Årsagerne til nedrykningen

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10711
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af jonas386 » 7. sep 2023, 09:35

Gnu skrev:
7. sep 2023, 09:05
Selvfedme har da rigtigt nok været der til en vis grad. Men at gøre det til hovedårsagen til nedrykningen som ham Michael gør, holder ikke. Det handler om først og fremmest om dårlig økonomi og manglende kompetencer. Men det jo både kedeligt og banalt og så kan man ikke lave en edgy overskrift om forbandelsens mesterskab.
Jeg køber ikke at vi er rykket ned pga. dårlig økonomi. Det er helt sikkert en årsag til at vi ikke spiller med om medaljer og sådan, men vi har ikke haft en økonomi der skulle ende ud i en nedrykning.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 3000
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af raekkeettre » 7. sep 2023, 09:42

God artikel. Men ikke ny viden. Det er en opsummering af hvad der er skrevet her inde igennem MANGE år. Det kan bare meget nem opsummeres til, en ikke manglende strategisk retning, for der synes jeg Nordkraft er godt beskrevet og en fornuftig analyse af hvor AaB skal finde deres edge - selvom det er en simpel strategi, uden nogle innovativ retning, som jeg bestemt godt kan efterspørge. Men lad det nu være...

Men det hele handler om manglende kompetencer i at udleve strategien, handlinger bag det strategiske fundament - placering af midler, og ikke mindst fravalg! Men ville stadigvæk det hele, men uden at lave de fravalg der skulle sikre fokus og ressourcer til at efterleve strategien.

Jeg lægger ALT ansvar i en total ligegyldig bestyrelse, der har fået præsenteret en strategi fra direktionen, sagt super fint - gør det - men husk lige de andre ting , og der er ikke flere midler til akademiet. Indtil de forsøger med den livsfarlige beslutning at ansætte IAO, som var en ren panik beslutning, eftersom resultatet af deres inkompetence begyndte at melde sig i 2020, og man forsøgte med træner fyringer, ny livsfarlig sportschef for AaB, salg efter lukketid....den ene panik beslutning efter den anden....men udført fordi bestyrelsen har været total ligegyldig op til 2020....og derefter virkelig viste deres inkompetence!!!

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3169
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Gnu » 7. sep 2023, 09:51

jonas386 skrev:
7. sep 2023, 09:35
Gnu skrev:
7. sep 2023, 09:05
Selvfedme har da rigtigt nok været der til en vis grad. Men at gøre det til hovedårsagen til nedrykningen som ham Michael gør, holder ikke. Det handler om først og fremmest om dårlig økonomi og manglende kompetencer. Men det jo både kedeligt og banalt og så kan man ikke lave en edgy overskrift om forbandelsens mesterskab.
Jeg køber ikke at vi er rykket ned pga. dårlig økonomi. Det er helt sikkert en årsag til at vi ikke spiller med om medaljer og sådan, men vi har ikke haft en økonomi der skulle ende ud i en nedrykning.
Altså, AaB har jo i en årrække kørt med et voldsomt usundt forhold mellem indtægter og udgifter til lønninger, hvor man har bundet for mange penge op i spillere, som ikke har leveret. Og under Inge så man tilmed en eksplosion i udgifter til agenter. Så jo, jeg ser det klart som en kombination af økonomi og manglende kompetencer.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13663
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Funky » 7. sep 2023, 11:40

jeg synes, det ramler helt sammen i det, der ellers prøver at fremstå som saglig analyse, med udsagnet:

"Det opbyggede en selvforståelse af, at når bare vi sætter nordjyske drenge på banen, så kan vi vinde igen."

Det har lige præcis 0% af nogen med indflydelse i AaB nogensinde sagt eller tænkt, så vidt jeg ved. Hverken som reaktion på 2014-mesterskabet, eller bare i det hele taget.

Helt enig med Gnu, skribenten havde lagt sig fast på sin konklusion på forhånd, og prøver så at skrive den historie, som kan føre frem dertil. Ærgerligt, for jeg tror ellers, han har fat i noget omkring AaB's begejstring ved den identitet (ikke geografisk, nærmere spillemæssig), som 2014 gav eller forstærkede for klubben, og som nok har været lidt af en "forbandelse" efterfølgende. Men den forbandelse er bare slet ikke hele forklaringen på nedrykningen.

Alene det, at han slet ikke nævner den totalt idiotiske og selvskadende fyring af Lars Friis som en afgørende faktor i nedrykningen siger lidt om skribentens behov for at tilrette historien til konklusionen.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Bong
Allstar
Allstar
Indlæg: 1006
Tilmeldt: 11. maj 2006, 10:59
Favoritspiller: Jozo Matovac
Geografisk sted: 9000

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Bong » 7. sep 2023, 13:36

jeg synes, det ramler helt sammen i det, der ellers prøver at fremstå som saglig analyse, med udsagnet:

"Det opbyggede en selvforståelse af, at når bare vi sætter nordjyske drenge på banen, så kan vi vinde igen."
Jeg tror ikke det skal læses så ordret som det står skrevet.

Jeg tolker det i forhold til, at man ikke har evnet at udvikle og bygge på. Meget kan vi hade Herning for, men vi må bare tage hatten af for modet til at gå nye veje og afprøve ting. I AaB har det altid virket somom: "Det vi gjorde igår virkede jo, så hvorfor skulle det ikke også virke imorgen".
A slightly more sophisticated hooligan...

