Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
larsdahl
1. div
1. div
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. jul 2005, 18:51
Geografisk sted: Horsens

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af larsdahl » 14. apr 2023, 22:49

Hovedet skrev:
14. apr 2023, 22:18
larsdahl skrev:
14. apr 2023, 00:07
Hovedet skrev:
13. apr 2023, 21:32
Jeg går dog også stærkt ud fra, at der er tiltænkt større kapitaltilførsler fra tyskernes side end de 15 millioner kr., der foreløbig er indskudt. Uanset hvor vilde kompetencer, de måtte besidde, skal der jo selvsagt også penge til. Hvis vi tager AaB som udgangspunkt: I 2014 stod vi med masser af penge og ditto goodwill, men uden kompetencer og dygtighed; derfor blev vi ikke en topklub, men omvendt betød pengene, at vi kunne hente spillere af en kaliber, der forhindrede et regulært kollaps, som vi efter min mening allerede ville have set omkring 2018, hvis den økonomiske situation i AaB havde lignet den i dag. Tilsvarende har klubber som Randers, Silkeborg og Viborg haft kompetencer og dygtighed, men ikke penge nok til at kunne etablere sig som topklubber.

Vi kan godt undgå en Vejlelignende skæbne - eller det, der er værre. Så vidt jeg lige kan se, rækker kapitaltilførslen trods alt til at kunne køre videre på et nogenlunde uændret budget til næste sæson. AaB bør med andre ord kunne stille med et hold, der omgående vender tilbage til Superligaen; trods alt - hvis vi nu skal prøve at få øje på lidt væske i et mere end halvtomt glas - har det her jo også været en sæson, hvor vi har fået færre point, end spillet har berettiget til, jf. et helt absurd højt antal nederlag på 1 mål; hvis man havde tilføjet det nuværende AaB-hold en Rinne og en bare lidt skarpere offensiv, ville nedrykning i mine øjne slet ikke have været et tema i år - så havde vi "bare" for gud ved hvilken gang siden 2014 stået med endnu en fesen mellemsæson til glemmebogen.

Og apropos offensiv er det mig simpelthen en gåde, at et mandskab, der tæller spillere som Lucas Andersen, Ivar Fossum, Nicklas Helenius og Sousa, har haft så tandløs en offensiv, som tilfældet er. Alle 4 spillere ville på andre tidspunkter i deres karriere have været profiler på et hvilket som helst hold i Superligaen! Som Stig Tøfting skrev for et par uger siden, er dette AaB-hold, trods åbenlyse mangler (i forhold til topplacering!), på papiret alt for godt til at rykke ned; og oven i købet med et brag, som det meste tyder på nu!

Min pointe er, at vi i 1. division vil opleve, at de kampe, som vi i øjeblikket på mere eller mindre halvmystisk vis, formår at tabe med 1 mere eller mystisk mål, i stedet lige akkurat vil falde ud i AaBs favør. Hvis vi kan få ro om træner- og sportsdirektørposten og rykke op på sikker og kompetent vis, burde vi omgående kunne vende tilbage til - om ikke andet - smålunken fesenhed omkring slutspilsstregen. Vi skal med andre ord udnytte det kunstige tyske åndedræt, som vi nådigst er bevilget!

For mit eget vedkommende må jeg tilstå, at jeg efter forrige runde har opgivet tanken om at overleve i Superligaen; efter denne runde f.eks. er det langt mere sandsynligt, at afstanden til Horsens er uændret eller større, og selv om vi trods alt skulle hente et point i Herning og Horsens taber, så forslår det næsten ingenting i det store regnskab. 8 point er simpelthen for mange, uagtet om vi måtte vinde den sagsomspundne indbyrdes kamp mod Horsens. I modsætning til 2011 har vi simpelthen ikke et hold, der pludselig begynder at vinde en hulens bunke kampe.

