Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13662
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af Funky » 25. sep 2023, 08:21

Det spørgsmål stiller Rød Aalborg; altså, vi får resultaterne, oprykningen virker allerede stensikker, så hvorfor er der den underliggende utilfredshed, som man kan registrere? Og det er jo et rigtig interessant spørgsmål.

Lasse Yde spekulerer i, at det måske kommer af en fundamental skuffelse over at se klubben i 1. division, som vi ikke kan slippe. Som så meget kan der være noget om det, men jeg tror personligt ikke, det er en tungtvejende faktor.

Jeg tror derimod, klubben selv har lagt kimen til utilfredsheden ved at spille nogle ret udmærkede kampe i optakten til og starten af sæsonen. Klarest står træningskampen mod FCM, som man faktisk dominerer - også offensivt - og hjemmekampen mod Horsens. På basis af de indsatser var jeg i hvert fald selv videre fra “øv, det hedder 1. division”. Det var indsatser, som var løfterige, som gav et indtryk af en positiv udvikling, og af et niveau, som faktisk kunne være bæredygtigt også på superliganiveau. Og det er altså ikke et niveau, vi ser nu. Dermed er indtrykket ikke udvikling, men stagnation.

Man afgiver eks. helt initiativet hjemme mod Kolding, endda 1 mand oppe. Man giver et hold som Køge alt for meget plads. Fortællingen er, at man bygger defensiven op først, men det er altså svært at se nogen udvikling. Tværtimod ser jeg kamp for kamp vores målmand redde point i et omfang, jeg ikke synes skulle være nødvendigt. Og så er der mange nye på holdet, javel (og godt!), også flere end for 8-10 kampe siden, og vi må heller ikke glemme den med, at for alle modstandere er AaB årets kamp - men jeg savner simpelthen alligevel at se spillere som Højholt, Jørgensen, Kramer og hvem ellers vi har tilbage fra sidste sæson gøre en større forskel i at stabilisere defensiven overfor en flok semi-prof modstandere.

Mit indtryk er, at som AaB spiller lige nu, så står den på hårde tider, når det hedder superliga igen - og vi så faktisk bedre ud for 9-10 kampe siden. Til trods for, at de nye spillere over en kam har været et positivt bekendtskab. Det er rigtig godt, at der er mange kampe endnu til at nå frem til det (meget) højere niveau, som vil være påkrævet for at overleve i superligaen, det ville bare være rart at kunne se, at kampe som mod Køge og Kolding faktisk bidrog til den påkrævede udvikling. For jeg synes ikke, de har vist den defensive kontrol, man ellers fremhæver som det positive, og offensiven, ja,den er alt for afhængig af ekstraordinære enkeltmandspræstationer.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5324
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af R Rosenberg » 25. sep 2023, 08:48

Funky skrev:
25. sep 2023, 08:21
Det spørgsmål stiller Rød Aalborg; altså, vi får resultaterne, oprykningen virker allerede stensikker, så hvorfor er der den underliggende utilfredshed, som man kan registrere? Og det er jo et rigtig interessant spørgsmål.

Lasse Yde spekulerer i, at det måske kommer af en fundamental skuffelse over at se klubben i 1. division, som vi ikke kan slippe. Som så meget kan der være noget om det, men jeg tror personligt ikke, det er en tungtvejende faktor.

Jeg tror derimod, klubben selv har lagt kimen til utilfredsheden ved at spille nogle ret udmærkede kampe i optakten til og starten af sæsonen. Klarest står træningskampen mod FCM, som man faktisk dominerer - også offensivt - og hjemmekampen mod Horsens. På basis af de indsatser var jeg i hvert fald selv videre fra “øv, det hedder 1. division”. Det var indsatser, som var løfterige, som gav et indtryk af en positiv udvikling, og af et niveau, som faktisk kunne være bæredygtigt også på superliganiveau. Og det er altså ikke et niveau, vi ser nu. Dermed er indtrykket ikke udvikling, men stagnation.

Man afgiver eks. helt initiativet hjemme mod Kolding, endda 1 mand oppe. Man giver et hold som Køge alt for meget plads. Fortællingen er, at man bygger defensiven op først, men det er altså svært at se nogen udvikling. Tværtimod ser jeg kamp for kamp vores målmand redde point i et omfang, jeg ikke synes skulle være nødvendigt. Og så er der mange nye på holdet, javel (og godt!), også flere end for 8-10 kampe siden, og vi må heller ikke glemme den med, at for alle modstandere er AaB årets kamp - men jeg savner simpelthen alligevel at se spillere som Højholt, Jørgensen, Kramer og hvem ellers vi har tilbage fra sidste sæson gøre en større forskel i at stabilisere defensiven overfor en flok semi-prof modstandere.

Mit indtryk er, at som AaB spiller lige nu, så står den på hårde tider, når det hedder superliga igen - og vi så faktisk bedre ud for 9-10 kampe siden. Til trods for, at de nye spillere over en kam har været et positivt bekendtskab. Det er rigtig godt, at der er mange kampe endnu til at nå frem til det (meget) højere niveau, som vil være påkrævet for at overleve i superligaen, det ville bare være rart at kunne se, at kampe som mod Køge og Kolding faktisk bidrog til den påkrævede udvikling. For jeg synes ikke, de har vist den defensive kontrol, man ellers fremhæver som det positive, og offensiven, ja,den er alt for afhængig af ekstraordinære enkeltmandspræstationer.
For det første er det jo ingen tvivl om, at der skal investeres yderligere i truppen, når vi rykker op. Der er stadig pladser, hvor vi er langt fra godt nok besat til superligaen.

På den anden side burde den nuværende offensiv jo kunne lege kispus med samtlige andre hold i denne inferiøre liga.
Bakiz, Toku, Widell, Helenius, Lucas burde kunne gøre ethvert forsvar rundtosset. Men gør det ikke. Og der hælder jeg (stadig) til, at der er et eller andet med det mentale - som i øvrigt har været et problem i meget, meget lang tid.
Ædruelighedens stemme

haghdk
2. div
2. div
Indlæg: 228
Tilmeldt: 17. sep 2012, 17:56
Favoritspiller: Robbie Fowler
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af haghdk » 25. sep 2023, 09:00

Jeg ved ikke om den spillemæssige udfordring kan være et udspring af, at man lige p.t. udelukkende fokuserer på at skrabe point sammen og trænerstaben så vurderer at den måde man stiller op på (og spiller på) er den bedste måde at sikre, at man i hvert fald ikke taber. Pointhøst må og skal være alfa omega p.t.