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3600
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Hovedet » 7. sep 2023, 21:17

jonas386 skrev:
7. sep 2023, 09:35
Gnu skrev:
7. sep 2023, 09:05
Selvfedme har da rigtigt nok været der til en vis grad. Men at gøre det til hovedårsagen til nedrykningen som ham Michael gør, holder ikke. Det handler om først og fremmest om dårlig økonomi og manglende kompetencer. Men det jo både kedeligt og banalt og så kan man ikke lave en edgy overskrift om forbandelsens mesterskab.
Jeg køber ikke at vi er rykket ned pga. dårlig økonomi. Det er helt sikkert en årsag til at vi ikke spiller med om medaljer og sådan, men vi har ikke haft en økonomi der skulle ende ud i en nedrykning.
Helt enig. Tværtimod havde vi endda fremragende økonomiske forudsætninger - og ditto fremragende forudsætninger helt generelt - i efteråret 2014.

Der var for længst ryddet helt op i ejendomsbøvlet og feriepengesagen, således at AaB var fuldstændig gældfri. Efter en vellykket aktieemission, som indbragte godt 75 millioner kr. (svarende til knap 100 millioner i dagens penge) og kvalifikation til og avancement, som indbragte yderligere 40-45 millioner kr., stod vi med en uhørt høj likvid egenkapital på et godt stykke over 100 millioner kr. i en tid, hvor pengene generelt i Superligaen ikke var så høje som i dag.

Vi havde tillige på alle planer et usædvanligt godt image. Vi havde med et af omstændighederne påtvunget lavt budget - en reminiscens fra klubbens balancegang på konkursens rand i kølvandet på ejendomsgedemarkedet og finanskrisen - vundet både Danmarksmesterskabet og pokalturneringen og i lange perioder tillige med uhørt godt og underholdende spil. AaB blev rost til skyerne her, der og allevegne.

I både Aarhus, Herning og Odense kiggede man med vantro og dyb misundelse mod nord. Tillige var vi stadig forankret i en Lyngeæra, som både bibragte klubben kant og identitet, og AaB var i al almindelighed en klub, som var omgærdet af sympati; og i hvert fald set på med langt større respekt end klassens selvudnævnte frække dreng i FCM, der ikke havde slået tilsvarende kapital af store armbevægelser og stadig døjede med et bøvet image og en nu ligeledes kuldslået økonomi. I 2014 fremstod FCM som en klub, der kom, storskrydede og fejlede - og nu havde haft sin tid.

I Aarhus slikkede man sårene efter en ufattelig sæsonafslutning med 11 nederlag i træk, der resulterede i klubbens tredje nedrykning på 8 år. Aarhusianerne magtede ikke endnu en ørkenvandring og udeblev i stor stil fra tribunerne og slap derfor for at overvære et AGF-hold, der i efteråret 2014 lå langt fra toppen - i den næstbedste række. Brøndby havde klovnet stort set uafbrudt siden klubbens seneste mesterskab i 2005

Når forfatteren beskriver mesterskabet i 2014 som "heldig", skal dette selvsagt ikke læses i betydningen "ufortjent" - af den simple årsag, at man aldrig bare kan være heldige over en hel sæson, og at der ikke eksisterer noget, der hedder et ufortjent mesterskab.

Det var derimod "heldigt" i betydningen, at mesterskabet ikke - som f.eks. i 1999 og til dels i 2008 - var en følge af en bevidst satsning og strategi. Mesterskabet - på smukkeste vis garneret med en pokaltitel- opstod grundet et sammenspil af faktorer, som simpelthen bare faldt i hak i et omfang, der går årtier imellem eller nærmere aldrig finder sted.

Tilsvarende måtte OB i slutningen af nullerne lide den tort at se en storstilet satsning med henblik på mesterskabet resultere i 3 sølvmedaljer i træk i den hidtil eneste periode i dansk fodbold, hvor FCK har holdt et stabilt højt niveau i lige præcis de 3 sæsoner, hvor OB - som følge af bevidst strategi og årelang satsning - shinede som provinsens ubestridte førsteudfordrer. Havde man i maj 2011 - under AaBs sportslige og økonomiske dødedans, AGFs permanente ørkenvandring og Brøndbys deroute - forkyndt, at det første mesterskab til en provinsklub siden AaBs titel i 2008, ville finde sted i 2014, havde man utvivlsomt holdt en stor fest i OB!

AaB havde på ingen måde arbejdet systematisk med talentudvikling gennem flere år op til 2014 - nærmest tværtimod, for AaB havde faktisk været for nedadgående på ungdomsfronten i en længere periode efter årtusindeskiftet. Og vores mesterholds stundom fremragende og besnærende spil til trods, var det ikke kendetegnet ved samme stabilitet som de 3 foregående mesterhold og ville i mange andre sæsoner nok være blevet distanceret af et mere kynisk FCK-hold, der i en håndfuld tilfælde havde forvandlet 1-1 til 1-0, og tilsvarende formentlig også af et FC Midtjylland med mere rutine og coolness, når kniven skulle sættes ind.

