AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3589
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af Hovedet » 17. mar 2024, 21:20

Når enkelte Næstvedfans i efteråret påpegede, at AaB var langt tringere end Sønderjyske, skyldtes det ikke kun lidt rituel mudderkastning frem og tilbage på bold.dk efter 1-1 - kampen i Næstved i november.

Når SønderjyskE gang på gang - ser man bort fra en pludselig mindre nedgangsperiode med 1 point i 3 kampe, som selvfølgelig blev hentet i Aalborg - både herinde og generelt er blevet fremhævet som et lysende eksempel, skønt vi næsten hele sæsonen har ligget et mulehår foran samme SønderjyskE i tabellen, skyldes dette heller ikke kun forkælelse og forsmået selvværd.

Hvis du ligesom jeg sidder tilbage med indtrykket af en "mærkelig" sæson, skyldes dette heller ikke kun mavefornemmelser og følelser. For denne sæson har vitterligt været mærkelig. Og det med stort -M.

Om end det naturligvis er en subjektiv vurdering, tør jeg godt fastslå, at det helt altovervejende flertal ville være enig med mig i, at AaB har spillet endog meget få overbevisende kampe i denne sæson, og at det endda i lange perioder i endda mange kampe har fremstået fra det middelmådige til det miserable.

Jeg ville mene, at AaB kun har spillet tre indiskutabelt gode kampe i denne sæson: den første hjemmekamp mod Horsens (hvor vi paradoksalt nok var tættest på at skulle forlade banen uden at score!) samt de to udekampe mod Vendsyssel og samme Horsens. Man kunne med lidt god vilje tilføje sæsonens anden hjemmekamp mod Fredericia (hvor resultatet 4-0 imidlertid fremstod mere overbevisende end begivenhederne på banen) og dertil 1-1 - kampen i Haderslev.

Dette efterlader altså 17 kampe, hvor man har siddet mere eller mindre desillusioneret tilbage, skønt blot en af disse 17 er tabt knebent, og de 11 af dem er vundet.

For i tabellen ligger vi nr. 1 med 51 point efter 22 runder. Disse point er hentet via 15 sejre - 6 uafgjorte og 1 nederlag. Dette er ikke historisk, men det er tæt på. I turneringens nuværende format er det alene overgået af Viborg, der i sæsonen 2020/2021 hentede 56 point via 17 sejre - 5 uafgjorte - 0 nederlag og tangeret af Helsingør for to år siden med nøjagtigt samme statistik (som et lille kuriosum hertil kan nævnes, at samme Helsingør sluttede som nr. 5 hele 8 point fra oprykning efter slutspillets 10 kampe!). Ellers skal vi tilbage til sæsonen 2011/2012, hvor Esbjerg havde 55 point efter 22 runder i en række, der imidlertid talte 14 hold på daværende tidspunkt samt AGF året før, der også havde 55 point efter 22 runder i en række, der på det tidspunkt indeholdt 16 hold, hvorfor det ikke kan sammenlignes direkte.

Vi har heller ikke sat rekord, hvad angår hverken scorede eller indkasserede mål. Kun én rekord har vi slået, og dén er til gengæld vigtig: Vi har scoret i alle 22 kampe!

Målt på helt objektive alen, er det således ubestrideligt, at skønt vi ikke har skrevet decideret historie, fremstår vi endda særdeles overbevisende, og jeg kan ikke forestille mig, at nogen ville have surmulet over 51 point efter grundspillet ved sæsonstart. Og slet ikke, at vi har et forspring på hele 15 point ned til nr. 3, for det er til gengæld - meget tæt - på at være historisk. Dette er alene overgået af Esbjerg tilbage i sæsonen 2011/2012, hvor samme Esbjerg havde 17 point til nr. 3 samt tangeret af AGF året forinden. Men det var som nævnt i en tid, hvor 1. division indeholdt henholdsvis 14 og 16 hold og ikke havde slutspilsformat. I det nuværende format kommer kun Vejle tæt på - og det i fjor, hvor holdet med 50 point efter grundspillet havde et forspring på 13 point til nr. 3.

Da Helsingør for to år siden tangerede vores grundspilshøst, havde holdet kun 8 points forspring til nr. 3 (men til gengæld også 8 point til nr. 2). Og selv Viborg med hele 5 point mere, havde kun 8 point til nr. 3 efter grundspillet. Dette viser også, at selv en helt suveræn sæson potentielt kan ende i et kæmpedrama, hvis der findes tre hold, der distancerer de øvrige med flere længder. Dette har vi så heldigvis været forskånet for i år!

