Årsagerne til nedrykningen

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
DenSataniskeHest
1. div
1. div
Indlæg: 462
Tilmeldt: 12. apr 2023, 22:47
Favoritspiller: Frank

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af DenSataniskeHest » 9. sep 2023, 12:35

Hele den her snak minder mig lidt om Brøndby under Kenth Nielsen hvor spillerne fik ham fyret med bevist at tabe kampe til sidst.

Vil ikke blive overrasket hvis det viser sig Lars Friis kæmpede op af bakke lige som Marti gjorde. Fordi man krævede der blev leveret til træning. Trænings kulturen var jo dårlig før Marti kom til

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5333
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af R Rosenberg » 9. sep 2023, 12:54

Alt det her med magtkampe osv er jo reelt spekulation, da ingen har været ude og blæse i fløjten.

Men der er da ingen tvivl om, at der sidder en meget magtfuld gruppe i toppen af hierarkiet (Lucas, Thelander, Pallesen, Helenius m.fl.), som har en masse indflydelse på både trup, klub og stab.

Det kan være et stort plus, hvis det fx benyttes til at hive holdet fremad eller give de unge en masse støtte (hvilket så absolut ikke har været tilfældet), ligesom det kan være særdeles destruktivt, hvis det får lov til fx at diktere opstilling, fyre trænere oma. Blot sagen med brok over Hamrén i EB har jo vist, at der er gløder fra noget, som tyder på det sidste. Og denne pludselige venden tilbage til 5 i bagkæden efter at have svoret, at den hedder 4-3-3, som bl.a. Thelander ønskede tidligere, kunne også tyde på det, omend sidstnævnte blot er indicier.

Skulle det forholde sig på denne måde, håber jeg, at Kappmeier og vennerne sætter foden ned i en rasende fart og dermed viser fuld opbakning til Hiljemark.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14773
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Hanga » 9. sep 2023, 13:17

R Rosenberg skrev:Alt det her med magtkampe osv er jo reelt spekulation, da ingen har været ude og blæse i fløjten.

Men der er da ingen tvivl om, at der sidder en meget magtfuld gruppe i toppen af hierarkiet (Lucas, Thelander, Pallesen, Helenius m.fl.), som har en masse indflydelse på både trup, klub og stab.

Det kan være et stort plus, hvis det fx benyttes til at hive holdet fremad eller give de unge en masse støtte (hvilket så absolut ikke har været tilfældet), ligesom det kan være særdeles destruktivt, hvis det får lov til fx at diktere opstilling, fyre trænere oma. Blot sagen med brok over Hamrén i EB har jo vist, at der er gløder fra noget, som tyder på det sidste. Og denne pludselige venden tilbage til 5 i bagkæden efter at have svoret, at den hedder 4-3-3, som bl.a. Thelander ønskede tidligere, kunne også tyde på det, omend sidstnævnte blot er indicier.

Skulle det forholde sig på denne måde, håber jeg, at Kappmeier og vennerne sætter foden ned i en rasende fart og dermed viser fuld opbakning til Hiljemark.
Fuldstændig enig!
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13670
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Funky » 9. sep 2023, 13:25

R Rosenberg skrev:
9. sep 2023, 12:54
Alt det her med magtkampe osv er jo reelt spekulation, da ingen har været ude og blæse i fløjten.

Men der er da ingen tvivl om, at der sidder en meget magtfuld gruppe i toppen af hierarkiet (Lucas, Thelander, Pallesen, Helenius m.fl.), som har en masse indflydelse på både trup, klub og stab.

Det kan være et stort plus, hvis det fx benyttes til at hive holdet fremad eller give de unge en masse støtte (hvilket så absolut ikke har været tilfældet), ligesom det kan være særdeles destruktivt, hvis det får lov til fx at diktere opstilling, fyre trænere oma. Blot sagen med brok over Hamrén i EB har jo vist, at der er gløder fra noget, som tyder på det sidste. Og denne pludselige venden tilbage til 5 i bagkæden efter at have svoret, at den hedder 4-3-3, som bl.a. Thelander ønskede tidligere, kunne også tyde på det, omend sidstnævnte blot er indicier.

