Forfærdelige fodboldfloskler

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Fabbe » 28. nov 2014, 23:29

Efter endnu en kamp, hvor AaB viste "europæisk kynisme", så undrer jeg mig over: Hvad fanden er det der kynisme for noget?

Er den snak om kynisme i virkeligheden ikke noget helt ustyrligt vås?

Enten rammer man målet, eller også gør man ikke, fordi man er dygtig nok eller ikke dygtig nok. Har man nogensinde hørt om en spiller, der ikke ramte bolden godt nok, fordi det ville være synd for modstanderen?

Og hvis jeg forsøger at jonglere med tre bolde og taber dem ud over mig, så er det ikke fordi, jeg ikke er kynisk nok. Så er det fordi, jeg ikke er i stand til det.

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5024
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Kunji » 28. nov 2014, 23:34

Uh, det her er lige min tråd.

Overpræstere. Jeg bliver gal, hver gang jeg hører det udtryk. I min helt rationelle logik, kan man som person ikke præstere over evne. Det giver ingen mening. Og jo, jeg anerkender, at forskellige forhold kan bidrage til resultatet af ens præstation, men at præstere over evne. Bullshit.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Buzz Killington » 28. nov 2014, 23:59

Lækker tråd Fjabbe

"Vi søgte heldet",

Så er det jo netop ikke held ffs.

Brugeravatar
Hajen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 4. dec 2009, 16:10

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Hajen » 29. nov 2014, 00:18

AaB er selv ude i en intetsigende kending i øjeblikket.

"Vi går ikke efter guldet, men satser på en af de Europa-givende pladser" (tror det var Thomsen der senest kom med den)

Man går da vel efter at vinde samtlige kampe, eller gør målsætningen lige pludselig, at vi skal passe på ikke at vinde for mange af de resterende...

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af limey » 29. nov 2014, 12:35

Er det ikke bare et forsøg på at sætte ord og forklaringer på det der skete på banen? Et moderne tv-interview giver spilleren/træneren ca tre-fire sætninger til at forklare et hændelsesforløb på 95 minutter og da disse jo først og fremmest er ansat til at levere på banen, fremfor eventuelle oratoriske og retoriske evner, tager man til takke med disse floskler.

birk
Allstar
Allstar
Indlæg: 2453
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:52

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af birk » 29. nov 2014, 12:50

" Sivebæk er indlægsparat " Citat Jesper Thygesen, må indrømme, den har jeg ikke hørt før

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Hovedet » 29. nov 2014, 16:51

Fabbe skrev:Efter endnu en kamp, hvor AaB viste "europæisk kynisme", så undrer jeg mig over: Hvad fanden er det der kynisme for noget?

Er den snak om kynisme i virkeligheden ikke noget helt ustyrligt vås?

Enten rammer man målet, eller også gør man ikke, fordi man er dygtig nok eller ikke dygtig nok. Har man nogensinde hørt om en spiller, der ikke ramte bolden godt nok, fordi det ville være synd for modstanderen?

Og hvis jeg forsøger at jonglere med tre bolde og taber dem ud over mig, så er det ikke fordi, jeg ikke er kynisk nok. Så er det fordi, jeg ikke er i stand til det.
Helt enig. Siden hvornår er "kynisme" blevet en positiv egenskab? Det er en af disse ureflekterede og fordummende floskler, der findes så mange af i fodbolden? I øvrigt er det mit indtryk, at ord som "effektivitet" og "kynisme" reelt udgør eufemismer for slet og ret held.

Among
Junior
Junior
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. sep 2009, 13:44

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Among » 1. dec 2014, 16:57

Hajen skrev:AaB er selv ude i en intetsigende kending i øjeblikket.

"Vi går ikke efter guldet, men satser på en af de Europa-givende pladser" (tror det var Thomsen der senest kom med den)

Man går da vel efter at vinde samtlige kampe, eller gør målsætningen lige pludselig, at vi skal passe på ikke at vinde for mange af de resterende...
Selvfølgelig VIL man gerne vinde alle kampe, men det varierer da i høj grad, hvor meget man går efter at vinde alle kampe. Der er vel ikke noget mærkeligt i, at en klub disponerer sine ressourcer efter sin målsætning, og at dispositionerne kan være forskellige, afhængig af om man går efter guld eller "blot" europæisk?

salling23
Superliga
Superliga
Indlæg: 514
Tilmeldt: 22. jan 2010, 17:58

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af salling23 » 1. dec 2014, 22:47

Har nu en del gang hørt betegnelsen "Rest forsvar" - betyder det så at de andre ikke er forsvarsspillere længere

BoomZ0R
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 22. mar 2009, 00:33

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af BoomZ0R » 2. dec 2014, 10:30

salling23 skrev:Har nu en del gang hørt betegnelsen "Rest forsvar" - betyder det så at de andre ikke er forsvarsspillere længere
Den har jeg ikk hørt før. I hvilken sammenhæng?

