Kunstgræs

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Kunstgræs

Indlæg af frederikshavneren » 27. jan 2015, 21:36

Når Silkeborg i slutningen af 2016 indvier deres nye stadion så bliver det med et plastic underlag. Hidtil er det heldigvis kun Farum som har spillet på kunstgræs, men spørgsmålet er om det er en trend som vil brede sig med kunstgræs/kombinationsbane (græs-plastic) på flere stadions. Farums skøjtebane er gentagne gange kåret som Superligaens ringeste, men har den klare fordel at der kan trænes på banen året rundt. I Farum afvikles der ca. 2500 træningstimer årligt på Brixtofte Park (inkl. ungdomshold mv.)

Personligt synes jeg at kunstgræs er rædselsfuldt. Det kan til nød bruges til at træne på om vinteren og that's it! Det vil være trist hvis det ender med norske tilstande, hvor kunstgræsbaner er udbredt, hvilket måske er en af forklaringerne på hvorfor Tippeliga holdene de seneste år er blevet kørt ud på røv og albuer i Europa.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Kunstgræs

Indlæg af Hanga » 27. jan 2015, 21:49

Min klare holdning er, at kunstgræs burde forbydes. Jeg synes ikke det har noget med fodbold at gøre. Ja, vi er uheldige med at bo i et klima, der ikke altid arter sig fantastisk til fodbold. Men det er 95% af tiden langt bedre at spille på vores rigtige græsplæner, fremfor det plastikfis hvor ingen spillere kan stå fast. Det er i mine øjne heller ikke fair konkurrence, at enkelte klubber får lov at spille på et helt andet type underlag hver anden uge, mens deres modstandere kun oplever det en kamp eller to i løbet af sæsonen.

Hvis ikke man kan finde ud af at præsentere en ordenlig fodboldbane af græs, tager man ikke arbejdet med det seriøst nok, og disse klubber bør ikke spille superliga.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Frank Buck
Superliga
Superliga
Indlæg: 618
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:09
Favoritspiller: Nomwethe
Geografisk sted: Tørring
Kontakt:

Re: Kunstgræs

Indlæg af Frank Buck » 28. jan 2015, 09:17

Hanga skrev:Min klare holdning er, at kunstgræs burde forbydes. Jeg synes ikke det har noget med fodbold at gøre. Ja, vi er uheldige med at bo i et klima, der ikke altid arter sig fantastisk til fodbold. Men det er 95% af tiden langt bedre at spille på vores rigtige græsplæner, fremfor det plastikfis hvor ingen spillere kan stå fast. Det er i mine øjne heller ikke fair konkurrence, at enkelte klubber får lov at spille på et helt andet type underlag hver anden uge, mens deres modstandere kun oplever det en kamp eller to i løbet af sæsonen.

Hvis ikke man kan finde ud af at præsentere en ordenlig fodboldbane af græs, tager man ikke arbejdet med det seriøst nok, og disse klubber bør ikke spille superliga.
Enig! Kan simpelthen ikke forstå plastic underlag er godkendt til at afvikle kampe på.
““...and the funny thing was that people who weren't entirely certain they were right always argued much louder than other people, as if the main person they were trying to convince were themselves.””
― Terry Pratchett, The Bromeliad Trilogy

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kunstgræs

Indlæg af Yankee » 28. jan 2015, 10:11

Kunstgræs er kommet for at blive og det er blot et spørgsmål om tilpasning. Når man snakker om flere skader er det jo ud fra en "alt andet lige-analyse". I virkeligheden hører man ikke om flere skader på kunstgræs. FC Nordsjælland har jo heller ikke flere skader end de andre hold. De tilpasser spillestil, træningsøvelser og udstyr. På samme måde som Sønderjyske gør.

Det er jo også kun i relation til spillestil at der eksisterer en potentiel sportslig fordel. Og kun hvis hjemmeholdets spillestil er bedre tilpasset end modstanderens. Det er ikke anderledes end så mange andre steder - for eksempel i Sønderjyske, hvor vi i sommers blev mødt af en dybt uanstændig græsplæne i forhold til årstiden.

Og så holder det vel heller ikke, at AaB kun spiller 1-2 kampe om året på kunstgræs. For eksempel har vi jo allerede i 2015 spillet to - og velsagtens haft mindst 30 træningspas på kunstgræs. De spillere, der i dag kommer op igennem U17 og U19, har spillet over 100 kampe og haft over 500 træningspas på kunstgræs.