Når det nærmest ikke er til at fatte, at AaB går ind i slutspillet efter denne sæson med et forspring så stort, at det allerede nu er reduceret til teori, at oprykningen skulle glippe, skal dette ses ikke blot - men ved gud også - ses i lyset af de alt andet end overbevisende præstationer.

Det skal også ses i lyset af, at den samlede slutstilling efter grundspillet gemmer på en hemmelighed, der fremstår fortrøstningsfuld for AaB - og som tilsvarende bør vække bekymring i Haderslev! Hemmeligheden forklarer også, hvorfor AaBs sæson objektivt lige præcis ikke har været til historiebøgerne her, der og allevegne med undtagelse af det faktum, at vi har scoret i samtlige 22 kampe.

Hemmeligheden hedder Næstved og Helsingør. Eller rækkens to suveræne bundhold med henholdsvis 14 og 12 point efter 22 runder, hvor kun HB Køge med 18 point på 10. pladsen er inden for rækkevidde. For hvor ingen ville have været foruroliget - nærmere tværtimod - over en pointhøst på 51 point efter grundspillets 22 kampe; så er jeg overbevist om, at alle ville have skidt grønne grise, såfremt man før sæsonen havde erfaret, at AaB ikke ville have været til blot at hente én sejr i fire kampe mod rækkens bund 2. Som det eneste af de øvrige 10 hold i rækken!

Således har absurde 4 af vores i alt 7 pointtab i de 22 kampe fundet sted i de 4 kampe mod bund 2. Og dette forhold er blevet yderligere accentueret af de faktum, at de er fulgt umiddelbart efter hinanden i uskønne par og har dannet ramme om vores to pointmæssige minikriser i denne sæson.

Hvis vi måler stillingen ud fra top 10s fire kampe mod bund 2 i form af Næstved og Helsingør, ville den tage sig således ud:

1. SønderjyskE 4 4 0 0 12 (målscore: 14-5)
2. HB Køge 4 3 1 0 10
3. Hillerød 4 3 1 0 10
4. Vendsyssel 4 3 1 0 10
5. Horsens 4 3 1 0 10
6. Hobro 4 3 0 1 9
7. Kolding 4 2 2 0 8
8. B 93 4 2 1 1 7
9. Fredericia 4 1 3 0 6
10. AaB 4 0 4 0 4

Denne - nærmest ufattelige - statistik ville samtidig have produceret denne slutstilling i top 6, såfremt vi havde spillet i en på papiret stærkere 1. division med kun 10 hold:

1. AaB 18 15 2 1 47 (målscore: 43-17)
2. SønderjyskE 18 11 4 3 37 (målscore: 44-19)
3. Fredericia 18 8 5 5 29
4. Vendsyssel 18 7 5 6 26
5. Kolding 18 8 1 9 25
6. Hobro 18 7 1 8 22

Hvor forskydningerne fra nr. 3 til nr. 6 er forholdsvis marginale, tegner der sig nu ikke længere et billede af en suveræn top 2, men af en suveræn top 1 og en nr. 2 i ingenmandsland med længere til nr. 1 end til nr. 3! Bemærk også, at vi nu ser næsten identiske målscorer mellem AaB og SønderjyskE, hvis i øvrigt aldeles imponerende målhøst for en fjerdedels vedkommende er hentet fra de 4 opgør mod bund 2!

Kun det enlige nederlag mod Hobro fremkalder en lille ridse i lakken i en statistik, der er så forrygende, at den ikke ville kunne tangeres af andre end de 2-3 bedste hold i Superligaen. Derfor er jeg også noget varsom med at deltage i koret, der efter hver kamp forudser, at AaB "blæses ud af Superligaen" i næste sæson.

For i mine øjne er de fire hold, vi har mødt i foråret, ikke ringere end de fire hold, der pt. indtager Superligaens nederste tredjedel. Hillerød snyder lidt i denne sammenhæng, men det skyldes holdets miserable indledning på sæsonen med 4 nederlag i rap. Fjernes disse 4 kampe fra stillingen, ville Hillerød indtage en øjeblikkelig 3. plads i ligaen, hvad der også i mine øjne giver et mere retvisende billede!