Skulle det forholde sig på denne måde, håber jeg, at Kappmeier og vennerne sætter foden ned i en rasende fart og dermed viser fuld opbakning til Hiljemark.
Ekstra giftigt bliver det måske, når dem, der har fået etableret sig i toppen af hierarkiet, tiltager sig en sådan indflydelse, de ikke burde have - samtidig med, at de i forskellige grader flopper på banen. Det er jo bananas i et kompetitivt miljø, når dem, der gi'r den som førerhunde, ikke er i stand til at gå foran i det, det burde handle om - at vinde på banen, men i stedet formår at lobbye for ændringer, som underminerer klubben yderligere.

Jeg begynder at tro, at AaB er på en dobbelt life-or-death mission denne sæson. Man SKAL RYKKE op - ellers er det vel game over.
Men man SKAL også have sikret sig, at der er RYDDET op i de former for rådden kultur, som måtte være til stede i og omkring 1.holdet, før den står på superliga igen. Ellers er det ikke nogen grund til at tro på, at man for alvor vil kunne udfordre og overleve deroppe.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5333
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af R Rosenberg » 9. sep 2023, 13:55

Funky skrev:
9. sep 2023, 13:25
R Rosenberg skrev:
9. sep 2023, 12:54
Alt det her med magtkampe osv er jo reelt spekulation, da ingen har været ude og blæse i fløjten.

Men der er da ingen tvivl om, at der sidder en meget magtfuld gruppe i toppen af hierarkiet (Lucas, Thelander, Pallesen, Helenius m.fl.), som har en masse indflydelse på både trup, klub og stab.

Det kan være et stort plus, hvis det fx benyttes til at hive holdet fremad eller give de unge en masse støtte (hvilket så absolut ikke har været tilfældet), ligesom det kan være særdeles destruktivt, hvis det får lov til fx at diktere opstilling, fyre trænere oma. Blot sagen med brok over Hamrén i EB har jo vist, at der er gløder fra noget, som tyder på det sidste. Og denne pludselige venden tilbage til 5 i bagkæden efter at have svoret, at den hedder 4-3-3, som bl.a. Thelander ønskede tidligere, kunne også tyde på det, omend sidstnævnte blot er indicier.

Skulle det forholde sig på denne måde, håber jeg, at Kappmeier og vennerne sætter foden ned i en rasende fart og dermed viser fuld opbakning til Hiljemark.
Ekstra giftigt bliver det måske, når dem, der har fået etableret sig i toppen af hierarkiet, tiltager sig en sådan indflydelse, de ikke burde have - samtidig med, at de i forskellige grader flopper på banen. Det er jo bananas i et kompetitivt miljø, når dem, der gi'r den som førerhunde, ikke er i stand til at gå foran i det, det burde handle om - at vinde på banen, men i stedet formår at lobbye for ændringer, som underminerer klubben yderligere.

Jeg begynder at tro, at AaB er på en dobbelt life-or-death mission denne sæson. Man SKAL RYKKE op - ellers er det vel game over.
Men man SKAL også have sikret sig, at der er RYDDET op i de former for rådden kultur, som måtte være til stede i og omkring 1.holdet, før den står på superliga igen. Ellers er det ikke nogen grund til at tro på, at man for alvor vil kunne udfordre og overleve deroppe.
Præcis. Det er også lidt det, jeg mener i forhold til det destruktive. Dét er nemlig giftigt.

Ja, der skal ryddes op. Og Lucas bør ikke forlænges til sommer. Man bør måske også forsøge at komme af med et par mere af de gamle ronkedorer.
Ædruelighedens stemme

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3645
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af gravballe » 9. sep 2023, 14:19

Thelander er gift når han ikke får det som han ønsker. Han skal ud.. Lucas samme vej.. Pallesen er også gift...

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13670
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Funky » 9. sep 2023, 14:49

Mit ærinde er sådan set ikke, at nogen skal ud. Jeg tror, det handler om lederskab. Jeg gætter på, Friis røg ud, fordi han forventede og måske også krævede et bedre lederskab af klubben.
Nu hvor det ser ud til, at oprykning er ret sandsynlig, så er det det med at få etableret et ordentligt og sundt lederskab i klubben, som virker mest usikkert og spændende. Hvis ikke det kan lade sig høre nu, med de nye kompetencer i ledelsen, så ser det sort ud.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Salle17
Landshold
Landshold
Indlæg: 945
Tilmeldt: 21. apr 2014, 15:30

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Salle17 » 9. sep 2023, 14:52

gravballe skrev:
9. sep 2023, 14:19
Thelander er gift når han ikke får det som han ønsker. Han skal ud.. Lucas samme vej.. Pallesen er også gift...
Hvad baseres det på?