Efter min mening er det et langt større problem, at der i mange klubber er så dårlige dræn under fodboldbanerne - hvad enten den er af natur- eller kunstgræs. Man kunne lære noget af Helsingør i den forbindelse - de har året rundt suverænt den bedste plæne i landet.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kunstgræs

Indlæg af Jesper Schmidt » 28. jan 2015, 12:41

Kunstgræs som kampunderlag er efter min mening altødelæggende for sporten på sigt. Vinder det indpas i stor stil (som der er en markant risiko for, hvis ikke forbundene siger fra), vil man på sigt se topfodbold være meget anderledes end amatør/hygge/for sjov fodbold, som formodentlig i lang tid vil blive spillet på græsbaner og plæner. Det ødelægger hele grundlaget for at fodbold er så fantastisk og simpelt et spil, som alle kan udføre på præcist samme vilkår som de allerbedste, hjemme i haven. Det er så afgjort mit største problem med kunstgræs, kald det ideologisk eller måske endda romantisk, men jeg synes bestemt ikke det er et schenarie som er sundt for sporten.

Når det er sagt bryder jeg mig bestemt heller ikke om den måde spillet ændrer sig, når det spilles på kunstgræs. Jeg synes det kommer til at minde alt for meget om indendørs fodbold, og det er der ligesom ikke den helt store grund til at gøre ved det "rigtige" fodboldspil.

Kunstgræs er glimrende til træningsbaner, hvor klimaet kan gøre at græs ikke fungerer i vinterperioderne... Men som kampunderlag bør det efter min mening ikke være godkendt. Så kan man diskutere om der skulle gives dispensation til de mest nordligt beliggende klubber i verden, men det synes jeg faktisk heller ikke burde være et tema.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kunstgræs

Indlæg af Yankee » 28. jan 2015, 14:22

Jesper Schmidt skrev:Kunstgræs som kampunderlag er efter min mening altødelæggende for sporten på sigt. Vinder det indpas i stor stil (som der er en markant risiko for, hvis ikke forbundene siger fra), vil man på sigt se topfodbold være meget anderledes end amatør/hygge/for sjov fodbold, som formodentlig i lang tid vil blive spillet på græsbaner og plæner. Det ødelægger hele grundlaget for at fodbold er så fantastisk og simpelt et spil, som alle kan udføre på præcist samme vilkår som de allerbedste, hjemme i haven. Det er så afgjort mit største problem med kunstgræs, kald det ideologisk eller måske endda romantisk, men jeg synes bestemt ikke det er et schenarie som er sundt for sporten.

Når det er sagt bryder jeg mig bestemt heller ikke om den måde spillet ændrer sig, når det spilles på kunstgræs. Jeg synes det kommer til at minde alt for meget om indendørs fodbold, og det er der ligesom ikke den helt store grund til at gøre ved det "rigtige" fodboldspil.

Kunstgræs er glimrende til træningsbaner, hvor klimaet kan gøre at græs ikke fungerer i vinterperioderne... Men som kampunderlag bør det efter min mening ikke være godkendt. Så kan man diskutere om der skulle gives dispensation til de mest nordligt beliggende klubber i verden, men det synes jeg faktisk heller ikke burde være et tema.
Men, Jesper, der spilles jo masser af hyggebold på kunstbaner. Overalt i verden bygges der jo netop kunstbaner i boligområder, parker, skoler osv. fordi de til amatørformål er meget lette at vedligeholde. Om 30 år tror jeg det er mere normalt at spille fodbold på kunstgræs fremfor naturgræs netop fordi så mange børn er vokset op med fodbold på kunstgræs.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Kunstgræs

Indlæg af Hanga » 28. jan 2015, 21:07

At ting vinder indpas er ikke nødvendigvis det samme som, at det er det rigtige. Jeg tror da også, at kunstgræs vil blive mere og mere udbredt, jeg er bare langt fra tilhænger af det. Jeg synes det er kønsløs, utiltalende og endnu et skridt væk fra det, som fodbold bør være. Det er også mere og mere almindeligt at legendariske stadionnavnes sælges i jagten på omsætning, men det får mig ikke til at synes godt om frastødende navne som Abu Dhabi Bernabeu.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Kunstgræs