Ovenstående forhold var åbenlyst for enhver ædruelig sjæl. Det skulle naturligvis ingenlunde fjerne glæden ved en fjerde mesterskabstitel og ikke mindst den første pokaltriumf siden 1970 efter myriader af tabte finaler; der så - for at sætte den ultimative trumf på - blev sikret i Parken ved at tilføje FCK et nederlag på 4-2 i en kamp, der sågar lå på vippen til at ende med en direkte storsejr, uden at AaB i øvrigt spillede specielt godt. Imidlertid befandt AaB sig i de dage i et Fætter Højben - univers, hvor et et indtil da temmelig blegt AaB-hold - der i hele den fremragende sæson, der var gået forud, blot havde scoret 2 mål på hovedstød efter hjørnespark - i slutningen af første halvleg på ét minut vendte 0-1 og et nærmest uundgåeligt nederlag i Parken og i en pokalfinale til 2-1. Efter 2 mål på hovedstød efter hjørnespark - mod FCK i Parken.

I dét lys burde AaB have sendt Allan Gaarde til den lokale kiosk den selvsamme aften før at købe en lottokupon til Euro Jackpot. Førnævnte havde utvivlsomt udgjort en mere visionær og holdbar strategi end den, der skulle kendetegne AaB på den anden side af turen i fodboldens lykkehjul.

Selvfedme, festivitas og solen sig i mediernes og omgivelsernes hyldest var helt på sin plads; i den første uges tid efter den dobbelte triumf...

I et parallelunivers havde bestyrelsen og den sportslige ledelse i slutningen af maj 2014 booket et konferencerum på Hornevej og diskuteret, hvordan man kunne anvende den helt uventede sportslige triumf, de ligeså uventede økonomiske muligheder, der var opstået deraf samt klubbens enorme goodwill og konkurrenternes nedtur til at gøre AaB til en fast og stabil faktor i toppen af dansk fodbold.

Tillige kunne man have drøftet, hvorledes førnævnte kunne kombineres med det faktum, at klubben hørte hjemme i landets fjerdestørste by, landets tredjestørste kommune - og at klubben altid havde befundet sig i Superligaen, næsten altid i den øverste halvdel og i øvrigt kunne fremvise hele 4 danske mesterskaber, 1 doubletitel, 7 pokalfinaler samt 4 europæiske gruppespil, herunder 2 gange Champions League.

Måske en decideret visionær sportslig ledelse havde indledt realitetsforhandlinger med en udenlandsk investor med en salgstale, der jf. ovenstående havde givet sig selv - lad os f.eks. sige tyske SS22 - der på baggrund heraf havde investeret et trecifret millionbeløb med henblik på at skabe et AaB, der ville fremstå som provinsens ubestridte førsteudfordrer. Med andre ord: Mesterskabet i 2014 blev af en kompetent, ædruelig og visionær bestyrelse og sportslig ledelse anvendt som en trædesten til at genstarte et AaB oven på ruinerne af koncerntidens mislykkede satsning, således at flere mesterskaber, regelmæssige topplaceringer og Europa Cup - eventyr skulle muliggøres i en gylden æra kickstartet af helt uventet sportslig succes og økonomisk indtægt.

Den visionære og ambitiøse klub havde søgt at slå kapital af en håndfuld fremmelige lokale talenter, der i en økonomisk vanskelig tid havde udgjort stammen på et lækkert spillende hold med usædvanlig og helt uventet succes; og med den seriøse udenlandske investors penge havde investeret seriøse summer i talentudvikling og strategi, således at man i højere grad kunne frigøre sig fra tilfældige udsving i ungdomsholdenes niveau.

Man kunne sågar forestille sig, at det ambitiøse og visionære AaB i ovenfor beskrevne parallelunivers som sportsdirektør havde ansat en tilsvarende ambitiøs, veltalende og charmerende nordmand med lækkert hår og stærke kommunikative evner til at sælge AaB i offentligheden og bygge videre på talentstrategien. En mand på rette tid og sted - udenfor Lynges skygge og uden andel i tidligere triumfer. Derimod sulten på mere succes som bare pokker!

Som overordnet direktør havde man måske ansat en høj, ranglet og lettere undseelig tidligere topspiller i klubben med aner i det sydjyske. Baggrunden herfor ville være mandens høje og relevante uddannelse og ditto intelligens og kendskab til både klubben og fodboldverdenen, som havde gjort ham velegnet til at håndtere de administrative og organisatoriske aspekter, der ville følge med udviklingen af AaB som permanent topklub hinsides den tur i lykkehjulet, der havde skabt uventede muligheder.

Det var også stort set det, der fandt sted. Bare et andet sted i landet, nærmere bestemt Herning. Her hed udgangspunktet 0 mesterskaber, 0 pokaltitler, ingen europæisk succes, økonomisk rod i en langt mindre by uden store fodboldtraditioner og forankring i dansk fodbolds top.

I Aarhus, i Randers - og senere i Viborg og Silkeborg - begyndte man minsandten også at røre på sig.

Ovenstående møde i slut maj 2014 fandt aldrig sted. Talenterne kom aldrig siden hen dryssende ned fra himlen. Nordjyder begejstredes ikke over andre nordjyder, bare fordi de var nordjyder. Der var penge i kassen dog - og derfor kunne man udskyde kollapset fra ca. 2018 til 2022.