Så kan det jo være, at man begynder at arbejde over mod det lækre og sprudlende spil når man har fået skrabet tiltrækkeligt med point sammen.

Det blot som jeg ser det kunne være.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5324
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af R Rosenberg » 25. sep 2023, 10:10

haghdk skrev:
25. sep 2023, 09:00
Jeg ved ikke om den spillemæssige udfordring kan være et udspring af, at man lige p.t. udelukkende fokuserer på at skrabe point sammen og trænerstaben så vurderer at den måde man stiller op på (og spiller på) er den bedste måde at sikre, at man i hvert fald ikke taber. Pointhøst må og skal være alfa omega p.t.

Så kan det jo være, at man begynder at arbejde over mod det lækre og sprudlende spil når man har fået skrabet tiltrækkeligt med point sammen.

Det blot som jeg ser det kunne være.
Men det er jo ud fra en præmis om, at de andre hold har lige så gode spillere/et lige så godt hold.

Uanset opstilling, så burde det i denne række ikke være de store farer for at tabe.
Ædruelighedens stemme

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6400
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af FlæskeFrank » 25. sep 2023, 12:42

Hvis det var en fejl, at vi var rykket ned, så havde vi vundet stort og flot.

Faktum er bare, at det var det ikke. Sønderjyske er i iøvrigt i gang med sæson 2 i den næstbedste række før det flotte spil kommer.
- FlæskeFrank

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3593
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af Hovedet » 25. sep 2023, 16:03

FlæskeFrank skrev:
25. sep 2023, 12:42
Hvis det var en fejl, at vi var rykket ned, så havnet vi vundet stort og flot.

Faktum er bare, at det var det ikke. Sønderjyske er i iøvrigt i gang med sæson 2 i den næstbedste række før det flotte spil kommer.
Dels spillede SønderjyskE aldeles glimrende de første 7-8 kampe af forrige sæson og såmænd også de sidste 10. I mellemtiden havde de imidlertid en rigtig skidt periode, der i sidste ende viste sig at blive fatal. Og dét er årsagen til, at SønderjyskE overhovedet spiller i den liga også i år.

Pointen er, at antallet af point ikke fuldstændig kan løsrives fra spillets kvalitet. Min bekymring går ikke på, om AaB i sin nuværende forfatning kan begå sig i Superligaen. Den spekulation er lige nu hypotetisk.

Min bekymring går på, om AaB kan blive ved med at hente det høje antal point, som holdet har erobret i den første lille tredjedel af sæsonen - og som efter al sandsynlighed også er nødvendigt, såfremt klubben skal indtage en af de to første pladser, når det endelige regnskab skal gøres op efter 32 runder.

På trods af 24 point efter 10 runder fordelt på 7 sejre - 3 uafgjorte - 0 nederlag er oprykning på ingen måde "stensikker", som den ofte italesættes herinde. Vores forspring til nr. 2 og 3 er således blot hhv. 3 og 4 point, så der er ikke plads til megen slinger i valsen pointmæssigt.

Vi skal hente mange sejre, og det er bekymrende, at vi skal slide og slæbe mod alle modstandere og i dén grad være så afhængig af en individuel eksplosion ud af det blå - som Widells træffer mod HB Køge - og i endnu højere grad, at Posavec næsten konstant indtager en top 3 - placering over holdets bedste spillere.

Således skal de blot 5 mål, vi har indkasseret de første 10 runder, nok snarere ses i lyset af en keeper, der hyppigere end godt er, indtager en "red vores røv" - rolle end i lyset af den kvantitative styrkelse af forsvaret og den påfaldende defensive indstilling, der nåede et absurd højdepunkt i hjemmekampen mod Kolding; ved stillingen 3-0 til AaB og en mand i overtal med godt en halv time tilbage!

Og lige præcis defensiven var i forrige sæson vores mindste problem; således har der aldrig i Superligaens historie været en nedrykker, der slap så få mål ind, som AaB gjorde. Og selv om Theo ganske vist droppede og kostede point en lille håndfuld gange i sidste sæsons grundspil, ville dette forhold aldrig have været fatalt i forhold til en nedrykning, hvis vores offensiv havde præsteret blot nogenlunde standsmæssigt.

Når dét er sagt: 1. division er ingenlunde en inferiør række. Se blot historisk på udfaldene af pokalkampe mellem 1. division (og for den sags skyld 2. division!) vs. Superliga. Og tag ligeledes det faktum i betragtning, at FCK i stort set hver sæson og ofte flere gange sætter point til mod oprykkere fra 1. division og også i de år, hvor Superligaen talte 14 hold. Således spillede AaB i sin ringeste forfatning nogensinde altså så sent som i foråret 2 gange i Parken mod samme FCK i sin stærkeste forfatning i årtier; og tabte begge kampe 0-1. Vildere er forskellen ikke.

Derfor har jeg på intet tidspunkt haft en forventning om, at AaB skulle bade sig gennem 1. division. Jeg er helt på det rene med, at der vil dukke et endda betragteligt antal kampe op, der minder om f.eks. udekampen i Hobro, hvor vi til sidst får slidt en kneben sejr hjem. Til sammenligning tvang et svagere Hobrohold i fjor FCK ud i straffesparkskonkurrence i pokalturneringen.

Hypotetisk kunne vi også spørge: Hvor mange hold i den nuværende Superliga ville have indtaget 1. division mere overbevisende end AaB de første 10 runder? Ville f.eks. Vejle, Hvidovre, OB, Lyngby og Viborg læne sig trygt tilbage i sikker forvisning om forfremmelse, såfremt et af disse hold skulle have optrådt i dette års 1. division? Ville f.eks. AGF tage til pokalkamp i Haderslev, Fredericia, Horsens, Hobro eller Aalborg med tilbagelænet og afslappet attitude? Hvor overbeviste om sikker sejr har vi selv været i AaBs gennemsnitssæsoner i den bedste halvdel af Superligaen, når pokalturneringens lodtrækning førte os til tilsvarende eller endnu mere inferiøre arenaer?

Ikke desto mindre skal der også være kampe - som f.eks. hjemmekampe mod Næstved og HB Køge - hvor man bare ikke skal være i tvivl om, hvorvidt AaB står med 3 point efter 90 minutter. Og for at vende tilbage til den påfaldende defensive tilgang til kampene, sidder jeg personligt tilbage med et indtryk af, at tilgangen til kampene udgør et større problem end AaBs spillemæssige kvaliteter og faktisk medvirker til at skabe kunstig spænding i flere opgør; som f.eks. i fredags.