Indlæg af frederikshavneren » 28. jan 2015, 21:25

Hanga skrev:At ting vinder indpas er ikke nødvendigvis det samme som, at det er det rigtige. Jeg tror da også, at kunstgræs vil blive mere og mere udbredt, jeg er bare langt fra tilhænger af det. Jeg synes det er kønsløs, utiltalende og endnu et skridt væk fra det, som fodbold bør være. Det er også mere og mere almindeligt at legendariske stadionnavnes sælges i jagten på omsætning, men det får mig ikke til at synes godt om frastødende navne som Abu Dhabi Bernabeu.
Jeg tror desværre at vi vil se en udvikling med flere og flere kunstgræsbaner i topfodbold. Farum har berettiget fået meget kritik for deres skøjtebane, men nu følger Silkeborg desværre efter. Det gør det nemmere for andre klubber som måtte gøre sig lignende overvejelser.
Fodbold skal spilles på græs, med dertil hørende glidende tacklinger og beskidt tøj. Det er sgu noget tamt til sammenligning at børste plasticgranulat af!

Nu du nævner det så respekt herfra til rigmanden som netop har købt navnerettighederne til HSVs stadion og som gestus har valgt at droppe sponsornavnet og istedet besluttet, at navnet fremover igen skal være Volksparkstadion!

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Kunstgræs

Indlæg af Danni » 29. jan 2015, 07:29

Jeg gider bare ikke se på det. Længere er den sådan set ikke. Jeg ved at mange har det på samme måde, så set i det lys ville det være ødelæggende. Forestil jer el clasico på kunstgræs.. For mig ville sådan en kamp ikke engang være værd at se. Fodbold på andet underlag findes jo allerede. Futsal, alm indendørs, strandfodbold mm. Hvis det stod til mig, kunne de som vil spille på kunstgræs lave deres egen sport på kunstgræs og så kan dem som vil spille på græs fortsætte med det.
Længe leve arbejderklassen!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kunstgræs

Indlæg af Yankee » 29. jan 2015, 12:47

Men hvad er det, der er galt ved kunstbaner?

Spillet er jo ikke mærkbart anderledes. Prøv at tage ud og se nogle ungdomskampe på hhv. kunst- og naturgræs. Du vil ikke kunne se forskel. Spillet har bare taget en drejning, hvor der spilles mere langs jorden og med færre dueller. Uanset underlaget.

Den drejning skyldes sikkert også delvist at man i dag træner meget på kunstgræs. Men det skal vi vel ikke forbyde?

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Kunstgræs

Indlæg af Danni » 30. jan 2015, 10:50

Yankee skrev:Men hvad er det, der er galt ved kunstbaner?

Spillet er jo ikke mærkbart anderledes. Prøv at tage ud og se nogle ungdomskampe på hhv. kunst- og naturgræs. Du vil ikke kunne se forskel. Spillet har bare taget en drejning, hvor der spilles mere langs jorden og med færre dueller. Uanset underlaget.

Den drejning skyldes sikkert også delvist at man i dag træner meget på kunstgræs. Men det skal vi vel ikke forbyde?
Jeg synes der er meget galt med kunstgræs og AaB's kampe i Farum siger vel en del om det. Jeg er ikke nogen ekspert i kunstgræs, men jeg går ud fra at stadion i Farum må have en af de bedre kunstgræsbaner og den er i hvert fald efter min mening ikke særlig god. Jeg kan godt lide fodbold på rigtig græs, fordi jeg synes det er det mest charmerende. Jeg kan godt lide, at der er forskel på at spille i Spanien og en kamp i Norge, hvor man bliver mødt af noget andet. Det ville være kedeligt hvis forholdene overalt var ens. Jeg kan godt lide en knold på banen engang imellem. Jeg synes greenkeeperens arbejde er charmerende. Mest af alt synes jeg, der bliver spillet bedst fodbold på græs. Jeg synes en rigtig græsbane er flottest og det betyder faktisk noget i hvert fald for mig.
Derudover har jeg svært ved at se argumentet for at gå over til kunstgræs. Hvis man starter med at sige, at en græsplæne ikke er plan nok, kan man jo blive ved. Hvad bliver det næste så? At stadion skal være indendørs, for vi kan ikke spille i modvind og det er ikke rimeligt hvis vinden skifter i løbet af kampen... Til sidst skal vi være stille, for larmen forstyrrer spillerne:-)
Længe leve arbejderklassen!