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Buzz Killington » 2. dec 2014, 17:17

Der er ogsaa den der med "det er det held der kendetegner et rigtigt tophold". Der er vel ingen der serioest tror paa at tophold er mere heldige fordi de er tophold?

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Hovedet » 2. dec 2014, 20:30

Og uha, de rigtigt slemme: "standardsituationer" og "omstillinger"

Åbenbart er det ikke fint nok længere at sige dødbolde og kontraangreb ...

salling23
Superliga
Superliga
Indlæg: 514
Tilmeldt: 22. jan 2010, 17:58

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af salling23 » 2. dec 2014, 22:45

Zee skrev:
salling23 skrev:Har nu en del gang hørt betegnelsen "Rest forsvar" - betyder det så at de andre ikke er forsvarsspillere længere
Den har jeg ikk hørt før. I hvilken sammenhæng?
Det er når holdet er i angreb - så er Rest forsvaret de spillere der bliver tilbage.
Især Poul Hansen bruger begrebet meget

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Pastorius » 3. dec 2014, 01:53

MHJ skrev:Der er ogsaa den der med "det er det held der kendetegner et rigtigt tophold". Der er vel ingen der serioest tror paa at tophold er mere heldige fordi de er tophold?
Prøv at vende den om.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af NIN » 3. dec 2014, 02:12

Hovedet skrev:Og uha, de rigtigt slemme: "standardsituationer" og "omstillinger"

Åbenbart er det ikke fint nok længere at sige dødbolde og kontraangreb ...
Og aflastningsangreb. Især irriterer Peter Kjær mig voldsomt. Ud over disse utryk, er han også en simpel fedterøv overfor de "de store drenge" i Viasat klassen.

johnfrank
2. div
2. div
Indlæg: 155
Tilmeldt: 9. mar 2010, 08:31

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af johnfrank » 3. dec 2014, 09:56

Jeg synes det er så latterligt at alle slår knuder på sig selv for at sige dygtig i stedet for det gode gamle god. Nogle gange giver Det groteske udslag som f.eks. de spiller dygtigt, eller det er et dygtigt hold. Det er ligesom blevet standard i branchen at man siger dygtig for at signalere at man er med på noderne.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af jernskjorten » 3. dec 2014, 10:04

Begrebet "outstanding" giver mig kvalme. Et ord, som af en eller anden årsag er en fast betegnelse, når sportspræstationer skal karakteriseres.
Det er endnu en håbløs erstatning for et ellers ganske velbetegnende dansk ord: fremragende.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Buzz Killington » 3. dec 2014, 11:53

Pastorius skrev:
MHJ skrev:Der er ogsaa den der med "det er det held der kendetegner et rigtigt tophold". Der er vel ingen der serioest tror paa at tophold er mere heldige fordi de er tophold?
Prøv at vende den om.
Naturligvis kan man være et tophold fordi man har været heldige, men det er ikke sådan udsagnet bliver brugt. Efter en kamp hvor top møder bund, i en relativt lige kamp, så begynder spillere, trænere og tv-folk at synge med på den der med at det var topholdets held der gjorde udslaget, hvilket er fjollet.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Buzz Killington » 3. dec 2014, 11:58

jernskjorten skrev:Begrebet "outstanding" giver mig kvalme. Et ord, som af en eller anden årsag er en fast betegnelse, når sportspræstationer skal karakteriseres.
Det er endnu en håbløs erstatning for et ellers ganske velbetegnende dansk ord: fremragende.
Husk, det skal udtales i]out[/i]-standing, med tyk københavnsk accent som Morten Stig Christensen lærte os i 90'erne.

Dertil vil jeg også lige huske at brække mig over begrebet "performe" som erstatning for præstere.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Forfærdelige fodboldfloskler

Indlæg af Fabbe » 3. dec 2014, 12:05

johnfrank skrev:Jeg synes det er så latterligt at alle slår knuder på sig selv for at sige dygtig i stedet for det gode gamle god. Nogle gange giver Det groteske udslag som f.eks. de spiller dygtigt, eller det er et dygtigt hold. Det er ligesom blevet standard i branchen at man siger dygtig for at signalere at man er med på noderne.
Njarh...

At være god er mere abstrakt betegnet end dygtig. Er man en god fodboldspiller, kan det betyde, at man er god af hjertet og aldrig kunne drømme om at eftertackle i frustration. Er man dygtig, så ved man, at talen handler om evner.

Besvar