Slutspil i superligaen

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af sulakvelidze » 6. maj 2015, 17:41

Jesper Schmidt skrev:Min interesse for dansk fodbold røg på noget der ligner nulpunktet i 90'erne da man indførte slutspil, og det kommer med garanti til at ske igen.

Hvis man ender med at vælge modellen med 14 hold og slutspil som skitseret at EB og BT, er jeg da desuden mere end spændt på at høre klubberne forklare hvordan det skal gavne dansk fodbold, rent europæisk, hvis man fremover skal sende landets 7. bedste hold i Europa, og kun 2 af de hold man sender afsted bevisligt er de bedste herhjemme. Håbløst.

Ja, man tror næsten, at det er løgn. Men de ansvarlige for Superligaen har for længst bevist, at de tænker penge, penge og penge, før de tænker sportslige hensyn og lytter til brugernes syn på sagen. Jeg har måske ramt de forkerte debattører, men efter at have surfet rundt på diverse debatfora, har jeg godt nok svært ved at få øje på andet end massiv modstand mod slutspil. Så når det hollandske konsulentfirma påstår, at de har lyttet til tilhængerne, tænker jeg, at de har lyttet med ørerne lukket.

Og hvad fanden sker der?!? Nummer syv i Europa? Man kan jo tage et kig på tabellen nu og spørge sig selv, om AaB, FCN og Hobro havde grund til at gå efter 6.-pladsen, hvis reglen allerede var indført. Der er seks point til tredjepladsen, så mon ikke chancerne for at nå Europa ville være større ved at sigte efter 7.-pladsen og kæmpe mod de dårligste om at komme i Europa? Det er en kæmpe skandale, hvis de vedtager noget så usportsligt, og deres snak om at bekæmpe matchfixing er da lige til at lukke op og skide i, hvis de indfører en turneringsmodel, der direkte animerer til at tabe med vilje.

Jesper Schmidt skrev:Det værste er at man hele tiden hører argumenterne om den manglende spænding i ligaen, blot fordi vi lige tilfældigvis rammer en sæson hvor næsten alt er afgjort - kunne man forestille sig de havde brugt det argument på dette tidspunkt sidste sæson? Nej vel?

Mener man det seriøst at man vil øge spændingen i ligaens top, kunne man også have overvejet at lave en dansk udgave af financial fairplay, så vi slap for den økonomiske doping klubberne tager når de bevidst kører med gigantiske underskud, (noget man iøvrigt vil øge incitamentet for med en slutspilsmodel) men i virkeligheden er det jo slet ikke mangel på spænding det hele drejer sig om. Det drejer sig om indtjening, om penge. Det er i mine øjne den eneste fordel der kan være ved et slutspil, og den vil udelukkende være der for de hold som altid ligger i toppen, og naturligvis ikke mindst tv selskaberne med Viasat i spidsen.
Enig. Økonomisk doping i klubber som Brøndby og FCM er et langt større problem for dansk fodbold end så meget andet. Men som altid har DBU siddet med hænderne i skødet og snorksovet, mens man i andre lande har taget den slags problemer alvorligt. I Tyskland har man forhindret cirkusforestillinger som i Herning ved at forlange 51 procent af klubberne på tyske hænder. Man kunne have gjort det samme i Danmark med et snuptag for mange år siden, men man har åbenbart ikke haft fantasi til at forestille sig udenlandske milliardærer overtage danske klubber og bruge dem som legetøj.

Og nu dette forslag om, at ligaens dårligste hold skal spille om at komme i Europa. Suk...

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4320
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Kristian » 6. maj 2015, 19:53

sulakvelidze skrev:
Jesper Schmidt skrev:Min interesse for dansk fodbold røg på noget der ligner nulpunktet i 90'erne da man indførte slutspil, og det kommer med garanti til at ske igen.

Hvis man ender med at vælge modellen med 14 hold og slutspil som skitseret at EB og BT, er jeg da desuden mere end spændt på at høre klubberne forklare hvordan det skal gavne dansk fodbold, rent europæisk, hvis man fremover skal sende landets 7. bedste hold i Europa, og kun 2 af de hold man sender afsted bevisligt er de bedste herhjemme. Håbløst.