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Kunstgræs

Indlæg af le Cid » 30. jan 2015, 11:46

Plasticbanen i Farum er en skændsel! Det må være dræningen, der er helt til grin. Det er faktisk muligt at lave helt ok kunstgræs-baner, men det har man så valg IKKE at gøre i Farum. Jeg er også generelt modstander af plasticgræs (og moderne fodbold i sin helhed), men jeg ved godt, at det er en kamp, som er tabt på forhånd!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kunstgræs

Indlæg af Yankee » 30. jan 2015, 13:06

Danni skrev: Derudover har jeg svært ved at se argumentet for at gå over til kunstgræs. Hvis man starter med at sige, at en græsplæne ikke er plan nok, kan man jo blive ved. Hvad bliver det næste så? At stadion skal være indendørs, for vi kan ikke spille i modvind og det er ikke rimeligt hvis vinden skifter i løbet af kampen... Til sidst skal vi være stille, for larmen forstyrrer spillerne:-)
Nej, det bliver ikke det næste. Underligt stråmandsargument.

Argumentet for at gå over til kunstgræs er at det i hårde vejrforhold er langt mindre ressourcekrævende at levere ordentlige vilkår for afvikling af elitefodboldkampe. I de fleste tilfælde (fx Aalborg og Herning) kan klubberne vedligeholde en rigtig fin naturbane, og så er der selvfølgelig ingen grund til at overveje kunstgræs. Men en god kunstbane er altså meget bedre og mere sikker end de mange elendige naturbaner, vi ser i februar og marts måned.

Jeg synes i øvrigt også det er langt mere charmerende at se en kamp på kunstgræs end på Brøndbys pløjemark.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Kunstgræs

Indlæg af jonas386 » 30. jan 2015, 13:26

Ellers findes der jo også hybridbanerne som man bruger i PL f.eks. Det er sikkert noget dyrere end kunstgræsset, men jeg håber klubberne, også i DK, vil gå den vej istedet for de rene plasticbaner. Jeg mener faktisk Brøndby snakkede om at lave en sådan ordning når de skal have lavet ny plæne.

http://www.dlf.dk/upload/tff_2014-15_2_ ... es_001.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kunstgræs

Indlæg af Buzz Killington » 30. jan 2015, 15:54

Yankee skrev:
Danni skrev: Derudover har jeg svært ved at se argumentet for at gå over til kunstgræs. Hvis man starter med at sige, at en græsplæne ikke er plan nok, kan man jo blive ved. Hvad bliver det næste så? At stadion skal være indendørs, for vi kan ikke spille i modvind og det er ikke rimeligt hvis vinden skifter i løbet af kampen... Til sidst skal vi være stille, for larmen forstyrrer spillerne:-)
Nej, det bliver ikke det næste. Underligt stråmandsargument.
Yo, det er et glidebaneargument (apropos), ikke en straamand.

Jeg har ikke andet at tilfoeje andet end at ja, studier syntes at indikere at 3gen kunstgraes faktisk er mindre farligt i forhold til skader generelt (se link). Om det saa er fordi der spilles en anden slags fodbold her, eller hvad aner jeg ikke. Hvorom alting er, er Farums bane stadig elendig, i hvert fald saadan demokratisk set (det mener spillerne, endda selv FCN-spillerne, selv). Men om det stadig er saadan om et par generationer, skal jeg ikke kunne sige. Men som det er nu, kan jeg ikke se noget problem i at lade spillerne selv bestemme hvilken type bane de helst vil spille paa, saafremt de vaelger ud fra et oplyst grundlag.

http://www.scienceofsocceronline.com/20 ... tural.html
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Kunstgræs

Indlæg af frederikshavneren » 17. dec 2015, 15:04

Trist udvikling der er i gang i dansk fodbold. Farums parodi af et plastic underlag er nok engang kåret til Superligaens suverænt ringeste bane, men det afholder ikke Silkeborg og nu også Helsingør fra at anlægge kunstgræs på deres nye stadions.

Brugeravatar
CFN
2. div
2. div
Indlæg: 215
Tilmeldt: 17. apr 2008, 17:31
Geografisk sted: 9280 Storvorde

Re: Kunstgræs

Indlæg af CFN » 21. dec 2015, 20:27

Det her ser da egentlig rimelig optimalt ud, selv for en græsromantiker som jeg.


Besvar