Hvad ved vi om AaBs plan for talentarbejdet?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Lyngehoevdingen
1. div
1. div
Indlæg: 258
Tilmeldt: 17. dec 2016, 15:16
Favoritspiller: Milan Timko

Hvad ved vi om AaBs plan for talentarbejdet?

Indlæg af Lyngehoevdingen » 23. apr 2024, 14:12

Det står klart, at der sker store ændringer i vores klub. Ikke mindst på ungdomsområdet, der skal være et større aktiv økonomisk for klubben.

Jeg opretter denne tråd for at skabe et overblik over, hvad vi ved om AaBs strategi i den nære fremtid, når det kommer til udvikling af spillere.
Jeg skriver selv, hvad der er min opfattelse, og så må folk endelig supplere. Mit eget billede er især tegnet af de analyser som folk som Simon Ydesen fra Nordjyske, Klaus Egelund fra Mediano og Lasse Yde fra Rød Aalborg er kommet med. Altså sidder jeg ikke på nogen måde med særviden. Især folk, der var til fanmødet 15. april, må meget gerne dele ud af, hvad der blev fortalt.

Min umiddelbare viden:

- Det er SSE22s ambition at udvikle og sælge unge spillere i højere grad, end det sker nu.
SSE22 vil spille med højt pres og med direkte pasninger frem mod målet. Den tyske stil, der tog verden med storm især fra 2010 og frem nævnes som inspirationskilde af Nordjyskes Simon Ydesen. Vi må gå ud fra, at u-holdene skal spille på samme måde. Klaus Egelund nævner, at vi tilnærmelsesvist kommer til at stille med et u23-hold fremover på førsteholdet.

-Jacob Figo Larsen blev fyret som akademichef på grund af uenigheder med de tyske ejere. Det er lidt uvist hvad uenigheden bestod i, men Lasse Yde og Klaus Egelund nævner alderen på nye talenter som et muligt stridspunkt. AaB har hidtil primært stillet med elitehold samlet fra samarbejdsklubberne fra U13 og har brugt U12-alderen til at få børn til talenttræninger (er mit billede fra da jeg selv var ungdomstræner i en samarbejdsklub). Man kunne forestille sig, at tyskerne vil tidligere i gang, sådan som det er kutyme i mange andre klubber (det var ikke viden, men blot et kvalificeret gæt fra Lasse Yde og Klaus Egelund). Så vidt jeg kan se, har AaB meldt ud inden fanmødet 15. april, at de ikke vil tale om Figo.

- Der er flere gange blevet nævnt, at man i højere grad skal hente spillere fra andre regioner. Det er en bevægelse, der har været på vej allerede før SSE22. Det er var allerede begyndt med Figo, da han i sommeren 2022 hentede en del af fra andet geled i bedre udviklede talentsetups. Det gjald blandt andet Otoa. Dengang var det især spillere i U19, der blev hentet, men man kunne forestille sig at det kommer til at brede sig mere og mere i u15- og 17-trupperne. Muligvis også med udlændinge.

- Der skal hentes ny akademichef og cheftræner. Klaus Egelund peger på den første post som den vigtigste at få udfyldt, men der har mig bekendt ikke været nævnt navne. Menno van Dam, der er Brøndbys U-19 træner, er den eneste, der er nævnt som cheftræner, og lysten og evnen til at spille med unge spillere nævnes som et kernekriterie for en ny træner af Kappmeier.


Hvis nogen ved mere eller har nogle divergerende eller supplerende opfattelser, så hører jeg det gerne.
Dette er ikke som sådan et forsøg på diskussion, men mere en fremlæggelse af, hvad vi kan regne med, der kommer til at ske. Så hvis nogen har et billede af, hvad der er ændret på U-holdene på det seneste og eller har en udlægning af, hvad der blev sagt på fanmødet 15. april, håber jeg, at I vil dele i tråden, så vi kan blive klogere.
Det var Jens Kristian Sørensens mål mod Randers, der reddede os.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6401
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Hvad ved vi om AaBs plan for talentarbejdet?

Indlæg af FlæskeFrank » 3. maj 2024, 13:13

Akademichefen blev så en indavlet AaBer, så det med deres egen tyske hold, er vist kun noget for sølvpapirshatte.
- FlæskeFrank

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3169
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Hvad ved vi om AaBs plan for talentarbejdet?

Indlæg af Gnu » 3. maj 2024, 15:26

Jamen, tyskerne er fuldstændig ligeglade med lokal forankring og vil kun køre deres egen folk i stilling. 🎻
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4458
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Hvad ved vi om AaBs plan for talentarbejdet?

Indlæg af le Cid » 3. maj 2024, 19:13

Gnu skrev:
3. maj 2024, 15:26
Jamen, tyskerne er fuldstændig ligeglade med lokal forankring og vil kun køre deres egen folk i stilling. 🎻
Eller: AaB er en flok sammenspiste nordjyder, som hylder nepotisme og naboen sønner! Vi har brug for en kæmpeidiot udefra, som kan give nogle dummeflade til dovne, ugidsomme møgunger!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Havgås-indeks

Besvar