sæson, men generelt peger pilen opad.
Men det er på en tynd baggrund pilen peger opad. Enkelte gode kampe i nedrykningsspillet kombineret med rædsler mod Horsens og OB. Da det gjaldt i en kamp mod et totalt amputeret top 4 hold, kunne AaB ikke levere. Der er ikke noget grundlag for at tro at næste sæson bliver top 6, endsige top 4, med nuværende hold og træner. Men selvfølgelig, mærkeligere ting er da hændt.
You pay for this?

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5174
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af R Rosenberg » 2. jun 2021, 11:29

Fromthecradle skrev:
2. jun 2021, 11:01
R Rosenberg skrev:
2. jun 2021, 10:55
Bugatti1 skrev:
2. jun 2021, 10:36
Jeg gruer virkelig for næste sæson!
Sjovt, jeg har det lige omvendt. Jeg synes, vi så tegninger til noget virkelig godt til sidst i sæsonen. Faktisk så jeg kampe, hvor jeg ikke har set AaB spille bedre og lækrere siden 2014.
Klart, at Lucas' skade er en kæmpe bet ift næste sæson, men generelt peger pilen opad.
Men det er på en tynd baggrund pilen peger opad. Enkelte gode kampe i nedrykningsspillet kombineret med rædsler mod Horsens og OB. Da det gjaldt i en kamp mod et totalt amputeret top 4 hold, kunne AaB ikke levere. Der er ikke noget grundlag for at tro at næste sæson bliver top 6, endsige top 4, med nuværende hold og træner. Men selvfølgelig, mærkeligere ting er da hændt.
Jeg kan sagtens se top 6. Og det bliver jo heller ikke nuværende hold - et transfervindue står for døren. Og med dygtighed kan det også betyde forskellen på top 6 og top 4.
Og jo, AaB leverede mod AGF. De har selvtillid, de havde fans i ryggen, alligevel var vi bedst og kun en idiotisk hands-regel og vamle VAR tog sejren fra os.
Der er fremgang. Bump på vejen vil der altid være i den proces.
Ædruelighedens stemme

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af jonas386 » 2. jun 2021, 11:46

R Rosenberg skrev:
2. jun 2021, 11:29
Fromthecradle skrev:
2. jun 2021, 11:01
R Rosenberg skrev:
2. jun 2021, 10:55
Bugatti1 skrev:
2. jun 2021, 10:36
Jeg gruer virkelig for næste sæson!
Sjovt, jeg har det lige omvendt. Jeg synes, vi så tegninger til noget virkelig godt til sidst i sæsonen. Faktisk så jeg kampe, hvor jeg ikke har set AaB spille bedre og lækrere siden 2014.
Klart, at Lucas' skade er en kæmpe bet ift næste sæson, men generelt peger pilen opad.
Men det er på en tynd baggrund pilen peger opad. Enkelte gode kampe i nedrykningsspillet kombineret med rædsler mod Horsens og OB. Da det gjaldt i en kamp mod et totalt amputeret top 4 hold, kunne AaB ikke levere. Der er ikke noget grundlag for at tro at næste sæson bliver top 6, endsige top 4, med nuværende hold og træner. Men selvfølgelig, mærkeligere ting er da hændt.
Jeg kan sagtens se top 6. Og det bliver jo heller ikke nuværende hold - et transfervindue står for døren. Og med dygtighed kan det også betyde forskellen på top 6 og top 4.
Og jo, AaB leverede mod AGF. De har selvtillid, de havde fans i ryggen, alligevel var vi bedst og kun en idiotisk hands-regel og vamle VAR tog sejren fra os.
Der er fremgang. Bump på vejen vil der altid være i den proces.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at Kakeetos hands i Brøndby kampen (som jeg ikke klandrer ham for) er forskellen på AaB i top 6 eller ej, og Brøndby som mester eller ej. Det er jo nærmest hjerteskærende

(Og ja, jeg ved godt man ikke kan sætte det sådan op, og isolere udfaldet af en hel sæson til en enkelt begivenhed)
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af Julgranen » 2. jun 2021, 12:00

Fromthecradle skrev:
2. jun 2021, 11:01
Men det er på en tynd baggrund pilen peger opad. Enkelte gode kampe i nedrykningsspillet kombineret med rædsler mod Horsens og OB. Da det gjaldt i en kamp mod et totalt amputeret top 4 hold, kunne AaB ikke levere. Der er ikke noget grundlag for at tro at næste sæson bliver top 6, endsige top 4, med nuværende hold og træner. Men selvfølgelig, mærkeligere ting er da hændt.
Ja, f.eks. sluttede vi for et par sæsoner siden som nummer 5, efter at have have afsluttet sæsonen langt ringere end denne.

Efter den dårlige indledende stime, har vi kun tabt 3 af de 14 seneste kampe. Ja, faktisk har vi scoret flest point af alle hold i ligaen i den periode (sammen med 3 andre hold): https://superstats.dk/stilling/fra-til? ... 020%2F2021

Men det passer selvfølgelig ikke ind i Allans verdensbillede.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5174
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af R Rosenberg » 2. jun 2021, 12:11

Julgranen skrev:
2. jun 2021, 12:00
Fromthecradle skrev:
2. jun 2021, 11:01
Men det er på en tynd baggrund pilen peger opad. Enkelte gode kampe i nedrykningsspillet kombineret med rædsler mod Horsens og OB. Da det gjaldt i en kamp mod et totalt amputeret top 4 hold, kunne AaB ikke levere. Der er ikke noget grundlag for at tro at næste sæson bliver top 6, endsige top 4, med nuværende hold og træner. Men selvfølgelig, mærkeligere ting er da hændt.
Ja, f.eks. sluttede vi for et par sæsoner siden som nummer 5, efter at have have afsluttet sæsonen langt ringere end denne.