AaB spillede sgu ikke guddommelig bold i de sidste 15-20 minutter af kampen. Men de spillede overbevisende, og man sad med et indtryk af, at næsten alle angreb kunne føre til mål eller en farlig situation. Det var således ikke grundet manglende skarphed i afslutningerne eller simpelt held/uheld, at AaB kun førte 1-0 ved pausen. Det var simpelthen grundet et nærmest komplet fravær af afslutninger! Og hvis dén tendens får lov at fortsætte, skal der godt nok ikke drejes ret meget på tilfældighedsknapperne, før 3 point forvandles til 1 point i slige opgør som mod HB Køge, og dét vil vi ikke have råd til, såfremt vi gerne i praksis vil finde ud af holdets duelighed på Superliganiveau næste år!

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10699
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af jonas386 » 25. sep 2023, 16:48

Det er ikke så kompliceret. AaBs (og os fans') ambitioner er ikke at være bedre end klubberne i 1. division, men at være i den bedre halvdel af superligaen. Derfor er det ikke tilfredsstillende - eller relevant - at man kan høste (mange) point imod hold på 2. klasse, når vi ikke ligner et hold der ville være i nærheden af en top-6 placering i Superligaen.

Når vi så er i de omstændigheder at det hedder 1. division, så er det ikke nok bare at hente mange point. Det er et minimumskrav. Man skulle helst, som fan og tilskuer, derimod have en fornemmelse af, at det her hold også kunne hente mange point i superligaen, og ikke at man primært henter mange point, fordi modstanderne nu er mærkbart ringere.

Vi har det klart største budget, de klart bedste spillere og på alle måder et set-up der er i en helt anden liga end de øvrige divisionsklubber. Alt andet end top-2 er en klar skuffelse, og det er så også den 'bund' vi arbejder ud fra. Til næste sæson er det (forhåbentligt) at undgå nedrykning, og så skal der generelt mindre til for at begejstre.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3593
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af Hovedet » 25. sep 2023, 17:22

jonas386 skrev:
25. sep 2023, 16:48
Det er ikke så kompliceret. AaBs (og os fans') ambitioner er ikke at være bedre end klubberne i 1. division, men at være i den bedre halvdel af superligaen. Derfor er det ikke tilfredsstillende - eller relevant - at man kan høste (mange) point imod hold på 2. klasse, når vi ikke ligner et hold der ville være i nærheden af en top-6 placering i Superligaen.

Når vi så er i de omstændigheder at det hedder 1. division, så er det ikke nok bare at hente mange point. Det er et minimumskrav. Man skulle helst, som fan og tilskuer, derimod have en fornemmelse af, at det her hold også kunne hente mange point i superligaen, og ikke at man primært henter mange point, fordi modstanderne nu er mærkbart ringere.

Vi har det klart største budget, de klart bedste spillere og på alle måder et set-up der er i en helt anden liga end de øvrige divisionsklubber. Alt andet end top-2 er en klar skuffelse, og det er så også den 'bund' vi arbejder ud fra. Til næste sæson er det (forhåbentligt) at undgå nedrykning, og så skal der generelt mindre til for at begejstre.
Som nævnt i forrige indlæg, går mine bekymringer ikke på, hvorvidt AaB her og nu kunne klare sig i Superligaen. Det kan man ikke sige noget som helst kvalificeret om. For at illustrere dette havde AaB på dette tidspunkt i fjor - trods den på papiret dårligste sæsonstart nogensinde - 9 point efter 9 runder i Superligaen, hvilket i dette års Superliga ville have placeret klubben som nr. 8 - bl.a. foran OB - og med 5 point til nedrykningsstregen.

Lyngby - som efter 99,5 % af sidste års sæson lå til nedrykning og på den yderste af alle yderlige decimaler reddede livet (som AaB jo selv gjorde i 2011 og siden ikke var i den blotte nærhed af en nedrykningsstreg) - ligger pt. med 12 point lige omkring mesterskabsslutspillet. Kunne man kategorisk afvise, at AaB skulle have indtaget en nogenlunde lignende position, såfremt en enkelt tilfældighed efter samlet knap 3000 minutters spilletid var gået AaBs vej i fjor, og klubben havde indtaget sin standsmæssige position i Superligaen?

Alt dette er blot irrelevant lige nu. Mine bekymringer går på, at AaB trods et meget højt antal point efter 10 runder i 1. division kun har et så marginalt forspring til sine forfølgere, at klubben om bare 2 runder - såfremt de to kommende og svære udekampe mod Vendsyssel og Horsens kun skulle resultere i 2 eller færre point, hvilket ingenlunde er et usandsynligt scenario - kan være henvist til en 3. plads i 1. division, selv om klubben er ubesejret i de første 12 kampe! Med andre ord vil det sandsynligvis kræve et meget højt pointantal at rykke op, og i dét lys giver det stof til refleksion, at så mange kampe i den grad ligger på vippen.

Vi kan ikke bare henkastet sige, at det gode spil "må komme senere", for hvis det gode spil skal henvises til en eller anden fjern fremtid, risikerer vi, at vi slet ikke får lejlighed til at afprøve vores evner i Superligaen næste år.

Så fokus bør være på, hvordan vi i de kommende 2/3 - dele af turneringen forhindrer for mange kampforløb á la Næstved og HB Køge. Mod Næstved blev det fatalt, og mod HB Køge kunne det være blevet fatalt. At AaBs sejr i fredags overhovedet kunne karakteriseres som fortjent skyldtes alene kampens sidste kvarters tid.

Mit lettere spørgsmål lyder således: Hvorfor vælger vi ikke en opstilling og/eller en tilgang til kampene, hvor vi ikke gør os selv svagere, end vi er - som vi har set det i talrige opgør efterhånden - og i stedet sætter os på kampene som f.eks. det sidste kvarter mod HB Køge. I dét tilfælde ville den kamp formentlig have været afgjort efter 1. halvleg.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6400
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af FlæskeFrank » 25. sep 2023, 17:45

Hovedet skrev:
25. sep 2023, 17:22
Alt dette er blot irrelevant lige nu. Mine bekymringer går på, at AaB trods et meget højt antal point efter 10 runder i 1. division kun har et så marginalt forspring til sine forfølgere, at klubben om bare 2 runder - såfremt de to kommende og svære udekampe mod Vendsyssel og Horsens kun skulle resultere i 2 eller færre point, hvilket ingenlunde er et usandsynligt scenario - kan være henvist til en 3. plads i 1. division, selv om klubben er ubesejret i de første 12 kampe! Med andre ord vil det sandsynligvis kræve et meget højt pointantal at rykke op, og i dét lys giver det stof til refleksion, at så mange kampe i den grad ligger på vippen.