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3645
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af gravballe » 9. sep 2023, 15:18

Salle17 skrev:
9. sep 2023, 14:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 14:19
Thelander er gift når han ikke får det som han ønsker. Han skal ud.. Lucas samme vej.. Pallesen er også gift...
Hvad baseres det på?
Rygtet fra en tæt på holdet og omklædnings rummet

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af 634 » 9. sep 2023, 15:25

Jeg ville ønske at Klubben og anfører gruppen kom med officiel udmeldelse om hvorfor det kun blev til 27 point, så der ikke kommer disse påstande og debatter som ofte bare baseres på indtryk mere end facts
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5206
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Jakobsen » 9. sep 2023, 16:00

gravballe skrev:
9. sep 2023, 15:18
Salle17 skrev:
9. sep 2023, 14:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 14:19
Thelander er gift når han ikke får det som han ønsker. Han skal ud.. Lucas samme vej.. Pallesen er også gift...
Hvad baseres det på?
Rygtet fra en tæt på holdet og omklædnings rummet
Vi har jo desværre ikke noget sort på hvidt, men jeg synes vi har en gruppe bærende spillere som er fejlet gang på gang de seneste år og har vist, at de ikke har hvad det kræver at være ledende spillere.
Jeg vil have ryddet op og det kan passende starte med ikke at forlænge Lucas til sommer.
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

Raptorr
Landshold
Landshold
Indlæg: 796
Tilmeldt: 24. jan 2022, 23:42
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Raptorr » 9. sep 2023, 16:59

Jakobsen skrev:
9. sep 2023, 16:00
gravballe skrev:
9. sep 2023, 15:18
Salle17 skrev:
9. sep 2023, 14:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 14:19
Thelander er gift når han ikke får det som han ønsker. Han skal ud.. Lucas samme vej.. Pallesen er også gift...
Hvad baseres det på?
Rygtet fra en tæt på holdet og omklædnings rummet
Vi har jo desværre ikke noget sort på hvidt, men jeg synes vi har en gruppe bærende spillere som er fejlet gang på gang de seneste år og har vist, at de ikke har hvad det kræver at være ledende spillere.
Jeg vil have ryddet op og det kan passende starte med ikke at forlænge Lucas til sommer.
Det ligger i forvejen i kortene, at Lucas ikke bliver forlænget. Lige nu er han reservespiller og mere en udgift end noget andet. Desværre, for han er vel en af de bedste spillere, som AaB har fostret, og der er heller ingen tvivl om, at han er klubbens mand. Jeg er overrasket over at høre, at Pallesen og Thelander skulle være giftige og usunde for miljøet i truppen. Der vil jo altid være et hierarki i en trup, og dermed vil der også ofte være uenigheder (utilfredse spillere) i truppen, hvilket der heller ikke behøver være noget galt med, så længe man formår at have en professionel tilgang til den slags og holde fokus på opgaven og målsætningen. Det kræver imidlertid en kompetent og stærk ledelse/træner, og jeg tror ikke Lars Friis var manden for det. Tror til gengæld heller ikke han fik opbakning fra ledelsen, snarere tværtimod. Han kom til en forfærdelig rodebutik med en svag og inkompetent ledelse, så opgaven var på ingen måde misundelsesværdig. Jeg har forhåbninger til den nuværende ledelse, og jeg håber, at Hiljemark kan træde i karakter, hvis og når det bliver nødvendig.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3262
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Brodernumsi » 9. sep 2023, 17:07

Der er godt nok gået sladderklub i den derinde.

Der skal bare være én bruger, der kommer med nogle rygter, hvis disse så passer ind i verdensbilledet hos nogle andre, så bliver det hurtigt ophøjet til en sandhed. Det gælder sådan set for ret mange ting, end bare lige denne diskussion her.