Lad os håbe, at perioden fra 2023 til 2032 bliver bedre end den, der fulgte hinsides turen i lykkehjulet. Mulighederne i dag er langt ringere end i 2014. Om end det selvsagt er alt for tidligt at foretage konklusioner endnu, er min småkvalificerede mavefornemmelse, at AaB for første gang siden pokalen blev hævet i Parken i maj 2014 er en klub, der er på vej frem. I museskridt ja - grundet fortidens håndtering af uventet succes. Men frem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14763
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Hanga » 7. sep 2023, 21:31

Funky skrev:jeg synes, det ramler helt sammen i det, der ellers prøver at fremstå som saglig analyse, med udsagnet:

"Det opbyggede en selvforståelse af, at når bare vi sætter nordjyske drenge på banen, så kan vi vinde igen."

Det har lige præcis 0% af nogen med indflydelse i AaB nogensinde sagt eller tænkt, så vidt jeg ved. Hverken som reaktion på 2014-mesterskabet, eller bare i det hele taget.

Helt enig med Gnu, skribenten havde lagt sig fast på sin konklusion på forhånd, og prøver så at skrive den historie, som kan føre frem dertil. Ærgerligt, for jeg tror ellers, han har fat i noget omkring AaB's begejstring ved den identitet (ikke geografisk, nærmere spillemæssig), som 2014 gav eller forstærkede for klubben, og som nok har været lidt af en "forbandelse" efterfølgende. Men den forbandelse er bare slet ikke hele forklaringen på nedrykningen.

Alene det, at han slet ikke nævner den totalt idiotiske og selvskadende fyring af Lars Friis som en afgørende faktor i nedrykningen siger lidt om skribentens behov for at tilrette historien til konklusionen.
Har du set Pallesen i Offside for nogle uger siden? Han fremlægger altså lidt fyringen af Friis som uundgåelig. Hvis man skal tro ham så havde spillertruppen ingen tro på det koncept han forsøgte at indkøre og "til sidst var der nogen i ledelsen der kunne se det samme". Han gav mig klart indtryk af at en stor del af spillertruppen bakkede op om den fyring, hvis de ikke ligefrem havde presset på som rygterne også gik på.

Derfor kan fyringen naturligvis godt have været en afgørende faktor i nedrykningen, vi blev i hvert fald ikke bedre... men jeg blev bekræftet i at vores problemer startede længe før.

Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Stegosaurus
Allstar
Allstar
Indlæg: 1484
Tilmeldt: 3. sep 2020, 14:07

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Stegosaurus » 7. sep 2023, 21:40

Hanga skrev:
7. sep 2023, 21:31
Funky skrev:jeg synes, det ramler helt sammen i det, der ellers prøver at fremstå som saglig analyse, med udsagnet:

"Det opbyggede en selvforståelse af, at når bare vi sætter nordjyske drenge på banen, så kan vi vinde igen."

Det har lige præcis 0% af nogen med indflydelse i AaB nogensinde sagt eller tænkt, så vidt jeg ved. Hverken som reaktion på 2014-mesterskabet, eller bare i det hele taget.

Helt enig med Gnu, skribenten havde lagt sig fast på sin konklusion på forhånd, og prøver så at skrive den historie, som kan føre frem dertil. Ærgerligt, for jeg tror ellers, han har fat i noget omkring AaB's begejstring ved den identitet (ikke geografisk, nærmere spillemæssig), som 2014 gav eller forstærkede for klubben, og som nok har været lidt af en "forbandelse" efterfølgende. Men den forbandelse er bare slet ikke hele forklaringen på nedrykningen.

Alene det, at han slet ikke nævner den totalt idiotiske og selvskadende fyring af Lars Friis som en afgørende faktor i nedrykningen siger lidt om skribentens behov for at tilrette historien til konklusionen.
Har du set Pallesen i Offside for nogle uger siden? Han fremlægger altså lidt fyringen af Friis som uundgåelig. Hvis man skal tro ham så havde spillertruppen ingen tro på det koncept han forsøgte at indkøre og "til sidst var der nogen i ledelsen der kunne se det samme". Han gav mig klart indtryk af at en stor del af spillertruppen bakkede op om den fyring, hvis de ikke ligefrem havde presset på som rygterne også gik på.

Derfor kan fyringen naturligvis godt have været en afgørende faktor i nedrykningen, vi blev i hvert fald ikke bedre... men jeg blev bekræftet i at vores problemer startede længe før.
At truppen blev belemret med Lars Friis, er ikke truppens skyld. Men Lars Friis havde aldrig været 1. holdstræner for et superligahold og havde aldrig haft ansvaret for andet end småting. Det er utopi at antage, at han havde nævneværdig del i Viborgs succes - se fx "For enhver fucking pris" på TVMV (?). Ikke desto mindre synes jeg ikke, han var decideret dårlig - jeg blev rystet over fyringen, og Hamrén var jo så desværre en grotesk joke der ikke anede en skid om AaB eller Superligaen.

Vores nedrykning er resultatet af 8 milliarder forskellige ting. Der er ingen specifik skyldig.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14763
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Hanga » 7. sep 2023, 21:47

Stegosaurus skrev:
Hanga skrev:
7. sep 2023, 21:31
Funky skrev:jeg synes, det ramler helt sammen i det, der ellers prøver at fremstå som saglig analyse, med udsagnet:

"Det opbyggede en selvforståelse af, at når bare vi sætter nordjyske drenge på banen, så kan vi vinde igen."

Det har lige præcis 0% af nogen med indflydelse i AaB nogensinde sagt eller tænkt, så vidt jeg ved. Hverken som reaktion på 2014-mesterskabet, eller bare i det hele taget.