Derimod deltager jeg slet ikke i koret om den "ligegyldige" pokal. Det er ikke verdens ottende vidunder, at vi kan snuppe et Silkeborghold, der er dalet noget i niveau, over to kampe. Og nej, vi er ved Gud ikke favoritter eller det, der ligner i Parken mod hverken FCK eller FCN. Men det er én kamp, og selv om en pokaltriumf selvfølgelig ville ledsages af en besk eftersmag i kølvandet på en historisk nedrykning, så ville den altså give os et enormt rygstød; både selvtillidsmæssigt og ikke mindst økonomisk, da vi mig bekendt som minimum er garanteret et Challenger Cup - gruppespil (eller hvad, den nu hedder den nye turnering) der. Og hvis AaB skal deltage i et europæisk gruppespil, vil min forventning også være, at klubben tilføres yderligere midler, da der er opstået en uventet mulighed for at fremskynde genopretningen af klubben.

I den forbindelse skal vi igen huske på, at OB rykkede ned hele to gange i halvfemserne, ligesom AGFs tripplenedrykning gennem de sidste 17-18 år er velkendt. AaB har jo righoldig historie og en mangeårige superligatradition at trække på, hvortil kommer et stort opland og byens størrelse og fanskare. Klubben hører med andre ord naturligt hjemme i den bedste række, hvilket f.eks. ikke i samme omfang gør sig gældende for Viborg, Randers og Silkeborg.
Bare lige for en god ordens skyld, så er der ikke gruppespil til den danske pokalvinder i år.

https://kassiesa.net/uefa/AccessList2023.html
Ikke en officiel uefa side, men den plejer at stemme.

Den danske pokalvinder skal igennem 2 kval. runder (3 hvis de russiske hold ikke bliver udelukket). Der er i modsætning til tidligere ikke mulighed for Europa League, men kun Conference League.

AaB har ikke spillet europæisk længe, så de vil være useedede i begge runder. For mig virker det vanvittigt urealistisk, at AaB kommer i et europæisk gruppespil næste år. Langt, langt mindre sandsynligt end, at vi sikrer os endnu en sæson i superligaen. Sidste år var det hold som Villarreal, West Ham, Fiorentina og Partizan Beograd der var i playoff. Hvis vi er gode nok til at kunne slå dem over 2 kampe, plus slå fck/fcn i en finale først, så kan vi også hente 8 point på Horsens.

Og den der famøse selvtillid, vi i første omgang fik af at slå Viborg og fik endnu mere af, da vi gik videre samlet, hvor mange point har den givet os? Eller det ved jeg godt: 0
point, men hvad har vi så fået ud af det selvtillidsboost ud over en skadet spiller og to profiler, der i følge vores cheftræner havde brug for et hvil i vores seneste nøglekamp i superligaen?

Jeg er overhovedet ikke enig i, at AaB hører naturligt hjemme i den bedste række. Det er altså ikke historie, fanskare, oplandet eller byens størrelse der afgør hvilke hold, der er bedst. I dagens fodboldverden er det økonomien, der er afgørende, og AaB bliver virkeligt presset på økonomien, hvis vi rykker ned.

Det er klart, at kan vi holde på den nuværende trup, så er vi store favoritter til at rykke op. Men er det realistisk? Ser vi ikke nærmere ind i, at der skal spares 10-20
millioner på spillerlønninger for ikke at stirre direkte ind i en konkurs? Siger vi farvel til mellem 30 og 50% af de spillerne i den nuværende trup, sandsynligvis de bedst betalte, hvis de er mulige at skille sig af med, og erstatter dem med eksotiske lottokuponer, U19- og Danmarksseriespillere på bankelevløn, så er jeg ikke længere så sikker på en hurtig retur til superligaen.

Jeg deler slet ikke din optimisme vedrørende kampe i 1. division. Holdene der er altså ikke så dårlige. Vi har længe været et hold, der har svært ved at skabe chancer, der har svært ved at score på de chancer vi får og samtidig forærer modstanderne mange chancer og nemme mål, også mod 3. divisionshold som Vanløse. Vi kommer til uge efter uge at møde hold der er topmotiverede for at slå “store AaB” med de arrogante fans, der tager oprykning for en selvfølge. Kan vores spillere præstere hver gang? Der er ikke plads til særligt mange svipsere, hvis man vil rykke op, så skal der vindes kampe, mange kampe.

Meget står og falder med om der kommer flere penge, eller om de yderligere penge fra tyskerne er betinget af en oprykning til superligaen.
Åh, i så fald beklager jeg; jeg havde det indtryk, at den danske pokalvinder var garanteret et europæisk gruppespil. Og ja, hvis vi skal igennem to kvalifikationsrunder som useedet, så deler jeg din pessimisme på det punkt.