Ja, man tror næsten, at det er løgn. Men de ansvarlige for Superligaen har for længst bevist, at de tænker penge, penge og penge, før de tænker sportslige hensyn og lytter til brugernes syn på sagen. Jeg har måske ramt de forkerte debattører, men efter at have surfet rundt på diverse debatfora, har jeg godt nok svært ved at få øje på andet end massiv modstand mod slutspil. Så når det hollandske konsulentfirma påstår, at de har lyttet til tilhængerne, tænker jeg, at de har lyttet med ørerne lukket.

Og hvad fanden sker der?!? Nummer syv i Europa? Man kan jo tage et kig på tabellen nu og spørge sig selv, om AaB, FCN og Hobro havde grund til at gå efter 6.-pladsen, hvis reglen allerede var indført. Der er seks point til tredjepladsen, så mon ikke chancerne for at nå Europa ville være større ved at sigte efter 7.-pladsen og kæmpe mod de dårligste om at komme i Europa? Det er en kæmpe skandale, hvis de vedtager noget så usportsligt, og deres snak om at bekæmpe matchfixing er da lige til at lukke op og skide i, hvis de indfører en turneringsmodel, der direkte animerer til at tabe med vilje.

Jesper Schmidt skrev:Det værste er at man hele tiden hører argumenterne om den manglende spænding i ligaen, blot fordi vi lige tilfældigvis rammer en sæson hvor næsten alt er afgjort - kunne man forestille sig de havde brugt det argument på dette tidspunkt sidste sæson? Nej vel?

Mener man det seriøst at man vil øge spændingen i ligaens top, kunne man også have overvejet at lave en dansk udgave af financial fairplay, så vi slap for den økonomiske doping klubberne tager når de bevidst kører med gigantiske underskud, (noget man iøvrigt vil øge incitamentet for med en slutspilsmodel) men i virkeligheden er det jo slet ikke mangel på spænding det hele drejer sig om. Det drejer sig om indtjening, om penge. Det er i mine øjne den eneste fordel der kan være ved et slutspil, og den vil udelukkende være der for de hold som altid ligger i toppen, og naturligvis ikke mindst tv selskaberne med Viasat i spidsen.
Enig. Økonomisk doping i klubber som Brøndby og FCM er et langt større problem for dansk fodbold end så meget andet. Men som altid har DBU siddet med hænderne i skødet og snorksovet, mens man i andre lande har taget den slags problemer alvorligt. I Tyskland har man forhindret cirkusforestillinger som i Herning ved at forlange 51 procent af klubberne på tyske hænder. Man kunne have gjort det samme i Danmark med et snuptag for mange år siden, men man har åbenbart ikke haft fantasi til at forestille sig udenlandske milliardærer overtage danske klubber og bruge dem som legetøj.

Og nu dette forslag om, at ligaens dårligste hold skal spille om at komme i Europa. Suk...
Er der virkelig nogen herinde der tager det for dokumenterede varer, at det ender som bt og eb siger.

De skal lave et forslag og kommer med det, de tror det bliver.

Firmaet bag det hele udtaler at der er mange scenarier i spil og dem med +16 og -12 hold ikke er med i forslagene.

Men ellers er jeg meget enig hvis det viser sig, at det er slutspil der arbejdes videre med.

Og indtil danmark får flere hold med i europa bliver der sq ingen europabold til nr. 7. Det kan jeg simpelhen ikke forestille mig. Duer sq da ikke at det kun er nr. 1 og 2 der kommer i europa ud af 6 tophold. Det skriger til himlen.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Yankee » 7. maj 2015, 09:44

Hvorfor er det egentlig så forfærdeligt med et slutspil?

Mange sidder hver december og januar og ser håndboldturneringer, der har langt mere komplicerede regler for points, seedning osv. De ser også NFL, hvor man kun møder halvdelen af de andre hold i grundspillet og derefter kvalificerer sig til slutspillet ud fra nogle underlige historisk betingede gruppeinddelinger.