Helt enig med Gnu, skribenten havde lagt sig fast på sin konklusion på forhånd, og prøver så at skrive den historie, som kan føre frem dertil. Ærgerligt, for jeg tror ellers, han har fat i noget omkring AaB's begejstring ved den identitet (ikke geografisk, nærmere spillemæssig), som 2014 gav eller forstærkede for klubben, og som nok har været lidt af en "forbandelse" efterfølgende. Men den forbandelse er bare slet ikke hele forklaringen på nedrykningen.

Alene det, at han slet ikke nævner den totalt idiotiske og selvskadende fyring af Lars Friis som en afgørende faktor i nedrykningen siger lidt om skribentens behov for at tilrette historien til konklusionen.
Har du set Pallesen i Offside for nogle uger siden? Han fremlægger altså lidt fyringen af Friis som uundgåelig. Hvis man skal tro ham så havde spillertruppen ingen tro på det koncept han forsøgte at indkøre og "til sidst var der nogen i ledelsen der kunne se det samme". Han gav mig klart indtryk af at en stor del af spillertruppen bakkede op om den fyring, hvis de ikke ligefrem havde presset på som rygterne også gik på.

Derfor kan fyringen naturligvis godt have været en afgørende faktor i nedrykningen, vi blev i hvert fald ikke bedre... men jeg blev bekræftet i at vores problemer startede længe før.
At truppen blev belemret med Lars Friis, er ikke truppens skyld. Men Lars Friis havde aldrig været 1. holdstræner for et superligahold og havde aldrig haft ansvaret for andet end småting. Det er utopi at antage, at han havde nævneværdig del i Viborgs succes - se fx "For enhver fucking pris" på TVMV (?). Ikke desto mindre synes jeg ikke, han var decideret dårlig - jeg blev rystet over fyringen, og Hamrén var jo så desværre en grotesk joke der ikke anede en skid om AaB eller Superligaen.

Vores nedrykning er resultatet af 8 milliarder forskellige ting. Der er ingen specifik skyldig.
Helt enig. Lars Friis var aldrig det rigtige valg. Ikke desto mindre var fyringen, eller måske rettere erstatningen, utvivlsomt ikke god for os. Men jeg er langt fra sikkert på at AaB havde overlevet alligevel.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4245
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Klaus » 7. sep 2023, 23:25

Jeg er knaldhamrende sikker på, at den primære grund til nedrykningen var fyringen af Friis. Det bygger jeg på, at Friis i de sidste kampe han fik rent faktisk formåede at skrabe point sammen. Fx sejre mod Midtjylland og Brøndby og uafgjort mod Nordsjælland der på det tidspunkt lå nr. 1... Der ud over synes jeg også spillet var blevet betydeligt bedre. Vi var decideret uheldige i en del kampe fx Randers ude... Men spillede i andre pivdårligt fx i sæsonpremiere i Viborg og mod Silkeborg, men pilen pegede opad... Samtidig var salget af Ross efter vinduet var lukket også helt skørt. Det skete ugen før fyringen af Friis, så det hænger på en måde sammen... Ansættelsen af Hamren viste sig også katastrofal. Han gik i gang med at reparere på et hold, der rent faktisk havde spillet godt de sidste uger inden han kom... På den måde fik man effektivt fjernet enhver form for momentum holdet havde fået.

Men naturligvis er der flere ting. En del dommerfejl, der ikke gik vores vej - fx et straffe mod Horsens og vel også et i den sidste mod Silkeborg. Sousas skade betød også at vores gode spil forsvandt i de sidste kampe. Sousa var vores i særklasse bedste spiller på det tidspunkt.

Men et eller andet sted giver nedrykningen os på en måde en chance for igen at bygge noget op. Det der sker lige nu i klubben er ikke helt dumt. Vi er sluppet af med nogle løntunge spillere og har fået gode sultne afløsere ind. Specielt Widell ligner et decideret scoop. Så fremtiden ser ikke helt sort ud... Nu skal vi lige vinde over SønderjyskE, så begynder det for alvor at ligne noget :thumbsup:

DenSataniskeHest
1. div
1. div
Indlæg: 455
Tilmeldt: 12. apr 2023, 22:47
Favoritspiller: Frank

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af DenSataniskeHest » 8. sep 2023, 09:20

Klaus skrev:
7. sep 2023, 23:25
Jeg er knaldhamrende sikker på, at den primære grund til nedrykningen var fyringen af Friis. Det bygger jeg på, at Friis i de sidste kampe han fik rent faktisk formåede at skrabe point sammen.
Der er flere fejl der skaber endrykgningen. Men ja er også ret sikker på havde man beholdt friis så var man ikke rykket ned. Han burde mindst have haft til nytår. Form pilen og spil kvaliteten pejede nemlig op af.. At det så var tåbeligt hvordna han smed en top placering i foråret er så bare dumt. Men bestyrelsen havde set sig sur på Lars Friis, efter de først kræver et salg af Ross..

Anden fejl var Eriks tilgang til holdet.. Passivt forsvare og håbe på et lucky punch, alt imens man bænker susa..

Tredje fejl var man lod Theo overtage så længe som man gjorde... han kostede altså en del point.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6401
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af FlæskeFrank » 8. sep 2023, 09:55

Inden vi gør Friis alt for god, så havde han altså et snit på 1,0 i efteråret inden han blev fyret. Og 1,14 i foråret.

