Ny ejer/investor?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Patmand
Allstar
Allstar

Re: Ny ejer/investor?

Indlæg af Patmand » 23. mar 2023, 15:18

Hanga skrev:
23. mar 2023, 09:59
doukas skrev:
23. mar 2023, 09:54
R Rosenberg skrev:
23. mar 2023, 09:52
doukas skrev:
23. mar 2023, 09:50
Kan simpelthen ikke forstå, at folk finder det negativt, at klubben får minimum FEMOGFYRRE millioner kr. ind i klubben over det næste år. Det er dobbelt så mange penge som ved sidste emission!

SAMTIDIG har man ikke afgivet al magt da man STYRKER det lokale engagement PLUS man får en stribe nye kompetente folk ind, igennem en fond, der ovenikøbet har FULD fokus på fodboldklubben AaB.

For mig at se er det WIN-WIN-WIN.
For mig består skuffelsen primært i, at den nuværende bestyrelse bevarer sin magt. Det har ikke været positivt hidtil.
Den del er jeg virkelig ikke bekymret for. Jeg vil finde det helt vanvittigt, hvis de øvrige bestyrelsesmedlemmer ikke lytter meget opmærksomt til de input, der kommer fra de nye investorer, og så er det forhåbentlig kun midlertidigt situationen er sådan.
45 mio. kr. er ikke ret meget, når vi troede at vi så ind i et helt nyt ejerskab af klubben, og for lidt når man ser ind i hvad vi får brug for af kapital. Med det underskud vi går og laver hvert år, og med en nedrykning foran os, så har de penge hurtigt fået ben at gå på. Derfor skuffelsen over beløbets størrelse. Vi er alt andet lige stadig nød til at gå på en betydelig slankekur.

Det lyder til at tyskerne har mulighed for at investere yderligere. Men hvorfor har de ikke villet forpligte sig? Jeg synes aftalen lyder som om at de har fået lidt kolde fødder og forsøger at holde deres muligheder åbne.

Det er positivt at vi får ny knowhow ind i klubben. Men er det positivt at det er de mennesker der skal lægge strategien for AaB for de næste mange år, når de ikke har turdet gå all in på projektet fra start?
Nej, det er da peanuts de kommer med i første omgang. 15 millioner forslår som en skrædder i helvede, så det ligner unægteligt de er noget lunkne ved hele casen.

Og så får man i øvrigt ikke 45 millioner ind - de 15 er det lån AaB fik tilbage i december 2022. Man kan kun formøble pengene én gang - f.eks. en dyr Helenius kontrakt/transfer.

Det har mere karakter af kunstigt åndedræt end en plan om at bringe AaB i spil i toppen af Superligaen. Man kan sige at AaB i øjeblikket er udfordret på personalesiden, når det kommer til fodboldkompetencer, men skulle de her tyskere være endnu dygtigere end de dygtigste danskere der arbejder i andre danske klubber? Jeg tror ikke de er troldmænd der med knappe midler kan bringe AaB i spil til en “permanent” top-4 position.

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 23. mar 2023, 15:24

haghdk skrev:
23. mar 2023, 15:07
Maglau skrev:
23. mar 2023, 14:51
Jakobsen skrev:
23. mar 2023, 14:40
Kokkefar skrev:
23. mar 2023, 14:25
Maglau skrev:
23. mar 2023, 14:18
Jakobsen skrev:
23. mar 2023, 14:11
Jeg håber godt nok, at AaB kommer med noget mere, hvor vi får ejerne at møde.
Kan selvføgelig være nogle formelle ting der skal gå helt i orden, men jeg et indslag fra AaB TV ville være rart.
Enig en professionel præsentation som et pressemøde hvor også medierne kan stille spørgsmål etc.
Det er godt nok mange år siden AaB holdt pressemøder. Måske var det lidt akavet når Stiften var de eneste der mødte op.
Husker det da som om, at der var mange til pressemøderne - f.eks. ved Hamrens ankomst og signingen af Martin Ericsson.
Derudover har BT jo f.eks. lokal redaktion nu og det er jo noget potentielt rigtigt stort. Det kan selvfølgelig være det kommer når der sidder en sportsdirektør i stolen osv.
Ja og det her er ikke en spiller præsentation men noget som også Viasat, Discovery etc kan have interesse i - og så kan hitzelberger navnet vel også trække lidt.
Måske er det bare min naivitet i forhold til hvor interessant AaB er for andre end os, men tyskernes indtog bliver knapt nævnt på diverse andre medier end Nordjyske. Det er sgu næsten breaking news når Brøndby, FCM eller FCK får leveret toiletpapir.
Ja, det er blot din naivitet. Kassen er ved at være tom i AaB og nu tilføres den ca. 30 mio. kr.
Tyskerne får en aktiepost på 20%. Fakta er at intet af førnævnte er så fandens interessant og på ingen måde rykker ved magtbalancen i fodbolddanmark.