Så er det vel ikke specielt kompliceret at 1-6 går i mesterskabsslutspil og 7-14 går i nedrykningsslutspil? Jeg synes faktisk det er ret ligetil.

Superligaens ulempe i forhold til f.eks. NFL eller håndboldturneringer er jo netop, at vi på den tid af året ikke har ret stor betydning i kampene. Det bliver noget med formbarometre, tv-penge og midlertidige placeringer. Med et slutspil indbygger man pludselig et kæmpe spændingsmoment midt i sæsonen, hvor det vil have kæmpe betydning for eksempelvis AaB at havne i top-6. Det vil give nogle højspændte kampe i start-foråret, hvor Superligaen i forvejen kæmper med dalende interesse fra tilskuere.

Jeg kan slet ikke se hvorfor sådan et slutspil skulle være så forfærdeligt. Lad os dog prøve noget nyt - og helst noget, der bringer os væk fra den forfærdelige trekampsstruktur.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af limey » 7. maj 2015, 11:04

Yankee skrev:Hvorfor er det egentlig så forfærdeligt med et slutspil?

Mange sidder hver december og januar og ser håndboldturneringer, der har langt mere komplicerede regler for points, seedning osv.
Jeg vil hellere vende den om og spørge; Hvorfor skal vi lade os inspirere af tåbelige sportsgrenes tåbelig strukturer? Sutstpil er netop en af grundende til, at jeg ikke gider se ishockey osv. Det er fodbolden der har fat i den lange ende, med en struktur, der gør, at man pludselig kan blive mestre på et snoldet lille stadion i Slagelse efter en 0-0'er. Det er sgu charmerende, synes jeg, at det ikke partout altid skal ende i semifinaler og finaler og der har vi jo i forvejen en alternativ turnering i pokalen, som supplement til ligaen. Og så er fodbold så spændende i sig selv, at den ikke behøves at gøres mere cliffhanger-agtigt, som underlødige sportsgrene åbenbart har brug for at gøre.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Provst i Brovst » 7. maj 2015, 12:01

Slutspil straffer også hold der er i Europa. De samler måske ikke så mange point som de kunne fordi de bruger energi og bedste i Europa.

Hvis de så ender på en 7 plads, som AaB, så er de udelukket for at nå medaljer på et godt forår.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Yankee » 7. maj 2015, 12:25

limey skrev:
Yankee skrev:Hvorfor er det egentlig så forfærdeligt med et slutspil?

Mange sidder hver december og januar og ser håndboldturneringer, der har langt mere komplicerede regler for points, seedning osv.
Jeg vil hellere vende den om og spørge; Hvorfor skal vi lade os inspirere af tåbelige sportsgrenes tåbelig strukturer? Sutstpil er netop en af grundende til, at jeg ikke gider se ishockey osv. Det er fodbolden der har fat i den lange ende, med en struktur, der gør, at man pludselig kan blive mestre på et snoldet lille stadion i Slagelse efter en 0-0'er. Det er sgu charmerende, synes jeg, at det ikke partout altid skal ende i semifinaler og finaler og der har vi jo i forvejen en alternativ turnering i pokalen, som supplement til ligaen. Og så er fodbold så spændende i sig selv, at den ikke behøves at gøres mere cliffhanger-agtigt, som underlødige sportsgrene åbenbart har brug for at gøre.
Der er vel ingen, der snakker om semifinaler og finaler? Der er vel ingen, der lader sig inspirere af håndbold eller amerikansk fodbold?

Det er muligt, at fodbolden har fat i den lange ende, men det giver ikke svar på de udfordringer, som Superligaen har med dalende tilskuertal, svage resultater i Europa, en uretfærdig 3-kampsstruktur m.v.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af limey » 7. maj 2015, 13:46

Yankee skrev:
limey skrev:
Yankee skrev:Hvorfor er det egentlig så forfærdeligt med et slutspil?