Så han var fuldt berettiget at fyre. At Hamren var fuldstændig skandaløs efterfølgende og burde af sig selv have trukket stikket i vinters, er en anden sag.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4245
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Klaus » 8. sep 2023, 22:29

FlæskeFrank skrev:
8. sep 2023, 09:55
Inden vi gør Friis alt for god, så havde han altså et snit på 1,0 i efteråret inden han blev fyret. Og 1,14 i foråret.

Så han var fuldt berettiget at fyre. At Hamren var fuldstændig skandaløs efterfølgende og burde af sig selv have trukket stikket i vinters, er en anden sag.
Ja, havde man fyret ham i pausen havde det givet mening. Men ikke på baggrund af holdets tilstand på det tidspunkt fyringen kom. Han fik stadigvæk 8 point i de sidste 5 kampe, og vi var mega uheldige i Randers... Theos drop og flere skud på stængerne. Så timingen var jo helt gak....

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13663
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Funky » 8. sep 2023, 23:05

Hanga skrev:
7. sep 2023, 21:31
Funky skrev:jeg synes, det ramler helt sammen i det, der ellers prøver at fremstå som saglig analyse, med udsagnet:

"Det opbyggede en selvforståelse af, at når bare vi sætter nordjyske drenge på banen, så kan vi vinde igen."

Det har lige præcis 0% af nogen med indflydelse i AaB nogensinde sagt eller tænkt, så vidt jeg ved. Hverken som reaktion på 2014-mesterskabet, eller bare i det hele taget.

Helt enig med Gnu, skribenten havde lagt sig fast på sin konklusion på forhånd, og prøver så at skrive den historie, som kan føre frem dertil. Ærgerligt, for jeg tror ellers, han har fat i noget omkring AaB's begejstring ved den identitet (ikke geografisk, nærmere spillemæssig), som 2014 gav eller forstærkede for klubben, og som nok har været lidt af en "forbandelse" efterfølgende. Men den forbandelse er bare slet ikke hele forklaringen på nedrykningen.

Alene det, at han slet ikke nævner den totalt idiotiske og selvskadende fyring af Lars Friis som en afgørende faktor i nedrykningen siger lidt om skribentens behov for at tilrette historien til konklusionen.
Har du set Pallesen i Offside for nogle uger siden? Han fremlægger altså lidt fyringen af Friis som uundgåelig. Hvis man skal tro ham så havde spillertruppen ingen tro på det koncept han forsøgte at indkøre og "til sidst var der nogen i ledelsen der kunne se det samme". Han gav mig klart indtryk af at en stor del af spillertruppen bakkede op om den fyring, hvis de ikke ligefrem havde presset på som rygterne også gik på.

Derfor kan fyringen naturligvis godt have været en afgørende faktor i nedrykningen, vi blev i hvert fald ikke bedre... men jeg blev bekræftet i at vores problemer startede længe før.
Nej, det må jeg indrømme, at jeg ikke har set - men det lyder da som et bemærkelsesværdigt interview. Egentlig skuffer Pallesen mig en hel del med sådan en udtalelse, og det bestyrker min mistanke om, at nogen i spillertruppen har medvirket til at give Friis kniven - måske Pallesen selv, endda. Det minder mig om Esbjerg, eller OB i deres mere usunde perioder.

Og nu har vi så en situation, hvor den nuværende cheftræner ved sæsonens start fastslår, at spilsystemet 4-3-3 ikke er til diskussion, og 3 kampe senere begynder man at væve rundt i formationen alligevel...måske på krav fra dele af truppen?

Shit, jeg håber, den nye sportslige ledelse har røv nok i bukserne, hvis det er Esbjerg-tendenser, som har sneget sig ind derude.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

DenSataniskeHest
1. div
1. div
Indlæg: 455
Tilmeldt: 12. apr 2023, 22:47
Favoritspiller: Frank

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af DenSataniskeHest » 9. sep 2023, 09:40

Kan man se det onside interviews på nettet?

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14763
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Hanga » 9. sep 2023, 09:54

DenSataniskeHest skrev:
9. sep 2023, 09:40
Kan man se det onside interviews på nettet?
Offside.
Der er nogle klip på tv3sport.dk men pt. vil de ikke loade ved mig. Om de indeholder hans udtalelser om Friis mv. ved jeg ikke.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14763
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Hanga » 9. sep 2023, 10:02

Funky skrev:
8. sep 2023, 23:05
Hanga skrev:
7. sep 2023, 21:31
Funky skrev:jeg synes, det ramler helt sammen i det, der ellers prøver at fremstå som saglig analyse, med udsagnet:

"Det opbyggede en selvforståelse af, at når bare vi sætter nordjyske drenge på banen, så kan vi vinde igen."

Det har lige præcis 0% af nogen med indflydelse i AaB nogensinde sagt eller tænkt, så vidt jeg ved. Hverken som reaktion på 2014-mesterskabet, eller bare i det hele taget.

Helt enig med Gnu, skribenten havde lagt sig fast på sin konklusion på forhånd, og prøver så at skrive den historie, som kan føre frem dertil. Ærgerligt, for jeg tror ellers, han har fat i noget omkring AaB's begejstring ved den identitet (ikke geografisk, nærmere spillemæssig), som 2014 gav eller forstærkede for klubben, og som nok har været lidt af en "forbandelse" efterfølgende. Men den forbandelse er bare slet ikke hele forklaringen på nedrykningen.

