Vendsyssel FF er nu igang med deres 5. sæson i landets næstbedste række. De må derfor betegnes som værende et etableret 1. divisionshold.
Hidtil har målet været overlevelse og det er på imponerende vis lykkedes selv om det har set sort ud et par gange.
I denne sæson virker det anderledes. Hjørring har fået nogle flere ressourcer og har anvendt dem yderst fornuftigt. Før sæsonen mistede de træner Søren Kusk, som ikke ønskede at blive træner på fuldtid (siger noget om et øget ambitionsniveau). Derudover sagde de farvel til spillere som Mathias Schlie (Hobro) og Alexander Ludwig (Køge).
Som erstatning har Jacob Kruger hentet rutinerede Ove C. som ny træner. På spiller fronten har de hentet prominente navne som Jesper Christiansen, Chris Sørensen, Ken Fagerberg og senest Jesper Luth. Det fortæller også noget om et øget ambitionsniveau, sådanne spillere har det tidligere været tæt på umuligt at få til Hjørring.
Jeg overværede søndagens kamp ml. Vendsyssel og FC Roskilde og det ser bestemt fornuftigt ud for hjemmeholdet. De kan klart stile højere end normalt, hvor succes kriteriet har været at undgå nedrykning. Deres fundament er bundsolidt og Ove C. er ved at sætte sit præg på holdet. Det er ikke spektakulært, men han ved hvad han gør.
De bygger langsomt men sikkert på og jeg er helt sikker på, at Hjørring inden for et par år rykker op i Superligaen. Det bliver formentlig ikke i denne sæson, men jeg vil vove at påstå at Hjørring senest i sommeren 2018 er i Superligaen. Den rutinerede ræv, Ove C., ved præcis hvad der kræves for at rykke op.
Sportslig succes kan gå hurtigt. Se f.eks. på Hobro der så sent som i juni 2013 stod med halvandet ben i 2. division!
Hjørring er som AaB og Hobro præget af nordjysk snusfornuft. Hjørring har ikke så mange ressourcer som mange af konkurrenterne i 1. division, men med dygtig sportslig ledelse når man langt.
Hjørring har formentlig 1. divisions ringeste stadion. Stadion på Femhøje er for at sige det som det er noget gammel lort. Det bedagede stadion med en antik tribune med træbænke og cindersbane rundt om banen hører ikke ligefrem til de mest moderne. Det finder jeg alligevel yderst charmerende og det er på en eller anden måde lidt trist, at de nu vil modernisere stadion med bl.a. en ny tribune med sponsor lounger

Når Hjørring rykker op vil det give nogle fantastiske lokalopgør ml. AaB og Hjørring. Jeg synes ikke at det er helt det samme når AaB skal møde Hobro. Jeg har det lidt sådan at Hobro administrativt er en del af Nordjylland, men geografisk er de noget tættere på Midtjylland (især Randers). Der er noget storebror-lillebror ml. Randers og Hobro. Gennem tiderne har mange Randers' rejects rejst nordpå til Hobro.
Hobro anser jeg ikke som en reel trussel for AaB på sigt, men jeg ved ikke helt med Hjørring. Der er grobund for nogle fede kampe når Ove C. og Kruger får bragt Hjørring op på øverste hylde Vendsyssels potentiale er ikke helt ringe. Vendsyssel har et potentielt stort opland fra Skagen til Brønderslev og er på den måde bedre stillet end klubber som Silkeborg, Haderslev og Slagelse.
Ulempen for AaB kan være hvis Vendsyssels sportslige succes nu og på sigt koster tilskuere, sponsorer og talenter.
Det er enestående så godt de nordjyske hold klarer sig trods hårde odds. AaB vandt The Double i seneste sæson (2013-2014), Hobro fører pt. Superligen og Hjørring fører pt. 1. division!
Beklager at indlægget blev så langt og nærmer sig en stil!