Mange sidder hver december og januar og ser håndboldturneringer, der har langt mere komplicerede regler for points, seedning osv.
Jeg vil hellere vende den om og spørge; Hvorfor skal vi lade os inspirere af tåbelige sportsgrenes tåbelig strukturer? Sutstpil er netop en af grundende til, at jeg ikke gider se ishockey osv. Det er fodbolden der har fat i den lange ende, med en struktur, der gør, at man pludselig kan blive mestre på et snoldet lille stadion i Slagelse efter en 0-0'er. Det er sgu charmerende, synes jeg, at det ikke partout altid skal ende i semifinaler og finaler og der har vi jo i forvejen en alternativ turnering i pokalen, som supplement til ligaen. Og så er fodbold så spændende i sig selv, at den ikke behøves at gøres mere cliffhanger-agtigt, som underlødige sportsgrene åbenbart har brug for at gøre.
Der er vel ingen, der snakker om semifinaler og finaler? Der er vel ingen, der lader sig inspirere af håndbold eller amerikansk fodbold?

Det er muligt, at fodbolden har fat i den lange ende, men det giver ikke svar på de udfordringer, som Superligaen har med dalende tilskuertal, svage resultater i Europa, en uretfærdig 3-kampsstruktur m.v.
Ok. Så har jeg misforstået dit indlæg. Hvor stort er problemet med tilskuertallet? Og hvad skyldes de manglende resultater i Europa? Er det virkelig turneringsstrukturen? Det har jeg godt nok svært ved at se der skulle være empiri til at ræssonere sig frem til. De tre kampe er helt sikkert en skør og usportslig struktur, men behøves alternativet virkelig at være så drastisk at man vil ændre selve den grundlæggende model hvor man tæller alle point sammen igennem sæsonen og dermed kårer en vinder?

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af gravballe » 7. maj 2015, 14:59

Yankee skrev:
limey skrev:
Yankee skrev:Hvorfor er det egentlig så forfærdeligt med et slutspil?

Mange sidder hver december og januar og ser håndboldturneringer, der har langt mere komplicerede regler for points, seedning osv.
Jeg vil hellere vende den om og spørge; Hvorfor skal vi lade os inspirere af tåbelige sportsgrenes tåbelig strukturer? Sutstpil er netop en af grundende til, at jeg ikke gider se ishockey osv. Det er fodbolden der har fat i den lange ende, med en struktur, der gør, at man pludselig kan blive mestre på et snoldet lille stadion i Slagelse efter en 0-0'er. Det er sgu charmerende, synes jeg, at det ikke partout altid skal ende i semifinaler og finaler og der har vi jo i forvejen en alternativ turnering i pokalen, som supplement til ligaen. Og så er fodbold så spændende i sig selv, at den ikke behøves at gøres mere cliffhanger-agtigt, som underlødige sportsgrene åbenbart har brug for at gøre.
Der er vel ingen, der snakker om semifinaler og finaler? Der er vel ingen, der lader sig inspirere af håndbold eller amerikansk fodbold?

Det er muligt, at fodbolden har fat i den lange ende, men det giver ikke svar på de udfordringer, som Superligaen har med dalende tilskuertal, svage resultater i Europa, en uretfærdig 3-kampsstruktur m.v.
Jeg tror ikke du får flere til at se superliga ved at indfører slutspil, jeg tror det vil gå den anden vej hurtigt, folk bliver trætte af at se de samme hold møde hinanden hele tiden. Samtidig skal man også finde ud af hvad det er vi ønsker at opnå med vores liga, er det succes vi klare os godt i europa? eller er det succes at vi får udviklet en masse gode spillere? Hvis det er det sidste, så tror jeg nærmere vi skal indføre 16 hold, og så møde hinanden 2 gange. Så vil der komme nogle flere spændene klubber, samtidig med at der vil blive et fast midterfeltet der ikke hele tiden er bange for at rykke ned, hvor talenter vil spille mere for. Så vil nivuet nok falde i starten, men jeg tror det vil blive det samme som vi har nu, inden for nogle år.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Yankee » 7. maj 2015, 15:16

Ja, jeg tror den foreslåede model vil give flere tilskuere og en mere fair sportslig afvikling.