jonas386
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen

Indlæg af jonas386 » 23. mar 2023, 15:52

Hvor læser folk i øvrigt den del med opgradering af faciliteterne. Synes jeg læste noget tilsvarende i en af nyhederne tidligere, men nu kan jeg ikke finde det igen.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
DGK
Ynglinge
Ynglinge
Favoritspiller: Søren Frederiksen

Indlæg af DGK » 23. mar 2023, 15:56

jonas386 skrev:
23. mar 2023, 15:52
Hvor læser folk i øvrigt den del med opgradering af faciliteterne. Synes jeg læste noget tilsvarende i en af nyhederne tidligere, men nu kan jeg ikke finde det igen.
Og jeg troede vi havde så gode faciliteter? udover en kunstgræsbane måske?

Brugeravatar
emenike
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Joakim Mæhle

Indlæg af emenike » 23. mar 2023, 15:56

jonas386 skrev:
I AaB's egen meddelelse, https://aabsport.dk/nyheder/2023/marts/ ... -i-AaB-as/

"SSE22 og AaB vil nu i fællesskab udvikle den sportslige strategi. En strategi, der også kommer til at indeholde en plan for udvikling af AaB’s træningsfaciliteter i samarbejde med moderklubben AaB af 1885 med henblik på en omfattende modernisering af de fysiske faciliteter på anlægget på Hornevej og etablering og renovering af træningsbaner."
Immer für AaB, immer für Aalborg!

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 23. mar 2023, 16:00

emenike skrev:
23. mar 2023, 15:56
jonas386 skrev:

"SSE22 og AaB vil nu i fællesskab udvikle den sportslige strategi. En strategi, der også kommer til at indeholde en plan for udvikling af AaB’s træningsfaciliteter i samarbejde med moderklubben AaB af 1885 med henblik på en omfattende modernisering af de fysiske faciliteter på anlægget på Hornevej og etablering og renovering af træningsbaner."
Det er dæleme også en falliterklæring af man har 2 forholdsvis nye kunstbaner, men man bruger andre klubbers i stedet for ens egne.
Og træningsbanen ikke er en 100% kopi af den bane der ligger på stadion.

jonas386
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen

Indlæg af jonas386 » 23. mar 2023, 16:47

emenike skrev:
23. mar 2023, 15:56
jonas386 skrev:

Det er selvfølgelig tit en god ide at gå direkte til kilden :D
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Indlæg af Brodernumsi » 23. mar 2023, 16:49

Er vi blevet enige om, at det hele er lort, fordi vi ikke fik 200 millioner her og nu, og Bælum stadig har nøglen til sit kontor?

Jeg synes, det klart mest positive er, at tyskerne nu kommer til at lede hele den sportslige sektor. Det er en længe tiltrængt opgradering.
( håber jeg)
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 23. mar 2023, 17:10

Det her ligner et fornuftsægteskab, hvor der ikke er den store kærlighed, og den part, som har penge med har sørget for at tegne en ægtepagt, så man kan slippe ud igen uden at have forpligtet sig en hel masse.

For tyskerne har reelt købt magten for 15 millioner kr. og 20 procent. De har forkøbsret på at blive majoritetsejere, men netop forkøbsretten betyder jo også, at det allerede nu er dem, der bestemmer. For hvis den øvrige bestyrelse ikke danser efter tyskernes pibe, så kan de jo bare skride igen, og så har det kun kostet dem 15 millioner kr.