Jeg er ligeledes enig i, at 1. division på ingen måde har karakter af walkover, og vi kommer ikke til at se storsejre i stribevis eller lignende. Men over 33 runder bør AaB simpelthen være lige præcis det niveau over modstanderne, der resulterer i en oprykning. Hvis vi eksempelvis tager AGFs 3 sæsoner i den næstbedste række var der ingenlunde tale om at cruise sig igennem - der var sågar udfald med store nederlag til følge - men i det lange løb var der dog ingen tvivl om oprykningen. Se f.eks. også Vejle i år og Horsens i fjor; AaB er i mine øjne bedre end begge.

I det regnestykke går jeg dog ud fra, at AaB så nogenlunde da viderefører det nuværende budget, hvilket burde være muligt med den nylige kapitaltilførsel; som i mine øjne er et kunstigt åndedræt, men lige præcis dét åndedræt der kan danne fundamentet for atter at etablere sig i Superligaen; scenariet med lottokuponer og Danmarksseriespillere vil jo også i praksis betyde, at AaB slet og ret har opgivet at spille i landets række bedste, og uanset hvad så er vi altså ikke Hobro eller Hvidovre, men et hold der nu i mere end tre årtier i træk har optrådt i landets bedste række og med undtagelse af én sæson aldrig har været i nærheden af nedrykning og tillige har mesterskaber og europæiske gruppespil bag sig foruden naturligvis et stort opland i en stor by med en stor tilhængerskare.
Må indrømme, at jeg heller ikke, af gode grunde har fulgt ret meget med i europæiske ranglister og antal kval. runder for danske hold på det senest. Men de år AaB har været med, har den side, jeg linker til, været meget nøjagtig.

OK. Danmarksseriespillere var en overdrivelse. Skulle nok have været 1. og 2. divisionsspillere. Min største bekymring er økonomien, vi har haft mange store underskud, men en sæson i første division vil formodentlig give det største nogensinde. Håber at vi er velpolstrede nok til kun at skulle sige farvel til de 1-3 spillere, der ser sig for gode til 1. division. Men jeg frygter godt nok en åreladning.

Kan vi holde truppen stort set intakt, så vil vi selvfølgelig være storfavoritter i 1. division.

Og så må vi vist hellere over i nedrykningstråden med denne snak.

Jeg har ikke opgivet håbet om overlevelse endnu, selv om det ser meget svært ud. Så længe der er en matematisk mulighed og spillerne leverer som de har gjort på det seneste, så gælder det, for både spillere og fans, om at tage én kamp ad gangen. Så må vi drikke gravøl, når nedrykningen er en realitet eller fejre i vildskab, hvis miraklet sker og vi undgår nedrykning.

alb
Drenge
Drenge
Indlæg: 47
Tilmeldt: 12. feb 2020, 22:00

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af alb » 15. apr 2023, 08:18

Jeg kom til at tænke en tanke. Jeg håber, at vi overlever, og hvis vi ikke gør, skal AaB holde fast i truppen og Hiljemark. Baseret på spillet i går kunne der være grobund for at lave en Silkeborg. Holde fast i spil konceptet og udvikle det yderligere, således, at hvis vi desværre rykker ned, så kommer vi op, og er måske stærkere i spillet som Silkeborg på samme måde, da de fastholdte Kent og spillede, og udviklede et koncept, som var stærkt i deres første sæson efter oprykning.

Jeg håber, at vi klarer skærene, men vi må også erkende, at det er en vej at gå.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5317
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af R Rosenberg » 15. apr 2023, 08:24

alb skrev:
15. apr 2023, 08:18
Jeg kom til at tænke en tanke. Jeg håber, at vi overlever, og hvis vi ikke gør, skal AaB holde fast i truppen og Hiljemark. Baseret på spillet i går kunne der være grobund for at lave en Silkeborg. Holde fast i spil konceptet og udvikle det yderligere, således, at hvis vi desværre rykker ned, så kommer vi op, og er måske stærkere i spillet som Silkeborg på samme måde, da de fastholdte Kent og spillede, og udviklede et koncept, som var stærkt i deres første sæson efter oprykning.