Vi kan ikke bare henkastet sige, at det gode spil "må komme senere", for hvis det gode spil skal henvises til en eller anden fjern fremtid, risikerer vi, at vi slet ikke får lejlighed til at afprøve vores evner i Superligaen næste år.

Så fokus bør være på, hvordan vi i de kommende 2/3 - dele af turneringen forhindrer for mange kampforløb á la Næstved og HB Køge. Mod Næstved blev det fatalt, og mod HB Køge kunne det være blevet fatalt. At AaBs sejr i fredags overhovedet kunne karakteriseres som fortjent skyldtes alene kampens sidste kvarters tid.

Mit lettere spørgsmål lyder således: Hvorfor vælger vi ikke en opstilling og/eller en tilgang til kampene, hvor vi ikke gør os selv svagere, end vi er - som vi har set det i talrige opgør efterhånden - og i stedet sætter os på kampene som f.eks. det sidste kvarter mod HB Køge. I dét tilfælde ville den kamp formentlig have været afgjort efter 1. halvleg.
Altså 24 point i 10 kampe. Det er svært at få flere ud af de 30 mulige. Du kan selvfølgelig have lov til at være skuffet over, at vi ikke hentede lidt ekstra. Forspringet til de øvrige hold bestemmer vi jo ikke helt selv, der er jo også de øvrige klubbers indsats.

Jeg hører ikke nogle, som ikke er frustreret over, at de klare sejre ikke er der.
Men man kan på ingen måde sige at flere store sejre betyder, så vil vi derefter gå til små sejre og endelig til uafgjorte etc. Og vi derfor med små sejre er tættere på katastrofen(lig nederlag). SønderjyskE har vel det samme pointtal som sidste år.

Man kan jo også argumentere for, at vores angreb ikke kan blive ved med at være så bovlamt, at storsejre kommer snart(inden nederlagene).
- FlæskeFrank

DenSataniskeHest
1. div
1. div
Indlæg: 448
Tilmeldt: 12. apr 2023, 22:47
Favoritspiller: Frank

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af DenSataniskeHest » 25. sep 2023, 18:57

Folk er sure fordi selv imod elendige hold skaber AaB intet, det er som regel flest når man får et heldigt mål at det åbner op. Spillet er langsomt, man stiller sig meget defensivt. Men havde forventet man kunne begynde at se en spil plan og noget offensivt der hang sammen

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3593
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af Hovedet » 25. sep 2023, 20:13

FlæskeFrank skrev:
25. sep 2023, 17:45
Hovedet skrev:
25. sep 2023, 17:22
Alt dette er blot irrelevant lige nu. Mine bekymringer går på, at AaB trods et meget højt antal point efter 10 runder i 1. division kun har et så marginalt forspring til sine forfølgere, at klubben om bare 2 runder - såfremt de to kommende og svære udekampe mod Vendsyssel og Horsens kun skulle resultere i 2 eller færre point, hvilket ingenlunde er et usandsynligt scenario - kan være henvist til en 3. plads i 1. division, selv om klubben er ubesejret i de første 12 kampe! Med andre ord vil det sandsynligvis kræve et meget højt pointantal at rykke op, og i dét lys giver det stof til refleksion, at så mange kampe i den grad ligger på vippen.

Vi kan ikke bare henkastet sige, at det gode spil "må komme senere", for hvis det gode spil skal henvises til en eller anden fjern fremtid, risikerer vi, at vi slet ikke får lejlighed til at afprøve vores evner i Superligaen næste år.

Så fokus bør være på, hvordan vi i de kommende 2/3 - dele af turneringen forhindrer for mange kampforløb á la Næstved og HB Køge. Mod Næstved blev det fatalt, og mod HB Køge kunne det være blevet fatalt. At AaBs sejr i fredags overhovedet kunne karakteriseres som fortjent skyldtes alene kampens sidste kvarters tid.

Mit lettere spørgsmål lyder således: Hvorfor vælger vi ikke en opstilling og/eller en tilgang til kampene, hvor vi ikke gør os selv svagere, end vi er - som vi har set det i talrige opgør efterhånden - og i stedet sætter os på kampene som f.eks. det sidste kvarter mod HB Køge. I dét tilfælde ville den kamp formentlig have været afgjort efter 1. halvleg.
Altså 24 point i 10 kampe. Det er svært at få flere ud af de 30 mulige. Du kan selvfølgelig have lov til at være skuffet over, at vi ikke hentede lidt ekstra. Forspringet til de øvrige hold bestemmer vi jo ikke helt selv, der er jo også de øvrige klubbers indsats.

Jeg hører ikke nogle, som ikke er frustreret over, at de klare sejre ikke er der.
Men man kan på ingen måde sige at flere store sejre betyder, så vil vi derefter gå til små sejre og endelig til uafgjorte etc. Og vi derfor med små sejre er tættere på katastrofen(lig nederlag). SønderjyskE har vel det samme pointtal som sidste år.

Man kan jo også argumentere for, at vores angreb ikke kan blive ved med at være så bovlamt, at storsejre kommer snart(inden nederlagene).
Det er jo lige præcis hele pointen; at vi trods en hulens bunke point ikke har etableret et hul til forfølgerne. Dette kunne tyde på, at det vil kræve mange point at rykke op; altså, hvis rækken ikke bare viser sig at indeholde et eller to, men måske tre eller fire hold, der henter rigtig mange point. AaBs pointhøst kan man ikke indvende noget som helst imod, og var jeg på forhånd blevet fortalt, at AaB ville vinde 7 og spille 3 uafgjorte ud af de første 10 kampe, havde jeg gerne solgt den for det.

Da jeg skimmede turneringsplanen igennem, havde jeg faktisk forudset potentielle pointtab i Helsingør og Haderslev. Kun 1-1 hjemme mod Næstved kom bag på mig. Det var så tilsvarende den kamp i sæsonen, hvor jeg følte mig allermest sikker på sejr.