Jeg tror opløbet i februar-marts omkring at havne i top-6 vil blive meget intenst og skabe en spændende slutspurt i en periode, hvor tilskuertallene ofte har det hårdt. Derefter vil topholdene have to indbyrdes opgør, hvorfor vi potentielt kan få flere "mesterskabs-kampe" a lá vores i Herning sidste år. Netop de kampe mangler ligaen fuldstændig i år.

Derudover lægges der op til play-off-kampe mod hold fra 1. division. Netop de afsluttende play-off-kampe har været meget populære i 2. division tidligere, og bliver det også i år. Så der må vi trække på erfaringerne fra egne rækker.

Den sportslige afvikling bliver mere fair, da topholdene har enten 2 eller 4 kampe mod hinanden. For de lavere rangerende hold er der nogle skævheder, idet man bibeholder 3-kampsstrukturen og kan få hele sæsonen afgjort over 2 play-off-kampe. Det er klart en ulempe, men jeg synes den opvejes af alle fordelene.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Hovedet » 7. maj 2015, 15:42

Argumentet med det lave sportslige niveau er simpelthen hen i vejret. Vi kommer næsten lige fra det højeste sportslige niveau i Superligaens historie - målt på europæiske præstationer, alt andet er helt subjektiv sniksnak - som vi opnåede helt uden slutspilsgøgl. Som et lille land i Europa vil det være helt umuligt for Danmark at fastholde et kontinuerligt højt niveau mellem nr. 10 og 15, særligt med økonomiske strukturer der helt konsekvent beriger de allerrigeste.

Og enhver, der er gammel nok til at huske turneringsstrukturen fra 1991 til 1995, vil vide, hvorfor den blev kasseret efter blot 4 år! Den var ikke bare et veritabelt makværk i forhold til Superligaen, den havde helt katastrofale følger for alle divisionsrækkerne.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af sulakvelidze » 8. maj 2015, 23:13

Jeg er ikke pr definition modstander af slutspil, og hvis det bliver gjort på den rigtige (eller mindst dårlige) måde, foretrækker jeg det frem for den nuværende, usportslige struktur. Men jeg foretrækker til enhver tid en ligeud-turnering med 16 hold og 30 kampe i alt - eventuelt suppleret af ekstra pokalrunder eller en ligacup om en EC-plads, hvis man synes, strukturen mangler kampe.

Alene tanken om, at der i hver halvsæson nu igen bliver to anledninger for den københavnerliderlige sportspresse til at koge deres grotesk opreklamerede lokalopgør mellem Brøndby og FCK op, gør mig træt bare ved tanken. To gange pr. halvsæson, fire gange i hver sæson. Det giver sådan cirka 48 timers tåbe-tv på 3+ (som man da heldigvis bare kan fortsætte med at undgå) og et uendeligt antal ligegyldige nyheder om Aggers nye tusch og alt muligt andet pis og lort. Jeg tror ikke engang, at tilhængere af Brøndby og FCK ser frem til at se så meget til hinanden.

Og så er der vores egne kampe. AaB mod AGF bliver i disse år forsøgt reetableret som en jysk klassiker. Viasat har i årevis gjort alt for at aflive den, og AGF har hjulpet godt til med deres nedrykninger, men jeg tror ikke, at svaret er fire kampe om året mellem Jyllands to største og mest traditionsrige klubber. Det bliver hurtigt til en omgang: "Nå, skal vi nu møde AGF igen. Det gjorde vi da også i sidste måned?" Nej, to kampe pr sæson - en ude og en hjemme - mellem AaB og AGF vil nemmere kunne gøre kampene til nogle, man ser frem til og ikke vil undgå.

Så er der alle de andre argumenter for en liga med 16 hold: Bedre vilkår for talentudvikling, større geografisk spredning af holdene i Superligaen, udvidet professionalisme i dansk fodbold og dermed en helt anden base for en stor liga end for 15 år siden, større sportslig værdi og så videre. For fanden, når selv Hobro kan rykke op og spille med om DM-medaljer er der da kommet et enormt vink med en vognstang om, at niveauet under Superligaen ikke halter så meget efter, at det skader at udvide ligaen.

