Den store stadiontråd

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Kasper » 20. nov 2024, 15:26

jonas386 skrev:
20. nov 2024, 14:15
Hele stadionsnakken kom vel af, at ishockey og håndbold gerne vil forbedre faciliteterne, og at et potentielt område kunne være nuværende stadionplacering, så man samtidig kan opretholde formålet med idræt på området. Det var mit første indtryk, at fodbold blev smidt med i puljen, fordi det ville være nemmere at tiltrække investorer til det samlede projekt med omrokeringer og bydannelse i travbaneområdet.

Det kunne da være fedt med et nyt stadion, men det kan vel nærmest kun give mening hvis man laver et ambitiøst byomdannelsesprojekt, hvor man nærmest tænker hele området vest for Vestre Fjordvej ind i det, og får flyttet/fjernet campingpladser, hesteaktiviteter, marina og dele af Aalborg Frejas baner. Spørgsmålet er bare, om Aalborg kan bære, og har råd til, at skabe et stort byområde med stadion, boliger, butikker, kontorer, uddannelse osv. på bekostning af det nuværende. Og kan man finde investorer til sådan et projekt. Det løber jo hurtigt op i nogle milliarder, og kvadratmeterne går måske ikke ligefrem som varmt brød det første lange stykke tid.

Jeg kan slet ikke se en situation, hvor vi kan smide de 150-200 millioner vi som minimum, og formentlig mere, selv vil skulle ligge i en sådan manøvre. I hvert fald ikke de næste 10 år. Medmindre Engaard og tilsvarende typer ser en sand guldmine i sådan en plan, så kan jeg ikke se det bliver til noget.

Set i bakspejlet synes jeg stadig det er lidt ærgerligt, at ishockey og håndbold ikke fik ideen for nogle år siden. Jeg tror det kunne have været vildt fedt at ombygge de gamle bygninger på spritten til håndbold og/eller ishockeystadions. Ikke at jeg ved hvordan det skulle gøres i praksis, men dimensionerne på bygningerne er vel til det, og både placering samt udseende ville være unikt og ikonisk i en global sammenhæng.

EDIT: Kan se at en ishockeybane er større end jeg troede, og at bygningerne på spritten er lidt mindre end jeg havde forestillet mig.
Ejendomme og universitetet er to nøgleord i ligningen. Et gigantisk puslespil. Tror på det, men trænger til dugfrisk rygte/opdatering.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

jonas386
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ingen

Indlæg af jonas386 » 20. nov 2024, 16:07

Kasper skrev:
20. nov 2024, 15:26
Ejendomme og universitetet er to nøgleord i ligningen. Et gigantisk puslespil. Tror på det, men trænger til dugfrisk rygte/opdatering.
Jeg tror der ikke kommer til at ske mere, før minimum en af parterne kommer med en ordentlig bunke penge og nogle konkrete planer. AaB bliver det næppe, og universitetet tror jeg heller ikke på som en igangstarter. Så er der ejendomme tilbage, men er der nok efterspørgsel efter kvadratmeter i Aalborg til at bygge så meget nyt oveni det man allerede bygger på Stidsholm, spritten og hvad nu?

Man kunne helt sikkert lave et vanvittigt fedt område, hvis man turde og havde kapitalen, men sandsynligheden for at det ender som en hvid elefant for alle involverede er bestemt også til stede.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 21. nov 2024, 07:23

jonas386 skrev:
20. nov 2024, 16:07
Kasper skrev:
Jeg tror der ikke kommer til at ske mere, før minimum en af parterne kommer med en ordentlig bunke penge og nogle konkrete planer. AaB bliver det næppe, og universitetet tror jeg heller ikke på som en igangstarter. Så er der ejendomme tilbage, men er der nok efterspørgsel efter kvadratmeter i Aalborg til at bygge så meget nyt oveni det man allerede bygger på Stidsholm, spritten og hvad nu?