Nu står vi over for 2 potentielt svære udebaneopgør i Hjørring og Horsens, der lugter lidt af uafgjort som kampene i Helsingør og Haderslev. Vendsyssel har lige spillet sæsonens hidtil dårligste kamp ude mod Horsens, og det er ikke en fordel for os i fredagens kamp. Horsens kravler lige så stille op i tabellen efter en dårlig start og er i øvrigt det hold, jeg ser som den største trussel mod AaB og SønderjyskE. Fredericia - der som et lettere påfaldende kuriosum nu har optrådt 22 år uafbrudt i 1. division - kan have en tendens til at falde lidt sammen, som sæsonen skrider frem; ikke desto mindre ligner holdet en outsider i forhold til oprykningsplads.

Og ja, som du selv skriver: Selv om vi får virkelig mange point, kan det stadig blive en giftig sæson, hvis et tredje eller sågar et fjerde hold formår at koble sig på pointvognen.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af Fabbe » 25. sep 2023, 20:58

Vi har stor pointsucces - og høster stor kritik for spillet.

Jeg ser kort og simpelt to hovedmuligheder:

1. Det er for nemt at spille i 1. Division, og holdet er understimuleret og falder tilbage i sofaen. Det er måske ikke farligt på kort sigt, men det er dødsensfarligt for næste sæsons skyld.
2. Vi er inde i en opbygningsfase, hvor det bare ikke kan være kønt. Men det går jo godt, og hen ad vejen vil spillet også se flottere ud. En "det-skal-nok-komme".
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5324
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af R Rosenberg » 25. sep 2023, 21:17

Fabbe skrev:
25. sep 2023, 20:58
Vi har stor pointsucces - og høster stor kritik for spillet.

Jeg ser kort og simpelt to hovedmuligheder:

1. Det er for nemt at spille i 1. Division, og holdet er understimuleret og falder tilbage i sofaen. Det er måske ikke farligt på kort sigt, men det er dødsensfarligt for næste sæsons skyld.
2. Vi er inde i en opbygningsfase, hvor det bare ikke kan være kønt. Men det går jo godt, og hen ad vejen vil spillet også se flottere ud. En "det-skal-nok-komme".
I saw what you did with that clock!

Problemet med 1. er jo bare, at det måske er for nemt at spille 1. division, men omvendt var det for svært at spille superliga. Så må man jo håbe, at man kan geare op, så det ikke bliver lige så svært næste sæson.

En tilværelse som elevatorhold vil være så forfærdeligt meget værre end en enkelt nedrykning.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
YentotreKaffe
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 80
Tilmeldt: 16. sep 2023, 18:21

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af YentotreKaffe » 25. sep 2023, 21:43

Fabbe skrev:
25. sep 2023, 20:58
Vi har stor pointsucces - og høster stor kritik for spillet.

Jeg ser kort og simpelt to hovedmuligheder:

1. Det er for nemt at spille i 1. Division, og holdet er understimuleret og falder tilbage i sofaen. Det er måske ikke farligt på kort sigt, men det er dødsensfarligt for næste sæsons skyld.
2. Vi er inde i en opbygningsfase, hvor det bare ikke kan være kønt. Men det går jo godt, og hen ad vejen vil spillet også se flottere ud. En "det-skal-nok-komme".
Det er mestendels nummer 2, vi har spillet 4 sølle kampe siden vi gik over til et 3 mands forsvar og lagde systemet om. Der er potentielt skiftet 5 markspillere i startopstillingen over et transfervindue der lukkede 1 måned siden, hvilket besværliggør evt relation dannelse yderligere. Vores vigtigste offensive brik blev solgt til Saudi.

Herudover er vi et hold hvor der intet var at bygge videre på da Hilje overtog, efter 3 fyringer på 1½ år. Vores offensiv sprudlede altså heller ikke sidste år.

Du kan ligge til alt dette, at stort set alle der har mødt os, udover Fredericia, Hillerød og Kolding mere eller mindre har forsøgt at dræbe kampen, med eller uden bold, selv hvis de er bagud.

Folk er nødt til at finde noget tålmodighed hvis de allerede spasser ud efter 10 kampe, især når spillerne viser masser af vilje til at vinde kampene. Det her er ikke slutproduktet vi ser på, ikke i nærheden. Hverken defensivt, på midten eller offensivt. Men det er da korrekt at holdet mangler at sætte sig.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4436
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af doukas » 25. sep 2023, 21:52

Min utilfredshed bunder i, at jeg simpelthen ikke kan se, hvad Hiljemark vil med holdet. Nu har han efterhånden været her i en del tid, men der er ingen positive tegninger til at få forløst vores offensiv. Gang på gang bliver vi reddet af vanvittige langskudsmål alà Odada og Widell samt stærke præstationer fra Posavec i målet. Det holder ikke i længden. Der er alt for meget fokus på at undgå at lukke mål ind. Imod HB Køge havde vi 3 spillere med et offensivt mindset. Resten kom knap over midterlinjen. Vi formåede aldrig at få vores midtbane retvendt. Både Højholt og Odada modtog bolden med ryggen mod mål hver eneste gang. Det er så røvsygt at kigge på og heller ikke uden risiko for fiasko, som flere andre er inde på. Og så mangler jeg bare en smule vildskab fra spillerne når de løber på banen til en hjemmekamp en fredag aften med gang i den på lægterne. Hvis Hiljemark har en teamtalk lige før kampstart, så må det være en dødssyg en af slagsen.

Når vi spillet imod Vendsyssel, har vi mødt alle holdene en gang. Jeg tror det bliver til vores fordel, at det bliver lidt mere "hverdag" for de andre hold at møde os, idet de måske skruer bare 4-5 % ned for gassen. Men nu må vi se.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14752
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af Hanga » 25. sep 2023, 22:17

Funky skrev:
25. sep 2023, 08:21
Det spørgsmål stiller Rød Aalborg; altså, vi får resultaterne, oprykningen virker allerede stensikker, så hvorfor er der den underliggende utilfredshed, som man kan registrere? Og det er jo et rigtig interessant spørgsmål.

Lasse Yde spekulerer i, at det måske kommer af en fundamental skuffelse over at se klubben i 1. division, som vi ikke kan slippe. Som så meget kan der være noget om det, men jeg tror personligt ikke, det er en tungtvejende faktor.