Da vi start november måtte se Helenius ramme indersiden af opstanderen ved stillingen 2-2 mod Helsingør i overtiden i Aalborg, så jeg dette som det Nemesis, der nødvendigvis måtte ramme AaB efter den fesne kamp mod B 93 og den helt bizarre 2. halvleg i Kolding. Jeg blev blot bekræftet i dette efter 1-1 i Næstved trods overtal i næsten hele 2. halvleg og sæsonens første nederlag derpå mod Hobro i Aalborg. Skønt vi trods alt burde have hentet mere end 2 point i de 3 kampe, anså jeg faktisk denne pointhøst for mere retvisende end den, der var gået forud, og selv om det hele tiden så pænt ud i tabellen, begyndte jeg oprigtig talt at frygte for oprykningen. Også på baggrund af, at vi på daværende tidspunkt stadig havde 3 indbyrdes kampe tilbage mod SønderjyskE, Fredericia og Vendsyssel.

Min frygt skyldtes vel at mærke ikke spillertruppen, som naturligvis godt kunne forstærkes, men som jeg anså for så rigelig stærk til uproblematisk tilbagevenden til Superligaen. Ikke med "hæl og tå" og andet af de pjank, som nogle har skrevet om, at folk forventer. For dertil er niveauet i 1. division nemlig alt for højt! Men i form af et AaB-hold, der myndigt og kompetent dominerede stort set alle kampe og da i hvert fald på Aalborg Stadion mod rækkens absolutte bundhold!

Jeg har naturligvis hist og pist været uenig i en træners konkrete dispositioner, f.eks. en indskiftning i løbet af en kamp eller lignende. Men jeg har aldrig nogensinde overværet en helt generel taktik i snart sagt alle kampe, der fremstod komplet uforståeligt, hvis ikke decideret selvmorderisk.

Men undtagelse af HB Køge var de 5 efterfølgende kampe mod markant bedre modstandere, og ikke desto mindre er det lykkedes for Hiljemark at finde tilbage til den gamle vinderformel: miserabelt, kedeligt, usikkert og usammenhængende spil, hvor vi på mystisk vis står tilbage med 1 mål mere end modstanderen på tavlen, når kampen fløjtes af; afbrudt af en remis i ca. hver femte kamp.

Det har nu nået et omfang, hvor det statistisk burde være umuligt at høste så massiv en pointhøst på rene tilfældigheder og overlegenhed på dødbolde. Det er altså alene i opgørene mod de to suveræne bundhold, at Hiljemarks fumletaktik ikke har kastet det maksimale af sig.

Mod top 6 hedder vores statistik 7 sejre - 2 uafgjorte - 1 nederlag. SønderjyskEs hedder 5 sejre - 3 uafgjorte - 2 nederlag. Tilført Hillerød på den misvende 7. plads ville vores statistik hedde 9 sejre - 2 uafgjorte - 1 nederlag. SønderjyskEs 5 sejre - 4 uafgjorte - 3 nederlag.

Så med disse ord: Godt slutspil til jer alle sammen. På baggrund af ovenstående venter der os nu 10 rædselsfulde kampe med få chancer, usikker defensiv og en hulens bunke point!

DenSataniskeHest
1. div
1. div
Indlæg: 447
Tilmeldt: 12. apr 2023, 22:47
Favoritspiller: Frank

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af DenSataniskeHest » 17. mar 2024, 22:58

Det er ikke tilfældigheder men fordi vi har bedre spillere. I superligaen vil det ikke være stolpe ind og heldigt vil være forduftet hvis man ikke får fundet mere sammenhængende spil frem

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5187
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af Jakobsen » 18. mar 2024, 00:32

DenSataniskeHest skrev:Det er ikke tilfældigheder men fordi vi har bedre spillere. I superligaen vil det ikke være stolpe ind og heldigt vil være forduftet hvis man ikke får fundet mere sammenhængende spil frem
Helt enig. Det er jo egentlig meget ala FCM i gamle dage, som spillede elendigt, men vandt på individuelle præstationer i Superligaen, men intet nævneværdigt kunne når de kom ud i Europa fordi holdet ikke var godt nok. Det bliver det samme vi vil møde i Superligaen


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

DenSataniskeHest
1. div
1. div
Indlæg: 447
Tilmeldt: 12. apr 2023, 22:47
Favoritspiller: Frank

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af DenSataniskeHest » 18. mar 2024, 08:20

Jakobsen skrev:
18. mar 2024, 00:32
DenSataniskeHest skrev:Det er ikke tilfældigheder men fordi vi har bedre spillere. I superligaen vil det ikke være stolpe ind og heldigt vil være forduftet hvis man ikke får fundet mere sammenhængende spil frem
Helt enig. Det er jo egentlig meget ala FCM i gamle dage, som spillede elendigt, men vandt på individuelle præstationer i Superligaen, men intet nævneværdigt kunne når de kom ud i Europa fordi holdet ikke var godt nok. Det bliver det samme vi vil møde i Superligaen