Som jeg ser det, har AaB fået lidt kunstig åndedræt, og tyskerne kan nu prøvekøre klubben frem til 2026, hvor den endelige beslutning skal træffes. Jeg havde klart foretrukket, at de havde engageret sig mere helhjertet end det her, hvor meget stadig er særdeles usikkert.

Det bedste ved det her er, hvis der tilføres den forventede know how. Dét mangler AaB i den grad.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Nitten
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Søren dissing
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Nitten » 23. mar 2023, 17:25

Nogen der ved hvem den eller de andre nye investorer er ?

FlemmingG
Superliga
Superliga

Indlæg af FlemmingG » 23. mar 2023, 17:37

Vi havde vel alle håbet på, at få lidt større økonomiske muskler gennem de nye investorer.
Men vigtigst af alt, så tror jeg vi får nogle meget dygtige fodboldfolk ind. De kommer med en rigtig stor know-how ig ikke mindst et kæmpe stort netværk. Dette kan åbne døre på både køb og salg siden. Skulle det nu lykkes os, mod all odds, at overleve i superligaen i den her sæson, så tror jeg eksempelvis at de nye folk i klubben, er i stand til at lave et rigtig godt salg af Sander til sommer. Han står fast i superligaen som 18-årig og på U-19 landsholdet brillerede han senest i en landskamp mod Spanien. Med den rigtige købmand ved bordenden, så er sådanne præstationer mange millioner værd..
Ift vores spillerbudgetter ( som jo ikke kommer til at flytte sig væsentligt, hvis vi overlever vel at mærke - rykker vi ned bliver der nok skåret ind i et vist omfang ),så skal vi altså huske på, at flere klubber med markant mindre budgetter end vores, har skaffet flotte sportslige resultater de seneste sæsoner. Randers har været i mesterskabsspillet de seneste 3 sæsoner, Silkeborg vandt bronze i sidste sæson og Viborg er på vej til at gøre det samme i år.
Det KAN altså godt lade sig gøre, at være konkurrencedygtig, selvom vi ikke har samme penge til rådighed som FCM, FCK, BIF m.fl.
Vi skal bare være i stand til at udnytte vores ressourcer optimalt. Det har vi ikke været i stand til de sidste mange år, men jeg håber og tror, at med tyskernes ankomst, så kommer vi atter tilbage på rette spor sportsligt

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 23. mar 2023, 17:48

Til sammenligning fik vi godt 75 millioner kr. ind i aktieemission tilbage i 2014, hvor vi så ligeledes scorede ca. 40 millioner kr. på Europa Cuppen og i øvrigt var fuldstændig gældfri. Selv uden at tage inflationsfaktoren i betragtning er ovenstående beløb omtrent det tredobbelte af det, vi står til at få ind i klubben nu.

Der er i hvert fald under ingen omstændigheder tale om et engagement, der grundlæggende forandrer vilkårene i AaB. Som andre taler om, er der snarere tale om et kunstigt åndedræt, der lige præcis på kort sigt holder så meget liv i klubben, at AaB sådan så nogenlunde vil kunne overleve en nedrykning og til næste sæson stille med et hold, der trods alt er et realistisk bud på en oprykker.

Vi har med andre ord udskudt den potentielle nekrolog over AaB frem til omtrent samme tidspunkt i 2024.

Engagementet virker halvhjertet og bærer præg af, at tyskerne først og fremmest har udarbejdet en exitstrategi og nok mest af alt betragter AaB som en billig lottokupon. Når man har forpligtet sig lidt, som den tyske investorgruppe har i dette tilfælde, er vejen til bagdøren tilsvarende kort.

Hvis vi nu springer lidt ud i fremtiden og antager, at AaB rykker ud af Superligaen i denne sæson, og at vi små 14 måneder fra nu kan fejre en oprykning (hvilket jeg så ikke har prøvet, siden jeg som lige konfirmeret skoledreng var på Høje Bøge Stadion tilbage i 1986!); kunne man så forestille et mere helhjertet engagement fra tyskernes side, der vil bringe AaB tilbage som dog nogenlunde fast bestanddel i den bedste halvdel af Superligaen? Med andre ord: Eksisterer der et reelt fremtidsperspektiv, som blot begynder i det uhyre små, men med potentiale for (væsentligt) mere?