Det største argument imod er, at tv-pengene skal deles af flere, men det er svært at bruge det argument uden at komme til at lyde som Brøndby, da de forsøgte at kuppe Superligaen med argumenter om, at de og FCK skulle have næsten alle tv-pengene.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af nik » 10. maj 2015, 19:55

Hvad er der så galt med slutspil, man har jo en slags slutspil i feks CL der har man først gruppespil derefter er der et slutspil hvor man ender ud i en finale

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af frederikshavneren » 13. maj 2015, 09:26

Der er et interview med Ene i dagens Nordjyske, som for en stor del handler om den eventuelle ændring af Superligaens format.
Hvis jeg skal opsummere så citeres Ene for at han mener at ligaen skal udvides til 14 hold, der mødes ude og hjemme i et grundspil (26 kampe). Der skal også være et nedrykningsslutspil, men ikke et slutspil for mellemholdene da det iflg. Ene giver en masse kedelige og uinteressante kampe som spillerne ikke gider. Han mener ikke at ligaen kan bære 16 hold. Vinderen af grundspillet skal iflg. Ene sikres CL playoff (som gulerod for at vinde grundspillet). De seks bedste hold fra grundspillet skal så spille et slutspil, men pointene skal vel og mærke ikke halveres som de bliver det i Belgien.
Endelig så kritiserer Ene de danske baners standard, som han bestemt ikke er imponeret af.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af gravballe » 13. maj 2015, 12:39

at man påstår ligaen ikke kan bære flere hold, er lidt tamt, når man ser adskelige oprykker hold, kommer op og klare sig godt. Senest Hobro. Få nu de 16 hold op, og lad os indse vi er en udviklings liga.

16 hold:

FCM
FCK
BIF
Randers
AaB
Hobro
FCN
OB
Sønderjyske
Esbjerg
FCV
Silkeborg
+
viborg
agf
hjørring
lyngby

og så ligger der stadig "store" hold som horsens, vejle som med tiden må kæmpe om hjørrings plads... Det vil da i min verden give en langt sjovere liga. Jeg tror man bliver slemt skuffet, hvis man tror et slutspil, vil få tilskuer tallet til at mangle doble. Jeg tror folk bliver træt af at se de samme hold møde hinanden endnu flere gange...

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af FlæskeFrank » 13. maj 2015, 14:30

Hvis vi vil have regelmæssig Europagruppespil til DK, så er 16 hold nok ikke vejen frem medmindre man vil belønne på samme måde som i Spanien, hvor Barcelona og Real får alle tv-pengene - det vil på dansk betyde BIF og FCK(og ja det bliver sådan - selvom det er urimelig og selvom BIF ikke har haft rigtig sportslig succes de sidste 10 år).

Jeg vil gerne Europa, men ikke mere BIF og FCK, så ikke flere hold.
- FlæskeFrank

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af frederikshavneren » 22. maj 2015, 09:12

Jeg er ret ambivalent i forhold til at indføre et slutspil. Det vil muligvis medføre nogle spændende kampe som kan skærpe spillerne, men om det er fair overfor det hold der vandt grundspillet kan diskuteres.

Her er det relevant at kigge på Belgien hvor Club Brügge for tredje sæson i træk vandt grundspillet, men endnu engang endte med at smide det hele væk i slutspillet. Ud over det tabte guld så koster slutspillet endnu engang Club Brügge en formue da de belgiske mestre går direkte i CL gruppespillet. Tabet kan vel som minimum gøres op til 100 mill. kr. pr. tabt mesterskab i slutspillet.
I skrivende stund ligger Club Brügge på 2. pladsen som medfører CL kval., men der er godt nok kæmpe forskel på at være direkte kvalificeret til gruppespillet som Gent, i modsætning til at skulle ud i en svær kvalifikation som Brügge nu skal hvis de kan fastholde 2. pladsen.
Gent kendte deres besøgelsestid, men jeg kan godt forstå hvis Club Brügge og deres supportere er dybt frustrerede.