Så hvis nogle vil pege på noget giftigt, så er det det her.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13670
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Funky » 9. sep 2023, 17:24

Brodernumsi skrev:
9. sep 2023, 17:07
Der er godt nok gået sladderklub i den derinde.

Der skal bare være én bruger, der kommer med nogle rygter, hvis disse så passer ind i verdensbilledet hos nogle andre, så bliver det hurtigt ophøjet til en sandhed. Det gælder sådan set for ret mange ting, end bare lige denne diskussion her.

Så hvis nogle vil pege på noget giftigt, så er det det her.
Udgangspunktet er nogle helt konkrete ytringer fra Pallesen, hvor han tager en meget kontroversiel situation op, og formulerer sig på en måde, jeg i hvert fald synes er mærkværdig. Det er vel ikke sladder og fri fantasi.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3262
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Brodernumsi » 9. sep 2023, 17:37

Funky skrev:
9. sep 2023, 17:24
Brodernumsi skrev:
9. sep 2023, 17:07
Der er godt nok gået sladderklub i den derinde.

Der skal bare være én bruger, der kommer med nogle rygter, hvis disse så passer ind i verdensbilledet hos nogle andre, så bliver det hurtigt ophøjet til en sandhed. Det gælder sådan set for ret mange ting, end bare lige denne diskussion her.

Så hvis nogle vil pege på noget giftigt, så er det det her.
Udgangspunktet er nogle helt konkrete ytringer fra Pallesen, hvor han tager en meget kontroversiel situation op, og formulerer sig på en måde, jeg i hvert fald synes er mærkværdig. Det er vel ikke sladder og fri fantasi.
Jeg så hele programmet, hvor Pallesen var gæst i offside. Jeg hørte intet, der kunne tolkes kontroversielt, tværtimod var han loyal overfor klub og holdkammerater, man kunne højst anklage ham for at være kedelig og forudsigelig.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af 634 » 9. sep 2023, 17:52

gravballe skrev:
9. sep 2023, 15:18
Salle17 skrev:
9. sep 2023, 14:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 14:19
Thelander er gift når han ikke får det som han ønsker. Han skal ud.. Lucas samme vej.. Pallesen er også gift...
Hvad baseres det på?
Rygtet fra en tæt på holdet og omklædnings rummet
Jeg synes vi skal passe på med at være efter profiler, som træder i karakter. Tidligere kritik af spiller truppen har været at der behøves en som kunne gå i omklædnings rummet og kaste en håndgranat, til at vække dem fra kammerat skabet som måske ikke var eksemplarisk til elite samfundet, samt at der var for mange nordjyske sønner. Enhver Cheftræner vil også have karakter styrke i sin spillertrup
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Dennis Nielsen
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 23. okt 2015, 10:07

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Dennis Nielsen » 9. sep 2023, 18:13

634 skrev:
9. sep 2023, 17:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 15:18
Salle17 skrev:
9. sep 2023, 14:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 14:19
Thelander er gift når han ikke får det som han ønsker. Han skal ud.. Lucas samme vej.. Pallesen er også gift...
Hvad baseres det på?
Rygtet fra en tæt på holdet og omklædnings rummet
Jeg synes vi skal passe på med at være efter profiler, som træder i karakter. Tidligere kritik af spiller truppen har været at der behøves en som kunne gå i omklædnings rummet og kaste en håndgranat, til at vække dem fra kammerat skabet som måske ikke var eksemplarisk til elite samfundet, samt at der var for mange nordjyske sønner. Enhver Cheftræner vil også have karakter styrke i sin spillertrup
Men er der ikke sket ret mange ting, som netop karakteriserer en dårlig kultur?

Nogle er faktuelle og andre på rygtebasis?