RicoBR02
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Strandli

Indlæg af RicoBR02 » 23. mar 2023, 18:07

Hold kæft det bliver godt det her!!!!! Og vi rykker ikke ned!!

Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 23. mar 2023, 18:10

Hovedet skrev:
23. mar 2023, 17:48
Til sammenligning fik vi godt 75 millioner kr. ind i aktieemission tilbage i 2014, hvor vi så ligeledes scorede ca. 40 millioner kr. på Europa Cuppen og i øvrigt var fuldstændig gældfri. Selv uden at tage inflationsfaktoren i betragtning er ovenstående beløb omtrent det tredobbelte af det, vi står til at få ind i klubben nu.

Der er i hvert fald under ingen omstændigheder tale om et engagement, der grundlæggende forandrer vilkårene i AaB. Som andre taler om, er der snarere tale om et kunstigt åndedræt, der lige præcis på kort sigt holder så meget liv i klubben, at AaB sådan så nogenlunde vil kunne overleve en nedrykning og til næste sæson stille med et hold, der trods alt er et realistisk bud på en oprykker.

Vi har med andre ord udskudt den potentielle nekrolog over AaB frem til omtrent samme tidspunkt i 2024.

Engagementet virker halvhjertet og bærer præg af, at tyskerne først og fremmest har udarbejdet en exitstrategi og nok mest af alt betragter AaB som en billig lottokupon. Når man har forpligtet sig lidt, som den tyske investorgruppe har i dette tilfælde, er vejen til bagdøren tilsvarende kort.

Hvis vi nu springer lidt ud i fremtiden og antager, at AaB rykker ud af Superligaen i denne sæson, og at vi små 14 måneder fra nu kan fejre en oprykning (hvilket jeg så ikke har prøvet, siden jeg som lige konfirmeret skoledreng var på Høje Bøge Stadion tilbage i 1986!); kunne man så forestille et mere helhjertet engagement fra tyskernes side, der vil bringe AaB tilbage som dog nogenlunde fast bestanddel i den bedste halvdel af Superligaen? Med andre ord: Eksisterer der et reelt fremtidsperspektiv, som blot begynder i det uhyre små, men med potentiale for (væsentligt) mere?
Deler mange af dine tanker, men 2 millioner euro er da også en slat så Tyskerne må have en hvis seriøsitet omkring det og havde de ikke troet på det havde de vel ladet helt værre. Jeg synes dog også det hele er blevet sådan lidt hverken det ene eller det andet og jeg havde klart håbet på et tydeligere projekt i det her. Vi ved jo ikke rigtigt, hvad de vil med klubben/i klubben, men det positive er da, at det mindste er fodboldfolk og hverken agenter eller fantaster.

Nautrup88
1. div
1. div
Favoritspiller: Rinne

Indlæg af Nautrup88 » 23. mar 2023, 18:13

Spændende og se hvad tyskerne bringer. Tror på det bliver godt 💪💪💪

SteenA
1. div
1. div

Indlæg af SteenA » 23. mar 2023, 21:15

Jakobsen skrev:
23. mar 2023, 18:10
Hovedet skrev:
23. mar 2023, 17:48

Deler mange af dine tanker, men 2 millioner euro er da også en slat så Tyskerne må have en hvis seriøsitet omkring det og havde de ikke troet på det havde de vel ladet helt værre. Jeg synes dog også det hele er blevet sådan lidt hverken det ene eller det andet og jeg havde klart håbet på et tydeligere projekt i det her. Vi ved jo ikke rigtigt, hvad de vil med klubben/i klubben, men det positive er da, at det mindste er fodboldfolk og hverken agenter eller fantaster.
Tyskerne viser i hvert fald, at de fortsat har interessen, selvom klubben nok skal ned at vende. Men man kan vel sige, at der er den synergi-effekt, at i og med at der nu kommer eksterne investorer ind, så er det lokale erhvervsliv også villige til at spytte i kassen og reelt lukke det hul der vil komme. Dermed får alle lov til at se tiden lidt an, inden vi ser den sportslige udvikling det kommende år. For tyskerne er risikoen minimal. Jo, de kaster 15 mio ind, men de får jo aktier for pengene, som kan sælges igen (i givet fald nok med et vist tab).