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
præcis. Så længe man bare har bedre spiller, der via deres inviduelle kvaliteter kan afgøre tingene så "heldet" lige springer vores vej, så går det. Det kommer ikke til at gå i super Ligaen... Eneste måde at få stabile resultater, vil være at få et ordenlig spinkoncept, og jeg ser ingen tegn på det er noget der er på vej i AaB... hvilke er lidt skræmmende, at man så lang tid efter, stadig ikke har implanteret mere.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5187
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af Jakobsen » 18. mar 2024, 08:46

DenSataniskeHest skrev:
Jakobsen skrev:
18. mar 2024, 00:32
DenSataniskeHest skrev:Det er ikke tilfældigheder men fordi vi har bedre spillere. I superligaen vil det ikke være stolpe ind og heldigt vil være forduftet hvis man ikke får fundet mere sammenhængende spil frem
Helt enig. Det er jo egentlig meget ala FCM i gamle dage, som spillede elendigt, men vandt på individuelle præstationer i Superligaen, men intet nævneværdigt kunne når de kom ud i Europa fordi holdet ikke var godt nok. Det bliver det samme vi vil møde i Superligaen


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
præcis. Så længe man bare har bedre spiller, der via deres inviduelle kvaliteter kan afgøre tingene så "heldet" lige springer vores vej, så går det. Det kommer ikke til at gå i super Ligaen... Eneste måde at få stabile resultater, vil være at få et ordenlig spinkoncept, og jeg ser ingen tegn på det er noget der er på vej i AaB... hvilke er lidt skræmmende, at man så lang tid efter, stadig ikke har implanteret mere.
Spørgsmålet er om det ikke også handler om noget så simpelt som kvalitet? Det kan lyde lidt hult når vi lige har talt om individuel kvalitet, men vores maskinrum på midten er for gud hvilket år i træk ikke særligt godt. Ask mangler at overbevise, Odada er ikke Superligaspiller, Højholt er ikke så god som for 2-3 år siden og for at så offensiv en spiller Widell kan du på midten skal den fungere bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5321
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af R Rosenberg » 18. mar 2024, 09:07

Jeg tænker, at det er en fin kombination af manglende individuel kvalitet og begrænsede evner/manglende viden fra bænken.

Man kan komme relativt langt med individuel kvalitet, hvis spillerne er bedre end modstandernes ditto. Det er de denne sæson. Det er de ikke næste sæson.

Man kan ligeledes komme langt - måske endda længere - med lavere individuel kvalitet, men et setup, hvor taktikken, løbemønstre, spilidéer, relationer samt holdning og rygrad på banen bare sidder lige i skabet. Det har vi også i dén grad til gode at se endnu.

Jeg anerkender, at folkene i SSE22 vil lave en turnaround, og at man vil spare på spillerbudgettet. Det er også helt fint, at man leder efter guld i de lavere rækker, men det forudsætter således, at man har en voldsom hitrate, samt at man har en stab, som bare kan deres kram og kører en stærk plan helt stålsat.

Hvor god er hitraten? Widell er vel det fine eksempel på, at man kan finde goder på lavere niveau. Jørgensen ligeså. Men er Widell ramt af den klassiske AaB: Begynder med lyn og torden for derefter at stagnere eller gå helt i stå?
Kan Jørgensen (og Widell) klare den i superligaen med væsentligt bedre modstandere? Vi ved det ikke.
Hvad med Ask? Vil han vokse? Ingen ved det.

Det er en meget risikobetonet kurs vi er ude i, når vi både satser på spillere, som vi ikke ved, om har kvaliteten til næste niveau samt en bænk, der er grønnere end nyudsprungne bøgeblade og virker noget slingrende og usikker i sin filosofi.
Ædruelighedens stemme

DenSataniskeHest
1. div
1. div
Indlæg: 447
Tilmeldt: 12. apr 2023, 22:47
Favoritspiller: Frank

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af DenSataniskeHest » 18. mar 2024, 09:23

R Rosenberg skrev:
18. mar 2024, 09:07
Jeg tænker, at det er en fin kombination af manglende individuel kvalitet og begrænsede evner/manglende viden fra bænken.

Man kan komme relativt langt med individuel kvalitet, hvis spillerne er bedre end modstandernes ditto. Det er de denne sæson. Det er de ikke næste sæson.

