Spørgsmål om fodboldregler

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Buzz Killington » 22. sep 2012, 22:33

Det har altid undret mig hvorfor et hold ikke gør som på nedenstående billede. Dvs. omringer spilleren med bolden for således at skabe en mur. Så bevæger klumpen sig derefter langsomt mod mål, uden modstanderen kan komme gennem muren. Når man så når målet, flytter et par spillere sig, og boldholderen hamrer bolden i mål.

Er det umuligt i praksis?
Er det ulovligt (obstruction?)
Noget tredje?

Billede
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5024
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Kunji » 22. sep 2012, 23:36

Det er simpelthen ulovligt, du! Det er noget fy!
Fodboldloven skrev:Obstruktion (spærring med kroppen):

At spærre en modspiller vejen vil sige forsætligt at bevæge sig ind i modspillerens bane for at obstruere eller blokere, få modspilleren til at sænke farten eller fremtvinge et retningsskift.

Alle spillere har ret til at indtage deres position på banen – at være i vejen for en modspiller er ikke det samme som forsætligt at bevæge sig ind i en modspillers løbebane.

Det er tilladt at dække bolden. En spiller, som anbringer sig mellem modspilleren og bolden af taktiske grunde begår ingen forseelse, så længe bolden er inden for spilleafstand og spilleren har front mod bolden.

Er blot én af disse betingelser ikke opfyldt, dømmes indirekte frispark for forseelsen ’at spærre vejen for en modspiller’ (obstruktion).
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 22. sep 2012, 23:41

Så skal de vel bare sørge for at være vendt mod bolden allesammen? Altså halvdelen går baglæns? Og så ellers være i nærheden af bolden?

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5024
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Kunji » 22. sep 2012, 23:45

Poker-One-Kenobi skrev:Så skal de vel bare sørge for at være vendt mod bolden allesammen? Altså halvdelen går baglæns? Og så ellers være i nærheden af bolden?
Hæhæ, nu bliver det sgu teoretisk. Indimellem mangler man sgu JSJ's nogenlunde kompetente dommerekspertise herinde. Mon ikke det ville blive kategoriseret som "ikke inden for spilleafstand", hvis spilleren ikke har kontrollen over bolden.

Uanset hvad, vil gerne se det fremført på et tidspunkt.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Buzz Killington » 23. sep 2012, 00:30

Min miniputtræner kaldte mig for et fjols da jeg i sin tid spurgte ham. Noget tyder på han havde ret.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af limey » 23. sep 2012, 19:32

Kunji skrev:Indimellem mangler man sgu JSJ's nogenlunde kompetente dommerekspertise herinde.
Hvor fanden blev han egentlig af?

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af sulakvelidze » 23. sep 2012, 20:30

Det lyder som en taktik, AaB bør prøve af til næste pokalfinale. Der har vi alligevel ikke noget at tabe.

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Danni » 27. sep 2012, 06:20

Min klare overbevisning er at der vil blive dømt frispark til modstanderholdet, da den her manøvre jo svare til at "låse" bolden. Altså at gribe bolden mellem sine ben eller ligge sig over den. Et sådan tilfælde ser man jo ofte takseret til frispark til modstanderholdet.
Længe leve arbejderklassen!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Køllen I Møllen » 27. sep 2012, 07:23

Danni skrev:Min klare overbevisning er at der vil blive dømt frispark til modstanderholdet, da den her manøvre jo svare til at "låse" bolden. Altså at gribe bolden mellem sine ben eller ligge sig over den. Et sådan tilfælde ser man jo ofte takseret til frispark til modstanderholdet.
Peter Møller slap engang afsted med at hoppe rundt inde i feltet med bolden mellem benene. På Aalborg Stadion. Som AaB-spiller, heldigvis :) Han nåede vist endda frem til en hæderlig afslutning.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Køllen I Møllen » 27. sep 2012, 07:23

Danni skrev:Min klare overbevisning er at der vil blive dømt frispark til modstanderholdet, da den her manøvre jo svare til at "låse" bolden. Altså at gribe bolden mellem sine ben eller ligge sig over den. Et sådan tilfælde ser man jo ofte takseret til frispark til modstanderholdet.
Peter Møller slap engang afsted med at hoppe rundt inde i feltet med bolden mellem benene. På Aalborg Stadion. Som AaB-spiller, heldigvis :) Han nåede vist endda frem til en hæderlig afslutning.
Janteloven eksisterer IKKE!