Jeg tror derimod, klubben selv har lagt kimen til utilfredsheden ved at spille nogle ret udmærkede kampe i optakten til og starten af sæsonen. Klarest står træningskampen mod FCM, som man faktisk dominerer - også offensivt - og hjemmekampen mod Horsens. På basis af de indsatser var jeg i hvert fald selv videre fra “øv, det hedder 1. division”. Det var indsatser, som var løfterige, som gav et indtryk af en positiv udvikling, og af et niveau, som faktisk kunne være bæredygtigt også på superliganiveau. Og det er altså ikke et niveau, vi ser nu. Dermed er indtrykket ikke udvikling, men stagnation.

Man afgiver eks. helt initiativet hjemme mod Kolding, endda 1 mand oppe. Man giver et hold som Køge alt for meget plads. Fortællingen er, at man bygger defensiven op først, men det er altså svært at se nogen udvikling. Tværtimod ser jeg kamp for kamp vores målmand redde point i et omfang, jeg ikke synes skulle være nødvendigt. Og så er der mange nye på holdet, javel (og godt!), også flere end for 8-10 kampe siden, og vi må heller ikke glemme den med, at for alle modstandere er AaB årets kamp - men jeg savner simpelthen alligevel at se spillere som Højholt, Jørgensen, Kramer og hvem ellers vi har tilbage fra sidste sæson gøre en større forskel i at stabilisere defensiven overfor en flok semi-prof modstandere.

Mit indtryk er, at som AaB spiller lige nu, så står den på hårde tider, når det hedder superliga igen - og vi så faktisk bedre ud for 9-10 kampe siden. Til trods for, at de nye spillere over en kam har været et positivt bekendtskab. Det er rigtig godt, at der er mange kampe endnu til at nå frem til det (meget) højere niveau, som vil være påkrævet for at overleve i superligaen, det ville bare være rart at kunne se, at kampe som mod Køge og Kolding faktisk bidrog til den påkrævede udvikling. For jeg synes ikke, de har vist den defensive kontrol, man ellers fremhæver som det positive, og offensiven, ja,den er alt for afhængig af ekstraordinære enkeltmandspræstationer.
At vi forsøger at stabilisere defensiven først, er det ikke kun på debatten at det er blevet sagt? Jeg mindes ikke at have hørt AaB udtale at man først og fremmest forsøger at lukke bagdøren. Ret mig hvis jeg tager fejl. Men folk leder jo efter mulige forklaringer på hvorfor Hiljemark er gået fra en holdning om ikke at skifte formation (som han slog fast i sommerpausen) til at vælge en umiddelbart mere defensiv formation og tilgang til tingene.

Dernæst så er man nød til at adskille tingene lidt. Der er jo ingen der er utilfredse med de resultater AaB har lavet indtil videre. Vi ligger nr. 1 med et snit der så rigeligt tager os i Superligaen hvis vi kan holde det. Men lige så vel at man ikke skal stirre sig blind på et nederlag, hvis præstationen har været god, så skal man jo heller ikke være blind for at vores spil har haft det svært på det seneste. Vi laver for få chancer og har vundet flere point alene på individuel kvalitet i nogle få aktioner. Og modstanderne har også haft deres chancer. Nogle kampe kunne i hvert fald godt være tippet anderledes hvis det havde været stolpe ud i stedet for stolpe ind.

Jeg tror du har ret i at det er udviklingen der gør at man bliver skeptisk. Forståelsen havde nok været større hvis vi havde taget den elendige form fra superligaen med ned i 1 div. og ledte desperat efter at få resultaterne. Men vi kom fint hen over sommerens pre season og kom godt igang med sæsonen i 4-3-3. Okay, vi var lidt langsomme ude af starthullerne i B93, men sprudlede spillemæssigt mod Horsens, og selvom det ikke var helt så godt mod Fredericia, var det stadig overbevisende. Men så begyndte Hiljemark ændringerne, og siden har vi simpelthen bare spillet dårligere. Det synes jeg ikke man kan diskutere. Og tilgangen i nogle af kampene har været bekymrende, f.eks. Kolding kampen som du nævner. Jeg forstår ikke hvis det handler om ikke at tage chancer med resultaterne, for modstanderne laver lige så mange chancer som vi selv gør, i modsætning til de første kampe. Posavec er vel kandidat til sæsonens spiller indtil videre.

Jeg taler på ingen måde for om Hiljemark er den rigtige. Jeg håber bare at han snart får lagt sig 100% fast på hvordan det er vi skal spille, og at vi så begynder at vise potentiale i spillet. For det er mange kampe siden at AaB har sat noget sammen der lovede godt. Lige nu vinder vi på individuel kvalitet, men den går altså ikke hvis det hedder Superliga efter sommerferien. Her skal vi have et indspillet koncept der fungerer så holdet kan præstere. Det er dét der har gjort at Silkeborg og Viborg har kunnet bide sig fast med succes. Et helt indkørt og fungerende spillemæssigt koncept som holdet er helt tryg i, selv når modstanderne er bedre eller gør noget anderledes. Det synes jeg AaB er meget langt fra pt.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2998
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af raekkeettre » 25. sep 2023, 22:23

YentotreKaffe skrev:
25. sep 2023, 21:43
Fabbe skrev:
25. sep 2023, 20:58
Vi har stor pointsucces - og høster stor kritik for spillet.

Jeg ser kort og simpelt to hovedmuligheder:

1. Det er for nemt at spille i 1. Division, og holdet er understimuleret og falder tilbage i sofaen. Det er måske ikke farligt på kort sigt, men det er dødsensfarligt for næste sæsons skyld.
2. Vi er inde i en opbygningsfase, hvor det bare ikke kan være kønt. Men det går jo godt, og hen ad vejen vil spillet også se flottere ud. En "det-skal-nok-komme".
Det er mestendels nummer 2, vi har spillet 4 sølle kampe siden vi gik over til et 3 mands forsvar og lagde systemet om. Der er potentielt skiftet 5 markspillere i startopstillingen over et transfervindue der lukkede 1 måned siden, hvilket besværliggør evt relation dannelse yderligere. Vores vigtigste offensive brik blev solgt til Saudi.

Herudover er vi et hold hvor der intet var at bygge videre på da Hilje overtog, efter 3 fyringer på 1½ år. Vores offensiv sprudlede altså heller ikke sidste år.

Du kan ligge til alt dette, at stort set alle der har mødt os, udover Fredericia, Hillerød og Kolding mere eller mindre har forsøgt at dræbe kampen, med eller uden bold, selv hvis de er bagud.