Man kunne helt sikkert lave et vanvittigt fedt område, hvis man turde og havde kapitalen, men sandsynligheden for at det ender som en hvid elefant for alle involverede er bestemt også til stede.
For at svare på dit spørgsmål, ja det er der helt klart.
Jeg tror på det, men hvornår er svært at spå om.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 21. nov 2024, 08:03

Kasper skrev:
21. nov 2024, 07:23
jonas386 skrev:
Kasper skrev:

Fair nok. Jeg er ikke så meget i Aalborg som jeg plejede, men det er generelt mit indtryk, at det har været svært nok at afsætte alt det afsluttede nybyggeri på havnen, spritten, godsbanen etc. Men måske det har ændret sig.

Kzpr
Landshold
Landshold
Geografisk sted: 9k
Kontakt:

Indlæg af Kzpr » 21. nov 2024, 08:51

jonas386 skrev:
21. nov 2024, 08:03
Kasper skrev:
jonas386 skrev:
Kasper skrev:

Fair nok. Jeg er ikke så meget i Aalborg som jeg plejede, men det er generelt mit indtryk, at det har været svært nok at afsætte alt det afsluttede nybyggeri på havnen, spritten, godsbanen etc. Men måske det har ændret sig.
I sommer sagde vores mægler at der var ca. 1500 ledige lejligheder i Aalborg.....
we'll always go down fighting....

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 21. nov 2024, 09:12

Kzpr skrev:
21. nov 2024, 08:51
jonas386 skrev:
Kasper skrev:
jonas386 skrev:
Kasper skrev:

I sommer sagde vores mægler at der var ca. 1500 ledige lejligheder i Aalborg.....
Det lyder også mere som det indtryk jeg selv har haft. Synes godt nok der har været mange tomme lejligheder de gange jeg har bevæget mig i de områder med meget nybyg. Meget af det handler sikkert også om at det er dyrt og i dårlig kvalitet, men der er måske ikke så meget appetit efter at rejse 3-5000+ boliger i området ved travbanen, hvis markedet i forvejen er oversvømmet og der stadig kommer nye boliger. Det er jo ikke studieboliger der gør den slags projektplanlægning attraktivt

calciomania
Junior
Junior
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af calciomania » 21. nov 2024, 15:59

jonas386 skrev:
21. nov 2024, 09:12
Det lyder også mere som det indtryk jeg selv har haft. Synes godt nok der har været mange tomme lejligheder de gange jeg har bevæget mig i de områder med meget nybyg. Meget af det handler sikkert også om at det er dyrt og i dårlig kvalitet, men der er måske ikke så meget appetit efter at rejse 3-5000+ boliger i området ved travbanen, hvis markedet i forvejen er oversvømmet og der stadig kommer nye boliger. Det er jo ikke studieboliger der gør den slags projektplanlægning attraktivt
Det er også mit indtryk, at boligmarkedet er lidt mættet i Aalborg for tiden. Jeg tror man har bygget lidt for meget og været lidt for optimistiske. For få år siden havde Aalborg By jo en årlig vækst på mere end 2000 indbyggere. Nu er det tal dalet til under 1000. Så man havde nok naivt troet, at folk ville blive ved med i al uendelighed at strømme til Aalborg. Men meget af den vækst, der var i årevis i indbyggertallet, skyldtes jo indvandring. Og ikke fordi vi danskere som sådan bliver flere. Og på et tidspunkt vender udviklingen måske, så folk hellere vil tilbage til de mindre byer end ind til storbyen. Lige nu virker det som om, at det er blevet lidt hip at bosætte sig i de mindre byer rundt om Aalborg fremfor i selve byen. Klarup, Storvorde, Svenstrup, Vodskov o.s.v. Så summer summarum tror jeg, at det kan blive svært at finde investorer, der tør satse så stort og opbygge en ny bydel ude vest for Vestre Fjordvej. Der er jo allerede gang i masser af andre projekter i byen, hvor det er svært at få afsat alle lejligheder/boliger. Og så er der også Stigsborg Brygge i Nørresundby, som er et 20-30 år langt projekt, hvor man kun lige er startet.