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Danni » 27. sep 2012, 15:41

MHJ skrev:Det har altid undret mig hvorfor et hold ikke gør som på nedenstående billede. Dvs. omringer spilleren med bolden for således at skabe en mur. Så bevæger klumpen sig derefter langsomt mod mål, uden modstanderen kan komme gennem muren. Når man så når målet, flytter et par spillere sig, og boldholderen hamrer bolden i mål.

Er det umuligt i praksis?
Er det ulovligt (obstruction?)
Noget tredje?

Billede
Hvis jeg var på modstanderholdet ville jeg foreslå, at danne en ring udenom ringen og spille på 0-0... Hehe
Længe leve arbejderklassen!

Brugeravatar
AnyFellow
1. div
1. div
Indlæg: 474
Tilmeldt: 29. jul 2005, 12:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af AnyFellow » 5. okt 2012, 09:31

Umiddelbart tror jeg ikke nødvendigvis der er noget ulovligt i det, men på samme måde vil modstanderne kunne lave en kæde/række af deres spillere, der spærrer vejen mod målet, således at ringen ikke kan bevæge sig mod målet.

BoomZ0R
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 22. mar 2009, 00:33

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af BoomZ0R » 5. okt 2012, 10:28

Jeg hader folk der udnytter bugs og glitches...



:D

Brugeravatar
Flower
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 24. apr 2008, 14:32
Favoritspiller: Soren Evigglad
Geografisk sted: Aalborg

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Flower » 26. okt 2012, 08:03

Nu var der oprettet et tråd, så jeg vil lige spørge om dette er ulovligt og hvad fodboldloven evt. siger om det?

Billede
- Winning doesn't really matter as long as you win.

Brugeravatar
AaBlover4ever
Allstar
Allstar
Indlæg: 2368
Tilmeldt: 18. aug 2005, 19:49
Favoritspiller: Thomas Augustinussen, Søren Frederiksen
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af AaBlover4ever » 26. okt 2012, 09:15

Flower skrev:Nu var der oprettet et tråd, så jeg vil lige spørge om dette er ulovligt og hvad fodboldloven evt. siger om det?

Billede
Jeg er ret sikker på, at i og med målmanden kun holder bolden i den ene hånd er der intet ulovligt i det angriberen gør - uanset dommeren mener noget andet...

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Indlæg: 6854
Tilmeldt: 7. jul 2005, 09:07
Geografisk sted: Århus

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Kenneth K » 26. okt 2012, 09:36

Nu har jeg set den der gif 100 gange, og hver eneste gang håber jeg, at angriberen skyder bolden langt over mål.

Brugeravatar
Hinrup85
Allstar
Allstar
Indlæg: 1671
Tilmeldt: 11. jul 2006, 16:30
Favoritspiller: Prica
Geografisk sted: Billund

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Hinrup85 » 26. okt 2012, 10:31

Kenneth K skrev:Nu har jeg set den der gif 100 gange, og hver eneste gang håber jeg, at angriberen skyder bolden langt over mål.
Der var ikke meget angriber over ham, det er Agger fra Liverpools sejr igår.

On-Topic: Det burde have været godkendt, da målmanden kun har en hånd på bolden, og Agger ikke tilsidesætter målmandens sikkerhed - som oftest er det der bliver dømt for når det sammen sker i forbindelse med et udspark fra målmanden der er igang.

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5024
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Kunji » 26. okt 2012, 11:11

Hinrup85 skrev:Det burde have været godkendt, da målmanden kun har en hånd på bolden, og Agger ikke tilsidesætter målmandens sikkerhed - som oftest er det der bliver dømt for når det sammen sker i forbindelse med et udspark fra målmanden der er igang.
Niks. Jf. fodboldloven kan en målmand sagtens vurderes at have kontrol over bolden, uanset han kun har en hånd på bolden. Og det må vurderes, at målmanden i dette tilfælde har kontrol over bolden.
Fodboldloven skrev:Målmanden har kontrol over bolden med hænderne, når han:

- holder bolden med én eller begge hænder.
- hånddribler med bolden.
- luftdribler med bolden, uden at den rammer jorden.