Efter den dårlige indledende stime, har vi kun tabt 3 af de 14 seneste kampe. Ja, faktisk har vi scoret flest point af alle hold i ligaen i den periode (sammen med 3 andre hold): https://superstats.dk/stilling/fra-til? ... 020%2F2021

Men det passer selvfølgelig ikke ind i Allans verdensbillede.
Er det ikke 4? Men ja, det ser fint ud, synes jeg.
Dog skal vi lige huske på, at i den statistik er de næste 4 hold efter os hold, der har mødt hinanden/stærkere modstandere i 10 af de 14 kampe.
Men når vi snakker top 6, skal alle jo møde hinanden, så dermed er den ok brugbar.
Og dejligt at se AGF's seneste 14 kampe haha.
Ædruelighedens stemme

baresi
Allstar
Allstar
Indlæg: 2476
Tilmeldt: 17. aug 2017, 16:53
Favoritspiller: baresi

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af baresi » 2. jun 2021, 12:22

svært for alle med 3 trænere på 1 sæson.
Friis og feher skabte ikke et top 6 hold. Cifuentes formåede ikke på kort tid at samle op og få os i top 6, men han er sluttet godt af. Min holdning til Cifuentes er blandet men med afsluttende pil op.
Svær start:
Kommer med et nyt system og måde for 3. gang i sæsonen.
Ville ikke gå på kompromis med hans 4-2-3-1 (som i øvrigt på papiret i min verden ser ud til at passe materialet i AaB men som han ikke lykkes med overhovedet)
skifter først taktik da top 6 er ude af billedet.
Og det er en rookie mistake at være så tro mod sig selv, for så skulle han have fortsat i nedrykningsspillet. Så den del skal han lastes for, top 6 var en mulighed mange gange men det gjorde han ikke godt nok.
der har også været en tendens med for mange spiller udskiftninger og spillere der har været brugt forkert og for dårligt (men dog bedre end under friis)
Gode takter:
Cifuentes skal have ros for attitude, ærgerrighed, arbejdsiver og ikke mindst viljen til bare at ville vinde. Og så for at han trods alt fik ændret taktstokken.
han har sat sig i respekt og man er ikke i tvivl om hvem der er chefen. DEsuden ser det ud til at truppen står sammen om ham, og der er glæde og kram og det er sgu noget der giver tro.
Der har været store svipsere også i nedrykningsspillet. Men vi blev meget sværere at spille imod, meget sværere og vi fik skabt mere, og så en klarere tendens og retning i spillet.
OG så virker det til at vi står sammen som 1 hold på banen og vil slå ihjel for den anden. Og det er en mega fed kultur.
og den sidste kamp mod AGF - ja vi starter svært men vi kører dem efterfølgende over og burde have vundet den kamp i ordinær.

jeg er spændt på ham når (for der er ikke plads til HVIS) IAO får samlet den trup Cifuentes har brug for.
der er mange gode takter jeg mangler stadig at se den mere præcise retning i formation og taktik, men ser meget bedre ud.

Den rette trup, så kan det blive godt, for indstillingen den er der. Det er ikke som under andre trænere som feks wieghorst der tabte truppen.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af Pastorius » 2. jun 2021, 12:36

Funky skrev:
2. jun 2021, 09:45
En sidevej til diskussionen: VAR og AaB, på basis af den forgangne sæsons oplevelser.
For mig er VAR-diskussionen mest et spørgsmål om hvorfor det skal bruges så ofte. Det kunne være interessant at se hvormange kampafgørende situationer dommerne har misset på banen. Jeg har en fornemmelse af at det er rigtig mange, og at AaB's kampe ligger højere end gennemsnittet.

Fokus skal tilbage på at dommerne laver for mange fejl, ikke så meget på om det skal være VAR eller ej (det løb er kørt).
Jeg tror FIFA ser VAR som et værn mod matchfixing, og i det lys, er der ikke en chance i helvede for at få det afskaffet.
Med venlig Hilsen
--
Robert

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5174
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af R Rosenberg » 2. jun 2021, 12:45

Feher ude.
Spændende, hvem der tager over der.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af Buzz Killington » 2. jun 2021, 13:13

R Rosenberg skrev:
2. jun 2021, 12:45
Feher ude.
Spændende, hvem der tager over der.
Timingen lugter af Friis som jo sagde det ville blive afklaret her i ugen.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5174
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af R Rosenberg » 2. jun 2021, 13:15

Buzz Killington skrev:
2. jun 2021, 13:13
R Rosenberg skrev:
2. jun 2021, 12:45
Feher ude.
Spændende, hvem der tager over der.
Timingen lugter af Friis som jo sagde det ville blive afklaret her i ugen.
Ja, det håber jeg så ikke.
Ædruelighedens stemme

FlemmingG
Superliga
Superliga
Indlæg: 652
Tilmeldt: 12. mar 2014, 18:47

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af FlemmingG » 2. jun 2021, 13:57

Lidt off tonic men når vi nu snakker Feher - så er han netop blevet præsenteret i OB. De har godt nok en forkærlighed for spillere/trænere med AaB fortid

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5174
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Evaluering af sæsonen

Indlæg af R Rosenberg » 2. jun 2021, 14:07

FlemmingG skrev:
2. jun 2021, 13:57
Lidt off tonic men når vi nu snakker Feher - så er han netop blevet præsenteret i OB. De har godt nok en forkærlighed for spillere/trænere med AaB fortid
Lillebror i Odense.
Ædruelighedens stemme

Besvar