Spillere der gik til ledelsen og fik skovlet Friis ud
Spillere der vil have Marti til at spille med 3 nede bagi - og nu måske igen under Hiljemark der skøjter rundt i formationer
Ahlmann der havde en mindre heldig artikel under Friis eller Hamren.
Pallesen der er ret bramfi omkring Friis
Sousa der pjækker fra træning og alligevel findes i truppen til næste kamp og får minutter på banen.
Prip der møder fed op og ikke formår at komme i ordentlig form
Makaric der møder fed op

Jeg har sikkert glemt noget. Man kan jo sige - "jamen det er isolerede tilfælde". Jeg hælder mere til - there is no smoke without a fire. Jeg synes personligt, at der er ret meget og på ret kort tid, der peger i retning af, at der er en usund kultur derude.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3262
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Brodernumsi » 9. sep 2023, 18:34

Dennis Nielsen skrev:
9. sep 2023, 18:13
634 skrev:
9. sep 2023, 17:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 15:18
Salle17 skrev:
9. sep 2023, 14:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 14:19
Thelander er gift når han ikke får det som han ønsker. Han skal ud.. Lucas samme vej.. Pallesen er også gift...
Hvad baseres det på?
Rygtet fra en tæt på holdet og omklædnings rummet
Jeg synes vi skal passe på med at være efter profiler, som træder i karakter. Tidligere kritik af spiller truppen har været at der behøves en som kunne gå i omklædnings rummet og kaste en håndgranat, til at vække dem fra kammerat skabet som måske ikke var eksemplarisk til elite samfundet, samt at der var for mange nordjyske sønner. Enhver Cheftræner vil også have karakter styrke i sin spillertrup
Men er der ikke sket ret mange ting, som netop karakteriserer en dårlig kultur?

Nogle er faktuelle og andre på rygtebasis?

Spillere der gik til ledelsen og fik skovlet Friis ud
Spillere der vil have Marti til at spille med 3 nede bagi - og nu måske igen under Hiljemark der skøjter rundt i formationer
Ahlmann der havde en mindre heldig artikel under Friis eller Hamren.
Pallesen der er ret bramfi omkring Friis
Sousa der pjækker fra træning og alligevel findes i truppen til næste kamp og får minutter på banen.
Prip der møder fed op og ikke formår at komme i ordentlig form
Makaric der møder fed op

Jeg har sikkert glemt noget. Man kan jo sige - "jamen det er isolerede tilfælde". Jeg hælder mere til - there is no smoke without a fire. Jeg synes personligt, at der er ret meget og på ret kort tid, der peger i retning af, at der er en usund kultur derude.
Der er helt sikkert en masse problemer på Hornevej.
Jeg ville bare ønske lidt mere kildekritik i forhold til rygter, især hvis rygterne flugter med eget verdensbillede. Det er nemt at hoppe med på rygtespredning, når det er noget man er enig i.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5206
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Jakobsen » 9. sep 2023, 18:35

Dennis Nielsen skrev:
634 skrev:
9. sep 2023, 17:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 15:18
Salle17 skrev:
9. sep 2023, 14:52
gravballe skrev:
9. sep 2023, 14:19
Thelander er gift når han ikke får det som han ønsker. Han skal ud.. Lucas samme vej.. Pallesen er også gift...
Hvad baseres det på?
Rygtet fra en tæt på holdet og omklædnings rummet
Jeg synes vi skal passe på med at være efter profiler, som træder i karakter. Tidligere kritik af spiller truppen har været at der behøves en som kunne gå i omklædnings rummet og kaste en håndgranat, til at vække dem fra kammerat skabet som måske ikke var eksemplarisk til elite samfundet, samt at der var for mange nordjyske sønner. Enhver Cheftræner vil også have karakter styrke i sin spillertrup
Men er der ikke sket ret mange ting, som netop karakteriserer en dårlig kultur?

Nogle er faktuelle og andre på rygtebasis?

Spillere der gik til ledelsen og fik skovlet Friis ud
Spillere der vil have Marti til at spille med 3 nede bagi - og nu måske igen under Hiljemark der skøjter rundt i formationer
Ahlmann der havde en mindre heldig artikel under Friis eller Hamren.
Pallesen der er ret bramfi omkring Friis
Sousa der pjækker fra træning og alligevel findes i truppen til næste kamp og får minutter på banen.
Prip der møder fed op og ikke formår at komme i ordentlig form
Makaric der møder fed op

Jeg har sikkert glemt noget. Man kan jo sige - "jamen det er isolerede tilfælde". Jeg hælder mere til - there is no smoke without a fire. Jeg synes personligt, at der er ret meget og på ret kort tid, der peger i retning af, at der er en usund kultur derude.
Jeg synes også det siger en del om den trup, at man var totalt på når det var pokalturnering og glade dage og ikke var der når det var alvor. Det var et utilgivelig mangel på fokus og professionalisme. Havde sgu hellere overlevet i Superligaen end været i den fucking pokalfinale.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3600
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Hovedet » 9. sep 2023, 18:43