Man kan ligeledes komme langt - måske endda længere - med lavere individuel kvalitet, men et setup, hvor taktikken, løbemønstre, spilidéer, relationer samt holdning og rygrad på banen bare sidder lige i skabet. Det har vi også i dén grad til gode at se endnu.

Jeg anerkender, at folkene i SSE22 vil lave en turnaround, og at man vil spare på spillerbudgettet. Det er også helt fint, at man leder efter guld i de lavere rækker, men det forudsætter således, at man har en voldsom hitrate, samt at man har en stab, som bare kan deres kram og kører en stærk plan helt stålsat.

Hvor god er hitraten? Widell er vel det fine eksempel på, at man kan finde goder på lavere niveau. Jørgensen ligeså. Men er Widell ramt af den klassiske AaB: Begynder med lyn og torden for derefter at stagnere eller gå helt i stå?
Kan Jørgensen (og Widell) klare den i superligaen med væsentligt bedre modstandere? Vi ved det ikke.
Hvad med Ask? Vil han vokse? Ingen ved det.

Det er en meget risikobetonet kurs vi er ude i, når vi både satser på spillere, som vi ikke ved, om har kvaliteten til næste niveau samt en bænk, der er grønnere end nyudsprungne bøgeblade og virker noget slingrende og usikker i sin filosofi.
Enig.. Hiljemark er overmatched.. en skam, for det startede lovende de første 3 kampe, for der efter at stagnere fuldstændigt. Jeg har stadig en drøm om niels frederiksen, men den er nok svær at få hjem.. for AaB skal få succes, er der nød til at være en realativ fast spil plan, med indøvet spil mønstre. Samtidig er vores ungdoms hold nød til at spille samme system, så spillere kan gå direkte ind på deres pladser, og levere.. Jeg har svært ved at se AaB får realavans i superligaen igen, med mindre nogen kommer med en stor bunke penge, som gør AaB kan hoppe forand de andre, alene via økonomi og bedre spillere. Jeg har ingen tegn på man forsøger at bygge noget op endnu..... det er bedre end den store talent satsning i 2014... men det er godt nok stadig pinligt.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5321
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af R Rosenberg » 18. mar 2024, 09:36

DenSataniskeHest skrev:
18. mar 2024, 09:23
R Rosenberg skrev:
18. mar 2024, 09:07
Jeg tænker, at det er en fin kombination af manglende individuel kvalitet og begrænsede evner/manglende viden fra bænken.

Man kan komme relativt langt med individuel kvalitet, hvis spillerne er bedre end modstandernes ditto. Det er de denne sæson. Det er de ikke næste sæson.

Man kan ligeledes komme langt - måske endda længere - med lavere individuel kvalitet, men et setup, hvor taktikken, løbemønstre, spilidéer, relationer samt holdning og rygrad på banen bare sidder lige i skabet. Det har vi også i dén grad til gode at se endnu.

Jeg anerkender, at folkene i SSE22 vil lave en turnaround, og at man vil spare på spillerbudgettet. Det er også helt fint, at man leder efter guld i de lavere rækker, men det forudsætter således, at man har en voldsom hitrate, samt at man har en stab, som bare kan deres kram og kører en stærk plan helt stålsat.

Hvor god er hitraten? Widell er vel det fine eksempel på, at man kan finde goder på lavere niveau. Jørgensen ligeså. Men er Widell ramt af den klassiske AaB: Begynder med lyn og torden for derefter at stagnere eller gå helt i stå?
Kan Jørgensen (og Widell) klare den i superligaen med væsentligt bedre modstandere? Vi ved det ikke.
Hvad med Ask? Vil han vokse? Ingen ved det.

Det er en meget risikobetonet kurs vi er ude i, når vi både satser på spillere, som vi ikke ved, om har kvaliteten til næste niveau samt en bænk, der er grønnere end nyudsprungne bøgeblade og virker noget slingrende og usikker i sin filosofi.
Enig.. Hiljemark er overmatched.. en skam, for det startede lovende de første 3 kampe, for der efter at stagnere fuldstændigt. Jeg har stadig en drøm om niels frederiksen, men den er nok svær at få hjem.. for AaB skal få succes, er der nød til at være en realativ fast spil plan, med indøvet spil mønstre. Samtidig er vores ungdoms hold nød til at spille samme system, så spillere kan gå direkte ind på deres pladser, og levere.. Jeg har svært ved at se AaB får realavans i superligaen igen, med mindre nogen kommer med en stor bunke penge, som gør AaB kan hoppe forand de andre, alene via økonomi og bedre spillere. Jeg har ingen tegn på man forsøger at bygge noget op endnu..... det er bedre end den store talent satsning i 2014... men det er godt nok stadig pinligt.
Penge er naturligvis alfa og omega. Jeg tænker, at tager man hvilken som helst liga i Europa eller verden, og kigger på en periode på 10 eller 5 år, vil de hold, der har flest penge, klare sig bedst.