Folk er nødt til at finde noget tålmodighed hvis de allerede spasser ud efter 10 kampe, især når spillerne viser masser af vilje til at vinde kampene. Det her er ikke slutproduktet vi ser på, ikke i nærheden. Hverken defensivt, på midten eller offensivt. Men det er da korrekt at holdet mangler at sætte sig.
Inden de 4 sølle kampe med 3 mandsforsvar, havde vi 2 kampe hvor vi spillede med 2 6'ere - hvor de 4 første kampe var med en 6'er. Det må havde været den 1-1 kamp mod Helsingør der fik dem til at skide i bukserne og sætte alt ind på defensiven.

Du skriver vi har skiftet 5 ud I starten - har du set hvad de andre hold har skiftet ud eller solgt, det er vist heller ikke småting. Men ja kunne været ret at vide om det er meget mere vildt end de andre hold.

Men ellers er der jo INGEN fremskridt siden Fredericia kampen, som i overhoved. Og nu får vi at se i morgen om de er blevet bedre på den tid, eller vi kan vinde nemt over dem igen. Jeg har mine bange anelser....desværre.

Brugeravatar
YentotreKaffe
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 80
Tilmeldt: 16. sep 2023, 18:21

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af YentotreKaffe » 26. sep 2023, 00:03

raekkeettre skrev:
25. sep 2023, 22:23
YentotreKaffe skrev:
25. sep 2023, 21:43
Fabbe skrev:
25. sep 2023, 20:58
Vi har stor pointsucces - og høster stor kritik for spillet.

Jeg ser kort og simpelt to hovedmuligheder:

1. Det er for nemt at spille i 1. Division, og holdet er understimuleret og falder tilbage i sofaen. Det er måske ikke farligt på kort sigt, men det er dødsensfarligt for næste sæsons skyld.
2. Vi er inde i en opbygningsfase, hvor det bare ikke kan være kønt. Men det går jo godt, og hen ad vejen vil spillet også se flottere ud. En "det-skal-nok-komme".
Det er mestendels nummer 2, vi har spillet 4 sølle kampe siden vi gik over til et 3 mands forsvar og lagde systemet om. Der er potentielt skiftet 5 markspillere i startopstillingen over et transfervindue der lukkede 1 måned siden, hvilket besværliggør evt relation dannelse yderligere. Vores vigtigste offensive brik blev solgt til Saudi.

Herudover er vi et hold hvor der intet var at bygge videre på da Hilje overtog, efter 3 fyringer på 1½ år. Vores offensiv sprudlede altså heller ikke sidste år.

Du kan ligge til alt dette, at stort set alle der har mødt os, udover Fredericia, Hillerød og Kolding mere eller mindre har forsøgt at dræbe kampen, med eller uden bold, selv hvis de er bagud.

Folk er nødt til at finde noget tålmodighed hvis de allerede spasser ud efter 10 kampe, især når spillerne viser masser af vilje til at vinde kampene. Det her er ikke slutproduktet vi ser på, ikke i nærheden. Hverken defensivt, på midten eller offensivt. Men det er da korrekt at holdet mangler at sætte sig.
Inden de 4 sølle kampe med 3 mandsforsvar, havde vi 2 kampe hvor vi spillede med 2 6'ere - hvor de 4 første kampe var med en 6'er. Det må havde været den 1-1 kamp mod Helsingør der fik dem til at skide i bukserne og sætte alt ind på defensiven.

Du skriver vi har skiftet 5 ud I starten - har du set hvad de andre hold har skiftet ud eller solgt, det er vist heller ikke småting. Men ja kunne været ret at vide om det er meget mere vildt end de andre hold.

Men ellers er der jo INGEN fremskridt siden Fredericia kampen, som i overhoved. Og nu får vi at se i morgen om de er blevet bedre på den tid, eller vi kan vinde nemt over dem igen. Jeg har mine bange anelser....desværre.
De træffer naturligvis ikke strategiske beslutninger baseret på en kamp. Det er langsigtede beslutninger som James Gow og Kappmeier har været med inde over. De har adgang til en enorm mænge data og der bliver analyseret baseret på mange kampe.

Der er heller ikke nogen sandhed bag at man har sat alt ind på defensiven, det må være en debatside sandhed, det er altid offensiven der fungerer til sidst, og den der tager længest tid at spille ind. Jeg vil da garantere dig for at de ikke er tilfredse med offensiven endnu.

Nej, at skifte så mange markspillere er ikke bare lige noget klubber gør i et normalt vindue, selv 3 nye markspillere kan være svært at få til at spille på et par måneder. Det er normen at man maks skifter 3 af relationelle årsager. Og det er mens man har et system der allerede er indspillet. Men vi har ikke haft noget at bygge ovenpå.

Du kan ikke analysere meget baseret en kamp. I sidste kamp var Fredericia god mellem felterne, særligt første halvleg, mens AaB har haft mere kvalitet i felterne. Det har været tilfældet gennem hele sæsonen.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6400
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af FlæskeFrank » 26. sep 2023, 00:11

Efter 10 runder sidste år var stillingen:
1. Vejle 24 point 24-6
2. Hvidovre 23 point 27-9
3. SønderjyskE 20 point 23-15
4. Næstved 19 point 15-11

I denne sæson hedder det:
1. AaB 24 point 21-5
2. SønderjyskE 21 point 27-13
3. Fredericia 20 point 17-10
4. Hobro 18 point 18-10
6. Horsens 16 point 13-12

Så vi leverer pt. Der er heller ikke tegn på, at denne sæson skulle være særlig stærk i toppen eller bunden.
- FlæskeFrank

Raptorr
Landshold
Landshold
Indlæg: 789
Tilmeldt: 24. jan 2022, 23:42
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Sejr, sejr, hvorfor utilfredse?

Indlæg af Raptorr » 26. sep 2023, 06:25

Hanga skrev:
25. sep 2023, 22:17
Funky skrev:
25. sep 2023, 08:21
Det spørgsmål stiller Rød Aalborg; altså, vi får resultaterne, oprykningen virker allerede stensikker, så hvorfor er der den underliggende utilfredshed, som man kan registrere? Og det er jo et rigtig interessant spørgsmål.

Lasse Yde spekulerer i, at det måske kommer af en fundamental skuffelse over at se klubben i 1. division, som vi ikke kan slippe. Som så meget kan der være noget om det, men jeg tror personligt ikke, det er en tungtvejende faktor.