Tråden her er røget af sporet i den forstand, at artiklen, der udgør omdrejningspunktet for denne tråd, lige præcis ikke særskilt tager udgangspunkt i sidste sæson. AaBs nedrykning i fjor skal ses i et bredere og årelangt perspektiv; ellers er det let at fortabe sig i helt enkeltstående detaljer og dermed misse artiklens virkelige pointe:

Hvordan kunne AaB med klubbens favorable økonomiske, sportslige, historiske og geografiske forudsætninger in mente, herunder ikke mindst triumfen i 2014, overhovedet ende i en situation, hvor nedrykning kunne blive et tema?

Det er ingenlunde interessant at fortabe sig i detaljer fra forrige sæson, som i forvejen er blevet drøftet og diskuteret til hudløshed herinde; Friis fyring, hyppige trænerskift, Bælums ageren, den ulykkelige ansættelse af Hamrén, Sousas skade i de sidste kampe, pokalfinalen, Theos drop i kampe, der lå på vippen osv., osv., osv..

Faktum er, at hele dette virvar af ulyksalige omstændigheder til trods, var AaBs nedrykning i fjor absolut og ingenlunde noget, der i bagklogskab fremstår som en uundgåelig følge deraf. Ingen nedrykker i Superligaens historie har tabt mange kampe med ét mål som AaB. Og ingen nedrykker i Superligaens historie har sluppet så få mål ind, som AaB gjorde i fjor. Vi kunne have spillet den sæson om ti gange, uden at AaB var rykket ned - og i en 6-7 af de ti sæsoner, ville AaB end ikke være kommet i nærhed af nedrykning.

Vi manglede siger og skriver et point for at redde os. En sæson består af 32 kampe, og tager vi udgangspunkt i den efterhånden vejledende rettesnor, at en fodboldkamp varer 90 minutter, består en sæson af 2880 minutters spil mod 11 forskellige modstandere. Efter 2865 minutters spil af denne sæson - svarede til 99,5 % af den samlede sæson! - lå AaB ikke på nedrykningsplads.

Lad os antage, at en enkelt tilfældighed ud af hundredevis af tilfældigheder i forrige sæson var faldet ud til AaBs fordel; så havde AaB på trods af den uhyre giftige cocktail stadig spillet i Superligaen i denne sæson.

Ville alt i så fald have været i sin skønneste orden? Naturligvis ikke. Det er med andre ord ikke interessant at blive ved med at fortabe sig i virvaret af omstændigheder fra forrige sæson, der i diabolsk samspil med Murphy, førte til AaBs degradering.

Perioden fra 2014 til 2021 udgør den ringeste 7-årige periode overhovedet i hele AaBs Superligahistorie, skønt f.eks. de økonomiske forudsætninger var endda markant bedre, end den 7-årige periode, der gik forud for denne æra. Dette til trods har AaB jo ikke været i den blotte nærhed af nedrykning siden 2014.

For AaB burde ganske enkelt ikke ende i en situation, hvor et aldrig så giftigt samspil af uheld og dårlige beslutninger, kan føre til en nedrykning. For et AaB i standsmæssig forfatning burde sådanne faktorer maximalt føre til en sæson uden for mesterskabsslutspillet, som det hændte for f.eks. FCM i fjor.

Forrige sæson - uagtet, at næsten alt, hvad der kunne gå mod os, også gik mod os, og at vi helt indiskutabelt burde have hentet flere point, end vi gjorde - var blot en brutal kulmination på en deroute, hvis rødder skal findes i den miserable håndtering af en ufattelig succes i 2014, og den helt fejlagtige strategi, der fulgte i dens kølvand.

Inge, Bælum, hyppige trænerskift, fejlagtige beslutninger, manglende strategier og rød tråd osv., osv., osv. - alt dette skal ses i lyset af hændelserne post-2014.

Allerede i 2017 stod det tindrende klart, at AaBs højt besungne talentstrategi ikke havde nogen gang på jord, og at AaB var kommet til at indtage en plads på motorvejens inderspor, hvor de største klubber allerede var stukket så langt af, at vi ikke længere kunne øjne dem, mens Superligaens mellemlag drønede forbi os i overhalingssporet.