Det bedste ville naturligvis være, at man fik en kæmpe økonomisk indsprøjtning eller alternativt begyndte at tjene nogle penge. Man kan ikke spare sig til succes i moderne fodbold.

Ovenstående indlæg var dog også i lyset af den nuværende økonomiske situation.
Ædruelighedens stemme

DenSataniskeHest
1. div
1. div
Indlæg: 447
Tilmeldt: 12. apr 2023, 22:47
Favoritspiller: Frank

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af DenSataniskeHest » 18. mar 2024, 10:21

R Rosenberg skrev:
18. mar 2024, 09:36
DenSataniskeHest skrev:
18. mar 2024, 09:23
R Rosenberg skrev:
18. mar 2024, 09:07
Jeg tænker, at det er en fin kombination af manglende individuel kvalitet og begrænsede evner/manglende viden fra bænken.

Man kan komme relativt langt med individuel kvalitet, hvis spillerne er bedre end modstandernes ditto. Det er de denne sæson. Det er de ikke næste sæson.

Man kan ligeledes komme langt - måske endda længere - med lavere individuel kvalitet, men et setup, hvor taktikken, løbemønstre, spilidéer, relationer samt holdning og rygrad på banen bare sidder lige i skabet. Det har vi også i dén grad til gode at se endnu.

Jeg anerkender, at folkene i SSE22 vil lave en turnaround, og at man vil spare på spillerbudgettet. Det er også helt fint, at man leder efter guld i de lavere rækker, men det forudsætter således, at man har en voldsom hitrate, samt at man har en stab, som bare kan deres kram og kører en stærk plan helt stålsat.

Hvor god er hitraten? Widell er vel det fine eksempel på, at man kan finde goder på lavere niveau. Jørgensen ligeså. Men er Widell ramt af den klassiske AaB: Begynder med lyn og torden for derefter at stagnere eller gå helt i stå?
Kan Jørgensen (og Widell) klare den i superligaen med væsentligt bedre modstandere? Vi ved det ikke.
Hvad med Ask? Vil han vokse? Ingen ved det.

Det er en meget risikobetonet kurs vi er ude i, når vi både satser på spillere, som vi ikke ved, om har kvaliteten til næste niveau samt en bænk, der er grønnere end nyudsprungne bøgeblade og virker noget slingrende og usikker i sin filosofi.
Enig.. Hiljemark er overmatched.. en skam, for det startede lovende de første 3 kampe, for der efter at stagnere fuldstændigt. Jeg har stadig en drøm om niels frederiksen, men den er nok svær at få hjem.. for AaB skal få succes, er der nød til at være en realativ fast spil plan, med indøvet spil mønstre. Samtidig er vores ungdoms hold nød til at spille samme system, så spillere kan gå direkte ind på deres pladser, og levere.. Jeg har svært ved at se AaB får realavans i superligaen igen, med mindre nogen kommer med en stor bunke penge, som gør AaB kan hoppe forand de andre, alene via økonomi og bedre spillere. Jeg har ingen tegn på man forsøger at bygge noget op endnu..... det er bedre end den store talent satsning i 2014... men det er godt nok stadig pinligt.
Penge er naturligvis alfa og omega. Jeg tænker, at tager man hvilken som helst liga i Europa eller verden, og kigger på en periode på 10 eller 5 år, vil de hold, der har flest penge, klare sig bedst.

Det bedste ville naturligvis være, at man fik en kæmpe økonomisk indsprøjtning eller alternativt begyndte at tjene nogle penge. Man kan ikke spare sig til succes i moderne fodbold.

Ovenstående indlæg var dog også i lyset af den nuværende økonomiske situation.
Pengene gør man kan satse. Satser man nok gange lykkes det til sidst. Hvergang AaB har satset og fejlet, har man været nød til at rykke alt ned og bygge op igen. Da cl fejlede i 99, gik man i panik, frem for at holde fast.. Det er storts et historien hvergang AaB har satset.. FCM har også satset og fejlet, men forskellem er bare de har haft pengene pga held og dygtighed ti lat holde fast, og blive ved med at satse indtil det lykkes.