Alene det, at han slet ikke nævner den totalt idiotiske og selvskadende fyring af Lars Friis som en afgørende faktor i nedrykningen siger lidt om skribentens behov for at tilrette historien til konklusionen.
Har du set Pallesen i Offside for nogle uger siden? Han fremlægger altså lidt fyringen af Friis som uundgåelig. Hvis man skal tro ham så havde spillertruppen ingen tro på det koncept han forsøgte at indkøre og "til sidst var der nogen i ledelsen der kunne se det samme". Han gav mig klart indtryk af at en stor del af spillertruppen bakkede op om den fyring, hvis de ikke ligefrem havde presset på som rygterne også gik på.

Derfor kan fyringen naturligvis godt have været en afgørende faktor i nedrykningen, vi blev i hvert fald ikke bedre... men jeg blev bekræftet i at vores problemer startede længe før.
Nej, det må jeg indrømme, at jeg ikke har set - men det lyder da som et bemærkelsesværdigt interview. Egentlig skuffer Pallesen mig en hel del med sådan en udtalelse, og det bestyrker min mistanke om, at nogen i spillertruppen har medvirket til at give Friis kniven - måske Pallesen selv, endda. Det minder mig om Esbjerg, eller OB i deres mere usunde perioder.

Og nu har vi så en situation, hvor den nuværende cheftræner ved sæsonens start fastslår, at spilsystemet 4-3-3 ikke er til diskussion, og 3 kampe senere begynder man at væve rundt i formationen alligevel...måske på krav fra dele af truppen?

Shit, jeg håber, den nye sportslige ledelse har røv nok i bukserne, hvis det er Esbjerg-tendenser, som har sneget sig ind derude.
Det er jeg helt enig i. Med de udtalelse vi hørte efter seneste kamp fra blandt andet Thelander og Helenius så lyder det som om at spillertruppen har talt for et formationsskifte. Hvis man gerne ville have taget spillerne med på råd, så skulle det naturligvis have været gjort efter forrige sæson. Så man kunne lægge sig fast på sin stærkeste formation, træne den hele sommeroptakten, og tilpasse truppen til denne på transfermarkedet. Vi gjorde så dette til 4-3-3 i stedet og 3 kampe inde i sæsonen, i øvrigt med 3 fornuftige sejre som udbytte, begynder vi at sadle om, og bemærk at det ikke i første omgang var til 3-4-3 men nærmere 4-4-2. Det gør det meget svært for mig at se at man følger en langsigtet plan for vores spillemæssige koncept, der gerne skulle gå som en rød tråd fra seniortruppen til akademiet.

Men det er en anden snak... Pointen var at det her billede du har haft af at Friis var ved at vende det, i hvert fald ikke virker til at have være gengældt i spillertruppen, eller i hvert fald den del som Pallesen "taler for". Og hvis truppen var med til at slibe kniven, ja så bekræfter det jo blot at der allerede var store problemer med blandt andet kulturen. Det var ikke fyringen af Friis der fik AaB rykket ned, selvom jeg er enig i, at den gjorde en skidt situation værre.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13663
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Funky » 9. sep 2023, 10:33

Hanga skrev:
9. sep 2023, 10:02
Funky skrev:
8. sep 2023, 23:05
Hanga skrev:
7. sep 2023, 21:31
Funky skrev:jeg synes, det ramler helt sammen i det, der ellers prøver at fremstå som saglig analyse, med udsagnet:

"Det opbyggede en selvforståelse af, at når bare vi sætter nordjyske drenge på banen, så kan vi vinde igen."

Det har lige præcis 0% af nogen med indflydelse i AaB nogensinde sagt eller tænkt, så vidt jeg ved. Hverken som reaktion på 2014-mesterskabet, eller bare i det hele taget.

Helt enig med Gnu, skribenten havde lagt sig fast på sin konklusion på forhånd, og prøver så at skrive den historie, som kan føre frem dertil. Ærgerligt, for jeg tror ellers, han har fat i noget omkring AaB's begejstring ved den identitet (ikke geografisk, nærmere spillemæssig), som 2014 gav eller forstærkede for klubben, og som nok har været lidt af en "forbandelse" efterfølgende. Men den forbandelse er bare slet ikke hele forklaringen på nedrykningen.

Alene det, at han slet ikke nævner den totalt idiotiske og selvskadende fyring af Lars Friis som en afgørende faktor i nedrykningen siger lidt om skribentens behov for at tilrette historien til konklusionen.
Har du set Pallesen i Offside for nogle uger siden? Han fremlægger altså lidt fyringen af Friis som uundgåelig. Hvis man skal tro ham så havde spillertruppen ingen tro på det koncept han forsøgte at indkøre og "til sidst var der nogen i ledelsen der kunne se det samme". Han gav mig klart indtryk af at en stor del af spillertruppen bakkede op om den fyring, hvis de ikke ligefrem havde presset på som rygterne også gik på.