Jeg håber, at vi klarer skærene, men vi må også erkende, at det er en vej at gå.
Noget kunne tyde på, at Hilje, selvom grundlaget ikke er så stort endnu, kunne være den træner, vi bør genopbygge omkring.
Han virker til at kunne noget ift fx indstilling og tænding. Og taktisk er han heller ikke helt ved siden af.

Og så skal holdet jo trimmers og opbygges omkring den stil, han vil spille (4-2-3-1 ser god ud).

Der er dog stadig spillere, der bør afhændes. Fossum smutter helt sikkert. Prip bør også ud - han bidrager med ufattelig lidt.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2536
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af troelsh » 15. apr 2023, 08:26

Jeg håber bestemt ikke vi holder på den nuværende trup ved nedrykning.

Vi har en stamme af spillere vi bør holde på, det er jeg enig i, men når man har så høje lønninger i truppen, og alligevel rykker ned et brag, så trænger der i den grad til at blive ryddet op.

Lucas, Fossum, Prip, Makaric, Posavec, Andreas P og måske flere skal videre.

Forhåbentlig kan vi lave et stort salg af Theo og måske Tim Prica, der gør det rigtig godt i Østrig.

Jeg ser det som en oplagt mulighed for, at trykke på reset knappen, og bygge holdet op nedefra, så lad os starte med målmandsposten.

alb
Drenge
Drenge
Indlæg: 47
Tilmeldt: 12. feb 2020, 22:00

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af alb » 15. apr 2023, 09:11

Jeg er helt enig i betragtningerne. Skulle måske præcisere, at jeg mente en grundstamme. Anser Prip som en vi godt kan bruge ved en evt nedrykning (især hvis lønnen ikke er så voldsom, at vi ikke får bedre), men de andre i nævner skal der klart ryddes op i. Posavec, Makaric, Fossum, Andreas P, Høgh?, Ementa?, osv! Grundstammen for at køre spillestilen videre, burde bibeholdes

Remark
1. div
1. div
Indlæg: 398
Tilmeldt: 19. feb 2009, 11:35
Geografisk sted: Amager

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af Remark » 15. apr 2023, 09:46

Jeg synes vi ligner et fodboldhold.

Det har vi nærmest ikke gjort siden Cifuentes.

Det var en klar fejl at have Højholt ude på bænken mod OB. Han giver så meget til det etablerede spil.

Prip havde nogle gode skud, som andre end Lössl havde måtte se sig passeret af. Derfor er han med.

Mantl klar nummer 1.

baresi
Allstar
Allstar
Indlæg: 2543
Tilmeldt: 17. aug 2017, 16:53
Favoritspiller: baresi

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af baresi » 15. apr 2023, 09:50

Det er ikke pga de sidste 10 kampe vi ender med at rykke ned - men alt det lort der er sket de sidste par år, og så naturligvis at vi ikke har haft en spillertrup og en træner der har fundet sammen i en symfoni af spil og retning der gav mening.

MEN det jeg har set under HiljeMark er helt anderledes.
Vi spiller agressivt
vi veksler ml at være lidt afventende og agressive
Kæderne hænger sammen
vi angriber i flow
vores backs kommer med i overlap
vi får folk i feltet fra den centrale
Vi spiller direkte og vi ser ud til at VIL vinde kampene
og så den største forskel - der bliver skabt chancer og vi er begyndt at score mål igen.

Horsens - totalt fortjent
OB - elendig 1. halvleg, men konge 2. halvleg på nær Theo
FCM - svær start de første 10-15 - men ejer kampen derefter og splitter dem til tider an. Deres mål er svært at sige noget til - vi manglede selv effektiviteten - men vi har en bundholds held - det er ærgerligt.

Jeg synes satme der er kæmpe forbedring under Hilje. - jeg er ikke i tvivl om at vi er rykket ned, og fred med det- ingen grund til at blive ved med at klynke.
men behold HILJE - så styr på den trup der skal være i 1. div og så kommer vi tilbage i suppen om 1 år.