Brugeravatar
Rams
Landshold
Landshold
Indlæg: 969
Tilmeldt: 27. jul 2007, 09:33
Geografisk sted: Brønshøj

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af Rams » 18. mar 2024, 10:36

I modsætning til mange andre her, så kan jeg sagtens se planen.

Vi er åbenlyst ved at bygge et kontra/omstillingshold op baseret på:

1) To hårde duelspillere i midterforsvaret (personligt er jeg voldsomt ked af, at der ikke er plads til vores eneste spillende stopper Otoa)
2) To offensive backs med indlægsfod.
3) En midtbane, der primært skal presse og bryde modstanderens spil og spille bolden hurtigt videre i længderetning
4) To hurtige og udfordrende kanter.

Det betyder så en boldbesiddelse på 30-40 pct. uanset om vi spiller mod Næstved eller FCK, men det er altså vejen man har valgt.

Når ikke ejerne vil proppe flere penge i holdet, så er et omstillingshold vel det bedste bud på et konkurrencedygtigt hold.

Holdet mangler åbenlyst en boldfast, mobil og direkte spidsangriber, og så skal vi have en reelt spillende målmand, som kan agere reservestopper.

Synes jeg, at det er trist at AaB ikke spiller boldbesiddende fodbold. Ja.... Men inden for discountrammerne, så tænker jeg vil skal overleve sæson 1 i superligaen inden der for alvor sker noget.

Jeg er ikke helt så trist ift. ungdomsfronten, hvor jeg synes der er masser af bold i Bomholt og Ross (der så ikke vil forlænge), og så kan man håbe på, at "enhjørningen" Noshe på et tidspunkt rent faktisk bliver et bud på en afløser for Matthias Jørgensen, som jeg ikke er sikker på får noget langt ophold i AaB. Tilsvarende kan man håbe med den unge islænding, hvis Kramer ryger.
In verbis simus faciles

Raptorr
Landshold
Landshold
Indlæg: 784
Tilmeldt: 24. jan 2022, 23:42
Favoritspiller: Rade Prica

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af Raptorr » 18. mar 2024, 12:30

Rams skrev:
18. mar 2024, 10:36
I modsætning til mange andre her, så kan jeg sagtens se planen.

Vi er åbenlyst ved at bygge et kontra/omstillingshold op baseret på:

1) To hårde duelspillere i midterforsvaret (personligt er jeg voldsomt ked af, at der ikke er plads til vores eneste spillende stopper Otoa)
2) To offensive backs med indlægsfod.
3) En midtbane, der primært skal presse og bryde modstanderens spil og spille bolden hurtigt videre i længderetning
4) To hurtige og udfordrende kanter.

Det betyder så en boldbesiddelse på 30-40 pct. uanset om vi spiller mod Næstved eller FCK, men det er altså vejen man har valgt.

Når ikke ejerne vil proppe flere penge i holdet, så er et omstillingshold vel det bedste bud på et konkurrencedygtigt hold.

Holdet mangler åbenlyst en boldfast, mobil og direkte spidsangriber, og så skal vi have en reelt spillende målmand, som kan agere reservestopper.

Synes jeg, at det er trist at AaB ikke spiller boldbesiddende fodbold. Ja.... Men inden for discountrammerne, så tænker jeg vil skal overleve sæson 1 i superligaen inden der for alvor sker noget.

Jeg er ikke helt så trist ift. ungdomsfronten, hvor jeg synes der er masser af bold i Bomholt og Ross (der så ikke vil forlænge), og så kan man håbe på, at "enhjørningen" Noshe på et tidspunkt rent faktisk bliver et bud på en afløser for Matthias Jørgensen, som jeg ikke er sikker på får noget langt ophold i AaB. Tilsvarende kan man håbe med den unge islænding, hvis Kramer ryger.
Tak for et godt indlæg. Det giver mening. Jeg var ikke klar over, at Ross havde afslået forlængelse?

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6400
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af FlæskeFrank » 18. mar 2024, 17:03

Rams skrev:
18. mar 2024, 10:36
I modsætning til mange andre her, så kan jeg sagtens se planen.

Vi er åbenlyst ved at bygge et kontra/omstillingshold op baseret på:

1) To hårde duelspillere i midterforsvaret (personligt er jeg voldsomt ked af, at der ikke er plads til vores eneste spillende stopper Otoa)
2) To offensive backs med indlægsfod.
3) En midtbane, der primært skal presse og bryde modstanderens spil og spille bolden hurtigt videre i længderetning
4) To hurtige og udfordrende kanter.