Brugeravatar
Krage
1. div
1. div
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Krage » 23. mar 2023, 21:16

Har lige hørt ripodstens udgave om dagens nyhed. De havde et interview med Bælum, der fortalte at han nu skulle til igen at koncentrere sig om det administrative i AaB - og jeg mener også han sagde at det var bestyrelsen der skulle i gang med at kigge på ny sportsdirektør? (måske andre kan bekræfte) Så det tegner jo godt for os der gerne så Bælum lidt længere væk fra beslutningen om ny sportsdirektør...

Derudover blev der nævnt at de nye investorer vil præsentere sig og uddybe planer på et senere tidspunkt, men at de først vil fremlægge dette for spillerne (som pt. har nogle fridage)... Så det bliver spændende at høre noget mere.
Billede

Pollack2
Allstar
Allstar

Indlæg af Pollack2 » 23. mar 2023, 23:23

Gnu skrev:
23. mar 2023, 17:10
Det her ligner et fornuftsægteskab, hvor der ikke er den store kærlighed, og den part, som har penge med har sørget for at tegne en ægtepagt, så man kan slippe ud igen uden at have forpligtet sig en hel masse.

For tyskerne har reelt købt magten for 15 millioner kr. og 20 procent. De har forkøbsret på at blive majoritetsejere, men netop forkøbsretten betyder jo også, at det allerede nu er dem, der bestemmer. For hvis den øvrige bestyrelse ikke danser efter tyskernes pibe, så kan de jo bare skride igen, og så har det kun kostet dem 15 millioner kr.

Som jeg ser det, har AaB fået lidt kunstig åndedræt, og tyskerne kan nu prøvekøre klubben frem til 2026, hvor den endelige beslutning skal træffes. Jeg havde klart foretrukket, at de havde engageret sig mere helhjertet end det her, hvor meget stadig er særdeles usikkert.

Det bedste ved det her er, hvis der tilføres den forventede know how. Dét mangler AaB i den grad.
Jeg er meget enig i din udlægning af dagens udmeldinger. For relativt få penge har tyskerne sat andre købere ud af spillet, samtidig køber de sig tid og vigtigst, muligheden for at se om der er noget som helst at bygge videre på - læs: egentlig investere i. Og med hensyn til det omtalte advisory board: Hvis ikke AaBs ledelse (med en perlerække af horrible beslutninger de sidste mange år) i tilstrækkelig grad retter sig efter det tyske advisory board, så beviser det jo i sig selv, at det er et projekt uden for pædagogisk rækkevidde. Det håber jeg virkelig, at nogen får fortalt ledelsen på klart og forståeligt nordjysk.

Det bedste ved dagens udmelding er, at forhåbentlig kompetente folk stadig ser muligheder i en klub, som på alle måder stinker af 1. div.

Brugeravatar
Hajen
Allstar
Allstar

Indlæg af Hajen » 24. mar 2023, 09:19

https://nordjyske.dk/nyheder/sport/spar ... en/4301942

Spar Nord Fonden er, med 5 mio kr, en af de lokale kræfter, der spytter nye penge i AaB, og i den forbindelse understreger de, at Spar Nord Fonden også vil medvirke til at holde hånden under AaB, hvis det på et tidspunkt skulle kræve det.
"He’s a former gambling addict who earned the nickname “Casino Jimmy” back in Denmark, and he still has the occasional smoke after training. In short, he’s human"

optimisten
Junior
Junior

Indlæg af optimisten » 24. mar 2023, 09:29

Hajen skrev:
24. mar 2023, 09:19
https://nordjyske.dk/nyheder/sport/spar ... en/4301942

Spar Nord Fonden er, med 5 mio kr, en af de lokale kræfter, der spytter nye penge i AaB, og i den forbindelse understreger de, at Spar Nord Fonden også vil medvirke til at holde hånden under AaB, hvis det på et tidspunkt skulle kræve det.
Der er også et interessant interview med Michael Dahl i Rød Aalborg. Han fortæller ret meget på en stille og rolig Nordjysk facon.
Jeg er meget positiv til at Spar Nord Fonden er gået ind som medejer, selvom det økonomiske engagement er begrænset. Bestyrelsesformanden har et tydeligt fokus på at AaB er til for Nordjylland og fans.
Vi må da håbe det bliver bedre i morgen.

Besvar