...

Mens målmanden har kontrol over bolden med hænderne, og indtil han endeligt har frigjort bolden til spil ved at kaste eller sparke den ud, skal han uhindret kunne skille sig af med bolden. Det betyder, at ingen spiller må genere hans frigørelse af bolden, f.eks. ved at:

- bevæge sig foran målmanden.
- forsøge at sparke eller heade til bolden, mens målmanden har kontrol over bolden med hænderne eller er ved at skille sig af med den.

Overtrædelse heraf straffes med indirekte frispark.

http://www.dbu.dk/Faelles/turneringer_o ... elser.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Brugeravatar
Hinrup85
Allstar
Allstar
Indlæg: 1671
Tilmeldt: 11. jul 2006, 16:30
Favoritspiller: Prica
Geografisk sted: Billund

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Hinrup85 » 26. okt 2012, 11:22

Kunji skrev:
Hinrup85 skrev:Det burde have været godkendt, da målmanden kun har en hånd på bolden, og Agger ikke tilsidesætter målmandens sikkerhed - som oftest er det der bliver dømt for når det sammen sker i forbindelse med et udspark fra målmanden der er igang.
Niks. Jf. fodboldloven kan en målmand sagtens vurderes at have kontrol over bolden, uanset han kun har en hånd på bolden. Og det må vurderes, at målmanden i dette tilfælde har kontrol over bolden.
Fodboldloven skrev:Målmanden har kontrol over bolden med hænderne, når han:

- holder bolden med én eller begge hænder.
- hånddribler med bolden.
- luftdribler med bolden, uden at den rammer jorden.

...

Mens målmanden har kontrol over bolden med hænderne, og indtil han endeligt har frigjort bolden til spil ved at kaste eller sparke den ud, skal han uhindret kunne skille sig af med bolden. Det betyder, at ingen spiller må genere hans frigørelse af bolden, f.eks. ved at:

- bevæge sig foran målmanden.
- forsøge at sparke eller heade til bolden, mens målmanden har kontrol over bolden med hænderne eller er ved at skille sig af med den.

Overtrædelse heraf straffes med indirekte frispark.

http://www.dbu.dk/Faelles/turneringer_o ... elser.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
I stand corrected....

Svante
Drenge
Drenge
Indlæg: 28
Tilmeldt: 2. maj 2009, 19:10

Re: Idiotisk spørgsmål om fodboldregler

Indlæg af Svante » 26. okt 2012, 11:38

Kunji skrev:
Hinrup85 skrev:Det burde have været godkendt, da målmanden kun har en hånd på bolden, og Agger ikke tilsidesætter målmandens sikkerhed - som oftest er det der bliver dømt for når det sammen sker i forbindelse med et udspark fra målmanden der er igang.
Niks. Jf. fodboldloven kan en målmand sagtens vurderes at have kontrol over bolden, uanset han kun har en hånd på bolden. Og det må vurderes, at målmanden i dette tilfælde har kontrol over bolden.
Fodboldloven skrev:Målmanden har kontrol over bolden med hænderne, når han:

- holder bolden med én eller begge hænder.
- hånddribler med bolden.
- luftdribler med bolden, uden at den rammer jorden.

...

Mens målmanden har kontrol over bolden med hænderne, og indtil han endeligt har frigjort bolden til spil ved at kaste eller sparke den ud, skal han uhindret kunne skille sig af med bolden. Det betyder, at ingen spiller må genere hans frigørelse af bolden, f.eks. ved at:

- bevæge sig foran målmanden.
- forsøge at sparke eller heade til bolden, mens målmanden har kontrol over bolden med hænderne eller er ved at skille sig af med den.

Overtrædelse heraf straffes med indirekte frispark.

http://www.dbu.dk/Faelles/turneringer_o ... elser.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Det vil sige, at hvis man så hopper ind foran det udspark som målmanden laver? Så har han uhindret skilt sig af med bolden, og han har frigjort den ved at sparke den ud?

Besvar