Det betyder så en boldbesiddelse på 30-40 pct. uanset om vi spiller mod Næstved eller FCK, men det er altså vejen man har valgt.

Når ikke ejerne vil proppe flere penge i holdet, så er et omstillingshold vel det bedste bud på et konkurrencedygtigt hold.

Holdet mangler åbenlyst en boldfast, mobil og direkte spidsangriber, og så skal vi have en reelt spillende målmand, som kan agere reservestopper.

Synes jeg, at det er trist at AaB ikke spiller boldbesiddende fodbold. Ja.... Men inden for discountrammerne, så tænker jeg vil skal overleve sæson 1 i superligaen inden der for alvor sker noget.

Jeg er ikke helt så trist ift. ungdomsfronten, hvor jeg synes der er masser af bold i Bomholt og Ross (der så ikke vil forlænge), og så kan man håbe på, at "enhjørningen" Noshe på et tidspunkt rent faktisk bliver et bud på en afløser for Matthias Jørgensen, som jeg ikke er sikker på får noget langt ophold i AaB. Tilsvarende kan man håbe med den unge islænding, hvis Kramer ryger.
Enig.
Man skal også huske på, at det hold som spiller nu består af 2 spillere fra den næstbedste svenske række(Widell og Ask), Jibril, som er hentet i den næstbedste danske række og Mathias Jørgensen fra den 3. bedste danske række. Det er fire ud af 11 af de startende, så vores startende er ikke alle (endnu fuldblods)superligaspillere, som skal mose Nordicbet ligaen.

Brøndby var vel også moderne omstillingshold under Zorniger og Niels Frederiksen og det gik OK.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5187
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: AaB rykker ikke ned. Og er Hiljemark et miskendt geni?

Indlæg af Jakobsen » 18. mar 2024, 17:16

FlæskeFrank skrev:
Rams skrev:
18. mar 2024, 10:36
I modsætning til mange andre her, så kan jeg sagtens se planen.

Vi er åbenlyst ved at bygge et kontra/omstillingshold op baseret på:

1) To hårde duelspillere i midterforsvaret (personligt er jeg voldsomt ked af, at der ikke er plads til vores eneste spillende stopper Otoa)
2) To offensive backs med indlægsfod.
3) En midtbane, der primært skal presse og bryde modstanderens spil og spille bolden hurtigt videre i længderetning
4) To hurtige og udfordrende kanter.

Det betyder så en boldbesiddelse på 30-40 pct. uanset om vi spiller mod Næstved eller FCK, men det er altså vejen man har valgt.

Når ikke ejerne vil proppe flere penge i holdet, så er et omstillingshold vel det bedste bud på et konkurrencedygtigt hold.

Holdet mangler åbenlyst en boldfast, mobil og direkte spidsangriber, og så skal vi have en reelt spillende målmand, som kan agere reservestopper.

Synes jeg, at det er trist at AaB ikke spiller boldbesiddende fodbold. Ja.... Men inden for discountrammerne, så tænker jeg vil skal overleve sæson 1 i superligaen inden der for alvor sker noget.

Jeg er ikke helt så trist ift. ungdomsfronten, hvor jeg synes der er masser af bold i Bomholt og Ross (der så ikke vil forlænge), og så kan man håbe på, at "enhjørningen" Noshe på et tidspunkt rent faktisk bliver et bud på en afløser for Matthias Jørgensen, som jeg ikke er sikker på får noget langt ophold i AaB. Tilsvarende kan man håbe med den unge islænding, hvis Kramer ryger.
Enig.
Man skal også huske på, at det hold som spiller nu består af 2 spillere fra den næstbedste svenske række(Widell og Ask), Jibril, som er hentet i den næstbedste danske række og Mathias Jørgensen fra den 3. bedste danske række. Det er fire ud af 11 af de startende, så vores startende er ikke alle (endnu fuldblods)superligaspillere, som skal mose Nordicbet ligaen.

Brøndby var vel også moderne omstillingshold under Zorniger og Niels Frederiksen og det gik OK.
Lidt søgt sammenligning med Zorniger holdet. De kunne jo bare overfalde modstanderne i 90 minutter fordi de var overlegne på de parametre og Frederiksens hold var langt mere lukket ifht. chancer imod. Taget i betragtning hvor let 1 div hold flyver lige igennem vores organisation er der alt mulig grund til bekymring.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

Besvar