Derfor kan fyringen naturligvis godt have været en afgørende faktor i nedrykningen, vi blev i hvert fald ikke bedre... men jeg blev bekræftet i at vores problemer startede længe før.
Nej, det må jeg indrømme, at jeg ikke har set - men det lyder da som et bemærkelsesværdigt interview. Egentlig skuffer Pallesen mig en hel del med sådan en udtalelse, og det bestyrker min mistanke om, at nogen i spillertruppen har medvirket til at give Friis kniven - måske Pallesen selv, endda. Det minder mig om Esbjerg, eller OB i deres mere usunde perioder.

Og nu har vi så en situation, hvor den nuværende cheftræner ved sæsonens start fastslår, at spilsystemet 4-3-3 ikke er til diskussion, og 3 kampe senere begynder man at væve rundt i formationen alligevel...måske på krav fra dele af truppen?

Shit, jeg håber, den nye sportslige ledelse har røv nok i bukserne, hvis det er Esbjerg-tendenser, som har sneget sig ind derude.
Det er jeg helt enig i. Med de udtalelse vi hørte efter seneste kamp fra blandt andet Thelander og Helenius så lyder det som om at spillertruppen har talt for et formationsskifte. Hvis man gerne ville have taget spillerne med på råd, så skulle det naturligvis have været gjort efter forrige sæson. Så man kunne lægge sig fast på sin stærkeste formation, træne den hele sommeroptakten, og tilpasse truppen til denne på transfermarkedet. Vi gjorde så dette til 4-3-3 i stedet og 3 kampe inde i sæsonen, i øvrigt med 3 fornuftige sejre som udbytte, begynder vi at sadle om, og bemærk at det ikke i første omgang var til 3-4-3 men nærmere 4-4-2. Det gør det meget svært for mig at se at man følger en langsigtet plan for vores spillemæssige koncept, der gerne skulle gå som en rød tråd fra seniortruppen til akademiet.

Men det er en anden snak... Pointen var at det her billede du har haft af at Friis var ved at vende det, i hvert fald ikke virker til at have være gengældt i spillertruppen, eller i hvert fald den del som Pallesen "taler for". Og hvis truppen var med til at slibe kniven, ja så bekræfter det jo blot at der allerede var store problemer med blandt andet kulturen. Det var ikke fyringen af Friis der fik AaB rykket ned, selvom jeg er enig i, at den gjorde en skidt situation værre.
Det bliver jo lidt et spørgsmål om semantik, men hvis Friis' taktiske setup - og dermed hele hans rolle som træner og leder - også var et opgør med en usund kultur, så kan man måske godt sige, at fyringen af ham var et skæbneøjeblik, hvor AaB så traf det HELT forkerte valg. Og i modstrid med Pallesens meget mystiske udtalelse står jo, at spillet faktisk VAR ved at vende til det bedre!
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14763
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Hanga » 9. sep 2023, 10:39

Funky skrev:
9. sep 2023, 10:33

Det bliver jo lidt et spørgsmål om semantik, men hvis Friis' taktiske setup - og dermed hele hans rolle som træner og leder - også var et opgør med en usund kultur, så kan man måske godt sige, at fyringen af ham var et skæbneøjeblik, hvor AaB så traf det HELT forkerte valg. Og i modstrid med Pallesens meget mystiske udtalelse står jo, at spillet faktisk VAR ved at vende til det bedre!
Det kan du sagtens have ret i, og vi ved jo i hvert fald, at det kun blev værre af at få Hamren ind i stedet. En mand der ellers om nogen har haft attitud som trademark. Men uenig i det sidste, jeg var allerede meget nervøs for sæsonen inden Friis' fyring, synes vi var meget langt fra at ligne et fungerende hold lige til det sidste. Og det er det som Pallesen bekræfter mig i.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13663
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Årsagerne til nedrykningen

Indlæg af Funky » 9. sep 2023, 11:58

Hanga skrev:
9. sep 2023, 10:39
Funky skrev:
9. sep 2023, 10:33

Det bliver jo lidt et spørgsmål om semantik, men hvis Friis' taktiske setup - og dermed hele hans rolle som træner og leder - også var et opgør med en usund kultur, så kan man måske godt sige, at fyringen af ham var et skæbneøjeblik, hvor AaB så traf det HELT forkerte valg. Og i modstrid med Pallesens meget mystiske udtalelse står jo, at spillet faktisk VAR ved at vende til det bedre!
Det kan du sagtens have ret i, og vi ved jo i hvert fald, at det kun blev værre af at få Hamren ind i stedet. En mand der ellers om nogen har haft attitud som trademark. Men uenig i det sidste, jeg var allerede meget nervøs for sæsonen inden Friis' fyring, synes vi var meget langt fra at ligne et fungerende hold lige til det sidste. Og det er det som Pallesen bekræfter mig i.
Afslutningen på den foregående sæson var komplet horribel (det gik så endnu værre sæsonen efter, og uden Friis), og det gik langsomt fremad, enig, men det siger alligevel også noget om en selvforståelse i en trup, at man som spiller/"ældsteråd-af-truphøvdinge", eller hvordan man nu skal formulere det, mener, man overhovedet skal udfordre en træner på noget, der 100% burde være trænerens domæne - mindre end et halvt år inde i en sådan ny træners virke! Det er helt på hovedet. Og det er jo ikke fordi, Friis gik og delte sherifstjerner ud Esbjerg-style, han virkede på mig som en ret moderne træner med en inddragende stil. Så - helt ærligt - hvad f... bilder de spillere sig ind overhovedet at udfordre på den måde?
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Besvar