Jeg kan egentlig godt lide den nuværende stadionplacering. Jeg syntes det er meget rart, at jeg kan gå over til stadion fra midtbyen - modsat hvis jeg skal ud og se ishockey i Gigantium, hvor jeg skal cykle mange km. eller tage bussen. Problemet er, at det er svært at se, hvordan man skulle kunne udvide stadionkapaciteten væsentligt på det nuværende stadion. Så skal man nærmest rive det hele ned og starte forfra og vende banen. For så vil jeg sige, at der bliver plads til flere tilskuere, især bag de to mål, hvor man ikke rigtigt kan udvide, fordi der ligger de der privatboliger lige bagved endetribunerne. Men da en fodboldbane jo som bekendt er meget mere lang end den er bred, vil man kunne få plads til flere tilskuere, skulle jeg da mene, ved at vende banen. Det gjorde man jo også, dengang Idrætsparken blev omdannet til Parken i København.

Jeg synes derudover at snakken om at Aalborg Håndbold skulle udvide Gigantium er lidt forstummet på det sidste. Bliver det mon til noget? De har også haft lidt færre tilskuere i år end sidste år, hvilket helt sikkert skyldes, at der ingen Mikkel Hansen-effekt er mere. Så lige nu virker den nuværende kapacitet måske endda passende for Aalborg Håndbold. Jeg lægger mærke til, at der som regel er enkelte tomme sæder til kampene. Dem var der ikke mange af sidste sæson! Aalborg Pirates har helt tydeligt mistet tilskuere i denne sæson, nok på grund af al den ballade der har været om økonomien og de mange millioner, der pludseligt forsvandt. De 6000 pladser i hockeyarenaen er lige nu rigeligt til piraterne. Ja, nærmest i overkanten til de fleste kampe, hvor der er halvtomt i hallen.

Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar

Indlæg af Sauer » 24. nov 2024, 18:04

jonas386 skrev:
21. nov 2024, 09:12
Kzpr skrev:
21. nov 2024, 08:51
jonas386 skrev:
Kasper skrev:
jonas386 skrev:
Kasper skrev:

Nu bor jeg heller ikke i Aalborg, men har også klart indtryk af, at lejligheder ikke er en mangelvare. Der har hvert fald været forholdsvis mange muligheder, når jeg indimellem har kigget. Samtidig er der en overflod af dyre og tomme butikslokaler i Aalborg midtby, når jeg forvilder mig derind.

Hvis man skal føre visionen om stadionbyggeriet ud i livet, tror jeg, kommunen skal arbejde ud fra en overordnet målsætning om, at det skal skabe en ny slags liv i byen, som ikke har noget med Jomfra Ane Gade, Sallings julebelysning eller kønsløst nybyg at gøre.

Hvis der skal bygges stadion ved Væddeløbsbanen, så;
  • Drop at sælge alle de omkringliggende arealer til entreprenører, som utvivlsomt skyder nye hvide boligbyggerier i vejret, som kommer til at stå halvtomme
  • Lav en plan for, hvordan man kan aktivere byens unge mennesker derude; bygninger og haver med lav husleje, så folk kan teste deres erhvervs- og fællesskabsidéer af uden at gå bankerot
  • Lav samarbejder med universitetet, UCN og andre, som har idéer til, hvad byen mangler
  • Tænk længere frem end de umiddelbare afkast
Jeg ved godt, at det ikke har nogen gang på jord, fordi man er afhængige af, at entreprenørere og andre investorer skal købe ind på idéen om at bygge nyt stadion og udvikle det omkringliggende område - og det gør de ikke, hvis de ikke kan se en lineær model mod afkast.

Men for Aalborg som by ville jeg virkelig ønske, at man begynder at bruge byen bedre, så man ikke absolut skal befinde sig i Bispensgade og omegn for at støde på andre mennesker.

Besvar