PÅ spillersiden var Helenius uskarp i et par situationer men kæft en konge kamp. HAN var en magnet for opspil, og tiltrak sig stor opmærksomhed. Skabte enorm meget plads, og fordelte boldene fantastisk til medspillere.
sousa - han er bare god
prip - han virker bare SLET ikke.
højholt - velkommen tilbage
fossum - både og igår - lidt af hvert - farlige boldtab i 2. halvleg
palle - hvor fanden kom den kamp fra- vanvittig stærk
granli - gør det hæderligt
thelander- krigsmaskinen wuuhaaaaa
kramer - rolig og sikker
mantl - et par få svipsere, men jeg er meget mere rolig med ham - ikke mindst på indlæg og med bolden i fødderne
bakiz - lidt en off dag på nogle punkter - manglede lidt energi - men han er god

Pedro - det er satme et skidt indhop
Lucas - syns han bejler til en start plads på venstre kanten - sæt prip af og sousa til højre

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af Halil » 17. apr 2023, 11:27

Skuffende som AaB smider point.

Denne gang var det i det mindste ikke personlige fejl der gjorde det.

Desværre er AaB voldsomt uskarpe. Endnu engang bliver der brændt gigantiske chancer ved Helenius og Lucas. Det er ikke nemt.

Kors, hvor jeg håber AaB sejrer mod Silkeborg. Det kunne være voldsomt rart og give lidt håb.
Uden Synd Ingen Frelse

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Indlæg: 3052
Tilmeldt: 9. apr 2019, 20:03
Favoritspiller: Johansson

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 17. apr 2023, 18:15

Halil skrev:
17. apr 2023, 11:27
Skuffende som AaB smider point.

Denne gang var det i det mindste ikke personlige fejl der gjorde det.

Desværre er AaB voldsomt uskarpe. Endnu engang bliver der brændt gigantiske chancer ved Helenius og Lucas. Det er ikke nemt.

Kors, hvor jeg håber AaB sejrer mod Silkeborg. Det kunne være voldsomt rart og give lidt håb.
Vi står fredag overfor kriseramte Silkeborg IF og derefter hjemmekampe mod Lyngby Boldklub og AC Horsens, når de kampe er overstået så er vi over stregen.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5317
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af R Rosenberg » 17. apr 2023, 18:30

Aalborg frederikshavner skrev:
17. apr 2023, 18:15
Halil skrev:
17. apr 2023, 11:27
Skuffende som AaB smider point.

Denne gang var det i det mindste ikke personlige fejl der gjorde det.

Desværre er AaB voldsomt uskarpe. Endnu engang bliver der brændt gigantiske chancer ved Helenius og Lucas. Det er ikke nemt.

Kors, hvor jeg håber AaB sejrer mod Silkeborg. Det kunne være voldsomt rart og give lidt håb.
Vi står fredag overfor kriseramte Silkeborg IF og derefter hjemmekampe mod Lyngby Boldklub og AC Horsens, når de kampe er overstået så er vi over stregen.
Hvis du får ret, giver @RicoBR02 sgu nok en tur på Riverside på Solsiden.
Ædruelighedens stemme

RicoBR02
Allstar
Allstar
Indlæg: 1743
Tilmeldt: 22. jul 2019, 14:26
Favoritspiller: Strandli

Re: Kamptråd: FC Midtjylland - AaB, 14.04.2023

Indlæg af RicoBR02 » 17. apr 2023, 19:32

R Rosenberg skrev:
17. apr 2023, 18:30
Aalborg frederikshavner skrev:
17. apr 2023, 18:15
Halil skrev:
17. apr 2023, 11:27
Skuffende som AaB smider point.

Denne gang var det i det mindste ikke personlige fejl der gjorde det.

Desværre er AaB voldsomt uskarpe. Endnu engang bliver der brændt gigantiske chancer ved Helenius og Lucas. Det er ikke nemt.

Kors, hvor jeg håber AaB sejrer mod Silkeborg. Det kunne være voldsomt rart og give lidt håb.
Vi står fredag overfor kriseramte Silkeborg IF og derefter hjemmekampe mod Lyngby Boldklub og AC Horsens, når de kampe er overstået så er vi over stregen.
Hvis du får ret, giver @RicoBR02 sgu nok en tur på Riverside på Solsiden.
Så er det I spidse sko og nystrøget skjorte

Besvar