Jeg tror derimod, klubben selv har lagt kimen til utilfredsheden ved at spille nogle ret udmærkede kampe i optakten til og starten af sæsonen. Klarest står træningskampen mod FCM, som man faktisk dominerer - også offensivt - og hjemmekampen mod Horsens. På basis af de indsatser var jeg i hvert fald selv videre fra “øv, det hedder 1. division”. Det var indsatser, som var løfterige, som gav et indtryk af en positiv udvikling, og af et niveau, som faktisk kunne være bæredygtigt også på superliganiveau. Og det er altså ikke et niveau, vi ser nu. Dermed er indtrykket ikke udvikling, men stagnation.

Man afgiver eks. helt initiativet hjemme mod Kolding, endda 1 mand oppe. Man giver et hold som Køge alt for meget plads. Fortællingen er, at man bygger defensiven op først, men det er altså svært at se nogen udvikling. Tværtimod ser jeg kamp for kamp vores målmand redde point i et omfang, jeg ikke synes skulle være nødvendigt. Og så er der mange nye på holdet, javel (og godt!), også flere end for 8-10 kampe siden, og vi må heller ikke glemme den med, at for alle modstandere er AaB årets kamp - men jeg savner simpelthen alligevel at se spillere som Højholt, Jørgensen, Kramer og hvem ellers vi har tilbage fra sidste sæson gøre en større forskel i at stabilisere defensiven overfor en flok semi-prof modstandere.

Mit indtryk er, at som AaB spiller lige nu, så står den på hårde tider, når det hedder superliga igen - og vi så faktisk bedre ud for 9-10 kampe siden. Til trods for, at de nye spillere over en kam har været et positivt bekendtskab. Det er rigtig godt, at der er mange kampe endnu til at nå frem til det (meget) højere niveau, som vil være påkrævet for at overleve i superligaen, det ville bare være rart at kunne se, at kampe som mod Køge og Kolding faktisk bidrog til den påkrævede udvikling. For jeg synes ikke, de har vist den defensive kontrol, man ellers fremhæver som det positive, og offensiven, ja,den er alt for afhængig af ekstraordinære enkeltmandspræstationer.
At vi forsøger at stabilisere defensiven først, er det ikke kun på debatten at det er blevet sagt? Jeg mindes ikke at have hørt AaB udtale at man først og fremmest forsøger at lukke bagdøren. Ret mig hvis jeg tager fejl. Men folk leder jo efter mulige forklaringer på hvorfor Hiljemark er gået fra en holdning om ikke at skifte formation (som han slog fast i sommerpausen) til at vælge en umiddelbart mere defensiv formation og tilgang til tingene.

Dernæst så er man nød til at adskille tingene lidt. Der er jo ingen der er utilfredse med de resultater AaB har lavet indtil videre. Vi ligger nr. 1 med et snit der så rigeligt tager os i Superligaen hvis vi kan holde det. Men lige så vel at man ikke skal stirre sig blind på et nederlag, hvis præstationen har været god, så skal man jo heller ikke være blind for at vores spil har haft det svært på det seneste. Vi laver for få chancer og har vundet flere point alene på individuel kvalitet i nogle få aktioner. Og modstanderne har også haft deres chancer. Nogle kampe kunne i hvert fald godt være tippet anderledes hvis det havde været stolpe ud i stedet for stolpe ind.

Jeg tror du har ret i at det er udviklingen der gør at man bliver skeptisk. Forståelsen havde nok været større hvis vi havde taget den elendige form fra superligaen med ned i 1 div. og ledte desperat efter at få resultaterne. Men vi kom fint hen over sommerens pre season og kom godt igang med sæsonen i 4-3-3. Okay, vi var lidt langsomme ude af starthullerne i B93, men sprudlede spillemæssigt mod Horsens, og selvom det ikke var helt så godt mod Fredericia, var det stadig overbevisende. Men så begyndte Hiljemark ændringerne, og siden har vi simpelthen bare spillet dårligere. Det synes jeg ikke man kan diskutere. Og tilgangen i nogle af kampene har været bekymrende, f.eks. Kolding kampen som du nævner. Jeg forstår ikke hvis det handler om ikke at tage chancer med resultaterne, for modstanderne laver lige så mange chancer som vi selv gør, i modsætning til de første kampe. Posavec er vel kandidat til sæsonens spiller indtil videre.

Jeg taler på ingen måde for om Hiljemark er den rigtige. Jeg håber bare at han snart får lagt sig 100% fast på hvordan det er vi skal spille, og at vi så begynder at vise potentiale i spillet. For det er mange kampe siden at AaB har sat noget sammen der lovede godt. Lige nu vinder vi på individuel kvalitet, men den går altså ikke hvis det hedder Superliga efter sommerferien. Her skal vi have et indspillet koncept der fungerer så holdet kan præstere. Det er dét der har gjort at Silkeborg og Viborg har kunnet bide sig fast med succes. Et helt indkørt og fungerende spillemæssigt koncept som holdet er helt tryg i, selv når modstanderne er bedre eller gør noget anderledes. Det synes jeg AaB er meget langt fra pt.
Der har været artikler i Nordjyske med Hiljemark og James Gow, hvor sidstnævnte beskriver, hvordan de arbejder med forskellige aspekter af spillet, ofte ret detaljeret. En af de ting, som de har haft opmærksomhed på er restforsvaret. Hiljemark beskriver, hvordan han lægger større vægt på det spillemæssige udtryk (de arbejder på det) end på formation. Med hensyn til et koncept, som fungerer og som spillerne er trygge i, så tager det tid, men selvfølgelig bliver der arbejdet på det. Kent brugte tid i Silkeborg, før det sad i skabet, ligesom vores mesterhold i 13/14 ikke blev skabt på en eller to sæsoner (inden den fantastiske sæson var spillet ikke altid for kønt under Kent). Hiljemark har været cheftræner i et halvt år. Jeg tror, at de vinder i Hjørring på fredag, og at de ligger komfortabelt nummer et i vinterpausen. Jeg tror også, at vi kommer til at se en spillemæssig udvikling, men det tager tid. Det hold, der rykkede ned var altså i en sørgelig forfatning, så jeg hilser et pointsnit på 2,4 velkomment, ikke mindst fordi jeg har troen på, at der nu bliver arbejdet seriøst og professionelt på Hornevej. Også med det spillemæssige udtryk.

Besvar