I Belgien halveres pointene før slutspillet hvilket er noget mærkeligt noget, men tanken har vel været at sikre spændingen, hvilket i sagens natur er svært hvis førerholdet eksempelvis går ind til slutspillet med eksempelvis 10-15 points forspring. Hvis der skal indføres slutspil i Danmark så er jeg enig med Ene, som har udtalt at vinderen af grundspillet skal være sikret CL kval som belønning for at have vundet grundspillet.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Eksil » 22. maj 2015, 11:09

En fordel ved et slutspil er, at hvis AaB skal arbejde med budgetter på 20-25 procent af topholdene, så bliver det lettere at vinde et mesterskab via en knockout turnering end en turnering. I det langt løb vil de dyre hodl vinde mere, men på dagen er det ikke altid det går de dyre drenges vej.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Yankee » 22. maj 2015, 12:58

FlæskeFrank skrev:Hvis vi vil have regelmæssig Europagruppespil til DK
De sidste 10 sæsoner er det kun sket to gange, at vi ikke har haft to hold med i gruppespil (05/06 og 09/10).

Problemet for dansk fodbold (ift. koefficient) er, at de vores hold er kommet for sent ind i kvalifikationsrunderne. I 14/15-sæsonen har vi for eksempel kun marginalt bedre koefficient end Kasakhstan, selvom vi har to hold i gruppespil og de ingen har. Deres hold var nemlig bedre til at vinde kampe i 1., 2. og 3. kvalrunde, hvor de danske hold sad over.

Fra næste sæson vil den danske koefficient automatisk blive langt bedre, når de danske klubber træder ind allerede i 1. kvalrunde og kan vinde en masse lette sejre over diverse sekunda-mandskaber.

Derfor er det også tosset at måle på koefficienten som en målestok for hvor god en liga er - i hvert fald når man kigger på landene mellem ca. nr. 12-25. Det er en fast cyklus at dårligt placerede lande får et koefficient-boost af at køre nogle maltesiske og færøske hold over, og så falder tilbage når deres klubber bliver oversiddere i de tidlige runder.

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Patmand » 22. maj 2015, 13:51

Eksil skrev:En fordel ved et slutspil er, at hvis AaB skal arbejde med budgetter på 20-25 procent af topholdene, så bliver det lettere at vinde et mesterskab via en knockout turnering end en turnering. I det langt løb vil de dyre hodl vinde mere, men på dagen er det ikke altid det går de dyre drenges vej.
Er det på tale med en form for knockout slupspil? Det lyder lidt kontroversielt men selv med en 'normal' form for slutspil hvor man først halverer pointene, så giver det en underdog som AaB nogle fordele. Det er jeg helt enig med dig i.

Nu er det svært at spå om hvordan det økonomiske styrkeforhold udvikler sig over de næste 5-10 år. Men som billedet er i dag så tror jeg nærmere man kan håbe på et mesterskab hver 20. eller 25. år. Mesterskabet sidste år var et mirakel set ud fra hvilket budget AaB havde ift. konkurrenterne. De forvaltede deres penge uendelig dårligt og alt lykkedes for AaB.
Som sagt kan meget jo ændre sig i løbet af nogle få år men pengene vil altid være større i FCK og BIF. Spørgsmålet er om vi kan kravle op på måske 40% af deres budget. Det kræver nok en kombination af at de begynder at bruge mindre og AaB flere penge.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Eksil » 22. maj 2015, 15:46

Patmand skrev:
Eksil skrev:En fordel ved et slutspil er, at hvis AaB skal arbejde med budgetter på 20-25 procent af topholdene, så bliver det lettere at vinde et mesterskab via en knockout turnering end en turnering. I det langt løb vil de dyre hodl vinde mere, men på dagen er det ikke altid det går de dyre drenges vej.
Er det på tale med en form for knockout slupspil? Det lyder lidt kontroversielt men selv med en 'normal' form for slutspil hvor man først halverer pointene, så giver det en underdog som AaB nogle fordele. Det er jeg helt enig med dig i.
Alt har været på tale, inklusiv afmåling af penisstørrelse mellem Glen og Ståle, men det er rigtigt at de fleste modeller vidst er flere kampe imellem top 6-8. Personligt er jeg mere til knockout, med en ude og hjemme, hvis det skal være.

Besvar