At denne illusion overhovedet havde overlevet i 3 år skyldtes alene, at den ufattelige triumf i 2014 havde begravet klubbens ledelse og omgivelser i et lag af selvfedme så tykt, at vi helt ind i 2017 stadig kunne se indlæg herinde, hvor AaB fremstilledes som "moralske mestre" og unge spillere, der ikke var andet end unge og nordjyske, ligeledes konsekvent omtaltes som "talenter". Uden for vores andedam var AaB for længst blevet glemt; vi blev ikke hånet, svinet til eller latterliggjort. En langt værre skæbne havde overgået klubben: Vi var blevet ligegyldige - og vores "moralske" mesterskaber angik nu alene Allan Gaarde og en stadig mindre stadig troende skare.

Set i det lys kan artiklens forfatter godt have en vis pointe i, at mesterskabet i 2014 måske ligefrem har været en hæmsko for AaBs videre udvikling. Det ville så i mine øjne være en overfortolkning.

Jeg tror, at et AaB, der i sæsonen 2013/2014 var sluttet på en 6. plads, ville have affødt en mere eller mindre identisk strategi i forhold til den, der udspillede sig efter mesterskabet. Forskellen ville have været, at strategien både var blevet fremstillet som og opfattet i et langt mere dystert og realistisk lys; som en nødvendighedens politik i en klub, der uden den uventede sportslige succes i 2014, slet ikke ville have haft de samme økonomiske muligheder og ej heller dygtighed og visioner til at øge indtjeningen. Mit bud havde været, at det sammenbrud, vi oplevede i fjor, blot ville være indtruffet allerede omkring 2018.

På det tidspunkt var desperationen jo ved at sætte ind, bedst illustreret ved Allan Gaardes tragikomiske Bilbaointerview og det ynkelige CIES-nonsens, som endegyldigt markerede enden på AaBs selvfede periode.

Vi havde fejlet stort efter 2014; men vi har endnu ikke fundet en holdbar og bæredygtig strategi, og vi famler stadig.

Man kunne så dog lettere polemisk anføre, at vores kiks i forrige sæson var så spektakulært, at omverdenen igen fik øjnene op for AaB - denne gang med helt modsat fortegn end i 2014. Vi er ligeledes bevilget en kortvarig timeout i forhold til Superligaen, hvor vi har mulighed for at bygge et mere slagkraftigt og stabilt hold op, samtidig med, at de tyske investorers diminutive økonomiske indsprøjtning muliggør et år på næstbedste klasse med realistisk mulighed for hurtig tilbagevenden.

For første gang i mange år sidder man altså med et indtryk af en klub, der har nået bunden og er på vej frem. Vi skal rykke op i år, og samtidig må vi håbe, at den tyske investorgruppes beherskede investering i klubben skal ses i lyset af en ikke uforståelig due dilligence på baggrund af det rod, der har udspillet sig i AaB siden 2014.

Vi kan selvfølgelig altid diskutere detaljer i procentsammensætningen, men som udgangspunkt lyder "70-20-10" fordelt på økonomi, dygtighed og held som et ædrueligt bud på en adækvat sammensætning af de ingredienser, der skal skabe udgangspunkt for den stabile topklub. Vi kan i hvert fald konstatere, at den vægt, som AaB anno 2014 lagde på "held" - motiveret af de ufattelige triumfer - viste sig uholdbar i det øjeblik, lykkehjulet ophørte med at spinde.

Talenter dryssede ikke ned i lind strøm fra himlen over Nordjylland, og et AaB, der "popper op" hvert femte år efter en dvaleperiode som troldene i Dovre, viste sig ikke at udgøre den naturlov, som også flere på denne side havde bildt sig selv ind.

Vi skal altså have et økonomisk grundlag på plads, og det er mit håb, at den tyske investorgruppe ser denne sæson an, og at målet er at investere langt højere beløb i AaB på længere sigt. Så er der i øvrigt også større sandsynlighed, at vi kan ramme det "held", der i stadig stigende grad efter 2014 synes at have forplantet sig de sydligere adresser i landet, igen kunne manifestere sig længere nordpå.

Besvar